Eenden houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 16:37

anjali schreef:
Shenavallie schreef:
Een van onze loopeenden legde eieren en daar kwam elke week iemand voor langs om te op te halen voor consumptie. Die was er helemaal gek op. Daar vroeg ik niets voor, maar achteraf had ik dat voor alle kosten die eraan had best wel kunnen doen. Ze vraten echt de oren van je hoofd.
Wij hadden ze voor de gezelligheid, dachten we, maar samen met onze kippen was het één grote stressboel. Kippen zijn leuker, vind ik zelf, en eervoller om te hebben. Tenzij je dus geen moeite hebt met grote kaal gevreten vlakten, waar de stront werkelijk overal verspreid ligt (dus geen keurige kippendrol, maar één grote flats). :D

Aanvulling: De kippen vraten ook de mestwormen uit de mesthoop en de slakken, maar hielden de boel verder netjes. Ze vraten geen planten kapot. Dat deden de eenden juist weer wel.

Dat eenden je planten "kapot vraten" komt waarschijnlijk omdat zij (in het wild) voornamelijk plantaardig voedsel eten, al zijn ze niet geheel vegetarier. Ik vermoed dat kippen minder geneigd zijn om van planten te leven, al kunnen ze dat wel.

Ik had mijn loopeenden niet uit het wild, maar als kuiken van een fokker.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:05

superpony schreef:
dravergekkie schreef:
Hier ook loopeenden.

We hadden al een stel (5 dames en 1 heer).

En onlangs hadden we eieren van onze eenden in de broedmachine gestopt.
Daar is er 1 van uitgekomen en hebben we er 1 bijgekocht.

Maar wat een enorme bende maakte die kleintjes er al van -O-

Ook de volwassen eenden hoor zo heb je de boel schoongemaakt en zo is het weer een smeerboel.
Vooral van de waterbak heb je nooit veel eer :+

Ze hebben hier een nachtverblijf met een hok en ren en overdag mogen ze in een afgezet stuk buiten.

Maar ondanks alles dus wel leuk genoeg om ze te houden en erbij te kopen :)

Wat is eigenlijk voor anderen de reden om eenden te houden? Kippen geven eieren en worden vaak als gezellig bestempeld, maar eenden? Eten jullie de eieren of is het voor het eten van de slakken?

Was meer het project van mijn vriend.

Maar ook die zei nooit meer in huis achteraf.
De muur waar ze stonden kan in ieder geval over geverfd worden :+

Wij hebben ze vooral voor de leuk al is er ook mee getraind met border collies.
En de eieren eten we ook.
Al eet ik zelf liever de eieren van de kippen.

Hier ging ook grootendeels het gras eraan en hebben ze mooie gaten erin gemaakt door het wroeten met het natte weer :')
Ik noem ze altijd varkens.
Voor ons maakt de zooi nu verder niet uit ze zitten op het land dus heb er verder geen last van.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 17:38

Wij hebben drie loopeenden, drie vrouwtjes (zusjes). Ze leggen in de lente-zomer elke dag een ei, die we gebruiken voor omeletten en wafels enzo. Ze maken er inderdaad een bende van :P

Muskuseenden zijn ook superleuk en die zou ik er ooit nog bij willen hebben <3

Waarom eenden en geen kippen? We hebben ook twee kippen tijdelijk (opvang van iemand die een nieuw hok moet bouwen). Ik vind onze eendjes veel gezelliger, leuker, minder agressief. Kippen maken er evengoed een enorme bende van met al dat scharrelen.

Onze loopeendjes zijn trouwens eerder angstig, maar da's misschien omdat we ze niet van jongs af aan hebben, maar op tweejarige leeftijd ergens van een boerderij vandaan hebben. Muskuseenden zijn naar mijn aanvoelen sneller tam.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 19:00

anjali schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat hortensia's giftig zouden zijn. In elk geval zijn er best veel sierplanten die giftig zijn. Daar zou je rekening mee moeten houden als je dieren in je tuin wilt die daar mogelijk van zouden gaan eten.

Ja, iets om naar te kijken. We hebben nergens giftige planten, maar deze stonden hier al en verplaatst naar buiten bereik van de paarden. De varkens laten ze met rust als ze in de tuin lopen.

dravergekkie schreef:
Was meer het project van mijn vriend.

Maar ook die zei nooit meer in huis achteraf.
De muur waar ze stonden kan in ieder geval over geverfd worden :+

Wij hebben ze vooral voor de leuk al is er ook mee getraind met border collies.
En de eieren eten we ook.
Al eet ik zelf liever de eieren van de kippen.

Hier ging ook grootendeels het gras eraan en hebben ze mooie gaten erin gemaakt door het wroeten met het natte weer :')
Ik noem ze altijd varkens.
Voor ons maakt de zooi nu verder niet uit ze zitten op het land dus heb er verder geen last van.

Dat hebben we met de honden ook. Met name de Border Collie smeert alles aan de muur...... Hij is niet getraind op het drijven, maar heeft van nature wel de drive. Dat had de vorige BC niet zo erg als hij.

Onze varkens wroette nooit, maar sinds de kune dood is en we een jong varkentje erbij hebben voor de overgebleven dame, gaat het gras er hier en daar ook al aan.
Maar als ze overdag mee zouden kunnen lopen, hebben ze wel genoeg te doen.

Solleke_Noah schreef:
Wij hebben drie loopeenden, drie vrouwtjes (zusjes). Ze leggen in de lente-zomer elke dag een ei, die we gebruiken voor omeletten en wafels enzo. Ze maken er inderdaad een bende van :P

Muskuseenden zijn ook superleuk en die zou ik er ooit nog bij willen hebben <3

Waarom eenden en geen kippen? We hebben ook twee kippen tijdelijk (opvang van iemand die een nieuw hok moet bouwen). Ik vind onze eendjes veel gezelliger, leuker, minder agressief. Kippen maken er evengoed een enorme bende van met al dat scharrelen.

Onze loopeendjes zijn trouwens eerder angstig, maar da's misschien omdat we ze niet van jongs af aan hebben, maar op tweejarige leeftijd ergens van een boerderij vandaan hebben. Muskuseenden zijn naar mijn aanvoelen sneller tam.

Ik ben niet geschikt om eieren te eten. Maar misschien eet mijn man ze dan wel op.

Muskuseenden, mandarijn eenden en nog wat mooie rassen vind ik ook prachtig. Maar ik vind het wel een ding als ik die zou moeten kortwieken om ze niet kwijt te raken.

Zo denk ik ook wel. Kipjes zijn echt heel leuk hoor, maar ken zoveel mensen met kippen en hoor altijd wel van kale plekken, luis, een gepakte kip etc.

Mn liefde voor eenden zit ergens en ik heb altijd gewacht tot het ooit zou kunnen.

Sommige fokkers wil dat je ze jong neemt en eerst thuis onder de lamp houdt om ze tam te krijgen, maar ik vind mezelf niet ervaren genoeg daarvoor.
Knuffelen hoeft niet, maar beetje contact is leuk, dat ze niet bang zijn als ze je zien en wel komen als ze naar hun eigen stekje moeten.

Wat vinden jullie een ideaal aantal? Ik dacht aan 4 zodat als er eentje zou wegvallen, er niet 1 alleen zit. Maar het sexen op jonge leeftijd schijnt heel lastig te zijn en ik wil niet wat weg moeten doen als de verhoudingen ruzie geeft.

anjali

Re: Eenden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:26

Bij niet -jonge eenden vind ik het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes meestal heel erg goed te zien omdat de mannetjes vaak veel kleurrijkere veren hebben en de vrouwtjes een schutkleur. Maar dat is misschien niet bij alle rassen het geval? En ik zou ook niet weten op welke leeftijd de mannetjes die mooie kleurige veren krijgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:28

Bij loopeenden kun je het zien aan het krulletje in de staart. Dan is het een mannetje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 19:36

anjali schreef:
Bij niet -jonge eenden vind ik het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes meestal heel erg goed te zien omdat de mannetjes vaak veel kleurrijkere veren hebben en de vrouwtjes een schutkleur. Maar dat is misschien niet bij alle rassen het geval? En ik zou ook niet weten op welke leeftijd de mannetjes die mooie kleurige veren krijgen.

