Jonge poes plast overal en nergens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 16:58

Heel fijn hoe je reageert en alles op pakt TS! Regelmatig (en dan niet perse op Bokt maar veel op FB) zie je mensen op alles een weerwoord hebben en zien ze geen enkele mogelijkheid om iets te proberen.
Dus als iemand dan wel alles wilt overwegen of proberen mag dat ook gezegd worden :D

Ik zou ook meerdere voerplekjes creëren. Met z'n alle uit één bakje eten is niet ideaal en kan dus ook zeker stress geven. Zeker omdat er katten tussen zitten met wie ze geen vriendjes is maar ze dus wel uit ook die kat zijn voerbak moet eten.
Ik zou kiezen om een 2e voerbakje te zetten in de kamer waar zij graag is of waar de brompotten minder komen.

Hoelang is dit al bezig nu? Is het ook de hele tijd of met vlagen erger?
En wanneer is de urine gecheckt? Langdurig stress kan dus uiteindelijk ook blaasproblemen geven. Het zou zo maar kunnen dat er in de loop van tijd wel medische problemen zijn ingeslopen, wat dan natuurlijk niet zo snel op valt. Als het maanden geleden is dat de urine is gecheckt, zou ik het nog eens doen. Er zit dan geen haast bij dus dan kun je het nog eens proberen met de katkor-korrels ipv een dure blaaspunctie.

Ik neem aan dat zij gesteriliseerd is? Zijn alle katten in huis geholpen?

Earth

Re: Jonge poes plast overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:01

Weet je, soms werkt het gewoon niet. Je hebt al veel katten, ik denk dat zij het gewoon te druk vindt. En dan kun je dokteren tot je een ons weegt, maar dat gaat niks veranderen.
Ik denk dat je in je achterhoofd moet houden dat een nieuw plekje zoeken een realistische optie is...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 17:26

Niobe schreef:
zonnebloem18 schreef:
Mijn ervaring is dat plassen op/in zachte dingen echt een gedragsprobleem is. Sowieso echt zo veel mogelijk opruimen. Onze kat trok zelfs de handdoek die we op de reling te drogen hadden hangen eraf om er op te kunnen plassen.

Oh wauw -O- dat is wel heel vervelend!
Wil je vertellen wat het probleem precies was bij jou kat? Mag ook pb

Stress, 2 katten die 2 handen op 1 buik waren die na een situatie met omgerichte agressie niet goed meer samen konden. Ze hadden geen ruzie, maar de gecastreerde kater was erg dominant en belaagde haar af en toe als ze op de bak zat. Daardoor voelde ze zich daar onveilig en ging daardoor vaker naast de bak plassen. Een open bak hielp daar helaas niet bij. Medicatie voor hem en feliway hebben eigenlijk niks gedaan. Ze leefden tot het moment dat het mis ging al 10 jaar in harmonie samen. Omdat ze al wat ouder waren hebben we vooral geprobeerd alles zo goed mogelijk op te bergen en ze apart te houden als we weg waren. Gingen wij op vakantie, dan ging hij naar mijn ouders en deed ze thuis alles netjes op de bak.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 18:14

Nyaleti schreef:
Heel fijn hoe je reageert en alles op pakt TS!

Helemaal mee eens.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-23 23:31

BeFunny schreef:
Nyaleti schreef:
Heel fijn hoe je reageert en alles op pakt TS!

Helemaal mee eens.

Wat fijn om te horen, dank jullie <3

Ik had de laatste berichten al eerder gelezen, maar nog geen kans gehad te antwoorden. Hier komt het:

We hebben sindsdien een extra voerbak boven neer gezet op een rustige plek!
Ook hebben we eind vanmiddag alvast een zak geurloos grit gehaald, morgen zullen we 1 bak wisselen met dat grit.

