Hond in kennel houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 16:28

Hier hond in kennel, met binnenverblijf.
Kennel is 1,5 x 8 en binnenverblijf is 1,5 x 2 met zo’n inlooproute tegen inwaai. Daar met laag plafond

Binnen is verwarmd omdat het grenst aan kalver stal.

Nadeel: hond slaat vaak aan. Ook in de nacht. Leuk als er een teef tochtig is. Not
Hond gaat meer stinken. Maar dat is hier op een boerenerf toch al het geval.

Voordeel. Geen beesten meer in huis. Wil niet meer anders.

Tip: maak echt een binnen hok met zo’n anti inwaai looproute. Of hoe het ook heet.
En zorg dat je makkelijk je hok kan schoonmaken. Dat is hier dus niet het geval en als onze hond een dier meeneemt in het hok dan ligt het er vaak wel even:

Hond is vrij tussen 6.30 en 19.30 en zomerdag tot 22.00 uur. Als we weg zijn is hond wel vast. Maar er is vaak wel iemand.

Schuur_

Re: Hond in kennel houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 08:26

Na wat nachtjes slapen en weer weekends waar ik toch omhoog zat met oppas en twijfel of ik de achterdeur moest openlaten of niet heb ik toch besloten om mijn kelder (half in de grond, met ramen dus licht en vorstvrij) deels in te richten als hondenverblijf en een hondenluik te plaatsen.

De manden ga ik plaatsen op pallets. Nu is het nog zoeken hoe ik het ga indelen en of (en wat voor) afscheiding ik ga maken van opslag en hondengedeelte.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:03

Hier diensthonden in een kennelgehad. Koop een hok dat niet direct op de grond staat ivm de kou in de winter. Zorg ervoor dat het hok en de vloer makkelijk schoon te maken is en dat water weg kan lopen.
Hou rekening met wind en regen, vanaf welke kant komt het?
Verlichting, fijn voor de winterdagen wanneer je zijn voer en drinkbak gaat vullen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:12

Ik vind het verbazend hoeveel hier het oke vinden een hond alleen en afgezonderd in een kennel te houden.
Terwijl we anderzijds vinden dat paarden niet alleen gehouden mogen worden.
Het is voor honden net zo goed niet natuurlijk om afgezonderd van de roedel te verblijven.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:31

Babootje schreef:
Ik vind het verbazend hoeveel hier het oke vinden een hond alleen en afgezonderd in een kennel te houden.
Het is voor honden net zo goed niet natuurlijk om afgezonderd van de roedel te verblijven.

Amen. Ik begrijp het ook niet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 09:46

Misschien het topic lezen zonder meteen te veroordelen? De nieuwe hond gaat helemaal niet afgezonderd van de rest leven. Wat ik wel wil zijn honden die afzonderlijk van elkaar kunnen werken en niet elkaar versterken in de negatieve zin. Er is niks mis mee om een (jonge) hond af en toe apart te zetten zodat deze kan rusten.
Trouwens ook 1 van de redenen waarom ik een derde wil, dan hoeft er niet altijd eentje alleen thuis te blijven als ik ga trainen/werken maar zijn ze met 2.
Ook is het niet de bedoeling dat de hond permanent in een kennel verblijft zoals meerdere maken uitgelegd. Als ik er ben vrije loop met de rest, vaak mee naar mijn werk en de andere 2 thuis en nu bedacht om in de kelder/garage hondenverblijf te maken voor als ik langer dan 4 a 5u van huis moet.

Hond van mijn vriend zit hier snachts trouwens ook in een bench als hij hier is terwijl mijn honden vrij lopen. Dat gaat prima.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:03

de jachthonden (spaniel) van mijn ouders zitten tegenwoordig in een kennel, de ene omdat ze dat van de fokker zo gewent was en die trok het binnen in de drukte ook slecht. was zeker int begin echt een heel bang nerveus hondje (wat ik daar verder van vind laat ik er buiten.) zij was echt blij dat ze weer een kennel had
de 2e die er bij is gekomen was een herplaatser die het gewent zou moetten zijn, maar die gaat toch een stuk minder enthousiast terug er in. als hij dan even bij mij binnen mag zit hij zo op de bank, en vind hij het helemaal gezellig. Hij is echter zo'n mega gore smeerkees (werkelijk nog nooit zo iets gezien), dat hij meestal niet naar binnen mag omdat hij letterlijk zwart ziet van de modder.

Even door naar indeling van de kennel. Ze hebben een gesplitst binnen verblijf. durf niet exact te zeggen hoe groot.. 1.5x2/3 meter ofzo? dit is helemaal geisoleerd, en heeft zelfs in elke een stukje vloerverwarming. Als ze nat terug komen van de jacht gaan ze daar ook echt op liggen. hierdoor is de temperatuur daarbinnen ook altijd 18-20 graden.

vloerverwarming was een wens van pa. toen hij als jongetje met zijn opa mee ging jagen zaten de honden destijds in een kennel aan de jachthut/kroeg/kantine, en zag hij al hoe die honden na de jacht echt de buizen van de stoker opzochten om tegenaan te liggen.

overdag als het weer is gaat het gedeelde buitenhok open, deze is trouwens een soort veranda, dus overdekt en aan de achterkant dicht dus weinig wind. ze gebruiken het meestal om in het zonnetje te loungen. het is volgens mij niet heel veel groter dan het binnenhok. De honden worden wel een aantal keer per dag actief uitgelaten, en ook nagenoeg dagelijks mee getraint.

Daar kun je wat van vinden. Ik heb mijn jachthond (fieldtrail lab, welke momenteel wss nog wel actiever jaagt dan die van hun) wel binnen bij mij. Maar dat komt meer omdat ik het sneu vind dat zulke mens gerichte honden niet heel de dag naar hun baas kunnen staren. de honden van mijn ouders kunnen vanuit de buiten kennel mn moeder op kantoor zien zitten, en als mijn moeder al opstaat om wat te drinken te pakken, gaan ze al 'aan'.

tegelijk om de hoeveelheid ruimte (waar hier veel over gevallen word) vind ik het niet zielig. een hond slaapt als het goed is het overgrote gedeelte van de dag (16-18u). En als je gewoon elke dag traint met je jacht/werk hond en daar in aan z'n behoefte voldoet dan heeft hij verder echt geen ruimte nodig om in zn eentje rondjes te rennen en te snuffelen. dan istie namelijk ook gewoon aant chillen. mijn binnen gehouden werkhond gebruikt de woonkamer ook niet om rondjes te rennen, en ook als hij los in de tuin is ligt hij meestal gewoon te dutten.

Mijn ouders vinden de grote pre van honden in de kennel ook dat er hele duidelijke splitsing is tussen tijd met baas en tijd zonder baas, en ze daardoor veel fijner aan staan omdat ze altijd blij zijn om je te zien. Ik vind dat dus een btje klinken als paardenmensen die zeggen mijn sportpaard mag niet op de wei want dan laat hij te veel van zijn energie daar... Maargoed, ik heb een "makkelijke lab" dus wat weet ik nou.... :')

Ik ken toevallig ook iemand die een tijdje geprobeerd heeft zijn spaniel buiten te houden en de chiwawa van zijn vrouw wel binnen. Dat was best wel hardverscheurent om te zien. dan zat spaniel echt voor de glazen deuren te bedelen om aandacht, nadat hij al heel de dag met baas in de boomgaard geweest was. Ze hebben het dan ook een half jaartje volgehouden, en toen woonde spaniel ook binnen :')

ik denk dat het type jacht/ewerkhond ook nog wel uitmaakt. staande honden zijn bijv vaak een stuk zelfstandiger, groter, hyperder/sneller overprikkelt, dan die types waar ik van dichtbij ervaring mee heb. en als je echt een comfortabelle kennel kunt realiseren zou dat zowel voor hond als baas van toegevoegde waarde hebben. Maar mijn lab vind het binnen heel gezellig, en onze vorige spanieltjes ook.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:54

Schuur_ schreef:
Misschien het topic lezen zonder meteen te veroordelen?

