Konijnen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:51

Ja dat moest ik ook meteen denken. En Franse hangoren zijn ook echt reuzen vaak qua maat en gewicht :j

Kerstkonijn is geweldig <3

Ik wilde nog een foto van mijn koppel plaatsen gezien op al die andere foto's alleen Toos staat.

Toos is werelds meest eigenwijze grote maat Lotharinger van 4 jaar oud en haar maatje is Ollie (oftewel Bollie := ) een rasloos konijntje dat samen met zijn hele nest in een park is gedumpt en daarna via de opvang bij mij is gekomen.

Afbeelding

Toos is een enorm knuffelkonijn (ook letterlijk enorm want beste dame is kilo of 7) en tegelijk voor de duivel niet bang :Y) Bollie is vooral Toos haar huisdier := bij de opvang was die echt onwijs schuw, inmiddels is die wat dapperder en prima aaibaar maar dan nog is bijv. nagels knippen best een onderneming want hij laat zich absoluut niet optillen.

Toos vindt het altijd maar best als men met haar loopt te sleuren, aandacht is aandacht joh :=
Laatst bijgewerkt door Fly_high op 28-08-24 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:52

Hier zijn ze allemaal of net in de rui of bijna klaar, vervelende tijd, want het betekent vaak verstopping, de cisaral gaat wel hard :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:54

Fly_high schreef:
Ja dat moest ik ook meteen denken. En Franse hangoren zijn ook echt reuzen vaak qua maat en gewicht :j

Kerstkonijn is geweldig <3

Ik wilde nog een foto van mijn koppel plaatsen gezien op al die andere foto's alleen Toos staat.

Toos is werelds meest eigenwijze grote maat Lotharinger van 4 jaar oud en haar maatje is Ollie (oftewel Bollie := ) een rasloos konijntje dat samen met zijn hele nest in een park is gedumpt en daarna via de opvang bij mij is gekomen.

[ Afbeelding ]

Toos is een enorm knuffelkonijn (ook letterlijk enorm want beste dame is kilo of 7) en tegelijk voor de duivel niet bang :Y) Bollie is vooral Toos haar huisdier := bij de opvang was die echt onwijs schuw, inmiddels is die wat dapperder en prima aaibaar maar dan nog is bijv. nagels knippen best een onderneming want hij laat zich absoluut niet optillen.

Toos vindt het altijd maar best als men met haar loopt te sleuren, aandacht is aandacht joh :=

Oh en nu ben ik verliefd <3 en een met karakter ook nog _O-

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 17:59

Afbeelding

De meest debiele foto ooit :+

Maar links is Gijs een ram van nog geen jaar oud en recht tipsy van ongeveer 7. Gijs is er een paar maanden geleden bij gekomen nadat onze laatste voedster uit ons viertal was overleden. Tips is helemaal in haar nopjes met haar jonge vriend en heeft een hele opleving

Ze zitten buiten in een ren van 3x6

Afbeelding
Ondertussen heeft het wat meer aankleding en hebben we het wat anders ingedeeld

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:05

Een hollandertje! Wat een mooi verblijf ook. Heerlijk overkapt, ik heb drie verblijven waar ze niet van het een naar het andere moeten, maar een heb ik een nachthok apart van de ren voor, dus die moet ik elke avond overzetten. Ik heb ook een paar op het gras en dat varieert dan van het hele veld tot een paar vierkante meter. Anderen moeten weer niet op het gras, vanwege gezondheid. Het zijn net paarden met weide- en stalbeheer, maar dan in het klein :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Konijnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:34

Prachtig verblijf! Wij moeten het onze nog aanpakken, dus dit is mooie inspiratie :D.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:39

Konijnen en paarden zijn echt practisch hetzelfde ook met het dieet

Het verblijf is echt super, ben er zo blij mee. In de zomer altijd schaduw en in de winter gewoon droog. Ze hebben heel veel aarde dus kunnen lekker graven en zichzelf vermaken.

@wintu wat onhandig dat verplaatsen, is er niet ene mogelijkheid om het ander in te delen?

@san dankjewel :D wat voor hok heb je nu?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:41

We hebben een ren van 2 bij 4, denk ik. Waarvan een deel overdekt en het nachthok staat buiten de ren.

Maar het is vooral snel snel aangelegd omdat we gingen verhuizen. Uiteindelijk krijgen ze er nog 2 meter bij. Naast de tuin, waar ze ook lopen als we thuis zijn.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:10

xPearl schreef:
Leuk Maessie!
Kwam hier nog een ren bij aan?

