Welk type hond past?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mjelleke

Re: Welk type hond past?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:44

Behalve de maat zou een labrador of golden perfect passen. Uit een rustige lijn, niet uit een werklijn.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:49

Hier wordt veel 'herplaatser' geroepen.
Ondanks dat ik zelf tijdens mijn leven 5 herplaatsers (en maar 3 pups, bij ons geboren) gehad heb, ben ik niet meteen een voorstander van herplaatsers en zeker niet in jullie situatie qua minder ervaring.
En laten we wel wezen, de gemiddelde herplaatser heeft een rugzak.
Dus wanneer je daar wel voor gaat kiezen, zorg er voor dat je van te voren weet wat de inhoud van die rugzak is (denk aan verlatingsangst, bindingsangst, (niet) sociaal naar andere honden, beschermingsdrang, waaksheid, etc. )

Persoonlijk zou ik wel voor een pup kiezen en heel goed kijken naar het karakter van de pups als de ouderdieren. Wij hebben bij ons nestje laatst heel goed gekeken naar welke pup bij welk baasje past.
Dus zoek in het geval van een pup naar een fokker die daar ook waarde aan hecht, jullie leren kennen en de juiste pup bij jullie zoeken.

Het is dat je zegt dat je liever een kleiner hondje zou willen, anders zou ik zeggen; Golden Retriever.

Maar ik ben bevooroordeeld.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:52

Ik mis een antwoord op de vraag: wat heb jij de hond te bieden?

In je uitleg staat, kort samengevat, enkel dat je logistiek, financieel en tijdsgewijs ruimte hebt voor een hond - en dat je alletwee geen ervaring hebt. Maar waarom wil je graag een hond? Wat wil je met die hond gaan doen en ondernemen? Hoeveel tijd wil je er in steken?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 08:58

Florenc schreef:
Ik mis een antwoord op de vraag: wat heb jij de hond te bieden?

In je uitleg staat, kort samengevat, enkel dat je logistiek, financieel en tijdsgewijs ruimte hebt voor een hond - en dat je alletwee geen ervaring hebt. Maar waarom wil je graag een hond? Wat wil je met die hond gaan doen en ondernemen? Hoeveel tijd wil je er in steken?

Dat is wel een goeie... want ik lees ook: liever niet iedere dag beweging en uitdaging.
En het is mijn bescheiden mening dat dat eigenlijk wel elke dag moet. Tenzij je een bejaarde herplaatser neemt.
Natuurlijk zijn er veel mensen die heel weinig doen met hun hond, maar dat vind ik toch altijd een beetje sneu.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:01

Wij hebben een kruising kooiker/markies, moest daarom even lachen dat je ze beide noemde in je post. Zou de ideale hond voor jullie zijn, maar sowieso je moet het treffen.

Zou sowieso lid worden van een hondenclub, leerzaam en leuk

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-24 09:11

Nee niet elke dag beweging en uitdaging is niet helemaal wat ik schreef/bedoelde. Ik bedoel meer, niet een hond die het nodig heeft om iedere dag uren te lopen, maar het ook af kan met bijvoorbeeld 's ochtend en 's middags een wat korter rondje, en 's avond een wat langer rondje. Dit niet elke dag, maar wel als dit zo uitkomt. Wat we de hond te bieden hebben, is wel veel wandelingen in de bossen en andere natuur hier in de buurt, en verder gewoon een liefdevol huisje natuurlijk. Mijn partner heeft dus vroeger wel in het gezin een hond gehad, en is gewoon echt een hondenmens en zou dat erg leuk en gezellig vinden. En we zitten nu eindelijk in een stabiel genoege situatie voor een hond, dus kunnen er eindelijk serieus over nadenken :j

Qua tijd zijn we zeker van plan, mochten we een puppy nemen, om op puppycursus te gaan en veel tijd te investeren in de opvoeding. En ook voor daarna hebben we genoeg tijd en zin om veel tijd in de hond te besteden. Alleen zoeken we wel een hond die dit niet per se iedere dag nodig heeft, omdat het er ook weleens een dag bij in zou kunnen schieten. Daarom zoeken we een ras/hond die bij onze situatie past, want dat is ook eerlijker naar de hond toe.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:25

Een stabij of een heidewachtel zou ik zeker niet als beginnershond nemen.

