Wanhopig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dandelion2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:39

Hoi hoi, even wat steun voor team ‘geen romper’ hier. Ik snap dat dat het best zou zijn en de voorkeur heeft en wil zeker niet tegen medisch advies ingaan dus zie het even als ‘mijn ervaring’. Mijn katten zijn stuk voor stuk aanlopers en wisselend tam. Natuurlijk laat ik alles steriliseren/ castreren maar tot nu toe hebben er 4 ook een grotere operatie nodig gehad ( ik heb al heel lang veel katten, de meesten mankeren gelukkig niets). Twee keer een voorpoot eraf, 1 x operatie buik zelfde als jouw kat en 1 x gebroken rug door aanval roofvogel. Ik heb inmiddels meerdere ongebruikte rompertjes want zodra ze bijkwamen van de operatie lagen ze als een dood vogeltje tot het rompertje uit ging. Ik ben wel eens een hechtinkje verloren in het proces maar verder niets. Ik heb het niet zo lang volgehouden als jij moet ik opbiechten dus je hebt al een voorsprong. Hier allemaal voorbeeldig genezen. Nogmaals ik snap helemaal dat je je liefst aan advies van de dierenarts houdt, en terecht, maar het moet wel kunnen. Succes!

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:41

Hier ook nooit een kap of rompertje gebruikt. Wel wou mijn poesje twee dagen niet eten/drinken na de sterilisatie. Ik kon toen bij de praktijk een blikje voer ophalen, welke ik kon verdunnen met water. Hier zat extra geur en smaak aan en zat vol nodige voedingsstoffen. Dit begon ze meteen op te likken en begon vrij snel op de knappen en weer zelf te eten en drinken. Ik geloof dat het van royal canin was? Wellicht nog de moeite waard, om haar wat aan te laten sterken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 13:48

Eline_S_S schreef:
Hier ook nooit een kap of rompertje gebruikt. Wel wou mijn poesje twee dagen niet eten/drinken na de sterilisatie. Ik kon toen bij de praktijk een blikje voer ophalen, welke ik kon verdunnen met water. Hier zat extra geur en smaak aan en zat vol nodige voedingsstoffen. Dit begon ze meteen op te likken en begon vrij snel op de knappen en weer zelf te eten en drinken. Ik geloof dat het van royal canin was? Wellicht nog de moeite waard, om haar wat aan te laten sterken.

Recovery denk ik dat je bedoelt. Dat is inderdaad heel geschikt als een kat moet aansterken en/of lang niet heeft gegeten.

Plantje15

Re: Wanhopig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:02

Nadat de allerliefste kat ter wereld mijn handen volledig had opengehaald bij het proberen opzetten van het kapje heb ik het ook maar zo gelaten… helemaal goedgekomen :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 14:03

Plantje15 schreef:
Nadat de allerliefste kat ter wereld mijn handen volledig had opengehaald bij het proberen opzetten van het kapje heb ik het ook maar zo gelaten… helemaal goedgekomen :-)

:D

Moest je toen zelf ook hechtingen? :P

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 15:09

Recovery had ik meegekregen maar dat vond ze zo vies...ging er heel erg van kokhalzen.
Inmiddels is de grote schoonmaak hier begonnen dus eventje in de gaten houden.

Afbeelding

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:15

Zolang ze 'gewoon' wast en niet overmatig of aan de wond gaat knagen, lekker laten wassen hoor :j Dat was ook het eerste dat Cookie (die haarbal met die kale buik :)) ) deed. Ze ruiken natuurlijk helemaal raar, er zit een wond.. Logisch dat ze willen wassen. En met mate kan dat helemaal geen kwaad :)

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 15:19

Berdien schreef:
Zolang ze 'gewoon' wast en niet overmatig of aan de wond gaat knagen, lekker laten wassen hoor :j Dat was ook het eerste dat Cookie (die haarbal met die kale buik :)) ) deed. Ze ruiken natuurlijk helemaal raar, er zit een wond.. Logisch dat ze willen wassen. En met mate kan dat helemaal geen kwaad :)

Ook niet als ze over de wond/daar waar die snee zit likt? Er langs snap ik maar er overheen vind ik spannend.
Ze is grondig bezig met haar hele lijfje wassen, iedereen die met zn vieze handen aan me heeft gezeten zie je haar denken.

BerdienJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:26

Ja Cookie deed dat ook, vond ik wel spannend. Maar het is goed gegaan, snap ook wel dat ze de wond zelf willen wassen. Ook die ruikt natuurlijk gek.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 15:47

Ze mag de wond likken hoor, katten zijn heel schoon op zichzelf. Het is onderhuids gehecht, dat trekken ze niet zomaar los..
Als ze echt gaat bijten of niet meer stopt met likken dan is t wat anders..

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:15

Vaak gaat het inderdaad prima zonder romper of kraag. Als ze er toch teveel aan zit heb je ook zachte nekkragen. Daar kunnen ze prima mee liggen e.d, veel prettiger. Je hebt daar ook weer variatie in qua dikte e.d.

https://www.zooplus.nl/shop/honden/verz ... =1297066.3

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:29

Is ze inmiddels schoon genoeg naar haar zin?

Wat is ze mooi <3 Mijn eerste kat was ook een cypers met rood, maar die had niet zo veel wit als jouw poes.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 17:11

Koper schreef:
Is ze inmiddels schoon genoeg naar haar zin?

Wat is ze mooi <3 Mijn eerste kat was ook een cypers met rood, maar die had niet zo veel wit als jouw poes.

Ja, en er inmiddels zelf geplast...pak van m'n hart. Hopelijk blijven we nu in deze stijgende lijn zitten.

Ja, ze is prachtig,ik heb haar twee jaar geleden overgenomen toen heette ze Luna heb haar naam veranderd naar Nuala (spreek je uit als Noela) en betekend witte schouders in het Iers.

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:44

ik moet eerlijk bekennen dat ik niet je hele topic heb gelezen maar wij geven hier poezen nooit een kap of een romper mee na castratie en/of sterilisatie. teven ook niet. reuen wel omdat die geschoren zijn in de schaamstreek wat de meeste jeuk geeft waardoor ze gaan likken. hou haar gewoon goed in de gaten. ze moet echt elke dat iets eten dat is het allerbelangrijkste. likken mag wel, maar niet langer dan een paar minuten.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 18:40

Ik heb diverse katten gehad die een rompertje aan moesten na een operatie. De meeste verstarren en hebben zoiets van 'maak mij maar dood'. Heel sneu.

Wij deden het uit wanneer we erbij waren en weer aan als we weg moesten. Sommige katten vinden het vreselijk. Ga ermee door, en als het kan met zoveel mogelijk tussenpozen.

Gelukkig is het tijdelijk. Geef ze gewoon eten wat ze lekker vinden en niet al te ongezond is... het is maar voor korte tijd

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 19:43

Ik heb bij de kattenkliniek gewerkt die Berdien ook noemde en wij gaven nooit kappen of rompers mee omdat ze (na het even kort gewassen te hebben) toch wel met rust laten en dat ging/gaat (ben er niet meer werkzaam) 95% van de tijd gewoon goed

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 20:13

in april onze poes laten steriliseren en toen ik dr weer ophaalde is er alleen gezegd dat ze wel mag likken, maar mocht ze overmatig likken dat ik dan een kapje op kon halen.

Kapje is nooit nodig geweest, want na de 'ik mot van die kliniekgeur af' wasbeurt, bleef ze er netjes vanaf.
rompertje is nooit ter sprake gekomen.
99 van de 100 keer gaat het ook gewoon prima zonder romper of kapje. Onze vorige poezen hebben ook nooit een kapje om gehad of rompertje aan na sterilisatie. Wond geneest ook heel snel bij katten.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:19

Nienke89 schreef:
Tilmar schreef:
Mijn kat deed dit ook na sterilisatie. Ze vertikte het om te lopen.

Ik heb haar een paar dagen bij haar eten gezet. Naar de kattenbak ging ze uiteindelijk zelf toch maar lopen.

Toen het rompertje uit ging heeft ze echt hele huis rondgesjeesd.

Ik denk dat als je het een paar dagen kan rekken je al wat veiliger bent met de wond, ze genezen wel snel.

Na hoeveel dagen deed jij het rompertje uit?

Ik moest het 10 dagen om laten, arme beest. Ik heb geluisterd naar de dierenarts, maar als ik het nog eens zou doen dan zou ik het na een paar dagen al af laten. Het geneest echt heel snel.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 21:39

Mijn eenjarige poes is vorige maand gecastreerd, ze doen bij onze dierenarts geen rompertje of kap, ik heb haar wel in de gaten gehouden of ze heel fanatiek aan de wond ging zitten maar dat deed ze niet. Ze is heel snel genezen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 22:09

Onze poes hebben we na haar ingreep met 1 jaar zonder romper laten lopen. Ze zat er niet aan dus ik heb het aangedurfd met hoe ik haar ken- ik was wel ook veel thuis, en in de nachten slaapt zij met ons ritme mee vooral dus de kans was zeer klein dat ze dan alsnog zou gaan likken. De wond heelde ook heel rap dus dat scheelde.

Onze praktijk doet ook standaard geen rompertje of kap omdat hun ervaring ook is dat ze vaak gewoon eraf blijven en het goed en snel heelt.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 22:17

Lekker af laten. Katten zitten doorgaans niet zoveel aan wonden, en het ziet er netjes onderhuids gehecht uit.

Op mijn werk gaan alle poezen naar huis zonder kap of romper, met de mededeling dat als ze overmatig likken ze dan iets op moeten halen, maar de ervaring leert dat dit 9.9 van de 10 keer niet nodig is.

Wat ik veel erger vind is dat je haar mee naar huis zou mogen nemen terwijl ze braakt en niet goed wakker is :oo

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 01:15

Als ze zit, ligt of staat zie ik inmiddels dit.... De onderkant van de wond lijkt naar binnen te gaan en de tepels lijken verdikt, is dit normaal of moet ik mij toch zorgen maken?
Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 01:25

Geen idee, ik zou morgen even de dierenarts bellen als je het wil weten.

Denk trouwens niet dat een rompertje hier veel verschil zou hebben gemaakt.

Is je kat verder in orde? Eet en drinkt ze, doet ze gewoon haar normale ding?

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 01:50

Koper schreef:
Geen idee, ik zou morgen even de dierenarts bellen als je het wil weten.

Denk trouwens niet dat een rompertje hier veel verschil zou hebben gemaakt.

Is je kat verder in orde? Eet en drinkt ze, doet ze gewoon haar normale ding?

Ik vind haar nogal sloom al wilde ze daarstraks wel eventjes spelen met het touwtje van mn trui maar dat lijkt me niet verstandig en ze wil heel graag kroelen.
Ze eet wel maar drinken wil ze niet behalve het sap/saus van haar natvoer als ik dat op een schoteltje doe dan drinkt ze dat op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 01:51

Misschien ook wel moe van de stress.

Heel veel kun je nu niet doen. Ik zou proberen te gaan slapen en morgen zien of ze weer wat is opgeknapt.