Likmatten en voerpuzzels

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-24 23:57

Oh die van jou heeft echt niks te klagen Leo :o Vanwaar de keuze voor geitenmelk ipv gewone yogurt bijvoorbeeld?

Pff Crista dat is wel heel erg _O-
Koningin des huizes!

Grappig Hettie, jij had al gereageerd op m'n Facebook bericht. Leuk want ik ben benieuwd naar al je creaties :D
Kreeg helaas de groene beide niet meer gevonden.. maar Bol is ook echt onhandig dus moet nog eens goed zoeken! Beide lijken me top!

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 23:58

Nyaleti schreef:
Oh die van jou heeft echt niks te klagen Leo :o Vanwaar de keuze voor geitenmelk ipv gewone yogurt bijvoorbeeld?

Pff Crista dat is wel heel erg _O-
Koningin des huizes!

Grappig Hettie, jij had al gereageerd op m'n Facebook bericht. Leuk want ik ben benieuwd naar al je creaties :D
Kreeg helaas de groene beide niet meer gevonden.. maar Bol is ook echt onhandig dus moet nog eens goed zoeken! Beide lijken me top!

Oh ik zoek in mijn geschiedenis voor je! Dan kan ik het terug vinden!

Ik zal meer foto’s maken, wat ik nu zo kan vinden.
Ik probeer ze niet te gek te maken, hoe leuk ik dat ook vind. Daar wordt mijn senior niet blij van. Met Guppie is dat straks anders.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Hettieheks op 23-02-24 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 00:11

Wat een leuke ideeën komen hier voorbij!

Ik heb zelf niet zo erg veel, beetje gebrek aan inspiratie ook wat erin kan. Mijn hond is niet zo gek van wortels, appels, bessen, banaan, … en om nu die dingen altijd met vlees of snoep te vullen ..

Brok en gestoomde worst bied ik standaard in een slowfeeder aan. Daarvan heb ik 2 verschillende modellen. En af en toe, als tussendoortje, krijgt ze een lickmat of een kong.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 00:26

Mijn hond vind het leuker om het speelgoed te slopen dan de inhoud op te eten :+

Bij hem is het met alles: kan t kapot? Minuut later: Ja!! Kijk eens baas :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:07

Ohh een berner, zo leuk <3
Ja vooor zulke grote rassen zou ik inderdaad wel twijfelachtig zijn over de Yoggie. Mijn Aus krijgt hem helemaal leeg en het is juist een leuke uitdaging, maar voor veel grotere honden zal het steeds lastiger worden verwacht ik.

Haha nee ik denk dat hij niet veel te klagen heeft. :)) Ik had al veel interesse is gezonde voeding maar nu ik ben begonnen met een opleiding rond voeding ben ik er helemaal veel mee bezig.

Geitenzuivel bevat minder lactose dan bijvoorbeeld koemelk en wordt daarom door de meeste honden wel goed verdragen, waar koezuivel buikpijn kan geven.

Ik had nog even gezocht naar een foto van de Wobble en kon het niet heel duidelijk vinden, maar:

Afbeelding

Ondertussen vond ik nog wat foto's van maaltijden :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meestal ziet het er gewoon zo uit :+

Afbeelding

En deze is een favoriet voor brokjes. Heel bouncy materiaal en mijn hond vindt het prachtig om hem rond te smijten :))
https://kwispelenrelax.nl/product/planet-dog-snoop/

Hhilde

Re: Likmatten en voerpuzzels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:55

Wat een leuk topic en wat komt er al veel moois voorbij! :D

Hier ook fan, al is het de laatste jaren wat in verval geraakt. Voor mijn huidige relatie had ik ongeveer 50 voerpuzzels/bakken voor mijn grote poedel :=, maar we zijn gaan samenwonen met mijn vriend en zijn twee border collies in een klein appartement waardoor ik veel weg heb moeten doen. Inmiddels hebben we een groter huis, maar ik vind voerverrijking best een uitdaging met drie honden.

