Werken met praatbuttons katten en honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:53

Wat geweldig! Als je goed nadenkt is het wel logisch dat dieren dit kunnen, maar ik was wat sceptisch.
Zijn er mensen die dit doen met paarden?

mysa

Re: Werken met praatbuttons katten en honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:57

Heel leuk en slim. Maar later en morgen lijkt me een brug te ver.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:09

Wat gaaf dat het zo lekker gaat, Marlies!
11 knoppen, dat is al super knap zeg!

Mysa, toch blijken honden echt besef van tijd te hebben. Er zijn een aantal super interessante filmpjes van Bunny die dingen zegt als ‘tomorrow after night’ enzo, dus dat kun je zeker leren :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:51

Macs schreef:
Echt super vet!!
Hoe doe jij de aanleerfase?
Onze hond kent wel een heleboel woorden maar ik zou bijv pijn en jeuk graag willen horen van hem.
Hoe zou je dat koppelen?
Of in jouw voorbeeld "play"?
Hoe heb je dat aangeleerd?

Ik ben begonnen met vier knoppen (dan snappen ze vanaf het begin dat verschillende knoppen, een verschillende betekenis hebben). Namelijk: Water, Butt scratches, Play en Snoepje.

Water vond ik een mooie om makkelijk elke keer te kunnen modelleren als ik het waterbakje vul. Butt scratches kwam hij sowieso al erg vaak om vragen (mede door zijn allergieën heeft hij helaas wat vaker/sneller jeuk). Snoepje spreekt voor zich :+ . En Play was nieuw in de zin van dat ik daar voor de knoppen eigenlijk nooit heel 'bewust' mee bezig was.

Ik ben simpelweg begonnen met elke keer als ik zag dat hij graag gekriebelt wilde worden, zelf op Butt Scratches drukken (vocaal daarna bevestigen "Yes Butt scratches") en kriebelen maar. Water zelfde verhaal. Toen snoepje paar keer gedaan en toen had hij binnen een dag door dat hij er zelf ook op kon drukken. En eenmaal hij dat doorhad, was het hek van de dam :') :') :') . Toen kwam er dus vrij snel de knop "all done" bij haha.

Hij ging daarna al vrij snel bewust testen wat welke knop deed. En als hij Play drukte, heb ik elke keer zijn favo Kong speelbeertje met pieper gepakt en ben ik daarmee met hem gaan spelen. Toen was de link vrij snel gelegd.

Voor "more" heb ik bv elke keer bij butt scratches even 1 seconde pauze -> More knop indrukken -> vocaal bevestigen "More butt scratches"! En kriebelen maar weer. Of als de brokjes in de snuffelmat op waren, zelf op more drukken -> vocaal bevestigen "more snuffelmat!" -> paar brokjes erbij en gaaaaan.

Jeuk doe ik zelf geen aparte knop voor denk ik, want dat maakt hij dus via butt scratches wel duidelijk (plus ander gedrag), Dan krijgt hij weer een apoquel die dag. Pijn zal je dan moeten modelleren wanneer ze daadwerkelijk pijn hebben (of als jij zelf overduidelijk pijn hebt).

senna21 schreef:
Wat geweldig! Als je goed nadenkt is het wel logisch dat dieren dit kunnen, maar ik was wat sceptisch.
Zijn er mensen die dit doen met paarden?

Ik was in eerste instantie ook erg skeptisch. Er zijn ook wel veel video's van "influencers" die het de dieren meer als kunstjes aanleren. Maar toen ik me er meer in ging verdiepen kwamen er toch wel toffe dinge naar boven. En ik ben zelf behoorlijk flabbergasted met hoe effectief Ivar het al weet te gebruiken. Had ik eerlijk gezegd vooraf dus ook echt niet verwacht, laat staan zo snel al.

mysa schreef:
Heel leuk en slim. Maar later en morgen lijkt me een brug te ver.

