Motten/Vlinders kweken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 12:22

Wat leuk Soll en wat gaaf die rups en nu pop! Laat je het weten als hij uitgekomen is? Heb je nog kans bij deze dat hij gaat overwinteren? Schattig rupsje nooit genoeg :D <3

De katten mogen niet op die kamer komen zonder mij, als het erg warm wordt zet ik wel eens de deur naar de overloop open en dan kan ik de katten beneden houden. De eitjes/rupsjes komen van marktplaats. Poppen niet gekocht (nog). Er is ook een Duits forum (Actias) waar een markt te vinden is maar het aanmelden daar loopt niet zo soepel bij mij, geen idee waarom. Nog even achteraan want daar is zoveel meer te vinden dan op marktplaats. Maar geen haast, eerst deze 2 soorten aankijken.
De Chinese maan mot en de Komeetstaartvlinder wil ik iig ook nog graag eens aan beginnen. Een grote droom van mij is de Spaanse maan mot kweken, vrij zeldzaam en ik weet niet wat daarin mogelijk is. Sowieso moet het niet ten nadele gaan van de soort.

Dit vind ik een fijne site over kweken, https://www.vlindertjes.eu/kweekverslag ... asvlinder/
En ik volg Bart Coppens op youtube

De kamer heeft geen verwarming. Warmt wel snel op door zuidkant, hoge ramen en schuin dak. Het is gunstig als het straks wat frisser is daar als de Motten uitkomen, dan leven ze wat langer heb ik begrepen. En het is nog even uitzoeken hoe het gaat als ik in de winter rupsen heb, dan is het daar wel erg fris, dan wellicht even opgroeien in de kleine hobbykamer met wel een verwarming, dan ook kijken voor het verhogen van de luchtvochtigheid.

Ik had die droom ook en sinds eind vorig jaar kon het gaan gebeuren.
Dit was voorheen ons slaaphok, hele warme nachten soms in de zomer en koud in de winter maar wel ons eigen etage en de kinderen lagen lekker een verdieping lager :D

Afbeelding

Ziet er hier wat ruimer uit dan het werkelijk is
Afbeelding

@ Lunameyza, Gaaf, het schijnt dat Koolwitjes ook naar Kool ruiken, heb jij dat zo ervaren?

@8nnemiek, leuk! :D De Koninginnepage is als rups en vlinder zo prachtig <3 Ja je kunt veel vinden over de verzorging van verschillende Motten en Vlinder. Ventilatie is daarin een belangrijke factor, dat moet je dan wel hebben bij een aquarium :j

Het aantal neemt af helaas, ik zag een paar jaar terug meer vlinder hier dan dit jaar. Toen zag ik ook nog aardig wat Oranjetipje, dit jaar geen één -O-

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:38

Ohhh geweldig dit!
Ik heb een hele oliebol aan kriebelbeestjes (wandelende bladeren, flappentakken, meelwormen/kevers, kakkerlakken, kevers, pissebedden, mieren, miljoenpoten, bijen, wespen en verschillende slakken)
Maar motten en vlinders staan zéker nog op mn verlanglijstje! <3
Waar haal je de eitjes vandaan?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:54

Jis_ schreef:
Wat leuk Soll en wat gaaf die rups en nu pop! Laat je het weten als hij uitgekomen is? Heb je nog kans bij deze dat hij gaat overwinteren? Schattig rupsje nooit genoeg :D <3

De katten mogen niet op die kamer komen zonder mij, als het erg warm wordt zet ik wel eens de deur naar de overloop open en dan kan ik de katten beneden houden. De eitjes/rupsjes komen van marktplaats. Poppen niet gekocht (nog). Er is ook een Duits forum (Actias) waar een markt te vinden is maar het aanmelden daar loopt niet zo soepel bij mij, geen idee waarom. Nog even achteraan want daar is zoveel meer te vinden dan op marktplaats. Maar geen haast, eerst deze 2 soorten aankijken.
De Chinese maan mot en de Komeetstaartvlinder wil ik iig ook nog graag eens aan beginnen. Een grote droom van mij is de Spaanse maan mot kweken, vrij zeldzaam en ik weet niet wat daarin mogelijk is. Sowieso moet het niet ten nadele gaan van de soort.

