Kat onbeperkt brokjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:35

Die van mij krijgen natvoer en goede brok die voor 90% uit vlees bestaan.

Slowfeeders of van die speledingetjes om het zo te noemen heb ik ook geprobeerd. Die dingen werden of omgegooid of gesloopt. In ieder geval zo dat de brokjes door de hele kamer liggen en ze alsnog lekker snel op te eten zijn. Dit deed degene die dus zo graag eet. En de ander werd er gestresst van dus dat was ook geen optie.

Je hebt ook voer automaten waar geen knop op zit maar een dichte deksel waaronder een draaisysteem zit en er steeds een nieuwe bakje voor de opening komt draaien. Die hebben wij staan. Was ook de enige die Bengalen proof was, oftewel die netjes dicht bleef na door het hele huis gesleept te worden of nadat er aan gebeten was etcetera.

robeer

Re: Kat onbeperkt brokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:39

Gewoon neerzetten. Een kat doet het het beste op onbeperkt. Van nature eet een kat 20 tot 25 keer per dag een kleine hoeveelheid. Dus als je niet zoveel voergiften kunt halen per dag is onbeperkt de manier.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:47

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:58

Ik heb deze, doe meestal alleen in de bolletjes want die zijn het moeilijkst, moeten ze echt uithengelen
Afbeelding
En dan heb ik er ook nog 1 zelf gemaakt van een doos waar tabac inzat, die moeten ze rollen om er iets uit te krijgen
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:17

Mijn hele leven heb ik al (veel) katten en altijd staan er onbeperkt brokjes en water. Ik heb nooit een obese kat gehad; als er altijd eten is, hebben ze niet de neiging om snel alles op te eten zodra het er is. Ze eten wanneer ze willen. Soms worden ze tijdelijk (vooral zo tegen de winter) wat zwaarder, maar dat gaat er vanzelf weer af wanneer het beter weer wordt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:23

Century schreef:
Pas er wel mee op dat niet elke kat dit kan. De mijne bleef eten en werd zo zwaar dat hij diabetes kreeg.
Die kon er dus niet mee om gaan.

Die van mij kan er ook niet mee omgaan. Is nog niet te dik, maar ik heb een voerautomaat gekocht die ik ook op afstand kan bedienen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 19:41

Hier 2 katten. Eentje laat meestal iets staan, andere vreet altijd hele bakje leeg en zodra die kan begint die aan het restant van de ander. Die laatste wordt dan ook moddervet als die onbeperkt brokjes krijgt, die andere eet er niet meer of minder om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 20:08

Hier zes pelsdieren, buitenkatten, een merk-kat, een witte Rus. ( aldus, ze hebben de sleutel)

Staat hier altijd een ' all you can eat'-bar voor ze klaar ( Veels te dure appwlas-brokkies)

Als ik 's avonds thuis kom, begint de ' We-gaan-dood-van-de-honger' show, en dan voer ik slechte merken natvoer, gourmet, sheba, smilla, allemaal in kleine hoeveelheden.

Ik zie het maar zo, wij eten ook altijd met de schijf van vijf in het achterhoofd, en een frikandel of broodje shoarma, kunnen we wel hebben..

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:26

Travel_me schreef:
Hier 2 katten. Eentje laat meestal iets staan, andere vreet altijd hele bakje leeg en zodra die kan begint die aan het restant van de ander. Die laatste wordt dan ook moddervet als die onbeperkt brokjes krijgt, die andere eet er niet meer of minder om

Zo ongeveer gaat het bij ons dus ook :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:37

Onze vorige htk-kat kreeg ook onbeperkt brokken. Naarmate hij ouder werd werd hij wel zwaarder.

Nu kan onze Noorse dame niet van de brokken afblijven, haar hsls familie was ook zwaarlijvig bij de fokker. := De Bengaal mag juist wel wat meer eten, die is mooi op gewicht. Geen onbeperkt dus, maar wel voldoende voor meerdere uren. We geven ze ook niet op vaste tijden, maar als het uitkomt.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:10

robeer schreef:
Gewoon neerzetten. Een kat doet het het beste op onbeperkt. Van nature eet een kat 20 tot 25 keer per dag een kleine hoeveelheid. Dus als je niet zoveel voergiften kunt halen per dag is onbeperkt de manier.

