Halsband versus tuig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:48

Ik gebruik eigenlijk amper “normale” halsbanden omdat mijn windhonden daar nogal makkelijk uit kunnen schieten, gezien hun kop dezelfde omtrek heeft als hun nek :+

Wat ik wel jammer vond van dat artikel is dat dat voorbeeld met die langjarige hond met dat tuig ook echt een slecht passend tuig is. Wat je sowieso heel vaak ziet.

Met gewoon normaal rondje uitlaten lopen ze aan een brede martingale halsband of een veiligheidstuig (die zitten gewoon beter op hun lijf) en kunnen met beide gewoon netjes meelopen.

Ik zie geen verschil in beweging tussen halsband of tuig bij mijn honden, al is dat met het blote oog natuurlijk lastig te zien. Ze worden minimaal 2x per jaar gecheckt door de fysio ivm de renbaan en eigenlijk nooit wat aan de hand.
1x een wat vast zittende onderrug bij mn teefje, maar dat was meer doordat ze een redelijk bolle rug heeft.

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 13:59

@JudithGigi: Schade aan luchtpijp of nekwervels door een halsband is alleen als het baasje (te) vaak hardhandig aan de riem trekt om een hond bij zich te houden (in plaats van op stemcommando).

Zelf ben ik nooit een voorstander van een tuigje geweest. Wij hadden vroeger alleen maar een halsband voor onze honden, ongeacht het ras, en dat werkte prima in combinatie met stemcommando's. We hebben twee keer een oppashond gehad, beide keren een andere hond, die wel een tuigje had. Beide honden gingen enorm hangen. Eentje was gelukkig ook op stem opgevoed, dus dat scheelde al een stuk, maar die andere...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:34

Shenavallie schreef:
@JudithGigi: Schade aan luchtpijp of nekwervels door een halsband is alleen als het baasje (te) vaak hardhandig aan de riem trekt om een hond bij zich te houden (in plaats van op stemcommando).

En als de hond zelf trekt (stel hij heeft een hond gezien die ik niet heb gezien)? Mijn hond vindt andere honden zo leuk dat "hé jochie kom eens even hier" niet meer echt werkt zeg maar :') Als ik er op tijd bij ben kan ik hem afleiden, maar ik ben helaas ook geen robot.

higginsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 14:42

Wintu schreef:
higgins schreef:
Hier iemand die heel veel tuigjes van heel veel verschillende merken heeft uitgeprobeerd
Ons hondje heeft echt een hekel aan die dingen... dus dat is een zoektocht geweest

Uiteindelijk heeft ze ( door heftige regenval tijdens een wandeling ) op der borst een behoorlijke wond opgelopen door een tuig.
Het was gaan schuren

Dus een halsband gekocht omdat het moest helen
Hond loopt niet meer weg als de halsband om moet. Ze loopt niet meer met de zogenoemde karperrug
En toen kwam ik dit artikel tegen

Ze heeft een hele mooie DWAM halsband gekregen en ze loopt er prima mee.
Ook niet meer met een naar links of rechts gebogen lichaam tijdens het wandelen...
Voor haar is het denk ik een verademing
Ja met katten is het wel een dingetje
Daar werken we aan ;)

Maar alle tuigjes zijn inmiddels verkocht

Vraag me dan af of het tuig wel goed gepast heeft en goed stond afgesteld. Want een tuig hoort de huid niet kapot te schuren.

Nee maar het gebeurde dus wel
Het tuigje was wel 'al' dik 2 jaar oud

Ik heb echt vanalles in de kast gehad qua merken, ook op maat en ook bekende en onbekendere merken

H tuigen, instap tuigjes, vestjes en de meerdere Y tuigjes uiteraard

Maar als iemand nog iets weet hoor ik het graag