@Nyaleti's vraag: dit is nu een maandje of 3/4 bezig, met vlagen. Wel meer wel dan niet, maar zo om de week blijft het een dag of 3 droog in huis, dus dan hopen we dat het voorbij is. Maar dan begint het zo weer. En dan is het ongeveer 1 keer per dag.
We hebben vorige week urine laten afnemen, beetje laat misschien, maar we hebben al eerder overlegd met de dierenarts en nav het hele verhaal raadde die aan het aan te zien en meer bakken te plaatsen. Dat hebben we toentertijd ook gedaan, maar zoals ik al eerder zei, dat hielp niet en die hebben we toen weer weggehaald.

Iedereen in dit huis is geholpen. Qua katten dan. Dus ja, ook Dolly.

Earth schreef:
Weet je, soms werkt het gewoon niet. Je hebt al veel katten, ik denk dat zij het gewoon te druk vindt. En dan kun je dokteren tot je een ons weegt, maar dat gaat niks veranderen.
Ik denk dat je in je achterhoofd moet houden dat een nieuw plekje zoeken een realistische optie is...

Absoluut is dat een optie, maar wat ons betreft echt de aller aller aller aller laatste. Tenzij blijkt dat Dolly écht niet gelukkig is hier. Dat merken we nu, op het plassen na, echt niet. Er heerst geen agressie tussen haar en een ander, ze slaapt overal rustig, ze verstopt zich niet, ze eet goed, ze drinkt goed, ze komt vaak uitgebreid bij mijn vriend liggen, of languit op de bank of waar dan ook, ze zoekt de anderen ook op (vooral haar broertje en Yuki is ze dikke vriendjes mee).
Op het moment dat de dierenarts of de gedragstherapeut iets anders aantonen, dan gaan we dat wel doen.

Stél nou dat blijkt dat het puur een gemaksding is bij Dolly of dat ze niet slimmer is dan dit, ik weet niet of dat uberhaupt kan bij katten hoor :+ Maar dan is het voor ons ook prima. Dan maken we met alle liefde alles schoon elke dag, geen probleem. Zolang zij verder maar een goed leven heeft.

zonnebloem18 schreef:
Stress, 2 katten die 2 handen op 1 buik waren die na een situatie met omgerichte agressie niet goed meer samen konden. Ze hadden geen ruzie, maar de gecastreerde kater was erg dominant en belaagde haar af en toe als ze op de bak zat. Daardoor voelde ze zich daar onveilig en ging daardoor vaker naast de bak plassen. Een open bak hielp daar helaas niet bij. Medicatie voor hem en feliway hebben eigenlijk niks gedaan. Ze leefden tot het moment dat het mis ging al 10 jaar in harmonie samen. Omdat ze al wat ouder waren hebben we vooral geprobeerd alles zo goed mogelijk op te bergen en ze apart te houden als we weg waren. Gingen wij op vakantie, dan ging hij naar mijn ouders en deed ze thuis alles netjes op de bak.

He bah, wat naar! Heftig dat het zo ineens kan omslaan.
We houden er ook wel rekening mee dat dat hier ook kan gebeuren, we hebben wel echt bewust zoveel katten genomen, in de zin van dat er een kans is dat dat niet goed gaat of blijft gaan, we weten wel van de risico's. We zijn al vaker tegen wat kleine problemen aangelopen, maar die waren simpel te fixen tot nu toe.
Het is jammer dat het met Dolly nog niet echt duidelijk is wat precies de reden is, maar we staan er positief in en blijven kijken wat we voor haar kunnen doen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 00:32

En een second opinion?

Vind het namelijk heel herkenbaar, maar dan met mijn gecastreerde kater.
Anderhalf jaar geleden naar de dierenarts geweest in verband met opeens plassen naast de bak, dit werd afgedaan als gedrag (het ging toen om de mat bij de voordeur) - na urine prikken, kweek + echo waar niks uit kwam. Gaf verder ook geen pijnsignalen of stress signalen.

Nu anderhalf jaar later plast hij werkelijk waar overal. Wasbakken, handdoeken, was, hoeken van de kamer, tassen, slippers, sloffen, schoenen.. Dus 3 verschillende bakken met verschillende soorten ondergrond voor de voetjes en keuzevrijheid, grootte, met klep, zonder klep, zonder deksel, op verschillende plekken (en ook bij de mat/voordeur 1 geplaatst). Halve huis vol met aluminium folie met peper, overal feliway, dingen van de grond halen, etc.

