kat opeens agressief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 22:05

Moon_light94 schreef:
Danielleeee_ schreef:
Ik heb van een gedragsdeskundige geleerd dat een kat opsluiten in een andere ruimte juist stress veroorzaakt. Als een kat normaal bijvoorbeeld in een huiskamer mag komen, en dat dus onderdeel is van zijn territorium, is het heel stressvol als je hem ineens in de badkamer opsluit en je hem dus de toegang tot zijn eigen territorium (huiskamer dus) ontzegt.

Ik zou ook een gedragsdeskundige inschakelen, helemaal omdat je ook aangeeft dat de kat al langer agressief gedrag vertoont.

Dat klopt, maar als er 2 katten vechten zal elke gedragsdeskundige ook scheiden aanraden. Hoe vaker je ze laat vechten, hoe groter de kans dat hun relatie blijvend verstoord raakt.

@TS: en waar dat rooster zit tijdelijk afdekken met iets? Lukt dat?[/quote

Had ik ook geprobeerd met een tafel,aar was niet zwaar/breed genoeg.

Ben net tijdens werk even langs gereden om te kijken hoe het gaat, ze ligt nu lief te slapen en wou geaaid worden.
Dat geeft wel hoop iig.

Poekkie

Re: kat opeens agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:08

Gewoon een houten plank of een stevig karton + ducttape is meestal goed genoeg maar ik zou voor nu de situatie even zo laten als de kat kalm is. Hopelijk heb je morgen al een heel ander beestje.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 22:13

Poekkie schreef:
Gewoon een houten plank of een stevig karton + ducttape is meestal goed genoeg maar ik zou voor nu de situatie even zo laten als de kat kalm is. Hopelijk heb je morgen al een heel ander beestje.

Klopt, had ik alleen niet in huis en de prio was het vechten stoppen en de rust zo snel mogelijk terug te laten keren ipv naar de bouwmarkt racen.

Maar jullie berichten en tips geven mij wel hoop dat het weer goed gaat komen. Ze waren altijd dikke vriendjes uiteindelijk.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:45

Als de rust er weer is zou ik idd gewoon rustig een dezer dagen de katten weer aan elkaar introduceren. Rustig aan, met wat lekkers erbij desnoods en dan even aankijken. Als ze wel weer vechten, dan meteen uit elkaar halen.

Ik hoop dat het meevalt en ze snel weer vriendjes zijn :j

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:47

Het gillen klinkt voor mij alsof ze de andere kat niet herkent door de dierenarts geur en haar territorium wil bewaken. Dat gebeurt volgens mij best vaak.

Je kunt nu nog Feliway of specifiek Feliway Friends kunnen proberen om ze te kalmeren. Daarnaast kun je proberen de kat die naar de dierenarts is geweest in te wrijven met een dekentje oid dat naar de katten ruikt, als ze dat zelf nog niet gedaan heeft.

Voor de volgende keer kun je daarnaast wellicht zorgen dat de andere kat al in een aparte kamer zit voor je thuiskomt met de kat van de dierenarts. Niet in een bench, want dat is voor een kat een hele kwetsbare en daarmee stressvolle plek.

Verder zag ik dat al meerdere mensen een gedragsdeskundige hadden aangeraden. Lijkt me sowieso een goed idee, want die kan waarschijnlijk het beste zien waar het gedrag vandaan komt en hoe je het de volgende keer kan voorkomen. Het enkels grijpen wat ze vroeger deed, klinkt voor mij bijvoorbeeld niet als agressie maar eerder als verveling (zeker als ze er na het krijgen van een vriendinnetje mee gestopt is). Hopelijk kan een gedragsdeskundige je dus helpen haar gedrag te begrijpen, want als je het snapt en ziet aankomen is er waarschijnlijk ook minder reden tot angst bij jezelf.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 22:55

De feliway hangt in het stopcontact, ook haar dekentje ermee ingesprayt.

Vanmiddag al telefonisch contact gehad met een gedragstherapeut voor tips over herintroducering.
Ze gaf aan dat de bench als dat haar rustig maakt geen kwaad kan voor de korte termijn.
Uiteraard ga ik nog contact opnemen met de eerder aangeraden therapeut, maar daar had ik vandaag even de tijd niet meer voor.

Nogmaals iedereen bedankt voor alle tips.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-24 19:00

Update:
Mijn kat loopt sinds gisteren weer los samen met de andere kat, soms nog wat geblaas, maar het gaat over het algemeen heel goed gelukkig.
De bench ziet ze nog als haar veilige plekje, als ze rust wil, trekt ze zich daarin terug, verder eet en drinkt ze goed en is heel knuffelig.
Ook staat ze sinds dinsdag op de Zylkene, dit zal haar zeker erbij helpen denk ik.
Volgende week met de dierenarts afgesproken voor een update over hoe het gaat en hoe af te bouwen van de Zylkene.

Nogmaals dank voor al jullie tips.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:06

Wat fijn dat het beter gaat.
Dat zal veel rust geven.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 19:59

Stille meelezer meldt zich:
Dank voor de update en fijn dat het is opgelost!!