Kat braakt veel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:30

Bij Petsplace / Boerenbond kun je losse blikjes natvoer kopen van merken zoals Almo Nature en Renske. Veel keuze ook.

Marjo

Re: Kat braakt veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:31

Gourmet valt eigenlijk in dezelfde categorie als Whiskas etc :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:31

Nee geen Gourmet! Dat is nou net een voer waar gevoelige katten minder goed tegen kunnen.

Ga gewoon naar de Pets Place ofzo voor een goed voer, ook daar het je volop keus aan losse kuipjes, zakjes en blikjes in verschillende smaken.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 13:32

Pets place en Zoo plus verkochten allemaal gourmet dus vandaar dat ik dacht dat het wel goed kwaliteit zou zijn. De bakjes die we daarvan hadden hield ze ook goed binnen. Maar ik zal verder kijken naar de genoemde merken.
Laatst bijgewerkt door Lokii op 10-07-24 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:33

Lokii schreef:
Pets place en Zoo plus verkochten allemaal gourmet dus vandaar dat ik dacht dat het wel goed kwaliteit zou zijn. Ik zal verder kijken

Edward&Cooper, Almo Nature, Renske. Laatst had ik proefzakjes van een ander merk, zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden. Dat beviel ook goed.

Edit: de dierenspeciaalzaak waar ik het had gevonden heeft wel een website maar daar staan geen artikelen op. Kan het dus helaas niet voor je opzoeken.

Maar er is bij jou in de buurt vast ook een dierenwinkel waar je rond kunt kijken en eventueel advies kunt vragen. Ik zou als ik jou was beginnen met een sensitive voer (voor katten met gevoelige maag) en als het allemaal wat tot rust is gekomen kijken of ze tegen één van de andere wat betere merken kan. Richtlijn: als het in de supermarkt staat kun je het beter niet in je kat stoppen := :o

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 13:38

Bedankt voor het advies! Ik kan alleen maar brokjes vinden als sensitive voer en ben wel specifiek opzoek naar nat voer. Ik zie dat ze Almo Nature ook verkopen bij de welkoop. Daar kan ik wel even langs.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:38

Als ze zelf al heel langzaam eet dan zal dat geen verschil maken inderdaad

Wij voeren yarrah Pathe, kun je losse blikken van kopen op zooplus. Ken je de facebook pagina natuurlijke katten al? Daar staan voer lijsten en mensen met veel ervaring in goede soorten voer

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:40

Lokii schreef:
Bedankt voor het advies! Ik kan alleen maar brokjes vinden als sensitive voer en ben wel specifiek opzoek naar nat voer. Ik zie dat ze Almo Nature ook verkopen bij de welkoop. Daar kan ik wel even langs.

Goed idee +:)+ Almo Nature heeft in elk geval volop keus aan smaken.

Ik heb ook dat andere merk toch nog gevonden. Brit heet het. De zakjes/labels op de blikjes zijn donkerblauw.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:42

Koper schreef:
Lokii schreef:
Pets place en Zoo plus verkochten allemaal gourmet dus vandaar dat ik dacht dat het wel goed kwaliteit zou zijn. Ik zal verder kijken

Edward&Cooper, Almo Nature, Renske. Laatst had ik proefzakjes van een ander merk, zal eens kijken of ik dat nog terug kan vinden. Dat beviel ook goed.

Edit: de dierenspeciaalzaak waar ik het had gevonden heeft wel een website maar daar staan geen artikelen op. Kan het dus helaas niet voor je opzoeken.

Maar er is bij jou in de buurt vast ook een dierenwinkel waar je rond kunt kijken en eventueel advies kunt vragen. Ik zou als ik jou was beginnen met een sensitive voer (voor katten met gevoelige maag) en als het allemaal wat tot rust is gekomen kijken of ze tegen één van de andere wat betere merken kan. Richtlijn: als het in de supermarkt staat kun je het beter niet in je kat stoppen := :o

Welness Core en Schesir zijn volgens mij ook prima, en te krijgen bij Pets Place.

TS: kijk vooral bij de ingrediënten van het natvoer. Als daar vlees en dierlijke producten staat, kies die dan niet, want dan weet je nog steeds niet wat er precies in zit. Bovenstaande merken geven wel precies aan welke soorten vlees/vis ze gebruiken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:45

Goede aanvullingen Traiectum :)

Sensitive intestinal vis: https://www.plein.nl/almo-nature-kat-se ... 5812455078
Er bestaat ook een sensitive natvoer met gevogelte, die heb ik maar niet gelinkt.

Merken als Hills hebben ook sensitive natvoer, ik weet zo even niet of dat ook zonder kip is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:52

Ik heb ook nog de website van Brit gevonden. Kijk maar of het je wat lijkt en of je het bij jou in de buurt kunt vinden: https://brit-petfood.com/nl/

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 13:52

Zou het niet tegen saus of gelei verhaal nog wel kloppen dan? Aangezien ik even onderzoek heb gedaan en zag dat bij alles wat we hebben gegeven "dierlijke producten" staat beschreven en niet veel vers vlees bevat. Misschien dat ze vooral daar niet tegen kan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:58

Lokii schreef:
Zou het niet tegen saus of gelei verhaal nog wel kloppen dan? Aangezien ik even onderzoek heb gedaan en zag dat bij alles wat we hebben gegeven "dierlijke producten" staat beschreven en niet veel vers vlees bevat. Misschien dat ze vooral daar niet tegen kan

Dat zou heel goed kunnen en is zelfs erg aannemelijk :j

De reden dat ik geen stukjes in saus voer is dat die boeven van mij de saus oplikken en de stukjes laten liggen. Dus hier is het gelei of pate. Maar ik denk dat het voor een normale kat (niet die van mij dus :)) ) weinig uit zou moeten maken.

Weet je. Haal straks bij de Welkoop één of twee zakjes of blikjes met natvoer in gelei. Begin met het voer in saus of paté. Als dat goed gaat probeer je het voer in gelei. Dan kom je er gauw genoeg achter.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:09

Lokii schreef:

Dat zou wel verklaren waarom het een tijdje wel goed ging. Als de precieze samenstelling sindsdien veranderd is, kan het best dat er nu iets inzit waar ze niet tegen kan.

Almo Nature heeft stukjes, zonder (veel) saus of gelei. In ieder geval de varianten met tonijn (geen idee voor de andere soorten, want mijn spookjes blieven alleen tonijn :roll: ).

Mijn complimenten trouwens hoe je het aanpakt, zo veel mensen denken dat het normaal is dat een kat overgeeft.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:36

Hier ook een oma met een extreem gevoelige maag (al haar hele leven) en daarbij ook nog een specifieke voorkeur voor kippenvlees. Wij geven haar als brok Sanabelle, als we te hoog in het vlees percentage gaan zitten dan komen de brokken eruit. Als natvoer proberen we nu het merk Encore. Dit gaat tot nu toe heel goed. Voor lange tijd hier almo Nature gevoerd maar dat gaat nu niet meer goed. Daarna zijn we er even mee gestopt om haar maag rust te geven en nu voorzichtig om de paar dagen een blikje aan het geven.

Het is echt zoeken naar wat bij je kat past. Zelf vermijd ik echt de dierlijke bijproducten. Dat is een garantie tot opruimen. Nu ben ik sowieso voorzichtig met ongedefinieerde ingrediënten in het kattenvoer. In principe vallen onder de term dierlijke bijproducten ook onderdelen van dieren die een kat ook niet van het kadaver van een wild gevangen dier eet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:39

Als je er zo over na gaat denken is het best gek dat er rund of tonijn in kattenvoer zit. En nu ik er nog meer over nadenk vinden die van mij (nat)voer met kip of konijn ook lekkerder. Rund eten ze met lange tanden, dus bij de volgende bestelling doe ik die er niet meer bij.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:46

Gekke vraag misschien, maar is je kat op tijd ontwormd? Onze kat moest ook steeds braken en toen bleek hij dus spoelworm te hebben.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 14:56

@Traiectum bedankt voor het compliment! Onze kat is ons veel waard en het is niet alleen vervelend om op te ruimen het is ook nog eens enorm vervelend voor haar.

@Renee Als je stopt met natvoer geven geef je dan sensitive brokjes of iets dergelijks?

@Koper Inderdaad goed om bij stil te staan! Ik ga daar nu ook goed op letten. Er is echt een wereld op gegeaan voor mij. Ik wist niet dat merken als wiskas en felix zoveel troep bevatten zeg! Echt heel slecht.

@sas66 De vorige eigenaar had haar netjes ontwormt zij ze en ze zou pas over een maand weer moeten/mogen. Omdat ik niet weet of het schadelijk is om te snel te doen heb ik dat zelf nog niet gedurft. In haar ontlasting zitten ook geen wormen en kan verder ook geen symptomen daarvan zien. Wel een goede om ook op te letten bedankt!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:25

Lokii schreef:
@Renee Als je stopt met natvoer geven geef je dan sensitive brokjes of iets dergelijks?

Brokken heb ik altijd liggen voor de dames. Die mogen ze naar behoefte eten (ik heb 1 oudere dame en 1 jonge dame, waarbij de oudere dame een gevoelige maag heeft en de jonge dame snel aankomt in gewicht. Dit is een ontzettend lastige balans). Ik geef nu Sanabelle indoor kattenvoer. Hiervoor gaf ik altijd graanvrij voer omdat ik dacht meer vlees is meer beter. Inmiddels ben ik er wel achter dat dit niet altijd waar is. Wel is dit voer gluten vrij wat het in ieder geval makkelijker verteerbaar maakt. Dus het is niet een speciaal sensitieve brok maar ze doen het er allebei goed op. De jonge kat hier lust geen natvoer dus die leeft echt op de brok (ze is dol op haar fontein en drinkt echt voldoende). De oudste voeren we bij met natvoer, extra vocht en ze kan wel wat spek gebruiken. Het voeren blijft altijd een ingewikkelde balans. Ook willen sommige diervoeders nog wel eens wisselen van samenstelling en dan kan je weer verder zoeken (onze vorige brok kreeg ineens een hoger aandeel vet).

Je bent in ieder geval goed op weg door te willen zoeken en ik hoop dat je met de tips hier snel raak schiet.

Dit is trouwens de samenstelling van mijn huidige brok:
Gevogeltevlees (vers, 20%), gevogelte-eiwit (gedroogd), rijst, rijstmeel, verse fazant (5%), verse lever (5%), gedroogde bietenpulp (ontsuikerd), levermeel, digest, erwtenvezels, kanen (gedroogd), cellulosevezels, lijnzaad, dierlijk vet, zalmolie, heel ei (gedroogd), vismeel, erwten (gedroogd, 0,4%), gist (gedroogd, incl. 0,1% mannanoligosachariden, 0,06% bèta-glucanen), kaliumchloride, calciumcarbonaat, veenbessen (gedroogd, 0,1%), bosbessen (gedroogd, 0,1%), groenlipmosselen (gedroogd), goudsbloembloesem (gedroogd), cichoreipoeder, yucca (gedroogd).

Hierbij is gewoon vlees (zonder dierlijke bijproducten) voor ons een must. Rijst gaat hier goed als graan, zoete aardappel hebben we ook gehad (bij een brok zal het nooit volledig vlees kunnen zijn). Ergens onderaan de lijst staat gedroogde yucca, dit wordt vaak toegevoegd als geurdemper. Zelf vind ik dit niet van toegevoegde waarde.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:34

Hier zijn ze ook kieskeurig met natvoer. Maar merken als applaws vinden ze heerlijk. Hier houden ze meer van de stukjes vlees met water/jus. Paté hoeven ze echt niet.