Ik heb bovengenoemde kruizing en hij is energiek, atletisch, nerveus, erg baas gericht en MOET werken. Een keertje een dag een paar kleine rondjes en 1 groter rondje kan wel, maar daarna MOET hij echt werken, want hij word anders echt nerveus, onderprikkelt en gaat dan zelf aan de haal.

Als ik jullie verhaal zo lees zou ik opzoek gaan naar een schoothondje. Denk dan aan een Shih tzu bijv. Misschien een poedel (al hebben die wel ECHT mentale stimulans nodig).

Chihuahua's zijn vaak eenkennig naar vreemde. Als je daar geen consessies op wilt doen, dan is dat dus geen geschikt ras voor jullie.

Ik ben het eigenlijk wel een beetje eens met eerdere opmerkingen over een golden of lab, maar ook daar zijn en blijven het wel werkhonden.

Een hond heeft links of rechts om sowieso mentale stimulans en fysieke stimulans nodig, ongeacht.

Als je al besluit om een hond uit een herplaats situatie te overwegen, neem dan iemand mee die wel echt veel ervaring heeft met honden en jullie kan helpen met de keuze voor een hond.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:30

Joh ts, niets van alle paniek aantrekken..elk mens met genoeg normaal verstand kan een pup aan.

Het is net als met kids..je denkt lekker bezig te zijn en dan zijn ze ineens weer puber. :Y)

Het is spannend, leuk en genieten.

Belangrijkste is je concentreren op de 'negatieve' aspecten, want waarschijnlijk ga je die als beginnend eigenaar wat meer meemaken. Kies dus een hond die vergevingsgezind is en weliswaar soms niet luistert, maar dan geen extreme problemen voor jou en de omgeving veroorzaakt.

Een golden is superleuk,(houdt wel van water/modder) een berner ook. (Gezondheid!) Labradors vind ik dat opspringen nooit zo tof, maar dat is persoonlijk. Ik ken bijvoorbeeld ook twee welsh springer spaniels die heel leuk zijn als gezinshond. IJslandse honden ook goede ervaringen mee.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:31

Een dwergschnauzer zou denk ik wel passen, niet te groot, leuke vrolijke mensgerichte hondjes, makkelijk te trainen en lange wandelingen kunnen ze ook aan. Maar ook tevreden als je een keer wat minder doet, ze moeten niet aan het werk. Ze kunnen alleen nogal vocaal zijn.

Een toller zou ik niet doen, dat zijn werkhondjes, die hebben veel uitdaging nodig anders krijg je snel gedragsproblemen. Ondanks dat het retrievers zijn, zijn het geen goldens of labradors in een leuk jasje en een handig formaat.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 09:35

Esther schreef:
Een dwergschnauzer zou denk ik wel passen, niet te groot, leuke vrolijke mensgerichte hondjes, makkelijk te trainen en lange wandelingen kunnen ze ook aan. Maar ook tevreden als je een keer wat minder doet, ze moeten niet aan het werk. Ze kunnen alleen nogal vocaal zijn.

Een toller zou ik niet doen, dat zijn werkhondjes, die hebben veel uitdaging nodig anders krijg je snel gedragsproblemen. Ondanks dat het retrievers zijn, zijn het geen goldens of labradors in een leuk jasje en een handig formaat.

Tollers en kooikers zou ik als beginner gewoon echt overslaan.
De reden waarom kun je in de herplaatsgroepen zo vinden. Leuke honden, maar echt voor een bepaald type mens en daar kom je pas achter als het te laat is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 10:48

Kooikers zijn zeker geen beginnershonden nee. Die zijn daarbij ook erg eenkennig, zeer waakzaam. En de kooiker die ik heb meegemaakt beten allemaal. Dat is natuurlijk een gegeneraliseerde opmerking, maar heb er toch wel aardig wat voorbij zien komen inmiddels

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:31

Peelie schreef:

Ik heb bovengenoemde kruizing en hij is energiek, atletisch, nerveus, erg baas gericht en MOET werken. Een keertje een dag een paar kleine rondjes en 1 groter rondje kan wel, maar daarna MOET hij echt werken, want hij word anders echt nerveus, onderprikkelt en gaat dan zelf aan de haal.

Als ik jullie verhaal zo lees zou ik opzoek gaan naar een schoothondje. Denk dan aan een Shih tzu bijv. Misschien een poedel (al hebben die wel ECHT mentale stimulans nodig).

Chihuahua's zijn vaak eenkennig naar vreemde. Als je daar geen consessies op wilt doen, dan is dat dus geen geschikt ras voor jullie.

Ik ben het eigenlijk wel een beetje eens met eerdere opmerkingen over een golden of lab, maar ook daar zijn en blijven het wel werkhonden.

Een hond heeft links of rechts om sowieso mentale stimulans en fysieke stimulans nodig, ongeacht.

Als je al besluit om een hond uit een herplaats situatie te overwegen, neem dan iemand mee die wel echt veel ervaring heeft met honden en jullie kan helpen met de keuze voor een hond.

onze eerste hond (wel opgegroeid met honden) was ook een friese stabij. Maar dat was de beste eerste hond ooit. Je moet het wel treffen. Er zijn inderdaad wel veel stabij's die wat angstig zijn.

Maar ik denk dat je dat met veel honden hebt.

Voor Ts als je een hond hebt zoek dat een goeie hondenschool zodat jullie ook echt leren hoe je met je hond omgaat.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 11:37

Wel een slagje groter, maar al aan Schotse Collie gedacht?
De showlijn-teefjes zijn qua formaat zéker te doen ;)

Geweldige familie-honden, kunnen gerust wat alleen zijn (als er een sofa ter beschikking is zijn ze heppie de peppie :p )

Opgelet: ga écht met de fokkers in overleg naar wat voor type hond/pup je zoekt.

Ik wilde een Schot geschikt voor Agility, veel wandelen, een leven bij paarden etc etc.
Ik kreeg de 'energiebom' uit het nestje, terwijl zijn broers/zussen cosy wosy couch potatoes zijn ;)

Met deze reu fokte ik een nestje en de grootste pup heb ik zelf gehouden.
Deze is tov papa perfect 'bespeelbaar' qua energie.

In de Agility blinkt hij uit, bij de paarden blijft hij rustig aan de kant liggen, kan uuuuuuuren wandelen, maar vind het ook rete-gezellig om 3 dagen op de bank te liggen bij slecht weer.

Enfin, lang verhaal kort: ik blijf nog wel even bij de Schotse Collies ;) (engelse, de amerikaanse zijn slagje groter én energieker)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:07

maj0 schreef:
Peelie schreef:

onze eerste hond (wel opgegroeid met honden) was ook een friese stabij. Maar dat was de beste eerste hond ooit. Je moet het wel treffen. Er zijn inderdaad wel veel stabij's die wat angstig zijn.

Maar ik denk dat je dat met veel honden hebt.

Voor Ts als je een hond hebt zoek dat een goeie hondenschool zodat jullie ook echt leren hoe je met je hond omgaat.

Helemaal mee eens hoor. Karakter doet ook een hoop. Maar dat sluit niet uit dat dit binnen genetica de uitzonderingen op de regel zijn.

Friezen stabij staat er gewoon om bekend om wat nerveus te zijn. Wel echte allemansvrienden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:28

Wij wilde echt een hond (geen klein pluisje), maar dan handzaam. Een eerste hond, en vond het nog verdraaid lastig.
En hebben nu een Parson russel terrier, het kan best een terroristje zijn, maar vooral als ze overprikkeld is. Verder is het echt een hele makkelijke probleemloze hond. Kan overal mee naar toe, gaat makkelijk met mij mee te werk in de auto, als we een dag weg zijn kan ik haar bij m'n moeder brengen en vermaakt ze zich gewoon daar in huis en tuin.
Ik weet niet zeker of ik er een 2e keer voor zou kiezen. Zou denk ik liever een labrador van 10 kilo hebben ofzo, maar die zijn er niet. Hollandse Smous staat wel op mijn lijstje mocht ons meisje er niet meer zijn (maar ze is pas 2, dus dat is nog helemaal niet van toepassing).

Bij ons op de puppy cursus zat een Heidewachtel, pfff, wat een neuroot. Mensen wilde er echt mee gaan jagen, onze puppycursus was al met een flinke dosis jacht training(onze vond het aporteer-werk echt helemaal niets aan :') ). Maar die hond was gewoon echt niet leuk.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:48

Bedenk zeer goed, een hond koop je niet voor even maar voor een heel leven.
Dus moet je wachten op een hond dat het beste bij je past so be it. Voorpret is leuk. Ga aub niet een hond van marktplaats of iets dergelijks halen omdat je "nu " een hond wil.
Verdiep je in een ras wat je leuk vindt, ga kijken bij hondentrainingen, lees je in en maak je keuze wijs en verstandig. Heel veel succes en plezier bij jullie speurtocht naar een hondenmaatje!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:51

boyca schreef:
Ga aub niet een hond van marktplaats of iets dergelijks halen omdat je "nu " een hond wil.

Je moet nergens een hond halen omdat je die 'nu' wil.
Maar je kan prima aan een leuke herplaatser via marktplaats komen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 12:52

En dan nog is de ene labrador de andere niet.

Ik heb al jaren Engelse Cocker Spaniels. Geweldige honden.
De een heeft/had meer jachtintinct dan de ander.
Allemaal wel waaks. Gek op het gezin, maar heel gehecht en beschermend naar mij toe.
Kunnen los, gaan prima met katten.
Agility, mantrailen en detectie maak ik de huidige blij mee.

Wel allemaal een eigen wil. En na 3x een oefening doen zijn ze er wel klaar mee.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:05

Er worden best wat trim rassen genoemd! Let er op dat veel trimmers enorme wachtlijsten hebben, trimmen steeds terug komt en behoorlijk kostenplaatje heeft. Even dit terzijde genoemd.
Worden ook wel spaniels genoemd. Voor mij staan spaniels gelijk aan oorontstekingen. Goed opletten waar je aan schaft en hoe de oren zijn (van de ouders).
Ik zou absoluut voor een herplaatser gaan. Of leuke bewust gefokte kruising bijvoorbeeld. Ook markiesjes kennen outcross, soms dan minder lange wachtlijsten. Verder heb je rasgebonden eigenschappen en karakter trekjes maar overal uitzonderingen in. Leer je hond op tijd z'n rust te nemen. Elke hond kan rustig zijn en zichzelf vermaken. Enkel een gemiddelde shih tzu hoef je het niet bewust te leren en de gemiddelde border collie wel. Ik ben gemiddeld op werkdagen 2 uur actief met de honden bezig en vrije dagen veel meer. Snuffelmatten, zoekspelletjes, wandelingen er is zoveel te bedenken. Even een snuffelmat of kong vullen kun je mooi in werkpauze. Geeft veel voldoening voor de hond, weinig inzet van jou als eigenaar. Soms een uitkomst. Plus lekker wat gezond knaagwerk. Maakt moe en tevreden en nog gezond ook. Overal zijn oplossingen voor. Mijn husky's waren stukken minder bewerkelijk dan mijn herders. Zeer zelfstandig, erg van het speuren tijdens de (uiteraard aangelijnde) wandelingen en daarna tevreden ergens in huis of tuin liggend. Mijn herders willen veel meer interactie, contact en samenspel. Moet ik veel meer bezig houden. De husky's 2 a 3x per week bikejoring, dogscooter, cakicross oid en waren dik tevreden.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:09

Misschien een border terriër. Niet te groot. Vaak lief en sociaal.
Over het algemeen goed op te voeden en vindt het ook wel lekker om eens niet een lange wandeling te maken. Al vinden ze lange wandelingen ook heel erg leuk.

Nu weet ik ook dat geen 2 honden hetzelfde zijn dus volg vooral je gevoel.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:22

Ik heb op de puppycursussen mezelf elke keer verbaasd over hoe mensen een hele makkelijke simpele hond toch grandioos kunnen verpesten. Veel valt of staat met je eigen consequentie en je manier van opvoeden.