"Later" kent hij al in woorden en heb ook wel het idee dat hij het duidelijk begrijpt. Ik gebruik Soon en Later beide al wel in woorden. Bijvoorbeeld als ik in de keuken net een kop thee sta te vullen en hij drukt op iets (bv Butt scratches) dan benoem ik in woorden "Yes butt scratches Soon". Voor mij staat soon gelijk aan "binnen een paar minuten". Als ik dan daarna de woonkamer in loop staat hij duidelijk te wachten en doorgaans drukt hij in tussentijd ook niks anders. Later heb ik nu ook een paar keer gebruikt met bijvoorbeeld de snuffelmat als het op dat moment niet uitkomt. Later is dan "binnen 1 a 2 uur". Dat heeft hij een paar keer ervaren. En nu als ik zeg later en het is na een uur nog niet gebeurd, drukt hij vaak op dat moment de knop opnieuw in. Ze lijken wat dat aangaat toch best wel tijdbesef te hebben.

En wat 8nnemiek ook zegt, ik heb meerdere filmpjes ook gezien van Bunny die bijvoobeeld ook duidelijk refereert naar dingen van de dag of nacht ervoor etc. Maar ach, we gaan het zien. We beginnen sowieso eerst met now/soon/later. Daarvan heeft hij al een basisbegrip. En tomorrow modelleer ik ondertussen al wel iets in spraak. Maar die knop komt sowieso pas dan in een later stadium.

8nnemiek schreef:
Wat gaaf dat het zo lekker gaat, Marlies!
11 knoppen, dat is al super knap zeg!

Mysa, toch blijken honden echt besef van tijd te hebben. Er zijn een aantal super interessante filmpjes van Bunny die dingen zegt als ‘tomorrow after night’ enzo, dus dat kun je zeker leren :j

Ja echt helemaal tof! En echt snel zo ook gewoon! Ben ontzettend benieuwd hoe hij over de komende maanden gaat ontwikkelen en of hij ook meer echt 'zinnetjes' gaat maken nog wanneer hij daar meer mogelijkheden voor krijgt. Hij is nu al echt slim in zelf dingen combineren. Voorbeeld is bijvoorbeeld dat hij vanwege zijn allergieën als snoepje dezelfde brokjes krijgt als tijdens zijn maaltijden. En ik doe altijd wat water over zijn brokjes omdat die dingen zo droog zijn.

Hij had dus zelf al bedacht dat: "water + snoepje" = maaltijd :D :D
En ik maar denken eerst... water snoepje... water snoepje???
Eerste keer ging uit van "foutje" of "hij test maar wat". Maar na paar keer maar eens naar zijn waterbak gelopen, half en half met het idee dan maar een snoepje in zijn waterbak te gooien. Maar hij liep heel doelbewust naar zijn voerbak met een "hèhè, het domme mens snapt het eindelijk" hoofd :') :') :')

Alleen dat soort hilarische momenten zijn het die knoppen al echt waard hoor haha!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 00:16

Dankzij jullie heb ik nu een set praatbuttons op mijn kerst verlanglijstje staan _O- ben heel benieuwd!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:41

Stille meelezer: echt fantastisch om te lezen jouw ervaringen Marlies! :)) dan kriebelt het om zelf ook te gaan proberen!

Nu kletst onze slimmerik al wat af, hij heeft allerlei specifieke geluidjes en maniertjes waarbij we exact weten wat hij bedoelt of wil. En wij bekrachtigen dat communiceren ook gericht, zodat hij altijd een "stem" heeft. Maar knoppen kunnen alsnog een leuke toevoeging zijn, ik weet zeker dat hij dat ook snel door heeft :+

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:43

MarliesR schreef:
Ik schop na wat twijfel toch dit topic maar weer eens omhoog omdat het toch wel leuk is om te delen.

Mede door dit topic ben ik eens wat serieuzer gaan kijken toen naar de knoppen van FluentPet en wat filmpjes van Bili Speaks en natuurlijk de filmpjes met Bunny. Heb uiteindelijk een tweedehands set FluentPet knoppen overgenomen van iemand en niet zo heel lang daarna ook nog een nieuwe set Speak Up buttons besteld met een mooie korting.

