Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:30

Froukje_J schreef:
Wij hebben 2 honden..
En ze komen niet in huis wil ik gewoon niet..weten ze ook :o
Ze hebben een zeer ruime bijkeuken(van +- 8 meter lang en 3 breed) en een tuin van 30 bij 15.
Als er wat met ze is(bijvoorbeeld bang voor vuurwerk of ziek) mogen ze in huis maar niet op de bank o.i.d
En al helemaal niet boven op de slaapkamers e.d.
Ik ben ook niet opgegroeid met honden vriendlief wel maar deze regels hebben we samen afgesproken ook i.v.m spelende kinderen op de vloer

Oprecht nieuwsgierige vraag: waarom heb je dan honden?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:35

Voor onze 30 kilo herder hebben we de volgende regels:

-niet blaffen als de bel gaat en wij
thuis zijn.
-niet opspringen.
-tijdens het avondeten in de mand
blijven liggen.

Verder mag ze wel op de bank, omdat wij dat gezellig vinden. Ook is ze wel eens in de keuken tijdens het koken maar dan is ze netjes op een afstandje. Ook komt ze niet boven of op de slaapkamer.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:37

Niobe schreef:
Froukje_J schreef:
Wij hebben 2 honden..
En ze komen niet in huis wil ik gewoon niet..weten ze ook :o
Ze hebben een zeer ruime bijkeuken(van +- 8 meter lang en 3 breed) en een tuin van 30 bij 15.
Als er wat met ze is(bijvoorbeeld bang voor vuurwerk of ziek) mogen ze in huis maar niet op de bank o.i.d
En al helemaal niet boven op de slaapkamers e.d.
Ik ben ook niet opgegroeid met honden vriendlief wel maar deze regels hebben we samen afgesproken ook i.v.m spelende kinderen op de vloer

Oprecht nieuwsgierige vraag: waarom heb je dan honden?

De eerste is gekomen als "waakhond" vriend werkte toen veel in de nacht en dan was ik alleen en sliep ik niet..
We zijn gek met ze hoor maar ik wil ze niet in de woonkamer of keuken o.i.d. vind dat gewoon niet fris :+
En we hebben kinderen en uit principe laat ik nooit m'n honden en kinderen zonder toezicht in 1 vertrek...
En voorhuis lopen constant katten waardoor 1 van de 2 door het lint gaat en alles sloopt
Wij hebben ze dus vooral als waakhonden
Laatst bijgewerkt door Froukje_J op 25-08-24 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:45

Ik woon alleen met 3 katten. Ze mogen vrij veel. :') Op het aanrecht liever niet en alleen de oudste doet dat omdat ze haar natvoer daar soms krijgt. De andere 2 komen er niet, uit zichzelf al niet.

Die twee komen ook niet op de eettafel, de oudste dan weer wel als ze daar haar eten krijgt. Als ik aan de eettafel zit om te eten (bijna nooit want ik eet op de bank) mag er geen enkele kat op maar dat gebeurd ook eigenlijk niet.

De katten mogen verder op de bank en ze lopen ook wel es over de salontafel.

Ze slapen ook meestal bij mij op bed maar als ik wakker word is er meestal al eentje beneden.

Ze zitten ook wel bij mij als ik op de bank zit te eten maar ze doen verder niets, alleen staren. :') Als ik nog wat op mijn bord heb liggen zet ik die op de grond en mogen ze kijken of ze het lekker vinden.

Overdag gaat wel de deur naar mijn slaapkamer dicht, daar mogen ze alleen in als ik daar ook ben.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:49

Hier is de slaapkamer, badkamer en wc verboden terrein voor de honden.
Verder mogen ze gerust bij mij liggen als ik met eten bezig ben maar ze mogen absoluut niet bedelen. Doen ze dat wel dan worden ze buiten gezet. Verder mochten ze eigenlijk ook niet in de zetel maar dat is mislukt. In de zetel mogen ze wel niet spelen, dat doen ze maar op de grond

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:55

Mijn kat mag bijna alles. Het is zijn appartement en ik woon er toevallig ook :')

Het enige dat hij niet mag is zelf op het balkon komen. Daar mag hij alleen op als ik hem vasthoud. Ben als de dood dat hij naar beneden springt. Ik neem hem vaak mee naar mijn ouders waar hij wel naar hartelust naar buiten kan.

