Vlooien bestrijden bij poes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 23:31

robert45 schreef:
DJZ schreef:
ik lees even mee, aangezien Soep de poes (en ik := ) last heeft van vlooien. Inmiddels heeft ze een Serento vlooienband. Ik wil de omgevingsspray wel gebruiken, maar zit ook met een papegaai in huis.. Is die spray niet schadelijk voor de vogel, aangezien die gevoelige longen hebben?

In principe zou de Seresto band afdoende moeten werken, die werkt namelijk uitstekend als die goed om het dier zit.

Wat betreft je vraag over een spray.

Er zijn diverse middelen met diverse werkzame stoffen. Bij het spuiten krijg je van alle middelen een vieze lucht in huis. Dat is echter het oplosmiddel en niet de werkzame stof, de werkzame stof blijft namelijk achter op de vloer.

Haal de vogel dus uit de ruimte, gebruik het middel en ventileer daarna goed. Daarna is net geen probleem normaal gesproken.

Lees echter voor gebruik je verpakking na.

Ik zie in de praktijk wel steeds meer dieren met een Seresto band die toch vlooien blijken te hebben helaas.
Credelio en stronghold werkt eigenlijk altijd. Bravecto ook goede ervaringen mee. Felisecto hebben we nieuw en werkt ook goed.

Credelio is een tablet en dat is vooral handig met kinderen in huis of wanneer de kat op bed slaapt. Zelf vind ik die pipetjes dan nooit zo fris/ prettig met kinderen ook.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 00:23

Toevallig heb ik gisteren zelf Bravecto meegekregen voor mijn katten, preventief tegen vlooien en teken. Helaas is 1 van de 2 er echt wel ziek van. Na het toedienen is hij gaan braken en slaapt hij de hele dag. Zit soms ook in een oncomfortabele houding. Heb de dierenarts al een bericht gestuurd, maar daar zal ik morgen wat van horen.
Iemand enig idee hoe lang de bijwerkingen mogen duren? Ik heb het gisterochtend gegeven, we zijn nu 1.5 dag verder. Hij wil nog wel eten, maar voelt zich verder duidelijk niet fit.

Heeft mij wel aan het denken gezet. Ik wil zulk heftig spul niet meer gebruiken. Zeker niet preventief.

Nyaleti

Re: Vlooien bestrijden bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 00:40

eilleen33: dat is wel balen van Seresto.. wat adviseer jij nu bij een vlooienallergie als de Seresto niet voldoende blijkt te werken?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 11:36

Nyaleti schreef:
eilleen33: dat is wel balen van Seresto.. wat adviseer jij nu bij een vlooienallergie als de Seresto niet voldoende blijkt te werken?

Meestal stronghold, omdat die ook wat doet voor de omgeving .

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:40

Nyaleti schreef:

Of program injecties

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:10

Ingrid_92 schreef:
Toevallig heb ik gisteren zelf Bravecto meegekregen voor mijn katten, preventief tegen vlooien en teken. Helaas is 1 van de 2 er echt wel ziek van. Na het toedienen is hij gaan braken en slaapt hij de hele dag. Zit soms ook in een oncomfortabele houding. Heb de dierenarts al een bericht gestuurd, maar daar zal ik morgen wat van horen.
Iemand enig idee hoe lang de bijwerkingen mogen duren? Ik heb het gisterochtend gegeven, we zijn nu 1.5 dag verder. Hij wil nog wel eten, maar voelt zich verder duidelijk niet fit.

Heeft mij wel aan het denken gezet. Ik wil zulk heftig spul niet meer gebruiken. Zeker niet preventief.

wij hebben ditzelfde gehad, ik ga dat ook nooit meer gebruiken...

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 15:06

Ik heb dus vandaag de vlooienpipet gegeven. Als dat nu om de 4 weken moet, dan moet ze de volgende dus 20 juni. Waarschijnlijk krijgen we ron 10 juni de nieuwe kitten. Wat kan ik nu het beste doen voor die, aangezien ik ze tegelijk wil gaan behandelen op advies van de DA. Wachten met behandelen van de kitten tot de 20ste, of toch eerder al iets? Of misschien een paar dagen voor ze komt toch iets van omgevingsspray gebruiken?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:40

SnuitjeLove schreef:
Ik heb dus vandaag de vlooienpipet gegeven. Als dat nu om de 4 weken moet, dan moet ze de volgende dus 20 juni. Waarschijnlijk krijgen we ron 10 juni de nieuwe kitten. Wat kan ik nu het beste doen voor die, aangezien ik ze tegelijk wil gaan behandelen op advies van de DA. Wachten met behandelen van de kitten tot de 20ste, of toch eerder al iets? Of misschien een paar dagen voor ze komt toch iets van omgevingsspray gebruiken?

