Schildpad in de sloot

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Schildpad in de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 07:18

Klopt inderdaad. Ze zullen hem dan euthanaseren.
Bij ons in het bos liep een muntjak rond. Die is uiteindelijk ook afgeschoten (geëuthanaseerd).
Ik ken de schutter en die vond het zelf ook heel vervelend, maar dat is helaas wel het protocol.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:44

Gek is dat... De dieren moeten we maar afschieten of euthanaseren als ze immigreren... -:(-

Doen we dat met de mensen ook dan?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:45

Little_Gift schreef:
Gek is dat... De dieren moeten we maar afschieten of euthanaseren als ze immigreren... -:(-

Doen we dat met de mensen ook dan?

Dit is dus precies wat ik ook steeds zeg. Het lijkt wel een trend te worden om alles wat dier is maar af te maken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 10:53

Bij ons in de sloot zwemmen ze al jaren, het worden er meer. Daar doen ze niks aan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:23

omdat in de meeste gevallen wanneer een diersoort ergens huist waar het absoluut niet hoort het veel schade aan richt, zie bv wolf

schildpadden eten alles maar dan ook alles leeg, zeker wanneer ze in afgesloten water zitten daar zit op gegeven moment buiten de schildpadden nix levends meer in en dan?
amerikaanse rivierkreeft idem en maakt ook nog een holen overal waar je ze niet wil hebben, plus dat de kreefteziektes die ze bij zich dragen waar ze zelf geen last van hebben onze nl rivierkreeft heeft dat wel en wordt dus uitgeroeid

en zo zijn nog wel wat voorbeelden te vinden

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 11:28

Met uitzondering dat de wolf geen exoot is en theoretisch gezien hier dus wel hoort.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:54

Cayenne schreef:
Met uitzondering dat de wolf geen exoot is en theoretisch gezien hier dus wel hoort.

na 160 jaar afwezigheid zou ik zeggen van niet, habitat is in geen enkel opzicht meer hetzelfde als 160 jaar geleden, totaal ongeschikt dus voor een wolf om hier te leven. Maar dat geldt ook als een nu een sabeltandtijger of mammoet tot leven zou komen, die wil je nu ook niet in nl vrij rond hebben lopen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 12:58

Dat ben ik met je eens hoor, maar de wetgeving zegt helaas toch anders.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:06

speurneusc schreef:
omdat in de meeste gevallen wanneer een diersoort ergens huist waar het absoluut niet hoort het veel schade aan richt

Ook dat geldt integraal net zo hard voor de mens

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 15:39

Little_Gift schreef:
speurneusc schreef:
omdat in de meeste gevallen wanneer een diersoort ergens huist waar het absoluut niet hoort het veel schade aan richt

Ook dat geldt integraal net zo hard voor de mens

idd ja

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 23:44

Schildpadden in de Nederlandse natuur sterven aan een hele langzame trieste dood. Mensen denken dat ze het wel redden; niets in minder waar. Schild rot, inwendige problemen door verkeerde voeding , schimmels etc noem maar op. Het is 1 grote fabel dat ze zich wel redden in onze natuur. In Harkema (Friesland) zit een hele grote schildpadden opvang. Wellicht te ver voor je maar ze kunnen je eventueel adviseren. Ze hebben regelmatig discussie met dierenambulances die schildpadden weer los gooien of niet mee willen nemen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 23:58

Lianne007 schreef:
Schildpadden in de Nederlandse natuur sterven aan een hele langzame trieste dood. Mensen denken dat ze het wel redden; niets in minder waar. Schild rot, inwendige problemen door verkeerde voeding , schimmels etc noem maar op. Het is 1 grote fabel dat ze zich wel redden in onze natuur. In Harkema (Friesland) zit een hele grote schildpadden opvang. Wellicht te ver voor je maar ze kunnen je eventueel adviseren. Ze hebben regelmatig discussie met dierenambulances die schildpadden weer los gooien of niet mee willen nemen.

Dat ze hun eten niet kunnen verteren door de koude en schimmelproblemen krijgen had ik vroeger ook geleerd... en ik moedig niemand aan om zulke dieren te dumpen, maar je kunt ze dus (bijna?) nergens meer kwijt... -O- Ondertussen zie ik dus dieren jarenlang overleven, in toch wel redelijk goede gezondheid.
Overigens stierven veel schildpadden in gevangenschap ook een hele langzame trieste dood. Ook dan kregen ze schimmels en schildrot, en problemen door verkeerd voer... Het komt er gewoon op neer dat schildpadden niet in gevangenschap horen en ook niet in de Europese natuur. (op bijvoorbeeld de Griekse breedrandschildpad na, die zelfs weer uitgezet wordt in de regio waar hij oorspronkelijk vandaan komt.)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 00:29

Kan zo 5 tot 7 jaar duren dat de schildpad langzaam doodgaat hier in de sloten. Helaas zitten de opvanga vol en kunnen ze niet neer weggehaald worden.