Hoeveel snacks krijgt je hond en hoe vaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:07

Ik zou mijn hond niet perse verwend noemen, maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn haha. Hij krijgt elke dag wat gedroogde snacks. Pensreepjes of long oid 1 of 2 per dag en daarnaast 1 snack waar hij langer mee doet om de dag of wel elke dag. Zoals luchtpijp, runderkophuid, bullepezen enzovoorts. Maar krijgt ook maar 1 keer per dag eten.

Huidige maar ook vorige kregen vooral gezonde snacks, dus gedroogd. Geen dentasticks en andere makkelijk te verkrijgen en populaire dingen wat bijna meer paardenvoer is en absoluut niet voor schonere tanden zorgt. Het viel mij altijd extreem tegen wat het aanbod van snacks was qua ingrediënten. Kies je zorgvuldig voer uit, maar snacks zijn vooral dingen die ik niet aan hond wil voeren of absoluut niet in die hoeveelheden. Een keer geen probleem, maar voor vaker als 1 keer in de zoveel tijd en laat staan met trainen vond ik het niet geschikt.

Trainen heb ik nooit met de standaard brok gedaan, soms als ik in huis iets simpels vroeg wat ze al goed kenden, maar nooit met nieuwe of onbevestigde dingen of buitenshuis.
Huidige is ook allergisch dus die kreeg altijd al gedroogde snacks ook als beloning. Hoewel hij wel tegen kaas en worst kon dus bij hele speciale dingen kreeg hij daar wat stukjes van. Als jonge hond kregen ze heel veel beloningen en had ik altijd verschillende bij me. Juist vanwege de hoeveelheid wilde ik wel beloningen en snacks die nog een beetje gezond waren en alleen voor de jackpot mocht het echt fastfood zijn :+ Nu neem ik ene keer wel iets mee en andere keer niet met wandelen. Maar hij vindt al jaren zijn bal een grotere beloning.

Voordeel van de gedroogde snacks is dat ze daar nooit te dik van werden hier. Zelfs toen mijn oudje iets dik werd kon ik gewoon haar normale voer iets verlagen, maar wel snacks blijven geven. Of een vettere soort wisselen voor magere.

Edit: in de sport tijd kregen ze echt enorm veel beloningen, maar voordeel was dat voer er nooit op aangepast hoefde te worden omdat het ook keihard werken was. Speuren met elke voetstap voer bijvoorbeeld of later om de zoveel meter en bij voorwerpen een jackpot. Bij het appèl gedeelte was het vanaf een jaar oid een speeltje afgewisseld met wat voer.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 02-09-24 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 08:09

Tijdens de dagelijkse wandeling in het bos heb ik snoepjes. Verder 's avonds een vleesstrip. Echte kauw/kluif snacks wil ze niet.
1 keer per week tijdens de cursus (detectiespeuren) krijgt ze veel snoepjes, want ze krijgt voedsel beloning. Haar voer wordt afgewogen en die dag krijgt ze wat minder als compensatie voor de hoeveelheid snoepjes.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:37

Ik vind het ook niet verwend. Kauwen is goed voor een hond. Mits het natuurlijk een gezonde snack is van gedroogd vlees. Het draagt bij aan ontspanning en is goed voor het gebit. Niet elke hond heeft dezelfde kluif behoeften maar als ze het wel hebben dan doe je je hond er echt een plezier mee.

BulletjeBeer

Re: Hoeveel snacks krijgt je hond en hoe vaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:35

Mijn hond krijgt iedere dag een half uur tot een uur een grote snack, zoals kophuidplaat. En ook elke dag wel een gevulde kong en koekjes en iets van mijn eigen eten (fruit, groente, brood)... Oeps :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:36

Jessix schreef:
Ik vind het ook niet verwend. Kauwen is goed voor een hond. Mits het natuurlijk een gezonde snack is van gedroogd vlees. Het draagt bij aan ontspanning en is goed voor het gebit. Niet elke hond heeft dezelfde kluif behoeften maar als ze het wel hebben dan doe je je hond er echt een plezier mee.

