Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Macs schreef:Echt super vet!!
Hoe doe jij de aanleerfase?
Onze hond kent wel een heleboel woorden maar ik zou bijv pijn en jeuk graag willen horen van hem.
Hoe zou je dat koppelen?
Of in jouw voorbeeld "play"?
Hoe heb je dat aangeleerd?
senna21 schreef:Wat geweldig! Als je goed nadenkt is het wel logisch dat dieren dit kunnen, maar ik was wat sceptisch.
Zijn er mensen die dit doen met paarden?
mysa schreef:Heel leuk en slim. Maar later en morgen lijkt me een brug te ver.
8nnemiek schreef:Wat gaaf dat het zo lekker gaat, Marlies!
11 knoppen, dat is al super knap zeg!
Mysa, toch blijken honden echt besef van tijd te hebben. Er zijn een aantal super interessante filmpjes van Bunny die dingen zegt als ‘tomorrow after night’ enzo, dus dat kun je zeker leren
MarliesR schreef:Ik schop na wat twijfel toch dit topic maar weer eens omhoog omdat het toch wel leuk is om te delen.
Mede door dit topic ben ik eens wat serieuzer gaan kijken toen naar de knoppen van FluentPet en wat filmpjes van Bili Speaks en natuurlijk de filmpjes met Bunny. Heb uiteindelijk een tweedehands set FluentPet knoppen overgenomen van iemand en niet zo heel lang daarna ook nog een nieuwe set Speak Up buttons besteld met een mooie korting.
Onze jongste hond (Ivar, 2 jaar) vind de knoppen echt hélemaal fantastisch. Hij is er veel handiger/slimmer mee dan ik vooraf zou hebben gedacht. Onze andere hond (Lyra, 7 jaar) snapt de betekenis prima, maar vind het niet de moeite waard om ze zelf in te drukken (zij is meer van het type "jullie doen je best maar om mij te begrijpen...).
Ik heb de knoppen op een kast gehangen (veel handiger met stofzuigen enzo...). We zijn 1 nov begonnen en hij heeft nu 11 knoppen die hij ook allemaal begrijpt en gebruikt. Hij maakt zelfs al wat combinaties. Ik heb Engels en Nederlands een beetje door elkaar (net wat ik in het dagdagelijkse leven sowieso al gebruikte danwel fijner vind om uit te spreken). Iets wat ontzettend komisch is, is dat hij de knoppen inmiddels ook gebruikt om te onderhandelen. Eén van de laatst toegevoegde knoppen is "Snuffelmat". En die vind hij hélemaal te gek het einde. En zou hij het liefste dus constant weer doen. We hebben ook de knoppen "No" en "All done" (-> klaar). Een voorbeeld van een "discussie" gisteren nadat hij al 2x een Snuffelmat met brokjes had gehad;
Ivar: Snuffelmat!
Ik: No snuffelmat, All done.
Ivar: Snuffelmat Yes!
Ik: No snuffelmat, All Done
Ivar: More!
Ik: No, All done
Ivar: No All done, Yes
Ik vind het zo hilarisch én briljant dat hij echt op diverse wijze probeert zijn zin te krijgen![]()
. Het was dan ook wel een jammerlijke ondervinding dat het geen "commandeer je baasje in de rondte" knoppen zijn ipv een manier van communicatie
.
Ik ga komende dagen ergens een mat toevoegen met "Now", "Soon" en "Later" (en uiteindelijk ook "Tomorrow"). En heb een "basisplanning" gemaakt van hoe ik eerst verder wil uitbreiden. Stukje bij beetje en wil het wel "functioneel" houden en niet maar knoppen toevoegen om het toevoegen. Zou er op deze manier op de kast maximaal 90 kwijt kunnen. Maar denk dat ik het ruim voor die tijd wel zat vind.
Nog los van in hoeverre je daadwerkelijk 'waarde' toekent aan de gekozen knoppen is het voor Ivar in elk geval echt heel goed voor zijn koppie. Hij neemt echt de tijd om na te denken over wat hij hij wil. Goede hersengymnastiek zo! En ik merk dat het goed doet voor zijn zelfvertrouwen.
Ook grappig is dat hij de knoppen óók inzet in de communicatie naar onze andere hond. Hij gebruikt Play bijvoorbeeld ook om spel met haar te initiëren. En laatst werd het enorm duidelijk dat Lyra de betekenis van de knoppen prima begrijpt. Lyra wilde spelen maar Ivar vond het wat te ruw worden. Ivar drukte "Play + All Done"., En Lyra droop gelijk beledigd af.
Fotootje van Ivar met zijn knoppen:
[ Afbeelding ]
MarliesR schreef:Ik vind het zo hilarisch én briljant dat hij echt op diverse wijze probeert zijn zin te krijgen![]()
.
Leo schreef:![]()
dat is toch hilarisch!
Roihi schreef:gewoonweg geweldig
Ik houd van dit topic
Weet niet of mijn hondjes dit zouden kunnen/willen doen, indien ja dan zal er eentje de "koek"knop heel snel verslijten en de andere "dekentje" (of zoiets)![]()
bestaat er zoiets als een startsetjewat je op Amazon of zo kan kopen?
Shadow0 schreef:Ik vond dit ook echt leuk om te zien in heel veel filmpjes - en heel herkenbaar van kinderen die ook leren om creatieve manieren te vinden om de discussie aan te gaan. En hoe belangrijk het dus ook is dat het soms wel wat oplevert (ook al hoef je niet altijd toe te geven, als je echt rigide nooit onderhandelt over wat dan ook, is er ook niet veel te communiceren. Juist dat je af en toe wel degelijk open staat voor de andere kant is heel belangrijk.)
Ik zou heel nieuwsgierig zijn wat paarden allemaal te vertellen hebben.
Wispeltuur schreef:MarliesR echt super bedankt voor het delen van je ervaring! Ik was erg sceptisch aan het begin van dit topic. Na wat lezen en filmpjes kijken had ik ook heel erg het gevoel dat veel mensen meer bij hun honden denken te zien dan dat er is. Maar jou verhaal heeft mij echt overtuigd dat we dit met ons volgende hondje ook moeten gaan proberen.
Ons huidige hondje is 16 en vrijwel volledig doof helaas maar haar proberen we ook al veel vrijheid en keuzes te geven. Zo komt ze zelf geregeld een snoepje halen, geeft ze zelf aan wanneer er word gewandeld en haar grootste feestje: ze mag zelf bepalen waar de wandeling naartoe gaat en hoe lang die is.
Deze knoppen klinken als een waardevolle toevoeging voor het leven van een hond en baas.
Bellatrix schreef:Interessant dit! Wist niet dat dit bestond...voor mensen die dit met een kat doen, snappen ze het een beetje? Ik zou het ook wel willen proberen met die 2 dames van mij.
Zou deze leuk zijn om mee te beginnen?
https://www.bol.com/nl/nl/p/hunger-for- ... gIIcvD_BwE
Bellatrix schreef:
Gypsy schreef:Ik voel me nu echt een naar mens maar ik heb mijn hond zijn knoppen weer afgepakt nadat hij hele dagen op uitlaten sloeg haha. Net terug binnen na een uur wandelen hup rende meteen terug naar de uitlaten knop.![]()
Ik zou het eigenlijk wel met mijn paard willen proberen. Maar ik ben nog een beetje aan het nadenken hoe ik het in wil richten.