Beet koningspython

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Re: Beet koningspython

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:26

Azmay, dank voor je antwoord. Worden de pythons die je thuis hebt, dan soms te groot om in je uppie te hanteren, of blijven ze voldoende klein ?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:30

sterregoud schreef:
Azmay, dank voor je antwoord. Worden de pythons die je thuis hebt, dan soms te groot om in je uppie te hanteren, of blijven ze voldoende klein ?

Ze blijven hun hele leven groeien, vrouwtjes worden groter dan mannetjes. Maar mijn vrouwelijke python gaat langzaam richting de 20 jaar dus de kans dat je ze echt veel groter vind is niet zo groot.

Die van mij hang ik zonder problemen bij kinderen om de nek. Kan haar zelfs over haar kop aaien als ik wil. Koningspythons zijn ook een van de makkelijkste slangensoorten, maar het blijven ongedomesticeerde dieren dus altijd opletten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 15:09

sterregoud schreef:
Hi, ik weet weinig van slangen, maar pythons kunnen toch ook een bedreiging voor mensen zijn ? Hoe weet je nu dat je veilig bezig bent ? Ik heb gelezen dat ze grotere prooien kunnen wurgen.

"Python" is geen 1 diersoort. Je hebt gevlekte pythons van nog geen 1m lang maar ook netpythons die zelfs richting 10m kunnen gaan (als huisdieren zie je dan ook vooral dwergvarianten). Koningspythons (waar dit topic over gaat) blijven best klein.

Netpython is dan meteen zo'n beetje de enige slang die een mens zou kunnen proberen te eten, al is het nog steeds heel erg onwaarschijnlijk.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:18

300 gram rat is nog niet een volwassen rat. Hier zijn de volwassen rattendames tussen 425 en 500 gram en de heren tussen de 650 en 950 gram.

Ik heb 2 uitzonderlijk grote koningspython dames van 1.75 m en 1.80 ongeveer. Resp. 3,7 en 5,2 kg. Die zouden echt geen cavia van gemiddeld een kg kunnen wurgen. Laat staan een gemiddeld konijn. Dat winnen ze gewoon echt niet.

Ik deel je mening over het feit dat koningspythons goed met stress om kunnen gaan niet. Ze zijn over het algemeen behoorlijk snel gestrest ten opzichte van de andere soorten die ik heb. Ze laten zich bij stress wel prima hanteren. Andere soorten hebben daar dan meer moeite mee bij stress. De soort staat ook echt wel bekend om het feit dat ze stressgevoelig zijn.

Ik zou trouwens ook niet aanraden om een jong dier (wat ik verwacht dat het is), slechts eens in de paar maanden te voeren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 16:20

Azmay schreef:
Mijn vrouw is nu zon 1.50 lang en eet XL ratten van zon 300g. Cavia of konijn zou ze zich best aan wagen.
[ [url=m/xZm7uE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik moest dit even twee keer lezen :') De eerste keer dacht ik dat er stond dat je partner XL ratten eet _O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:06

Fly_high schreef:
Solleke_Noah schreef:
Koningspythons hebben ook wel wisselende karakters, een vriend van mij fokt er en van zijn +/- 60 dieren zitten er toch een paar tussen waar je altijd bij moet oppassen, want elke handeling proberen ze je te bijten. Gewoon een tikje chagrijnig temperament.

Het klinkt absoluut niet als "chagrijnig" gedrag, maar als normaal eetgedrag waarbij de slang handen voor muizen neemt (vandaar ook het vastgehouden van zijn "prooi", defensieve slangen vallen aan en laten weer los).

Slangen zijn sowieso niet echt chagrijnig te noemen, hooguit defensief en dan meestal uit angst.

Haha ja, niet té letterlijk nemen he :D wou gewoon maar aangeven dat ook slangen verschillende karakters kunnen hebben en de ene soms wat meer happerig is dan de andere. Verder akkoord dat het hier waarschijnlijk verwarring rond het eten zal zijn geweest.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 17:14

Cayenne schreef:
Azmay schreef:
Mijn vrouw is nu zon 1.50 lang en eet XL ratten van zon 300g. Cavia of konijn zou ze zich best aan wagen.

