Ervaringen Seresto band bij niet-kortharige hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Ervaringen Seresto band bij niet-kortharige hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 22:53

Voor optimaal contact en dus effect gebruik je geen bredere band om hem in te leggen, verdeel je hem niet over meerdere honden, heeft hij hem 24/7 om en zorg je dat hij zo strak zit dat je met twee vlakke vingers tussen de hals en de band past, terwijl hij tegen de huid aan zit, dus met eigenlijk geen vacht ertussen.

Dan zijn eerst bijtende teken echt een zeldzaamheid, Hoewel zelfs dan uiteraard nog niet uit te sluiten. Dat is namelijk nooit, ook niet met pipet. Maar absoluut geen meerdere per jaar.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 23:46

2 vlakke vingers tussen band en hals terwijl band zo strak moet zitten dat die tegen de huid aanzit zonder vacht tussen... Wat doe je dan met gladharige honden? Die vacht is al geen 2 vlakke vingers dik?

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 23:58

Hier ook een bordercollie met enorm dik en veel haar en een serestoband.
Het bevalt goed gewoon goed strak doen niet te ,2 vingers er tussen.

Het fijne vind ik dat je hen strakker en losser kan doen, en even af met borstelen.

Daarna weer om ..en dan ben ik altijd nog even aan het spelen met hoe strak hij weer moet. :')

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 00:25

Hier een husky met flinke vacht en seresto. Sporadisch een teek, terwijl ze echt door hoog gras dendert en doet. Voor ze seresto had, was het soms net een tekenmagneet ondanks pipetten. Hier bevalt het dus prima.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 01:02

Vastbijten voorkom je nooit helemaal. Maar ze bijten vast en voordat ze kunnen zuigen zijn ze al dood

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 03:57

Hier toevallig net 5 banden weggedaan deze week. 4 Voor katten en 1 hondje maar ze werkten allemaal net 2 maanden.
De dierenarts waar ik nu vloienspul heb gehaald zei ook dat ze niet meer werken net als vroeger.
Helaas heb ik dus hoop geld betaald eraan voor weinig resultaat.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 05:55

tinker_sally schreef:
Hier toevallig net 5 banden weggedaan deze week. 4 Voor katten en 1 hondje maar ze werkten allemaal net 2 maanden.
De dierenarts waar ik nu vloienspul heb gehaald zei ook dat ze niet meer werken net als vroeger.

Let wel even op met neppers van ali. Die dan bijvoorbeeld 10 euro per band minder kosten.
Gebeurt blijkbaar ook met deze banden, er moet echt een merklogo in de band zitten.

Zelf nog niet meegemaakt dat de "echte" seresto banden maar 2 maanden werken eerlijk gezegd.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 06:04

Hier met mijn dubble vacht honden is het echt goed, zonder band zit ik gerust op 20 per wandeling := wil zelf niet meer zonder.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 07:44

Ik heb bij alle 3 de volwassen honden de seresto om, de pup krijgt 'm van t weekend om als we op vakantie gaan. Eigenlijk nooit meer teken. Ik haal uit 1 band 2 banden voor de honden. Ik doe er altijd met een gaatjestang gaatjes in maken en dan een touwtje met koorstopper erdoor zodat ie mooi blijft zitten en makkelijk af kan.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:29

ivy_power89 schreef:
Vastbijten voorkom je nooit helemaal. Maar ze bijten vast en voordat ze kunnen zuigen zijn ze al dood

Precies, en op IG zijn er mensen die een 'tekenteller' hebben. Maken veelal gebruik van natuurlijke of alternatieve producten en ik vind het schrikbarend hoeveel teken die er in een week afplukken. Niet overdreven tussen de 60 & 130... Er zijn vast bokkers die dezelfde IG's volgen.

Dan vind ik die paar die zich vastbijten verdeeld over onze honden echt niet gek, veelal zijn dat de ook meer volwassen teken, die kleintjes maken geen schijn van kans. Ik ben ook verder niet extra voorzichtig, ze mogen overal gaan en staan, mogen zwemmen etc.

