Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 22:23

Snap wel dat bij een kleine hond de kans op schade groter is.

Die van mij is onderdanig en gaat voor iedereen plat op de grond liggen. Ik hoop van harte dat dit nog veranderd.

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 22:41

Mbt het optillen ik niet bang voor de reactie van die van mij, die vindt het heerlijk. Maar meer om de andere hond dan juist te gaan triggeren om te springen en te willen "pakken" (al is het maar om te spelen). Maar het is natuurlijk wel zowat het enige wat je kan doen als zo afblokken niet (meer) gaat.

Een petcorrector heb ik nog nooit van gehoord. Is een soort spray dan? Vraag me af of daar wel tijd voor is als het echt mis gaan, dan moet je dat al constant in je hand hebben ofzo?

Voor elke hond is het natuurlijk vreselijk als het mis gaat, en je bent zo afhankelijk van de mensen die bij de hond horen..

Celebi

Re: Eigenaren kleine hondjes: hoe omgaan met grote honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:47

Ja want eerlijk is eerlijk, de video waar waarschijnlijk naar verwezen wordt gaat om een hond die notabene ook aan de lijn zat maar degene die ermee liep kon die hond niet houden tot 2x toe geloof ik. En die hond heeft een volwassen man omver geduwd om dat hondje dat hij boven zijn hoofd vast had kapot te scheuren.

Dus dan kun je nog alles zo veilig willen doen en je hondje aangelijnd houden en optillen bij onraad, dan krijg je zoiets. Je blijft inderdaad afhankelijk van anderen en dat is zo onwijs rot.

Dat de overheid nu ook gaat stimuleren om beveiligings honden aan te schaffen om je weidedieren te beschermen vind ik ook krankzinnig. Mensen kunnen hun simpele ras al niet onder appèl houden, laat staan dat soort beessies.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:52

Ik heb niet alle berichten specifiek gelezen maar wil je 1 tip geven, til je hond niet op!
Dit kan hele verkeerde reacties geven. Inderdaad het opspringen en willen grijpen..

Je kan het beste gewoon los laten lopen (zeker als je zelf angst hebt, voelt je hond echt) word het aan de lijn alleen maar erger. Lijnen zorgen voor extra spanning.

Een pet corrector is een spuitbusje (lijkt een beetje op een busje pepperspray) alleen komt hier een harde luchtdruk uit (alsof je met een deo bus spuit, maar dan harder) Het zorgt voor een soort schrikreactie van de honden waardoor ze uit hun situatie komen en jij dus snel kunt ingrijpen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:54

Ik maak altijd een inschatting van de hond als ik aan kom lopen. Op basis daarvan doe ik of helemaal niks, of roep ik mijn hond bij me, of zorg ik dat ik er tussen sta, of pas ik mijn hele route aan.

Als het misgaat, is het verschrikkelijk, maar de kans is klein en ik probeer wel een zo leuk en relax mogelijk leven te bieden. Optillen doe ik alleen als het daadwerkelijk mis zou gaan.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 07:47

Ik loop met een rottweiler en die geeft niks om kleine honden, zelfs niet als ze schreeuwen zeg maar. Ik vind het dus ook niet fijn als ze opgetild worden want dan wordt het voor hem wel interressant. Ik heb een teckelaanval van zeker een kwartier weg kunnen houden bij hem, hij lag tussen mijn benen aan de riem en de teckel danste al grommend en bijtend om ons heen en de eigenaar kreeg hem niet te pakken. Mensen met kleine honden die eerst een straatje om gingen voor mijn hond lopen nu dus wel gewoon langs hem. Het gebeurde nogal op een druk moment in het park dus heel veel mensen uit de buurt hebben het gezien.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 07:53

Mijn kleine hondje (maltezer) heeft netjes 4 pootjes. waar hij mee aan de grond blijft staan. Een grote hond kan net zo bang zijn van kleine honden, als dat kleine honden bang kan zijn van grotere honden. Maar de vraag is meer of jij die angst hebt voor grote honden, of jouw hond angst heeft voor grotere honden. En ja, als ik in de bos loop, heb ik hem altijd aan een lange lijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:39

BianCatjee schreef:
Ik heb niet alle berichten specifiek gelezen maar wil je 1 tip geven, til je hond niet op!
Dit kan hele verkeerde reacties geven. Inderdaad het opspringen en willen grijpen..