Even afwachten wat en wanneer de kitten krijgt bij de fokker. ik combineer bijv nooit vaccinaties met ontwormen en/of ontvlooien. en al helemaal niet op zo'n klein lijfje.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 22:43

Kitten wordt niet gevacineerd bij de vorige eigenaar wel ontwormd volgens schema. Ze behandelen haar niet preventief tegen vlooien.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 23:04

Uiteraard laten wij haar vacineren en chippen zodra ze hier is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 23:08

SnuitjeLove schreef:
Uiteraard laten wij haar vacineren en chippen zodra ze hier is.

Dan zou ik wachten met ontvlooien zodat je dat niet tegelijk(of directe dagen rondom) vaccinatie geeft.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 00:10

Ik zou vragen of de fokker haar al wilt ontvlooien, een paar dagen voor vertrek. Desnoods even een tikkie sturen. Huis ook behandelen met de omgevings spray zou ik echt aanraden!
Eerst eventjes laten wennen bij jouw thuis en afhankelijk van hoe snel ze wat gewend is, mee naar de dierenarts voor een chip en vaccinatie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 06:34

Ook een keer een kat opgehaald bij zo'n fokker die zelf niet vantevoren ontvlooit, want "was niet nodig".
Dag 1: 85 vlooien verwijderd, op dag 2: 62.

Weet waar je (niet) aan begint...

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-24 07:15

Ja onze huidige poes zat helaas ook onder de vlooien toen we haar namen. Was toen overgenomen van een collega die allergisch was, ze was toen 4 maanden.
Ik ga even kijken naar hoe de 'planning' gaat lopen met het ophalen, en dan vragen of de fokker haar eventueel wil ontvlooien. Wil ze dat niet zullen we dat in de eerste dagen doen dat ze hier is. Denk dat we dan voor die tijd even de omgeving sprayen (paar dagen ervoor) en we met het koppelen de eerste dagen toch nkg gescheiden houden, waardoor ze weinig kans loopt besmet te raken van onze huidige poes.
Met vaccineren en chippen hebben ze hier speciale aanbiedingsdagen op 14 en 29 juni. Dus wellicht dat we dan kiezen voor eind juni hiervoor.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:43

Hier helaas ook vlooien. Behandeld met vlo-kill, plus overgegaan op vlooienband. Leek goed te gaan maar toch weer een vlo gezien. En nu? Nog meer vlo-kill?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:08

lletam schreef:
Hier helaas ook vlooien. Behandeld met vlo-kill, plus overgegaan op vlooienband. Leek goed te gaan maar toch weer een vlo gezien. En nu? Nog meer vlo-kill?

Vlo kill werkt een dag. Na een dag mag je eventueel weer een nieuwe geven. Het product is echt bedoelt om direct de vlooien te doden en daarna op een langer werkend product over te gaan.

Wat voor Vlooienband heb je? En zit deze wel voldoende strak om?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 22:22

Ingrid_92 schreef:

Als er een vermoedelijke bijwerking is van een middel zoals in dit geval bravecto dan kan je dit het beste melden bij de fabrikant. Die verzamelen deze meldingen namelijk en kijken dan bijvoorbeeld of een bijsluiter of product moet worden aangepast.

Je zou een volgende keer adtab kunnen gebruiken dit is op basis van een molecuul uit dezelfde familie werkzame stoffen. De dosering is echter lager en wellicht kan ze daar beter tegen. Adtab is op dit moment echt een verkoopsucces te noemen en tot op heden heb ik daar nog geen problemen over gehoord van bijwerkingen. Tevens dien je dit product toe met of na de maaltijd om eventuele misselijkheid te voorkomen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 00:36

lletam schreef:

Welke band heb je om?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:47

@robert en @ pp: vlo-kill heb ik inderdaad een aantal keer gegeven totdat (het leek alsof hij ) geen vlooien meer had. Toen bandje Beaphar omgedaan, naar wat ik denk voldoende strak..

Voor het eerst sinds jaren vlooien bij deze kat. Hij heeft paar maand geleden wel een ongelukje gehad, wond opgelopen, onder narcose gehecht, en vrij lang herstelproces geweest. Geen idee of dat er mee te maken kan hebben?