Kan me overigens wel voorstellen dat een partner niet alles kan waarderen. Maar ik ben single, dus daar heb ik (of eigenlijk de kat?) geen last van :=

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:55

Mijn 2 honden mogen niet naar boven, dus niet in bed etc. Ze mogen wel in de keuken (1 van de honden volgt me altijd overal) als ze rustig gaan zitten of liggen.
Als wij eten liggen ze vaak onder de tafel. Als er gebedeld zou worden, zou ik ze naar hun manden sturen.
Als ze iets lekkers krijgen, buiten hun brokken om, krijgen ze dat altijd in hun voerbak.

Niet opspringen naar bezoek en liefst niet blaffen. Ik heb 2 teckels waarvan er 1 dat beter begrijpt dan de ander :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 16:58

TS, het is juist veiliger voor dieren als er regels zijn. In kuddes, roedels, troepen, enzovoorts gelden er ook regels. Zeker met honden is het verstandig, omdat die een leider nodig hebben. Dus ik ben het helemaal met je eens dat je gezonde regels voor ze hebt. Jouw vriend zou zich wellicht eens kunnen inlezen in de roedelregels. Ik denk dat hij dan wel begrijpt waarom het handiger is om bepaalde regels te hebben. Een hond of wolf zal in het wild ook niet op de slaapplaats van de roedelleider gaan liggen, bijvoorbeeld.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:00

Hier geld voor mij hond maar 2 regels:
Niet op de bank en niet in de keuken komen als er word gekookt.
Eten krijgt hij pas als ik en mij man hebben gegeten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:03

Onze kat komt niet boven, dus niet op de slaapkamers.
Beneden niet veel regels. Niet op het aanrecht als ik kook. Hij gaat er sowieso niet op als wij thuis zijn. Als we er niet zijn, zit hij er wel eens op.
Op de eettafel zit hij regelmatig als we eten, maar hij moet wel afstand houden, anders sturen we hem eraf.
Dat was het ongeveer.

Ik vind het heel vervelend als een hond tegen me opspringt als ik ergens op bezoek kom, als ik een hond had, zou ik echt niet willen dat hij dat bij bezoek deed.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:05

Wat ik me af vraag is of jou vriend zich ook zoveel mengt in de opvoeding van jou kinderen?

Wij hebben 4 katten, het enige wat ze van mij niet mogen is naar buiten rennen en op het aanrecht (1 probeert dat soms, de rest is niet geïnteresseerd). 1 kat krijgt van mij wel eens wat eten wat ik zelf eet dus die komt dan bij zitten, mijn vriend wilt dat niet en bij hem doet die het ook niet
(Oh en met kerst mogen ze niet aan de boom kauwen en er in klimmen)

miereneter

Re: Welke huisregels voor jullie huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:13

Mijn kat moest smakelijk lachen om je vraag :o .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:19

Welke kinderen? Wij hebben aan onze papegaai al een kind _O-

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:20

Hond mag niet naar boven, wel op de bank.
Mag geen eten van mijn kleinzoon afpakken.

Mag wel in de keuken, krijgt ook weleens wat te snoepen als ik aan het koken ben, maar mag niet voor mijn voeten lopen en als ik met hete pannen bezet ben stuur ik haar in haar mand.
Mag onder tafel liggen tijdens het eten, maar niet bedelen.
Als er per ongeluk wat valt dan geldt: “op de grond is voor de hond”

Ze is waaks en kort blaffen mag, als ik zeg stop dan stopt ze ook.
Als ik mensen binnen laat, mag ze zich daar niet mee bemoeien. Dat vindt ze lastig, zodra bezoek zit is het prima.

