Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nyaleti schreef:Ja lastig. De halsband komt hij niet uit. Dat heeft hij helaas vaak genoeg geprobeerd.
Met die tuigjes vind ik het spannender, zeker omdat het een lang harige hond is en het misschien lastig is in te schatten wanneer het echt strak genoeg zit?
Kwa lijn hoeft het niet mega lang te zijn. Gelukkig want die handigheid heb ik ook niet![]()
Het pad waar hij sowieso vast moet is misschien 2 meter breed met aan beide kanten wat te snuffelen. Hij is sowieso rustig dus rent niet alle kanten op.
Nyaleti schreef:Maar dan heeft het tuig voor mij geen toegevoegde waarde meer.
Als jij altijd met tuigje loopt, is het inderdaad een goede tijdens de jaarwisseling.
Warboel schreef:Als hij zo angstig is, is het dan niet en idee om het probleem bij de wortel aan te pakken en met z'n knallen angst aan de slag te gaan?
Ik heb er geen ervaring mee hoor maar misschien ook even (tijdelijk) zoiets gebruiken? https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ngst-hond/
noviceh schreef:Voor onze bullmastiff hebben we een tuig van dog copenhagen (comfort walk air). Deze is verstelbaar en kan los bij de hals, dat was voor mij een voorwaarde. Er is een oogje voor de lijn aan zowel de bovenkant als de voorkant.
Wij gebruiken als lange lijn een longeerlijn. Inmiddels zijn we heel handig geworden met het snel oprollen hiervan. Daarnaast hebben we een ronde lijn van anderhalve meter lang. Dit was op aanraden van de gedragsdeskundige. Kwa lengte precies goed en door de ronding ligt de riem fijner in de hand, zeker als de hond wilt gaan trekken.
Dagahra schreef:cursebreaker schreef:Ik zou qua tuig sowieso eens kijken naar een anti-ontsnapping tuig ook bv. ja, met 3 banden, nog los van een andere riem waar je naar zoekt. Evt aangevuld met een tracker eraan ook voor je eigen gevoel, mocht ie toch weg komen een keer en in blinde paniek niet automatisch terug naar huis of auto ofzo rennen. Wat tuigen betreft; Dierenoppas Amersfoort verkoopt zulke anti-ontsnapping tuigen en ook een Berner met zo'n gewicht past hier prima in - als je gewoon goed meet wat je moet weten komt dat helemaal goed.
>> https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... ape-proof/
Voordeel van deze tuigen is ook dat het door het Y-design ook normaliter netjes ligt op de hond, en niet belemmert bij de schouders e.d. het is echt een ergonomisch design.
En vooral: ze kunnen zich hier absoluut niet uittrekken en met elk ander soort tuig kunnen ze dat wel. Dog Copenhagen, Non-stop, ga maar door... Of het nu Y, H tuigen zijn of andere modellen...Overal wurmen ze zich uit in secondes wanneer ze in blinde paniek gek gaan doen. Dus wil je dat bv. 100% voorkomen, zou ik Echt een anti-ontsnapping tuig met dus 3 banden adviseren, die die extra band hebben wat achter de ribben komt te liggen. Ook voor een 45kg hond gaat die prima passen.
Qua lijnen is het maar net wat iemand prettig vind ook natuurlijk maar naast lijn kwaliteit moet je met een grotere/zwaardere hond ook nog opletten naar het aansluit punt; de karabijn of musketon. Kleinere musketons en vaak soms ook de goedkopere lijnen zijn niet bestand tegen een structureel sterke en soms trekkende hond in zulke situaties bv dus ook daar naar kijken is wel belangrijk imo.
Ik vind zelf nylon lijnen met grip ontzettend prettig - hier ook een sterke herder 35+ kg - die o.a. dierenoppas Amersfoort o.a. ook verkoopt in verschillende lengtes. Ik heb zelf een lange lijn van 10m van Non-Stop met een karabijn haak eraan en een andere 10m nylon lijn met grip met een fatsoenlijke musketon eraan ook en die is ook echt top. De kans dat die zomaar breekt met flinke druk is nihil. Ook in alle weersomstandigheden blijven deze lijnen fatsoenlijke grip houden. Met lange lijnen is het dan wel echt wennen als je eerder rollijn veel gebruikt hebt, maar daar vind je snel genoeg je weg wel inDie kun je dus ook prima laten slepen op de grond tussendoor als je je hond wel vrijheid wilt geven, en dan kun je de lijn erna zo weer oppakken (mits je dan een lange lijn Zonder handvat gebruikt. Met handvat moet je imo niet laten slepen ivm dat het kan blijven haken ergens)
Daarnaast ben ik enorm fan van fatsoenlijke leren lijnen en heb ik er een die verstelbaar is qua lengte met ringen. Deze koop ik bij k-9 world >> https://www.k9world.nl/Politie-/-Multifunctionele-riem
Deze is enkel wat ik heb, maar ze hebben ook dubbel gestikte leren lijnen die voor grotere/zwaardere en sterkere honden nog beter aansluiten, al werkt die enkele voor onze hond ook prima die ook echt wel sterk kan zijn.
Het nieuwe model van nonstop is ook anti ontsnappingstuigMax ook meerdere keren aan het tuig moeten ophijsen etc. Tuig bleef keurig op zijn plek. Mede door dit tuig durfde ik rustig naar de top van The Old Man of Storr te hiken.
Edit: Zie dat het schuine bandje ook aardig wegvalt op de foto.
[ [url=m/hW5iDR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Eilandje schreef:Qua tuig heb ik geen tips. Wij hebben een tuigje waar we heel blij mee zijn, maar lijkt me voor jouw situatie minder geschikt.
Qua lijn zou ik een lijn van 3m (of 5m) nemen. Wij hebben een biothane lijn van dierenoppas Amersfoort die heel goed bevalt. Wij hebben de variant voor kleine honden, maar ze hebben er ook één voor grote honden (tot 100 kg zeggen ze).