Twee weken terug naar de dierenarts uit wanhoop.. Wederom alle testen gedaan; had nu flink grote blaasstenen! Mogelijk dat anderhalf jaar eerder dus wel al wat gaande was wat nog niet goed toonde in de echos en/of urine. Ze konden nu namelijk ook niet uit de kweek halen om welke soort stenen het gaat. We zijn nu bezig met andere voeding en pijnstillers, over 2 weken terug voor nieuwe echo. Zijn de stenen niet geslonken door andere voeding zal hij geopereerd worden..

Ook hij gaf verder niks aan qua pijn of stress. Knuffelig, liet zich overal aanraken, goed in contact, geen extreme gedragingen.

Wistaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 02:02

Ik zie dat je al veel goede tips hebt gekregen. Wat voor een kattenbakken gebruik je? Zijn ze allebij dicht/met kap of zijn het open bakken?

Veel katten hebben een voorkeur voor een open bak, misschien helpt het om zowel één open en één gesloten bak neer te zetten.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 02:14

Kun je haar niet tijdelijk (met broertje) afzonderen? Bijv.boven?

Mocht het plassen dan veranderen dan weet je dat het probleem waarschijnlijk toch zit in drukte/de andere katten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 07:38

Bedenk wel dat wij soms als mens de stress van een kat moeilijk kunnen zien. Er hoeft geen ruzie te zijn, maar afwijkend gedrag zoals plassen jn huis laat dan toch zien dat er iets mis is.
Ik hoop natuurlijk dat jullie het zonder herplaatsen kunnen oplossen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:50

Sabinee__ schreef:
En een second opinion?
<knip >

Hier wil ik me even bij aansluiten, heb namelijk ook een soortgelijk verhaal meegemaakt met mijn kat. Ook gecastreerde kater, problemen zijn begonnen toen die nog geen jaar oud was zo uit mijn hoofd. Ging ineens naast de bak plassen, hoeken van de kamer, in de wasmand, op handdoeken en noem maar op. Daarnaast nog steeds wel elke dag op de bak alleen niet elke keer dus.

Onze vaste DA kon eerst niets afwijkends vinden, uiteindelijk bij een grote kliniek terechtgekomen en het bleek toch een medisch probleem te zijn :\ Beestje was voor de rest echt nooit merkbaar gestrest ofzo, altijd lief en knuffelig, prima eetlust en leek op zijn dooie gemak door het leven te gaan.

Katten blijven nog steeds prooidieren en zullen daarom niet zo snel pijn of stress laten merken, vandaar dit advies.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 09:54

Misschien lees ik er overheen, wat voor kattengrit heb je erin zitten?

Katten zijn vreemde wezens en kunnen ineens besluiten een bepaalde grit soort niet fijn te vinden.
Mijn buurvrouw had hetzelfde probleem, ik heb haar mijn grit meegegeven en toen was het opgelost.
Ik heb 25 katten en nooit problemen, katten zijn eigenaardig :j :')

En is ze gesteriliseerd?

En gebruik je dichte bakken?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 13:17

Ben ik weer!
Ik had even een klein dipje door de opmerking van Earth, ik weet dat je het goed en super eerlijk bedoelt, maar ik begon het toch even somber in te zien. Ik voel me een heel slecht kattenmens :=

Maar goed, we zijn toch doorgegaan uiteraard en inmiddels hebben we 5 variaties aan kattenbakken staan: open, dicht, oud grit en geurloos grit, boven en beneden.
En ik vier een heel klein feestje in mijn hoofd en wil niet te vroeg juichen, maar ik heb Dolly inmiddels al 3 keer op de geurloze bak beneden zien gaan!!
De vorige keer dat we meerdere bakken hadden staan, hebben we dit 0x gezien en ging ze dus nog steeds op mandjes, ook als er een bak vlak naast stond.

