Welke hond(en) geschikt om overdag buiten in de tuin te zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mirjam

Re: Welke hond(en) geschikt om overdag buiten in de tuin te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:44

Ik heb een jachthond (Engelse springer spaniël) die overdag meestal liever rustig buiten in de kennel ligt dan binnen in huis bij een drukke peuter. ‘s Nachts is hij altijd binnen en overdag wisselt het. De hond heeft een geïsoleerd hok en de waterbak staat in de wintermaanden op een warmhoudplaatje om te voorkomen dat het bevriest. En hij krijgt uiteraard voldoende fysieke en mentale uitdaging, waardoor hij dus in de kennel meestal gewoon slaapt.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:03

Ik denk dat je vooral moet kijken naar een redelijk zelfstandige hond. Qua vacht wennen ze er aan en verder kun je in de schuur natuurlijk vrij simpel een evt verwarmde plek maken als dat nodig is.
Wij hebben een kruising duitse dog/cane corso en die is ook 2 á 3 dagen per week overdag alleen buiten met toegang tot schuur. In de praktijk ligt hij dan vrijwel de hele dag te pitten in zijn mand of in het hooi.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:38

Renee1991 schreef:
Wow, grote dank voor de reacties tot zover! Enige verdeeldheid had ik wel verwacht, ik twijfel zelf ook behoorlijk over wat wijsheid is. Maar goed, vooropgesteld hoop ik nog een aantal jaar van onze huidige hond te genieten.

Om op een aantal zaken antwoord te geven; de hond hoeft niet te waken. Hij (of zij, meervoud) zal/zullen in de achtertuin zitten, waar een vaste afscheiding gaat komen tussen de stal die aan het huis vaststaat en de garage. Dit is achteraan onze oprit (20 meter van de weg af), dus voor diefstal oid ben ik niet zo bang. De omheining links is een stevig schapenhek (1.80 m hoog) wat geen kant op gaat, aan de zijde van de oprit moeten we de afscheiding nog plaatsen, maar dit zal uiteraard ook een solide afscheiding worden.

Qua soort hond hebben we niet super strikt één hond voor ogen, wel een paar wensen. Met name mijn vriend wil graag opnieuw een langharige hond met een zachte vacht. We vinden de maat van een Stabij eigenlijk best prima, ik voel ook veel voor een flatcoat retriever. Kleinere hondjes heb ik echt helemaal niets mee. Dus liefst wel een hond die past bij wat ik opnoem.

Overdag kunnen ze inderdaad droog en uit de wind liggen in de schuur, eventueel zouden we daar ook nog een warmtelamp kunnen ophangen maar ik denk niet dat zoiets nodig is. We leggen dan in de schuur hun kussens neer. Mijn vriend had ook al bedacht om bakken te timmeren die je van onder isoleert, zodat ze met hun kussen van de grond af liggen en de kou misschien niet zo optrekt.

@ BeFunny Daarom zou ik er sowieso twee aanschaffen en niet een in z'n uppie, dan hebben ze elkaar. In principe kunnen we gewoon de opvang twee dagen aanhouden, dus twee van de drie dagen kunnen ze dan al een uur spelen met andere honden. Dan zitten ze één hele dag in de week overdag buiten in de tuin. Dat vind ik best meevallen.

Blaffen is op zich geen ramp, onze buren zitten niet heel dichtbij en aan de andere kant zitten de buren behoorlijk ver weg. Dus ze kunnen blaffen wat ze willen maar er is ook niet zo gek veel aanleiding omdat de achtertuin behoorlijk ver van mogelijke prikkels af ligt. De postbode blijft bijv. aan de voorzijde van het huis en komt al niet naar achteren. Die kunnen de honden dan ook niet zien. Maar een ras wat niet zo waaks is, is sowieso wel wenselijk.

Zodra één van ons thuis komt zal alles hetzelfde gaan als het nu ook gaat; de hond(en) uitlaten en daarna mogen ze naar binnen. Dus eind van de middag komen ze naar binnen en mogen ze ook gewoon 's nachts in huis slapen. De volgende ochtend laat ik ze weer uit en als ik naar mijn werk ga zou ik ze dan weer buiten in de tuin doen.

Ik denk dat ik zo wel wat meer antwoord heb gegeven op verschillende vragen :') Ben wel heel blij met jullie input!!

Je bent 3 dagen weg voor werk? En 2 van die drie dagen komt er iemand ze een uur uitlaten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:51

Century schreef:
Ik denk snel aan rassen die gefokt zijn als zelfstandige en zelfredzame honden, maar die moeten vaak ook weer veel bewegen. Zolang dat mogelijk is, zou je daar ook aan kunnen denken.

Juist niet, zelfstandig is ook zelf voor eten zorgen (sledehonden) en/of Xm om het huis patrouilleren (kuddebewakingshonden). Ik denk dat je beter richting de retriever achtige rassen kan kijken en andersinds meer relaxte honden met een heel goede uitknop. Goede omheining of niet, die hond(en) hebben de hele dag de tijd om uit te vinden hoe ze onder/door/over dat hek kunnen als ze dat willen bv door wat er nog aan basis drang in het ras zit.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:08

Klinkt goed. Heel goed zelfs.
Ze zijn dan samen, hebben lekker de ruimte, kunnen bewegen, kunnen hun behofte doen als het moet, kunnen droog liggen als het regent. Heerlijk.

Als ik in de zomerperiode bij mijn stacaravan ben blijft de labrador ook altijd in de tuin als ik weg ga. Hij vindt het heerlijk!! En afgelopen zomer bleef hij zelfs buiten liggen in de regen, dan kroop hij onder een struik (terwijl we ook een overkapping hebben).
Ik zou willen dat ik hem thuis ook altijd een buiten kon bieden.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 23:09

BeFunny schreef:
Je bent 3 dagen weg voor werk? En 2 van die drie dagen komt er iemand ze een uur uitlaten?

Zie openingspost: ... waar hij een uur met andere honden kan spelen op een veld.

Daar komt onze huidige hond kapotmoe van terug. Het is niet gewoon een uurtje aan een lijntje uitlaten, maar spelen, rennen, rauzen met elkaar.

Ik ben inderdaad drie dagen van huis, op één van die dagen gaat onze huidige hond naar vrienden van ons, maar daar wil ik geen gebruik meer van maken als onze hond komt te overlijden en er iets anders voor terug komt. Het voelt bezwaarlijk en daarnaast geeft het vaak stress als ik iets moet regelen omdat zij niet kunnen.
Dus in de toekomst zouden ze dan, hypothetisch gezien, twee dagen tussen de middag mee gaan naar de speelgroep, en één dag wel overdag in de tuin (of schuur) zijn.

Als je het dan nog meer gedetailleerd wilt hebben, mijn vriend is eens per drie weken een week thuis. Dus op die dagen zouden ze dan ook niet alleen zijn.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 23:10

Goof schreef:
Ze zijn dan samen, hebben lekker de ruimte, kunnen bewegen, kunnen hun behofte doen als het moet, kunnen droog liggen als het regent. Heerlijk.

Als ik in de zomerperiode bij mijn stacaravan ben blijft de labrador ook altijd in de tuin als ik weg ga. Hij vindt het heerlijk!! En afgelopen zomer bleef hij zelfs buiten liggen in de regen, dan kroop hij onder een struik (terwijl we ook een overkapping hebben).

Ik vind het fijn dat je dat zo schrijft, want ik krijg toch door mijn gevoel of door sommige reacties het gevoel dat ik een dierenbeul ben die haar hond 24/7 alleen thuis laat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:13

Renee1991 schreef:
Goof schreef:

Ik vind het fijn dat je dat zo schrijft, want ik krijg toch door mijn gevoel of door sommige reacties het gevoel dat ik een dierenbeul ben die haar hond 24/7 alleen thuis laat.

Ben je gek.
Een hond slaapt een groot gedeelte van de dag en je regelt nog een heerlijk uitlaat- en speelmoment ook. Top.
Ik doe hetzelfde; 2 dagen in de week is mijn lab alleen thuis en dan gaat hij ook lekker met de uitlaat mee. De rest van de dag ligt hij in coma tot ik thuis kom.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:15

Een hond heeft juist een pracht plek bij jullie, voldoende aandacht.

Mijn ouders hebben de hondenmand op een pallet staan, zodat de mand niet op de betonnenvloer staat. Werkt perfect.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:31

Renee1991 schreef:
Goof schreef:

Nee joh. Het klinkt erg prettig voor je toekomstige honden! Ik denk eigenlijk dat veel rassen/soorten honden hier wel aan kunnen wennen, los van the obvious zoals honden met een heel dunne vacht, etc

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 08:58

Nou ik vind het geweldig klinken voor je toekomstige honden.
Als ze een droge tochtvrije binnenplek hebben waar ze inkunnen en een lekkere mand of matras oid hebben is het toch perfect.
Ik denk dat je huidige ras prima kan hoor, maar ik zie je de flatcoat noemen, dat kan ook prima
Wat een heerlijke gezellige lieve en sociale honden zijn dat.
Enige nadeel is dat er helaas vaak kanker bij voorkomt.
Veel succes met je zoektocht.

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 09:33

Ik denk dat ras niet zoveel uitmaakt, als de honden maar goed samen kunnen, en een goede (onder)vacht hebben.
En let erop dat de slaapplaats van de grond af is, met isolatie of plastic eronder, ivm optrekkende kou.
En misschien kan je er in de winter nog een infra rood lampje boven hangen

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:01

Wij hebben een Leonberger en een vuilnisbak die wat weg heeft van een husky. Beide met een erg dikke jas dus. De Leonberger gedijt bij alle weersomstandigheden, van extreem koud tot extreem heet en van zeiknat, tot extreem droog. Hij ligt graag in een kuil, of die nu vol met regenwater staat of niet. De vuilnisbak haat regen en ligt dan graag droog, maar als de Leonberger in de regen op avontuur gaat, dan gaat hij wel mee.
Ze lopen van 07.30 tot 15.00 uur in ons (omheinde) bos van 17.000m2. Ik denk dat ze van deze 7,5 uur een uur of 5 in ons zicht scharrelen en 2 uur dieper het bos in duiken om te ravotten. Zodra we naar buiten stappen zijn ze in een split second bij ons en krijgen ze graag aandacht. Om 15.00 uur gaan ze ook graag naar binnen en ‘s avonds liggen ze op de bank graag op schoot. We merken dat ze die aandacht en knuffels beide erg hard nodig hebben.
De Leonberger gaat heel graag mee op pad buiten het erf. Hij vindt autorijden geweldig en andere honden en mensen ook. De vuilnisbak haat alles wat buiten het erf plaatsvindt, dus die laten we thuis (binnen) als we met de Leonberger op pad gaan.

Overigens hadden we eerst alleen de Leonberger en aan hem merkten we echt dat hij een vriendje nodig had. Hij vond het echt niet leuk om in zijn eentje buiten te zijn. Hij kwam de hele tijd aankloppen en als we dan de deur opendeden dan pakte hij onze hand en trok ons naar buiten. Hij wilde dus wel buitenspelen maar niet alleen. Zodra we de vuilnisbak hadden heeft hij ons nooit meer opgehaald. Goed dus dat je kiest voor twee honden.