Onze jongste hond (Ivar, 2 jaar) vind de knoppen echt hélemaal fantastisch :D . Hij is er veel handiger/slimmer mee dan ik vooraf zou hebben gedacht. Onze andere hond (Lyra, 7 jaar) snapt de betekenis prima, maar vind het niet de moeite waard om ze zelf in te drukken (zij is meer van het type "jullie doen je best maar om mij te begrijpen...).

Ik heb de knoppen op een kast gehangen (veel handiger met stofzuigen enzo...). We zijn 1 nov begonnen en hij heeft nu 11 knoppen die hij ook allemaal begrijpt en gebruikt. Hij maakt zelfs al wat combinaties. Ik heb Engels en Nederlands een beetje door elkaar (net wat ik in het dagdagelijkse leven sowieso al gebruikte danwel fijner vind om uit te spreken). Iets wat ontzettend komisch is, is dat hij de knoppen inmiddels ook gebruikt om te onderhandelen :') . Eén van de laatst toegevoegde knoppen is "Snuffelmat". En die vind hij hélemaal te gek het einde. En zou hij het liefste dus constant weer doen. We hebben ook de knoppen "No" en "All done" (-> klaar). Een voorbeeld van een "discussie" gisteren nadat hij al 2x een Snuffelmat met brokjes had gehad;

Ivar: Snuffelmat!

Ik: No snuffelmat, All done.

Ivar: Snuffelmat Yes!

Ik: No snuffelmat, All Done

Ivar: More!

Ik: No, All done

Ivar: No All done, Yes

Ik vind het zo hilarisch én briljant dat hij echt op diverse wijze probeert zijn zin te krijgen :') :') . Het was dan ook wel een jammerlijke ondervinding dat het geen "commandeer je baasje in de rondte" knoppen zijn ipv een manier van communicatie :') .

Ik ga komende dagen ergens een mat toevoegen met "Now", "Soon" en "Later" (en uiteindelijk ook "Tomorrow"). En heb een "basisplanning" gemaakt van hoe ik eerst verder wil uitbreiden. Stukje bij beetje en wil het wel "functioneel" houden en niet maar knoppen toevoegen om het toevoegen. Zou er op deze manier op de kast maximaal 90 kwijt kunnen. Maar denk dat ik het ruim voor die tijd wel zat vind.

Nog los van in hoeverre je daadwerkelijk 'waarde' toekent aan de gekozen knoppen is het voor Ivar in elk geval echt heel goed voor zijn koppie. Hij neemt echt de tijd om na te denken over wat hij hij wil. Goede hersengymnastiek zo! En ik merk dat het goed doet voor zijn zelfvertrouwen.

Ook grappig is dat hij de knoppen óók inzet in de communicatie naar onze andere hond. Hij gebruikt Play bijvoorbeeld ook om spel met haar te initiëren. En laatst werd het enorm duidelijk dat Lyra de betekenis van de knoppen prima begrijpt. Lyra wilde spelen maar Ivar vond het wat te ruw worden. Ivar drukte "Play + All Done"., En Lyra droop gelijk beledigd af :') .

Fotootje van Ivar met zijn knoppen:
[ Afbeelding ]

Oh wauw! Wat geweldig om te lezen zeg! Geweldig!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:32

Ok, even weer wat hilarisch delen van vandaag :') :')

Stukje voor-informatie. We zijn met Ivar zoekende met allergieën, een combinatie van omgevingsallergie(ën) en voedselintoleranties. Hierdoor kreeg hij o.a. in het voorjaar door haarverlies een blote buik. Om die blote huid te beschermen en allergenen enigszins van zijn huid af te houden had ik een paar honden t-shirts voor hem besteld van het voorjaar. Ik hou helemaal niet van het aankleden van huisdieren, maar in dit geval had het functie.

Wat bleek, Ivar vind het fántastisch om dingen aan te hebben :') :') . Hij kan ook echt zeuren om zijn regenjas (want geen waterdichte vacht) als het niet regent bijvoorbeeld.... Dus vrij snel daarna ook nog twee pyjama's/onesies bij besteld zodat er nog wat meer van zijn lijf bedekt was bij langer buiten/langere wandelingen.