Ik moest dit even twee keer lezen :') De eerste keer dacht ik dat er stond dat je partner XL ratten eet _O-

Oh gelukkig ben ik niet de enige! :')

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 18:27

Die van ons eet ook alleen dode dieren zou dus ook geen levende cavia / konijn pakken

Griffioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 23:33

Excuus: ik dacht hier gereageerd te hebben, maar had per ongeluk de pb knop te pakken. :o

Ik las ook: mijn vrouw is nu zo'n 1.50 lang en eet XL ratten. :D _O-

Ik zie dat er goede tips gegeven zijn voor TS en heb geen aanvullingen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 07:11

Cayenne schreef:
Azmay schreef:

Zo las ik het ook _/-\o_ lag even helemaal dubbel…

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 11:58

Cayenne schreef:
Azmay schreef:

Een vrouwelijke slang noem je gewoon een vrouw, maar teruglezend ben ik erg blij dat mijn man gewoon voor me kookt :')

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:19

Wat interessant. Hoe vaak eet een slang gemiddeld?
En wat doen ze gedurende de dag? Is er per soort ook een richtlijn qua terranium?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:31

AnnemiekvM schreef:
Wat interessant. Hoe vaak eet een slang gemiddeld?
En wat doen ze gedurende de dag? Is er per soort ook een richtlijn qua terranium?

Afhankelijk van leeftijd en soort ongeveer van 1x in de week tot 1x in de 4 weken of nog minder.

Slangen kunnen zowel nacht- als dagdieren zijn overigens, maar slangen die s nachts actief zijn (waaronder koningspythons) gaan zich overdag ergens veilig verstoppen en verder helemaal niets doen. Beetje pet rock ervaring zeg maar ;)

Leuk zo'n terrarium

Afbeelding

En hoeveel van je slang je over het algemeen ziet :=

Afbeelding

Er zijn zeker richtlijnen als het om terrarium maten gaat maar als ik 1 ding geleerd heb in de hobby is het vooral dat de huisvesting minstens net zo controversieel is als bij paarden :+ lees men kan het nooit 100% goed doen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:33

Bedankt voor je reactie. Ik weet echt niks over slangen. Jet terrarium ziet er mooi uit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:45

Als richtlijn moeten ze er in ieder geval languit in kunnen, dus de diagonaal moet minimaal net zo lang zijn als de slang. In vrijwel alle gevallen waarbij je hoort dat de slang zich in een dergelijk grote ruimte niet veilig voelt, blijkt het een kwestie te zijn van onvoldoende schuilplaatsen/'begroeiing'. Vaak wordt het argument ook aangedragen door kastbakhouders. Waarbij niet zelden honderden slangen in een soort voorraadkasten gehouden worden waarbij de bak 2 tot 4 keer maat van de opgerolde slang heeft.

https://community.morphmarket.com/uploa ... c73d3.jpeg

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:15

Dankje Annemiek, ik ben er ook blij mee :D

Wat Mizora aanhaalt is meteen dat stukje controversie waar ik het over had :+ Je hebt enerzijds team "slangen hebben veel ruimte en verrijking nodig voor hun lichamelijke en mentale welzijn ook al zijn ze niet bepaald intelligent noch actief" en anderzijds team "huisvesting in bakken/lades is prima voor t veiligheidsgevoel en het hele bewegen en ontdekken hebben slangen eigenlijk nauwelijks behoefte aan".

Hoe dan ook zijn slangen over het algemeen niet sociaal en veel soorten bewegen maar zelden en/of alleen s nachts, waardoor ze niet heel erg boeiend zijn om naar te kijken ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:57

Coco eet elke week, maar als hij wat groter is zal dat iedere 2 weken worden. Overdag slaapt hij, maar zo vanaf 21.00 wordt hij actief en gaat hij z'n hele terrarium door, of we halen hem eruit.

Afbeelding
Dit zie je overdag, dus niks.

Afbeelding
Hier is hij net wakker.

Afbeelding
Hier zie je goed dat hij nog echt baby is.

Ts, hoe is het nu? Ik hoop dat je nog reageert, ik heb ook voor het eerst een slang.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 19-10-23 16:03, in het totaal 2 keer bewerkt

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:58

Ik heb de ballen verstand van slangen, vind ze erg mooi maar ook eng. Vind het wel interessant om mee te lezen.
@Fly_high, niet bot bedoeld maar wel nieuwsgierig tav jouw laatste zin, wat doet je dan besluiten om zo'n slang te gaan houden?