Oudere hond met verlatingsangst.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Re: Oudere hond met verlatingsangst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 21:52

Wat ik vanmiddag toch heb meegemaakt. Onze vaste dierenarts gebeld om een afspraak te maken. De assistente vroeg naar de reden van afspraak, dus ik heb uitgelegd dat Lana erge verlatingsangst heeft.
Ik kreeg als antwoord "En wat moet ik daar aan doen?"
Werkelijk...
Ik heb zelf moeten vragen of daar iets aan te doen is, waarop zij eerst even Lana haar dossier erbij pakte. "Humm, zie dat Lana hier in Juni nog is geweest ivm rugpijn, dat zal de oorzaak wel zijn"
Dat klopt, onze zoon was toen alleen met haar en vond haar wat stijfjes, uit voorzorg is hij bij jullie langs gegaan en hebben jullie pijnstillers voorgeschreven. Daar geeft ze er maar 1 van gehad, dag erna liep ze weer normaal rond en sindsdien is ze nog steeds lichamelijk (uiterlijk dan) in orde.
Daarop ging ze toch even overleggen en kwam terug met het advies om bach druppels te gaan geven.
Op mijn vraag hoe het zit met evt. dementie waar angst door veroorzaakt wordt kwam ze met voorstel om clomicalm te proberen.
Dit dus alles zonder dat Lana gezien is. Omdat ik eigenlijk een beetje flabbergasted was, heb ik dit maar geaccepteerd.
Achteraf vind ik het allemaal maar raar...
Moet ik aandringen op controle of met de clomicalm starten (wat ik vrijdag pas op kan halen)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:02

Onze hond heeft ook verlatingsangst. En die laten we dus niet alleen.
Hij is of bij ons, of bij mijn schoonouders of bij de buren/hun hond.

Ik had een camera in huis en heb het geobserveerd wat hij deed. Hij liet de urine van angst gewoon lopen en jankte verschrikkelijk.

Als hij in gezelschap is is het goed. Dan is er niks aan de hand.

Wat hoop je dat die tabletten gaan doen? Als het echt verlatingsangst is vraag ik me af of die tabletten gaan helpen. (?)

Ik bedoel de hond is dan nog steeds alleen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:12

Ik zou nooit zomaar clomicalm geven. Eerst die pijnstillers eens voor een maand geven bijvoorbeeld om pijn uit te sluiten en een controle bij de dierenarts. Ook zou ik het eerst zoeken als aanvulling door bijv choline en zylkene en toch je routine/leven aanpassen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 22:17

Essie73 schreef:
Wat ik vanmiddag toch heb meegemaakt. Onze vaste dierenarts gebeld om een afspraak te maken. De assistente vroeg naar de reden van afspraak, dus ik heb uitgelegd dat Lana erge verlatingsangst heeft.
Ik kreeg als antwoord "En wat moet ik daar aan doen?"
Werkelijk...
Ik heb zelf moeten vragen of daar iets aan te doen is, waarop zij eerst even Lana haar dossier erbij pakte. "Humm, zie dat Lana hier in Juni nog is geweest ivm rugpijn, dat zal de oorzaak wel zijn"
Dat klopt, onze zoon was toen alleen met haar en vond haar wat stijfjes, uit voorzorg is hij bij jullie langs gegaan en hebben jullie pijnstillers voorgeschreven. Daar geeft ze er maar 1 van gehad, dag erna liep ze weer normaal rond en sindsdien is ze nog steeds lichamelijk (uiterlijk dan) in orde.
Daarop ging ze toch even overleggen en kwam terug met het advies om bach druppels te gaan geven.
Op mijn vraag hoe het zit met evt. dementie waar angst door veroorzaakt wordt kwam ze met voorstel om clomicalm te proberen.
Dit dus alles zonder dat Lana gezien is. Omdat ik eigenlijk een beetje flabbergasted was, heb ik dit maar geaccepteerd.
Achteraf vind ik het allemaal maar raar...
Moet ik aandringen op controle of met de clomicalm starten (wat ik vrijdag pas op kan halen)

Dit zonder dat Lana gezien is zou bij mij slechts in 1 actie resulteren; morgen een andere dierenarts bellen!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 00:48

Mellow schreef:
Onze hond heeft ook verlatingsangst. En die laten we dus niet alleen.
Hij is of bij ons, of bij mijn schoonouders of bij de buren/hun hond.

Ik had een camera in huis en heb het geobserveerd wat hij deed. Hij liet de urine van angst gewoon lopen en jankte verschrikkelijk.

Als hij in gezelschap is is het goed. Dan is er niks aan de hand.

Wat hoop je dat die tabletten gaan doen? Als het echt verlatingsangst is vraag ik me af of die tabletten gaan helpen. (?)

Ik bedoel de hond is dan nog steeds alleen.

Ik denk dat de gedachte er achter is dat ze rustig wordt en dus het dan minder erg vind om alleen te zijn?

Het lukt ons helaas echt niet om ervoor te zorgen dat er altijd iemand thuis is. Ik ben 4 dagen per week om 6u30 de deur uit, maar rond vaak rond 13u weer thuis, mijn man werkt 2 dg per week thuis, de andere dagen is hij lang van huis.
Onze zoon gaat rond 10u van huis, ze is dus maar 2 dg per week van 10 tot 13 alleen.
Haar naar iemand toebrengen is geen optie omdat ze daar dus tegenwoordig van de rel van raakt.

Hannanas schreef:
Ik zou nooit zomaar clomicalm geven. Eerst die pijnstillers eens voor een maand geven bijvoorbeeld om pijn uit te sluiten en een controle bij de dierenarts. Ook zou ik het eerst zoeken als aanvulling door bijv choline en zylkene en toch je routine/leven aanpassen.

Buiten haar artrose om heeft echt geen nieuwe pijn op het moment. Het is best een miep wat pijn betreft, dus dat zouden we merken. Ze zou die pijn dan ook hebben als we thuis zijn en dan merken we echt niets aan haar.

Petpa schreef:
Dit zonder dat Lana gezien is zou bij mij slechts in 1 actie resulteren; morgen een andere dierenarts bellen!

Dat is precies wat ik morgen ga doen!

boedjang

Re: Oudere hond met verlatingsangst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 07:01

Nou zeg das ook wat van die dierenarts, gekkenwerk. Goed dat je verder kijkt.
Onze hond kan nog geen 5 min alleen. Dat wil zeggen, ze kan prima ergens in huis 3 uur slapen mits iemand in huis of tuin is.
Best uitdagend, maar we doen t al 6 jaar zo en blijkbaar hebben we een modus gevonden. Ik hoop dat jij er ook een.vind voor die 2 x 3 uurtjes in de week