Ik heb je posts goed gelezen en de strekking is de volgende (misschien moet je zelf nog even met de blik van een ander teruglezen)

“Mijn huidige 2 honden zijn gewoon binnenhonden maar de volgende hond zou ik toch liever buiten in een kennel met uitloop houden.”
“Een werkhond waar mee gewerkt gaat worden. Vandaar ook de keuze om hem meer apart van de rest te gaan houden.”
“Het zou dienen om de werkhond wat meer apart te houden van de huishonden en als ik toch eens een dag langer van huis moet dat de hond gewoon buiten en binnen kan.”
“Ik ben er nog niet over uit of hij snachts buiten of binnen gaat. Als hij binnen gaat is het sowieso in een kennel/bench apart van de rest. Het gaat ook over jachthonden.”

Schuur_ schreef:
De nieuwe hond gaat helemaal niet afgezonderd van de rest leven. Wat ik wel wil zijn honden die afzonderlijk van elkaar kunnen werken en niet elkaar versterken in de negatieve zin. Er is niks mis mee om een (jonge) hond af en toe apart te zetten zodat deze kan rusten.

Dat klinkt al anders maar is niet wat je hebt gezegd.
Je excuus is dat je niet wil dat de nieuwe hond negatief gedrag van de andere hond(en) overneemt als het gaat om vuurwerkangst/angst voor harde geluiden.
Ik heb zelf 3 honden waarvan er 1 vuurwerkangst kreeg door een combinatie van het karakter ervoor en een vervelende ervaring. De andere honden namen dat niet over. En vuurwerkangst / angst voor harde geluiden is goed trainbaar door middel van counter conditionering: het associeren van omstandigheden die angst oproepen met iets leuks. Het vergt wel tijd en aandacht, maar hé als je met een werkhond wilt werken zul je ook tijd moeten nemen voor training. Het is geen reden om je nieuwe hond af te zonderen van de rest.
En het is ook niet gezegd dat die afzondering betekent dat je nieuwe hond geen vuurwerkangst ontwikkelt. Het ontwikkelen van vuurwerkangst is meestal een combinatie van karakter met een vervelende ervaring, die je eigenlijk al bij de eerste tekenen ervan met gedragstraining zou moeten oplossen

Je wilt je hond door hem afgezonderd van de rest te laten leren zelfstandiger te worden, maar dit kan juist ook een tegengesteld resultaat hebben. Je hond kan er angstiger/onzekerder van worden door langere tijd alleen in een kennel te moeten blijven.
Mijn honden leven gewoon in huis, in ons gezin en geen haar in mijn hoofd dat ik ze buiten zou sluiten. Dan maar een keer extra schoonmaken.

En nogmaals verder, niet alleen naar jou gericht TS, verbaas ik me er echt over hoeveel hier het oke vinden om een hond alleen in een kennel te houden.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:36

Ik zou het ook niet kunnen.
Bij ons was de hond onderdeel van het gezin en geen haar op mijn hoofd die erover zou denken hem alleen buiten in de kennel te laten. Met deze hond kon ik lezen en schrijven. Maargoed. Ik weet niet of je gaat bereiken wat je wil bereiken als je de nieuwe hond meer gaat afzonderen van de rest. Ik vermoed dat je dan het tegenovergestelde bereikt.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:55

In een kennel houden word ook vaak gedaan zodat ze werklustiger zijn als ze door het baasje eruit gehaald worden.
Een hond en zeker een werkhond is vaak enorm baasgericht en zal extra hard werken om de aandacht te krijgen.
Ik heb ook al vele jaren een werkhondenras, maar wel gewoon in huis, ze krijgen veel aandacht en merk wel dat ze soms wat minder hard hun best doen voor de aandacht dan hun mede rasgenoten die in een kennel gehouden worden, ze krijgen de aandacht vd baas toch wel zonder er heel veel voor te moeten doen haha
Beter verwend dan verwaarloosd

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:07

In Engeland worden veel werkende jachthonden in kennels gehouden. Ze zeggen daar wel eens “keep them like mushrooms” ;) om volle focus en geen andere prikkels te krijgen in het seizoen.

Mijn hond is overigens absoluut geen type voor een kennel, voor hem zou dat niet werken. Verder vind ik het zelf ook veel te gezellig om hem in huis te hebben.

Ik ben opgegroeid met sledehonden en in die sport is het ook vrij gebruikelijk om ze in kennels te houden (kan nu best veranderd zijn hoor, inmiddels ook al weer 15 jaar uit de sport). Iedereen die wij uit de sport kenden had de honden in kennels met uitloop. Onze honden hadden ruime binnenkennels voor de nacht en liepen overdag vrij rond op een heel groot omheind stuk gras/bosje. En altijd was er ook wel eentje in huis, om de beurt. De meeste andere mensen hadden ze in echte buitenkennels met een uitloopje, zonder problemen. Vaak 2 per kennel. De meeste hadden nachthokken met stro, welke een stuk van de grond af stonden. En een hangende emmer water zodat er niet in gepist werd.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:44

Tinkermuts schreef:
In een kennel houden word ook vaak gedaan zodat ze werklustiger zijn als ze door het baasje eruit gehaald worden.
Een hond en zeker een werkhond is vaak enorm baasgericht en zal extra hard werken om de aandacht te krijgen.

Susanne schreef:
In Engeland worden veel werkende jachthonden in kennels gehouden. Ze zeggen daar wel eens “keep them like mushrooms” ;) om volle focus en geen andere prikkels te krijgen in het seizoen.

heb zo van vroeger (30 jaar geleden zeker) een verhaal gehoord van mijn pap.. hond ging 3 maanden voor het jachtseizoen in een bench met een kleed er over en kleed ging er alleen 3x per dag af als baas hem er uit haalde en ging uitlaten/trainen. die hond stond er heel het seizoen super "aan".
Vind het alleen ethisch echt niet ok.

maargoed enigzins prikkelarm/afgezondert houden kan dus in het werk wel helpen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:02

Het is indd een beetje iets van de ouwe stempel nog, hoe minder de aandacht hoe harder de hond zn best doet om de aandacht te krijgen.
En gebeurt nog steeds hoor, was bij een fokker om eens kennis te maken en te kijken of het klikte om op de wachtlijst voor een pup te komen.
De fokker was van mening dat we het eerste jaar zo min mogelijk met de pup moesten doen en niet teveel aandacht zodat hij niets op kon lopen en heel graag wilde werken als hij dan
eindelijk even uit de kennel mocht.
We hebben bedankt voor een pupje van deze fokker

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:19

Ik vind dit echt in dezelfde categorie als de "ik heb een dressuurpaard die niet buiten mag staan"... Echt een no go en zo vreselijk ouderwets.

Paarden zijn kuddedieren die we niet alleen willen houden, maar een hond is ook gewoon nog steeds een roedeldier. Het klinkt nu leuk dat de hond alleen snachts alleen in de kennel zit, maar wanneer begint snachts? Om 21:00, of na een werkdag om 17:00 als je zelf naar binnen gaat en de hond niet mee mag? Nu is het nog lekker weer, maar in de winter en met slecht weer zit de gemiddelde Nederlander toch meer binnen en dan zou de hond in zn uppie in de kennel zitten buiten.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:34

ImLucky schreef:
Tinkermuts schreef:

Susanne schreef:

heb zo van vroeger (30 jaar geleden zeker) een verhaal gehoord van mijn pap.. hond ging 3 maanden voor het jachtseizoen in een bench met een kleed er over en kleed ging er alleen 3x per dag af als baas hem er uit haalde en ging uitlaten/trainen. die hond stond er heel het seizoen super "aan".
Vind het alleen ethisch echt niet ok.