Lekker kort door de bocht dit.
Mijn oudste kat vreet zich helemaal obees als ik dat doe. En als ik een dagportie zou geven, eet hij dat ook gewoon in 1x op.
Dus is echt niet waar wat je zegt.

Dus TS, gewoon proberen en kijken of ze er mee om kan gaan of dat ze echt te veel eet.
Ik heb bijv een voerautomaat staan waar twee keer per dag brokjes uit komen, en dan krijgt hij nog twee keer eten van mij. Dus vier maaltijden per dag. Twee vind ik echt te weinig, dus zou het zeker over meer momenten verdelen.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 22:17

Ik ga vanaf morgen een poging wagen in ieder geval! Denk dat ze in de ochtend best wat gaat eten want dan heeft trek, maar ik hoop dat dat uiteindelijk minder word als ze weet dat het er staat. Zal haar ook even wegen zodat ik in de gaten kan houden of ze aankomt.
Bedankt voor de tips! +:)+

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:13

Toen mijn rode kater nog leefde kregen mijn katten 2-3 keer per dag eten. Als ik eten liet staan dan at de rode kater alles op en had de poes niets meer.
Nu is in december de rode kater overleden en krijgt de poes wel onbeperkt. (daarvoor at ze wel goed omdat ze wist dat de kater het anders op zou eten)
Ze is al oud en we merken dat het haar goed doet. Ze heeft op meerdere verdiepingen een bakje met brokjes staan en in de avond krijgt ze zachtvoer.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:22

Ik zou het idd proberen en je hebt snel genoeg in de gaten of je kat dit zelf kan portioneren of niet, en dan kun je altijd nog ingrijpen en iets anders proberen tzt zoals voerautomaten e.d. Maar voor nu lijkt het een prima eerste stap om eerst eens te weten wat er daadwerkelijk gebeurd als je het idd onbeperkt hebt staan want wie weet gaat dat idd wel tzt gewoon goed en is dat praktisch gezien gewoon heel handig met het eetpatroon van een kat. (het wegen is dan idd een fijne graadmeter voor je)

Onze Maine coon poes heeft ook onbeperkt brok staan (Power of nature meadowland; hoog vleesaandeel, lager in koolhydraten) en krijgt ook vlees/kvv en portioneert de brok helemaal zelf (die eet kleine beetjes verdeeld over de dag en dat varieert per dag hoe vaak dat het is maar Vaak in ieder geval haha) en is al jaren stabiel, maar ik ken idd ook genoeg katten waarbij dit niet kan; het is echt de een voor de ander. Het is bij ons bv tzt wanneer ze richting senior leeftijd gaat ook weer kijken of er aanpassing nodig is e.d. maar zulke dingen kun je prima in de gaten houden en aanpassen waar en wanneer het nodig zou zijn.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:39

Ik heb helaas geen tips, maar ik lees wel graag even mee. Ik lees namelijk wel een aantal dingen waar ik ook wel iets aan kan hebben. :o

Welk merk brokjes geven jullie eigenlijk?

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 18:45

Vanochtend bakje gevuld, toen heeft ze wel aardig wat gegeten (wat ik had verwacht) maar er zaten nog wel brokjes in! Niet helemaal op dus. Nogmaals beetje erbij gedaan om te voorkomen dat die toch leeg gaat (probeer dat te voorkomen anders krijg je wellicht weer hetzelfde probleem dat ze moet wachten op voer)
Overdag heeft ze her en der wat gegeten, maar liep ze soms ook gewoon naar het bakje, rook ze er aan, en ging drinken en liep daarna weer weg. Er zit dus wel een stop op :) nu alleen afwachten of ze toch niet teveel eet, maar dat weet ik pas na een tijdje observeren.
Net heeft ze nog wel wat happen gegeten in ieder geval.

