Cavia's stinken gigantisch, wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:38

Liselot schreef:
Die bodembedekking van back2nature ziet er ook fijn uit! Ga ik ook eens proberen

Verder bedankt voor alle tips _/-\o_

Die back2nature bodembedekking kan ik van harte aanraden, is meest stof- en geurvrije wat ik tot nu toe gehad heb voor de konijnen :j In mijn beleving veel beter dan aubiose, zaagsel etc.

DubbelFun

Re: Cavia's stinken gigantisch, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:41

Dat back2nature zijn dat die gedraaide rolletjes papier?? Dat heb ik ook even gehad en werkte best fijn, maar voor een bak van mijn grootte was het veel te duur. In het begin ziet het er mooi uit, maar het ligt al snel vol met poepjes wat weer vliegen aan trekt. Ik heb wel eens iemand gehoord die zeefde het, maar daar had ik geen zin in.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:42

Ik zou mijn cavia's nooit op pallets zetten, lijkt me niet fijn voor de pootjes

Ik had ze op dikke badmatten (zonder plastic onderlaag), die gingen 1 of 2 keer per week in de was. Wij hadden wel een draad kubus kooi van meer dan twee meter dus dat scheelt ook met waar ze plassen

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:44

Ik heb zelf ook twee beertjes gehad, wat bij mij het beste werkte was gattengrind in de bak met daarover een laagje zaagsel, ze vonden het grind zelf namelijk niet lekker om overheen te lopen. Je kan de natte plekken er dan uit scheppen en ze blijven veel beter geurloos. Is overigens wel een prijzigere oplossing.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:48

Kattengrind heb ik ook gehad. Super oplossing met wat zachte bedding er over. Alleen was het voor de overspanning van 2,5 mtr bij mijn bak te zwaar.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:54

DubbelFun schreef:
Dat back2nature zijn dat die gedraaide rolletjes papier?? Dat heb ik ook even gehad en werkte best fijn, maar voor een bak van mijn grootte was het veel te duur. In het begin ziet het er mooi uit, maar het ligt al snel vol met poepjes wat weer vliegen aan trekt. Ik heb wel eens iemand gehoord die zeefde het, maar daar had ik geen zin in.

Ja deze idd. Ik vond het uiteindelijk ook te duur voor 2 konijnen maatje reus maar maar voor de rest wel fijn.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:55

IK heb best wat bodembedekkingen uitgeprobeerd en ben bij houtkorrels met fijngehakseld stro uitgekomen. De houtkorrels zorgen voor het opnemen van alle vocht (en valt dan uit elkaar) en het stro is fijn voor de pootjes. Wel echt fijngehakseld nemen, anders is het te scherp.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:57

Dat is idd ook een hele goede kombi, maar bij mijn open bak had ik hetzelfde als met het vlas... bij een sprintje vloog het door de hele kamer :)

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:03

Ja stro, vlas etc moet je niet in je slaapkamer willen IMO

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 11:06

Century schreef:
IK heb best wat bodembedekkingen uitgeprobeerd en ben bij houtkorrels met fijngehakseld stro uitgekomen. De houtkorrels zorgen voor het opnemen van alle vocht (en valt dan uit elkaar) en het stro is fijn voor de pootjes. Wel echt fijngehakseld nemen, anders is het te scherp.

Die houtkorrels gebruik ik bij de konijnen inderdaad ook in het toilet met stro er overheen. Die kunnen dus ook bij de cavia's? Dan is een combi van korrels en hennep wellicht ook prettig

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 11:48

Ik heb een semi-dicht hok, dus hier blijft het meestal wel binnen haha.
Ik vind het zelf erg prettig, ook weinig last van stinken en het is goed schoon te maken. Ik zou wel een goede, zachte bedekking er bovenop doen (die niet perse vocht hoeft op te kunnen nemen), want direct op de korrels lopen is niet fijn voor hun pootjes.
Ik had bij hennep dat ik wel vieze konten kreeg, maar misschien lag dat ook aan mijn cavia's.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:22

Ik heb ooit een groep cavia's gehad die hartstikke ziek werden van houtkorrels. Ze bleken ze op te eten terwijl het onder houtvezel lag en kregen daar verstoppingen van :=
Nu gebruik ik de back2nature onder hennepvezel op de plekken waar ze veel liggen. Back2nature is inderdaad wat duurder, maar het gaat wel lang mee. Ik zag laatst dat het op verhuisdieren.nl per 2 zakken redelijk 'goedkoop' is.

Houtvezel kan bij slechte ventilatie tumoren veroorzaken door een stofje dat er in zit, dus dat komt er hier nooit meer in. In de tijd dat ik dat gebruikte kregen 8 van mijn 10 cavia's tumoren, allemaal dezelfde variant ;( Sinds ik dat niet meer gebruik heb ik nog maar 1 cavia op 15 gehad met kanker.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:58

miicchhellee schreef:
Wij hebben 7 caviatjes zitten waarvan 3 beertjes die wel allen gecastreerd zijn.
Bij ons zitten ze op 2 lagen kranten en dan een goede laag zaagsel. Ik doe 1 keer per week de natte plekken eruit halen en nieuw zaagsel bij en dan nog 1 keer de hele caviaflat leeghalen en deze helemaal uitwassen met een sopje en erna weer nieuwe kranten en zaagsel.
Dit gaat eigenlijk perfect en we ruiken ze minimaal op de dag dat ze schoongemaakt worden.

De inkt in kranten is vaak giftig voor cavia's en konijnen. Ik had dit vroeger ook maar meerdere dierenartsen raden het af..

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:58

TIP: Back to Nature bodembedekking, absorbeert vieze luchtjes en nat super!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:10

Boheme schreef:
miicchhellee schreef:
Wij hebben 7 caviatjes zitten waarvan 3 beertjes die wel allen gecastreerd zijn.
Bij ons zitten ze op 2 lagen kranten en dan een goede laag zaagsel. Ik doe 1 keer per week de natte plekken eruit halen en nieuw zaagsel bij en dan nog 1 keer de hele caviaflat leeghalen en deze helemaal uitwassen met een sopje en erna weer nieuwe kranten en zaagsel.
Dit gaat eigenlijk perfect en we ruiken ze minimaal op de dag dat ze schoongemaakt worden.

De inkt in kranten is vaak giftig voor cavia's en konijnen. Ik had dit vroeger ook maar meerdere dierenartsen raden het af..

Met een dikke laag houtvezel erop kan ik me niet voorstellen dat het dan nog een probleem is.

Hier ongecastreerde beertjes die niet stinken. Zitten op houtvezel. Ik heb ook al van alles geprobeerd.
Het klinkt wel of de cavia's van TS nu ook markeren, dat is met een paar dagen hopelijk weer over.

En het duurt vaak even voordat fleece goed vocht opneemt. 1 keer wassen voor gebruik is soms nog niet genoeg, is mijn ervaring.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:30

Én geen wasverzachter gebruiken, want dan neemt fleece ook minder vocht op.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:40

Het probleem zit hem denk ik in de fleece matten, die absorberen onvoldoende en blijven altijd nat. Hier staan de caafje op back to nature bodembedekking. Dat is het enige dat stofvrij genoeg is om mijn man gelukkig en gezond te houden :o . Onder het nachthok ligt er een fleece mat op de bodembedekking voor wat zachter liggen.

Het hangt er ook vanaf hoe groot het hok is. Bij kleine hokken zit je veel sneller aan verschonen. Het logeerhok van mijn cavia’s moet 2 keer in de week gedaan worden wanneer ze bij de oppas zitten en dat is een hok van 1.20 bij een meter. Hun eigen hok is 2 keer zo groot en daar red ik het met 1 keer per week.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:49

mino1 schreef:
Heeft niks tedoen met wel of geen 00.Het probleem is je bodembedekking Cavia´s poepen en plassen waar ze staan. Een dikke laag zaagsel (hennepvezels geen ervaring mee).Die feeceliners is het probleem.
Het moet een bodembedekking zijn die goed vocht op neemt.
Ik kocht altijd een grote pak zagels voor paarden een beete(veel) goedkoper dan die kleine pakjes uit de dierenwinkel.Met een dikke laag bedoel ik minstens 10 cm zaagsel.Desnoots een krant op de bodem dan kun je snel uitmesten.

Dat was ook mijn idee. Jarenlang cavia's gehad, ook beren en nooit problemen qua geur met zaagsel. Ik deed er ook nog een laag oude kranten onder. Ik had ook grote pakken zaagsel want ik had heel veel cavia's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:16

Ik had ook die grote pakken van de paarden, want er ging een halve baal in per week. Dus die kleine pakjes was echt niet te doen. Overigens kregen ze ook het hooi wat de paarden kregen en als ik eens zonder brokjes zat vonden ze de muesli van de paarden ook heel goed te eten :)

Overigens was dit mijn hok...

Afbeelding

Soms konden ze op alle 3 de lagen en soms op 2 omdat ik ergens beren of een nestje had zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:04

Amber_anne schreef:
Ik zou mijn cavia's nooit op pallets zetten, lijkt me niet fijn voor de pootjes

Ik had ze op dikke badmatten (zonder plastic onderlaag), die gingen 1 of 2 keer per week in de was. Wij hadden wel een draad kubus kooi van meer dan twee meter dus dat scheelt ook met waar ze plassen

Pellets maak je ook deels vochtig.
Toen ik nog caafjes had zaten ze in een grote bak van 2 m X 1 m. Bij het verschonen ging er een zak ongewelde pellets in, en een deel van de bak maakte ik ze vochtig zodat ze uiteenvallen. Dan maken ze een hele fijne, fluffy dikke bodem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:41

Duhelo schreef:
Dan maken ze een hele fijne, fluffy dikke bodem.
Dat is waar, maar binnen kunnen die wel erg opdrogen en dan vergelijkbaar zijn qua stof met zaagsel/houtmot.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:48

Ik had altijd hennep zaagsel en gebruikte dan een soort poeder in de hoeken van de kooi wat vocht opnam.

Reden voor mij om cavia's nooit op fleece te houden dat gaat echt teveel ruiken.

Hennep koos ik omdat we meer het idee hadden dat het vocht opnam en het rook ook een stuk beter.

En de bak elke keer met wat azijn schoonmaken met name op de plasplekken zodat de kooi ook weer fris ruikt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:51

Azijn ontsmet ook goed, ik gebruikte het ook altijd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 16:56

WillemijnL schreef:
Die fleecematten enzo heb ik ook nooit zonder stank weten te houden, en dat was met vrouwtjes. Ik heb van dat katoenstro, soms houtkrullen of fijngehakt stro en daar dan nog wat grof stro op waar ze in kunnen kruipen. Stinken niet, nu buiten en in de winter binnen.

Kijk wel uit met stro, meestal vinden ze dit aan de poten niet fijn en prikt ook gauw in de ogen.

Met zaagsel opletten dat het niet van dennenbomen komt, dan zit er te veel hars in de krullen en dit irriteert poten en geslachtsdelen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:04

Vaker verschonen helpt een hoop. :)
Het is de urine die je het meest ruikt, zeker bij beren en met warmer weer versterkt dat, om de dag is geen overbodige luxe, met warm weer dagelijks, voorkomt ook een hoop vliegen in huis.
Verder weet ik niet of je allesreiniger gebruikt voor het afnemen/uitsoppen vd kooi?
Maar daar gaan ze extra van markeren om de geur daarvan weg te krijgen.
Scheutje schoonmaakazijn in het water waarmee je schoonmaakt, dat reinigt en neutraliseert geurtjes.

Ik vond mijn cavia's (ook 2 beren) op zaagsel/houtvezel veel meer ruiken trouwens dan nu op badmatten.