Tuin katproof maken,maar hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 11:40

Vriendin van me heeft ook stroomdraadjes, volgens mij 3 lijntjes schuin bovenop de schutting en schuur

Afbeelding

Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 18:54

snuffie123 schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Ik vind het zelf heel belangrijk dat de tuin er nog heel mooi uit ziet en daarom valt zelf katrollen maken van pvc of wat dan ook wel af. Vind dat geen gezicht :o

De netten zijn ook niet direct mijn voorkeur omdat je ze erg goed ziet, maar als het netjes gebeurd wellicht een optie. Ik hou hem nog even open. Het lijkt nu alsof dat wel altijd werkt. Klimmen ze niet alsnog via het net op de schutting?

Ik ga ook even een kijkje nemen of de FB site, thxx!

Hier zie je de netten vrijwel niet meer door de groei van klimplanten.

Ze zijn hier nog nooit op een net geklommen.

colunder

Re: Tuin katproof maken,maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 20:46

Hier schrikdraad, staat al jaren niet meer aan, maar ze blijven er netjes bij vandaan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:01

De mensen die schrikdraad hebben, kunnen jullie voor mij wat detail foto's maken van de afscherming?

Mag ook in de PB.

Ik wil tzt mijn tuin ook catproof (proberen te) maken en schrikdraad lijkt de meest voor de hand liggende manier.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 15:49

Als er planten tegenaan groeien heb je niet veel meer aan het schrikdraad (stroom verlies) denk ik of maakt dat niet uit? Als je van een wilde/groene tuin houdt wel jammer.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 17:00

Ik heb al jaren catfence van Petsafe.
Draad loopt rondom via de schutting en beide katten hebben een bandje om. Als ze te dicht bij de draad komen krijgen ze via het bandje een piepje, reageren ze daar niet op krijgen ze daarna stroom

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:07

Jis_ schreef:
Als er planten tegenaan groeien heb je niet veel meer aan het schrikdraad (stroom verlies) denk ik of maakt dat niet uit? Als je van een wilde/groene tuin houdt wel jammer.

Klopt, dan krijg je kortsluiting of in elk geval hoor je het draad dan ook tikken (net als met lang gras in een weide zeg maar). Al vind ik het niet zo'n probleem om paar keer in de week even wat groen weg te halen met een knippertje. Als het sluiting maakt hoor je dat ook echt wel :D
Vind ik voor mijn weelderig groeiende roos en clematis het niet zo erg dat ze wat gesnoeid worden aan de bovenkant, de rest is nog steeds groen en vrij wild haha.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:30

Evelyne79 schreef:
Draad loopt rondom via de schutting en beide katten hebben een bandje om. Als ze te dicht bij de draad komen krijgen ze via het bandje een piepje, reageren ze daar niet op krijgen ze daarna stroom

Ik vraag me af of dit echt goed helpt en hoe leer je dit aan.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 23:45

Wij hebben ook een heel pakket klaar liggen (al ruim een jaar) om onze tuin af te zetten met stroomdraad, maar ligt nog nieuw in de doos omdat onze katten echt niet proberen de tuin uit te gaan dus top.
Maar ik ga hem nu toch tevoorschijn halen omdat ik echt in staat ben om de buur katten iets aan te doen, probeer je je tuin netjes te maken/houden slopen de katten van de buren alles, schijten overal etc..

Met stroomdraad moet je wel rekening houden met + en - draden dat je die beide hebt, want wanneer een kat springt heeft hij geen contact met de grond.

Tevens is het net als bij een paardenomheining belangrijk dat je begroeiing van de lijn houd ivm stroomverlies

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 00:00

Jis_ schreef:

Ik heb 1100 m2 tuin en moet ca. 140 m afzetten. Het moet vooral praktisch. Die planten krijgen wel een ander plekje.
En ik heb al een weideklok. Dus ik kan zo de draden aansluiten.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 08:57

Muiz schreef:
Jis_ schreef:

Klopt, dan krijg je kortsluiting of in elk geval hoor je het draad dan ook tikken (net als met lang gras in een weide zeg maar). Al vind ik het niet zo'n probleem om paar keer in de week even wat groen weg te halen met een knippertje. Als het sluiting maakt hoor je dat ook echt wel :D
Vind ik voor mijn weelderig groeiende roos en clematis het niet zo erg dat ze wat gesnoeid worden aan de bovenkant, de rest is nog steeds groen en vrij wild haha.

Bij mij ziet het er nu zo uit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

7September

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:49

Mijn kat is al wat ouder en klimt niet meer echt op de schutting (ze durft er vooral niet meer af). Enige uitdaging is dat ze onder de poort door kruipt, maar dat is simpel opgelost met een extra plank.

Vroeger hadden wij een schutting met verticale planken i.p.v. horizontaal. Dat hielp ook, konden ze niet omhoog klimmen. Al gok ik dat een nieuwe schutting niet helemaal in de planning zit haha.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:57

Hier ook een petsafe kattenomheining, ik wilde dat we dit eerder geweten hadden.
We wonen aan een drukke weg, en hebben 2 katten onder de auto gehad. Beide hebben het overleeft, de 1e uiteindelijk door complicaties overleden, de andere mist een achterpoot. We hebben een redelijk groot perceel en een ren zag ik niet zitten, dus toen ik uiteindelijk het petsafe systeem tegen kwam leek dit echt een uitkomst.