Okay, skip forward... Ik had voor de winter toch ook maar een trui (hoody & gewone trui) voor hem besteld. De gewone trui werd afgekeurd, maar de hoody vind hij ook helemaal fantastisch.

Ivar met zijn beertjes pyjama in het bos + regenjas want regenachtige dag :') Hélemaal gelukkig...
Afbeelding

Maar nu met de knoppen moesten daar uiteraard ook knoppen voor komen. Dus hij heeft nu een Hoody & een Pyjama knop. Gisteren had hij al regelmatig gewisseld tussen Hoody en Pyjama (en tussendoor paar uur "bloot").

Vanochtend:

Ivar: "pyjama, hoody". (hij had een hoody aan).

Domme ik ging er vanuit dat die eerst vast een foutje was. Dus ik Hoody uit, "hoody all done".

Stond ie me aan te kijken alsof ik dom was. En ja hoor, binnen no time, drukte hij nogmaals pyjama :+ . Hij ging daarna op de bank liggen slapen.

Dussss, ik dacht dat ik het doorhad. Hij wil dan dus wisselen.
Vervolgens in de middag waren er weer meerdere keren dat hij beide knoppen (pyjama + hoody) in drukte. Dus ik steeds maar weer wisselen. Tussendoor een keer de "more". Die ik afschreef als een "misklik".

Einde middag begon hij weer. Meerdere wissels in een paar minuten. Toen weer een "more". Toen een "pyjama, hoody, settle".

En ik dacht, ok what the heck. Weet je wat, doe is gek. Ik doe ze beide aan. Dus ik hem zijn pyjama aangedaan met zijn hoody eroverheen.

En ja hoor, meneer ging zeer tevreden en met een dikke zucht op de bank liggen slapen (= settle) :') :') . En inmiddels een paar uur later ligt hij nog steeds heerlijk warm en toasty te slapen :')

Het is toch wat als je je als hond zo moet behelpen met zo'n dom baasje _/-\o_

En als bonus nog een foto in zijn hoody (met nog iets minder knoppen op het board dan nu). Nadat hij een "nee" te horen had gekregen op zijn verzoek om nog een snoepje :')
Afbeelding

Ik heb de nieuwe hextiles ook opgehangen. Helaas niet meer genoeg "rand stukjes". Die bestel ik wel weer een keer bij wanneer ik nieuwe knoppen moet bestellen. Qua ruimte kan er links en rechts net zo'n set-up als in het midden. Er passen maximaal 6 knoppen in 1 hextile (voor nu wil het bij max drie in één tegel houden, makkelijker qua coördinatie met drukken ook).

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:37

_/-\o_ _/-\o_ dat is toch hilarisch!

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:48

gewoonweg geweldig
Ik houd van dit topic
Weet niet of mijn hondjes dit zouden kunnen/willen doen, indien ja dan zal er eentje de "koek"knop heel snel verslijten en de andere "dekentje" (of zoiets) :')

bestaat er zoiets als een startsetje :o wat je op Amazon of zo kan kopen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:21

MarliesR schreef:
Ik vind het zo hilarisch én briljant dat hij echt op diverse wijze probeert zijn zin te krijgen :') :') .

Ik vond dit ook echt leuk om te zien in heel veel filmpjes - en heel herkenbaar van kinderen die ook leren om creatieve manieren te vinden om de discussie aan te gaan. En hoe belangrijk het dus ook is dat het soms wel wat oplevert (ook al hoef je niet altijd toe te geven, als je echt rigide nooit onderhandelt over wat dan ook, is er ook niet veel te communiceren. Juist dat je af en toe wel degelijk open staat voor de andere kant is heel belangrijk.)

Ik zou heel nieuwsgierig zijn wat paarden allemaal te vertellen hebben.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:26

MarliesR echt super bedankt voor het delen van je ervaring! Ik was erg sceptisch aan het begin van dit topic. Na wat lezen en filmpjes kijken had ik ook heel erg het gevoel dat veel mensen meer bij hun honden denken te zien dan dat er is. Maar jou verhaal heeft mij echt overtuigd dat we dit met ons volgende hondje ook moeten gaan proberen.

