Welke hondenriem (en tuig) ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:32

Voor onze bullmastiff hebben we een tuig van dog copenhagen (comfort walk air). Deze is verstelbaar en kan los bij de hals, dat was voor mij een voorwaarde. Er is een oogje voor de lijn aan zowel de bovenkant als de voorkant.
Wij gebruiken als lange lijn een longeerlijn. Inmiddels zijn we heel handig geworden met het snel oprollen hiervan. Daarnaast hebben we een ronde lijn van anderhalve meter lang. Dit was op aanraden van de gedragsdeskundige. Kwa lengte precies goed en door de ronding ligt de riem fijner in de hand, zeker als de hond wilt gaan trekken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 20:34

Ja lastig. De halsband komt hij niet uit. Dat heeft hij helaas vaak genoeg geprobeerd.
Met die tuigjes vind ik het spannender, zeker omdat het een lang harige hond is en het misschien lastig is in te schatten wanneer het echt strak genoeg zit?

Kwa lijn hoeft het niet mega lang te zijn. Gelukkig want die handigheid heb ik ook niet :+
Het pad waar hij sowieso vast moet is misschien 2 meter breed met aan beide kanten wat te snuffelen. Hij is sowieso rustig dus rent niet alle kanten op.

sasja0705

Re: Welke hondenriem (en tuig) ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 20:43

@cursebreaker... ik schreef 2 riemen, niet 2 banden
Dus er waren 2(!) riemen aan het tuig vastgemaakt.

En mijn beleving gaat dus ook niet om het eruitwurmen of ontsnappen UIT een tuig maar om de krachtontwikkeling DOOR een tuig...

En ook : uiteraard moet een halfcheck hetzelfde zo correct aangepast zijn als een tuig...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:07

Nyaleti schreef:
Ja lastig. De halsband komt hij niet uit. Dat heeft hij helaas vaak genoeg geprobeerd.
Met die tuigjes vind ik het spannender, zeker omdat het een lang harige hond is en het misschien lastig is in te schatten wanneer het echt strak genoeg zit?

Kwa lijn hoeft het niet mega lang te zijn. Gelukkig want die handigheid heb ik ook niet :+
Het pad waar hij sowieso vast moet is misschien 2 meter breed met aan beide kanten wat te snuffelen. Hij is sowieso rustig dus rent niet alle kanten op.

Je kunt natuurlijk ook dubbel aanlijnen:
Een riem aan de halsband en een riem aan het tuig.
Dan heb je net wat meer in te brengen, er vanuit gaande dat je hem aan de halsband(riem) wel/beter kunt mannen/vasthouden wanneer hij compleet doorflipt in zijn paniek.
Zo laat ik mijn meisje tenminste uit met de jaarwisseling, waarbij de riem aan het tuig ook aan mij vastzit (oude riem om, daar de lijn aan vast).
Maar mijn meisje is nog geen 7,5kg en bij heel erge schrik doet ze eerder een combi van faint en freeze :(:), ook zal ze altijd naar mij toe komen bij angst.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 21:22

Maar dan heeft het tuig voor mij geen toegevoegde waarde meer.
Als jij altijd met tuigje loopt, is het inderdaad een goede tijdens de jaarwisseling.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:24

Je zou eens bij https://www.justfordogs.nl/ kunnen kijken. Zou een niet te lange riem doen (zodat hij geen vaart kan maken)
Dubbel aanlijnen zou ook nog een optie kunnen zijn idd. Desnoods met t tuig (ik ben ook wel AnnyX fan) aan een heupgordel, dat je gewoon je halsband gebruikt maar het tuig nog als extra houvast hebt.

Als hij zo angstig is, is het dan niet en idee om het probleem bij de wortel aan te pakken en met z'n knallen angst aan de slag te gaan?
Ik heb er geen ervaring mee hoor maar misschien ook even (tijdelijk) zoiets gebruiken? https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ngst-hond/
Laatst bijgewerkt door Warboel op 19-09-23 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:25

Nyaleti schreef:
Maar dan heeft het tuig voor mij geen toegevoegde waarde meer.
Als jij altijd met tuigje loopt, is het inderdaad een goede tijdens de jaarwisseling.

