Gewicht kitten 7 maanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: Gewicht kitten 7 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:00

Wij hebben er ook een voer-propper tussen zitten.
En daarnaast eentje die heel lastig eet dus we willen wel dat er continue brokjes beschikbaar zijn. Dat doen we door brokjes te verdelen over licky-mat en voerplateau waar ze moeten werken voor brokjes en in elk geval niet zomaar een bakje leeg kunnen proppen...
Daarmee houden we de propper redelijk stabiel op gewicht en krijgt de lastige eter wel de mogelijkheid om wat brokjes te eten op het moment dat hij toevallig trek heeft.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:04

Nickeltje schreef:
Wij hebben er ook een voer-propper tussen zitten.
En daarnaast eentje die heel lastig eet dus we willen wel dat er continue brokjes beschikbaar zijn. Dat doen we door brokjes te verdelen over licky-mat en voerplateau waar ze moeten werken voor brokjes en in elk geval niet zomaar een bakje leeg kunnen proppen...
Daarmee houden we de propper redelijk stabiel op gewicht en krijgt de lastige eter wel de mogelijkheid om wat brokjes te eten op het moment dat hij toevallig trek heeft.

Bij ons precies hetzelfde. Ene een propper en de andere heel kieskeurig en traag met eten.

Zo’n licky-mat is geen partij voor die van ons. Heb ook al eens andere voerpuzzels gebruikt. Dat was ook geen succes. De propper propte gewoon door en de kieskauw werd er gestresst van.

Nu als we thuis zijn blijven we er gewoon bij staan en sturen de propper weg bij de kieskauw en de andere keren tja dan krijgt de propper maar een keer wat teveel. Het is niet anders.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:11

Je kitten heeft hetzelfde postuur als mijn poetie op die leeftijd had en nog steeds. Ze is 10. Mijn katje was de kleinste uit het nest en heeft bij de mensen waar ze is geboren en bij mij goede kittenbrokjes gekregen toen ze klein was. Ze is gewoon klein van stuk, bij haar is dat vanwege het ras. De 3 kilo haalt ze nog steeds niet. Ze is volop actief, heel aanhankelijk en eet goed.

Maak je geen zorgen. Je kat ziet er goed uit en als ze op haar gemak is, speelt, eet, drinkt en netjes op de bak gaat dan komt 't wel goed :)

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:18

Traiectum schreef:
De mijne zouden ontploffen als ze de aanbevolen hoeveelheid van de fabrikant zouden eten :=

Echt he! :') Wij wegen altijd het eten af voor onze twee katten. Onze poes is nu 4 jaar en weegt 2,9 kilo. Ze krijgt ongeveer 45 gram brokjes per dag. Niks te mager, ze is gewoon klein! Wel zijn we na de castratatie van haar broer met 3 maanden overgestapt naar minder calorierijk voer.

TS, jouw poes reguleert zelf haar intake goed als ze pakt wat ze nodig heeft en de rest laat staan. Fijn juist! En hoewel ze nog niet helemaal is uitgegroeid, met 7 maanden zal de groei een heel stuk trager zijn. Wat fijn dat ze bij zo'n fijn baasje terecht is gekomen!

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 12:28

Fijn om alle ervaringen te horen. Dan gaan we het denk ik gewoon laten bij hetzelfde voer. Ze gedraagt zich goed, haar vacht glanst mooi en is enorm zacht en haar ontlasting is goed. Ze ruikt ook niet uit haar bekje.
Als ze dan uiteindelijk gestelleriseerd is gaan we over op de andere versie van het voer.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:30

SnuitjeLove schreef:
Fijn om alle ervaringen te horen. Dan gaan we het denk ik gewoon laten bij hetzelfde voer. Ze gedraagt zich goed, haar vacht glanst mooi en is enorm zacht en haar ontlasting is goed. Ze ruikt ook niet uit haar bekje.
Als ze dan uiteindelijk gestelleriseerd is gaan we over op de andere versie van het voer.

Klinkt goed! Je doet het prima en bent een heel fijn baasje die zijn best wil doen. Daar wil iedere kat wel bij wonen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:51

Wat jammer dat eet-matten of eet puzzels voor jou niet werken. Ben heel blij dat het bij ons echt wel de oplossing is. We werken allebei voltijd en in de zorg dus ook met regelmatig diensten. Dus op vaste tijden bakjes aanbieden zou echt een enorme uitdaging worden...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:59

Tip: bied verschillende soorten/merken brok en natvoer aan. Anders krijg je van die kieskeurige katten. Hoe meer verschillende dingen ze op jonge leeftijd leren eten hoe makkelijkere eters het worden. Natuurlijk speelt er ook natuurlijke aanleg (lees: vraatzucht) mee maar je kunt wel een handje meehelpen. Altijd handig voor als het merk wat je voert ophoudt te bestaan, een andere samenstelling krijgt of lastig te verkrijgen wordt in de toekomst. Of als ze wat gaat mankeren en bij voorbeeld een nierdieet nodig heeft.