Ons huidige hondje is 16 en vrijwel volledig doof helaas maar haar proberen we ook al veel vrijheid en keuzes te geven. Zo komt ze zelf geregeld een snoepje halen, geeft ze zelf aan wanneer er word gewandeld en haar grootste feestje: ze mag zelf bepalen waar de wandeling naartoe gaat en hoe lang die is.
Deze knoppen klinken als een waardevolle toevoeging voor het leven van een hond en baas.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:13

Leo schreef:
_/-\o_ _/-\o_ dat is toch hilarisch!

Ik heb er echt zoveel lol mee en om :D

Roihi schreef:
gewoonweg geweldig
Ik houd van dit topic
Weet niet of mijn hondjes dit zouden kunnen/willen doen, indien ja dan zal er eentje de "koek"knop heel snel verslijten en de andere "dekentje" (of zoiets) :')

bestaat er zoiets als een startsetje :o wat je op Amazon of zo kan kopen?

Je hebt van "Hunger for Words" ook knoppen die je ook bv bij een PetsPlace kan kopen. Die zijn groter en de audio is wat minder. Ik heb zelf een tweedehands zet "gewone" FluentPet buttons en (nieuwe) FluentPet Speak-up buttons. Ik wil (uiteindelijk) alles vervangen door de speak-up buttons, die zijn echt een heel stuk beter te horen. In deze video kan je het verschil een beetje horen; https://www.youtube.com/watch?v=MQY-7sZbZxA

Shadow0 schreef:
Ik vond dit ook echt leuk om te zien in heel veel filmpjes - en heel herkenbaar van kinderen die ook leren om creatieve manieren te vinden om de discussie aan te gaan. En hoe belangrijk het dus ook is dat het soms wel wat oplevert (ook al hoef je niet altijd toe te geven, als je echt rigide nooit onderhandelt over wat dan ook, is er ook niet veel te communiceren. Juist dat je af en toe wel degelijk open staat voor de andere kant is heel belangrijk.)

Ik zou heel nieuwsgierig zijn wat paarden allemaal te vertellen hebben.

Er zijn ook wel mensen die er mee bezig zijn met paarden! Heb o.a. wel filmpjes gezien van mensen die een soundboard aan de muur in een inloopstal hadden gehangen (dan wel met die grotere knoppen). Die pony vroeg bijvoorbeeld zelf om te gaan wandelen. Super leuk!

Wispeltuur schreef:
MarliesR echt super bedankt voor het delen van je ervaring! Ik was erg sceptisch aan het begin van dit topic. Na wat lezen en filmpjes kijken had ik ook heel erg het gevoel dat veel mensen meer bij hun honden denken te zien dan dat er is. Maar jou verhaal heeft mij echt overtuigd dat we dit met ons volgende hondje ook moeten gaan proberen.

Ons huidige hondje is 16 en vrijwel volledig doof helaas maar haar proberen we ook al veel vrijheid en keuzes te geven. Zo komt ze zelf geregeld een snoepje halen, geeft ze zelf aan wanneer er word gewandeld en haar grootste feestje: ze mag zelf bepalen waar de wandeling naartoe gaat en hoe lang die is.
Deze knoppen klinken als een waardevolle toevoeging voor het leven van een hond en baas.

Ja begrijp dat skeptische volledig! Heb ik dus nog steeds wat last van waardoor mijn arme hond alles uit de kast moet halen om mij te overtuigen dat hij het heus begrijpt, nu ik nog :') :') Ik vind het zelf een enorm waardevolle toevoeging. Voor Ivar is het sowieso al een enorme mentale verrijking, hij neemt het echt serieus en zit regelmatig langere tijd na te denken wat hij gaat vragen en hoe (wordt wel met de dag 'trefzekerder'). Het levert veel ontzettend grappige en leuke momenten op, alleen daarom vind ik het de moeite al waard. En daarnaast is het op welzijnsniveau ontzettend fijn dat ze zelf keuzes kunnen maken en dingen aangeven. Heel veel is ook te halen uit lichaamstaal en de maniertjes die je als hond/mens combi toch samen ontwikkeld. Maar dit is wel echt 'next level'.