Ik heb aan het kijken voor de aankleding van het hok. Misschien een buis, boomstronk etc? Waar halen jullie die spullen vandaan. Marktplaats? :')

Uiteraard, maar geen vaste ren, dat lukt helaas niet in onze tuin.

Wintu, wat een mooi koppel heb je zo! Fijn dat ook de nijnen met mankementen zo een kans krijgen.

Franse hangoren zijn ook gaaf. Heb er vroeger 1 gehad, die kreeg de hele buurt van bed. Stonden in de nacht achter onze schutting, dachten dat er een inbreker was }> Was haar eerste nacht, en ze stampte in t hok :Y)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 20:45

Onze nijntjes zijn er inmiddels ook <3 Iemand nog tips voor een fijne verplaatsbare ren? (Zo'n panelenmodel)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:09

Wat een snoepjes

Een puppyren is fijn en hoog. Maar is het niet een handiger idee om een grotere ren aan het hok te maken. Ipv het rennetje wat er nu aan zit zegmaar

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:23

Nee er is helaas geen plek voor een vaste ren. We hebben een grasveldje, maar dat is ook speelveldje voor onze zoon. De verplaatsbare ren komt dan aan de zijren vast, maar wel zo dat hij ook aan de kant kan. Een puppyren is inderdaad wel een goed idee, daar had ik nog niet aan gedacht.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:32

Voor twee konijnen is dit wel echt te klein als permanent verblijf. Ze hebben 24/7 toegang nodig tot minstens 5m²

5m² is ook helemaal niet zo groot, daar moet toch wel een hoekje voor zijn

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:36

Ben ik het wel mee eens, dat hokje is echt veel te klein als vaste plek zonder een vaste ren er aan.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:52

Die ruimte hebben ze al meer als in hun vaste verblijf. En de ren staat er straks standaard langs de kant, maar niet standaard op het gras, als vaste opstelling. Don't worry! Wel weer bokt ten top dit |o

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 22:25

Als die er permanent aan vast staat dan is het toch goed. Konijnen hoeven ook niet op het gras.

Ik denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrepen hebben, ik bedoelde met een vaste ren een ren die er permanent aan vast staat, of dat een ren van gaas panelen is of niet dat maakt niet uit

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 22:33

maessie schreef:
Die ruimte hebben ze al meer als in hun vaste verblijf. En de ren staat er straks standaard langs de kant, maar niet standaard op het gras, als vaste opstelling. Don't worry! Wel weer bokt ten top dit |o

Zo begreep ik het ook hoor, onder een vaste ren versta ik aan het hok vast en jij zei daar geen plaats voor te hebben, dus niet raar dat dat dan wordt gedacht.

Verder is het niet typisch bokt, ik ben blij dat iemand het zegt, je wilt niet weten voor hoeveel konijnen zo een hokje een permanent vast verblijf is. Bij opvangen krijgt men met een foto van een verblijf zoals jij die poste, niet eens een konijn mee. Dus Amber_anne, bedankt voor je opmerking, uitten maar meer mensen hun zorgen bij bepaalde hokken!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 22:46

Ik reageer hier ook maar eens, ik zit in een lastige situatie met mijn konijnen. In maart is mijn oude voedster overleden en heb ik een nieuwe voedster voor bij mijn ram uit het asiel gehaald. Dat klikte goed. Ik heb de konijnen altijd los in de tuin maar al gauw sprong deze dame over het hekje van mijn border de bloementuin in. Omdat ik ook erg van mijn bloemen houd hebben we een hoger hek geplaatst, dat ging twee weken goed... :') , veel omver geknaagde planten en een flink hol was het resultaat.
Opnieuw een hoger hek maar madame is vasthoudend, ze springt met gemak over een meter (het is een kruising hollander), het mannetje doet geen aanstalten.
Ik wil en kan niet een hogere omheining maken, mijn katten moeten er namelijk ook over en 1 heeft daar moeite mee. Het gevolg is nu dus dat ze niet meer los kunnen. Ze hebben op zich best een prima formaat ren maar ik vind het erg jammer en voor konijnen met zo'n grote bewegingsbehoefte te klein. Ik heb de keuze gemaakt om de voedster te herplaatsen en heb een mooie plek gevonden bij iemand met een soort konijnenweide, daar gaat ze binnenkort naartoe. Wel heel dubbel want het is een mooi koppel maar ik zie geen andere mogelijkheid, ik kan de ren ook niet vergroten daar is geen ruimte voor. De ram vind ik te oud om daar ook te plaatsen overigens, hij is ook heel tam en ik wil hem graag houden, zij is niet tam.
Nu ben ik aan het rondkijken voor een andere voedster, een kleintje die geen springveren heeft :+
Als iemand iets weet? Leeftijd maakt niet zoveel uit, liefst gesteriliseerd en omgeving Friesland.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 23:09

Anna79 schreef:
Ik reageer hier ook maar eens, ik zit in een lastige situatie met mijn konijnen. In maart is mijn oude voedster overleden en heb ik een nieuwe voedster voor bij mijn ram uit het asiel gehaald. Dat klikte goed. Ik heb de konijnen altijd los in de tuin maar al gauw sprong deze dame over het hekje van mijn border de bloementuin in. Omdat ik ook erg van mijn bloemen houd hebben we een hoger hek geplaatst, dat ging twee weken goed... :') , veel omver geknaagde planten en een flink hol was het resultaat.
Opnieuw een hoger hek maar madame is vasthoudend, ze springt met gemak over een meter (het is een kruising hollander), het mannetje doet geen aanstalten.
Ik wil en kan niet een hogere omheining maken, mijn katten moeten er namelijk ook over en 1 heeft daar moeite mee. Het gevolg is nu dus dat ze niet meer los kunnen. Ze hebben op zich best een prima formaat ren maar ik vind het erg jammer en voor konijnen met zo'n grote bewegingsbehoefte te klein. Ik heb de keuze gemaakt om de voedster te herplaatsen en heb een mooie plek gevonden bij iemand met een soort konijnenweide, daar gaat ze binnenkort naartoe. Wel heel dubbel want het is een mooi koppel maar ik zie geen andere mogelijkheid, ik kan de ren ook niet vergroten daar is geen ruimte voor. De ram vind ik te oud om daar ook te plaatsen overigens, hij is ook heel tam en ik wil hem graag houden, zij is niet tam.
Nu ben ik aan het rondkijken voor een andere voedster, een kleintje die geen springveren heeft :+
Als iemand iets weet? Leeftijd maakt niet zoveel uit, liefst gesteriliseerd en omgeving Friesland.

Heb je pb gedaan

babzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:23

maessie schreef:
Onze nijntjes zijn er inmiddels ook <3 Iemand nog tips voor een fijne verplaatsbare ren? (Zo'n panelenmodel)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik kan de MaxxPet Puppyren enorm aanraden! Het zijn stevige panelen maar wel makkelijk te verplaatsen, zelf heb ik ze van 100cm hoog ivm de kat maar ze zijn er ook in 60 & 80 cm hoog.

Hier mijn knappe hangoortjes Onyx en Sable <3
Onyx is een voedster van 4 en Sable een ram van 6, ze zitten sinds juli bij elkaar en zijn echt een heerlijk koppeltje!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:01

Ik wil graag meer weten over konijnen in huis, en volgens mij zit ik in dit topic goed :)

Ik woon in een studio van in totaal 30m2. Die 30m2 is 50/50 opgedeeld woonslaapgedeelte en badkamer-keukengedeelte, tussen die twee helften kan ik makkelijk een afscheiding plaatsen.

Nou lijkt het mij fantastisch om twee loslopende konijnen hier te hebben. Liefst Lotharingers (zoals volgens mij ook bij Fly_High, als ik het goed zie?), maar ik zal me niet volledig vastpinnen op een ras. Mijn idee was dat ze altijd in de badkamer/keuken helft konden leven en struinen (met kattenbak + eten en drinken dus ook standaard daar), en in het woonslaapgedeelte wanneer ik thuis ben. De nacht ben ik nog niet zeker van hoe ik dat zou doen, dat zou ook liggen aan hoe ze zich hier houden.

Het zit echter ook een beetje in mijn aard om altijd en overal beren op de weg te zien en de vele "bunny-proof" websites maken me een beetje huiverig. Ik heb structuurbehang (mag ik er niet afhalen) en voornamelijk houten IKEA meubels, daarnaast een (micro)leren bank. Laminaat vloer, een kleed bij de bank maar die kan eventueel wel weg als het moet. Ook een aantal stopcontacten dicht bij de vloer met een hoop kabels die weggewerkt zouden moeten worden, en houten plinten.

Als ik het internet moet geloven zouden ze met gemak binnen een week mijn hele huurhuis en meubels slopen en dat zou ik toch wel een beetje (erg) jammer vinden. Natuurlijk snap ik dat je ze bezig moet houden met altijd aanwezig ruwvoer en regelmatig nieuw knaagspeelgoed etc, maar als ze daar niet genoeg aan hebben ben ik toch bang dat het mis gaat.

Hebben jullie hier gedachten bij? Hoe lossen jullie dingen op, maken jullie het hele huis konijnenproof of valt het erg mee? Ligt het ook net aan karakter of leeftijd? En de zindelijkheid, is dat iets wat je oudere konijnen nog aan kan leren of moet je daarvoor echt bij de jonkies zijn? En qua geldzaken, zouden jullie een verzekering aanraden (bij Figo als enige aanbieder, geloof ik)? Ik weet dat hond/kat verzekeringen vaak nauwelijks uitkeren dus misschien is het weggegooid geld, maar misschien heeft iemand hier betere ervaringen? Ik kan ook een buffer aanleggen voor de dierenarts, maar ik zou mezelf absoluut niet rijk noemen dus duizenden euro's zit er simpelweg niet in.

Nou ja, hoop vragen dus :list: Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, alvast bedankt!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:37

Ik heb 4 konijnen binnen gehad en het was een gezellige boel :+

Ze sloopten eigenlijk niks maar ik had een ingebouwde tv kast die erg laag was en ivm de kabels heb ik daar toen wel een ren voor gezet. Elke avond als ik thuis kwam van werk veegde ik de vloer en voor ik naar bed ging ook.

Ik had er wel een tussen die niet zindelijk te krijgen was. Daardoor moest ik mijn bank ook 'afzetten' als we weggingen. Medisch was er niks met hem aan de hand en hij deed het ook op de bak maar ging soms midden in de woonkamer zitten en plassen. Hij was sowieso een nogal avontuurlijk konijn want hij sprong ook via de vensterbank (lage) op het aanrecht of wist via een gaatje naast het zolderluik erin te springen. Dat leverde een hartverzakking op de eerste keer dat ik van zolder een soort voetstappen hoorde

Het leven werd een stuk makkelijker toen we verhuisden en hij in de tuin kon
Afbeelding

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:59

Hier wonen ze ook binnen.
Nou heb ik een hele grote woonkamer waar een grote ren in staat. Die van mij slapen overdag veel. Als ik thuis ben van werk mogen ze los in de kamer. Ze zijn zindelijk, slopen niks en luisteren onwijs goed. Ze zitten al vanaf het begin bij mij binnen en weten niet anders. Hou wel rekening met veel haar in huis. Ze verharen grotendeels het hele jaar door, die van mij in ieder geval wel, omdat de temperatuur veelal constant is in huis. Ik moet vaker de nagels bijhouden omdat ze niet slijten op bijv de tegels. Verder is het 1 gezellige boel met de 2 draakjes in huis. Je krijgt sneller een band met ze en als je echt veel aandacht aan ze besteed kun je ze echt een hoop leren. Die van mij luisteren naar de naam, kunnen high five en lopen op commando netjes hun ren weer in. Dat vind ik het leuke aan konijnen binnen. Je hebt er geweldige maatjes aan!

Afbeelding

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:25

VuurVleugels schreef:
Hebben jullie hier gedachten bij? Hoe lossen jullie dingen op, maken jullie het hele huis konijnenproof of valt het erg mee? Ligt het ook net aan karakter of leeftijd? En de zindelijkheid, is dat iets wat je oudere konijnen nog aan kan leren of moet je daarvoor echt bij de jonkies zijn?

Nou ja, hoop vragen dus :list: Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen, alvast bedankt!

Hoi, ik heb nu niet de tijd om een heel verhaal te typen maar in het kort:

