Ben ik weer!
Ik had even een klein dipje door de opmerking van Earth, ik weet dat je het goed en super eerlijk bedoelt, maar ik begon het toch even somber in te zien. Ik voel me een heel slecht kattenmens
Maar goed, we zijn toch doorgegaan uiteraard en inmiddels hebben we 5 variaties aan kattenbakken staan: open, dicht, oud grit en geurloos grit, boven en beneden.
En ik vier een heel klein feestje in mijn hoofd en wil niet te vroeg juichen, maar ik heb Dolly inmiddels al 3 keer op de geurloze bak beneden zien gaan!!
De vorige keer dat we meerdere bakken hadden staan, hebben we dit 0x gezien en ging ze dus nog steeds op mandjes, ook als er een bak vlak naast stond.
Ik zal toch nog even op vragen antwoorden, mocht ik iets missen, roep even!
Sabinee__ schreef:En een second opinion?
Vind het namelijk heel herkenbaar, maar dan met mijn gecastreerde kater.
Anderhalf jaar geleden naar de dierenarts geweest in verband met opeens plassen naast de bak, dit werd afgedaan als gedrag (het ging toen om de mat bij de voordeur) - na urine prikken, kweek + echo waar niks uit kwam. Gaf verder ook geen pijnsignalen of stress signalen.
Nu anderhalf jaar later plast hij werkelijk waar overal. Wasbakken, handdoeken, was, hoeken van de kamer, tassen, slippers, sloffen, schoenen.. Dus 3 verschillende bakken met verschillende soorten ondergrond voor de voetjes en keuzevrijheid, grootte, met klep, zonder klep, zonder deksel, op verschillende plekken (en ook bij de mat/voordeur 1 geplaatst). Halve huis vol met aluminium folie met peper, overal feliway, dingen van de grond halen, etc.
Twee weken terug naar de dierenarts uit wanhoop.. Wederom alle testen gedaan; had nu flink grote blaasstenen! Mogelijk dat anderhalf jaar eerder dus wel al wat gaande was wat nog niet goed toonde in de echos en/of urine. Ze konden nu namelijk ook niet uit de kweek halen om welke soort stenen het gaat. We zijn nu bezig met andere voeding en pijnstillers, over 2 weken terug voor nieuwe echo. Zijn de stenen niet geslonken door andere voeding zal hij geopereerd worden..
Ook hij gaf verder niks aan qua pijn of stress. Knuffelig, liet zich overal aanraken, goed in contact, geen extreme gedragingen.
Och jeetje
Wat een ellende! Ik had geen idee dat dit zo ongezien kan gaan, dankjewel voor de waarschuwing. En heel veel sterkte 
Wistaire schreef:Ik zie dat je al veel goede tips hebt gekregen. Wat voor een kattenbakken gebruik je? Zijn ze allebij dicht/met kap of zijn het open bakken?
Veel katten hebben een voorkeur voor een open bak, misschien helpt het om zowel één open en één gesloten bak neer te zetten.
We hadden 2 semi-open bakken (ingebouwd in kast, alleen een open gat), door dit topic hebben we toch nog weer extra bakken geopend. Zoals ik hierboven in het bericht beschrijf.
Op tips van hier hebben we inderdaad ook zo'n variatie toegevoegd!
Forcalquier schreef:Kun je haar niet tijdelijk (met broertje) afzonderen? Bijv.boven?
Mocht het plassen dan veranderen dan weet je dat het probleem waarschijnlijk toch zit in drukte/de andere katten.
Slim idee, die schrijf ik op voor als de huidige situatie toch niet werkt, dankjewel!
Alleen wil ze namelijk niet, maar ik had er nog niet aan gedacht haar broertje er bij te laten.
Fly_high schreef:Sabinee__ schreef:En een second opinion?
<knip >
Hier wil ik me even bij aansluiten, heb namelijk ook een soortgelijk verhaal meegemaakt met mijn kat. Ook gecastreerde kater, problemen zijn begonnen toen die nog geen jaar oud was zo uit mijn hoofd. Ging ineens naast de bak plassen, hoeken van de kamer, in de wasmand, op handdoeken en noem maar op. Daarnaast nog steeds wel elke dag op de bak alleen niet elke keer dus.
Onze vaste DA kon eerst niets afwijkends vinden, uiteindelijk bij een grote kliniek terechtgekomen en het bleek toch een medisch probleem te zijn

Beestje was voor de rest echt nooit merkbaar gestrest ofzo, altijd lief en knuffelig, prima eetlust en leek op zijn dooie gemak door het leven te gaan.
Katten blijven nog steeds prooidieren en zullen daarom niet zo snel pijn of stress laten merken, vandaar dit advies.
Oei zo naar
Ik ga een second opinion ook opschrijven als mogelijkheid, dankjewel voor het delen van dit verhaal!
Zonnetje81 schreef:Misschien lees ik er overheen, wat voor kattengrit heb je erin zitten?
Katten zijn vreemde wezens en kunnen ineens besluiten een bepaalde grit soort niet fijn te vinden.
Mijn buurvrouw had hetzelfde probleem, ik heb haar mijn grit meegegeven en toen was het opgelost.
Ik heb 25 katten en nooit problemen, katten zijn eigenaardig

En is ze gesteriliseerd?
En gebruik je dichte bakken?
We hadden alleen grit met lavendelgeur, dat realiseerde ik me eerst niet, maar door dit topic wel
Dus we hebben inmiddels ook bakken neergezet zonder geur en dat lijkt ze fijn te vinden, maar ik blijf duimen!
Oh ja en ze is gesteriliseerd inderdaad, net als de anderen.
VIJFENTWINTIG?? Hemels
Laatst bijgewerkt door Niobe op 28-09-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt