Hond aan de lijn in losloopgebied

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:15

Aanlijnen of onder appèl hebben..

Als ik hier de deur uitloop ben ik in een losloopgebied.
Ik heb mijn honden bewust vast en ik vind het prima als een ander zijn honden los heeft maar onder appel.
Maar ik wil ze hier niet bij mijn honden, gewoon niet.
En daar hoef ik geen reden voor op te geven.

Het zou toch wat zijn dat ik de auto moet nemen om naar een aanlijngebied te gaan omdat andere hun hond niet bij houden?!

Ik ben het dus niet met KimD eens.
Bij houden dat dier en nee de aangelijnde honden eigenaar hoeft er niet vanuit te gaan dat een ander naar je toe komt.
De aangelijde mag er vanuit gaan dat de losloper onder appèl is en dus weg blijft.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 14-03-24 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:16

Ik had een heel verhaal om te typen, maar eigenlijk sta ik er net zo in als KimD

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:24

Het nadeel is wel dat iedereen zijn hond sociaal genoeg vindt om deze los te laten lopen, alleen veel daarvan kunnen geen signalen lezen van hun eigen hond, laat staan van een andere hond. De echt leuke sociale honden zijn vaak op 1 hand te tellen. Goh dat doet hij anders nooit. Nog meer van die leuke zinnetjes komen er vaak voorbij. We vinden allemaal onze eigen hond de mooiste, beste, leukste en de liefste maar een ander hoeft daar niet zo over te denken. Daarom is een beetje rekening houden met een ander niet zo gek, maakt het er een stuk leuker op.
Je zou mogen/kunnen verwachten dat mensen in een losloopgebied een hond bij zich hebben welke sociaal is, de praktijk wijst vaak wat anders uit.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 14-03-24 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:25

Het scheelt ook of je 1 hond tegenkomt of een roedel en of de eigenaar erbij.

Ik ben ooit eens 15 losse honden van de uitlaatservice tegengekomen, mens niet te zien. Duurde 10 minuten voor ze kwam met nog meer honden. Mijn hond was mega bang van die enorme roedel om haar heen. Gewoon complete paniek. Want ze gingen niet bij haar weg.

Dat zou ook in een losloopgebied niet moeten kunnen. Los lopen mijn honden ook op het pad en in zicht. Mijn hond is bang, maar sociaal naar andere honden. Maar om de bocht kan een hond lopen die dat niet is. En dan gaat het fout zonder ik iets zie. En mijn stabij heeft toch best jacht instict dus als er om de bocht een ree staat is ze weg.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:27

meggiemeg schreef:
Het nadeel is wel dat iedereen zijn hond sociaal genoeg vindt om deze los te laten lopen, alleen veel daarvan kunnen geen signalen lezen van hun eigen hond, laat staan van een andere hond. De echt leuke sociale honden zijn vaak op 1 hand te tellen. Goh dat doet hij anders nooit. Nog meer van die leuke zinnetjes komen er vaak voorbij. We vinden allemaal onze eigen hond de mooiste, beste, leukste en de liefste maar een ander hoeft daar niet zo over te denken. Daarom is een beetje rekening houden met een ander niet zo gek, maakt het er een stuk leuker op.

Ik hoor zo vaak, hij wil alleen spelen.
Nou mijn hond niet en oh wacht die van jou geeft ook iets anders aan.

Las laatst ook een onderzoek dat de meeste honden niet spelen met vreemde honden. Er moet voor spelen vertrouwen zijn.

Maar goed als iedereen een beetje rekening houdt met elkaar, worden dingen vast beter

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:29

Als ik een aangelijnde hond tegemoet zie komen dan roep ik mijn hond even naast me, passeer en laat haar weer vrij. Dat vind ik netjes en voel ik me goed bij.

Tegelijk vind ik niet dat je met een aangelijnde hond in het losloopgebied kan verwachten dat deze nooit benaderd wordt.

Ook ben ik van mening dat minimaal de helft van de loslopers in die gebieden niet los horen daar ze niet onder appel staan. Het losloopgebied heeft regels, train je hond en hou je eraan. Ik hoef geen last van je hond te hebben, ook niet in losloopgebied.