Je kan het beste gewoon los laten lopen (zeker als je zelf angst hebt, voelt je hond echt) word het aan de lijn alleen maar erger. Lijnen zorgen voor extra spanning.

Een pet corrector is een spuitbusje (lijkt een beetje op een busje pepperspray) alleen komt hier een harde luchtdruk uit (alsof je met een deo bus spuit, maar dan harder) Het zorgt voor een soort schrikreactie van de honden waardoor ze uit hun situatie komen en jij dus snel kunt ingrijpen.

Had mijn man onze logeerhond niet op getild, was die hond gegrepen.
En ja, had die aanvaller tegen mijn man opgesprongen, had die een flinke trap gekregen. Wat het voordeel is van een opspringende hond: je kunt ze makkelijk in de buik trappen: ze geven hun buik bloot, zijn kwetsbaarder dan op de grond.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:43

Hopelijk werkt die pet corrector ook bij honden met een hoge prooi drift. Moet je wel op tijd het busje pakken...

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 13:58

Zo'n pet corrector heb ik wel heel erg mijn twijfels bij. Je moet zoiets echt op het juiste moment doen en dan inderdaad al heel de tijd met het ding in je hand lopen. Bovendien zal dit bij eenzelfde hond misschien een keer of twee lukken, maar de kans is groot dat er nadien gewenning optreedt en het geen effect meer heeft.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:25

CupCakes_ schreef:
Eerlijk? De eigenaren met kleine honden zijn in mijn opinion de ergste. Of ik kom gewoon altijd de verkeerde tegen.

Het formaat is al verschrikkelijk, want soms zie je ze ècht niet in het hoge gras lopen. Als eigenaren dan helemaal uit hun panplaat gaan omdat mijn hond gewoon doorloopt en hun hond met rust laat notabene. Zodra zulke mensen een grote hond maar zien dan is er niks meer mogelijk. Hoe vaak deze honden al niet in de vacht van mijn hond hebben gehangen, de confrontatie aangaan terwijl mijn hond de confrontatie uit de weg gaat maar vervolgens wel de schuld krijgt als hij een snauw geeft, meestal niet goed opgevoed zijn vanwege het formaat.

Nee, deze honden probeer ik koste wat het kost te vermijden om mijn eigen hond te beschermen gezien deze veel te lief en niet corrigeert.

Helemaal mee eens, ik heb de gaten in de regenjas van mijn windhond zitten, veroorzaakt door een Chihuahua en vergoeden door de eigenaar is al helemaal niet aan de orde. Mijn grote hond is heel onderdanig en dat schijnt een trigger te zijn voor dat doorgedraaide kleine grut. Ik heb haar altijd los lopen zodat ze kan vluchten voor de kleine hondjes. Ik heb niets tegen kleine hondjes, mijn hond d'r beste maatje is een klein hondje, maar ik heb wel iets tegen die keffende, in de lijn hangende en aanvallende hondjes, waarvan de meeste baasjes ook moeten lachen om de felheid van zo'n beest. Als een grote hond hetzelfde gedrag laat zien dan is de wereld te klein.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:50

Hond = Hond

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:06

Thorn2006 schreef:
Hond = Hond

Idd, er worden net zoveel grote honden doodgebeten door chihuahua's als andersom >;)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:15

Daphne__ schreef:
Thorn2006 schreef:
Hond = Hond

Idd, er worden net zoveel grote honden doodgebeten door chihuahua's als andersom >;)

:D

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:20

BianCatjee schreef:

Ik heb intussen geen kleine hondjes meer, maar toen ik ze wel had (Cotons, rond de 4-5 kilo), werden die in het geval van een aanstormende grote hond zéker opgetild. Met een hele goede reden.
Mijn reutje was zo’n ‘rothondje’ waar veel eigenaren van grote honden een hekel aan hebben, kleine witte pluizenbal met een hele grote mond tegen met name vreemde grote honden. Maar zo was hij niet altijd geweest, hij was juist super sociaal en vriendelijk (en dat is hij tegen onze eigen grote honden ook altijd gebleven), maar na tot 2x toe een enthousiaste grote hond bovenop zijn rug en 1x flink gebeten te zijn werd dat heel wat minder. Hij stond altijd echt prima onder appèl, zelfs toen nog, maar maakte een berg herrie. Hij ging enorm keffen en grommen en viel ook echt uit als ze kwamen neuzen. Zo’n grote hond hoeft maar 1x echt goed bovenop hem te duiken en einde verhaal. Hoeveel met grote honden me hebben verteld dat ik hem niet op moest tillen en ze ‘het zelf uit moest laten zoeken’ was verbazingwekkend.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 16:05

