Welk huisdier met jonge kinderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 16:46

Nog een aanvulling op de caviahokken, zooplus heeft een aantal mooie opties. Ik heb zelf zelfgemaakte houten bakken, maar gebruik deze soms tijdelijk: https://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren ... ooi/566314
De prijs fluctueert, ik heb er nooit meer dan €100 voor betaald.

Ik ben dus wel van mening dat 1.20 x 0.5 of 0.6 te klein is. Daar kun je net twee huisjes en wat bakjes in kwijt. Dat is toch een super saai leven.. Ze kunnen dan nooit écht even lekker doorrennen. Met een bovenverdieping kom je wat meer in de buurt, maar bij traliekooien zijn de trapjes voor cavia's vaak wat te steil. Een stevige trap met wandjes die wat geleidelijker oploopt kunnen ze ook als 'racebaan' gebruiken.

Voor de beeldvorming: dit is een van mijn verblijven voor de tweetallen. Deze is 1.25 x 1. Daar komt binnenkort nog een bovenverdieping op voor 1 of 2 huisjes en een hooiplek omdat dat wat meer uitdaging geeft.

Afbeelding

Wintu

Re: Welk huisdier met jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:04

Ik ga met Melody mee, cavias in een draadkooi houden, is sneu en ouderwets en achterhaald dat die diertjes daar genoeg aan hebben.
Mijn cavia's zitten doorgaans buiten op een 40m2 en als ik zie hoeveel ze rondrennen, ja echt als een malle rondsjezen, van hot naar her sjouwen, tukjes doen, popcornen en weet ik al niet wat, dan is een draadkooi echt sneu.

Konijnen zijn niet geschikt voor kleine kinderen, hoewel ze veelal als veredelde knuffeldieren worden gezien, zijn ze dat absoluut niet. Optillen alleen al vinden ze ellendig. Verder hebben die veel ruimte nodig.

Kijk wat voor dier je zelf graag zou willen en neem dat als leidraad. Lees je in over de behoeften van een dier en wees eerlijk naar jezelf of je het dat dier ook werkelijk kunt bieden. Er zijn teveel mensen die konijnen en cavias aanschaffen, want ach zo leuk voor de kinderen, maar waar die kinderen naar verloop van tijd niet meer naar omkijken en dan zit zo'n beestje maar te verpieteren in zijn hok of ze worden en masse naar de opvang gebracht, op marktplaats gezet of gedumpt. Dus denk goed na en neem het niet enkel voor de kids. Konijnen worden doorgaans 10 jaar wel en zijn ook niet zo gemakkelijk te houden als de dierenwinkel doet voorkomen.

Dus denk goed na voor welk dier het fijn is om op een beperkte ruimte te leven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:19

Ik heb mijn cavia's ook in grotere verblijven zitten, tot 8.5m2 en zie dat toch echt anders. Ja, groter is leuker. Dat was ook de reden dat ik de 160 en 200cm bakken benoemde. Maar het is geen welzijnsprobleem om ze wel in een 120x60 (geen 120x50, dat is 20% kleiner) te houden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:25

Mizora schreef:
Ik heb mijn cavia's ook in grotere verblijven zitten, tot 8.5m2 en zie dat toch echt anders. Ja, groter is leuker. Dat was ook de reden dat ik de 160 en 200cm bakken benoemde. Maar het is geen welzijnsprobleem om ze wel in een 120x60 (geen 120x50, dat is 20% kleiner) te houden.

Tja, dan verschillen we van mening over wat welzijn is, dat kan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:27

Het meeste is denk ik wel gezegd. Aan vogels hebben kinderen meestal weinig; dan nog het meest aan parkietjes omdat je die goed tam kunt krijgen. Maar vogeltjes zijn erg kwetsbaar en ik vind ze met jonge kinderen meestal niet zo'n goede combinatie.

Cavia's zijn knuffeliger als konijnen, maar beide soorten hebben echt wel veel plaats en liefst ook dagelijks vrije beweging nodig. Dus als je weinig plaats hebt denk in niet dat ze in aanmerking komen.

Gerbils en muizen zijn geen knuffeldiertjes maar wel super leuke kijkdiertjes met veel actie ook op tijden dat de kinderen wakker zijn. En de kinderen kunnen huisjes en speeljes voor ze knutselen (die dan weer vakkundig gesloopt gaan worden, dus daar moet je ze wel op voorbereiden). Gerbils ruik je ook nauwelijks; muizen hebben een duidelijke geur.