Dit vind ik een fijne site over kweken, https://www.vlindertjes.eu/kweekverslag ... asvlinder/
En ik volg Bart Coppens op youtube

De kamer heeft geen verwarming. Warmt wel snel op door zuidkant, hoge ramen en schuin dak. Het is gunstig als het straks wat frisser is daar als de Motten uitkomen, dan leven ze wat langer heb ik begrepen. En het is nog even uitzoeken hoe het gaat als ik in de winter rupsen heb, dan is het daar wel erg fris, dan wellicht even opgroeien in de kleine hobbykamer met wel een verwarming, dan ook kijken voor het verhogen van de luchtvochtigheid.

Ik had die droom ook en sinds eind vorig jaar kon het gaan gebeuren.
Dit was voorheen ons slaaphok, hele warme nachten soms in de zomer en koud in de winter maar wel ons eigen etage en de kinderen lagen lekker een verdieping lager :D

[ Afbeelding ]

Ziet er hier wat ruimer uit dan het werkelijk is
[ Afbeelding ]

@ Lunameyza, Gaaf, het schijnt dat Koolwitjes ook naar Kool ruiken, heb jij dat zo ervaren?

@8nnemiek, leuk! :D De Koninginnepage is als rups en vlinder zo prachtig <3 Ja je kunt veel vinden over de verzorging van verschillende Motten en Vlinder. Ventilatie is daarin een belangrijke factor, dat moet je dan wel hebben bij een aquarium :j

Het aantal neemt af helaas, ik zag een paar jaar terug meer vlinder hier dan dit jaar. Toen zag ik ook nog aardig wat Oranjetipje, dit jaar geen één -O-

Fantastisch mooie kamer <3 deel maar véél foto's :D

Oh nu heb ik er helemaal zin in haha. Merci voor alle links en tips, ga me eens verdiepen.

De pop van de dagpauwoog gaat nog wel uitkomen dit jaar :j ik verwacht hem over 2 weken! Misschien ietsje sneller omwille van de meer constante temperatuur in ons huis dan buiten.

Mungbean

Re: Motten/Vlinders kweken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 12:59

Hele toffe kamer!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 13:20

Dank je Mungbean!

@Laurora, wat een boel beestjes :wow: Is dat tijdrovend qua verzorging of valt dat mee? Wandelende bladeren heb ik ook eens naar gekeken, erg gaaf. Kakkerlakken lijkt me ook tof! <3 Ook nog gekeken naar de Afrikaanse reuzenslak, dol op slakken ook maar ik hou het toch even alleen bij Motten/Vlinders... denk ik :D

Voor nu heb ik ze van Marktplaats, maar op actias.de vind je veel meer soorten.

@Soll, zal ik doen! Kan niet wachten tot er Motten vliegen, nou ja, zitten meer. :D Graag gedaan en leuk als je ook aan de slag zou kunnen.

Heel benieuwd!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 13:25

Wat een leuke en aparte hobby zeg! <3 Die kamer is ook gaaf!
Wij kweken ook motjes, maar helaas zijn dat voedselmotten en daar word ik niet blij van :')
Ze zaten in een zak eivoer voor mijn vogels en hebben zich vermenigvuldigd in de garage.
Het worden er gelukkig steeds minder, maar wat een gedoe om er vanaf te komen zeg!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 13:34

_O- Ow chips dat is minder

In eerste instantie dacht ik dat je partner ze kweekte als voedsel voor andere dieren en jij er niet blij mee was, tot ik verder las :')

Dankjewel!

