Welke kleur heeft deze kitten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Welke kleur heeft deze kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:41

Foto van mama staan in het topic en twijfel of ik rood of bruin zie. Het is niet heel duidelijk zichtbaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:44

Hoe oud is het kitten nu? Zouden de ogen niet nog doorkleuren naar groen?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:45

Mama zou toch rood moeten hebben met deze kittens.

Ogen hoeven niet knalblauw te zijn bij point. Hier 3 katten met points, 1 Siamees en 2 kruising Siamees. Maar alleen de Siamees heeft knalblauwe ogen.
Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 16:52

Dit zijn (seal en lynx)points.. duidelijk die donkere uiteinden. Allemaal wit geboren. Op de laatste foto zie je dat al heel jong de oorpuntjes en staartjes donkerder worden. De kleur ogen verschilt inderdaad. Sealpoints hebben ze een stuk feller blauw dan de lynx, die zijn grijsblauw.

Maar bij die van jou denk ik er wat groens in te zien. Daarom vraag ik me af of ze niet nog door zouden kleuren?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 17:08

Ja ben benieuwd hoe ze door kleurd ze zijn in het echt licht blauw
De andere kittens in dit nestje waren alle donker cypers met wit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Haar ogen lijken zoals de rode van jou tinker treas blauw maar wel lichter blauw De andere kittens hadden groene ogen

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:28

Ik vind het een leuke kat.
Maar gewoon een Europese korthaar. Zie er geen ras in.
Points zou ik de poten ook gekleurd verwachten.

Thai Siamees, wit geboren

Afbeelding

En 8 weken oud.

Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 17:54

luuntje schreef:
Ik vind het een leuke kat.
Maar gewoon een Europese korthaar. Zie er geen ras in.
Points zou ik de poten ook gekleurd verwachten.

Thai Siamees, wit geboren

[ [url=m/EAj72R.jpg]Afbeelding[/url] ]

En 8 weken oud.

[ [url=m/bXJq7q.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het gaat ook niet om ras maar om kleur.
Kitten is bont met veel wit daardoor zijn de poten wit

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 19:00

Precies ras maakt me niet uit het is sowieso een mix van van alles.

Kleur was ik wel heel benieuwd naar en ik denk inderdaad net zoals van dat ze gelaarsd is en ook in het gezicht witte aftekeningen heeft :j

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 19:04

Omdat alles tegenwoordig een Engelse naam nodig heeft, verander ik mijn reactie naar "Pastel Calico". :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 20:35

Hahaha dat zal ze niet zijn want ze is wit geboren maar het klinkt wel heel leuk :j

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 20:55

Het gaat zelfs niet eens om kleur maar om vacht patroon om precies te zijn :o

Gezien het zweempje groen in een blauw oog denk ik nog steed mink. Mink is overigens geen kleur maar een vachtpatroon.

Point en mink vallen in de albinoreeks, nog aangevuld met sepia. Als je naar die reeks kijkt zie je C-cb-cs-c-c1. Die c en c1 kun je vergeten….dat zijn de echte albino’s en die komen eigenlijk nooit voor. De dominante uitvoering van een genetisch kenmerk wordt met een hoofdletter aangegeven, de recessieve met een kleine letter. C is dus een volledig gekleurd vachtpatroon. cs kennen we als het Siamees pointgen en cb als het burmees gen. Een point kat heeft de genetische code cscs, sepia cbcb en als cs en cb bij elkaar komen zien we iets bijzonders…….cbcs geeft een mink vachtpatroon en omdat er sprake is van co-dominantie krijg je dan een soort van tussenvorm.