Ja, bij volwassen eenden zie ik het ook. Maar veel verkopen vrij jong.

Shenavallie schreef:
Bij loopeenden kun je het zien aan het krulletje in de staart. Dan is het een mannetje.

Dat is wel handig als je dat goed kan zien. 1 man op 2/3 vrouwtjes lijkt me wel ideaal

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 19:39

Mandarijneenden zijn wel wat schuw(er) is mijn ervaring.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:59

Ja klopt, mandarijneendjes zijn mooi maar best schuw.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 21:40

Ik heb mijn muskus eenden alleen voor de leuk.
In de boomgaard waar alles loopt ( een stukje van 20 bij 20 gok ik) ga ik graag even zitten en dan kijken naar mijn kipjes, konijntjes en eendjes. Heerlijk is dat. <3
Een van mijn muskus eend dames kwam vorige week zondag met haar kroost te voorschijn en ze kennen mij inmiddels al. De dame die lekkers komt brengen :D

Ik geef ze gemengd graan wat ik in een koffiemolen maal met water erbij of een plak nat brood. Ze kunnen dan heerlijk smeren maar gaan daarna de sloot weer in en dan zijn ze zo weer schoon.

En echt, bij mij is het geen zooitje hoor. Ik heb blijkbaar nette eenden ;)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 14:32

Lukasje schreef:
Ja klopt, mandarijneendjes zijn mooi maar best schuw.

_Karlijn schreef:
Mandarijneenden zijn wel wat schuw(er) is mijn ervaring.

Ja, dat las ik ook. Denk dat daarom fokkers ze zo jong aanbieden met daarbij dat ze dan "tam" kunnen worden.

Ik heb voorkeur voor loopeenden, maar ook omdat die honkvast zijn en je niet hoeft te kortwieken.

zwanepol schreef:
Ik heb mijn muskus eenden alleen voor de leuk.
In de boomgaard waar alles loopt ( een stukje van 20 bij 20 gok ik) ga ik graag even zitten en dan kijken naar mijn kipjes, konijntjes en eendjes. Heerlijk is dat. <3
Een van mijn muskus eend dames kwam vorige week zondag met haar kroost te voorschijn en ze kennen mij inmiddels al. De dame die lekkers komt brengen :D

Ik geef ze gemengd graan wat ik in een koffiemolen maal met water erbij of een plak nat brood. Ze kunnen dan heerlijk smeren maar gaan daarna de sloot weer in en dan zijn ze zo weer schoon.

En echt, bij mij is het geen zooitje hoor. Ik heb blijkbaar nette eenden ;)

[ [url=m/GbijiJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yMtF9r.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/92F0hs.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/v7LHCS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een heerlijk gezicht. Ik vind de plekken bij fokkers waar we hebben gekeken ook nog wel meevallen qua viezigheid.

Ik zit het meest met een veilige plek. In de stal kunnen marters komen, dus moeten ze toch een afgesloten hok, maar dan is er voor de nacht geen watertje.

Het stukje prive dat ik wil afzetten, kunnen we wel afdekken, maar wil dan de gehele grond ook ondoordringbaar denk ik.