@pareltje, ik geef momenteel Carnilove lamb&wild boar, voor gesteriliseerde katten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:48

xPareltje schreef:

Hills TD, op aanraden van tandtechnisch dierenarts.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:51

xPareltje schreef:
Ik heb helaas geen tips, maar ik lees wel graag even mee. Ik lees namelijk wel een aantal dingen waar ik ook wel iets aan kan hebben. :o

Momenteel staat een kat op een eliminatie dieet dus krijgen ze mac's paard maar voorheen stonden ze altijd op porta21 feline finest sensible, nutrivet inne kip of vis, taste of the wild hebben we ook nog gehad

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:53

xPareltje schreef:

Wij geven Power of Nature meadowland (hoger in vlees aandeel en een van de merken met de laagste koolhydraten). Ik heb ook nog gekeken naar een Duits merk waar ik fan van was maar deze at ze jammer genoeg niet, dit waren van die pellet brok. In theorie was dat wel de brok welke ik het liefst zou voeren aangezien ik al niet kapot van brok voor katten ben (Markus-Mühle BeuteNah) en dit een van de merken is die dan wel in theorie beter aansluiten. Maar jammer genoeg eet ze het niet. Wij voeren wel ook zoveel mogelijk vlees/kvv maar ze eet dat niet genoeg om de brok weg te kunnen laten helaas.

Ik kan aanraden om op voerwijzer.com eens rond te snuffelen voor meer informatie over het voeren van katten en merk vergelijk enz.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:30

TheNovelist schreef:
Vanochtend bakje gevuld, toen heeft ze wel aardig wat gegeten (wat ik had verwacht) maar er zaten nog wel brokjes in! Niet helemaal op dus. Nogmaals beetje erbij gedaan om te voorkomen dat die toch leeg gaat (probeer dat te voorkomen anders krijg je wellicht weer hetzelfde probleem dat ze moet wachten op voer)
Overdag heeft ze her en der wat gegeten, maar liep ze soms ook gewoon naar het bakje, rook ze er aan, en ging drinken en liep daarna weer weg. Er zit dus wel een stop op :) nu alleen afwachten of ze toch niet teveel eet, maar dat weet ik pas na een tijdje observeren.
Net heeft ze nog wel wat happen gegeten in ieder geval.

@pareltje, ik geef momenteel Carnilove lamb&wild boar, voor gesteriliseerde katten.

Klinkt goed. Is het al een oudere kat of een kitten?
Toen die van ons nog jong waren konden ze wel omgaan met onbeperkt maar dat is later veranderd dus dat is nog even iets waaraan ik dacht maar als het hier zou kunnen zou ik ook liefst onbeperkt voeren.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 19:34

@melzazu, ze is gevonden en had geen chip, maar ze hadden haar geschat rond een jaar of 3.
Geen idee dus ook hoe ze hiervoor heeft gewoond.

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:41

M'n kat is heel kieskeurig met brokken en het merk wat ik nu voer dat eet ze goed maar qua samenstelling ook wel granen inzitten. En ik zou toch graag willen overstappen naar gezonder voer.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:50

Ik ben ook van kamp onbeperkt brok voeren. Toen ik 30 jaar geleden katten fokte, merkte ik dat enkele poezen te dik werden. Ik wisselde toen geregeld van A merk voer. Daar ben ik snel mee gestopt, gewoon altijd dezelfde brokken neerzetten. Toen was en bleven ze allemaal al snel weer slank. Een paar jaar geleden werd 1 van mijn poezen snel dikker na de sterilisatie. Toen heb ik ook even geprobeerd haar beperkt te voeren. Daar ben ik snel mee gestopt, omdat ze er erg humeurig van werd en dit gaf ruzie onderling. Daarna werd ze weer even dikker, maar kwam ook weer snel terug op haar juiste gewicht. Ik heb nu 2 Cornish Rex poezen, een ras wat ook wel bekend staat om obese te worden. Maar ze zijn beide superslank en er staan altijd brokken voor ze klaar. Ze krijgen ook altijd 1 x per dag blikvoer erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:06

xPareltje schreef:

marleen_88 schreef:
Hills TD, op aanraden van tandtechnisch dierenarts.

Ik haal mijn kennis van de (facebook-site) kattenweetjes.
Degene onderzoekt alles, en is niet gebonden aan een merk.

Hill's is nagenoeg dezelfde overgehypte rotzooi als RC.

Dierenartspraktijken worden gesponsord door dit soort bedrijven. En dat snap ik ook wel, van de meeste dierenbezitters worden ze niet rijk.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:23

Kattenmans hier krijgt Carnilove voer. Onbeperkt.
En vangt muizen. Er is zoveel rotzooivoer te koop met amper vlees erin. Vooral de bekende merken idd.
Net als met een goed paardenbrok is na een beetje leeswerk snel helder welk voer je niet hoeft aan te schaffen omdat het zut is, met nauwelijks vlees erin.

https://voerwijzer.com/waarom-goede-kattenvoeding/