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:59

Laurora schreef:
Ohhh geweldig dit!
Ik heb een hele oliebol aan kriebelbeestjes (wandelende bladeren, flappentakken, meelwormen/kevers, kakkerlakken, kevers, pissebedden, mieren, miljoenpoten, bijen, wespen en verschillende slakken)

Ow hier nog zo een. Ik heb ook 13 soorten wandelende takken en bladeren gehad, Bidsprinkhanen, bladsprinkhanen. Er zitten hier nog kakkerlakken(wel als voer) en nu verschillende mieren.

Ik heb ook agaatslakken gehad en heb de huisjes bewaard. (Nouja huizen)

Verder kan ik nog wel even doorgaan wat hier gezeten heeft :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:18

@Jis_ het verschilt per soort wat voor behoeften ze aan voedsel/bodembedekking/vocht etc hebben, maar gemiddeld 2 uur per week, verspreid over de week. Dus het valt mee.

Ik wissel wel vaak hoor met de soorten, als ik de ene soort een periode heb gehad, en ze zijn aan hun eind laat ik de nieuwe eitjes gewoon niet uitkomen en koop ik eitjes van een andere soort :D
Ik heb nog wel tien soorten gehad die inmiddels uitgestorven zijn.
Dat is echt hèt voordeel van insecten (afgezien van de wat langer levende soorten en die die zich te snel voortplanten :Y) )

Edit:
@gothico oh heerlijk!
Bidsprinkhaan is bij mij helaas te snel overleden, maar die komt ook ooit nog een keertje! Jumping spider staat ook op mijn lijstje <3
Laatst bijgewerkt door Laurora op 20-08-24 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:28

Ohh die kamer, wat gaaf!

Ik ben vandaag nog eens door de moestuin gestruind, en kwam zowaar 3 koninginnenpage rupsen tegen *\o/* Dus ik ga vanmiddag mijn aquarium eens afstoffen, en eens kijken of ik er gaas tussen kan monteren zodat de klep open kan blijven voor de ventilatie.
Ze kunnen heel mooi op onze slaapkamer staan, daar staat altijd de raam open en die is onverwarmd, dus lijkt me een prima klimaat.
Leuk :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:31

8nnemiek schreef:
Ohh die kamer, wat gaaf!

Ik ben vandaag nog eens door de moestuin gestruind, en kwam zowaar 3 koninginnenpage rupsen tegen *\o/* Dus ik ga vanmiddag mijn aquarium eens afstoffen, en eens kijken of ik er gaas tussen kan monteren zodat de klep open kan blijven voor de ventilatie.
Ze kunnen heel mooi op onze slaapkamer staan, daar staat altijd de raam open en die is onverwarmd, dus lijkt me een prima klimaat.

Ja leuk, drop je de foto's ook hier? :D (als Jis dat goed vindt)

Waarom zijn dit soort topics op bokt ook zo verslavend _O- aan een ander bokt topic heb ik een bakje met blauwe garnaaltjes overgehouden :))

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 16:46

Ah oké :D
Omdat de slak een hermafrodiet is houd mij een beetje tegen om een slak aan te schaffen, heb geen zin in eitjes daarvan. Ik lees ook over de eitjes dan in de vriezer stoppen om uitkomen te voorkomen. Weet niet of ik dat kan :P

Bidsprinkhaan ook naar gekeken Gothico :j Hoe heb jij die ervaren? Worden 1 jaar ongeveer toch?

Mijn 6 biologische Wilde Ligusters zijn binnen, wat kleiner dan gehoopt maar het groeit snel is mij beloofd :D Heb er eigenlijk geen plek voor in de tuin :') nog even bedenken wat handig is.
In de buurt is vrijwel niks aan Liguster te vinden helaas dus ik moest wel wat aanschaffen om verder komen zonder Pruimenblad, voor de kleinste rupsjes die eerst zachter blad nodig hebben.