We hebben overigens een professionele waterblazer gekocht en een elektrische trimtafel. Iedere dag om 15.00 uur blazen we ze op de trimtafel schoon en droog voordat ze naar binnen mogen. Anders hadden we hier echt op een vuilnisbelt geleefd. We begonnen met een huis tuin en keuken waterblazer, maar dat werkt echt onvoldoende voor deze mate van gorigheid.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:31

geen enkele, honden moet je onder toezicht houden, zeker hier in nl. met de wolf oa voor de deur, maar ook voor de mens. Honden worden zelfstandiger en gaan op pad. Waarvoor heb je dan een hond om hem buiten te gooien zodat je er niet op hoeft te letten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:59

Ik zou gaan voor een Berner Sennen of iets uit die rassengroep.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:09

Klinkt als een mooie oplossing!
Heerlijk voor ze, helemaal als ze met zijn tweeën zijn :)

Misschien iets om rekening mee te houden: Wij hebben een hond gehad en dat was een fanatieke graver. Die had in no-time eem gat onder de omheining door gegraven -O-

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:24

Majabeestje schreef:
Misschien iets om rekening mee te houden: Wij hebben een hond gehad en dat was een fanatieke graver. Die had in no-time eem gat onder de omheining door gegraven -O-

Oh ja! Onze omheining is voor een groot deel ingegraven om de zwijnen buiten te houden. Onze honden graven overal, behalve bij de omheining, maar het is een fijn gevoel te weten dat de omheining diep genoeg zit tegen de zwijnen en hoog genoeg tegen de herten is. Dat maakt het ook hondproef ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:31

Ik zou ze in ieder geval 's avonds wel naar binnen doen. De meeste honden willen toch echt ook aandacht van de baas, ook als ze samen zijn met een soortgenoot.
Onze Mastin Espanol is echt niet geschikt om nooit binnen te zijn, ook al is hij dat qua soort wel.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:36

speurneusc schreef:
geen enkele, honden moet je onder toezicht houden, zeker hier in nl. met de wolf oa voor de deur, maar ook voor de mens. Honden worden zelfstandiger en gaan op pad. Waarvoor heb je dan een hond om hem buiten te gooien zodat je er niet op hoeft te letten.

Lees je wel goed het hele topic door? Het gaat om 3 daagjes in de maand. Waar men al niet over valt, kom op zeg.

Denk dat ze een hele mooie plek hebben bij TS, beter dan menig huishouden kan bieden. Denk dat meerdere rassen geschikt kunnen zijn, waarom niet weer een stabij?

- kruipt terug onder mijn steen -

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:53

In Nieuw Zeeland and Australie is het hartstikke normaal om de hond in de tuin te hebben terwijl mensen naar het werk zijn. Hier word ook vaak maar 1x of misschien 2x per dag gelopen (want honden gaan in de tuin ook).

Dus omdat het in NL niet “gewoon” is, maakt het nog niet dierenleed om honden in je tuin te hebben en te werken. Helemaal niet als het maar ok 3 dagen betreft (en niet eens volle dagen).

Ik heb zelf een stafford en een kelpie, die opgegroeid zijn met uren in de tuin (maar binnen als wij er zijn + snachts). De stafford zou het wel echt koud hebben in een nederlandse winter.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:13

Kwa jouw vraag welk ras is geschikt mis ik nog steeds wel veel informatie over wat jullie zoeken in een hond. Hier komt nu eigenlijk alleen exterieur dingen naar voren in jouw antwoord.
Maar ik bedoel dus meer karakter. Wat willen jullie van de hond (buiten dat ze overdag blij buiten zijn). Willen jullie er sportief mee gaan wandelen, hiken, wedstrijden enz of is het juist enkel puur voor gezelschap en is het dus 2x per dag een wandeling en verder lekker ergens aan de voet liggen ofzo. Daar zit namelijk een enorm verschil in tussen welk ras past.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 12:16

speurneusc schreef:

Wauw, dit is echt een reactie waar ik iets mee kan 8)7 Als ik als huidig hondenbezitter het totaal geen optie zou hebben gevonden in de toekomst, had ik dit topic niet geopend.
Het gaat inderdaad om drie dagen in de maand dat ze echt de hele dag alleen in de tuin zouden zitten, waarbij ik al reken met het idee om twee honden te nemen ipv één, zodat ze elkaar hebben.
Altijd als we thuis komen mogen ze gewoon binnen, ook overnachten mag binnen. Dus de hond altijd maar buiten gooien en er niet op hoeven letten is echt je reinste bullshit. Maar bedankt voor je toevoeging +:)+

@ Majabeestje en Plukje: Ja, we gaan sowieso alle omheining tegen die tijd goed nalopen en verbeteren, want nu zouden ze met een aardig gegraven kuil gewoon onder de omheining door kunnen :+ Dus daar moeten we sowieso iets aan gaan doen als we deze constructie werkelijk gaan gebruiken. Goede tips ook qua gedrag en het droogblazen :')

Ik vind onze huidige Stabij echt de liefste en fijnste hond ever, maar ik denk dat hij niet heel representatief is voor dé Stabij. Dus dat een volgende best nog eens wat eigenwijzer zou kunnen zijn. Frits is heel sensibel, rustig en onzeker, ik weet niet of we dat in hetzelfde ras nog eens terug krijgen.

Liesjuh, daar heb je gelijk in. Ik ben niet heel erg gebonden aan een bepaald iets. We hebben ons nu best wel aangepast omdat Frits artrose heeft en niet langer dan een kwartiertje, 20 minuten per wandeling kan lopen. Voorheen ging hij altijd mee op vakantie en maakte we verre wandelingen. Dus vwb het lijstje wat je opsomt, een beetje er tussenin zou fijn zijn. Geen mega actieve hond die helemaal gek wordt als het een keer een dagje wat minder actief is, maar ook geen hond die liever lui dan moe is. Verder hang ik daar niet zo veel aan op qua strikte eisen. We zijn ook goed in ons aanpassen aan wat de hond nodig heeft.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:49

Ik heb een tijdje op een stal gereden daar hadden ze een Drenthe patrijs en twee Jackrussels. Die leefde buiten en in de schuren.

Die mensen zelf eigenlijk vooral ook.

Er waren genoeg plekjes waar de jrs warm konden liggen op stoelen. In een kast waar twee hooibalen lagen met daarop mandjes. Etc.

Die honden kregen dus wel alle aandacht en waren de hele dag in de weer. Denk dat dat wel een heel fijn leven is voor een hond.

Zelf zou ik als ik 5 volle werkdagen had geen honden houden tenzij zoals op de stal waar het werk op de locatie is waar de honden ook rondlopen . Ook niet in de situatie die jullie nu kunnen bieden. Maar mijn beeld is daar misschien erg zwart wit in.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:24

Nagini schreef:
In Nieuw Zeeland and Australie is het hartstikke normaal om de hond in de tuin te hebben terwijl mensen naar het werk zijn. Hier word ook vaak maar 1x of misschien 2x per dag gelopen (want honden gaan in de tuin ook).

Dus omdat het in NL niet “gewoon” is, maakt het nog niet dierenleed om honden in je tuin te hebben en te werken. Helemaal niet als het maar ok 3 dagen betreft (en niet eens volle dagen).

Ik heb zelf een stafford en een kelpie, die opgegroeid zijn met uren in de tuin (maar binnen als wij er zijn + snachts). De stafford zou het wel echt koud hebben in een nederlandse winter.

Ik woon in Duitsland en bij al mijn buren die honden hebben leven deze buiten of in de schuur. Wij zijn de enige gekken bij ons aan de weg die 4x per dag gaan wandelen met de honden. We werden zelfs gek aan gekeken toen we vertelden dat onze honden gewoon in huis zijn als we weg zijn.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 13:45

Maar BeFunny, dan lees je gewoon echt niet goed. Want nergens in dit topic staat dat ik mijn honden vijf dagen in de week alleen thuis laat :?