Hond mag dikker.. welk voer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 09:16

Lukasje schreef:
Een brok geven met meer calorieën. Bij een kwalitatief goede brok houdt dit een hoog aandeel dierlijk eiwit in, icm kwalitatief goede vetten.
Mss dat je op deze site ook wat wijzer wordt:
https://voerwijzer.com/

Om je hond meer innerlijke rust te geven zou ik uitkijken naar supplementen daarvoor, eerder dan een brok te geven waar geen energie inzit.

Ik begrijp dat je met een hond die bruist van energie geneigd bent veel te lopen maar zo bouwt hij natuurlijk ook meer conditie op.
Heb je al eens gekeken naar hersenwerkjes? Daarom niet per se de dure, ingewikkelde puzzels maar de simpele met huis-tuin-keuken materiaal (Ikea, Action). Heel erg leuk om doen en hoe stom het soms lijkt, toch worden ze daar ook moe van!
https://hersenwerkvoorhonden.nl/

Of, speuren of detectie ….

Wij doen dagelijks puzzels met hem.
Bowser moet vooral niet de tijd krijgen zich echt te vervelen.. Dan gaat hij ernstig stereotiep gedrag vertonen.. ( bepaalde routes blijven lopen door het huis. Zichzelf krabben en bijten tot bloedens toe. Slopen.

Samen met de gedragstherapeut hebben we een leefbare routine voor hem gevonden. Nu alleen nog wat vetjes erop.

Ik heb zojuist schapenvet besteld. Want de verdere routine werkt.. en dat wil ik graag zo houden. Wij hebben een diep ongelukkig hondje zien opbloeien tot een actief kereltje. Ben als de dood voor een terugval.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:31

Ik vind de hond op de foto niet mager ogen en juist een mooie en gezonde vorm hebben (maar wellicht is het beeld vertekend doordat het zit) .

Binoche

Re: Hond mag dikker.. welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:12

Hoelang heb je jouw hondje al? Is hij goed ontwormd, en nagekeken door een dierenarts?

Als hij zijn huidige voer lekker vindt, en niet meer wil eten dan de 200g (en daarbovenop ook gewoon vrolijk en energiek is) heeft hij er waarschijnlijk gewoon voldoende mee, maar ik zou ook eens kijken naar een brok met een hoger eiwit en vetpercentage. Mijn rescue krijgt Acana grasslands en was hiermee op 2 maand redelijk goed aangekomen. Hij is ook enorm actief.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:12

Trouwens, leuk beestje hoor. Veel plezier samen <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:46

Olikea schreef:
Niet los laten lopen is echt geen optie.. Dan breekt hij ons hele huis af.
Hij is heel gevoelig voor stress. met behulp van een gedragstherapeute is het al heel veel beter. Maar dat rennen heeft hij echt nodig.

De vis en groenten daar ga ik inderdaad eens kritisch naar kijken.

Je ziet het inderdaad niet. Hij heeft een hele dikke vacht. Maar je voelt alle botjes zitten op het moment.

En dank je.. het is zo'n lieverd..

Die hond is echt niet te dun. En dat je zijn botten voelt zitten is goed. Als je dat niet meer voelt is hij veel te dik. Net als bij een mens.

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:18

Een goede brok voor een gemiddelde hond bevat minimaal 15% vet. Deze bevat nog niet eens de helft. Evenals de eiwitten zijn nog niet eens de helft. Ik snap dat je niet zomaar iets wil veranderen alleen ik zou dit echt niet op lange termijn willen blijven voeren.

Bovendien is het eerste wat erin verwerkt is graan. En dan dierlijke bijproducten. Kijk eens naar andere brokken van deze prijs en de samenstelling. Dan kan je behoorlijk veel fijne brokken kopen.