Bij mij mag ze op uitnodiging springen, dat gaat op lichaamstaal.

Een hele gehoorzame hond als ik erbij ben. Als ik weg ben, jat ze alles wat ze te pakken kan krijgen, maakt kasten open. Heb zelfs de bloem door de kamer gehad.
Dus als ik weg ben mag ze niet in de keuken.

Katten heb ik niet meer, maar die mochten echt niet op het aanrecht of tafel. Een kat opvoeden is echt veel moeilijker dan een Border Collie of een herder.

ASF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:32

Katten; niet bedelen, niet op de eet- of salontafel, niet op het aanrecht en niet in mijn planten. Als de kitten groter is en rustig op bed kan slapen, zou dat mogen. Maar zodra onze eigen nachtrust in het geding komt, blijven de katten uit de slaapkamer.

Ik heb nu geen honden, ben er wel mee opgegroeid en die hadden ongeveer dezelfde regels. Die mochten daarbij ook niet tegen mensen opspringen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-24 17:35

Amber_anne schreef:
Wat ik me af vraag is of jou vriend zich ook zoveel mengt in de opvoeding van jou kinderen?

Niet direct in de opvoeding, maar er gelden voor de kinderen ook regels. Zo mogen zij ook niet op de bank springen en moeten ze ook de honden met rust laten als ze dat aangeven en de katten niet optillen. En de wc doortrekken, dat soort dingen :-). Ik denk dat je wel regels moet hebben als je met elkaar een huishouden vormt.

Qua opvoeding vind ik wel dat ik de hond mag leren niet tegen mij of de kinderen op te springen.

@Shenavallie. Ik merk ook dat de katten al heel snel doorhebben dat ze bij hem meer kunnen maken dan bij mij. De katten vind ik ook prima verder zo.

Met de honden is het vooral de bastaard-herder waarvan ik dan ook zie dat mijn vriend bijv. zegt "zit" en dat de hond gewoon wacht dat hij het 4x heeft gezegd. Pas daarna gaat hij zitten. Maar mijn vriend stopt heel vaak na 3x en dat weet de hond ook inmiddels.

Dus ik ben soms echt wel wat strenger en blijf bezig met de hond wegsturen bijvoorbeeld, want hij heeft geleerd dat hij pas na een paar keer hoeft te luisteren en dat maakt het soms wel lastig. Dan blijf ik hem terugsturen en krijg ik commentaar dat ik niet zo streng moet zijn.
Vriend vindt de hond heel leuk en is niet zo bezig met roedelsignalen helaas, hij vindt het vooral gezellig.

Ik heb wel ook een cursus gevolgd en ben ook aan het lezen gegaan over honden. Ik heb altijd huisdieren gehad, maar geen honden. Dus ik lees ook graag op Bokt bijvoorbeeld over ervaringen :-)

miereneter schreef:
Mijn kat moest smakelijk lachen om je vraag :o .

:D

Edit: bedankt trouwens voor alle antwoorden! Ik vind het echt interessant om te lezen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:46

Mijn katten mogen niet op het aanrecht en de slaapkamerdeur gaat dicht. Maar dat is meer omdat ze je anders om 3 uur ‘s nachts wakker likken. Voor de rest heb ik het opgegeven :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 17:47

De honden mogen hier overal komen, als ik douche liggen er meestal 3 honden in de badkamer :') , met koken liggen ze gezellig erbij...En we slapen met zijn allen in bed..

Alleen mogen ze niet het eten van mijn bord eten, of van het aanrecht halen...

Zou gek worden van al die regels... %)

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:00

Geen katten op de keuken of tafel
Katten mogen alleen in de keuken op schoot ..niet in de kamer.
Ook buiten op het terras met stoelen ..niet op schoot .

Lang niet iedereen zit te wachten op een opdringerige kat vol haar op schoot ..dus in de keuken vragen we dat netjes

Willen ze graag de katten knuffelen geen probleem.
Liever niet omdat ze er bang ofzo van zijn dan gaan ze naar buiten

Dit werkt echt top hier.