Hier vlakbij een bekende fokker die weer jonkies heeft, maar dat durf ik niet aan. Is leuk van jongs af aan en goed tam, maar vind ze wel kwetsbaar voor iemand die net start.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:03

Ze hoeven niet per se ‘s nachts een vijvertje. Bij de meesten die ophokken is dat er niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 16:51

Lukasje schreef:
Ze hoeven niet per se ‘s nachts een vijvertje. Bij de meesten die ophokken is dat er niet.

Iemand met een grote tuin met siereenden, zei me dat eenden geen dag en nachtritme hebben zoals kippen en ze 's nachts graag nog scharrelen en dobberen.

Maar ja, daar dus veel aanvallen van ratten. Zij hokken niet op en nemen af en toe hun verlies.

Ze zijn wel erg grappig en denk dat als je er meer hebt en geen namen geeft je dat misschien iets meer kan relativeren.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:26

Eenden zijn ontzettend leuk. Helaas hebben wij besloten geen nieuwe eenden meer te nemen.

De eerste twee die we hadden waren een hybride kruising tussen een muskus en Pekin, gefokt voor het vlees. Dat waren hele leuke super tamme eenden met een enorme eetlust. Helaas zijn ze in de nacht gepakt door een marter/vos. Ze waren toen wel al volwassen en flink groot dus dat houdt roofdieren echt niet tegen helaas. Daarna hebben we twee loopeenden gekocht die we in de nacht heel consequent opsluiten. Ook dat bleek niet voldoende toen ik op een dag de kippen hoorde gillen en er een kip en eend gepakt waren. Dit ging enorm snel, we waren een hele tijd in de tuin geweest en echt nog maar net binnen. Bij de eerste alarmkreet van de kip ben ik naar buiten gerend en toen was het al gebeurd. Nu hebben we nog één loopeend over die enorm gehecht is aan zijn kip. Aangezien ze hier dus overdag ook niet veilig zijn hebben we besloten geen kippen en eenden meer te nemen.

Als je ze in de nacht opsluit kan je ze wel een bak water geven om te drinken (en het hok mee onder te smeren).

Ik las hier ergens dat loopeenden veel eten maar dat herken ik totaal niet eigenlijk. Ook vernielen onze kippen veel meer dan de loopeenden, doordat ze niet scharrelen wordt de grond niet omgewoeld. Een groot verschil tussen de loopeenden en de vleeseenden is dat loopeenden de moestuin planten heel laten.

Ze in de nacht opsluiten in een hok dat veilig is vind ik dus wel een must. Dat houdt dus in dat je altijd elke avond en ochtend thuis moet zijn om ze er in en uit te laten. Bij kippen werkt een elektrisch deurtje omdat ze zelf op stok gaan, eenden doen dat niet dus daar moet je altijd bij zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:00

Wij kunnen helaas ook geen eenden en kippen meer houden omdat vos en marter ook doodleuk overdag langs komen |( .

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:05

Hier worden gek genoeg de eenden met rust gelaten.

Bij de kippen heeft vorige week een vos het voor elkaar gekregen om het hok te openen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 12:36

kies-naam, vreselijk. Dat houdt me dus al jaren tegen.

Peking eenden kwam ik ook tegen, maar klinkt alsof je een toekomstige maaltijd hebt rondlopen. Zelf eet ik het niet, helemaal geen eend, maar ze schijnen wel erg leuk te zijn ook.

Wij zijn er altijd. Beginnen om 6:30 en 's avonds beginnen we rond 22/23:00 met de laatste ronde. Zou hun eigen plekje wel iets willen maken met een hok en uitloopje die compleet veilig is. Ook voor nood als ze niet los kunnen, maar dan niet in een klein hokje opgesloten zitten. Dat hebben we bij de varkens ook gedaan. In de praktijk zitten ze daar nooit, maar als er iets is, kunnen ze even op hun eigen stukje blijven.

Lukasje, zo jammer........Hoe hielden jullie ze en hoe is jullie woonsituatie? Dicht aan bos of open veld juist?

draversgekkie, Nooit leuk. Zo een vos probeert het vast vaker voor het net die ene keer lukt. Heb hier nog nooit een vos gezien, maar wij hebben rondom gaas overal en dan grotendeels dicht begroeit, stroom en achter nog aan 2 zijde sloot.

Ben wel bang voor marters en ratten.

Zou de grootte van de groep uit kunnen maken? Ik heb nu meerdere fokkers en houders gesproken, maar de 1 zet alles af en heeft weleens verlies en de ander laat ze vrij en daar gaat het goed.

Of zou het soort kunnen uitmaken? Veel mensen hebben loopeenden. Die lopen iets rechterop, maar vliegen niet echt weg. De muskus eenden kunnen wel wegvliegen in nood. Als ze dan opgesloten zitten, kunnen ze sws geen kant op.

Eigenlijk zou je zoveel ruimte moeten maken dat er ezeltjes bij kunnen lopen :)

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:46

Ik denk dat het meer te maken heeft met de regio waarin je zit. Ik zit nu in landelijk gebied, maar in Noord-Holland. Ondanks dat we naast een bosgebied zitten, hebben we toch weinig last van vossen, marters en roofvogels. Wij zijn nog nooit een kip verloren daardoor in ieder geval, wel 's nachts het hok dicht (automatisch luikje) maar toen de haan besloot een paar weken snachts in de struik te slapen ipv in ons vorige/oude hok is er ook niets gebeurt. Ik denk dat als je in de buurt van echte natuur zit zoals de veluwe dat het een ander verhaal is.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:11

De omgeving scheelt denk ik veel. Ik woon in een landelijke omgeving in Bulgarije maar ik heb ook marters door steden in Nederland zien lopen in de vroege ochtend.

Pekineenden zijn heel leuk en aanhankelijk. Doordat ze voor het vlees gefokt zijn hebben ze wel veel gezondheidsproblemen dus ik zou daar niet snel voor kiezen als je leuke gezonde hobby eenden wil. Wij hebben ze toen op de plaatselijke markt gekocht waar ze verkocht werden voor het kerstdiner. We hadden al besloten eenden te nemen dus besloten er toen twee mee te nemen. Ze hebben de kerst overleefd maar ze hebben daarna dus niet heel lang meer geleefd.

Het verschilt ook wel hoe je er zelf mee omgaat. Ik hecht heel veel waarde aan het leven van al mijn dieren en eet dan ook geen vlees bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat iemand die wel vlees eet daar anders naar kijkt. Het zijn nu eenmaal kwetsbare prooidieren, hoe hard je je best ook doet het kan een keer fout gaan. Wij hebben de grens getrokken bij de aanval overdag. Terwijl een ander het verlies van drie eenden en één kip in drie jaar tijd bijvoorbeeld best aanvaardbaar kan vinden.

Als je er nu in de ochtend en avond ook al bent is dat makkelijk in te passen. Nu moet ik zeggen dat we ze er echt pas uit doen als het licht is en ze er voor het donker ingaan. Die tijden wisselen dus mee met de seizoenen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 16:30

Wij hebben een grote vijver, ik schat zo 40 meter x 15 en 1.60 diep. Rondom is herasdraad van ongeveer 1.50m hoog. Het stukje weide dat de eendjes hadden was overspannen met netten voor de roofvogels. Langs de kant ook struiken en riet. Je zou dan denken dat bij gevaar, ze de vijver zouden invluchten waar een marter of vos nooit zou bijkunnen, maar nee hoor.
We wonen wel vlakbij bos, ttz een groot, open veld scheidt ons van de bossen.
Maar ja, we hebben buiten marter en vos ook veel “plezier” van wilde varkens en wolven.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:29

Wij denken er ook aan om volgend voorjaar aan loopeenden te beginnen. Ruimte genoeg. Wat nog ontbreekt is de vijver. Ik vind een schelp of badkuip een leuk idee, maar relatief weinig ruimte, dus zou liever een grote vijver aanleggen. Iemand hier daar ervaring mee? Wat is een fijn formaat dat het niet meteen een poeppoel wordt?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 14:25