Ja precies. Het kan ook slopen tegen gaan (ook al doet de mijne dat alsnog, dus die krijgt regelmatig dozen die hij mag slopen, dan blijven de rest van mijn huis en de spullen heel. Dat is ook geen verveling, want zelfs in volle training deed hij dat en ook geen overprikkeling. Hij heeft daar af en toe behoefte aan)

Als ik hem verwen krijgt hij iets van mijn eten. :+

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:13

Ik neem iedere wandeling trainers mee, en naar de hondenschool (2x per week) natuurlijk ook.
Daarnaast krijgt hij één à twee keer per dag een gedroogde snack, zoals konijnenoren, lamsluchtpijp, etc. Er ligt hier meestal ook een bullepees, achillespees ofzo, maar daar kauwt hij alleen op als ik ’s avonds bij hem in de zetel zit (hij heeft mij getraind om die voor hem vast te houden :+ ), en daar komt hij vrij lang mee toe.
En dan krijgt hij nog een gedroogde vleesreep na het borstelen en/of tandenpoetsen. En tijdens lange wandelingen neem ik die soms ook mee, dan krijgt hij er één als we even pauzeren.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:28

Met elke wandeling heb ik bal en koek mee.
Lil vind de bal de leukste beloning.
Als ik wil dat ze in de auto blijft liggen, dan leg in wat koekjes im te snuffelen op de bank
We hebben wat leuke snuffel spelletjes die voertjes nodig hebben. Maar niet structureel
Met boodschappen die binnen komen bestel ik altijd een traktatie voor haar mee, die mag ze dan uit de boodschappendoos zoeken, halen en delen met de maincoon.
Tussen de middag krijgt ze brokken die verspreid ik in de tuin,als zoek spelletje.
Zo te lezen krijgt ze niet zo veel bij. Maar indien nodig als bijvoorbeeld afleiding van een andere hond op een terras dan stop ik haar vol.
Op vakantie gaan er ladingen door heen

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:52

Ik beloon mijn hond van 5 jaar nog steeds, op meerdere manieren(stem, speeltjes) maar ook nog in ’snoepjes’ vorm. En dat is niet omdat ze geen commando’s kan opvolgen/niet goed genoeg getraind is (al zijn er altijd punten waar het bij ons og niet gaat zoals ik het liefst zou willen en werk blijven), maar het blijft hoe oud ze ook zijn gewoon nog steeds een extra motivatie/hulpmiddel. Afhankelijk van de situaties hoeveel ik geef of niet. Soms een hele wandeling niks, soms wel. Heb het in ieder geval Altijd mee als ik met haar weg ga. Maar bv ook met osteopaat behandelingen, op vakanties e.d. als er veel prikkels zijn of in nieuwe moeilijkere situaties (afgewisseld gebruik ik ook wel een favoriete foambal aan touw als beloning en uiteraard m’n stem)

En thuis krijgt ze vaker kleine trainers in snuffel matten, puzzels e.d., natuurlijke trainers lager in kcal. Ook doen we aan food enrhchment en krijgt ze wel eens vullers/likmatten enz maar wel met mate/afgewisseld ook qua ingrediënten. Echt knaagwerk waar ze wat langer mee bezig is, is nog maar een paar dagen per week dat ze dit krijgt, denk aan; runderoren, bullepees, stukken kophuid. Nu ze ouder word (klinkt alsof ze heel oud is haha maar ze is nu met 5 jaar wel geen jonge hond meer natuurlijk), is haar knaagbehoefte ook veranderd en ook omdat ze niet even actief meer is structureel als eerder (ivm ziekte van mijn kant oa) krijgt ze sowieso niet dagelijks meer ivm opletten wat erin gaat haha.