Ik wissel zelf tussen veiligheidstuig en halsband maar vanaf zeg half december gaat het veiligheidstuig er standaard om met uitlaten etc. :)
En dan de ergste dag/dagen een extra lijntje eraan dus.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 21:25

Even een andere zijlijn... er is een mooi artikel betref tuigen en hun werking van Suzanne Rhebergen.
Heb m jammer genoeg alleen als screenshot, dus ga hem nog opzoeken als link

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-23 21:49

Warboel schreef:
Als hij zo angstig is, is het dan niet en idee om het probleem bij de wortel aan te pakken en met z'n knallen angst aan de slag te gaan?
Ik heb er geen ervaring mee hoor maar misschien ook even (tijdelijk) zoiets gebruiken? https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ngst-hond/

Als je de OP even leest zie je 2x duidelijk er in staan dat er al jaren hard aan gewerkt wordt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 22:26

Even los nog van idd tuigage e.d… doe je ook nog iets qua supplementen? Of andere hulpmiddelen gebruiken zoals goede oordempers? Dit soort dingen kunnen ook zeker nog z’n werking hebben uiteindelijk met wandelingen namelijk.

Is een beetje een zijtak van wat je natuurlijk in je OP vraagt, maar wie weet heb je er wat aan.

Ik heb hier zeker ook wel wat baat bij onze eigen hond mee gehad omtrent deze angst en in die periode. Er zijn nog wel meer dingen waar we nu al jaren mee bezig zijn/proberen en we zien wel wat verbetering bv. Het zal nooit alles oplossen, deze angsten zijn echt heel erg moeilijk en krijg je bij de meeste individuen nooit meer helemaal eruit ook met therapie ed niet, maar het kan het scherpe randje eraf halen, ook buiten vaak. Ook qua wandel management ed is er misschien ook nog wel wat winst te behalen? Andere tijden, evt met de auto naar rustigere gebieden etc?

Maar goed, hier zal die trainer waar je mee aan de slag gaat nog vast ook nog wel tips over hebben. Snap dat je daar ook nu niet op in wilt gaan verder zodat je tig verschillende adviezen krijgt en niet meer weet wat voor en achter is haha. Maar mocht je meer over mijn ervaring met deze ellendige angst willen weten, staat m’n pb open :)

misshester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 22:51

Wij hebben recent een halsband en lijn van Kong gekocht voor onze alsmaar groeiende 1 jarige Cane Corso/Berners Sennen kruising van 50+ kg. De enige halsband die hem tot nu toe echt goed past en de adjustable leash werkt voor ons heel fijn, stevig materiaal ook!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 00:27

Zo, even alle tips bekeken :) nogmaals dank! Heel erg fijn.

Ik neig voor nu naar een politie / aanpasbare lijn van 3 meter. (Fijn voor onhandige ik dat die lijn korter kan en niet op de grond sleept).
Dierenoppas Amersfoort heeft er een van Biothane. Fijn idee dat dat spul basically onbreekbaar is.
Er worden er veel aangeboden op andere websites maar daar staat niet bij hoeveel gewicht het kan hebben :=

De anti-slip varianten zijn net als die teugels die er vroeger waren op de manege. Mijn handen gillen bij het zien van die dingen :') dus dat valt af.

Het echt abrupt omdraaien en weg vliegen doet hij eigenlijk nooit. Meer stil staan en dan met een snelle pas omdraaien.

Kwa tuigje heb ik ook even gekeken. Inderdaad enkel de anti-ontsnap tuigjes. De Anny X vind ik erg groot en grof allemaal? Het tuigje van Dierenoppas Amersfoort vind ik er fijner uitzien.
Maar ik neem de hond van de week even mee naar de dierenwinkel om gewoon eens wat te passen voor het idee. Hoe hij er mee loopt en hoe ik het vind.

Ik kwam ook een schokbreker tegen. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat het precies doet in de praktijk is me niet helemaal duidelijk. Kan het een beetje het 'los vast' idee geven voor zowel de hond als voor mijn zere handen en schouders?