XladyX schreef:
Ik denk dat het meer te maken heeft met de regio waarin je zit. Ik zit nu in landelijk gebied, maar in Noord-Holland. Ondanks dat we naast een bosgebied zitten, hebben we toch weinig last van vossen, marters en roofvogels. Wij zijn nog nooit een kip verloren daardoor in ieder geval, wel 's nachts het hok dicht (automatisch luikje) maar toen de haan besloot een paar weken snachts in de struik te slapen ipv in ons vorige/oude hok is er ook niets gebeurt. Ik denk dat als je in de buurt van echte natuur zit zoals de veluwe dat het een ander verhaal is.

Hier aan ene kant landelijk en andere kant woonwijk, maar met stukje bos ertussen. Ik heb nog nooit vossen gezien, maar er zijn wel marters en ratten in de buurt. En er zitten wel wilde vogels in het bos.

kies_naam schreef:
De omgeving scheelt denk ik veel. Ik woon in een landelijke omgeving in Bulgarije maar ik heb ook marters door steden in Nederland zien lopen in de vroege ochtend.

Pekineenden zijn heel leuk en aanhankelijk. Doordat ze voor het vlees gefokt zijn hebben ze wel veel gezondheidsproblemen dus ik zou daar niet snel voor kiezen als je leuke gezonde hobby eenden wil. Wij hebben ze toen op de plaatselijke markt gekocht waar ze verkocht werden voor het kerstdiner. We hadden al besloten eenden te nemen dus besloten er toen twee mee te nemen. Ze hebben de kerst overleefd maar ze hebben daarna dus niet heel lang meer geleefd.

Het verschilt ook wel hoe je er zelf mee omgaat. Ik hecht heel veel waarde aan het leven van al mijn dieren en eet dan ook geen vlees bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat iemand die wel vlees eet daar anders naar kijkt. Het zijn nu eenmaal kwetsbare prooidieren, hoe hard je je best ook doet het kan een keer fout gaan. Wij hebben de grens getrokken bij de aanval overdag. Terwijl een ander het verlies van drie eenden en één kip in drie jaar tijd bijvoorbeeld best aanvaardbaar kan vinden.

Als je er nu in de ochtend en avond ook al bent is dat makkelijk in te passen. Nu moet ik zeggen dat we ze er echt pas uit doen als het licht is en ze er voor het donker ingaan. Die tijden wisselen dus mee met de seizoenen.

Ik heb zelf nooit marters gezien in stedelijk gebied. Mijn man zit in de auto's en daar kwamen ook nooit auto's met schade van de marter. Hier is het vrij standaard.

Toen we hier kwamen hadden ze op de zolder van de schuur gezeten, zagen ze niet meer en hebben alles gestript.
Met de hoge waterstand heb ik weleens een rat gezien, maar is ook al lang geleden.

We hebben ook 4 honden en onze ene kat denkt dat hij een hond is en loopt mee buiten, dus dat zal ook afschrikken.

Misschien zijn de pekingeenden die nu voor hobby wordne gefokt en aangeboden wel gezonder?

We doen gewoon laatste ronde voor douchen en naar bed gaan en 's ochtends doen we de dieren ook als eerste.
Maar zouden iets maken waar ze veilig zitten en niet compleet opgehokt. Dat zetten we dan wel open als ze vrij mogen lopen, maar dat ze wel iets veiligs hebben met bewegingsruimte.

We werken wel iets met het seizoen mee, maar bij de paarden hebben we als het vroeger donker is buitenverlichting. Vaak gaan de varkens wel iets eerder slapen, maar die kunnen dus ook kiezen.

