Mijn hond is al sinds kleins af aan bang van vuurwerk, harde knallen en dergelijke. Wij zijn dus eigenlijk al een ruime 3 jaar bezig met training, supplementen uitproberen etc.
Wij hebben zelf het Puur vuurwerk pakket supplement geprobeerd, andere Puur supplementen, CBD-olie, Bach rescue, andere olies, pillen en supplementen, thundershirt maar dit deed voor mijn hond helaas weinig.
Afgelopen jaar was de angst dusdanig door geslagen dat hij voor álles bang was. De keukendeur dicht doen, een auto deur die dicht slaat etc. Toen hebben wij i.o.m gedragstherapeut en de dierenarts gekozen voor Clomnicalm. Hij heeft daar uiteindelijk op de voor hem hoogst dosering gestaan gedurende de vuurwerkmaanden. Als nood hadden wij toen ook Alprazolam in huis en zo kregen we hem afgelopen jaar de vuurwerk periode door.
Dit klinkt allemaal erg heftig en dat was het ook. Wij hebben zelfs de optie inslapen door ons hoofd laten gaan, gezien leven met zulke angst eigenlijk geen leven was. Thankgod hebben wij het nu grotendeels om kunnen draaien, maar als dat niet gebeurd was dan was het een serieuze optie geweest.
Op het moment staat hij alleen op de Zylkene suplementen, waarvan hij het tot nu toe aardig goed doet. In overleg met de dierenarts hebben we wel Alprazolam in huis, mocht hij dusdanig angstig en in de stress raken waar hij hier zelf niet uit komt, dan mogen we hier iets van geven.
Zylkene heeft nu ook capsules, deze zouden binnen 1-2 weken al iets van veranderingen moeten geven. Bij mijn hond gebeurde dat daadwerkelijk ook, maar het beste effect blijft 1-2 maanden geven.
Ze zijn wel erg prijzig helaas.
Al met al. Er is een hoop op de markt voor angst en vuurwerkangst. Ga altijd in overleg met een gedragtherapeut of dierenarts voordat je iets gaat geven.