We hebben één snelle eter, zij eet alles en het liefst snel. Dan hebben we een gemiddelde eter die eigenlijk alles wel lust, maar er niet teveel geks voor wil doen en het ook snel te veel moeite vindt. En de derde is een langzame eter die ook af en toe wat moeilijk eet, maar wel weer moeite wil doen. Heerlijke combi :'). We voeren ze rauw, KVV van wisselende merken/diersoorten, maar ik raak helemaal geïnspireerd door dit topic om weer eens wat andere dingen toe te voegen.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 09:58

Leuk topic.

Hier geen hond maar wel 3 katten. Hier krijgen ze hun brok uit voerpuzzels.
Ik heb een voerbal en van Nina Ottosen de dog brick en dog worker. Verder verstop ik vaak nog wat brokjes in de krabpaal en het tapijt.

Lickmat gebruik ik hier alleen voor het borstelen van de ragdoll. De poes is een beetje apart rond eten en bijt een siliconen lickmat helemaal kapot. En vertrouw der ook niet met een slowfeederbak als er natvoer inzit. Dus ik prak het natvoer gewoon over een bord heen zodat ze toch nog een beetje haar best moet doen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:17

Oooh wat een geweldige creaties hier! Maar hebben de honden dat niet in 3 minuten opgegeten?

Wij hebben drie honden en ik heb ook zo'n district 70 voerbak voor alle drie, omdat ze anders binnen een halve minuut klaar zijn.

Ik heb alleen niet nagedacht over andere dingen buiten het reguliere voer om, zoals yoghurt en groente. Maar het lijkt best veel wat ze krijgen, geven jullie dat 2x per dag? Hoe vaak eten de honden?

Ik heb trouwens een hond die de voerbak erbij op eet als je wat goedkopere bakken gebruikt met dat plastic. Ik denk dat die wel alles lust.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 10:26

Hier 2 maaltijden per dag. Eigenlijk vul ik alleen de avondmaaltijd aan met groente en over zn ontbijt alleen een omega3 olie.

Groente mag je in principe iedere maaltijd toevoegen, 10-15% van het gewicht van de basismaaltijd er bovenop. Groente leveren oa vitaminen en vezels (wel altijd kort koken of stomen en pureren.)
Een ei kun je ongeveer 1 a 2 keer per week toevoegen (officieel 1 ei per 10kg lichaamsgewicht per week) rauw of zacht gekookt. Vette vis mag ook ongeveer 10% van de maaltijd dagelijks maar dat red ik niet, ik kies voor om de week 1,5 dag vette vis kvv als hoofdmaaltijd en vul dagelijks Omega3 aan.

En dan zijn nog veel meer gezonde verse toevoegingen, zoals die geitenmelk of yoghurt, kefir enz. Dat geef ik ongeveer 3 keer per week.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 11:10

Hier ook twee maaltijden per dag. Wij voeren vers, heb altijd brokken in huis voor het geval ik vergeet te ontdooien :+
In dat geval krijgen ze prins procare herring & rice.

Onze windhond kruising krijgt daarnaast de butternutbox, en zo nu en dan ook vers. Hij kan niet tegen alle eiwitten dus dat is soms puzzelen.

De Berner ben ik heel voorzichtig qua eiwitten ivm de groei en hebben we al op jonge leeftijd met terugkerende blaasontstekingen gezeten. En dan nog het snelle groeien. Hij krijgt bijvoorbeeld geen zalm terwijl de ander dol is op zalm.

Een haring halen we eens per week op de markt en doen ze beiden een moord voor. Ook een goeie omega 3 bron. Wat ze beiden dagelijks wel bij krijgen. De Berner ivm de blaas en ons windhondje vanwege artrose. Die spuit ik daarnaast elke maand met librela.

