Wat kost een hond nou eigenlijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:18

pillow schreef:
Waarom zou ik dat uitrekenen. Ik heb honden omdat ik van ze houd en ze krijgen wat nodig is. Ik zou de vraag gaan stellen, wat kost een kind per maand.

Misschien iets voor een nieuw topic?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:23

Standaard omgerekend 35 euro per maand voor een hondje van 5 kg (kruising ChiwawaxKees). Inclusief entingen, ontvlooien, ontwormen e.d.
8 euro brok
8 euro vlees
5 euro kluifjes
5? euro koekjes
10 euro DA

Exclusief extra DA kosten, speelgoed e.d.

Knippen en ontklitten doe ik zelf, kost niets. Gaat niet naar pension o.d. dus ook geen kosten aan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:31

We zetten een vast bedrag per maand opzij voor de hond (18kg). Daar wordt alles van betaald. Wat over is, blijft in het potje staan als dierenarts-potje.
De hond kost wel iets van ~300 euro per maand, o.a. omdat ie gestoomd vlees krijgt en naar de dagopvang gaat. Qua speelgoed of snacks valt het heel erg mee, verder verslijt ie ook niet zoveel. Dus het zit met name in voer en opvang.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:38

Myfairytale schreef:
Maar soms kan een lijstje handig zijn, als iemand overweegt een hond aan te schaffen, dan hebben ze een beetje een realistisch idee van eventuele verwachte kosten.

Dit. Ik heb geen hond maar zou er in de toekomst misschien wel een willen, dus ik lees alvast mee :D

Amandavd

Volgens mij kost mijn hond mij per 5 weken ongeveer zo'n 500 euro, maar daar zitten 330 euro aan dagopvang bij.

cursebreaker

Op dit moment wil ik zo min mogelijk kijken naar de kosten van afgelopen maand want die zijn exclusief de normale dingen zoals voer alleen al zo’n 700-800e geweest jammer genoeg, dankzij meerdere DA bezoekjes en onderzoeken alsook aankoop van aanvullende spullen buiten de DA om, bij webshops zoals organimal, dierapotheker e.d. -O- (geen verzekering jammer genoeg, lol)

Maar normaliter zitten we gemiddeld op dit per maand ongeveer voor onze herder dame:

- ongeveer 120e aan KVV (dit wisselt elke maand omdat ik wissel met merken en prijzen soms veranderen en ik heb soms een wat goedkoper merk nog wat ik koop om het wat meer in balans te houden. Dus soms maanden dat het 95e is, soms 140e. Heb ook een tijdje minder groot kunnen inkopen, waardoor de maandelijkse prijs ook wat omhoog gaat omdat losse rollen kvv dan duurder zijn)
    - ongeveer 30-40e aan toevoegingen/suppletie/superfoods e.d. (dit soort dingen wisselt ook enorm omdat ik sommige dingen maanden mee doe, andere dingen zijn wel voor kort gebruik en zitten vaak ook bij onze eigen boodschappen erbij wekelijks want ik koop veel bij de supermarkt ook en qua toevoegingen krijgt ze ook niet altijd alles constant, dus sommige dingen komen elke paar maanden terug/pas wanneer nodig is en andere dingen krijgt ze wel ‘vast’ als onderhoud)
    - ongeveer 30-40e natuurlijke snacks + trainers (dit wisselt ook per maand)
    - 1x per 3 maanden een ontlasting onderzoek uitgebreid dus dat is gemiddeld 12e per maand omgerekend
    - ongeveer 10e aan medicatie maandelijks
    - 2x per jaar preventief osteopaat bezoek wat omgerekend 12,50 per maand is

Eerder ging ze ook nog 2x per jaar naar de trimsalon tijdens de rui periode, maar het laatste 1,5 jaar zoiets doe ik het zelf. Al wil ik de trimmer wel weer erbij gaan doen.