maargoed enigzins prikkelarm/afgezondert houden kan dus in het werk wel helpen

Dit doet mij meteen denken aan een Black Mirror aflevering waarin een personal assistent (digitale kloon) in een soort ei zit. Als ze weigert te werken, wordt alles uitgeschakeld in het ei net zolang totdat ze dan toch maar aan het werk gaat. Want niets doen, niets zien, niets kunnen, is nog erger.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/White_C ... ack_Mirror)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 18:18

Klopt babootje, mijn tekst is ondertussen veranderd omdat ik nog aan het denken ben en hiervoor input vraag. Daardoor klinkt mijn tekst anders gedurende het verloop van het topic. Jij gaat meteen oordelen.

Over de geluidsfobie.. dat is er niet uit te krijgen, echt niet. Vanaf zijn 3 jaar is het begonnen en bij meerdere honden uit het nest. Fijn dat het bij jouw honden niet overslaat maar ik zie duidelijk dat mijn teefje iets hoort, naar hem kijkt en ook begint te bibberen/stressen. Dit liet ze uiteindelijk ook zien als ze alleen was. Met haar ben ik wel heel actief bezig om dit te desensitiseren en positief te laten associeren want hé ik wil toch een werk/wedstrijdhond? Ik lees NERGENS dat ik hem voor langere tijd alleen in de kennel wil laten. Ik ben GEEN voorstander van een hond permanent in de kennel en 3 x 15min per dag eruit om te trainen.

Het ras dat ik heb staat bekend voor zijn gevoeligheid dus is de volgende hond die wat harder in karakter is. Zoals meerdere malen aangegeven in dit topic gaat de nieuwe hond vnl mee met mijn (terrein)werk omdat dit perfecte trainingsmomenten zijn en blijven de andere 2 thuis. Als mijn vriend er is blijft zijn hond snachts in de bench terwijl mijn honden vrij door het huis lopen. Bij hem ligt zijn hond in de schuur en mijn honden in huis. Ik merk niet dat dit een negatief effect heeft, alleen dat de jonge honden meer rust pakken tussendoor omdat ze elkaar niet steeds lopen te klieren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:29

Schuur_ schreef:
Mijn huidige 2 honden zijn gewoon binnenhonden maar de volgende hond zou ik toch liever buiten in een kennel met uitloop houden.

Ik heb voldoende ruimte in de tuin om een weitje af te rasteren maar verder zoek ik inspiratie voor nachthokken/schuilhokken. Ook hoor ik graag ervaringen van mensen die honden in een kennel houden. Zitten ze enkel overdag er in? Of altijd? Het is wel de bedoeling om gewoon uit te laten en te trainen, net zoals ik nu doe.

Ik heb het gehad. Ik vind dat je niet 1 hond in n kennel moet houden. Minstens 2.
Ik had een binnen kennel in de garage, met daarin een geïsoleerd hok. Een gat in de muur met flappen naar de buiten kennel. De buiten kennel stond meestal open, zodat ze de hele tuin ter beschikking hadden. Als de temperatuur in het binnenhok onder 10 graden werd, maakte ik de ingang dicht met fleece dekens. Dat werkte goed. Ook had ik een verwarmingsplaat in het hok. Die had ik zelden aan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 18:33

Babootje schreef:

Nog een Amen... en hier in het bijzondere om dat dus 2 "huishond" mogen zijn en een afgezonderd... dat is dan dubbel ,lijkt mij.

En even een zijlijn : ook over na gedacht wat de dynamiek in "het roedel" dan kan zijn ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:01

Schuur_ schreef:
Klopt babootje, mijn tekst is ondertussen veranderd omdat ik nog aan het denken ben en hiervoor input vraag. Daardoor klinkt mijn tekst anders gedurende het verloop van het topic. Jij gaat meteen oordelen.

Onzin Je tekst veranderde helemaal niet, tot het moment dat je erop gewezen werd dat het toch echt allemaal erg dieronvriendelijk klinkt. Lees maar even terug zelf. Daar staat het allemaal toch echt.

En eigenlijk verandert je tekst helemaal niet veel. De nieuwe hond gaat mee naar je werk, de andere honden blijven thuis en 's avonds/nachts blijft de nieuwe hond in de kennel (want dat kan die van je vriend ook zonder problemen). Dus eigenlijk gaat je nieuwe hond maar weinig contactmomenten met je andere honden krijgen.
Persoonlijk vind ik het een erg sneue situatie en ik hoop eigenlijk (voor de toekomstige hond) dat je je gaat bedenken voor je een nieuwe hond gaat nemen.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:38

Even niet ingaande op de rest vd discussie over hoe TS wel of niet denkt/reageert, puur het stukje 'buiten en binnen hond', die hebben we allebei. Ook als we werken, maar we werken dan beiden niet regelmatig maar soms komt het voor dat ze dan een tijd alleen zijn: de 'binnenhond' van ons is een hazewind met een dun vachtje die graag binnen blijft en naast even rennen en spelen graag binnen op een kussen hangt. Onze 'buitenhond' is een langharige duitse herder die het binnen snel te warm vindt en dan graag buiten ligt, mochten we die binnen opsluiten dan knaagt hij net zolang aan de deur totdat hij zelf buiten is. Hij wilde zelfs een tijd alleen maar in de kofferbak vd auto slapen s nachts := inmiddels is hij tevreden met een plek onder t afdak.
To the point; t lijkt me dus afhankelijk per hond en situatie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:07

Babootje schreef:
Schuur_ schreef:

Onzin Je tekst veranderde helemaal niet, tot het moment dat je erop gewezen werd dat het toch echt allemaal erg dieronvriendelijk klinkt. Lees maar even terug zelf. Daar staat het allemaal toch echt.

En eigenlijk verandert je tekst helemaal niet veel. De nieuwe hond gaat mee naar je werk, de andere honden blijven thuis en 's avonds/nachts blijft de nieuwe hond in de kennel (want dat kan die van je vriend ook zonder problemen). Dus eigenlijk gaat je nieuwe hond maar weinig contactmomenten met je andere honden krijgen.
Persoonlijk vind ik het een erg sneue situatie en ik hoop eigenlijk (voor de toekomstige hond) dat je je gaat bedenken voor je een nieuwe hond gaat nemen.

"Persoonlijk" schrijf je. En meteen daarna dat je graag ziet dat TS haar plannen herziet. Dus niet zo heel persoonlijk, eigenlijk

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:13

Een hond is een roedeldier en hoort niet 12 uur per dag alleen in een kennel te zitten. Simpeler kan je het niet maken toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:10

rien10 schreef:
"Persoonlijk" schrijf je. En meteen daarna dat je graag ziet dat TS haar plannen herziet. Dus niet zo heel persoonlijk, eigenlijk

Nee zo schrijf ik t niet, ik schrijf dat ik het persoonlijk een sneue situatie vind en dat ik (dus ook persoonlijk) hoop dat ze zich nog bedenkt voor ze een hond aanschaft. Blijft dus mijn persoonlijke gevoel daarover.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-07-24 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:10

Dat hangt gewoon zo af van de hond. Onze bouvier bleef binnen steevast overprikkeld en kon niet aarden. En dit terwijl het alleen maar mijn man en ik was. Nu leeft hij deels in ons bedrijf en deels in "zijn" tuin van 1800 vierkante meter (maar ook daarin niet te lang, want ook dan raakt hij overprikkeld). En dit terwijl ik never nooit gedacht zou hebben dat ik ooit een hond buiten zou houden. Maar hij floreert hierbij.

Maar mijn andere hondjes zouden dit niet trekken. Ik had een velcro-mixje uit het buitenland en nu een velcro-poedel die het liefst nog meegaat naar de wc :+

Daarom zou ik het lastiger vinden al bij voorbaat te beslissen dat de hond buiten moet. Wat als jij ook een velcro-exemplaar treft?