Koppelen van 2 poezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nafkedemi

Re: Koppelen van 2 poezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 15:21

Lijkt mij een goed idee, eerst ff wat de omgeving leren kennen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 15:29

Ik heb een snelle en langzame introductie gedaan thuis

Het verschilt heel erg per kat. Ik heb thuis twee katers die het geen probleem vinden om een snelle introductie te doen en een poes die het wel heel moeilijk vindt als er een kitten bij komt. Ik heb dan ook met de laatste kitten een langzame introductie gedaan (ook om ziektes te voorkomen en haar aan te laten sterken). Dit is voor de poes wel heel fijn geweest en is zonder stress gegaan terwijl ze bij een snelle introductie echt een aantal weken van slag was

Als jou poes nu al van slag is dan zou ik de langzame introductie aanhouden. Die wordt ook door katten gedragsdeskundige aangeraden

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:00

Ik ben ook van team bij elkaar. Ik heb 1x met een herplaats kater de langzame versie gedaan omdat hij ook lomp zou doen met spelen, dat ging op zich ok. Maar ik vond het wel lastig gedoe allemaal dat heen en weer.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 16:18

Ze hebben elkaar net gezien door her glas van de balkon deur. De kitten was voorzichtig nieuwsgierig en onze poes keek ook geinteresseerd. Had 1x geblaasd maar verder vond ze het wel interessant. We hebben onze poes beloond met snoepjes, op een gegeven moment had ze geen interesse meer en ging ze wat anders doen. De kitten ging even aan haar kant voor de deur liggen en is daarna ook weer haar eigen gang gegaan.

Wij zijn heel blij met deze reactie, over de kitten maken wij ons niet zoveel zorgen. Behalve dat we hopen dat ze snel wat meer gaat eten en gaat poepen.
Onze poes was gelukkig al iets rustiger bij het oogcontact. We gaan morgen weer hetzelfde doen en ze evem weer laten ruilen van kamer. Misschien dan dinsdag bij elkaar weer zetten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:40

Ik zou in alle eerlijkheid niet zo trutten :o
Deur open en katten bij elkaar, dit is alleen maar irritant voor jullie zelf ook. Maak het niet zwaarder dan het is.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:44

Maar het kan ook zijn dat je kitten niet eet vanwege stress. Ze is opeens alleen. Snapt niet waarom ze niet naar de andere mag. Laat ze gewoon bij elkaar dat eten komt vanzelf wel weer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:44

Bij elkaar zetten en niet mee bemoeien. Hoe moeilijk ook. Gewoon zorgen dat ze te eten hebben, en als ze aandacht komen halen krijgen ze een kroel. Alleen als er echt gaten in één van de twee vallen dan haal je ze uit elkaar. Maar niet gaan roepen, spelen, afleiden, met geurdingen enz gaan zitten rotzooien.

Maar zoals al aangegeven: een volwassen kat zal niet zomaar een kitten slopen. Grommen en blazen is normaal, en kan ook duiden op angst. Het hoeft niet altijd agressie te zijn. Normale katten zullen wat blazen, staren, hun haar overeind zetten maar een echte confrontatie zo veel mogelijk proberen te vermijden.

Het kitten is fysiek kleiner, dus die kan zich verstoppen op plekken waar de oudere kat niet bij kan, als dat nodig is.

Toen ik mijn kitten (nu 11 jaar) in huis haalde had ik het reismandje in de kamer gezet. Na een tijdje het deurtje open. Mijn kater (die overmorgen 18 wordt) sloop er omheen, rook, en sloop toen weer weg.
Na een uur zat de kitten nog steeds in het mandje. Totaal versteend. Dus ik ben met mandje + kitten op de bank gaan zitten en ben met een touwtje gaan spelen. Binnen een minuut had ik een ontdooide kitten wat toen haar nieuwe omgeving maar eens ging verkennen. Ze is nog steeds heel assertief en dat heeft haar toen wel geholpen. Maar haar even "in beweging" krijgen is het enige wat ik toen heb gedaan, uit intuïtie (niet uit gepieker ;) ), om haar uit die bevriezing in haar hoofd te krijgen en weer in contact te laten komen met haar lijf en omgeving.

Nou is mijn kater vrij groot van stuk en voor veel katten indrukwekkend om te zien. Het is geen vechtjas en dat hoeft ook niet, de meeste katten gingen ook zonder gedoe wel in een bochtje om hem heen (nu niet meer, vanwege leeftijd). Maar hij is enórm lief, en eerder een schijterige binnenvetter dan dat hij zich druk maakt om andere katten En mijn kitten is er eentje met veel temperament. Als ze verlegener was geweest had de gewenning langer geduurd.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 16:52

Ik snap je hoor, maar voor ons voelt het niet irritant zo. We wonen niet super groot dus we vinden het belangrijk dat het goed gaat, als het niet goed gaat hebben ze gewoon niet super veel ruimte om elkaar te ontwijken.
Onze poes is gewoon een stressgevoelig typje dus we vinden het belangrijk dat het voor haar zo prettig mogelijk verloopt.