Ratjes zijn voor kinderen geweldige huisdieren! Ze kunnen heel tam worden, zijn erg intelligent en ook buiten de kooi kunnen kinderen er veel mee. En als je een kooi in de hoogte kan uitbouwen, bijvoorbeeld in een oude kast, hebben ze qua oppervlakte ook niet zo veel plaats nodig. Maar je ruikt ze wel snel, dus je moet de kooi goed bijhouden. En het heeft inderdaad zowel voor- als ook nadelen dat ze niet erg lang leven.

Met hamsters heb ik geen ervaring.

Hoe dan ook: lees je zorgvuldig in over de diersoorten voor je een keuze maakt, want dieren zijn alleen maar leuk als ze tevreden zijn en hun natuurlijk gedrag kunnen vertonen.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 17:57

Als je buiten ruimte hebt, zou ik voor kippen gaan.
We hebben zijdehoenders, als kuiken binnen en tam gemaakt. Ze komen ook op schoot en eten uit je hand.

Volte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:19

Hi. Wij hebben drie vrouwelijke ratjes. Hele leuke, actieve en tamme dieren.
In het verleden hebben we zowel mannetjes als vrouwtjes gehad. Vrouwtjes ruik je echt een stuk minder.
Qua schoonmaken is dit heel goed te doen en ik ruik ze niet / nauwelijks. We wonen in een studio.

Het enige grote nadeel is inderdaad dat ze ongeveer 2 worden. Dit is dan ook de reden waarom dit onze laatste 3 ratjes zijn. Zelf wil ik hierna een dier die wat langer meegaat.

Mocht je voor een ratje kiezen, ben je altijd welkom om hier eerst eens te komen kijken! :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 19:43

Cavia’s zoals gezegd zijn inderdaad erg leuk, maar !! Leer kind wel hoe ze goed opgetild en vastgehouden dienen te worden. EN geef ze zeker in het begin veel aandacht. Ze worden niet knuffelig geboren. Ik heb er 20, die lopen allemaal buiten in 3 verschillende gebieden. En de jonkies die ik minder in handen heb gehad zijn duidelijk niet knuffelig maar “wild” (lopen weg etc) De dames die van jongst af aan zijn geknuffeld (op juiste manier) kan ik nu nog zo oppakken. Dus handig is cavia’s niet in de winkel te halen maar bijvoorbeeld bij iemand met nestje thuis die ze veel in handen heeft gehad van geboorte af. Of bij een cavia opvang waar ze precies weten welke knuffelig zijn en wie niet. Mijn advies zou ook eigenlijk zijn per 3 te houden. Mocht er 1 komen te overlijden is de ander niet meteen alleen.

(NB in maarssenbroek zit een hele grote cavia opvang en zij weet precies welke caafs goed knuffelig zijn als huisdieren welke niet)

Lees je verder goed in over welke groente ze NIET mogen en geef ze niet te veel brok en juist veel ruimte om te bewegen. En houdt rekening met tandproblemen die vaak voorkomen (haken op de kiezen net als bij paarden) dus dat er DA-kosten aan kunnen zitten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:15

Cavia's zijn wel vrij teer, dus leer kinderen voorzichtig met ze te zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:17

Misschien totaal andere invalshoek, maar een korenslang/rattenslang?
Uiteraard nooit zonder toezicht van een ouder mee laten omgaan, maar ik vind dat je dat op die leeftijd met geen enkel huisdier moet toestaan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:20

Cayenne schreef:
Uiteraard nooit zonder toezicht van een ouder mee laten omgaan, maar ik vind dat je dat op die leeftijd met geen enkel huisdier moet toestaan.

Prachtige dieren, maar wat kan een klein kind er mee?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:23

soesita schreef:
Cayenne schreef:

Goeie vraag :+ Ik bekeek het meer vanuit de educatieve hoek :')

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:25

Dan zijn alle dieren goed. :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:26

soesita schreef:
Dan zijn alle dieren goed. :D

Gaat het misschien toch nog een waterbuffel worden _O-

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:29

Of capibara's. Cavia's in het groot! 8-)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 21:36

Konijnen vind ik minder geschikt dan cavia’s. Maar cavia’s, konijnen, vogels, … houd je min. per 2. Cavia’s poepen en plassen behoorlijk. Hun hok proper houden zonder geurtje vraagt toch erg regelmatig schoon maken. Vogels daarentegen maken een hoop rotzooi en verspreiden veel stof (de meeste soorten toch). Ik denk dat je voor jezelf de pro’s en con’s moet afwegen en kijken naar wat je zelf ook echt leuk vindt.