Je kunt bij voorbeeld 's ochtends kittenbrok van het ene merk neerzetten en 's avonds brokjes van het andere merk. Wanneer de zak leeg is wissel je één van de merken. Wissel ook af met de smaken, als ze alleen brokjes met kip leert eten en ze ontwikkelt over 6 jaar een allergie waar alleen brokjes met hertenvlees bij kan helpen gaat dat minder soepel dan als ze nu ook vast vis, rund, konijn enz leert waarderen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:04

Altijd naar je kat zelf kijken, kwa gewicht maar ook dus hoeveel ze moeten eten.
Ik heb een kitten die met 6 maanden 4,6 woog (wel een kater) en de poes woog 2,5kg. Beide HTK katten en dan kan het gewoon alle kanten op gaan. Beide netjes op gewicht voor hun grootte.

Ik voer Wellness core maar dat is duuur. Je kan ook kijken naar Applaws of Opti life (goede prijs / kwaliteit verhouding).
Wel zou ik natvoer bij geven, dat extra vocht is belangrijk voor een kat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:09

Qua natvoer kan ik Almo Nature aanraden. Wat een topvoer. Er zijn veel verschillende soorten, net afhankelijk van wat bij je kat past.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:13

Hier ook een kat die als kitten in de kliniek heeft gelegen omdat ze moeite had met eten en daardoor steeds bewusteloos raakte. Uiteindelijk met sondevoeding is ze er bovenop gekomen, maar ze bleef klein en dun.. Nu is ze 3 jaar en nogsteeds klein, maar niet meer zo dun :') Nadat ze geholpen is, kwam ze ook ontzettend aan.. Nu moeten we oppassen dat ze niet rolbaar word.

Afbeelding
Afbeelding
De kat waar ze naast ligt is 5 maand oud.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:25

Koper schreef:
Qua natvoer kan ik Almo Nature aanraden. Wat een topvoer. Er zijn veel verschillende soorten, net afhankelijk van wat bij je kat past.

Let wel dat het overgrote deel van Almo natvoer, niet compleet is (misschien de daily mouse maar dat is alweer andere kwaliteit).

Nu maakt dat in dit geval niet uit. TS zal niet ineens 75% nat 25% brok gaan geven maar eerder andersom.
Mocht het natvoer wel een groot deel van het voet per dag uit maken, moet je Almo niet aanraden maar een complete voeding.

Maar ik geef ook Almo hoor, ik gok 20% van z'n dagelijks eten. En ze vinden het heerlijk :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:47

Hier nog niet eens 20%. Overigens wel Daily maar niet de mousse.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:24

Nickeltje schreef:
Wat jammer dat eet-matten of eet puzzels voor jou niet werken. Ben heel blij dat het bij ons echt wel de oplossing is. We werken allebei voltijd en in de zorg dus ook met regelmatig diensten. Dus op vaste tijden bakjes aanbieden zou echt een enorme uitdaging worden...

Ja dat is inderdaad een beetje jammer. Ik had 1 hele mooie hoge “puzzel” en die van mij hadden binnen 3 seconden door. Oh als ik het ding gewoon helemaal omgooi waardoor de bovenkant er af springt dan valt alles er gewoon uit. _O-
Altijd lachen met die slopers van ons.

Ik heb automatische voerbakken voor als we weg zijn. Voor ieders 1 en dan draait er een bakje open zeg maar op verschillende tijden. Heb wel goed gezocht met reviews welke bengaal-proof zijn en deze krijgen ze echt niet open. De krassen van hun tanden zitten erop en de eerste dagen werden die bakken het hele huis doorgesleept maar de deksel bleef er keurig op.

Ook qua waterbak hebben we een hele zoektocht gehad want het is mega leuk om met water te spelen of het ook helemaal om te gooien wat ons laminaat niet zo fijn vond. Uiteindelijk hebben we zelf creabea iets gemaakt wat nu goed gaat.

Pffff….. Het is dus nogal eens een uitdaging met die 2 idiote beesten van ons maar oh wat ben ik gek met ze <3

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 17:09

Ik heb nu een paar blikjes almo gehaald om te proberen. Geven jullie een heel blikje per dag?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:24

Ze ziet eruit alsof ze netjes op gewicht is, gewoon een slanke meid. :)
Ik zou dan beginnen met een half blikje. Beetje (lauw) water erbij voor extra vocht en extra smikkelen.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 17:27

Dan ga ik dat proberen!
Ik heb wat verder gegoogeld en denk dat ze inderdaad misschien wel te weinig vocht krijgt. Haar ontlasting is best keutelig en hard, je hoort het vallen op de bodem van de bak. En ook als ik gelijk ga scheppen ziet het er redelijk droog uit. Nooit iets achter gezocht maar lees dat dit een teken kan zijn van te weinig vocht.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:28

Hailey is met 9 maanden nu 2,9 kilo. Maak me er niet druk om.
Adhd poes.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:34

Meer laten drinken werkt bij ons goed met een drinkfontein, dat prikkelt ze toch echt wel.
Onze jonge kat krijgt met de andere katten samen eens per dag nat voer, maar die krijgt echt geen hele verpakking op... ze krijgt krap een halve met een klein scheutje katten melk voor iets meer vocht.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 17:42

Oh ja ik wilde inderdaad een keer een drinkfontein aanschaffen! Ze drinkt nu wel eens een plasje water wat in de douche blijft liggen maar dat vind ik toch niet zo'n fris idee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:48

Een andere tip mbt vocht en drinken: zet de waterbak minstens een meter bij het voer vandaan. In de natuur is water wat zo dicht bij eten (vlees) ligt verontreinigd, en dus niet goed om te drinken.