De reden dat een point altijd blauwe ogen heeft komt ook door de albinowerking van het cs gen. Dit zorgt ervoor dat de voorste ooglaag geen pigment krijgt. Wij zien dan enkel de achterste laag en die is blauw ( eigenlijk zwart maar zo zien wij die niet). Als er enig pigment is de voorste laag komt wordt het oog al niet meer blauw maar afhankelijk van de hoeveelheid pigment groen of geel. Alleen bij een mink krijg je ook weer een soort van tussenvorm…..een kleur tussen blauw en groen die in omschreven wordt als aqua. Mink wordt overigens ook het tonkanees vachtpatroon genoemd.

Pointkatten worden spierwit geboren en na een paar dagen komt de eerste kleur….dit onder invloed van koude. Een mink wordt geboren met wat kleur en zal in de loop der weken steeds iets donkerder kleuren. De kleur is echter bij geboorte wel al zichtbaar. De sepia wordt met nog meer kleur geboren en kan zo donker worden dat ie haast solid/selfcolored lijkt.

Overigens bestaat er maar 2 kleuren bij katten…..zwart en rood. Al het andere zijn hier afgeleiden van. Als je dominant wit mee zou rekenen kun je zeggen dat er 3 kleuren zijn…..alleen onder wit zit altijd een andere kleur..

Het zou in dit geval dan ook fijn zijn om te weten welk vachtpatroon de tonkanees voorouder had :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 21:04

Super interessant robeer, dank je wel
Als ik het zo lees zeg ik ook Mink, incl een wit patroon

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 21:14

Seven schreef:
Super interessant robeer, dank je wel
Als ik het zo lees zeg ik ook Mink, incl een wit patroon

Oh joh…..ik kan nog uren doorgaan :D
Kleurgenetica bij katten is m’n hobby…… ik weet het ik heb een afwijking :+

Alleen de kleur is me nog niet duidelijk. Is het trouwens een poesje of een katertje? Dat het ‘met wit’ is, is iig wel duidelijk. Point kan namelijk met en zonder wit…. Wat weer een ander gen is dan bij een helemaal witte kat. Wat je overigens wel vaak bij point (ras)katten ziet zijn voorgeschreven vaste witpatronen. Bv de witte sokken bij een Heilige Birmaan.

Ik vind op die eerste foto’s het kitten chocolate lijken. In de Mink uitvoering lijken die minder gekleurd bij geboorte. Chocolate is trouwens ook weer een recessieve ‘onderdaan’ van zwart en kan generaties meeliften. Je hebt iig een leuke puzzel *\o/*

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 22:02

Ja inderdaad leuke puzzel
Het is een poesje

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:20

@robeer: super interessant, jouw uitleg!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 22:24

Seven schreef:
Muriona
Grijs lapje is ze zeker niet die heb ik hier ook heel anders kwa kleur
[ [url=m/dpoq2f.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is meer licht koffie kleurige

Robeer
Ja zit iets wat groen in dr ogen, ze was de eerste 2 dagen vrijwel wit met een ienieminie rosse gloed die dus steeds donkerder is geworden.

De moeder van de moeder was blauw met donkere staart, vader was een normale bengaal geen aparte kleur

Is dit kitten een nestzusje? Is de vader rood?
Als moeder van moeder blauw was met een donkerdere staart moet dat haast wel een point of mink zijn. Dan draagt je moederpoes dus cs of cb.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 23:07

Nee die blauwe kitten is van een ander nestje.

Ja moeder van de moeder was blauw met gradatie in haar kleur. Ze had lichte ogen ik durf niet meer te zeggen blauw of licht groen. Ze was volgens fokker tonkanees x blauwe rus

Ik kan helaas geen foto van haar vinden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 23:29

Cypres (fonetisch: siepRES) is een boomsoort. Een kat met streepjes noem je cypers (fon: SIEpers).