- allerlei meubels die glad afgewerkt zijn (dus bewerkt en gelakt hout enz) komen ze hier niet aan, heb ik ze ook nooit hoeven af te leren. Dat vinden ze gewoon niet zo interessant. Ruw hout daarentegen prikkelt wel het knaaggedrag - we hebben ook bijv. steigerhout met whitewash, nou dat was wel hartstikke boeiend om je tanden in te zetten
- laagpolige vloerkleden vinden ze ook niet boeiend, een rieten loper hebben ze wel een gaatje in geknaagd maar daarna was de behoefte ook weg
-kabels zijn nooit veilig, punt :+ Hier is alles buiten hun bereik weggewerkt, in de muren of pvc-buizen etc
- slopen heeft zeker een duidelijke correlatie met leeftijd, in het kort jong -> slopen, eenmaal volwassen komen ze bijna nergens meer aan. Denk dat dit eigenlijk voor elk diersoort geldt? Toos was echt drama als puber, ik heb ook nog paar kledingstukken en schoenen met duidelijke sporen van haar onderzoek :+
- ze laten hele plukken haar achter OVERAL als ze aan het verharen zijn en ze verharen zo'n beetje continue. Een robotstofzuiger is een aanrader. Hooi geeft ook best wat extra stof in huis helaas
- let op je planten, die zullen ook opgegeten worden als ze binnen hun bereik staan
- papier/karton is ook onweerstaanbaar dus het is opletten waar je je brieven van de Belastingdienst laat := in de praktijk is de ergste misdaad wat dat betreft af en toe rol WC-papier leegtrekken en versnipperen als het te laag hangt dus op zich geen ramp
- laminaat kan te glad zijn, is ook iets om rekening mee te houden zodat ze wel lekker kunnen rennen

Als je voor wat kleinere konijnen kiest zou je ook vaker zo'n panelen ren kunnen opzetten als er niemand thuis is om mogelijke schade te beperken. Scheelt wat bunnyproofen zeg maar ;) Alleen voor een grote maat lotharinger zijn de meeste rennen op de markt toch al snel te klein.

Zindelijkheid is hier vanzelf gegaan dus in die zin geen advies. Toos komt bij een boerderij vandaan (als jonkie gekocht, ze zat daar in een buitenren zonder iets van een aangewezen wc-gedeelte) thuis heeft ze letterlijk nooit buiten haar bak geplast of gepoept dus we hebben er verder 0 werk in gestoken. Bollie vertoonde als (jong) volwassen konijn bij de opvang ook al zindelijk gedrag uit zichzelf dus had om die reden onze voorkeur bij het koppelen. Thuis heeft die ook nog nooit zijn behoeftes buiten de bak gedaan.

Ik zou wel voor een ouder konijn durven te kiezen als die uit zichzelf zindelijk is / wil zijn (dat zijn er 80% ofzo zegt men) en bijv. op slechts 1 plek in zijn ren plast. Eentje dat er letterlijk en figuurlijk schijt aan heeft zou ik dan weer lekker buiten laten :')

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:04

Leuk topic!

Stel graag mijn konijntjes voor Bibi en Wendel.
Allebei heb ik ze nog niet zo lang.
Vorig jaar december kreeg ik een telefoontje of ik niet weer een konijn zou willen. Bij mijn schoonzus op haar werk hadden ze een konijn over, het mannetje was overleden door een virus en Bibi bleef alleen achter. Omdat ze ook besmet kon zijn, kon ze niet met de andere konijnen. Ik hoefde niet lang over na te denken en ze mocht komen. Bibi is een 5 jarige dwergje.

Ik was al wel snel van mening dat ze niet lang alleen kon blijven, ik merkte ook aan alles dat ze zich er eenzaam voelde. Na 3 weken quarantaine ben ik bij de DA geweest met haar. Ze heeft haar vaccinatie's gehad en in overleg met de DA besloten opzoek te gaan naar een nieuw vriendje voor haar.

Zo kwam Wendel erbij. Wendel komt van de konijnenopvang. Ondanks dat ik eigenlijk geen langharig konijn wou, matchte hij erg goed met Bibi en was hij stiekem wel erg leuk :+
Wendel kwam als erg schuw en bang bij mij. Gelukkig gaat dit als veel beter, hij is erg nieuwsschierig en wilt alles onderzoeken. Hij hoeft niet super tam te zijn, maar moet wel behandelbaar zijn ivm zijn vacht verzorging. Maar dat doet hij al erg goed!
Wendel is 1 jarige teddy widder. Echt een ondeugd en actief ventje.
Sinds de komst van Wendel heb ik Bibi weer helemaal zien opbloeien. Zo fijn om te zien <3

Bij mij hebben ze de halve woonkamer tot hun beschikking (zodat ze niet aan kabels kunnen knagen, nog niet alles is konijn proof :Y) )
Dit gaat super goed, uit eindelijke doel is dat ze de hele woonkamer krijgen.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat het met een langharig konijn soms wel een zooitje geeft, want dat hooi vind je dan door heel je huis terug :')
Maar hier word om de dag schoon gemaakt, dan is het goed te doen. Hier zijn ze allebei zindelijk, Bibi was dat al en Wendel deed eigenlijk vanaf dag 1 ook gewoon netjes op de bak.

Een foto van mijn 2 kleintjes

Afbeelding

Afbeelding