Even komen kletsen in de badkamer boven ..prima ..daarna doeiii naar beneden jullie .

Komen nooit op onze slaapkamer..willen we niet
Bij 1 zoon wel ..en dat weten ze

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:04

Hier een blije grote border Collie.

Licht vaak onder de tafel met eten maat schooit niet. (Als die dit wel had gedaan had ik hem niet in de buurt willen hebben ) Tijdens koken ook niet rond het aanrecht. Maar dit hebben wij hem niet afgeleerd. Dit doet hij gewoon nooit.

Bezoek mag hij vriendelijk verwelkomen door er naar toe te lopen en te gaan zitten en wij hebben vanaf pup specifieke bezoek gezegd hem alleen aan te halen als hij zit. Ik wil geen kinderen of opa's oma's omver gesprongen hebben.

In huis heeft hij de hele beneden verdieping. Hij mag enkel op de bank daar waar een kleed van hem licht (en ja dit weet hij heel goed) zit het kleed in de was komt hij niet op de bank

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:30

Ik heb 3 katten.
Mads, 18,5 jaar, zit op het werkblad tegenover het aanrecht in de ochtend dan krijgen ze iets lekkers, de andere 2 blijven op de grond.

Verder mogen ze niet op het aanrecht.
Niet naar boven naar de kastenkamer, mijn aankleedkamer en slaapkamer.
Vroeger lagen ze wel in de kledingkast die was open maar nu hebben we er schuifdeuren voor die hebben ze er niets meer te zoeken.
De deur naar boven is tegenwoordig dicht.

Ze hebben 4 kamers en de keuken beneden tot hun beschikking en als we thuis zijn mogen ze in de overkapping die geheel catproof is. Maar na een uurtje zijn ze het alweer zat.

Als we eten, we zijn samen dus eten met bord op schoot, niet in de buurt komen.
Krijgen geen mensen voedsel. Ik wil geen bedel katten hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:39

2 honden die beneden overal mogen komen.
Ze krijgen geen eten van tafel /aanrecht dus schooien ook niet.
Mogen ook op de bank. Ook de grote. Vind dat ook gezellig.

Tegen ons of andere aanspringen mag niet. Vind dat echt weer te ver gaan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:42

Ik heb een hondje en 4 katten.. die mogen beneden overal komen, behalve in de badkamer en boven komen ze niet verder dan de overloop. De katten komen wel op het aanrecht want ze drinken water uit de kraan. Ze mogen wel op de bank en ook op de keukentafel (hondje ook) maar niet als we eten. Op de kamertafel mogen ze niet en doen ze eigenlijk ook nooit.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 18:48

Hier mogen de katten op de tafel maar niet als we eten, dat weten ze. Ze mogen op het kleine aanrecht. Daar komen ze, beide kanten, via prullenbak en kist. Grote aanrecht mag niet en dat gebeurt ook niet. Honden mogen in keuken met koken en ik kijk altijd om me heen als ik iets wil gaan afgieten. Als we eters hebben gaan de honden meestal naar de woonkamer, ligt er een beetje aan wie het bezoek is. Ze mogen op de bank, meestal niet als er bezoek is.. Ze slapen allemaal beneden anders doen we geen oog dicht. Tegen mensen opspringen doen ze niet en zou ook niet mogen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:11

Hier 2 honden, ze mogen op de benedenverdieping overal komen, behalve in de badkamer en het toilet. Ze mogen op de stoel en/of bank wanneer hun kleedje erop ligt. Als we koken mogen ze niet in de keuken en als we eten mogen ze niet bij de eettafel komen tot we klaar zijn of ze roepen.

Op de slaapkamers mogen ze niet komen, kan ook niet, want ze kunnen geen traplopen. Maar toen we nog gelijkvloers woonden mochten ze dat ook niet. Ik vind dieren in je slaap- of badkamer echt vreselijk vies.

Tegen mensen aan springen mogen ze ook niet. Ik vind je heel redelijk, TS :).