Ik heb ook gelukkig geen echt kleine honden meer, maar hier de hondenschool was duidelijk: iedereen die zegt dat je je hondje niet op zou moeten pakken, zou zelf moeten zorgen dat hun hond onder appel zou staan en niet ongevraagd op vreemde honden af zou gaan, dan zou er ook geen noodzaak zijn om een hond op te pakken. En triggert dat iets bij een grote hond, dan is het dus dubbel zo duidelijk dat een eigenaar echt geen grip op het gedrag van de hond heeft en het probleem van zijn niet opvoeden bij een ander probeert te leggen.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 17:20

Mijn amerikaanse bulldog (altijd aangelijnd overigens) werd vanaf het begin afgesnauwd door een paar kleine hondjes in de buurt, die dat altijd ongestraft mogen doen. Dat ging 1.5 jaar lang goed, inmiddels dauwtrappen mijn hond terug ik straf haar overigens wel als ze dit gedrag vertoond(ookal begrijp ik het). Met een herder op cursus idem dat beest blafte zodra hij haar zag, gevolg zeperd racistisch naar alle herders met geduld van ons en een eigenaar van een herder uit de buurt passeert ze alle herders weer gelukkig. Kleintjes (de keffers) blijft een ding.

Dus zoals meerdere hier aangeven het ligt niet aan het formaat/ras maar aan de opvoeding.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:06

BianCatjee schreef:

Je pakt ze op en draait weg van de hond. Desnoods trap je naar achter als ie na de tweede draai nog probeert. Dan is het nl geen spelen meer maar grijpen.

Als iemand zijn of haar grote hond geen manieren kan leren is dat sneu voor de grote hond maar ik zou een kleintje ook op pakken. Heb Jack Russels gehad en Mechelse herders. Ook een labrador. De grote honden mochten niet met onbekende kleine honden spelen. Enkel als ze elkaar kennen en je weet dat de grote hond voorzichtig is.

Mijn Jack Russels heb ik hun hele leven op gepakt als het weer zo ver was. Ik ben 1,50m dus niet groot en er is nooit een grote hond aan mijn jack geraakt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:24

Ik heb 2 kleine honden, lees onder de 10 kilo met een lange rug, teckels.
Heb de kleinste van de 2 al verschillende keren op getild. Beide goed opgevoed en luisteren ook goed. Mijn hond, mijn keus, mijn situatie of ik ze wel of niet op til.

Vorige week nog wezen hardlopen, lopen super strak bij mij. Komen er vanaf 200 meter 3 grote herders op ons afgestormd en ja de kleinste heb ik op getild, maar zij kan ook feller reageren dan haar dochter, mensen maar roepen ja ze doen niks, ja daag komen blaffend op ons afgestormd. En met de lange rug bescherm ik ze ook graag.

Vind persoonlijk mensen vervelender, als ze net in de berm gaan staan, moeilijk staan praten tegen hun hond, of toch net de lijn iets te lang laten. Loop dan lekker door en maak geen oogcontact met de andere hond, dan krijg je ook geen aandacht.

Jonnekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:31

Dit is dus de reden dat ik met m’n staffords bijna niet meer in gebieden loop waar ze los mogen, ik heb dus zo’n Collie aanval overleefd met m’n reu, we werden ingesloten door een groep en Bootz bleef gelukkig netjes aan de voet en keek me echt zo aan van wtf ik heb er dus ook 1 een schop gegeven mensen liepen 2 weilanden verderop, mijn staffords kunnen gewoon los en luisteren komen er andere honden aan pak ik ze vast niet omdat ze bijten nee het is en blijven staffords en mensen hebben nu eenmaal vooroordelen maar als ze eenmaal zien hoe goed ze luisteren en met andere honden kunnen is het best grappig oh maar deze zijn niet zo gevaarlijk.
Bootz is gelukkig een goedzak die geleerd heeft andere honden te negeren die op hem afkomen en dat vind ik erg knap voor een internationale dekreu.
Ik ben van mening dat alles begint met opvoeding en je eigen energie

En idd hoe klein ze ook zijn til ze alsjeblieft niet op het kan echt een trigger zijn voor sommige honden

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:38

Maar wat is er zo erg aan een hondje die rustig op de arm zit? Waarom triggert dat? Wanneer dat triggert dan staat de hond dus niet onder appèl en is de kans dat het kleine hondje op de grond ook gepakt wordt even groot. Dus nee dan liever hoog en dan vang ik de klappen wel op dan dat ik te laat ben en hem onder een lompe hond vandaan moet grissen met alle gevolgen van dien.