Wat de trainer probeerde aan te geven ben ik voorstander van.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:35

Ik zoek vaak express een losloopgebied op, en daar durf ik best een uur voor in de auto te zitten (omdat in eigen omgeving gewoon nauwelijks iets is), dan kom ik daar om mijn hond los te laten lopen en niet om hem om de haverklap aan te moeten lijnen ivm een aangelijnde hond I het losloopgebied.

Vaak zat zijn losloopgebieden gemixte gebieden en lopen er ook wandelaars zonder hond, fietsers enz. Mijn hond is niet zo mens sociaal, dus bij alles "mens" moet ik hem al terug roepen en aanlijnen. Dan ga ik dat niet óók nog eens doen omdat er mensen met hun aangelijnde hond lopen. Dan blijf ik bezig en loopt m'n hond uiteindelijk 90% van de wandeling alsnog aangelijnd.

En zeker in omheinde losloopgebieden heb je helemaal niets te zoeken met een aangelijnde hond die er niet tegen kan een losloper te treffen.

Ooit eens meegemaakt bij "ons" losloopveld, ter grootte van een voetbalveld ongeveer, dat er iemand mèt aangelijnde hond in dat veld kwam om te wandelen. Kilometers polder buiten het omheinde stukje, maar ze moest precies in het veld lopen met haar geblesseerde hond. Tja... doe dat gewoon niet! Ik ga dan echt mijn hond niet bij roepen, want dat is gewoon geen doen. Veld is véél te klein, want je laat hem los en binnen 20m zit ie weer bij die andere hond. Ze was goed pissig en ik ondertussen óók! Zij had kilometers om aangelijnd te wandelen en ik had echt alleen dat veldje. En ik moet er met de auto heen, dus is ook niet zo dat ik makkelijk even naar huis had gekund ofzo. Uiteindelijk was ze het zat en is ze weg gegaan, maar we waren allebei not amused....zei eiste dat ik m'n hond aanlijnde en ik vond duidelijk dat ze er niets te zoeken had met haar geblesseerde aangelijnde hond.

vevina

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:41

Maar waar moeten de honden, die om wat voor reden dan ook geen contact willen met loslopende honden, dan los kunnen rennen? Als losloopgebied blijkbaar verplicht is volgens sommige om contact tussen honden te tolereren. Ook de minder sociale honden moeten toch in de gelegenheid zijn om lekker te kunnen rennen. En helaas hier staat de handhaving voor je neus met een boete als je dat buiten de losloop plekken doet.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:41

Hangt van de situatie af.
Mijn cocker negeert andere honden, die loopt buiten in zijn eigen bubbel.
Als er ruimte genoeg is laat ik hem lopen. Want hij loopt in een grote boog om andere honden heen.

Is er weinig ruimte dan lijn ik hem aan. Vooral om hem te beschermen.

Ik vind er wel wat van de je met een loopse teef of agressieve hond aangelijnd in een losloopgebied gaat lopen.

Paar dagen terug liep mijn hond met een hele ruime boog om stafford heen. Eigenaar stafford was druk met mobiel en hond liep aan lange uitlooplijn.
Stafford had ook besloten mijn cocker te grijpen. Deze hond doet dat vaker.
Loopt dus niet los. Maar wel aan uitlooplijn in losloopgebied.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:44

Er zijn bij ons in de buurt maar weinig plekken waar honden los mogen lopen.

Als je een probleem hebt met los lopende honden kan in mijn ogen beter ergens anders gaan wandelen, je moet de problemen niet opzoeken.

En ik vind ook dat iemand die zijn honden los laat lopen, ze onder appèl moet hebben.
Als een situatie dreigt te escaleren, moet je wel effectief kunnen ingrijpen.

Mijn honden zijn als ze los lopen veel socialer dan aan de lijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:47

Citaat:
Als je een probleem hebt met los lopende honden kan in mijn ogen beter ergens anders gaan wandelen, je moet de problemen niet opzoeken.

dus ik moet de auto pakken om te gaan wandelen?
Want als ik de deur uitstap mogen honden los.

