Advies muilkorf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Momo94

Re: Advies muilkorf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:08

@Lay_D
Dank je wel!
Nee, dan snap ik inderdaad dat je hem niet in heet water gaat doen om hem op maat te buigen.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 15:48

Zojuist de trixie korf binnengekregen die ChristaMoor in een link had gezet, deze vind ik hem nog het beste zitten in vergelijking met alle anderen die wij al gepast hebben.

Hij kan zijn bek een stukje openen om te hijgen en zijn bek zit er in zijn geheel in.
Ik denk dat dit een kanshebber is, nouja hoop het vooral.

Afbeelding

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:19

Deze sluit wel mooi aan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:41

Maar zelfde verhaal. Ik denk ook weer dat ie hier niet goed in kan hijgen en dus mogelijk snel oververhit raakt.

Is het geen optie om met de hond naar het adres van de webwinkels te rijden om daar te passen?

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:46

Bij the muzzle movement kan je ook voor een mystery muzzle kiezen. Dan wordt hij Verzonden in 3 werkdagen

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:20

Ik vind hem te strak hij kan zo niet hijgen.
Even wat plaatjes opgezocht waarbij dat wel kan

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou daar meer naar kijken. Ook rustig de tijd nemen om aan te leren.
Lekker iets erin smeren bv

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:27

Ik ga ook mee met het advies om voor de muilkorf van Bambam te gaan.

Hier een voorbeeld hoe hij bij mijn teef zit:

Afbeelding
Afbeelding

Als je ze foto's stuurt van het opmeten geven ze ook goed maatadvies :)

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 17:46

Oef die muilkorf die je nu hebt is echt te strak hoor! Ik heb mijn honden in Tsjechië meegenomen waar muilkorf verplicht is. Daar liep iedere hond met muilkorf maar altijd een ruime muilkorf met genoeg ruimte voor de bek. Het belangrijkste is dat hij zijn bek dus in de muilkorf goed open moet kunnen doen om te hijgen. In deze kan dat amper. Hijgen is belangrijk om eventuele hitte en stress af te kunnen voeren. Bv op warme dagen kan je hond dan nog net zo zijn bek open doen om te hijgen of niet? Zoals AnoukH hierboven op plaatje is duidelijk wel genoeg ruimte, ik zou zoiets bestellen

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 17:59

In de laatste die ik plaatste kan hij wel in hijgen met zijn tong een stukje eruit, maar niet de gehele tong eruit zeg maar.
Maar die wordt het maar niet, gezien jullie reacties.

Schuur_ dat is helaas te kort dag.

Iris82, dat is afhankelijk van waar de webshop gevestigd is.

Anca, die wat jij laat zien heb ik ook weer thuis liggen in maat6 ( grootste die er is), die zit hem niet geweldig mooi ( zie de eerste 2 foto's in mijn beginpost).
Hij vind het overigens niet erg meer om hem om te hebben, hij gaat netjes zitten en drukt zijn snoet erin en probeert hem er ook niet meer af te krijgen.

Anouk, ik kom daar niet meer mee weg wegens de verzendtijd.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:14

Die trixie is echt veeeeeel te klein.
(En bovendien echt troep qua materiaal, plus niet ruim af te stellen.)
Ik zou voor je eerste optie gaan, de Baskerville maat 6.
Zijn sowieso hele fijne korven en erg gebruiksvriendelijk voor de hond.
Baskerville maat 5 is te klein.

Waar je bij een muilkorf rekening mee moet houden is dat de hond de bek vrij dient te kunnen gebruiken.
Dus de bek een stukje open kunnen, is niet goed genoeg.
Een snuitje zou ik mede om die reden al helemaal niet aan beginnen want dan heb je straks een gespannen hond die zijn èn spanning èn warmte niet kan laten afvloeien èn zich erg opgekropt voelt.
De Baskerville kun je op zoveel manieren afstellen dat het echt wel goed kan passen.
Je kunt de korf ook nog op maat buigen door deze in heet water te leggen, als het rubber is verwarmd er uit halen en in de juiste vorm buigen, vasthouden en onder de koude kraan er mee. Eenmaal afgekoeld blijft die in vorm staan!
Mocht je dan nog niet tevreden zijn, kun je met tyraps de zijkanten of onderkant nog verder afstellen. (Heb ik ook gedaan en werkt prima! Wel even de scherpe hoeken afknippen en van de hond af bevestigen!)