En dat is wat ik in dit katje ook zie. De streepjes in het gezicht zijn heel duidelijk. Dat ze driekleur is lijkt me ook duidelijk. Ik snap alleen dat koffiekleurige niet. Als de vader zwart met wit is kan het daar niet vandaan komen. Enige wat ik mij kan bedenken is dat de moeder een driekleur is (op de foto's niet duidelijk te zien) en dat ze behalve zwart cypers ook die koffiebruinige kleur ergens heeft. Dat of ze heeft een andere vader met een andere kleur dan zwart met wit. De verdunning die in het spel is moet, als de zwart-witte wel de vader is, bij de moeder vandaan komen en zal dus recessief zijn.

@Shenavallie en luuntje: deze kat is zeker weten geen europese korthaar. Dit is een mix van allerlei rassen. Een europese korthaar is raszuiver, en heeft papier.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:53

@koper…..die koffiekleur is zwart. Zwart krijgt die kleur (bruin) onder invloed van de albinoreeks zoals ik hierboven heb uitgelegd. We noemen die kleur seal. Omdat de albinoserie recessief is kan het heel goed dat ie bij beide ouders niet zichtbaar is. Ze kunnen het uiteraard wel doorgeven en als een kitten van beide ouders de recessieve eigenschap krijgt toont ie deze dus ook. De zwart witte kan dus wel de vader zijn….afhankelijk van wat hij draagt. Het rood is mij meer een raadsel. Om een rood (of met rood) kitten te krijgen moet een of beide ouders rood (of met rood) zijn aangezien rood niet gedragen kan worden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 08:57

Moeder van deze kitten is zeker geen drie kleur ( als in lapjes, 2 van haar zussen wel blauw creme wit )
Echt een grijze gestreepte wel met heel veel ticking in het haar en een bruine kleur rond om het grijze. Ze meer blauw geboren en is dus als enige van dat nest niet blauw gebleken. Ze was rond 7 weken al een stuk grauwer dan de rest.
Nog wat foto's van haar
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 08:59

Seven schreef:
Nee die blauwe kitten is van een ander nestje.

Ja moeder van de moeder was blauw met gradatie in haar kleur. Ze had lichte ogen ik durf niet meer te zeggen blauw of licht groen. Ze was volgens fokker tonkanees x blauwe rus

Ik kan helaas geen foto van haar vinden

Als moeder tonkanees x blauwe Rus is dan kan ze vanalles dragen. Als ze niet helemaal doorgekleurd blauw is dan zal ze point of mink zijn wat inhoudt dat die blauwe Rus point draagt. Bij een mink is het contrast tussen lijf en uiteinden minder groot dan bij een point. Daarnaast kun je aan de oogkleur vaak zien of het een mink of een point is. Point blauw….mink aqua. Dat gezegd hebbende…..ik heb een mink kater gehad met blauwe ogen maar die zijn zeldzaam.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:02

Moeder is een black tabby blotched. Zwart dus met een klassiek streepjespatroon.
Het rood/bruin wat je ziet is taan en komt vaak door de zon.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 09:17

Ja oma was blauw maar die kon inderdaad van alles dragen

Ik vind de genetica echt reuze interessant en ik zit nog steeds te dneken om haar te testen gewoon omdat ik nieuwgierig ben ook of haar vader dan wel haar vader is of mama wellicht stiekem al een andere date had gehad

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 09:43

Het zal niet de eerste poes zijn die geen rood lijkt te hebben maar stiekem toch tortie is.
Al denk ik dat in dit geval, gezien de andere kittens ook geen rood hebben, dat de rode vlekjes die je ziet gewoon het bruin van het tabby patroon is, wat door de verdunning mischien wat rooier lijkt. Moeder heeft ook bruine oren.

Naar mijn idee is het kitten seal Mink tabby met wit of seal point tabby met wit.
Het tabby patroon is lastig te zien maar ik gok classic aangezien moeders dat ook is en de andere kittens dat ook lijken te zijn

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-24 10:18

Point kleur kom inderdaad voor bij de blauwe Rus. Kom omdat er ver in het verleden Siamees gebruikt is om het ras te redden.

Een blue Point rus kan niet opgenomen worden omdat het geen erkende kleur is.