Is dat niet de omgekeerde wereld?

Myca

Re: Hond aan de lijn in losloopgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:51

Ik denk dat jij in een uitzonderlijke situatie zit met een losloopgebied voor je neus.
Natuurlijk kan jij daar gewoon wandelen. Alleen je loopt wel het risico dat loslopende honden dan enthousiast contact zoeken, terwijl jij daar niet op zit te wachten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:53

Ik vind het een lastige.
Ik probeer rekening te houden met aangelijnde honden, maar ook met andere wandelaars, fietsers of wat voor recreanten dan ook. Aan de andere kant kom ik in een losloopbos of -park zodat mijn hond even lekker de benen kan strekken, de bosjes in kan duiken, kan snuffelen en eventueel kan spelen en wil ik hem niet continue aan de voet roepen.
Daarnaast zie ik van een afstandje niet altijd of een hond aangelijnd is of niet en zijn mijn honden soms al bij deze hond om te snuffelen als ik het zie.
Tja, jammer. Doorgaans kom ik overigens alleen aangelijnde honden tegen die vast zitten omdat ze bijvoorbeeld weglopen of op wild jagen o.i.d. en eigenlijk nooit omdat ze niet hond-sociaal zijn.

Lastige kwestie dus.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:54

Nee iedereen in het buitengebied zit in een losloop gebied. Tenminste in onze gemeente, maar denk op veel plaatsen.
En ja daar komen mensen hiervoor wandelen, om hun ongeleide projectiel los te laten.
Parkeren ze in de zandpad 50 meter verder.

En het is toch van de zotte dat ik maar moet accepteren dat die honden op mij afkomen.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:55

Ik loop met mijn hond aangelijnd in losloopgebied. Ik vind een losloopgebied geen vrijbrief voor honden/eigenaren om zo maar op iedere hond af te rennen die ze tegenkomen om er mee te gaan spelen.

Ik verwacht niet dat de honden aangelijnd
worden als ik aan kom lopen. Wel verwacht ik dat iedereen hun hond gewoon bij houdt. Vooral als ze al zien dat ik zelf omdraai en er alsnog honden op afgestormd komen.

Waarom ik met mijn hond aangelijnd loop in een losloopgebied? Daar is water. Hier in de omgeving nergens anders dichtbij. Mijn hond is niet aggressief maar mocht er een incident gebeuren zal mijn hond er wel als eerste op aangekeken worden (Cane Corso), dit wil ik voorkomen. Als hij speelt is hij lomp. Ik wil dus voorkomen dat er onbedoeld een verwonding kan komen bij kleine hondjes. Hij heeft geen idee van zijn 60 kilo. Aangezien ik niet kan kiezen wat voor honden er in de bossen lopen, hou ik hem aangelijnd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:58

Ik loop vaak met de honden van anderen. En in mijn achtertuin zit een park. :P Waarvan veel losloopgebied is. Eentje zit altijd aan de lijn en is niet altijd sociaal. Maar die heb ik wel onder controle. De andere hond die ik vaak mee heb is zo'n typische blije en sociale golden. Die doe ik altijd bij me roepen en aanlijnen of anders doe ik haar aan de voet laten lopen. Vind ik wel zo netjes. :j

Maar deze honden zijn zeer goed opgevoed en blijven ook netjes naast je lopen ook al flipt een andere hond helemaal.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 13:59