Ik heb zelf een Rottweiler met een kortere onderkaak dan bovenkaak en voor hem is een maat 5 qua neuslengte prima maar qua breedte niet, dus hij heeft ook een maat 6 :)

En ik weet niet hoe relaxed je hond met de korf om is, maar anders zou ik zsm beginnen met trainen.
Eigenlijk dien je daar verder van te voren mee te beginnen en niet zo last minute, zodat het voor iedereen een fijne vakantie wordt en niemand stress heeft van de korf.
(Uberhaupt slim om te gaan trainen als ik het zo allemaal lees, maar dan om de gedragsproblemen op te lossen want je hond vertoont zeer ongewenst gedrag en met zo’n type hond telt dat toch dubbel is mijn bescheiden mening...)

Vergeet ook niet dat je de muilkorf aan een halsband dient te bevestigen en daar dus NIET de riem aan vast maakt, maar de riem aan een aparte halsband bevestigd of gewoon een jachtlijn/ etc.

Succes!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 19:05

Barbalala, bedankt voor je uitgebreide reactie.

De korf is hij relaxed mee. Daarin voorzien wij geen problemen meer mee.
Wij gaan dan de maat 6 maar passend maken, zoals Momo eerder ook al als tip aangaf.

Wbt zijn gedrag, hij is als pup op puppy cursus en jonge honden cursus geweest en heeft ze beiden goed afgerond, ook namen we hem overal mee naar toe, onder de mensen zeg maar.
Dit gedrag is gekomen na zijn operatie https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=2031315&p=105374391&hilit=Cystine+stenen#p105374391 en zoals ik het heb omschreven klinkt het ook heel erg heftig maar hij heeft gewoon een hele sterke voorkeur voor wie wel en wie niet ( honden bedoel ik hiermee) en nogmaals tot op heden nooit iets voorgevallen en hij laat zich corrigeren en hij begint ook niet als eerste, het is als een andere hond naar hem gromt of blaft.
Ik kan mij heel goed indenken dat het erg beangstigend en agressief overkomt,terwijl hij in werkelijkheid niet zo is. Maar dat weten wij en het komt niet geloofwaardig over als wij dat zeggen als hij zich even daarvoor heeft laten horen.

Wbt het eerder mee trainen/beginnen. Daar heb je gelijk in.
Maar wij besloten het muilkorven pas onlangs mede doordat ik aangaf dat ik het toch wel 'spannend' vind met hem op de boot en door allerlei drukte en omstandigheden is het erbij ingeschoten.
Laatst bijgewerkt door Lay_D op 16-08-24 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:13

Excuses genoeg er voor, feit blijft dat je hond een gedragsprobleem heeft en dat dit onwenselijk is.
Het is aan jou om die excuses los te laten en er redenen van te maken om het aan te gaan.
Zou ik denken ;) :D

Blaffende honden bijten niet, tot ze wel bijten…
En dan heeft de hond het gedaan, want zo gaat dat bij dit soort rassen..

Ik hoop in ieder geval dat jullie straks gerust op vakantie kunnen met de juiste korf, veel plezier alvast! :)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:39

BarbaLala schreef:
Excuses genoeg er voor, feit blijft dat je hond een gedragsprobleem heeft en dat dit onwenselijk is.
Het is aan jou om die excuses los te laten en er redenen van te maken om het aan te gaan.
Zou ik denken ;) :D

Blaffende honden bijten niet, tot ze wel bijten…
En dan heeft de hond het gedaan, want zo gaat dat bij dit soort rassen..