Zelfde geldt natuurlijk voor de kattenbak. Die kun je beter ook niet in de buurt van water of voedsel zetten.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:31

Hier 5 katten, waarvan 1 al 13 jaar is 3 4 jaar zijn en 1 7,5 maand.
De 13 jarige en 2 van 4 jaar hebben we vanaf kleins af aan. En in de zomer vallen ze af omdat ze meer bewegen en in de winter komen ze aan omdat ze meer slapen in huis. Dus zou heel goed kunnen dat ze wat afgevallen is nu omdat ze meer ruimte heeft dus meer kan bewegen. En gewicht klinkt idd niet raar. En op de foto ziet ze er goed uit.

De andere 2 hier zijn moeder en zoon. Moeder was boerderij kat en kwam in april met dikke buik bij ons. Haar zoon is nu 4,5 kilo maar ook heel groot.
Wij hebben van die zelfde boerderij i.o.m. de dierenarts toen 2 kittens in huis genomen zonder de moeder (was te verwilderd, maar zagen we ook niet meer). Hadden de kittens met 2 weken gezien. Zouden ze tot 6 weken bij moeder laten (waren even oud als onze kittens). Daarna in huis nemen om ze goed huisje te zoeken. (Had ik al gevonden voor ze 6 weken waren). Met 6 weken niet gevonden (moeders had ze verplaatst) en met 7 weken zagen we ze lopen. Maar waren extreem klein wogen 300 gram (die bij ons thuis 900, weer ander uiteinde). Had melk in huis aten al brokjes en gaf ze extra natvoer. Melk heb ik ze niet hoeven geven. Onze moederpoes heeft ze binnen paar dagen geadopteerd en gevoed. Extra lang bij haar gehouden. Alle 2 naar zelfde adres. 1 van de 2 weegt nu met 7,5 maand ruim 4 kilo. De andere blijft iets achter. Dus zo zie je maar dat ook al krijgen ze hetzelfde ze nog in gewicht kunnen verschillen.

Overigens vermoeden wij dat de papa van deze kittens een main coon of Noorse boskat is of kruising hebben daar een achter de vrouwtjes poezen zien lopen.

Moederpoes is inmiddels geholpen. Zoon word ook nog geholpen.

Als kind hadden wij een volwassen poes van net geen 3 kilo. Zij is 16 jaar geworden.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 18:40

Fijn te lezen dat je zo op je katje let en bezig bent met het voer ;) ook ik voer zowel nat (versvlees of blikvoer) als brok. Brok vooral ook zodat ze altijd alle nodige voedingsstoffen krijgen en natvoer voor het vocht. Fijne van natvoer/vers vlees vind ik ook dat er minder toegevoegde stoffen in zitten. Het vleespercentage is een stuk hoger en dat vind ik wel belangrijk.

Verder inderdaad wat extra vocht bij het natvoer doen. Bijna alle katten drinken van nature te weinig en krijgen uiteindelijk nierproblemen op late leeftijd, dus alle beetjes extra vocht helpen O:)

Verder wil ik nog de tip geven dat na de sterilisatie van een kat het zelf doseren inderdaad in ene over kan zijn. Mijne deed het prima, maar kon ik 2 maanden na de operatie praktisch rollen 8)7 ze krijgen nu 1/4 blikje per kat per dag en daarnaast ongeveer 20 gram hoge kwaliteit brok (ik wissel en meng diverse merken zoals koper ook al aanraad hierboven, zodat ze niet kieskeurig worden). Maar mijn katten zijn relatief klein en niet heel actief, dus kijk gewoon goed wat je kat nodig heeft en pas aan als ze te dik wordt ;) mijn katten eten nu praktisch alles en één is een schrokker en de andere eet wat ze nodig heeft, dus manier van voeren heeft daaraan niets veranderd

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:04

Ik maak ook altijd soep van het natvoer. Zo stop ik zoveel mogelijk vocht in mijn katten en de tips van Koper zijn ook heel goed.

Eventueel op iedere verdieping een waterbak zetten schijnt ook fijn te werken.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 19:17

We zitten in een apartement dus niet meerdere verdiepingen. De kattenbak staat inderdaad net bij het voer en water. Zal eens kijken of het helpt om de waterbak te verplaatsen, zal sowieso moeten als ik een fonteintje wil want op huidige plek geen stopcontact.