Ik zag het vaak al van mijlenver welke honden prima gingen en bij elke honden ik mijn mini (1,5 kilo mini!) op moest tillen. Ik zag het niet eens perse aan de hond, maar meer aan de baas. Als ze met hun gezicht in hun telefoon liepen, er alleen jonge kinderen bij de hond liepen of wanneer ik een onstuimig ras aan zie komen bij iemand waarbij ik niet perse het gevoel had dat die veel aan opvoeding gedaan had, dan riep ik die kleine bij voorbaat al bij me en sprong hij in mijn armen voor wat lekkers en pas na de dolle hond mocht hij weer op de grond. Zo kon hij 'veilig' loslopen, snuffelen, rennen en achter een balletje aan hobbelen. Maar heb regelmatig een grote mond gehad dat ik mijn hond niet moest optillen want ik maakte hem bang en andere honden wilden hem dan juist grijpen. Ehh, nee als andere honden hem willen grijpen op mijn arm hebben ze daar echt niks te zoeken loslopend in een losloopgebied. Onze hondenschool heeft ook duidelijk gezegd dat opspringende honden altijd een no go is en dat je hondje op je arm daar geen vrijbrief voor is en dat we dit voor zijn veiligheid zeker moesten (blijven) doen. De talloze keren dat ik mijn hondje moet beschermen terwijl een groot bakbeest met modderpoten mijn jas kapot aan het scheuren was om bij die kleine te komen zijn niet meer op 1 hand te tellen. En dan werd de eigenaar van die hond boos op mij. Nou nooit niet dat ik bij een hond die niet terug komt bij roepen (of niet eens terug geroepen wordt) en zo heftig tegen vreemde mensen aanspringt dan ga ik daar echt mijn ukkie niet naast laten lopen. Die is binnen 2,5 seconden plat.

Anyhow, juist doordat er steeds minder leuke honden en baasjes liepen in het mooie gebied hier en het steeds onveiliger werd daar voor zo'n kleine uk (en andere honden ook trouwens) zijn we er na het breken van zijn pootje (totaal niet gerelateerd aan het losloopgebied) niet meer geweest. Echt jammer want hij vond het daar fantastisch. Maar het werd gewoon te risicovol. Ik heb hem al eens onder een grote golden retriever vandaan moeten trekken die uit de bosjes sprong zo bovenop hem om te 'spelen'. Eigenaar was nergens te bekennen en bleek 100 meter verderop ergens met haar snoet in een telefoon op een bankje te zitten. Ik was er zo klaar mee.. Het was toen een wonder dat hij zonder kleerscheuren er vanaf gekomen is.

Dus echt 100% eens met dat honden ook in een losloopgebied gewoon 100% onder appel moeten staan. Wil je echt geen loslopende hond bij die van jou vanwege bijtgevaar of wat anders dan is het misschien goed om niet zelf precies daar aangelijnd te gaan lopen als je andere opties hebt, omdat honden nou eenmaal dieren zijn en hoe goed getraind ook er wel eens eentje toch bij je langs kan komen als ze loslopen (ook met lijn trouwens als er eentje per ongeluk eens losschiet). Dan kun je beter zelf die verantwoording daarvoor al nemen, maar goed de honden moeten gewoon luisteren of vast, simpel zat. Een hond moet niet als een dolle moeten rennen en spelen met alles en iedereen. Gewoon bij de baas in de buurt blijven. Naast bij passeren en wanneer beide honden willen spelen kan dat natuurlijk altijd na wederzijds goedvinden. Maar zomaar je hond op alles en iedereen af laten stormen? Nee dat kan echt niet.

In het geval van zo'n mini is dat trouwens alsof er qua gewicht een onbekend wild paard op jou af zou komen rennen. Lijkt me niet dat je daar zelf op zou zitten te wachten. :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:02

Ik lijn mijn hond in principe altijd aan als ik een ander zie, tenzij het een grotere hond is die ook los is en de eigenaar het prima vindt als ze even spelen. Is de mijne ook weer dolgelukkig :D

Ingewikkelder dan dat hoeft het imo niet te zijn.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 14:05

Degenen die aangeven dat een loslopende hond wel onder appél dient te staan kan ik begrijpen. In de basis vind ik dat ook. Echter hebben wij een pup van 15 weken, het hele appél zijn wij met haar nog aan het oefenen op diverse plekken (meestal aan de lange lijn). En dat gaat vaak super goed maar het gaat ook weleens niet zo goed en heeft mevrouw kroketjes in haar oren :=
Zo kom ik zelf ook weleens met mijn aangelijnde pup een aanstuivende hond tegen waarvan de eigenaar al sorry roept omdat t dier nog in training is bvb. Die dieren moeten ook leren, zoals ook jonge paarden pas verkeersmak worden door ze mee op pad te nemen.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:09

