Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Renee1991 schreef:Wow, grote dank voor de reacties tot zover! Enige verdeeldheid had ik wel verwacht, ik twijfel zelf ook behoorlijk over wat wijsheid is. Maar goed, vooropgesteld hoop ik nog een aantal jaar van onze huidige hond te genieten.
Om op een aantal zaken antwoord te geven; de hond hoeft niet te waken. Hij (of zij, meervoud) zal/zullen in de achtertuin zitten, waar een vaste afscheiding gaat komen tussen de stal die aan het huis vaststaat en de garage. Dit is achteraan onze oprit (20 meter van de weg af), dus voor diefstal oid ben ik niet zo bang. De omheining links is een stevig schapenhek (1.80 m hoog) wat geen kant op gaat, aan de zijde van de oprit moeten we de afscheiding nog plaatsen, maar dit zal uiteraard ook een solide afscheiding worden.
Qua soort hond hebben we niet super strikt één hond voor ogen, wel een paar wensen. Met name mijn vriend wil graag opnieuw een langharige hond met een zachte vacht. We vinden de maat van een Stabij eigenlijk best prima, ik voel ook veel voor een flatcoat retriever. Kleinere hondjes heb ik echt helemaal niets mee. Dus liefst wel een hond die past bij wat ik opnoem.
Overdag kunnen ze inderdaad droog en uit de wind liggen in de schuur, eventueel zouden we daar ook nog een warmtelamp kunnen ophangen maar ik denk niet dat zoiets nodig is. We leggen dan in de schuur hun kussens neer. Mijn vriend had ook al bedacht om bakken te timmeren die je van onder isoleert, zodat ze met hun kussen van de grond af liggen en de kou misschien niet zo optrekt.
@ BeFunny Daarom zou ik er sowieso twee aanschaffen en niet een in z'n uppie, dan hebben ze elkaar. In principe kunnen we gewoon de opvang twee dagen aanhouden, dus twee van de drie dagen kunnen ze dan al een uur spelen met andere honden. Dan zitten ze één hele dag in de week overdag buiten in de tuin. Dat vind ik best meevallen.
Blaffen is op zich geen ramp, onze buren zitten niet heel dichtbij en aan de andere kant zitten de buren behoorlijk ver weg. Dus ze kunnen blaffen wat ze willen maar er is ook niet zo gek veel aanleiding omdat de achtertuin behoorlijk ver van mogelijke prikkels af ligt. De postbode blijft bijv. aan de voorzijde van het huis en komt al niet naar achteren. Die kunnen de honden dan ook niet zien. Maar een ras wat niet zo waaks is, is sowieso wel wenselijk.
Zodra één van ons thuis komt zal alles hetzelfde gaan als het nu ook gaat; de hond(en) uitlaten en daarna mogen ze naar binnen. Dus eind van de middag komen ze naar binnen en mogen ze ook gewoon 's nachts in huis slapen. De volgende ochtend laat ik ze weer uit en als ik naar mijn werk ga zou ik ze dan weer buiten in de tuin doen.
Ik denk dat ik zo wel wat meer antwoord heb gegeven op verschillende vragenBen wel heel blij met jullie input!!
Century schreef:Ik denk snel aan rassen die gefokt zijn als zelfstandige en zelfredzame honden, maar die moeten vaak ook weer veel bewegen. Zolang dat mogelijk is, zou je daar ook aan kunnen denken.
BeFunny schreef:Je bent 3 dagen weg voor werk? En 2 van die drie dagen komt er iemand ze een uur uitlaten?
Goof schreef:Klinkt goed. Heel goed zelfs.
Ze zijn dan samen, hebben lekker de ruimte, kunnen bewegen, kunnen hun behofte doen als het moet, kunnen droog liggen als het regent. Heerlijk.
Als ik in de zomerperiode bij mijn stacaravan ben blijft de labrador ook altijd in de tuin als ik weg ga. Hij vindt het heerlijk!! En afgelopen zomer bleef hij zelfs buiten liggen in de regen, dan kroop hij onder een struik (terwijl we ook een overkapping hebben).
Ik zou willen dat ik hem thuis ook altijd een buiten kon bieden.
Renee1991 schreef:Goof schreef:Klinkt goed. Heel goed zelfs.
Ze zijn dan samen, hebben lekker de ruimte, kunnen bewegen, kunnen hun behofte doen als het moet, kunnen droog liggen als het regent. Heerlijk.
Als ik in de zomerperiode bij mijn stacaravan ben blijft de labrador ook altijd in de tuin als ik weg ga. Hij vindt het heerlijk!! En afgelopen zomer bleef hij zelfs buiten liggen in de regen, dan kroop hij onder een struik (terwijl we ook een overkapping hebben).
Ik vind het fijn dat je dat zo schrijft, want ik krijg toch door mijn gevoel of door sommige reacties het gevoel dat ik een dierenbeul ben die haar hond 24/7 alleen thuis laat.
Renee1991 schreef:Goof schreef:Klinkt goed. Heel goed zelfs.
Ik vind het fijn dat je dat zo schrijft, want ik krijg toch door mijn gevoel of door sommige reacties het gevoel dat ik een dierenbeul ben die haar hond 24/7 alleen thuis laat.
Majabeestje schreef:Misschien iets om rekening mee te houden: Wij hebben een hond gehad en dat was een fanatieke graver. Die had in no-time eem gat onder de omheining door gegraven
speurneusc schreef:geen enkele, honden moet je onder toezicht houden, zeker hier in nl. met de wolf oa voor de deur, maar ook voor de mens. Honden worden zelfstandiger en gaan op pad. Waarvoor heb je dan een hond om hem buiten te gooien zodat je er niet op hoeft te letten.
speurneusc schreef:geen enkele, honden moet je onder toezicht houden, zeker hier in nl. met de wolf oa voor de deur, maar ook voor de mens. Honden worden zelfstandiger en gaan op pad. Waarvoor heb je dan een hond om hem buiten te gooien zodat je er niet op hoeft te letten.
Nagini schreef:In Nieuw Zeeland and Australie is het hartstikke normaal om de hond in de tuin te hebben terwijl mensen naar het werk zijn. Hier word ook vaak maar 1x of misschien 2x per dag gelopen (want honden gaan in de tuin ook).
Dus omdat het in NL niet “gewoon” is, maakt het nog niet dierenleed om honden in je tuin te hebben en te werken. Helemaal niet als het maar ok 3 dagen betreft (en niet eens volle dagen).
Ik heb zelf een stafford en een kelpie, die opgegroeid zijn met uren in de tuin (maar binnen als wij er zijn + snachts). De stafford zou het wel echt koud hebben in een nederlandse winter.