Ik koop niet snel meer nieuw speelgoed of andere luxe dingen zoals slow feeders e.d. omdat we al veel hebben, net als wandel/sport materialen e.d. want daar zijn we ook goed in voorzien, dus daar ben ik tegenwoordig niet meer maandelijks geld aan kwijt - dat was wel eens anders :j

Verder dan uiteraard ook veel eenmalige kosten zoals autobench (of een aparte honden auto, die was wel even een flinke impact op de spaarrekening, lol) of kosten welke gewoon maar 1x per zoveel jaar terugkomen zoals een nieuw bench matras, etc.

Maar ik houd het niet heel strak bij wat er precies uit gaat omdat ik gewoon koop wat we nodig hebben wanneer het nodig is en wat ik vind dat ik m’n hond moet geven om haar zo gezond mogelijk te houden. Idem voor onze Maine Coon poes - denk dat ik daar gemiddeld op 80e per maand mee zit ook met voer en kattenbak vulling.

@pillow
Het kan soms ook gewoon uit interesse zijn om gewoon eens te kijken wat je uitgeeft, of ‘voor de leuk’ (al is er tegenwoordig niks leuks meer aan met wat alles kost :') ). Ik kijk bv ook vaak naar onze specifieke boodschappen uitgaves e.d. en ja ook naar wat we idd voor onze zoon allemaal kopen en dat staat toch allemaal los van hoeveel je van je dieren houd en wat je voor ze over hebt? Toch niks mis mee om te weten hoeveel je ergens aan uitgeeft. Volgens mij is dat ook totaal de insteek niet van dit topic, maar gewoon uit interesse voor het onderwerp. En je bent ook niet verplicht om het uit te rekenen en te delen toch...

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:01

KimD schreef:
Ik geloof niet dat ik dit wil berekenen. _O-

Idem, maar goed, beter verwend dan verwaarloosd :o

Dennis

Re: Wat kost een hond nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:24

Natuurlijk is je hond je maatje, maar als je krap zou zitten is het juist nuttig om inzicht te hebben. Dan kan je kijken wat luxe is of juist noodzakelijk als je dan toch moet besparen.

Ik ga het ook bij houden, ik ben wel benieuwd wat onze tornado ons kost.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:28

pillow schreef:
Waarom zou ik dat uitrekenen. Ik heb honden omdat ik van ze houd en ze krijgen wat nodig is. Ik zou de vraag gaan stellen, wat kost een kind per maand.

Omdat het voor jezelf en voor anderen eventueel interessant kan zijn. Als jij wilt weten wat een kind kost dan ga je daar toch een topic over openen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:30

Qua maandelijks terugkerende kosten zitten we voor Ozzy (cocker spaniel, 16kg) ongeveer op:
Brokken: €25
KVV: €35
Beloningssnacks: €30
Kauwmateriaal: €40

Deze maand kwam daar nog extra bij:
Dierenarts (verwijderen grasaar onder narcose): €275
Pipetten voor een half jaar: €35

De vaste maandelijkse kosten zijn een grove schatting, zal eens kijken of ik het deze maand iets specifieker kan bijhouden.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:34

Jildau schreef:
troetjoek schreef:
Voor mijn border meisje

[ [url=m/oPVIed.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kosten juli

Brokken 78 € dieet
Seresto 39,25 €
Dierenarts 1900 €
Botten 50 €
Speeltjes 40 €
Belonings brokjes (dieet) 40 €
Verzekering 29,50 €

Maar heeft de verzekering dan nut als je alsnog €1900 aan de dierenarts moet betalen?

Ja zeker daarvan hebben we ongeveer 1600 uitgekeerd gekregen teminste ik wacht nog op wat uitkeringen. We hebben onwijze pech en gelukkig is ze verzekerd. Maar je moet het eerst zelf betalen dan de rekening opsturen en dan krijg je pas uitbetaald.

We zijn er helaas nog niet ik wacht nu op de uitslag van de ct scan.