En dan is het ook leuk om de slowfeeders aan te vullen met toppers. Groenlipmossel van cooka’s cookie bijv. Of gewoon snippers duck omdat ze dat lekker vinden :D

De gewone voerbakken staan er meer voor de sier, of omdat ik bij de Berner niet alles in de slowfeeder krijg en hij dus deels gewoon en deels verrijkend zijn maaltijd krijgt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 11:29

Leo wat gaaf een opleiding! Mag ik vragen welke? Ik heb tijd teveel dus is misschien wel interessant voor mij :)

Vind je het leuk om wat simpele recepten / combinaties te delen?
De ijsklontjes zijn ook leuk! Die wil ik ook gaan maken (van de zomer). Heb ergens nog een recept voor een "smintje" want m'n hond vindt nog wel eens kattenpoep -O- was met mint, peterselie en spinazie geloof ik.

Das lastig Hhilde! Kan me voorstellen dat de motivatie zakt als je per dag per hond want anderen moet klaar maken. Dan wordt het wel een tijdrovende hobby :+

Beert: ik gooi het vaak nog in de vriezer. De slow feeder met brok / natvoer niet maar de likmatten wel. Anders is hij er inderdaad heeeeel snel mee klaar.

Hettie, jij voert echt vers dus? En niet kvv? Respect, lijkt me zo lastig!

Weet iemand van jullie nog een supplement / product voor de huid? De hond heeft nu een wat droge huid (geen allergie) maar reageert helaas niet lekker op veel vis of zalmolie.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:11

Ik heb ook compleet voeding hoor. Daarnaast heb ik bij de niet complete vers voeding de juiste vitamines om het wel compleet te krijgen. Ik moet zeggen dat ik wel een fijne collega heb. Ze is orthomoleculair therapeut. Zonder lukt me dat ook niet.

Wat betreft de droge huid zou je ook naar vitamine B kunnen kijken. Neemt je hond dat voldoende op. Dat hangt dan weer af van meerdere factoren. Waar ik eerst meer vragen voor moet stellen voor ik je een antwoord kan geven. Maar de moeite waard om eens te checken.

Onder andere wat bedoel je met reageert ze niet lekker op? :-)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 12:15

Heel tof! Als je zoiets eenmaal kent is het echt fantastisch, maar om mee te beginnen is het hogere wiskunde :')

Hij is allergisch (of eerder een overgevoeligheid) voor oa wateiwitten. Kip, lam en tegenwoordig helaas ook vis. Kleine hoeveelheden kan hij wel aan, dus als snackje bijvoorbeeld. Maar dagelijks visbrok of zalmolie krijgt hij dus jeuk klachten en diarree.
Hij heeft alleen bovenop z'n rug wat droge huid nu, dat zie je ook.
Hij stond op visbrok en toen was die droge huid ook weg. Nu eend-konijn als hoofdvoeding, alle allergie klachten zijn weg maar dus wel weer een beetje een droge huid.

Komt door de kachel in huis denk ik. Ondanks dat de luchtvochtigheid etc in huis goed is.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 12:18

Berner van mijn ouders had dat ook, hoe oud is je hond? Door de vacht is dat ook vaak lastig. Ik zou dan qua snacks ook uitkijken. Bij Durks kun je snacks kopen die echt specifiek van 1 eiwit zijn. Keetjes heeft altijd week aanbiedingen 1+1
En daar zijn ook weer leuke dingen om je foodbowls mee te vullen :D

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-24 12:57

7 jaar maar nog topfit <3
Ja het wordt gewoon tijd dat hij weer het water in kan. In de zomer neemt hij het liefst elke dag wel een plons. Nu is het soms eventjes pootje baden :+

Ik zoek nog fijne sites om te bestellen dus dankjewel!
Hij kan bv 2x in de week prima een stukje vissen huid. Maar dagelijks dan weer niet, dan reageert ie. Dus voor een supplement is het dan toch lastig.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:06

Honden en voeding vind ik sowieso altijd heel erg ingewikkeld hoor :j

We kunnen enkel ons best doen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:21

Leuk topic! Ik ga jullie volgen voor de inspiratie.