Lukasje schreef:
Wij hebben een grote vijver, ik schat zo 40 meter x 15 en 1.60 diep. Rondom is herasdraad van ongeveer 1.50m hoog. Het stukje weide dat de eendjes hadden was overspannen met netten voor de roofvogels. Langs de kant ook struiken en riet. Je zou dan denken dat bij gevaar, ze de vijver zouden invluchten waar een marter of vos nooit zou bijkunnen, maar nee hoor.
We wonen wel vlakbij bos, ttz een groot, open veld scheidt ons van de bossen.
Maar ja, we hebben buiten marter en vos ook veel “plezier” van wilde varkens en wolven.

Ow, dat is wel gaaf zo een grote vijver. Onze poel is achterin 3 meter diep, maar hij is half afgezet en er staan planten. De stand gaat wel op en neer. We willen nog graag een pomp met vlotter dat hij op niveau blijft.
De wadi is normaal zomers droog, maar dit jaar wel continu vol water. Omdat de jongens daar veel in lopen, wil ik daar toch ook ene vlotter dat hij op niveau blijft.

Zo jammer als ze gepakt worden.

Van buitenaf komt er niet snel iets bij ons, maar marter, rat en vogels kunnen wel erbij komen, tenzij we alles met kippengaas afzetten en netten erboven.
Op hun eigen stuk ben ik dat wel van plan, maar als ze vrij mogen rondlopen is niet alles af te zetten of te beschermen met kippengaas en net.

123321 schreef:
Wij denken er ook aan om volgend voorjaar aan loopeenden te beginnen. Ruimte genoeg. Wat nog ontbreekt is de vijver. Ik vind een schelp of badkuip een leuk idee, maar relatief weinig ruimte, dus zou liever een grote vijver aanleggen. Iemand hier daar ervaring mee? Wat is een fijn formaat dat het niet meteen een poeppoel wordt?

Onze poel is op grondwater niveau, maar omdat het naast de bak gegraven is, hebben we het aan 1 kant vrij recht en diep, dus dat is afgezet en staan planten.
Het niveau schommelt. De wadi is wat ronder en was normaal zomers droog. We wilden daar wel iets doen vanwege stilstaand water, maar dat is dit jaar nog niet van toepassing geweest.

Onze paarden, varkens en honden gaan er wel graag in. Het is niet groot, maar de poel is groter als het water hoger staat.

Gek genoeg kiezen de wilde eenden en vogels voor de wadi hier vooraan en zie ik ze weinig in de poel. Daar juist veel kikkers/padden, libellen etc

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 14:27

Algemene vraag; hoe oud kwamen jullie eendjes?

Fokkers bieden ze vrij jong aan. Natuurlijk om tam te krijgen, maar ik vind de eerste weken en onder een lamp spannend. Had nu iemand gevonden die ze puur natuur laat opgroeien.

Valt me ook wel op hoe snel het gaat met eenden. Eigenlijk hoor je weinig mensen over eenden en toch als je contact met iemand hebt over een stel eenden zijn ze ook wel snel weer weg.

kies_naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:27

Zelf zou ik niet bewust voor pekineenden kiezen, ik denk dat er gezondere rassen zijn. Als je ze echt heel leuk vindt kan je natuurlijk onderzoeken hoe dat zit met de gezondheid bij hobby fokkers. De witte kleur is ook niet echt een goede schutkleur natuurlijk.

Onze eerste eenden waren echt nog heel jong, van die schattige gele pluiskuikentjes. Daarna zijn we voor oudere loopeenden gegaan, die waren al een maand of vier. De eerste waren echt heel tam, de loopeenden wat minder maar die zijn qua ras ook net wat nerveuzer. Hij eet wel uit de hand en hobbelt achter ons aan als we hem roepen maar oppakken dat wil hij niet. We hebben er verder ook niet heel veel werk van gemaakt om ze super tam te krijgen. Bij eenden, zeker als ze jong zijn, is het belangrijk om ze voldoende b3 te geven. Wij gebruiken hier een vitamine supplement voor van de dierenarts.