Maar ben heel blij dat ze verzekerd is anders ging de spaarpot wel heel hard met deze pech
Laatst bijgewerkt door troetjoek op 04-08-24 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:39

8nnemiek schreef:
Faizah was in Juli even heel duur, want alle supplementen voor de artrose waren tegelijk op :+ Daar doet ze gelukkig wel heel lang mee.

Supplement: 43,75
Supplement: 72,95
Koelmat + snoep: 28,48
Zooplus brok + natvoer: 29,04

Totaal: 174,22
Gemiddeld zit ik rond de 50 tot 100 euro per maand, dus dit was wel een uitschieter.

is een windhond van 25 kilo

[ [url=m/ClenVM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat voor supplementen geef jij voor de artrose als ik vragen mag

Waarschijnlijk heeft die van ons ook artrose ik wacht nog op de volledige uitslag van de ct scan

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 14:56

Nou ik wil het echt niet weten.. in iedergeval heel veel.
Hebben er 11 :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:23

Ik heb een Shih Tzu en een middenslag Keeshond, beide ±7kg.

De laatste keer dat ik brok bestelde was het €118,99 voor 24kg, daar kan ik ongeveer 5 maanden mee vooruit, wat neerkomt op €23,80 per maand.
Dan nog zeg €25,- aan snacks (koekjes, kluifjes, beloningen, andere lekkernijen) per maand.
En gemiddeld €5,- aan speelgoed per maand.

1x per jaar een pakje vlooienpillen en een pakje milbemax, kost iets van €20,-.
De Shih Tzu krijgt geen parasietenbestrijding omdat dat epileptische aanvallen triggert, dus de hoeveelheid is voor 1 hond.
Er staat wel een fles vlooienshampoo en een vlooienkam voor het nalopen en bestrijden wanneer nodig.

Oh ja, Keesje gaat 2x per jaar naar de trimsalon, kost me €60,- op jaarbasis en de Shih Tzu ±5x per jaar wat me €225,- kost per jaar.
De dierenarts verschilt sterk per jaar, ene jaar mss een tientje voor een flesje novacam, andere jaar >€500,-.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:40

Ik heb een mechelaar x Hollandse herder van 35 kilo.
Volgens mij is hij erg goedkoop.

Per kwartaal heb ik:
Zak voer 20kg: 55 euro
Snachks: 20 euro

Verder jaarlijks ongeveer 100-150 euro dierenarts.
Met ontwormen en ontvlooien heb ik geluk. Mijn ouders nemen mijn hond mee met hun hond en sturen nooit een tikkie _O-

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 15:51

Ik heb een Duitse dog puppy van bijna 7 maanden
Afbeelding hij heet Dozer
Wel een beetje pech gehad want meneer was aan de diarree. Er gaat bijna een zak Brok van 20 kg doorheen per maand :D maargoed hij is ook groot van formaat

Dierenarts: 108,77
Dierenarts: 171,25
Vlees: 70,06
Brok/kauwsnacks: 99,85
Overige kosten: 10

Totaal: 459.93

Mijn hond is duurder dan m'n paard :+

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:16

Oh ik ga het ook bijhouden! Hier 5 honden (2,5kg, 2,5kg, 6kg, 18kg, 21kg)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:17

Opvang: 138€
Uitlaat: 64€
Vlees: 100€
Cursus: 62€
Speeltjes: 3,50€
Snacks: 5€
Kapper 90€
Verzekering 38€

Totaal 438,50 :o

Ben maandelijks zeker wel tussen de 300-400€ aan der kwijt.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 16:56

Ik heb Hugo, hij is een Mechelse Herder van 49 kilo.

Afbeelding

Kosten in juli:

Voer: €50,-
Dierenarts ivm vakantie naar het buitenland: €70,-
Snoetje: €11,50

Totaal: €131,50

Ik heb de bootkosten en extra hotelkosten niet meegenomen :')

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:04

MissJG schreef:
Nou ik wil het echt niet weten.. in iedergeval heel veel.
Hebben er 11 :=

Wow, wat heb je allemaal dan? Wel leuk zo'n roedel als het goed gaat onderling

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:13

troetjoek schreef:
8nnemiek schreef:
Faizah was in Juli even heel duur, want alle supplementen voor de artrose waren tegelijk op :+ Daar doet ze gelukkig wel heel lang mee.

Supplement: 43,75
Supplement: 72,95
Koelmat + snoep: 28,48
Zooplus brok + natvoer: 29,04

Totaal: 174,22
Gemiddeld zit ik rond de 50 tot 100 euro per maand, dus dit was wel een uitschieter.

is een windhond van 25 kilo

[ [url=m/ClenVM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat voor supplementen geef jij voor de artrose als ik vragen mag

Waarschijnlijk heeft die van ons ook artrose ik wacht nog op de volledige uitslag van de ct scan

Succes met de scan, ik hoop dat het meevalt!

Ik voer sinds zo’n anderhalf jaar een paar verschillende supplementen bij. Ik heb ze ook los van elkaar geprobeerd, dat doet ook al best veel, maar de combinatie werkt voor mijn hond nog beter. Vorige maand ben ik kort gestopt met twee supplementen, maar toen ging ze weer kreupelen, en toen ik weer ermee begon liep ze al snel weer beter.
Ik geef Doils Joint, die koop ik bij Pazzox.
En dan nog Synopet Horse. Ik heb in het begin de Dog versie gebruikt, maar ze zijn exact hetzelfde, alleen zit er wat suiker toegevoegd aan de Horse, maar hij is een stuk goedkoper als je een onderhoudsdosis blijft voeren.
En dan geef ik nog glucosamine met chondroitine tabletten (van Holland and Barrett, gewoon de versie voor mensen, 2x daags een half tablet).

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:16

Ik heb 4 honden, australian shepherds.

100 euro aan kvv (een van de honden verdraagt geen brok)
100 euro aan brok (deze maand iets minder want ik had een zak brok gewonnen op wedstrijd dus die word dan gemengd met de eigen brokken)
175 euro aan onze vaste trainingen
50 euro aan wedstrijd inschrijvingen
50euro aan seminar inschrijving
250 euro dierenarts, een hond met blessure incl rontgenfotos
60 euro aan osteopaat voor de geblesseerde hond

Hondenbelasting tikt helaas ook flink aan hier.
Telt diesel ook om naar alle wedstrijden en trainingen te rijden? -O-
Dan komt er wel nog ontworming en titeren/vaccineren bij.
Trimmen doe ik zelf dus dat kost me alleen tijd
Snacks, speeltjes, riemen etc koop ik niet zo vaak dus dat zal niet gek veel zijn als ik dat per maand omreken.

Eigenlijk wil ik de optelsom niet maken.. -O-

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 17:52

Gewoon de maandelijkse kosten voor 4 honden
100 aan medicatie en 200 euro aan voer van Keetjes.

De kosten van dierenarts, manden, stretchers, tuigen en riemen reken ik niet mee.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:00

Ik heb 4 Duitse staande kortharen.

Voer: 3 zakken van 20kg: 249,90€
Ontworming deze maand: 14€/hond
Kluiven: +-60€/maand
Training (gedeeld door de 6 maanden deelname): 40€

Alle andere kleine extra’s heb ik er niet bijgeteld (bv nieuw speeltje, halsband oid)

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:20

Tjsa dat verschilt per maand, soms haal ik alleen een zak voer en wat snacks voor die maand (zak voer €54,95 en snacks samen iets van €20?)

Dus dan ben ik met €75 ongeveer klaar
deze maand moest meneer naar de DA voor een enting en controle en heb ik meteen ontworming ook weer meegenomen dat was €90

meneer gaat 1x in de 3 maanden naar de Trimsalon, waar ze 2 uur met hem bezig zijn, kosten €80
Verzekring Figopet maandelijks €32,95

Dus ik hou het op ongeveer zo'n €100 per maand aan vaste kosten

Afbeelding