Is je vriend superallergisch voor katten? Sommige rassen geven minder hinder maar dat zou je moeten testen. Persoonlijk vind ik dat je van een kat zoveel plezier krijgt in ruil voor weinig onderhoud.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:02

Iets heel anders: een reuzenslak?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:26

soesita schreef:
Cayenne schreef:

Vasthouden en aaien? Kijken hoe het beestje op je nieuwste Lego constructie klimt ofzo? Kan net zo goed of beter dan met een knaagdier :P

Korenslangen zijn wellicht wat vlug voor een klein kind (?) maar met een balpython of dwergvariant boa constrictor moet het prima lukken.

Is ook lekker onderhoudsvrij, minder ruimte dan cavia's, weinig geur, weinig gedoe als je op vakantie gaat, wat wil je nog meer.

Konijnen wil ik heel sterk afraden :o het zijn qua behoeftes meer "gezinsdieren" zoals honden of katten. Het zijn enorm slimme en sociale dieren en er dit veel werk aan om ze voldoende uitdaging en beweging te geven, zeker in een kleine woning. Zelfs een heel groot hok is absoluut niet geschikt om konijnen permanent in te houden btw.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:50

Sabri schreef:
Hoe weet je of je vriend niet allergisch is voor andere dieren? Want zal niet het eerste dier/konijn of cavia of rat zijn die weer weg moet door allergie.

Ik zou dit goed na kijken inderdaad. Ik ben allergisch voor katten en ook voor cavia’s. Ik heb ze zelf ook maar als ik ze vast heb gehad of zelfs maar aan heb geraakt zit ik onder de galbulten en andere uitslag. Ook krijg ik het benauwd van ze. Voor mij geen reden om ze weg te doen want daar zijn ze me te dierbaar voor.

Ik zou voor konijnen gaan. Cavia’s zijn erg gezellig maar lang niet altijd gek op knuffelen. Ik heb een beertje van twee jaar die dood ongelukkig wordt van kinderen om hem heen. Hij wil ook het liefst met rust gelaten worden.

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 22:51

Mijn vriend is allergisch voor katten en toch hebben we er 2 thuis zitten. Siberische katten. We hebben een aantal keer mogen testen bij fokker. Elke bloedlijn is ook anders dus let daarop. Beste is ook testen op de ouders.

Afbeelding

Mijn vriend heeft bij andere katten snel een pompje nodig, bij Odin en Jane niet!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:22

Wij hebben hier konijnen en katten thuis en hebben ook cavia s gehad

Konijnen zou ik sterk afraden. Ze hebben veel natuurlijk instinct wat ze als prooidier niet geschikt maakt voor kinderen. Verder kosten ze veel tijd en veel zorg.

Cavia's zijn zeker leuk maar ik vond het hok schoonhouden en poedersuiker klus. Ik heb ze op verschillende ondergronden gehad maar niks was perfect. Om deze reden hebben we ook geen cavias meer genomen. Tevens heb ik ook ervaren dat cavia's echt wel genoeg ruimte nodig hebben en die ga je met een normale kooi niet krijgen.

Katten vind ik toch het beste geschikt. Tevens zijn katten ook sociale dieren en ik zou om die reden dan ook voor twee katten gaan of een herplaatser die het gewend is om alleen te zijn

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 23:33

Hier vroeger ook vanalles gehad. Ratjes waren absoluut mijn favoriet! Een leuke volière van 1.60 hoog, en er dan een groepje in. <3 Het grote nadeel vond ik het verdriet om na 2-3 jaar afscheid te moeten nemen. Maar ik vind ratjes echt super als huisdier voor kids!
Konijnen en cavia’s in traliehokken vind ik echt niet meer kunnen. En aangezien TS beperkte ruimte heeft zou ik dat niet adviseren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 00:08

Tazzey schreef:
Ik zou voor konijnen gaan. Cavia’s zijn erg gezellig maar lang niet altijd gek op knuffelen. Ik heb een beertje van twee jaar die dood ongelukkig wordt van kinderen om hem heen. Hij wil ook het liefst met rust gelaten worden.

En dan raadt je konijnen aan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 01:17

Wintu schreef:
Tazzey schreef:

En dan raadt je konijnen aan?

Ts heeft er geen ruimte voor, maar wij hebben 2 Duitse reuzen en het zijn ideale kinderdieren! Ze zijn hier gekomen toen mijn kinderen 3 en 5 waren.

1. Ze zijn voor koters veel te groot en te zwaar om op te tillen, dus dat gebeurt niet.

2. Ze zijn zo ontzettend knuffelig, je gaat in de ren zitten en ze ploffen op schoot.

Maar ja, ze zitten wel in een grote ren.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 07:42

TS koop een huisdier voor jezelf en laat je kind meegenieten. Je geeft al aan dat ze te klein is om de verantwoording voor de verzorging te dragen. Dus ga voor het dier waar jezelf warm voor loopt. Je kind neemt dat enthousiasme dan vanzelf over.