Ik heb net meteen een slowfeeder gekocht. Onze labrador van 10 maanden krijgt 5 dagen in de week brok en 2 dagen rauw vlees. Maar hij heeft het altijd snel op, icm een grote Kauwbehoefte lijkt het mij goed als hij een wat langer over zijn voer gaat doen. Daarbij heeft bij nu zijn poot gebroken, dus moet het heel rustig aan doen.

Jullie inspiratie kan ik dan ook goed gebruiken. Ik heb nu een aantal worsten besteld, die wil ik dan als aanvullend tussendoortje geven. Eventueel met wat yoghurt in de mat.
https://www.hondjekoek.nl/sodapup-mandala-etray.html

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 13:57

Hier zijn we ook gek op enrichtment! Vanaf dat we het kregen zijn we ermee begonnen.
Mijn favoriete bowl is deze
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De Wobble is hier ook een van de favorieten
Afbeelding
Afbeelding

En nog wat andere:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:12

Wauw, wat een tijd en aandacht besteed je eraan! Wat zit er allemaal in? Heb je een bepaalde verdeling die je aanhoudt qua vlees/snacks/groente?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:19

Oh dat is geweldig ik volg even! :Y)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 14:28

Ik voeg overigens ook wel in plaats van wortel, wortelsoep toe. Ligt hier vrijwel altijd ingevroren klaar voor de hondjes. Nadat onze vorige Berner erg aan het klooien was met diarree na giardia besmetting altijd handig. Maar ze vinden het nog lekker ook. Maak een grote pan klaar en vries het in, in van die ijsblokjes

leuk hoor love_mandy! Ik kan vanavond dit topic eens aan mijn man laten zien. Die zegt altijd dat ik als enige zo gek ben :') _O-

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 15:16

Wat leuk dit! Ik zou hier ook graag mee beginnen maar weet niet zo goed hoe :D ik heb een husky van 6 maanden die echt wel een lastige eter is. Hij krijgt kvv, blik en brokken van Wolf of Wilderness maar eet soms ook gerust 1 of 2 dagen niet. Misschien dat ik het op deze manier wat leuker/uitdagender voor hem kan maken. Het ziet er in ieder geval heel feestelijk uit :)) wat doen jullie er zoal in?

@ Leo ik vind vooral jouw creatief prachtig! Zou het bijna zelf opeten. En ik ben vegetariër :D

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:09

Wat een prachtige creaties komen er voorbij <3
Dankjewel voor het delen van je kennis Leo :j Ben ook wel benieuwd naar de opleiding die je volgt.

Heel leuk om van iedereen te lezen. Zowel met brok als met BARF/vers, natvoer en KVV is er genoeg te doen qua verrijking, heeft allemaal voordelen en nadelen. Ook heel leuk om in te vriezen een en ander :). Wij voeren in principe compleet KVV (zowel met premix als zonder, wisselen veel merken/diersoorten af), maar zeker als snack ook wel eens brokjes of natvoer. Door dit topic helemaal geïnspireerd om weer wat vaker extra’s als groenten, ei, kefir etc. bij te gaan geven.

Begon hier weer enorm te kriebelen dus dit topic heeft me al geld gekost := Nadeel van drie honden is dat je alles in drievoud moet hebben, haha. Zal later laten zien wat er binnen is gekomen. Had ook nog meer liggen dan ik dacht :D

Als anderen het leuk vinden ben ik heel benieuwd naar foto’s/recepten, dus als iemand wil delen, heel graag :D

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 16:17

Cottage cheese zijn ze hier zooo gek op <3

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-24 17:00

Bedankt!! :D
Ik doe de opleiding tot Integraal Voedingstherapeut voor honden en katten!

Recepten moet ik even over nadenken, meestal bedenk ik het ter plekke namelijk :))

Bottenbouillon is trouwens ook een hele gezonde aanrader om zelf te koken voor je hond :j