Ik hoop in ieder geval dat jullie straks gerust op vakantie kunnen met de juiste korf, veel plezier alvast! :)

Soms is het respecteren van wat de hond aangeeft, ook een mooie keuze.
Als de hond niet gediend is van andere honden in zijn persoonlijke ruimte, is dat diens goed recht.

Deze hond gaat niet lukraak op honden af om ze aan te vallen, hij geeft een waarschuwende grom of blaf.
Dat is geen gedragsprobleem, dat is een hond met een duidelijke "niet boodschap" aan bepaalde andere honden die dit op een duidelijke manier communiceert en daar de ruimte voor mag hebben om dat te mogen communiceren zolang hij niet aanvalt zonder boe of bah.
Het hoeven geen robotten te zijn, wij mogen ook aangeven wie we wel en niet rond ons willen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:41

Ik hoop dat je mt 6 nog iets kunt aanpassen. Hij zit vrij strak bij de ogen naar mijn idee maar goed mt 5 weer te nauw om de bek.

Je gaat er goed mee om dus ik voorzie geen problemen. Ook al kunnen die zitten in een klein hoekje.

Heb zelf een paar herders gehad en nu een grote herderkruising dus ja iets ervaring.

Fijne vakantie

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 19:56

Dankjewel voor jullie reacties, ik ben er zeker mee geholpen :)

Waarschijnlijk ben ik gewoon degene die weer beren op de weg ziet, terwijl het vorig jaar hartstikke goed ging al hoefden we toen niet met een boot.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:18

Ik heb alles eens rustig doorgelezen en heb een paar hele mooie opties voor mijn teef gezien.

Mijn teef is superbraaf maar op zichzelf. Ze geeft nergens aandacht aan en doet haar ding. Haar probleem is alleen dat als er een hond in der buurt komt dat ze waarschuwt en als er dan niet door de andere hond liisterend gereageerd wordt dan valt ze echt goed uit.

Tot nu toe nog nooit wat gebeurd, maar ik vermijd nu plekken waar zij geniet alleen andere mensen hun honden laten rennen.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de hond en ik ben eigenlijk wel heel erg verrast door de verschillende muilkorven.

Mij werd juist het snuitje geadviseerd en de muilkorf afgeraden.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:21

De laatste lijkt mij ook niet ideaal. Ik denk dat hij er ook niet mee kan drinken? Naast hijgen is dat toch ook van belang…
Ik zou echt even overleggen met de medewerkers van de dierenwinkel en kijken of ze jou advies kunnen geven en je er een aantal kan passen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:25

GabberGill schreef:
Ik heb alles eens rustig doorgelezen en heb een paar hele mooie opties voor mijn teef gezien.

Mijn teef is superbraaf maar op zichzelf. Ze geeft nergens aandacht aan en doet haar ding. Haar probleem is alleen dat als er een hond in der buurt komt dat ze waarschuwt en als er dan niet door de andere hond liisterend gereageerd wordt dan valt ze echt goed uit.

Tot nu toe nog nooit wat gebeurd, maar ik vermijd nu plekken waar zij geniet alleen andere mensen hun honden laten rennen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dit is de hond en ik ben eigenlijk wel heel erg verrast door de verschillende muilkorven.

Ik denk dat het echt heel erg van de situatie en je hond afhangt wat het meest geschikt is. Ik heb ooit een muilkorf (snuitje) gekocht omdat het verplicht is er een bij je te hebben als je met OV reist. Een van mijn honden kreeg enkel op het einde heel soms bij de DA een snuitje aan omdat ze zou durven happen. Dat is natuurlijk maar een kort moment.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:28

pateeke schreef:
De laatste lijkt mij ook niet ideaal. Ik denk dat hij er ook niet mee kan drinken? Naast hijgen is dat toch ook van belang…
Ik zou echt even overleggen met de medewerkers van de dierenwinkel en kijken of ze jou advies kunnen geven en je er een aantal kan passen.