Dus ik ben echt meer dan tevreden over de werking, maar dat ben ik al jaren! Onze puppen hebben er geen om, die hebben wel een pipet, volgend jaar krijgen ze wel gewoon een Seresto mee. Dan verdelen we weer één band over twee honden, dan is er namelijk weer een even aantal. _O-

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 09:03

Erg interessant jullie reacties allemaal ! +:)+

Ook de tip van de gaatjestang en de koordstopper! Bij kam- en trimbeurten zou de seresto hier sowieso uit moeten.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:05

Hier 2 mindere ervaringen van Seresto.
Mijn stabij was er overgevoelig voor en kreeg kale plekken en wonden in de nek. Dus snel af.

En bij onze langharige aus werkte hij niet. Kreeg hem door de mega vacht ook niet op de huid.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 09:11

Bo_Y schreef:
Mijn stabij was er overgevoelig voor en kreeg kale plekken en wonden in de nek. Dus snel af.

En bij onze langharige aus werkte hij niet. Kreeg hem door de mega vacht ook niet op de huid.

Dat is minder idd. Maar je hoort het nog dat een hond overgevoelig reageert. Dat kan natuurlijk ook.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:29

Ik ben hier ook wel nieuwsgierig naar. Ik heb 2 langharige honden, briards. Dus echt langharige, ik lees hier rassen die als langharige genoemd worden, die ik nog niet zo langharig vindt eigenlijk.

Ervaring met een gewone halsband is dat de vacht rond de halsband gaat vilten/klitten en het bijna onmogelijk is om uit te kammen. Hierdoor gebruiken we een jachtlijn met wandelen en ze staan gelukkig zo onder appel dat ik ze altijd kan aanlijnen.
Maar ik ben dus bang dat zo'n band lastig op de huid te krijgen is en dat de vacht een probleem wordt. Iemand die dit al geprobeerd heeft? Afbeelding

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:42

tinker_sally schreef:

Ik schrik een beetje van de reactie van je dierenarts.
Heb je pipetten of tabletten gekregen?
En welk merk heb je gekregen (ik heb namelijk een voorgevoel...)
Dit is echt de eerste keer dat ik hoor dat seresto niet meer werkte zoals vroeger.

En waaraan merkte je dat het niet werkte?

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:50

Gowlan schreef:
Hier een husky met flinke vacht en seresto. Sporadisch een teek, terwijl ze echt door hoog gras dendert en doet. Voor ze seresto had, was het soms net een tekenmagneet ondanks pipetten. Hier bevalt het dus prima.

Hier precies hetzelfde met onze berner. :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:31

ivy_power89 schreef:
tinker_sally schreef:

Dit is echt de eerste keer dat ik hoor dat seresto niet meer werkte zoals vroeger.

Ik heb hetzelfde voorgevoel... -O-

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:40

Hier ook een hond met een enorme dikke vacht. Heeft de seresto band . Tamelijk strak.

Toch elke dag nog teken . Ook dikkere.
Maar ik denk dat zonder band het nog veel erger zou zijn geweest. Dus volledig helpt het niet in ons geval

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:28

Bo_Y schreef:

Mijn labrador was er ook overgevoelig voor en er was binnen 24 uur een grote smetplek in de nek ontstaan.
Daarna weer overgegaan op pipetjes.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:06

ivy_power89 schreef:
tinker_sally schreef:

Omdat alles weer vol zit met vlooien.
Alles heeft nu nexgard gekregen en merk dat de bij mijn oude kat de jeuk weer stukken minder is.

Op bol staan meeerdere recensies waar jet niet tot maar even werkte maar toch de gok genomen en inderdaad nagekeken of ik echte had en dat was ook zo.
En was ook geen kattenpis wat ik er aan kwijt was voor die 2 maanden.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 20:45

Voor onze honden gebruik ik al jaren Seresto band, maar voor het eerst sinds dit voorjaar toch vlooien. Zelfs na inmiddels ook 2x pipet toedienen, nog steeds vlooien.
Ook het sprayen van de omgeving geeft niet het gewenste resultaat. Het is alsof niets echt adequaat helpt.
Ik heb dit zo nog nooit eerder gehad en behandel (binnen)Katten en honden altijd preventief in het seizoen.
Serestoband 2x per jaar.

Duur grapje zo

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 00:39

Citaat:

Omdat alles weer vol zit met vlooien.
Alles heeft nu nexgard gekregen en merk dat de bij mijn oude kat de jeuk weer stukken minder is.

Op bol staan meeerdere recensies waar jet niet tot maar even werkte maar toch de gok genomen en inderdaad nagekeken of ik echte had en dat was ook zo.
En was ook geen kattenpis wat ik er aan kwijt was voor die 2 maanden.[/quote]

Je weet wel dat als je huisdier vlooien heeft, het niet je dier maar de omgeving is waar het probleem zit?
Met een stevige vlooienplaag ben je een paar maanden verder voordat je echt kunt zeggen dat je aardig richting het vlo vrij zijn bent.

En dat is zeer waarschijnlijk ook de reden bij andere mensen. De verwachtingen zijn niet realistisch. Ik doe mijn hond of kat een band om en dan moeten ze vlo vrij zijn en blijven.
Maar dat klopt gewoon niet.
Wist je dat een vlooien eitje tot 6 maanden in je huis kan blijven liggen voordat het een keer uitkomt? Pas als de omgeving goed genoeg is, komt een eitje uit en daarom kan het zo lang duren voor je er vanaf bent.
En hoe ze er aan komen? Het hoeft niet eens van je dier zelf te zijn, maar wij kunnen het mee naar binnen nemen, die eitjes van vlooien zijn erg plakkerig, dus onder je schoen, aan je kleding, je spullen die je van buiten mee naar binnen neemt etc.

Dit verhaal geldt ook voor jou @mirranda. In jouw geval zeg ik ook, hou vol!

Mocht iemand het interessant vinden, ik heb een (vrij beknopte) blog geschreven.
https://beestachtiggoed.nl/help-we-hebben-vlooien/

Dus jouw dierenarts kan het verhaal mooi maken, maar nextgard is alleen bij de dierenarts verkrijgbaar dus snap ik wel dat deze er handig op in speelt door je die tabletten te geven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 08:14

Als je vlooienplaag dusdanig groot is dat je de omgeving zelf niet onder controle krijgt, kun je beter professionele hulp inschakelen. Mijn schoonouders zijn seizoensgangers op de camping. Hun toenmalige herder had vlooien, de plaag op de hond en in de omgeving op de camping hadden ze vrij snel onder controle. Waar ze geen rekening mee gehouden hadden was dat thuis een ware vlooienbom ontploft was want die hadden vrij spel. Toen mijn schoonvader naar huis ging om kleren te halen sprongen de vlooien langs zijn benen, die is direct omgedraaid. Ze hebben het nog een weekend geprobeerd met diverse thuismiddelen etc, uiteraard zonder enige vorm van succes. Toen hebben ze een professional gebeld en die hadden het met een dag of drie helemaal vlooivrij en hebben daarna ook geen vlooien meer gehad.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 08:19

Lukasje schreef:
Gezien de opmars van tekenziekten die overgedragen worden op de hond van zodra de teek zich vastbijt, lijkt het me steeds meer aangewezen proberen te vermijden dát de teek zich kan vastbijten. Bij tabletten of spot-on middelen die de teek pas doden enige tijd nadat die zich vastgebeten heeft, loopt je hond nog steeds risico.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen met de Seresto band bij niet-kortharige honden. Ik lees dat de band contact moet maken met de huid om effectief te zijn. Dat lijkt me lastig. Ik heb nl een plukhond. Tegen pluktijd is haar halsband een gaatje ruimer dan wanneer ze net geplukt is.

En dan verder: doen jullie de band 24/7 aan, of enkel wanneer jullie gaan wandelen? Wat bij zwemmen?

Alvast bedankt!

Hier tot twee x toe met bordercollie dat het maar 4 maanden werkte.
Herfst, dus amper zwemmen, wel in de regen lopen.
Na 2 x nieuwen te krijgen was ik er klaar mee.
Voor ons werkt t niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 08:22

Wat vindt je langharig? Ik heb een Heidewachtel, dit is het 2e jaar dat ze een seresto band heeft. Geen teek gezien in al die tijd. Nog nooit vlooien gehad. Ze heeft hem nu sinds mei om.