Ik zal toch nog even op vragen antwoorden, mocht ik iets missen, roep even!

Sabinee__ schreef:
En een second opinion?

Vind het namelijk heel herkenbaar, maar dan met mijn gecastreerde kater.
Anderhalf jaar geleden naar de dierenarts geweest in verband met opeens plassen naast de bak, dit werd afgedaan als gedrag (het ging toen om de mat bij de voordeur) - na urine prikken, kweek + echo waar niks uit kwam. Gaf verder ook geen pijnsignalen of stress signalen.

Nu anderhalf jaar later plast hij werkelijk waar overal. Wasbakken, handdoeken, was, hoeken van de kamer, tassen, slippers, sloffen, schoenen.. Dus 3 verschillende bakken met verschillende soorten ondergrond voor de voetjes en keuzevrijheid, grootte, met klep, zonder klep, zonder deksel, op verschillende plekken (en ook bij de mat/voordeur 1 geplaatst). Halve huis vol met aluminium folie met peper, overal feliway, dingen van de grond halen, etc.

Twee weken terug naar de dierenarts uit wanhoop.. Wederom alle testen gedaan; had nu flink grote blaasstenen! Mogelijk dat anderhalf jaar eerder dus wel al wat gaande was wat nog niet goed toonde in de echos en/of urine. Ze konden nu namelijk ook niet uit de kweek halen om welke soort stenen het gaat. We zijn nu bezig met andere voeding en pijnstillers, over 2 weken terug voor nieuwe echo. Zijn de stenen niet geslonken door andere voeding zal hij geopereerd worden..

Ook hij gaf verder niks aan qua pijn of stress. Knuffelig, liet zich overal aanraken, goed in contact, geen extreme gedragingen.

Och jeetje :( Wat een ellende! Ik had geen idee dat dit zo ongezien kan gaan, dankjewel voor de waarschuwing. En heel veel sterkte :knuffel:

Wistaire schreef:
Ik zie dat je al veel goede tips hebt gekregen. Wat voor een kattenbakken gebruik je? Zijn ze allebij dicht/met kap of zijn het open bakken?

Veel katten hebben een voorkeur voor een open bak, misschien helpt het om zowel één open en één gesloten bak neer te zetten.

We hadden 2 semi-open bakken (ingebouwd in kast, alleen een open gat), door dit topic hebben we toch nog weer extra bakken geopend. Zoals ik hierboven in het bericht beschrijf.
Op tips van hier hebben we inderdaad ook zo'n variatie toegevoegd!

Forcalquier schreef:
Kun je haar niet tijdelijk (met broertje) afzonderen? Bijv.boven?

Mocht het plassen dan veranderen dan weet je dat het probleem waarschijnlijk toch zit in drukte/de andere katten.

Slim idee, die schrijf ik op voor als de huidige situatie toch niet werkt, dankjewel!
Alleen wil ze namelijk niet, maar ik had er nog niet aan gedacht haar broertje er bij te laten.

Fly_high schreef:
Sabinee__ schreef:
En een second opinion?
<knip >

Hier wil ik me even bij aansluiten, heb namelijk ook een soortgelijk verhaal meegemaakt met mijn kat. Ook gecastreerde kater, problemen zijn begonnen toen die nog geen jaar oud was zo uit mijn hoofd. Ging ineens naast de bak plassen, hoeken van de kamer, in de wasmand, op handdoeken en noem maar op. Daarnaast nog steeds wel elke dag op de bak alleen niet elke keer dus.

Onze vaste DA kon eerst niets afwijkends vinden, uiteindelijk bij een grote kliniek terechtgekomen en het bleek toch een medisch probleem te zijn : Beestje was voor de rest echt nooit merkbaar gestrest ofzo, altijd lief en knuffelig, prima eetlust en leek op zijn dooie gemak door het leven te gaan.

Katten blijven nog steeds prooidieren en zullen daarom niet zo snel pijn of stress laten merken, vandaar dit advies.

Oei zo naar :( Ik ga een second opinion ook opschrijven als mogelijkheid, dankjewel voor het delen van dit verhaal!

