Amber_anne schreef:Wat ik me af vraag is of jou vriend zich ook zoveel mengt in de opvoeding van jou kinderen?
Niet direct in de opvoeding, maar er gelden voor de kinderen ook regels. Zo mogen zij ook niet op de bank springen en moeten ze ook de honden met rust laten als ze dat aangeven en de katten niet optillen. En de wc doortrekken, dat soort dingen
. Ik denk dat je wel regels moet hebben als je met elkaar een huishouden vormt.
Qua opvoeding vind ik wel dat ik de hond mag leren niet tegen mij of de kinderen op te springen.
@Shenavallie. Ik merk ook dat de katten al heel snel doorhebben dat ze bij hem meer kunnen maken dan bij mij. De katten vind ik ook prima verder zo.
Met de honden is het vooral de bastaard-herder waarvan ik dan ook zie dat mijn vriend bijv. zegt "zit" en dat de hond gewoon wacht dat hij het 4x heeft gezegd. Pas daarna gaat hij zitten. Maar mijn vriend stopt heel vaak na 3x en dat weet de hond ook inmiddels.
Dus ik ben soms echt wel wat strenger en blijf bezig met de hond wegsturen bijvoorbeeld, want hij heeft geleerd dat hij pas na een paar keer hoeft te luisteren en dat maakt het soms wel lastig. Dan blijf ik hem terugsturen en krijg ik commentaar dat ik niet zo streng moet zijn.
Vriend vindt de hond heel leuk en is niet zo bezig met roedelsignalen helaas, hij vindt het vooral gezellig.
Ik heb wel ook een cursus gevolgd en ben ook aan het lezen gegaan over honden. Ik heb altijd huisdieren gehad, maar geen honden. Dus ik lees ook graag op Bokt bijvoorbeeld over ervaringen 
miereneter schreef:Mijn kat moest smakelijk lachen om je vraag

.
Edit: bedankt trouwens voor alle antwoorden! Ik vind het echt interessant om te lezen.