De kitten heeft inmiddels weer wat gegeten en ligt lekker te slapen.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:55

Grote kans dat wanneer zij de oudere ziet eten zij ook gaat eten. Gewoon deuren open zetten

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 16:59

SnuitjeLove schreef:
Dat is wel een goede tip, heb jij hier zelf ervaring mee? Op internet lees ik dat je de spray niet rechtstreeks op dieren mag aanbrengen. Kan het dan niet schadelijk zijn als je dit wel met je handen doet?

Ja, he er zelf ervaring mee. Uiteraard moet je hun niet zeiknat maken ,hoor. Maar gewoon op je handen vochtig en dan over hun.
En schadelijk is het zover ik weet niet, want je sprayed het ook op krapbaleb, speeltjes en, enz.

Alternativ kun je in de drogisterij ook valerian-tinktuur halen ( Uiteraard Onder alcohol) gaat om de valeriaan en zijn geur zelf

Feliqay verdamper mijn ervaring : veel geld en geen enkele effect.
Maar dat is dus mijn ervaring over de jaren ( en verschillende katjes)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 17:40

Jullie hebben ons overtuigd. We hebben de deur open gedaan terwijl we met de kitten aan het spelen waren. Onze poes is op het kittenvoer afgerend en heeft eerst dat bakje leeggegeten terwijl wij om haar heen aan het spelen waren met de kitten. Er was wat geblaas en wat tikjes op afstand met wat gegrom. We zijn toen met de poes gaan spelen terwijl de kitten wat angstig op de bank zat toe te kijken. Als de poes in de buurt kwam begon de kitten te grommen en trok de poes zich terug. Het lijkt er op dat onze poes zich dus wat onderdanig opsteld maar dat kan misschien ook komen doordat de kitten hoger zat dan haar.
Ik denk dat het zo'n 20minuten ueeft geduurd en nu is de poes weer ongeinteresseerd de kamer uitgelopen. De kitten zit nog een beetje in elkaar gedoken op de bank. Maar ik ben verbaasd en blij hoe het gaat!
Bedankt voor jullie aanmoediging, ik zal jullie op de hoogte houden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:53

Fijn dat 't goed gaat :)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:54

Fijn om te lezen dat het goed is gegaan! Kitten zal vast snel weer bijtrekken, die heeft zoveel indrukken gehad de laatste dagen. :)

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 17:56

Onze poes is heel nieuwsgierig en zelfs onderdanig. Ging liggen op afstand van de kitten. De kitten houd haar op afstand met grommen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 17:58

Dat komt dus wel goed, mijn ervaring na 45 jaar katten is dat het altijd eerst blazen en grommen is en na een korte periode is het klaar. Heb je wel twee kattenbakken?

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 18:08

Ja we hebben 2 kattenbakken

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 18:15

Moeten we ze nu het beste bij elkaar houden of ook even weer apart zodat de kitten weer wat kan bijkomen? Kitten lijkt erg gestresst te zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:18

SnuitjeLove schreef:
Moeten we ze nu het beste bij elkaar houden of ook even weer apart zodat de kitten weer wat kan bijkomen? Kitten lijkt erg gestresst te zijn.

Ik denk dat de stress meer in jou zit. Ze hebben elkaar niet doodgemaakt of beschadigd. Gewoon lekker zo houden. Liggen ze over 2 dagen bij elkaar in het mandje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:21

SnuitjeLove schreef:

Gewoon lekker zo laten. Zo te lezen is de oudere kat best een beetje onder de indruk van de kitten. Tuurlijk is het even stress, maar als je nu doorzet duurt het korter voordat ze daar doorheen zijn. Als je ze uit elkaar haalt en elke keer weer bij elkaar dan is het elke keer opnieuw moeilijk voor ze.

Ook vannacht niet uit elkaar halen. Gewoon lekker laten. Dan went iedereen des te sneller aan de nieuwe situatie.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:24

SnuitjeLove schreef:

Ik zou ze bij elkaar laten. Geef het even tijd om aan elkaar gewend te raken.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 18:37

Ze liggen allebei te slapen op de bank. Meter uit elkaar.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:46

SnuitjeLove schreef:
Ze liggen allebei te slapen op de bank. Meter uit elkaar.

*\o/* *\o/* Komt wel goed zo!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:22

Nou daar zou ik me dan zeker geen zorgen meer om maken. Geef het een paar dagen en dan verwacht ik dat het kitten gewassen wordt :P

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:32

Misschien niet het diervriendelijkste, maar ik heb nieuwe kittens altijd direct bij onze huidige katten gezet. Is een week blazen, grommen en soms vechten en na een paar dagen was de lucht geklaard :Y) :') . Hier 4 katten die elkaars gezelschap ook opzoeken.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 21:05

We hadden ze net zelfs even weer apart gedaan omdat de kitten geen moment rust kreeg, onze poes ging haar telkens volgen en in haar ruimte zitten. Maar naar 5 minuten rende de kitten al weer gillend door de kamer opzoek naar onze poes. Dus toch maar weer samen gelaten. Het is een proces van elkaar volgen, in de gaten houden en wat blazen, maar daar blijft het bij. Ik denk dat zodra de kitten zich 'overgeeft' en zich kan ontspannen dan onze poes snel bij haar zal komen. Ze toont zo rustig en geduldig, maar wel heel nieuwsgierig.