Zonnetje81 schreef:
Misschien lees ik er overheen, wat voor kattengrit heb je erin zitten?

Katten zijn vreemde wezens en kunnen ineens besluiten een bepaalde grit soort niet fijn te vinden.
Mijn buurvrouw had hetzelfde probleem, ik heb haar mijn grit meegegeven en toen was het opgelost.
Ik heb 25 katten en nooit problemen, katten zijn eigenaardig :j :')

En is ze gesteriliseerd?

En gebruik je dichte bakken?

We hadden alleen grit met lavendelgeur, dat realiseerde ik me eerst niet, maar door dit topic wel _/-\o_ Dus we hebben inmiddels ook bakken neergezet zonder geur en dat lijkt ze fijn te vinden, maar ik blijf duimen!

Oh ja en ze is gesteriliseerd inderdaad, net als de anderen.

VIJFENTWINTIG?? Hemels <3
Laatst bijgewerkt door Niobe op 28-09-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:37

:D Ik duim mee voor de simpele oplossing. Fijn dat het in ieder geval lijkt alsof ze nu toch een voorkeur heeft. En een hele logische ook *D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:10

Wat ook is. Als ze eenmaal op een kleedje ofzo plassen dan blijven ze dat vaak doen. De dingen waar op geplast is weg halen wil dan ook wel helpen.

Katten zijn soms ook gewoon raar.

Ik hoop dat het geen stress is om een andere kat. Maar dat het een simpel op te lossen probleem is. Je hebt Iig heel veel tips gehad dus voorlopig heb je nog wel wat te doen :j

Verder je bent echt geen slechte kattenbaas hoor. Je bent een mens en kan nou eenmaal geen kattentaal ;)

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:19

Super fijn dat ze nu wel een paar keer op de bak is gegaan. Hopelijk is het hiermee opgelost :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:22

Niobe schreef:
We hadden alleen grit met lavendelgeur, dat realiseerde ik me eerst niet, maar door dit topic wel _/-\o_ Dus we hebben inmiddels ook bakken neergezet zonder geur en dat lijkt ze fijn te vinden, maar ik blijf duimen!

Haha ja ik heb er 25 en sommige mensen kunnen nou eenmaal niet de kattentaal lezen. Dat gaat ook niet vanzelf. Dus je bent echt niet zomaar een slechte katten eigenaar.

Welke merken kattengrit heb je nu staan?

Ik gebruik sivocat babypoeder, die ruikt btw echt niet naar babypoeder voor ons. De meeste katten vinden sowieso houtkorrel niet fijn. En een weetje: Lavendel is giftig voor katten en ze houden hier dus niet van....beetje vreemd dat er dan kattengrit met die geur wordt gemaakt. :+

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:25

De voorbeelden van een second opinion gaat over katers en de kat van de ts is volgens mij een poes. Katers hebben sneller last van blaasgruis door de langere plasbuis.

Zelf ook een poezendame die in huis begon te plassen in de buurt van de voordeur. Eerst de kattenbak nog wat beter bij gehouden. Hielp, maar niet helemaal.
Tweede kattenbak erbij en op de plek van het plassen gezet. Hielp ook, maar zodra ze krols werd plaste ze nog meer in huis. Toen we gingen opletten was dat vooral op plekken in de buurt van ramen en de buitendeur. Heel af en toe in de douche.
Na het steriliseren was het plassen bij de kozijnen en deur voorbij.

Poosje geleden kregen we een mandje met los kussen van mijn schoonmoeder terug. Poes lag daar graag in, maar kon ineens het kussentje onder plassen.
Toen ik het kussen voor de derde keer kon wassen ging door mijn hoofd dat ons dametje mogelijk markeergedrag had. Zeker in de periode dat ze krols was om maar geursporen uit te zetten. Want het was dus opvallend dat ze dat uitsluitend rond de buitenkant van ons huis deed.
En het kussentje rook ondanks wassen blijkbaar nog steeds naar een andere kat. Dat hebben we weggehaald.

Met 2 bakken (een grote en een gewone maat) die we zo dagelijks bijhouden gaat het goed. Maar als we een keer de bak vergeten kan ze zomaar weer in de douche plassen. Gelukkig is dat niet de lastigste plek om schoon te maken.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:47

Je bent zeker geen slechte kattenbaas, zo bedoel ik het ook zeker niet hoor. En ik hoop natuurlijk dat het op te lossen is, maar ik zie te vaak mensen doormodderen met katten en dat is gewoon niet leuk voor zowel kat als baas. Wij hebben het zelf ook gehad, we hebben ook aardig lang aangemodderd met 2 katten waarvan we niet wilde zien dat het niet klikte. Wat een stress hadden we ervan, en beide katten ook. Onze eerste kat kwijnde helemaal weg, als ik er achteraf op terug kijk vind ik dat echt zo erg. Dus toen kat twee herplaatst en beide katten + baasjes waren weer blij en stressvrij. Dat was echt een opluchting.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 14:52

Wat fijn TS! Hopen dat ze het zo vol blijft houden *\o/*

Het bericht van die second opinion/ blaasstenen: dat kan zeker ontstaan in 1,5 jaar. Zeker met stress. Waarschijnlijk kwam er nu ook al wat afwijkends uit bij het urine onderzoek?

Wat betreft kat opsluiten met haar vriendje: als ze dan alsnog plast, weet je niks. Haar opsluiten (al dan in één kamer al de hele boven verdieping bv) kan weer stress geven waardoor ze dus naast de bak kan gaan plassen. Hierbij de beste optie zou zijn om de andere katten, in iedergeval met wie zij geen goede vrienden is, op te sluiten. Maarja, dat moet ook maar haalbaar zijn :=

En stél dat je haar moet herplaatsen, of dat wilt proberen, zou eigenlijk haar broertje ook mee moeten. Of daar in één andere kat zijn met wie ze dan toevallig moet klikken. Haar alleen plaatsen terwijl ze duidelijk wel vriendjes is met andere katten, is gewoon weg zielig. Dus dat is ook een hele lastige om goed te doen. Hopen dat die stap natuurlijk helemaal niet nodig is.

Mocht ze nu ondanks de andere bakken, toch ernaast blijven plassen is de gedragstherapeut een goede. De tips die hier zijn gegeven, zou de therapeut anders ook eerst willen benoemen.
Daar komt ook nog eens bij dat, zeker als ze zo jong al beginnen, het ook gewoon gedrag kan zijn. Zonder medische problemen of stress.

Lastige zoektocht.. dus ik duim heel hard mee dat het zo goed blijft gaan!

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 15:00

Hier ook een plaspoes gehad, medisch niks aan de hand. Was ook stress en verdween als sneeuw voor de zon toen ik bach rescue remedy druppels in de waterbak ging doen. Gewoon bij de drogist te koop voor mensen (die bv rij-examen moeten doen ofzo).

Mijn andere katten dronken hetzelfde water gewoon, ging prima.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-23 17:19

Memories schreef:
:D Ik duim mee voor de simpele oplossing. Fijn dat het in ieder geval lijkt alsof ze nu toch een voorkeur heeft. En een hele logische ook *D

Dankjewel! <3 wij duimen ook heel hard :))

Zonnetje81 schreef:
Niobe schreef:

Haha ja ik heb er 25 en sommige mensen kunnen nou eenmaal niet de kattentaal lezen. Dat gaat ook niet vanzelf. Dus je bent echt niet zomaar een slechte katten eigenaar.

Welke merken kattengrit heb je nu staan?

Ik gebruik sivocat babypoeder, die ruikt btw echt niet naar babypoeder voor ons. De meeste katten vinden sowieso houtkorrel niet fijn. En een weetje: Lavendel is giftig voor katten en ze houden hier dus niet van....beetje vreemd dat er dan kattengrit met die geur wordt gemaakt. :+

Omg hahaha verrek ja dat is wel heel vreemd _O-

We hebben nu grit van No Problem (wishful thinking haha), normaal grit, geen houtkorrel idd.

BrankaZ schreef:
De voorbeelden van een second opinion gaat over katers en de kat van de ts is volgens mij een poes. Katers hebben sneller last van blaasgruis door de langere plasbuis.

Zelf ook een poezendame die in huis begon te plassen in de buurt van de voordeur. Eerst de kattenbak nog wat beter bij gehouden. Hielp, maar niet helemaal.
Tweede kattenbak erbij en op de plek van het plassen gezet. Hielp ook, maar zodra ze krols werd plaste ze nog meer in huis. Toen we gingen opletten was dat vooral op plekken in de buurt van ramen en de buitendeur. Heel af en toe in de douche.
Na het steriliseren was het plassen bij de kozijnen en deur voorbij.

Poosje geleden kregen we een mandje met los kussen van mijn schoonmoeder terug. Poes lag daar graag in, maar kon ineens het kussentje onder plassen.
Toen ik het kussen voor de derde keer kon wassen ging door mijn hoofd dat ons dametje mogelijk markeergedrag had. Zeker in de periode dat ze krols was om maar geursporen uit te zetten. Want het was dus opvallend dat ze dat uitsluitend rond de buitenkant van ons huis deed.
En het kussentje rook ondanks wassen blijkbaar nog steeds naar een andere kat. Dat hebben we weggehaald.

Met 2 bakken (een grote en een gewone maat) die we zo dagelijks bijhouden gaat het goed. Maar als we een keer de bak vergeten kan ze zomaar weer in de douche plassen. Gelukkig is dat niet de lastigste plek om schoon te maken.

Oh ja, dat verschil in geslacht is natuurlijk wel anders. Maar een keer extra checken kan nooit kwaad natuurlijk, maar in een later stadium misschien.
Jij hebt dus een poes met een ingewikkelde handleiding! Wel handig dat je er achter bent. En de douche is idd wel een fijne locatie als je er 1 zou moeten kiezen :=

Earth schreef:
Je bent zeker geen slechte kattenbaas, zo bedoel ik het ook zeker niet hoor. En ik hoop natuurlijk dat het op te lossen is, maar ik zie te vaak mensen doormodderen met katten en dat is gewoon niet leuk voor zowel kat als baas. Wij hebben het zelf ook gehad, we hebben ook aardig lang aangemodderd met 2 katten waarvan we niet wilde zien dat het niet klikte. Wat een stress hadden we ervan, en beide katten ook. Onze eerste kat kwijnde helemaal weg, als ik er achteraf op terug kijk vind ik dat echt zo erg. Dus toen kat twee herplaatst en beide katten + baasjes waren weer blij en stressvrij. Dat was echt een opluchting.

Oh nee, ik dacht ook niet dat je het zo bedoelde! Maar het was wel realistisch en de realiteit is soms niet leuk. Het was meer dat ik begon te denken “waarom hebben we in vredesnaam zoveel katten genomen”. Dat idee. Maar ja, we willen ze ook voor geen goud meer kwijt natuurlijk. Dus het is moeilijk om daar over na te moeten denken.
En ik verlies mezelf soms wel een beetje in mijn eigen drama _O-

Maar je hebt helemaal gelijk, soms is het gewoon beter en dan kun je achteraf “spijt” hebben dat je er net te lang mee gewacht hebt. Ook al is dat helemaal niet nodig omdat je het toch goed bedoeld hebt en het niet zo snel op wil geven voor zo’n beestje.

Nyaleti schreef:
Wat fijn TS! Hopen dat ze het zo vol blijft houden *\o/*

Het bericht van die second opinion/ blaasstenen: dat kan zeker ontstaan in 1,5 jaar. Zeker met stress. Waarschijnlijk kwam er nu ook al wat afwijkends uit bij het urine onderzoek?

Wat betreft kat opsluiten met haar vriendje: als ze dan alsnog plast, weet je niks. Haar opsluiten (al dan in één kamer al de hele boven verdieping bv) kan weer stress geven waardoor ze dus naast de bak kan gaan plassen. Hierbij de beste optie zou zijn om de andere katten, in iedergeval met wie zij geen goede vrienden is, op te sluiten. Maarja, dat moet ook maar haalbaar zijn :=

En stél dat je haar moet herplaatsen, of dat wilt proberen, zou eigenlijk haar broertje ook mee moeten. Of daar in één andere kat zijn met wie ze dan toevallig moet klikken. Haar alleen plaatsen terwijl ze duidelijk wel vriendjes is met andere katten, is gewoon weg zielig. Dus dat is ook een hele lastige om goed te doen. Hopen dat die stap natuurlijk helemaal niet nodig is.

Mocht ze nu ondanks de andere bakken, toch ernaast blijven plassen is de gedragstherapeut een goede. De tips die hier zijn gegeven, zou de therapeut anders ook eerst willen benoemen.
Daar komt ook nog eens bij dat, zeker als ze zo jong al beginnen, het ook gewoon gedrag kan zijn. Zonder medische problemen of stress.

Lastige zoektocht.. dus ik duim heel hard mee dat het zo goed blijft gaan!

Nee, er kwam niets uit het urine onderzoek en de kweek was ook negatief.

Goed punt wel van het opsluiten. Ik zou dan alleen Sansa apart moeten zetten en ik heb het idee dat zij dat juist weer niet zo heel erg zou vinden _O- Dus dat zou best een optie zijn :=
We kijken wel even hoe het loopt idd.

Ja en de gedragstherapeute annuleren we ook nog niet idd, al deze informatie kunnen we inderdaad mooi meenemen. Dat scheelt al wat stappen!

zazaza schreef:
Hier ook een plaspoes gehad, medisch niks aan de hand. Was ook stress en verdween als sneeuw voor de zon toen ik bach rescue remedy druppels in de waterbak ging doen. Gewoon bij de drogist te koop voor mensen (die bv rij-examen moeten doen ofzo).

Mijn andere katten dronken hetzelfde water gewoon, ging prima.

Toevallig noemde mijn moeder gisteren Bach Rescue ook toen we het over Dolly hadden. Dus grappig dat jij het nu ook noemt.
Ik gebruikte het vroeger als ik op dressuurwedstrijd ging _O-
Gaat op het lijstje met mogelijkheden om over na te denken en eventueel te bespreken met therapeute, dankjewel!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:04

Hoe gaat het nu met de aanpassingen? Ik hoop zo voor jullie dat het nog steeds goed gaat!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:14

Ik heb geen tips, maar wel een 'eigen' ervaring om te delen. Ik heb mijn poes uit het asiel, waar ze zat omdat ze vanwege stress om een baby overal in huis ging plassen. Bij mij heeft ze maar 1x buiten de bak geplast (en toen bleek ze blaasgruis te hebben).

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 20:29

Nyaleti schreef:
Hoe gaat het nu met de aanpassingen? Ik hoop zo voor jullie dat het nog steeds goed gaat!

Tot nu toe nog wel! *klopt af*

Alle katten gaan nu zelfs weer op de bakken :o

Ik kom over een paar dagen weer terug als we zeker weten dat we kunnen juichen :))

Tiggs schreef:
Ik heb geen tips, maar wel een 'eigen' ervaring om te delen. Ik heb mijn poes uit het asiel, waar ze zat omdat ze vanwege stress om een baby overal in huis ging plassen. Bij mij heeft ze maar 1x buiten de bak geplast (en toen bleek ze blaasgruis te hebben).

Logisch eigenlijk ook hè, als ik een baby in huis zou hebben zou ik ook buiten de bak gaan plassen :+

Wat fijn dat ze rust heeft bij jou en dat je er zo snel bij was met het blaasgruis ook!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:51

Niobe schreef:
Tiggs schreef:

Logisch eigenlijk ook hè, als ik een baby in huis zou hebben zou ik ook buiten de bak gaan plassen :+

Wat fijn dat ze rust heeft bij jou en dat je er zo snel bij was met het blaasgruis ook!

Ja we passen daarom ook erg goed bij elkaar :+
Het is echt zo'n schatje <3