Afbeelding

Met de grote rups van de Suraka lijkt het niet goed te gaan maar misschien is hij een tijdje stil voor hij gaat beginnen met verpoppen, ik laat hem maar met rust en dan zet ik stilletjes de laatste die nog aan het schansen is morgen wel over in een andere bak met vers blad.

@Soll, Hahahaha!!

Ja tuurlijk, leuk foto's!

PS: ik heb straks misschien wel eitjes

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:53

(als je eitjes hebt dan wil ik het zeker eens proberen O:) )

edit: als pruimenblad werkt, kan je misschien ook kers of appel gebruiken? Of werkt het zo niet?
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 20-08-24 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:54

Jis_ schreef:
Dank je Mungbean!

@Laurora, wat een boel beestjes :wow: Is dat tijdrovend qua verzorging of valt dat mee? Wandelende bladeren heb ik ook eens naar gekeken, erg gaaf. Kakkerlakken lijkt me ook tof! <3 Ook nog gekeken naar de Afrikaanse reuzenslak, dol op slakken ook maar ik hou het toch even alleen bij Motten/Vlinders... denk ik :D

@Soll, zal ik doen! Kan niet wachten tot er Motten vliegen, nou ja, zitten meer. :D Graag gedaan en leuk als je ook aan de slag zou kunnen.

Heel benieuwd!

Ik vind dit topic fascinerend. Insecten zijn heel bijzonder. Ik zou ze zelf niet kweken want ze zitten al buiten, of ook binnen- ik heb een tijd in India verbleven en daar zitten (binnen) overal kakkerlakken die handgroot zijn. Mij is verteld dat in ALLE badkamers in India, ook in die van luxe huizen, kakkerlakken zitten omdat ze via de buizen overal komen. Ze eten alles, zelfs schoenen, s'nachts hoorde ik ze knagen. In mijn Indiase geloof het Jainisme is het streng verboden een levend wezen te doden, ook geen insecten.We leefden dus samen met die dieren. De meeste Westerlingen gaan alle insecten meteen te lijf, daarom vind ik dit topic zo bijzonder omdat de posters hier juist een fan van ze blijken te zijn.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:09

"de meeste westerlingen gaan alle insecten meteen te lijf"

:roll:

Uhuh. Yup. Alles moet dood. Meteen.

Ontopic; super gaaf! Hoeveel ruimte 'kost een rups'? Ik heb ook nog een oud aquarium staan, ik kan eens in de tuin zoeken wat ik tegen kom! Een inheemse soort een handje helpen lijkt me fantastisch! Toen ik nog een moestuin had, had ik venkel geplant voor de koniginnepages. Helaas niet gehad. Dat je ook eitjes kan kopen wist ik niet!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 17:19

Oh, dat verschilt ook per soort hoor, achatina fulica kan echt honderden eieren per keer leggen, en ook echt vaak, de archachatina soorten leggen wat grotere eieren in kleinere legsels, een stuk of tien per keer. Kwestie van 1x per week even de bak omwoelen en eieren in de vriezert drukken :D

Mooie ligusters! Die kan ik ook wel gebruiken voor mn takken! Waar heb je ze vandaan?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 17:43

@Soll, leuk :D leuke soorten om mee te beginnen :j Alles uit de rozenfamilie (Rosaceae) eten ze volgnes mij maar heb je in de winter rupsen dan moet je overstappen naar wintergroene planten. De Liguster is half wintergroen, daar kan je dan nog wat mee.
Ik geloof gelezen te hebben dat er ook klimop wordt gegeten, door beide of 1 van de 2, maar dat moet ik nog weer even naar kijken voor de zekerheid.

@Laurora, site doet het even niet bij mij dus heb even geen linkje maar het is Natuurlijksterkter.nl

anjali schreef:
Jis_ schreef:
Dank je Mungbean!

Heel benieuwd!