Brokjes eten ze alles. Wij geven alleen graanvrije brokken maar merk/smaak maakt ze niks uit. Ze hebben 24/7 beschikking tot de brokken. Wij halen meestal applaws en orijen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 16:46

jammer dat je niet in de buurt woont anders had je van mij wel wat gekregen om te testen. Ik heb Purizon brokken en Cosma nature natvoer. En dan geef ik geen kip en rund omdat een van mijn maine coons daar gevoelig voor is.
Supermarkt voer kun je eigenlijk vergelijken met iedere dag naar de mac donalds gaan. Dat kan best een keer maar iedere dag niet
Ik zou kijken naar voer wat niet in gelei oid zit en waarvan het eerste wat op de ingredientenlijst staat echt vlees is

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:18

De stelregel met het voer is dat je precies kunt zien wat het vlees gehalte is.

Stel, je kijkt naar het voer en daar staat bijvoorbeeld “Rijst/Tarwe, kip/vis” en daarna de overige ingrediënten, dan bevat het voer dus meer graan of rijst dan vlees. En daar gaan sommige katten niet goed op.

Beter is graanvrij met hoog percentage vlees, of vers vlees. Een van mijn katten wordt helemaal wild als ik een stukje rauwe kip voor hem afsnij :D

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 17:41

Tallie1979 schreef:
De stelregel met het voer is dat je precies kunt zien wat het vlees gehalte is.

Stel, je kijkt naar het voer en daar staat bijvoorbeeld “Rijst/Tarwe, kip/vis” en daarna de overige ingrediënten, dan bevat het voer dus meer graan of rijst dan vlees. En daar gaan sommige katten niet goed op.

Beter is graanvrij met hoog percentage vlees, of vers vlees. Een van mijn katten wordt helemaal wild als ik een stukje rauwe kip voor hem afsnij :D

Daarbij moet je wel rekening houden dat als vers vlees op de eerste plek staat dat het daadwerkelijke aandeel vlees nog steeds lager dan de granen kan zijn. Bij vers vlees zit ook veel vocht. Dit kan soms een vertekend beeld geven. Ook diervoeders weten dat katten bezitters kijken naar veel vlees (dus meer vlees is meer verkochte producten). Zo kan gedroogd vlees meer voedingswaarde opleveren ondanks dat het vleespercentage lager lijkt.

Overigens is het ook niet zo dat alle katten slecht reageren op rijst of tarwe. Ik zou daar niet direct een voer op afkeuren voor een kat met gevoelige maag :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:00

Gourmet is nou net het baggervoer wat veel te mooie reclames heeft; de samenstelling voor zover ze dat durven en willen openbaar hebben:

Vlees en dierlijke bijproducten (welke soorten, en hoeveel zit er van wat in?)
Vis en visbijproducten waarvan een stunning 4% zalm :Y) indrukwekkend veel....
Mineralen
Plantaardige bijproducten
Suiker (waarom?? een kat eet geen suiker...)

Een kat kan met Gourmet pröttel niet zoveel... heel veel €€ marketing, dat dan weer wel.

https://www.voerwijzer.com/waarom-goede-kattenvoeding/

https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 07:48

Bedankt voor alle wijze lessen. Onze kat is jullie vast ook dankbaar :D . Gisteravond begonnen met het nieuwe voer. Blikjes van Almo Nature en dan de tonijn variant. Ze heeft het vannacht in ieder geval binnen gehouden *\o/* . Ook heb ik nieuwe brokjes gehaald. De BF Petfood Sensitive Coat & Stomach. Dus alsze brokjes eet zijn die ook erg ligt. Nu duimen dat het beter gaat.