Edit: Cursebreaker heb ik PB gedaan. We zijn druk bezig met hulpmiddelen en supplementen maar dat hou ik bewust even buiten het topic :o

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 04:54

Wij hebben een tijdje zo'n schokbreker gebruikt en ik vond het vooral handig om minder een whiplash te krijgen als de hond besloot om in 1x ergens op af te rennen. Het vangt dan zeker een deel van de klap op (ook fijn voor de hond). Het is wel een zwaar ding (afhankelijk van de grootte van je hond natuurlijk) en bij een slappe lijn trok hij wel een beetje het tuigje naar een kant (omdat hij dan naar de zijkant hangt).

Bij een biothane lijn zou ik er wel rekening mee houden dat de riem glad kan worden wanneer het regent.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 06:32

Kwa tuig: Ruffwear Webmaster is een fijn anti ontsnap tuig. Mocht de hond écht écht niet uit het tuig mogen ontsnappen de Ruffwear Dubbleback, maar deze is wél een beetje overkill, maar ze komen er echt echt niet uit.

Lijn: biothane, in jouw geval een 3 meter ofzo.

Ik heb 10, maar als hond lief aan het einde van de 10m loopt en een sprintje trekt, houdt ik hem echt niet en hij is "maar" 25kg. Dan is een kortere lijn beter.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 06:35

Qua tuig heb ik geen tips. Wij hebben een tuigje waar we heel blij mee zijn, maar lijkt me voor jouw situatie minder geschikt.
Qua lijn zou ik een lijn van 3m (of 5m) nemen. Wij hebben een biothane lijn van dierenoppas Amersfoort die heel goed bevalt. Wij hebben de variant voor kleine honden, maar ze hebben er ook één voor grote honden (tot 100 kg zeggen ze).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 06:39

Onlangs een onderzoek tegen gekomen dat in bepaalde situaties/sporten een tuig erg begrijpelijk is ivm moeten trekken en deze zijn daar ook speciaal voor ontworpen. Echter bijna alle tuigen belemmeren honden in hun bewegingen van de schouders. Eigenlijk zijn veel tuigen zelfs slechter voor je hond dan de gemiddelde halsband.
Mijn laatste boxer was fan van tuig die had echt tuig voorkeur. Wij gebruikten oud model rogz for dogz en tre ponti forza. Een simpel tuig is tre ponti forza maar ontsnappen is onmogelijk. Jarenlang getest door 2 husky's met veel ontsnappings ervaring bij hun eerdere eigenaar waar ze na ontsnappen ook vaak katten, kippen enz gepakt hadden. Ze wisten alle trucjes maar hier zijn ze nooit uit kunnen komen. Deze trekt als halfcheck strak op de rug namelijk en dan kunnen ze er nooit uit. Mits je natuurlijk goed af stelt.
Ik heb echter al de andere honden zelden aan tuig lopen. De husky's waren langere tijd gebruikt voor treksport. Vandaar tuig keuze en rollijnen voor ruimte. Anders waren ze niet fijn om mee te wandelen. Gebruik altijd halfcheck, choker of slipbanden als halsbanden ivm makkelijk om doen en niet uit kunnen ontsnappen wat voor mijne ene hond zeer belangrijk is. Mijn terrier loopt zelden vast dus heb ik jachtlijntjes voor. Loopt dus gewoon bloot. Vind ik uiteindelijk het fijnst.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 06:45

noviceh schreef:
Voor onze bullmastiff hebben we een tuig van dog copenhagen (comfort walk air). Deze is verstelbaar en kan los bij de hals, dat was voor mij een voorwaarde. Er is een oogje voor de lijn aan zowel de bovenkant als de voorkant.
Wij gebruiken als lange lijn een longeerlijn. Inmiddels zijn we heel handig geworden met het snel oprollen hiervan. Daarnaast hebben we een ronde lijn van anderhalve meter lang. Dit was op aanraden van de gedragsdeskundige. Kwa lengte precies goed en door de ronding ligt de riem fijner in de hand, zeker als de hond wilt gaan trekken.

Dit tuig hebben wij ook voor onze sterke en angstige Dobermann. Heel tevreden over.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 08:25

Dagahra schreef:
cursebreaker schreef:
Ik zou qua tuig sowieso eens kijken naar een anti-ontsnapping tuig ook bv. ja, met 3 banden, nog los van een andere riem waar je naar zoekt. Evt aangevuld met een tracker eraan ook voor je eigen gevoel, mocht ie toch weg komen een keer en in blinde paniek niet automatisch terug naar huis of auto ofzo rennen. Wat tuigen betreft; Dierenoppas Amersfoort verkoopt zulke anti-ontsnapping tuigen en ook een Berner met zo'n gewicht past hier prima in - als je gewoon goed meet wat je moet weten komt dat helemaal goed.

