Border Collie en paarden, tips gevraagd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:37

Aandacht is een goede oefening. Wij moeten veel trainen op steadiness. Dat betekent vooral dat je hond netjes leert wachten op jouw commando. Rust erin voordat de opdracht moet worden uitgevoerd. Dat is vast ook iets dat je met een border kunt trainen. Dat is echt wat ons heel erg geholpen heeft.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 14:02

SusanH schreef:

KimD schreef:
Maar wat noem jij sterk reageren? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Je zou je BC kunnen leren om afstand te houden en het gedrag te doseren, eruit trainen is praktisch onmogelijk, dan had je een knuffel BC bij de HEMA moeten kopen, die luisteren over het algemeen heel goed, instant. tbc, dit is een grapje... :Y)

Onze BC's zijn van pup af aan mee geweest bij de paarden en hebben een lange tijd geleerd van achter een of draad wat gewenst gedrag was, daarna mochten ze bij het paard dat ik het meeste vertrouwde 'voor het echie' oefenen. Uiteindelijk konden de honden onbeheerd tussen de paarden lopen, dat ging helemaal prima. Als de paarden rustig gingen staan grazen gingen de paarden liggen zonnen, ze hadden geleerd dat de rust van het paard ook rust voor hun betekende.

Vaak als de paarden door de wei aan het hollen waren, rende hun mee, niet jagen, niet drijven, gewoon meerennen. Dat mocht wél maar op afstand, de paarden hebben rondvliegende hoeven waar zij niks aan kunnen doen, en de honden hoeven die niet tegen hun kop te hebben.

Stilstaande paarden mochten wel benaderd worden, vaak was dat heel zoetjes en paard & hond stonden dan lekker te kroelen. <3

Wat nét zo belangrijk is, is om de paarden te leren om te gaan met de honden. Niet jagen, niet bijten en niet onnozel miepen & slaan. Ook dat vergt tijd, veel tijd.

Paarden die we onderweg tegenkomen worden anders benaderd, daar gaan we voor aan de kant en er wordt niet bewogen of gekeft (alhoewel dit vooral van toepassing is op de Schotse Collies & BC puppy's, eenmaal volwassen weten ze wel hun kop te houden. :+ ). Daar komt een simpele lay-down and stay, pas op commando mogen ze gaan, daarmee wacht ik bewust altijd iets langer want ik weet niet hoe vreemde paarden reageren op de honden.

Je kunt een BC niet zijn natuurlijke gedrag afleren, je kunt het wel ombuigen naar gewenst gedrag.

Zilverroosje schreef:
Let wel: ik stel me met deze vraag kwetsbaar op, in BC land kan iedereen het super goed en problemen zijn voor klunzen, maar sorry dat is niet de werkelijke wereld. Dus kom maar op met bemoedigende tips. Wij gaan ervoor!

Juist omdat het verkeerd bewoorden en aanpakken van de situaties funest is voor de reputatie van de BC. Hier wordt ook al weer neurotisch genoemd, heel hardnekkig en neurotisch zijn ze alleen maar als niet wordt voldaan aan hun natuurlijke wensen. Kijk voor de grap eens op herplaats pagina's speciaal voor de BC. Dan staat me het huilen nader dan het lachen en mijn bloed kookt binnen no-time door de beschrijvingen.

Klopt, heel triest! Neurotisch is idd wat anders dan druk. Maar ik vind wel dat vragen gesteld moeten kunnen worden, juist om te voorkomen dat dingen uit de hand lopen en herplaatsing voor mensen de enige optie is. Vriendelijke behulpzaamheid is dan zeer welkom. Ik heb me de eerste maanden ook vastgehouden aan mensen die vertelden dat het echt beter gaat worden met zo’n drukke knaagpup. Als mensen dan alleen maar zeggen hoe fout ik het doe en dat de hond mislukt, ja dan verlies je de moed.
Had ik al verteld dat het verder een hele leuke hond aan het worden is? Die super enthousiast is als we wat gaan doen en verder heerlijk kan liggen slapen in huis?

Sterk reageren is: wegschieten in volle vaart aan de lijn, niets meer zien of horen dan alleen datgene waar hij op gefocust is. Omdat hij vast zit, moet hij wel terug, gaat dan maar zitten, omdat ie het even niet weet en dan na 10 seconden is er weer iets te vragen aan hem. Maar los van de lijn is ie natuurlijk in die 10 seconden 200m verder. Om heus wel terug te komen, maar in die tijd kan er van alles mis gaan. Dus dat moeten we niet hebben.

Je schrijft dat je pups eerst lange tijd vanachter het draad hebben geoefend. Dat doen wij dus ook, ook al vanaf pup. Ook geoefend met een braaf paard op het erf. Dat gaat, maar vind hem nog te druk, blijven we dus oefenen.Ik wil vooral het wegschieten achter rennende paarden graag afleren dus. Om te voorkomen dat hij idd een opdoffer krijgt, of de paarden zich blesseren of nog erger, een paard met ruiter onderweg van hem schrikt. Hoe oud waren jouw honden toen ze los konden in de wei?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 14:07

SusanH schreef:
Aandacht is een goede oefening. Wij moeten veel trainen op steadiness. Dat betekent vooral dat je hond netjes leert wachten op jouw commando. Rust erin voordat de opdracht moet worden uitgevoerd. Dat is vast ook iets dat je met een border kunt trainen. Dat is echt wat ons heel erg geholpen heeft.

Dat is wel een goede tip. Natuurlijk op de hondenschool ooit wel geleerd, maar een goede reminder, om zelf bewust rustig te blijven en aandacht te vragen. Het is een snelle, slimme hond. Niet in mee laten nemen, eerst rust. Dank!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:52

Zilverroosje schreef:
Je schrijft dat je pups eerst lange tijd vanachter het draad hebben geoefend. Dat doen wij dus ook, ook al vanaf pup. Ook geoefend met een braaf paard op het erf. Dat gaat, maar vind hem nog te druk, blijven we dus oefenen.Ik wil vooral het wegschieten achter rennende paarden graag afleren dus. Om te voorkomen dat hij idd een opdoffer krijgt, of de paarden zich blesseren of nog erger, een paard met ruiter onderweg van hem schrikt. Hoe oud waren jouw honden toen ze los konden in de wei?

De BC's ongeveer met 7/8 maanden, de SC's iets ouder dan dat, die zijn wat hardleers. Borders leren snel en graag maar het kost wel tijd. Herhaling, aanpassing, bevestiging en nog meer herhaling. Zeker als de hond zichzelf dit al heeft aangeleerd en dus zichzelf beloond en daar meer waarde aan hecht dan aan jouw beloning.

Ik zou dan de lijn korter houden en vanuit daar gaan oefenen, eerst een contactcommando en als dat bevestigd is, dat weer uitbreiden naar iets meer ruimte.