Onze katten waren nog vrij jong en als kitten hebben we ze wel aan een tuigje laten wennen, dus toen het petsafe systeem geinstalleerd was, hebben we ze eerst weer aan tuigjes mee naar buiten genomen. Bandjes om, en zodra ze te dicht bij de draad kwamen, en het bandje begon te piepen, trokken we ze aan het tuigje terug. Dit een tijdje gedaan en daarna onder toezicht los gelaten. En ja, de 1e keer kregen ze een schok (welke in te stellen is qua sterkte), maar daarna hadden ze het door.
We hadden eerst alleen de tuin en achtertuin omheind, tegenwoordig hebben ze ook het weiland erbij. Dat is het mooie van dit systeem, het is heel eenvoudig te vergroten.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:28

Jis_ schreef:
Muiz schreef:
Jis_ schreef:

[ [url=m/VG4mk4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RZbSsy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ryoMqR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is wel een heel stuk weelderiger dan mijn rozenstruik ja _O-

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 11:34

Muiz schreef:
Jis_ schreef:

[ [url=m/VG4mk4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RZbSsy.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ryoMqR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is wel een heel stuk weelderiger dan mijn rozenstruik ja _O-

:))

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 14:45

FennyPower schreef:
Evelyne79 schreef:

Ik vraag me af of dit echt goed helpt en hoe leer je dit aan.

Werkt perfect, ik vervang elke 3 maanden de batterij
Met intrainen heb ik ze een tuigje om gedaan en dan "lok" je ze eigenlijk naar de grens van de draad. Dit oefen je een paar keer en later doe je dat weer, zo bouw je het op. In het begin zet je alleen het piepje aan zodat ze dat gaan horen, hoor je het piepje trek je ze een een stukje aan de kant. Daarna zet je de eerste stand stroom erbij en herhaal je de stap. Bij mij staan ze bij beide katten op stand 3, dat is de piepje met de tweede fase stroom, er zijn 5 standen in totaal. stand 1 is alleen het piepje, stand 2 t/m 5 is opbouw in sterkte van stroom

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:04

Ik lees graag even mee.
Wij hebben aan 1 kant helemaal schutting, achter schutting en muur..
Maar aan de andere zijde een gaashek van de buren met klimop. En dit hek, daar kunnen katten doorheen.
Ik wil geen schutting voor dit hek zetten want vind het gaashek wel mooi en de klimop ook prima, maar…..
Daar zouden de katten dus kunnen ontsnappen…
Iemand dan toch een creatieve oplossing of ontkomen we toch niet aan iets van een schutting pal tegen dat gaashek aan ( en moet ik met de buren in gesprek..)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:09

Muze schreef:
Ik lees graag even mee.
Maar aan de andere zijde een gaashek van de buren met klimop. En dit hek, daar kunnen katten doorheen.
Ik wil geen schutting voor dit hek zetten want vind het gaashek wel mooi en de klimop ook prima, maar…..
Iemand dan toch een creatieve oplossing of ontkomen we toch niet aan iets van een schutting pal tegen dat gaashek aan ( en moet ik met de buren in gesprek..)

Je zou er katten net voor kunnen spannen, daar kunnen ze niet doorheen maar groeit de hedera wel gewoon doorheen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 12:14

Tancreda4 schreef:
Ik lees mee. Mijn unit is te log/dom := om te kunnen klimmen maar vanwege een buurkat die in en uit komt ben ik wel bang dat het m een keer gaat lukken met haar voorbeeld. Anderzijds wil ik wel dat de buurkat nog op bezoek kan komen want ze spelen zo leuk.... dilemma.

Misschien zijn je buren ook wel in voor afrastering en kunnen jullie de tuinen tezamen afsluiten?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 14:44

Muze schreef:
Ik lees graag even mee.

Wij hebben een stuk een Beukenhaag met de achterburen met een lage afrastering, daar zouden onze katten makkelijk uit zijn gekomen en daar heb ik een net tegenaan gespannen. Beukenhaag flink gesnoeid daarvoor en nu groeit het daar doorheen en zo zie je het ook niet meer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 15:38

Muze schreef:
Ik lees graag even mee.

Kippengaas aan het bestaande gaas binden?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 23:33

Even een schopje hier!

Ik ga binnenkort verhuizen en wil de tuin (zo onzichtbaar mogelijk := ) katproof maken.

Nu heb krijg ik geen rechte schutting, maar een met daarbij treden er in.

Voor de beeldvorming:
Afbeelding

Nu dacht ik aan het rol systeem (zelfgemaakt want :$ ), maar ook wel netjes gedaan en dan dus geen pvc buis, maar iets van hout?

Of zou stroom de beste oplossing zijn? Ik wil de katten absoluut niet uit de tuin hebben op de nieuwe plek, maar zeker mijn Wolf heeft het buiten zijn wel nodig.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 00:21

op fb is een groep die hier dingen over plaats, vraagt, aanbied etc. methodes foto's tips overig materiaal nw materiaal en gebruikt materiaal aanbod etc.