Als een hond tegen iemand opspringt om een hondje te pakken dan is dat echt geen normaal gedrag voor een losloopgebied. Dat er eens eentje omhoog komt om te komen kijken uit speelsheid is namelijk heel wat anders dan blijven springen, happen en dusdanig door blijven gaan dat kleding aan stukken getrokken wordt. Zeker als er dan eigenaren bij lopen die er dan niks aan doen. Geen sorry voor het gedrag of de hond überhaupt proberen te roepen.. Maar wel vervolgens inderdaad alleen maar fel reageren op mij die een hond probeert te redden van letsel. Het is de omgekeerde wereld.

Er lopen toch ook mensen met kinderen in de bossen. Die zitten ook wel eens op de arm. Soms hebben ze een knuffel vast. Heel veel anders dan hoe ik mijn hondje op de arm heb is dat niet. En naar dat kind opspringen is toch ook niet gewenst? Waarom wordt dat gedrag opeens wel gewoon bevonden als het om een hondje gaat.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:39

Die kleine van mij (kaninchen teckel) gaat gewoon de lucht in, of je het er nou mee eens bent of niet. Hoevaak ik die discussie al niet heb gehad met mensen. Vooral nog toen hij een klein mupske van 1,5 kg was. Dan kwam er zo'n opgeleid projectiel van een labrador op hem afronden, en dan moest ik volgens de eigenaresse hem het zelf laten oplossen :')

Ja, die heb ik dus in mijn nek gegooid, die labrador heb ik een duw gegeven, want die sprong acuut tegen me op, en toen die eigenaresse verhaal kwam halen en mij kwam vertellen dat mijn teckel pup een hele dominante hond zou worden als ik hem elke keer zou optillen, heb ik haar keihard staan uitlachen. Maar zij wist waar ze het over had, want zij had al 40 jaar honden. Oké :7

Hij is nu 6, het is een vreselijk sociaal hondje geworden, kan eigenlijk overal los, en vindt alles en iedereen leuk.

En vooral na zijn hernia vorig jaar ben ik nog voorzichtiger met hem geworden, vooral als ik grote honden tegenkom die ruw spelen en overal met die grote poten op slaan. Hoppa, op de arm, geen probleem.

En dat adviseer ik dus ook aan mensen met kleine honden pups, die het aan mij vragen. Die zijn dan zo bezorgd; "ja, maar de hondentrainster zei dat ik daar een dominante hond van krijg, maar ik krijg het altijd zo benauwd als die kleintjes persé op de grond moeten blijven". Waarom luister je dan niet naar je eigen gevoel? Die hondentrainster is toch ook geen heilige?

En een trigger voor andere honden? Wat heb ik daar mee dan? Mag ik mijn hondje niet meer veilig laten voelen omdat jouw hond daar mee getriggerd wordt? De laatste hond die tegen mij op sprong om bij mijn hond te komen heb ik een knietje verkocht. En toen probeerde hij het nog een keer, en toen kreeg hij een trap.

Mijn vorige hond is zo vaak aangevallen, dat is niet meer op een hand te tellen. Vooral toen ze ouder werd, en niet meer van zichzelf af kon bijten, ben ik met een zweep gaan lopen. Ik liet mijn oudje niet meer gegrepen worden door een of andere opgefokte debiel van een hond met een eigenaar zonder lijn, want vreemd genoeg kon die hond opeens wél aangelijnd worden als ik met die zweep liep.
Laatst bijgewerkt door StellaMay op 17-06-24 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:43

Ik heb een middelgrote hond en een klein hondje. Hiervoor alleen een klein hondje.
Maar ook met de kleine hondjes heb ik evenveel gedaan als de grote. Naar de hondenschool, elke dag naar het bos,naar het water, loslopen waar het kan, mee op vakantie, wandelen met andere honden en noem maar op.
Beide kleine hondjes zijn/waren even vertrouwd en zeker met alles als de grote hond. Ze doen niet onder in wat ze kunnen als onze grote hond.
Enkel grote honden lopen ze toch vaak met een boogje omheen. Geen keffers zijn ze, maar ontwijkend om geen confrontatie te krijgen.
Dit hadden ze beiden als jongere hond niet, maar door meerdere malen omver te zijn gestuiterd door grote 'speelse' honden werden ze toch voorzichtiger.
En logisch, ze zijn toch kwetsbaarder. Ene hondje heeft zelfs een flink gekneusde rug gehad door zo besprongen te zijn door een 30 kilo zwaardere hond.
Maar desondanks toch vriendelijk naar de meeste honden, of met een boogje erom heen.