En ik zeg niet snel stap over op wat anders. Maar deze samenstelling is echt twijfelachtig.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:02

Stress is van hele grote invloed op een hond qua gewicht en eetpatroon inderdaad.
Wat key is, is hoe jij er mee omgaat.
Als ik de foto zo zie zie ik geen magere hond eerlijk gezegd. Juist mooi op gewicht!
Je hoort bij honden (en paarden evengoed) de laatste 2 ribben net te kunnen zien.
Als je van mening bent dat je hond echt te mager is en spier inlevert dan zou ik op zoek gaan naar een mooie persbrok met een hoog percentage vlees en weinig troep er in.

Ik heb sinds eind mei een Roemeen zitten voor een herplaatsingstraject, kwam hier graatmager, totaal neurotisch, onzeker en strontverwend binnen, die at amper een hap de eerste weken en zoals hierboven gezegd; verwend gedrag.
Maar veel, heeeeeel veel mensen gaan daarin met de hond mee.
Zeker bij Roemenen, want die zijn rescue en dus “zielig”.
Mensen projecteren zoveel op een hond, niet te doen.

Ik ben heel nuchter wat dat betreft.
3 keer per dag kreeg ze een volle bak voer aangeboden met zalmolie er over en een kwartier de tijd om te eten.
Na een kwartier de bak weer weg.
Eet je niks? Jammer dan! Volgende voerbeurt weer een kans.
Dit hondje staat ook hoog in energie en waar ik heel erg op train is rust, rust en nog eens rust.
Er zijn momenten dat ze mag rennen tijdens een wandeling maar ook momenten waarop ze simpelweg aan de lijn moet lopen en volgen.
Impulsbeheersing en focus.
Veel onzekere honden verliezen zich in rennen en druk doen, aan jou om hier sturing in te geven en je leiderschap te tonen.
Hoe kalmer je hond wordt, hoe beter hij gaat eten.
En hoe nuchterder jij met voer omgaat, hoe minder groot het issue wordt.
Als je maar consequent bent en laat zien wat je verwacht.

Ik voer overigens Wooof en ben daar heel tevreden over!

Succes! :)

Edit; Ik lees net dat jouw hond ook neurotisch gedrag vertoont en meer vrijheid krijgt dan hij kan handelen.
Ik zou echt gaan investeren in een GOEDE gedragsdeskundige, ipv hem en jezelf beperken door voor “leefbare routines” te gaan.
Want zo te lezen los je het gedrag met deze “deskundige” niet op maar ga je er omheen.
En wat je niet oplost vergroot zich zo op den duur ;)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:58

Je weet dat de ganse theorie van leiderschap en dominantie al lang achterhaald is, neen?

Ik vind het nogal wat om hier een andere gedragstherapeut te gaan wegzetten als te kort komend en niet goed terwijl je geen flauw idee hebt wie die überhaupt is of waar en hoe ze aan het werk zijn met ts en haar hond.

Bovendien vind ik het bijzonder bizar dat je pleit voor een hoogwaardige brok met veel vleesaandeel etc en dan zelf met Wooof komt... Als daar nou niet meer graan dan vlees in zit, dan is dat nergens zo.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 21:10

We zijn gekomen van een pup die je niet van je af kon zetten. Dan liep hij rondjes tot hij uitgeput was. Blafte de hele tijd. Knaagde en krabte tot bloedens toe.

Nu hebben we een blije relaxte hond. Hij kan nog wel zijn stress momenten hebben, ik ben bang dat dat altijd wel zal blijven.

Samen met de ontzettend kundige en geduldige gedragstherapeute zijn we zo ver gekomen. Ik vind je reactie nogal kort door de bocht.

Qua voer vind ik het dus spannend om dingen te wijzigen.

Hij heeft een enorme dikke vacht ( eigenlijk is het een langharige draadharige hond. Prachtig, maar die klit zo erg, en zijn huid is slecht in de gaten te houden.
Vandaar zie je niet dat hij vrij mager staat. Zijn ruggengraat ligt er echt wel bovenop. Al trekt het de afgelopen week wat bij.

We hebben schapenvet blokjes bijgevoerd