In de vuurwerk periode krijgt ze wel structureel meer snacks/trainers en minder ik iets in basis voer omdat we ivm angst hier enorm veel aan hebben qua training.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:10

cursebreaker schreef:
Ik beloon mijn hond van 5 jaar nog steeds, op meerdere manieren(stem, speeltjes) maar ook nog in ’snoepjes’ vorm.

Ik vind het zo'n rare opvatting dat men stopt met belonen wanneer een hond iets al kan of snapt, en dan maar gewoon moet luisteren zonder dat er iets tegenover staat (en het dan gek vinden wanneer de hond stiekem toch niet luistert :Y) ). Ik werk ook niet voor niks. Mijn hond is 13,5 en die beloon ik voor van alles en nog wat, niet altijd met voer maar vaak wel.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:17

black_kelpie schreef:
cursebreaker schreef:
Ik beloon mijn hond van 5 jaar nog steeds, op meerdere manieren(stem, speeltjes) maar ook nog in ’snoepjes’ vorm.

Ik vind het zo'n rare opvatting dat men stopt met belonen wanneer een hond iets al kan of snapt, en dan maar gewoon moet luisteren zonder dat er iets tegenover staat (en het dan gek vinden wanneer de hond stiekem toch niet luistert :Y) ). Ik werk ook niet voor niks. Mijn hond is 13,5 en die beloon ik voor van alles en nog wat, niet altijd met voer maar vaak wel.

edit:
Nou, helemaal dit dus ja :j Ik schreef die ‘nog steeds’ ook idd meer als reactie op mensen die het zo raar vinden dat je een ‘oudere’ hond nog zou belonen want dat word idd wel vaak gezegd zo van 'Waarom zou je je hond wie geen pup/jonge hond meer is nog blijven belonen? omdat ze met een X aantal jaren in leeftijd ’te oud zijn' en dan zou dat niet meer ’nodig’ moeten zijn - want anders doe je iets niet goed met je training/opvoeding als je het nog ’nodig’ hebt om te moeten belonen' :') Dat het belonen niet meer zo intensief is altijd en ‘meegroeit’ dan wel, want wij stoppen er zeker niet meer zoveel in als toen ze jonger was natuurlijk. Maar ik heb ook een hond die Altijd met bepaalde dingen weer herbevestigd moet worden wanneer ik een tijdje bepaalde prikkels minder heb opgezocht, en waar ik altijd wel situaties mee heb waarbij ze gewoon beloond moet blijven worden vind ik.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 02-09-24 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:59

Ik beloon met uitlaten vooral met mijn stem, een aai/klopje/kriebel en mijn houding. :)
En met nieuwe dingen, bevestigen van eerder geleerde dingen of inchecken met loslopen vaak met wat lekkers.
En dat lekkers kan een koekje zijn of stukjes frikandel ofzo. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:05

black_kelpie schreef:
cursebreaker schreef:

Ik beloon ook altijd met voer, alle dieren van alle leeftijden. Wat meer op het moment van aanleren, maar helemaal stopt het nooit. Zo krijgt mijn hond altijd een voerbeloning wanneer ze komt aanrennen als ik haar terugroep.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:09

Ik beloon met voertjes. Vooral mijn labrador, die is daar nogal gevoelig voor.
Mijn honden krijgen alleen een kauwsnack (luchtpijp, huid etc) als ze een lange(re) wandeling hebben gemaakt. Dan is het daarna snacken, buikje vullen en lekker slapen.
Ze krijgen dus niet standaard dagelijks een snack, ik wil ze helemaal niet volstoppen. Snoepjes oid krijgen ze thuis verder ook niet. Soms wat groente als ik wat over heb, zijn ze ook gek op.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:11

Iedere avond rond 20 uur krijgen ze een kauwsnack. Zowel de hond als de kat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:12

Ik schakel over op wat de hond het fijnste vindt qua beloning. Mijn huidige is gekker op de bal dan op voer. Dus die wordt nog steeds beloond voor terugkomen, maar dan met de bal. Soms ook met voer, maar de bal is de jackpot en dat mogen ze best krijgen bij commando's die ze gewoon goed kennen idd. Terugkomen beloon ik altijd, soms alleen met stem en een aai, of dus bal of voer. Eigenlijk beloon ik elk commando wel met stem nu ik erover nadenk, ook al is hij 11 :') En er zijn dingen die wel altijd met voer beloond worden, zoals nagels knippen. Dat haat hij, maar laat hij toe dus elke knip levert een snoepje op.

Vorige nam buiten geen voer aan, vond geen reet aan de bal dus die kreeg stembeloning en uitgebreide knuffel/aai

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:22

Ik heb er één die vooral will to please himself is en een moord doet voor eten.
Hem beloon ik het meest met koekjes oid.
In ruil voor lekkers danst hij nog net niet de riverdance op commando, maar als het lekkers op is of vergeten mee te nemen dan krijg ik een heel dikke spreekwoordelijke middelvinger. :')

Mijn teefje daarentegen is dól op lekkers maar eigenlijk vooral bezig met mij blij te houden/maken.
Haar grootste beloning is dan ook een rustige 'goed zo, knappe meid, braaf!'

De oppashond is een mix van stembeloning, een kriebel en lekkers qua aanpak.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:31

VillaNeusjes schreef:
Mijn honden krijgen best veel, alhoewel dat vooral m'n hulphond is en ik een deel vervang door gewoon voer. De extra lekkere traktaties krijgt hij bijv als hij iets moeilijk op pakt in de winkel of een lastige taak heeft uitgevoerd. Ook kent hij het commando "ruilen". Omdat ik in een rolstoel zit en niet achter meneer aan kan rennen heeft hij als pup geleerd dat whatever hij dan weer in z'n bek heeft komt ruilen en dat daar ALTIJD een beloning op volgt. Spaarzaam gebruiken. Maar ontzettend blij mee toen hij m'n spelden kussen had gejat en een potje medicatie. Meneer is ook erg cheeky namelijk.
Veel kauwspul, minimaal 1 x daags, omdat dat voorkomt dat hij spullen gaat slopen.

En Fietje? Die krijgt een inimienie snoepje als supporter

Voor diegene die denken dat mijn hulphond nu een vatzak wordt: het is een Hollandse Herder die gemiddeld 15 km per dag mee sjouwt naast m'n electrische rolstoel (afwisselend loop of draf tempo). Ik heb geen auto oid dus alles gaat lopend. Voor hem dan, ik heb wieltjes :')
Hij krijgt savonds de rest van z'n maaltijd, afhangend van wat hij al heeft gehad die dag kan dat aardig verschillen.

Zoals nu met deze warmte maken we sochtends vroeg een flinke wandeling als 't nog koel is, maar omdat we overdag eigenlijk niets kunnen gaat hij zich vervelen en krijgt ie een XL kophuid plaat om zich te vermaken voor een uurtje en kan ie in de tuin z'n lol op met een zwembadje, hij krijgt dan echter ook minder voer omdat hij gewoonweg minder km's maakt. Mocht 't langere tijd te warm zijn of als ik zelf erg ziek ben heb ik nog een loopband voor honden in huis waar hij zijn energie kwijt kan.

Mijn situatie is denk ik niet erg vergelijkbaar met de gemiddelde huishond :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:02

Ik vind het knap, ondanks dat mijn DH echt allerlei dingen geleerd heeft krijg ik hem niet fijn naast de rolstoel aan het lopen. Helaas. Nu heb ik het geluk dat hij wat ouder wordt en minder nodig heeft tegenwoordig, maar het wad fijn geweest als hij er net zo goed naast kon lopen als de jouwe!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 15:59

MyWishMax schreef:
Ik vind het knap, ondanks dat mijn DH echt allerlei dingen geleerd heeft krijg ik hem niet fijn naast de rolstoel aan het lopen. Helaas. Nu heb ik het geluk dat hij wat ouder wordt en minder nodig heeft tegenwoordig, maar het wad fijn geweest als hij er net zo goed naast kon lopen als de jouwe!

Ik zeg wel "naast" maar 't is niet die ie altijd pal strak naast me loopt. In winkels en indoor werk settingen wel of bij een druk kruispunt oid, maar verder krijgt ie lange lijn en mag hij lopen op de plek die hij prefereert. Dat is meestal rechts voor waarbij hij af en toe achterom checkt. Ik heb daarvoor ook zelf een lijn systeem in elkaar geflanst want flex lijnen vind ik vreselijke ondingen

Maar goed mijn hond krijgt dus veel, maar beweegt ook veel. Dus naar ratio kan 't prima

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:01

Mijn hond krijgt altijd als ik van de action kom zo'n kipfilet dingetje ( dat monster herkent de tasjes en weet dat ze erin zitten)

Dan krijgt hij daar wat van als we oefeningen doen of naar het speelveldje gaan. Hij wil vaak niet eens een koekje aannemen als ik niet eerst iets van hem vraag. Hij krijgt niet elke dag van die kleine snackjes. Soms een paar dagen wel, dan weer dagen niet.

Er liggen altijd grote kauwbotten en die pakt hij wanneer hij wil. Als die bijna op is krijgt gaat hij weg en krijgt hij een nieuwe. Ik ben bang voor die kleine stukjes.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:46

1x per dag iets groots (mogen ze zelf kiezen uit een stuk gedroogde long, pensstaaf of kippenpoot), na elke wandeling een klein koekje, tijdens wandelen heb ik altijd koekjes bij me. ‘s avonds houd ik een deel van de brokjes apart om mee te puzzelen. Als beloning bij mantrailen een hondenhotdog en daarbij als het warm is komkommer en bij de jachttraining snijd ik zo’n worst in heel kleine stukje en daarbij het grootste deel van de brokjes. Ik kies altijd voor erg kleine brokjes omdat dat zo lekker puzzelt en beloont.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:58

Mijn honden krijgen geen snacks van mij maar ruimen wel het eetspoor van mijn dochters op. Is meer dan zat

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 00:18

Maar goed dat mijn honden hier niet mee lezen, dan pakten ze gelijk hun koffers denk ik _O-

Ik heb een terriër die snel te dik word en een bordeauxdog die weinig kan verdragen.
Ze krijgen elke dag om 12u een snackje, dat houd in: de terriër 1 frolic en de dog 2 frolics met een pil daarin gestopt.

En soms in de avond (misschien maar 2x per week) een klein hondenkoekje.

Botten, staafjes enz eigenlijk zelden tot niet.
Ze hebben beide een mooi schoon gebit en een perfect gezond gewicht.
Vol energie en speels en mooie vacht.
Ze krijgen voldoende beweging, vooral de terriër legt vele kilometers af met wandelen.
En dat dus eigenlijk op standaard dieet brok (de ene dus voor gewicht en de andere voor snelle vertering)

Dus ze zouden vast meer willen krijgen, maar is echt niet nodig.

En luisteren? De terriër word heel gelukkig van mijn blijdschap en de dog... Tja, het is een echte bordeauxdog waar je het 3x moet zeggen en na de 4e keer voert die het uit :+ Voor snacks zou die het echt niet sneller uitvoeren haha

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 06:40

Hier krijgen ze dagelijks wat. Varierend van kleine snackjes tot grote kauwsnacks. En hier liggen altijd nyla/tastybones
En een paar x per week gevulde kongs

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:08

In haar beginjaren kreeg ze trainingskoekjes. Maar inmiddels hebben we geen snacks meer in huis. Ze eet alles wat in de omgeving van de kinderen al dan niet per ongeluk op de grond valt en af en toe krijgt ze een plakje kaas.