>> https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ape-proof/

Voordeel van deze tuigen is ook dat het door het Y-design ook normaliter netjes ligt op de hond, en niet belemmert bij de schouders e.d. het is echt een ergonomisch design.

En vooral: ze kunnen zich hier absoluut niet uittrekken en met elk ander soort tuig kunnen ze dat wel. Dog Copenhagen, Non-stop, ga maar door... Of het nu Y, H tuigen zijn of andere modellen...Overal wurmen ze zich uit in secondes wanneer ze in blinde paniek gek gaan doen. Dus wil je dat bv. 100% voorkomen, zou ik Echt een anti-ontsnapping tuig met dus 3 banden adviseren, die die extra band hebben wat achter de ribben komt te liggen. Ook voor een 45kg hond gaat die prima passen.

Qua lijnen is het maar net wat iemand prettig vind ook natuurlijk maar naast lijn kwaliteit moet je met een grotere/zwaardere hond ook nog opletten naar het aansluit punt; de karabijn of musketon. Kleinere musketons en vaak soms ook de goedkopere lijnen zijn niet bestand tegen een structureel sterke en soms trekkende hond in zulke situaties bv dus ook daar naar kijken is wel belangrijk imo.

Ik vind zelf nylon lijnen met grip ontzettend prettig - hier ook een sterke herder 35+ kg - die o.a. dierenoppas Amersfoort o.a. ook verkoopt in verschillende lengtes. Ik heb zelf een lange lijn van 10m van Non-Stop met een karabijn haak eraan en een andere 10m nylon lijn met grip met een fatsoenlijke musketon eraan ook en die is ook echt top. De kans dat die zomaar breekt met flinke druk is nihil. Ook in alle weersomstandigheden blijven deze lijnen fatsoenlijke grip houden. Met lange lijnen is het dan wel echt wennen als je eerder rollijn veel gebruikt hebt, maar daar vind je snel genoeg je weg wel in :j Die kun je dus ook prima laten slepen op de grond tussendoor als je je hond wel vrijheid wilt geven, en dan kun je de lijn erna zo weer oppakken (mits je dan een lange lijn Zonder handvat gebruikt. Met handvat moet je imo niet laten slepen ivm dat het kan blijven haken ergens)

Daarnaast ben ik enorm fan van fatsoenlijke leren lijnen en heb ik er een die verstelbaar is qua lengte met ringen. Deze koop ik bij k-9 world >> https://www.k9world.nl/Politie-/-Multifunctionele-riem

Deze is enkel wat ik heb, maar ze hebben ook dubbel gestikte leren lijnen die voor grotere/zwaardere en sterkere honden nog beter aansluiten, al werkt die enkele voor onze hond ook prima die ook echt wel sterk kan zijn.

Het nieuwe model van nonstop is ook anti ontsnappingstuig :) Max ook meerdere keren aan het tuig moeten ophijsen etc. Tuig bleef keurig op zijn plek. Mede door dit tuig durfde ik rustig naar de top van The Old Man of Storr te hiken.

Edit: Zie dat het schuine bandje ook aardig wegvalt op de foto.

[ [url=m/hW5iDR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier zijn ze zo uit, daar zit de achterste band op de verkeerde plek op anti ontsnappingstuig te zijn.

Ik zou die NS ook niet snel aanraden als anti ontsnapingstuig.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 10:39

Eilandje schreef:
Qua tuig heb ik geen tips. Wij hebben een tuigje waar we heel blij mee zijn, maar lijkt me voor jouw situatie minder geschikt.
Qua lijn zou ik een lijn van 3m (of 5m) nemen. Wij hebben een biothane lijn van dierenoppas Amersfoort die heel goed bevalt. Wij hebben de variant voor kleine honden, maar ze hebben er ook één voor grote honden (tot 100 kg zeggen ze).

