Schapen icm paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:41

Nimmy schreef:
Maar bepaalde rassen hebben juist wel koper nodig. Dus even goed lezen. Wij hebben hiervoor Kameroen schapen gehad, erg speels en leuk om te zien, maar wat te lawaaierig en neurotisch dus wij zijn over gestapt op maasduin schapen.

Ah, interessant, dat wist ik niet. Zelfs in onze boekjes over schapen houden stond dat over kopervergiftiging, maar dat is ook alweer pakweg 20 à 30 jaar geleden, en toen waren er ook nog niet zoveel rassen in trek, je had toen Texel, Hampshire en nog eentje waarvan ik de naam vergeten ben (en die Texels waren vaak rot-moeders, mocht je heel vaak eentje met de fles opvoeden, als ze het al redden).

annibel

Re: Schapen icm paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:22

Wij hebben 11 jaar lang twee schapen gehad. Helaas door blauwtong allebei overleden een paar weken geleden. Echt een vreselijke ziekte, waardoor ik op dit moment geen schapen zou nemen.

Het ligt echt aan je paard of ze erbij kunnen staan, we hebben jarenlang paarden gehad waar ze veilig bij hebben gestaan. Alleen het paard wat we nu hebben gaat jagen en daardoor heeft een van de schapen haar poot flink bezeerd. Zorg sowieso altijd voor een draadje waar de schapen onderdoor kunnen en het paard niet.
Wat betreft onkruid eten, onze schapen deden dit niet. Ze sprongen ook met gemak over schapengaas van 80 cm hoog en stroom deed ze ook niks :+

Verder waren ze echt fantastisch, we hadden een ooi en een gecastreerde ram. Beide met de fles groot gebracht. Ze kwamen bij ons liggen als we buiten zaten en de ram kon zelfs pootjes geven. Ik mis ze verschrikkelijk, het waren net honden..

jazzejam

Re: Schapen icm paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 23:42

Wat naar dat je beide schapen bent kwijt geraakt. Blauwtong is een nare ziekte helaas. |( Hier hebben we ook vaak een fles lammetje ( dit jaar veel te veel ook dankzij de blauwtong), een ding is zeker dan krijg je echt hele tamme schaapjes van. Onze oudste ooi was ook een flessen lam en is nog altijd knuffelig.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 07:05

Mijn vader heeft zo’n 30 schapen. Lopen altijd bij onze 5 paarden in de wei en dat gaat prima.

Helaas ook hier blauwtong. Al 5 dood en iets van 10 ziek helaas. Mijn vader heeft t er heel zwaar mee. Ik zou er nu ook niet aan beginnen. Als er een extra koude winter en droger voorjaar komt zou je het volgend jaar wel kunnen proberen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 10:43

Dank voor het delen van al jullie ervaringen en tips!! Ook met betrekking tot rassen e.d.!

Ik ga ze zeker meenemen maar we hebben besloten om toch even af te wachten gezien de blauwtong..
we willen dat risico nu niet nemen.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:35

Toen we naar Frankrijk verhuisden had ik één paard. Aangezien ik op dat moment geen plannen had voor nog een paard heb ik dus een drachtig schaap gekocht.

Toen de lammetjes geboren werden was "Peetvader" Junkie meteen heel trots. En de relatie tussen moeder schaap, de lammetjes en Junkie was prima.

Ze stonden altijd bij elkaar en als ik met Junkie ging rijden, dan gingen de schapen blaten en Junkie hinniken, tot ze elkaar niet meer konden horen.

Junk heeft ook vaak als "paardensol? gediend waaronder de schapen in de schaduw stonden.

Zie foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik moet wel zeggen dat ik schapen erg domme beesten vind. Als ze zich ergens in vastlopen omdat ze zo nodig elders heen willen en hun kop in van dat "briefkaarten-gaas" steken, dan kunnen ze echt niet bedenk dat ze er vooruit ingelopen zijn, en er dus acteruit weer uit zouden kunnen lopen....

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:16

Ook dat scheelt wel per ras hoe dom ze zijn. Die vleesrassen is echt geen selectie op intelligentie, alleen op vetpercentage. Dat zijn ook de rassen die op hun rug liggen en doodgaan (ook door de bouw natuurlijk). De begrazingsrassen zijn toch al wat meer op zichzelf aangewezen en slimmer. De “oerrassen” zit ook meer intelligentie in, die staan nog wat dichter bij de natuur.

Wel heel leuk trouwens dat paard en de schapen en hoe die elkaar opzoeken! Ook dat ze onder hem schuilen :)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-24 12:55

Ik las dat je het nog even afwacht.
Maar als je wel wil gaan kijken, denk dan ook eens aan een angorageit.
Wij hebben ze gehad en die zijn zo leuk ! Knabbelen een hoop weg en zijn niet zulke extreme uitbrekers dan een gemiddelde geit.
Terwijl ze wel iets weg hebben kwa look van een schaap.

Ivm blauwtong en de wolf begin ik er nu niet aan maar anders wist ik het wel weer <3