Ik lijn ook aan als ik een aangelijnd hond zie, omdat mijn hond nogal druk kan doen, en ik wil geen gezeik.
Mijn vorige hond was een beleefd tuttebelletje, die liet ik gewoon los.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:09

@Mars Ja het kan eens gebeuren, want het blijven dieren. Maar daar zijn die lange sleep lijnen voor. Als je jonge hond nog niet een relatief betrouwbare hier heeft dan doe je er toch een 5, 10 of 15 meter lijn aan. Dan heb je op zich heel veel ruimte om de kroketten uit de oren te trainen, zonder dat anderen daar de dupe van kunnen worden.

Het scheelt ook wel als het een jong pupje is want die richten meestal nog niet veel schade aan. Een wat grotere oudere pup/jonge hond kan al snel toch lomp en onbehouwen van alles omver kegelen.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:10

Er is geen losloopplicht, en honden mogen alleen los als ze onder appèl staan. Het is ook geen goed idee om je hond ongevraagd op een vreemde hond af te laten gaan, veel honden zitten daar echt niet op te wachten (en wat baasjes zien als "spel" tussen 2 vreemde honden is vaak helemaal niet zo leuk voor de honden zelf). Er zijn ook zat honden die echt prima los kunnen lopen maar wel graag wat afstand willen, die mogen ook gewoon in een losloopgebied.

Als ik in een losloopgebied loop, loop ik ook vaak stukjes even met de hond aan de lijn. Bij ons heeft dat vooral een trainingsreden. Ik wil niet dat aanlijnen een voorspeller is voor einde van de pret, dus lijn ik haar regelmatig tussendoor even aan, paar oefeningetjes, belonen, en dan weer los. En zo heeft iedereen zijn redenen. [Ik doe dat trouwens wel op plekken waar anderen er geen last van hebben]

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:11

DuoPenotti schreef:
Nee iedereen in het buitengebied zit in een losloop gebied. Tenminste in onze gemeente, maar denk op veel plaatsen.
En ja daar komen mensen hiervoor wandelen, om hun ongeleide projectiel los te laten.
Parkeren ze in de zandpad 50 meter verder.

En het is toch van de zotte dat ik maar moet accepteren dat die honden op mij afkomen.

Dit vind ik wel opvallend, en dan snap ik je probleem ook beter. In mijn regio is het precies andersom. Overal is aanlijnplicht behalve in een paar specifieke losloopgebieden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:11

@mars
Maar je ziet iemand toch meestal al van ver aankomen? En kom je dichtbij een kruising en zie je door de bosjes niks dan heb je hem daar even aan de voet.

Onze honden lopen aan die lange rol lijnen en doen dat ook.
Bij elk onoverzichtelijk stuk naast ons. Op de wegen/ paden waar je ruim alles ziet mogen ze de hele lijn gebruiken.verder weg.

Komen we iets tegen, hond, fietser, auto, wandelaar, paard weer bij ons, later mogen ze weer verder van ons af.

En ja er zijn wandelingen dat dat vaak is, jammer dan. Maar isniet anders :)

Is het echt een bananen in de oren hond is de lange lijn idd een perfect hulpmiddel.
Of ze dat nog moeten leren of omdat het ze niet goed geleerd is maakt niet veel uit imo.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 14:12

Mars schreef:
Degenen die aangeven dat een loslopende hond wel onder appél dient te staan kan ik begrijpen. In de basis vind ik dat ook. Echter hebben wij een pup van 15 weken, het hele appél zijn wij met haar nog aan het oefenen op diverse plekken (meestal aan de lange lijn). En dat gaat vaak super goed maar het gaat ook weleens niet zo goed en heeft mevrouw kroketjes in haar oren :=
Zo kom ik zelf ook weleens met mijn aangelijnde pup een aanstuivende hond tegen waarvan de eigenaar al sorry roept omdat t dier nog in training is bvb. Die dieren moeten ook leren, zoals ook jonge paarden pas verkeersmak worden door ze mee op pad te nemen.

Weet je, het zijn ook dieren en geen machines.