Ik lees soms dat je beter geen kleine hondjes kunt optillen als je denkt dat het niet goed gaat.
Ben ik het niet mee eens, je zou toch altijd je hondje beschermen als het nodig is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 18:51

Daphne__ schreef:
Thorn2006 schreef:
Hond = Hond

Nee, maar ook een Chihuahua moet worden opgevoed en hoort niet op andere honden af te denderen.
Helaas lijkt er een groep eigenaren van kleine honden te zijn die meent dat opvoeden niet zo nodig is omdat ze qua geluid en getrek aan de riem niet lastig zijn als grotere honden. En dan de groep mensen die een klein hondje zoals een Chihuahua of Dwergkees (ook wel Pomeriaan genoemd) kiezen omdat ze zo hip zijn en leuke jasjes aan kunnen.

Dat gezegd hebbend kan ik mij weinig conflicten herinneren tussen onze Goldens en kleine honden. Wel met bepaalde grotere honden. En er was een eigenaar van een Jack Russell die haar hondje eigenlijk alleen met onze hond durfde te laten spelen omdat ze wist hoe voorzichtig hij met haar hond was. Hij lag eigenlijk altijd als ze samen aan het spelen waren.

Zoals eerder gezegd ligt het meestal niet aan de grootte van de hond, maar met de kennis van de eigenaar.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:00

BrankaZ schreef:
Daphne__ schreef:

Nee, maar ook een Chihuahua moet worden opgevoed en hoort niet op andere honden af te denderen.
Helaas lijkt er een groep eigenaren van kleine honden te zijn die meent dat opvoeden niet zo nodig is omdat ze qua geluid en getrek aan de riem niet lastig zijn als grotere honden. En dan de groep mensen die een klein hondje zoals een Chihuahua of Dwergkees (ook wel Pomeriaan genoemd) kiezen omdat ze zo hip zijn en leuke jasjes aan kunnen.

Dat gezegd hebbend kan ik mij weinig conflicten herinneren tussen onze Goldens en kleine honden. Wel met bepaalde grotere honden. En er was een eigenaar van een Jack Russell die haar hondje eigenlijk alleen met onze hond durfde te laten spelen omdat ze wist hoe voorzichtig hij met haar hond was. Hij lag eigenlijk altijd als ze samen aan het spelen waren.

Zoals eerder gezegd ligt het meestal niet aan de grootte van de hond, maar met de kennis van de eigenaar.

Ik heb mijn bericht even teruggelezen, maar ik zie nergens zeggen dat een kleine hond niet opgevoed moet worden?

Ik vind het alleen bijzonder dat ts een topic aanmaakt over haar angst, namelijk dat haar hond doodgebeten word door een grotere hond. En de reacties zijn: Ja, maar kleine hondjes zijn ook poedersuiker!

Je zou dus kunnen zeggen dat er een grote groep grote honden eigenaren zijn, die vinden dat hun honden best mogen doorbijten, als de andere hond onopgevoed is.

Het hondje waar ts in de op over spreekt, die doodgebeten werd. Dat was een chihuahua van een oude man, netjes aangelijnd en doodgebeten door een grote hond, die uitgelaten werd aan een rollijn, door een kind die hem niet kon houden.

Ik herken ts haar angst zo goed. Mijn jack x chihuahua is 16 jaar, loopt langzaam, ziet en hoort slecht.. Hij is altijd aangelijnd. Mijn buren hebben 2 Mechelse herders aan een rollijn, die man word door ze voortgetrokken en ze blaffen en doen. Als ik hun zie, pak ik mijn hond en maak ik dat ik binnen kom. Gaat het mis, dan zal dat vast zijn omdat mijn hond klein en poedersuiker is.

Edit: Ik heb nog even de OP doorgelezen, maar ts zegt zelfs dat haar hondje zich prima gevraagd. Dus de reacties over onopgevoede kleine honden, zijn offtopic.. Want ts is bang dat haar nette kleine hond word doodgebeten.