Wij hebben trouwens ook twee honden, waarvan één altijd buiten is. Hier is dat niet genoeg geweest om een aanval te voorkomen. Wij wonen aan de rand van een klein dorpje in Bulgarije en de jakhalzen staan hier in de avond/nacht naast ons tuinhek dus wel echt een stuk wilder dan in Nederland.
Als er eerder al marters gezeten hebben zou ik er dus wel rekening mee houden dat ze nog in de buurt zitten. Over het algemeen jagen ze in het donker dus als je voor de nachten iets regelt zal het waarschijnlijk goedkomen en dan zijn eenden super leuk ;) .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 12:33

kies_naam schreef:
Zelf zou ik niet bewust voor pekineenden kiezen, ik denk dat er gezondere rassen zijn. Als je ze echt heel leuk vindt kan je natuurlijk onderzoeken hoe dat zit met de gezondheid bij hobby fokkers. De witte kleur is ook niet echt een goede schutkleur natuurlijk.

Onze eerste eenden waren echt nog heel jong, van die schattige gele pluiskuikentjes. Daarna zijn we voor oudere loopeenden gegaan, die waren al een maand of vier. De eerste waren echt heel tam, de loopeenden wat minder maar die zijn qua ras ook net wat nerveuzer. Hij eet wel uit de hand en hobbelt achter ons aan als we hem roepen maar oppakken dat wil hij niet. We hebben er verder ook niet heel veel werk van gemaakt om ze super tam te krijgen. Bij eenden, zeker als ze jong zijn, is het belangrijk om ze voldoende b3 te geven. Wij gebruiken hier een vitamine supplement voor van de dierenarts.

Wij hebben trouwens ook twee honden, waarvan één altijd buiten is. Hier is dat niet genoeg geweest om een aanval te voorkomen. Wij wonen aan de rand van een klein dorpje in Bulgarije en de jakhalzen staan hier in de avond/nacht naast ons tuinhek dus wel echt een stuk wilder dan in Nederland.
Als er eerder al marters gezeten hebben zou ik er dus wel rekening mee houden dat ze nog in de buurt zitten. Over het algemeen jagen ze in het donker dus als je voor de nachten iets regelt zal het waarschijnlijk goedkomen en dan zijn eenden super leuk ;) .

Ik was niet per se aan het kijken naar pekingeenden, maar kwam ze tegen. Ik eet het niet, maar je legt toch de connectie met de naam.

Ik hoef ze niet op te pakken, tenzij het nodig is. Als ze maar niet bang voor ons zijn.

Onze honden zijn niet altijd buiten, 's nachts sws niet.

De marters zijn in deze omgeving altijd in de buurt, maar ze zitten nu niet in onze schuur of garage. Ben minstens zo bang voor ratten. Ooit bij hoog waterstand 1 gezien en de kat heeft een keer een rat meegenomen. Nu zie en hoor ik ze niet en vind ook geen sporen.
De wilde vogels zijn vrij duidelijk dat die achter in het bos zitten, maar tot nu nooit last van.

We hebben hier diverse vogelnestjes die het doorgaans wel goed doen. De kraaien en duiven zijn daarvoor net zo een groot probleem. Maar die pakken geen volwassen eenden.

Maar als ik zie hoeveel mensen dan toch eenden houden en fokken, gaat het ook vaak wel goed. Of ze nemen hun verlies soms. Net als met kippen waarschijnlijk. Voor mij een reden om ze niet te nemen.

Qua honden houdt het wel wat dieren tegen als die ze ruiken, zien en horen. Maar de honden zelf kunnen ook een probleem zijn. Ik weet van meerdere mensen dat hun eigen hond een eigen kip pakte, dus daar denk ik ook over na.

Mn moeders kleine hondje loopt hier ook rond en in het begin ook weleens gekeken of hij niet een hapklaar brokje kon zijn voor wilde vogels :o