Wij hebben 2 hele leuke border collie kruisingen, en een xxl chihuahua. De chihuahua heeft tot hoog niveau de cursussen gehoorzaamheid afgerond, maar los in het bos is nog steeds een uitdaging want dan kan hij ineens bedenken dat andere mensen leuker zijn dan ons. Ik had gehoopt op een eenkennige chihuahua maar dat is mislukt. :+
Verder veel vooroordelen over de chihuahua. Maar iedereen die de onze meemaakt zegt ‘goh nooit geweten dat ze ook zo kunnen zijn’. Ik ben in ieder geval helemaal om. Die van ons is gewoon als normale hond opgevoed, dus behalve dat hij met z’n 5,5kg kleiner is dan de meeste honden, is het gewoon een hond. Hij slaapt graag uit tot 11.00 en Savonds vanaf 21.00 vallen z’n ogen dicht. Maar gaat prima mee op wandelingen van 15km. Is wel waakser dan onze bordercollies, maar absoluut geen vervelende keffer.
Ook onze border collie kruisingen zouden zeker wat voor jullie zijn. Enorm lieve baasgerichte en vergevingsgezinde honden die prima een dagje (of meer) kunnen relaxen.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 13:25

Wij hebben al 22 jaar cavaliers (Cavalier King Charles Spaniël) en zijn daar heel blij mee. Ons eerste hondje was dus ook een cavalier en daarna nooit meer iets anders willen hebben. Voldoen aan je omschrijving, zijn super lief, niet vocaal, kunnen kilometers mee wandelen maar dit hoeft niet elke dag, zijn speels, slopen niks (althans wij bij geen van de 3 meegemaakt van pup af aan niet), makkelijk op te voeden, handzaam formaat, niet eenkennig en kunnen prima eens aantal uurtjes alleen zijn, slapen dan meestal lekker.
Enige nadeel is dat ze best prijzig zijn maar ik raad je wel aan gezien de gezondheidsrisico's (welk elke ras hond wel mee te maken heeft) er wel een aan te schaffen via een erkende fokker via de raad van beheer Cavalier Club Nederland.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 16:58

Leandra schreef:
Misschien een border terriër. Niet te groot. Vaak lief en sociaal.
Over het algemeen goed op te voeden en vindt het ook wel lekker om eens niet een lange wandeling te maken. Al vinden ze lange wandelingen ook heel erg leuk.

Nu weet ik ook dat geen 2 honden hetzelfde zijn dus volg vooral je gevoel.

Ik vind een border terrier geweldig maar binnen 40 km geen fatsoenlijke trimmer te vinden die nog wil plukken. Is scheren ook oke? Ik heb nu een labrador x duitse jacht terrier. Lukt me om thuis hem te onderhouden maar een border terrier heeft een nog bewerkelijkere vacht. Vind ze juist leuk omdat ze zo ontzettend actieve hondjes zijn met sterk karakter en stevige mening haha

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:07

Zou een boomerhondje niks voor jullie zijn? Ik heb een kruising shih tzu x maltezer. Hier voor ook een boomer gehad die 18 jaar is geworden. Ik vind het makkelijke honden die zo in een gezin meedraaien. En daarbij ook vaak wat sterker dan een "rashond".

Dit is de onze:

Afbeelding

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-24 17:55

Dennis schreef:
Wij wilde echt een hond (geen klein pluisje), maar dan handzaam. Een eerste hond, en vond het nog verdraaid lastig.
En hebben nu een Parson russel terrier, het kan best een terroristje zijn, maar vooral als ze overprikkeld is. Verder is het echt een hele makkelijke probleemloze hond. Kan overal mee naar toe, gaat makkelijk met mij mee te werk in de auto, als we een dag weg zijn kan ik haar bij m'n moeder brengen en vermaakt ze zich gewoon daar in huis en tuin.
Ik weet niet zeker of ik er een 2e keer voor zou kiezen. Zou denk ik liever een labrador van 10 kilo hebben ofzo, maar die zijn er niet. Hollandse Smous staat wel op mijn lijstje mocht ons meisje er niet meer zijn (maar ze is pas 2, dus dat is nog helemaal niet van toepassing).

Bij ons op de puppy cursus zat een Heidewachtel, pfff, wat een neuroot. Mensen wilde er echt mee gaan jagen, onze puppycursus was al met een flinke dosis jacht training(onze vond het aporteer-werk echt helemaal niets aan :') ). Maar die hond was gewoon echt niet leuk.

Haha, dit roep ik ook altijd. Ik heb het liefst een labrador (of golden retriever) van 10 kilo. Zou voor ons de ideale hond zijn.

We hebben nu 'geluk' met een ontzettend lieve Black and tan jack russel, vrij hoog op de poten. Wel met jachtinstinct maar goed te hanteren. En we hebben nog een teckel. Een stuk pittiger hondje! :Y)