Ik vind dit topic fascinerend. Insecten zijn heel bijzonder. Ik zou ze zelf niet kweken want ze zitten al buiten, of ook binnen- ik heb een tijd in India verbleven en daar zitten (binnen) overal kakkerlakken die handgroot zijn. Mij is verteld dat in ALLE badkamers in India, ook in die van luxe huizen, kakkerlakken zitten omdat ze via de buizen overal komen. Ze eten alles, zelfs schoenen, s'nachts hoorde ik ze knagen. In mijn Indiase geloof het Jainisme is het streng verboden een levend wezen te doden, ook geen insecten.We leefden dus samen met die dieren. De meeste Westerlingen gaan alle insecten meteen te lijf, daarom vind ik dit topic zo bijzonder omdat de posters hier juist een fan van ze blijken te zijn.

Helaas hebben sommige mensen gewoon niks met natuur op hun eigen tuinplanten na, maar de meeste geloof ik niet

Haarbal schreef:
"de meeste westerlingen gaan alle insecten meteen te lijf"

:roll:

Uhuh. Yup. Alles moet dood. Meteen.

Ontopic; super gaaf! Hoeveel ruimte 'kost een rups'? Ik heb ook nog een oud aquarium staan, ik kan eens in de tuin zoeken wat ik tegen kom! Een inheemse soort een handje helpen lijkt me fantastisch! Toen ik nog een moestuin had, had ik venkel geplant voor de koniginnepages. Helaas niet gehad. Dat je ook eitjes kan kopen wist ik niet!

@Haarbal, Als ik met eitjes begint neem ik een petrischaaltje. Komen de eitjes uit dan verplaats ik de rupsjes met penseel in een klein afgesloten bakje met wat keukerol en een takje voer. De eerste week mag het voor deze 2 soorten afgesloten zijn, na een week heb ik ze in bakjes met ventilatie gezet, zal zo even foto's nemen.

Als ik vind dat ze te krap komen te zitten, gaan ze weer groter. De Atlas heeft echt wel wat ruimte nodig, en dan vind ik 10 rupsen ongeveer voor een Vlinder kooi van 60x60x90 net aan groot genoeg. maar zodra het Motten zijn en zo groot kunnen zijn als een stoeptegel is zo'n kooi te klein. De suraka is qua formaat een stuk makkelijker. Ik heb deze op het eind in een 60 liter bak zitten, ongeveer 5 rupsen per bak. ventilatie is een gat in de deksel en dan gaas er tussen geklemd. Volgens mij heb ik trouwens een kooi van 40x40x60 (en nog geen 60x60x90 er komt wel een hele grote aan vrijdag) daar zitten nu 5 Atlassen in meer dan 6 zou te krap worden denk ik, 3 anderen zitten een in 60 liter bak. Het verdelen vind ik fijn voor het geval je toch een keer met een virus te maken krijgt dan is de kans op 100% verlies kleiner.

@Laurora, Nou misschien toch een keer ik vind ze geweldig! Misschien als mijn laatste slang is overleden, die wordt 30 volgend jaar :') en heb hem vanaf zijn 6e )

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 18:11

Het eerste afgesloten bakje

Afbeelding

Daarna deze met gaten voor ventilatie gemaakt, met horgaas. Heb er 2 van.

Afbeelding

Daarna de 30 literbakken
Afbeelding

Morgen of overmorgen ga ik de 8 Antherina Suraka's verdelen over de 2 30 literbakken
Afbeelding

60 literbak (op zijn kant gezet) met 3 Atlassen, ook 2 van, in de andere zitten de poppen en 2 rupsen van de A. Suraka

Afbeelding

en de 40x40x60 vlinderkooi met 5 Atlassen
Links zie je hoe groot ze bijna volgroeid zijn in die kooi. En het grappige is dat je dan alsnog met genoeg groen soms goed moet zoeken waar ze allemaal zitten
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:17

8nnemiek schreef:
Ohh die kamer, wat gaaf!

Leuk!
Wees niet teleurgesteld als ze dood gaan, soms zijn ze al geinfecteerd door sluipwespen of bacterien.
Misschien kun je ook nog wat eitjes zien zitten (klein groen).
Ik heb ze in de tuinkamer zodat ze wel dag en nacht temperaturen hebben. Geen idee of dat überhaupt wat uitmaakt, denk het niet. Voor overwinteren mogen ze uiteraard niet bij kamertemperatuur blijven.

Ze vreten wel veel dus daar gaat je venkel plant (of wortelloof) :P

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 19:05

Wat gaaf! :D Hopelijk gezonde rupsen. Ze zijn van de Koninginnepage zo prachtig! <3

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:21

Wat een gaaf topic Jis_. En ga ook zeker volgen. Het is idd erg jammer dat er zo weinig vlinders meer zijn.
Op de eilanden hier stikt het werkelijk van de brandnetels, worden niet weggehaald of verdelgd, maar ik heb er nog geen rups op gezien. Ook niet op gelet moet ik zeggen. Maar wat zijn die rupsen en poppen groot.
Zo kan ik ook enorm genieten van libelles en waterjuffers. Gelukkig zitten die hier op het water meer dan genoeg :)
Is dat btw de kamer waar ook de libelletjes aan de muur hangen :)

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:31

Jis_ schreef:
Bidsprinkhaan ook naar gekeken Gothico :j Hoe heb jij die ervaren? Worden 1 jaar ongeveer toch

Ik heb er 4 gehad. Twee verschillende soorten, maar uit dezelfde ondersoort. (Hierodula) De eerste twee(groen) waren vrij relaxed en goed te houden. Had ze in niet al te grote glazen bakken staan. (met genoeg ventilatie) Deze aten eigenlijk vooral krekels en vliegen die ik in huis deed vangen.

De twee daarna(bruin) waren behoorlijk agressief en ben ook wel eens gegrepen en net niet gebeten.
Deze waren ietsje kleiner, maar aten ook goed. (maar heb ze minder leuk gevonden omdat ze vrij groot en agressief waren)

Ik heb dus wel verschillende ervaringen met bidsprinkhanen, maar heb liever de wat rustige soort. Die had ik ook wel eens vast om ze op de hand te voeren.(En voor foto's)

Zelf had ik de droom om een keer aan Idolomantis Diabolica te beginnen. Is een gigantisch grote soort die moeilijk te houden is. En dus ook veel te duur om zomaar te kopen. Je moet er wel echt ervaring mee hebben is mijn idee. En uiteraard de ruimte voor hebben.

Heb kort ook voor een kleine ghost bidsprinkhaan gezorgd, maar vind ik volwassen alleen echt leuk.

Bladsprinkhanen zijn ook erg leuk, maar kunnen behoorlijk lawaai maken als ze volwassen zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 11:01

@Yavanna, Jaa die zijn ook geweldig, jouw Libelletjes hangen daar :j <3 Leuk dat je volgt!

@ Gothico, Oeh nee ik wil geen agressieve Bidsprinkhanen, doe mij die groene maar :D
Ohhh die Idolomantis Diabolica is gaaf! Zo Elien achtig. De ghost vind ik ook fantastisch!

Net de bak van de jongste 8 Suraka's verschoont. Ze zijn flink bezig geweest vannacht en ze groeien zo belachelijk rap. 14 augustus haalde ik ze op en toen waren ze denk ik al ruim een week oud (op 1 na).

Degene die nu pop zijn hebben dit in een maand tijd gedaan, 19 en 20 Juli kwamen de eitjes uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om te zorgen dat de rupsen niet verdrinken plaats ik keukenrol op de open stukjes van de hals vaas. En om de rupsen zo min mogelijk te verstoren knip ik de rupsen van de oude stengel en leg ze op de nieuwe takken, dan kruipen ze vanzelf over naar de verse takken.
Afbeelding

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:07

Wat zijn ze prachtig, die stekeltjes <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:50

Echt super mooi inderdaad