/////////////////////

Ivar besloot vanochtend duidelijk dat met zo'n mens wat nog zoveel moet leren je dingen maar beter stapje voor stapje kan uitleggen. Hij was de nacht in gegaan met zijn pyjama + hoody aan. Hij vroeg eerst hoody uit. En een minuut later om pyjama uit :') . Heeft zich even gewast, kwam wat kriebels halen. En daarna was het weer pyjama + hoody. Ok, beide weer aan. Prachtig.

Heb ook drie nieuwe knoppen toegevoegd net. "Mom", "Ivar", "Want". Vind mijn eigen naam niet zo geweldig, dus dan toch maar het cringy "mom" :+ Wel lekker kort. De 'Want" gebruikte ik al vanaf het begin in spraak ("Ivar want?"). En nu dus ook als knop. Geeft nog weer meer gelegenheid tot korte zinnetjes ook.

Hij werd er blij van dat er weer wat bij kwam haha. Tijdens het inspreken en bestickeren van die knoppen (hij onthoud zo wel wat wat is, ik vind een pictogram en label wel erg handig :') ) deed hij al "Yes!". Die gebruikt hij als bevestiging maar ook als "blij".

Ik: "Yes what?".
Ivar: "Yes more!"

_/-\o_

Daarmee zitten we nu op 16 knoppen. Heb nu nog 8 knoppen (gewone) liggen en dan is het "op". Twijfel nog een klein beetje over het "connect" systeem van FluentPet. Dan komt het geluid via een centrale basis en spreek je de knoppen in via je mobiel, wat nog veel betere audio kwaliteit geeft. En alle button presses staan dan gelijk gekoppeld aan de FluentPet app. Maar is nog weer een stuk duurder ook. Vond dit al best een grote uitgave. Dus eerst maar eens zien zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:19

Super leuk man dat het zo goed werkt voor jullie *\o/*

Het lijkt me alleen zo onpraktisch aan zo'n kast...? Krabt hij er nu langs met een poot ofzo...?
Of duwt hij er tegen met zijn neus...? Op de grond lijkt zo veel makkelijker dat ze er gewoon op kunnen gaan staan....?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:26

Hij duwt met zijn neus! Dat deed hij sowieso al zeker de helft van de tijd, dus voor hem was die stap niet zo groot. Maar het zal niet voor elke hond werken. En met katten lijkt het me helemaal kansloos.

Maar het scheelt wel echt veel ruimte ook zo. Zeker als je echt gaat uitbreiden neemt het al snel veel ruimte in beslag. Dat is hier echt niet praktisch. Nog los van het gedoe met stofzuigen enzo.

Kleine clip waar je wel mooi kan zien hoe bewust hij drukt. Inclusief een aankondiging van hem dat hij om iets gaat vragen :') Whoooo.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:58

Ik heb dit met mijn hond ook gedaan en deel ook graag mijn ervaring. Ik heb een ‘aan’ hond. Een herder uit werklijn die snel van 0 naar 100 gaat. Hij begreep de knoppen snel en gebruikte ze ook maar bij hem werkte het naar overprikkeling. Hij was alleen maar bezig met die knoppen en ‘dit wil ik en ik wil het nu dus ik maak het duidelijk tot ik het krijg’.
Dus uiteindelijk toch maar besloten om ze weer weg te halen en mag hij weer op de oude manier communiceren :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:01

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 09:33

Bellatrix schreef:
Interessant dit! Wist niet dat dit bestond...voor mensen die dit met een kat doen, snappen ze het een beetje? Ik zou het ook wel willen proberen met die 2 dames van mij.

Zou deze leuk zijn om mee te beginnen?
https://www.bol.com/nl/nl/p/hunger-for- ... gIIcvD_BwE

Had je het YouTube kanaal van BilliSpeaks al gezien?
https://www.youtube.com/@BilliSpeaks

Die snapt het duidelijk goed! En via de FluentPet Community ook al veel toffe filmpjes met katten gezien. Gemiddeld lijkt het wel uitdagender dan met honden. Veel katten doen er ook veel langer over voor ze de knoppen daadwerkelijk gaan gebruiken (soms echt pas na vele maanden). Er zijn er echter ook bij die pas na 7 maanden wat drukten en nu 100+ knoppen hebben.

Een van de lastige dingen is het daadwerkelijk laten indrukken van de knoppen. Van wat ik begreeop zijn die van FluentPet wel veel makkelijker in te drukken dan die van Hunger for Words. Maar heb die laatste nooit in de handen gehad, dus kan de "drukkracht" niet echt vergelijken. Ze zijn wel veel makkelijker verkrijgbaar dan FluentPet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:26

Bellatrix schreef:
Zou deze leuk zijn om mee te beginnen?
https://www.bol.com/nl/nl/p/hunger-for- ... gIIcvD_BwE

Het nadeel is dat die knoppen best groot zijn en dat een kat wel echt vol op die knoppen moet gaan staan om ze in te drukken. De meeste katten vinden dat lastiger en de kleinere /lichtere knoppen lijken beter te werken. Maar ik kan in de verzameling van Bol niet precies zien welke knoppen kleiner zijn.
Het officiele merk met kleinere knoppen is Fluentpet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:42

Ik voel me nu echt een naar mens maar ik heb mijn hond zijn knoppen weer afgepakt nadat hij hele dagen op uitlaten sloeg haha. Net terug binnen na een uur wandelen hup rende meteen terug naar de uitlaten knop. :')

Ik zou het eigenlijk wel met mijn paard willen proberen. Maar ik ben nog een beetje aan het nadenken hoe ik het in wil richten.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:05

Dat zie je soms ook bij honden die leren een belletje te rinkelen om uitgelaten te worden, dat ze het gaan misbruiken omdat buiten en wandelen ook gewoon leuker is dan binnen :P

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 11:22

Leuk! En handig dat Ivar zelf zijn kleding kan uitzoeken haha.

Een tijdje geleden had ik het gezien, maar had ik nog twee senioren. Toen had ik me bedacht dat ik het met een jonge vervolghond het wel eens wilde proberen, nav dit topic een startersetje aangeschaft.

Ik ga een belletje proberen voor kleine uitlaatrondes, in de hoop dat die ook gebruikt gaat worden bij (echte :') ) hoge nood. Verder even kijken, want knop om te spelen is leuk maar in principe werkt het nu ook prima als hij met een speeltje aan komt zetten.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 14:41

Gypsy schreef:
Ik voel me nu echt een naar mens maar ik heb mijn hond zijn knoppen weer afgepakt nadat hij hele dagen op uitlaten sloeg haha. Net terug binnen na een uur wandelen hup rende meteen terug naar de uitlaten knop. :')

Ik zou het eigenlijk wel met mijn paard willen proberen. Maar ik ben nog een beetje aan het nadenken hoe ik het in wil richten.

Er is een reden dat Ivar daar geen knop voor heeft :') :') :')

En als ze echt moeten, weten ze dat prima duidelijk te maken zonder knoppen.

Merk overigens bij Ivar nu wel ook echt het effect dat ik nieuwe woorden al begin te modelleren voor ze op het board gaan. Plus dat hij het concept an sich natuurlijk goed begrijpt nu. Hij gebruikt de nieuwe knoppen eigenlijk gewoon gelijk correct :D

"Yes Ivar Snoepje" o.a. nadat ie nee te horen had gekregen :') :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:23

Mijn hond heeft ook een set buttons gekregen met Sinterklaas :D

Hij vond de eerste woorden die we er in hadden gezet al mega interessant ("vechten" -> zo noemen we spelen altijd) en "buiten" -> zeggen we altijd als hij naar de tuin gaat of wil). Super bekende dagelijkse woorden dus en hij zocht de knoppen al een paar keer gericht op, met de opperste verbazing en blijdschap dat we er meteen op in gingen :') Ik ben erg benieuwd!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 20:29

Stalgenootje en ik gaan ze ook gebruiken voor onze paarden, ben zo benieuwd. :') Moet me er nog even over inlezen hoe het precies werkt.