Mijn hond accepteerd de korf prima. Tenminste baskerville de andere merken die geprobeerd zijn moet hij niet. Hij heeft hem sporadisch langer dan 2 uur om. 2 uur niet kunnen drinken hoeft niet direct erg te zijn. Hij kan wel drinken met korf maar doet het gewoon niet. Ik maak even drink moment dus biedt water aan op veilige plek waar korf af kan. Ik zet hem regelmatig even apart in ren, auto of kennel zodat hij zonder korf met water kan zitten.

Als je de onmogelijkheden kan accepteren dan blijven er nog heel veel mogelijkheden over. Iedereen wat aanpassingen doen, iedereen gelukkig. Als je de tekortkomingen kan accepteren en respecteren dan bereik je vaak nog meer dan maar trainen en trainen en trainen. Ik hou hem al bijna 8 jaar met succes uit de problemen (hij is mens en dier agressief). Hij gaat al jarenlang ontspannen mee over straat. Niemand moet/kan hem benaderen maar zelden is muilkorf nodig en met 0 incidenten doen wij het gewoon goed. Gaat zeer regelmatig mee op vakanties. Ook drukke landal parken en nooit problemen gehad. Ik zou overigens qua boottocht dus voor veiligheid gaan en indien mogelijk in de auto blijven. Indien niet mogelijk vlot erg rustig plekje opzoeken en dan idd gekorft.

Veel plezier

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:30

pateeke schreef:
GabberGill schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik denk dat het echt heel erg van de situatie en je hond afhangt wat het meest geschikt is. Ik heb ooit een muilkorf (snuitje) gekocht omdat het verplicht is er een bij je te hebben als je met OV reist. Een van mijn honden kreeg enkel op het einde heel soms bij de DA een snuitje aan omdat ze zou durven happen. Dat is natuurlijk maar een kort moment.

Kort moment dierenarts is absoluut enigste moment dat snuitje oke is. Verder absoluut nooit gebruiken. Wil snuitje safe zijn moet bek absoluut niet open kunnen. Kan bek niet open is hijgen onmogelijk maar bij verslikken of overgeven is het gewoon stikken. Daarom doe ik persoonlijk nooit snuitje maar korf. Wordt ook veel vlotter geaccepteerd

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 20:34

@dierenfan, niemand mag in de auto blijven, anders was dat wellicht een optie geweest met iemand van ons erbij uiteraard.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:35

Lay_D schreef:
@dierenfan, niemand mag in de auto blijven, anders was dat wellicht een optie geweest met iemand van ons erbij uiteraard.

Oh jammer! Ja altijd zelf erbij blijven dan idd!! Weet de horror nog van de crufts jaren geleden met overleden bouvier tijdens bootreis...

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 17:58

Eigenlijk zijn ze allemaal veel te klein.
Er is echt meer hijg ruimte nodig.
Maar je hond is dus ook geen korf gewend? Lijkt me ook wel vrij pittig om er dan ineens 2 uur 1 om te moeten.

Misschien kan je hier een draadkorf bestellen? https://k9factory.aotestdomein.nl/index ... ry&path=15

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 19:47

dierenfan schreef:
pateeke schreef:

Kort moment dierenarts is absoluut enigste moment dat snuitje oke is. Verder absoluut nooit gebruiken. Wil snuitje safe zijn moet bek absoluut niet open kunnen. Kan bek niet open is hijgen onmogelijk maar bij verslikken of overgeven is het gewoon stikken. Daarom doe ik persoonlijk nooit snuitje maar korf. Wordt ook veel vlotter geaccepteerd

Dit dus!

En heel vervelend dat je te weinig tijd meer hebt, maar je hond mag daar niet de dupe van zijn.
Een goed passende muilkorf is essentieel en je hebt geluk dat jouw hond deze zo lief en snel accepteert. :j

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 22:01

Lay_D schreef:
Zojuist de trixie korf binnengekregen die ChristaMoor in een link had gezet, deze vind ik hem nog het beste zitten in vergelijking met alle anderen die wij al gepast hebben.

Hij kan zijn bek een stukje openen om te hijgen en zijn bek zit er in zijn geheel in.
Ik denk dat dit een kanshebber is, nouja hoop het vooral.

[ Afbeelding ]

Ik vind deze echt te klein..