Hoe bevalt die als het regent? Wordt het echt glad of is het prima te doen?

Een Nylon lijkt me fijn in de hand maar ben er nog geen tegen gekomen die echt stevig is (staat bij grote of kleine hond maar soms is een labrador al een grote hond dusja :+ ) of anders zijn ze echt heel duur.

Dierenfan: er zijn echt zo ontzettend veel slechte tuigjes op de markt waar je echt meer kwaad mee doet dan een halsband.. Voor mij valt die Tre Ponti daar ook onder :o dat samen trekken lijkt me echt niet fijn of goed voor de hond.
Er rekening mee houden dat in ons geval we dus soms echt langdurig met volle gewicht in de riem lopen en dat tuig dan dus volledig strak trekt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:40

Als hij gewoon aan een losse riem naast je loopt is een tuig niet persé nodig. Een halsband is gewoon prima.

Ik zelf wandel altijd met een halfcheck of sliplijn (zodat ze zich er niet kunnen uit trekken bij paniek) en een gewone korte lijn.
150 cm vind ik wel fijn voor de stadswandelingen, niet té kort, maar niet zo lang da ik met veel lussen rondloop.
Buiten stad is 200-300 cm nog doenbaar. Langer kom ik in de knoop.

Met een rollijn heb ik ALTIJD een harnas aan, puur omdat er constant druk op die lijnen staat én het harnas de gesp bovenaan houdt en ik niet constant moet gaan ontwarren.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 10:47

Waarom zou je overstappen naar een tuig als die het goed doet op een halsband? ;)

Ik heb verschillende tuigen geprobeerd voor mijn herders en bullterrier en merk dat mijn honden een tuig niet fijner vinden dan een gewone leren halsband (dogsport) en (dogwithamission) en dunne leren lijn van 3 meter.

Ik ben geen voorstander van een tuig van welk merk dan ook, ze hebben allemaal hun voor en nadelen.

Maar goed, zo heeft iedereen een voorkeur <3

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:10

Wij lopen ook met Anny X & een biothane lijn. Biothane wordt wel glad als het nat is. Oplossing hier thuis is dan om (net als met paardrijden in de regen) handschoenen aan te trekken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 11:31

In de wijk loop ik met een lederen twee meter lijn, daar kunnen die van mij best aardig mee uit de voeten qua snuffelen. Ga ik naar gebieden met meer ruimte dan gebruik ik een 5 meter Biothane lijn, die afwisselend gewoon over de grond sleept of die ik iedere keer weer terug oplus/laat vallen naar gelang de hond dichterbij/verder weg gaat (beetje afhankelijk van hoe nat het is/hoe mijn pet staat). Mijn man heeft een lederen twee meter lijn met een extra lus onder bij de musketon. Persoonlijk vind ik dat fijner dan zo'n politielijn.
Het is even wennen zo'n lange lijn, maar als je er eenmaal handigheid in hebt dan kan je ook op 1 meter lopen met zo'n lange lijn. Ik mis wat kracht in mijn handen, dus ik sla de riem dan altijd één keer om mijn hand heen, dat geeft mij genoeg grip en kracht om te voorkomen dat de riem doorslipt door mijn hand en de hond meer ruimte krijgt dan gewenst.
Het nadeel van leer is dat het glad wordt als het nat is. De biothane die wij hebben is de zogenaamde grippy variant en die is stroever dan de standaard biothane lijn, dat gaat prima als hij nat is.

Mijn biothane lijn komt van onderstaande winkel (19mm, grippy). Ze hebben niet alles in de winkel staan, maar ze maken alles zelf dus als je contact met ze opneemt dan kunnen ze alle kanten op. Of je gaat even langs, ze zitten in Reusel. Als mijn Rottweilers van 45 en 50+ kg aan die lijn kunnen blijven hangen, dan kan jou hond dat ook.

https://www.voordehond.nl/product/bioth ... r-zwart-2/

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 13:42

Een tuigje lijkt me voor de hond fijner. Er komt nu regelmatig langdurig druk op zijn keel.
Ik heb me alleen nog niet verdiept in de fysieke risico's als hij langdurig in een tuigje hangt.

Een slipriem hebben we gehad toen zijn gedrag nog extremer was. Nooit geforceerd of mee getrokken! Maar die kregen we mee van de vorige eigenaar dus hij weet denk ik wel wat zo'n riem doet en kan :=
Tegenwoordig is een snelle los-vast in sommige situaties voldoende om hem even te laten aarden zegmaar en dan gaat het daarna beter.
Maar van die riem wil ik af, ook al lang niet meer gebruikt. Was even vergeten dat een halfcheck band bestaat, dat is wel een goede.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:03

Ik vraag me wel serieus af wat voor onderzoek dat is geweest @dierenfan waarin beweerd word dat vrijwel alle tuigen belemmeren? Vind dat echt een heel bijzondere conclusie. Heb je hier bronmateriaal van? Ben oprecht benieuwd.

Heb je het hier dan ook over Y- en H-tuigen? Dat kan ik me namelijk echt niet voorstellen. Want er zijn genoeg ontwikkelde Y-tuigen bv van merken als Non-Stop, ruffwear, Dog Copenhagen e.d. waarbij wel degelijk aantoonbaar is dat deze niet belemmeren, dus vraag me dan wel af over welke tuigen je het allemaal precies hebt?

De Julius K9 tuigen of andere vergelijkbare tuigen met banden dwars voor de borst langs, of slechtere kwaliteit tuigen die qua materiaal niet goed zitten, daar is dan uiteraard van bekend dat ze gewoon niet goed zitten. Maar oa. de Y-tuigen van bepaalde goede merken, zijn juist ontworpen zodat ze niet belemmeren tijdens bewegen/acitviteiten dus die zijn Juist prima geschikt en aan te raden. Deze zijn met fatsoenlijke ontwikkeling juist speciaal ontworpen om het lichaam beter te voorzien van goed materiaal tijdens activiteiten en voorkomen juist dat er schade kan ontstaan wanneer er wel getrokken zou worden. Kijk, in een gewoon Y-tuig wil je uiteraard net zo goed niet dat een hond non-stop gaat lopen trekken, want uiteindelijk is onwijs veel trekken gewoon belastend voor een lichaam ongeacht welk materiaal erom hangt, maar het belemmert een hond zeer zeker niet in z'n beweging, het gebruik van een goed zittend Y - of H tuig bv. En als een hond dan toch veel trekt, kan het zeer zeker beter in zo'n soort tuig zijn als dat ze dit met een halsband om doen, daar kan denk ik echt geen twijfel over zijn - qua kiezen tussen 2 kwaden.

Met een sterke hond wil je juist absoluut niet dat ze in de halsband zitten, want dat is zo slecht voor het hele strottenhoofd/nek deel, dus imo is een halsband met een sterke hond die kan hangen/trekken echt geen optie structureel gezien. Wil je echt niet dan.

--

@TS,
Met idd regelmatig langdurige druk op zijn keel, zou ik iddhet overstappen naar een tuig ook serieus overwegen ja, ook al zal hij aan het tuig meer kracht kunnen hebben. Aan een tuig kunnen ze Zeker sterker zijn/harder trekken als ze willen tov aan een halsband, maar dat is ook een beetje situatie afhankelijk soms en kun je ook voor zijn vaak/op inspringen nog.

Ik heb bv. altijd een kortloper mee, dat is misschien dan ook een idee voor jou. Ik heb die aan het tuig standaard hangen en als ik Arya even korter moet hebben of meer overhand wil hebben op haar, pak ik haar tijdelijk met die kortloper aan de halsband bv. Zoiets zou voor jullie dan ook een oplossing kunnen zijn in bepaalde situaties. En daarbuiten dan idd met tuig de rest doen zeg maar. Al heb ik ook momenten waarop Arya sterk kan zijn en dan is ze aan het tuig gewoon irritant, maar dat is bij ons echt in verhouding maar weinig aan bod, en dan ga ik dus meestal even over op die halsband met kortloper bv. Voor ons werkt dat dan zo prima. De kortloper is dan uiteraard niet bedoeld voor een echte wandeling, da's dus alleen echt voor korte momenten wanneer ze gewoon even bij me moet blijven - want dan heb je met een tuig wel minder te zeggen als ze kracht zetten ja.

Ik ga je PB dadelijk beantwoorden :)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 20-09-23 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt