Corrigerende tik?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:21

Ik vraag mij wel af hoe jullie het zouden oplossen als je een grote hond hebt die reageert op andere honden. ( doordat ie zelf ooit is aangevallen of iets anders naars meegemaakt heeft )

Een foei is daar niet genoeg bij, als de hond niet of lastig te trainen is met voer maakt dat er niet makkelijker op.

Een correctie is dan zo nu en dan nodig, maar als een tik, een rukje of iets in die richting niet mag. Hoe pak je dat dan aan? Laat je de hond op de andere langskomende hond reageren? Ook als hond totaal niet meer naar je luisterd?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:22

wilmatj schreef:
Ik vraag mij wel af hoe jullie het zouden oplossen als je een grote hond hebt die reageert op andere honden. ( doordat ie zelf ooit is aangevallen of iets anders naars meegemaakt heeft )

Een foei is daar niet genoeg bij, als de hond niet of lastig te trainen is met voer maakt dat er niet makkelijker op.

Een correctie is dan zo nu en dan nodig, maar als een tik, een rukje of iets in die richting niet mag. Hoe pak je dat dan aan? Laat je de hond op de andere langskomende hond reageren? Ook als hond totaal niet meer naar je luisterd?

Met een muilkorf?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:22

wilmatj schreef:

Afleiding. Van corrigeren op welke manier dan ook werd het gedrag alleen maar erger. (Bron: grote hond die reactief kan zijn en verschillende dingen geprobeerd, afleiden en goed gedrag belonen is het enige dat werkt hier)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:24

janderegelaa schreef:
Honden bijten elkaar toch ook als iets ze niet bevalt?

Ik heb een mega dominante (maar ook zeer sociale) hond gehad, die beet echt geen andere honden; wel grommen en daarna snauwen, maar heeft nooit een hond gebeten.
Ze likken niet omdat ze de andere hond leuk/lief vinden, maar om hun onderdanigheid te tonen.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:25

janderegelaa schreef:
wilmatj schreef:

Met een muilkorf?

En de hond je dan mee laten sleuren? Want de hond gaat niet braaf zitten en dan blaffen naar een andere hond. Daarom had ik het over een grote hond. Minstens 40 kilo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:28

Honden corrigeren elkaar onderling op een erg correcte manier. Ze happen zonder te bijten. Ze gaan met de voorpoten op de andere hond staan, om deze hun energie in te tomen. Ze gebruiken vooral ook hun stem naar mekaar. Of laten hun tanden zien / fixeren hun blik als waarschuwing.

Als je echt fysieke correcties nodig vindt (maar bij het gros van de honden is dat niet het geval), werk dan aan de zijkant. Duwend, stuwend. Of het nekvel.

Maar aan / op het hoofd hoor je niet te zijn, bij paarden overigens ook niet.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:33

Moet zeggen dat die van mij ooit wel eens een bos sleutels naar z’n hoofd heeft gekregen omdat z’n neus belangrijker was dan mijn commando (niet raak uiteraard :+)
Krijgt heus wel eens een rukje aan de riem als hij trekt en hij is nog steeds hartstikke blij met mij.

Binnen de perken is er niks mis met corrigeren als je het aan mij vraagt.
Afslaan is natuurlijk het andere uiterste.
Laatst bijgewerkt door Barbabientje op 04-08-23 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:33

ach die van ons heeft ook wel een tik op de neus gehad.
Ja sorry reflex als die haaientanden ineens hard pakken.
Ja sorry reflex van deze paardenmishandelaar die dat ook direct doet bij een paardenhap.
En een stem geluid is er dan ook automatisch bij.

En geen schuwe hond en geen schuwe paarden. En ook geen happende.

Die krijg je als ze geen link kunnen leggen doordat het te laat is.

Zeg ik nu, ga allemaal je dier een tik geven, nee.
Maar ik ga ook niet de geweldige dieren opvoeder proberen uit te hangen.
Waarvan het bij de meeste in het echie zo mooi niet is.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:34

DuoPenotti schreef:
ach die van ons heeft ook wel een tik op de neus gehad.
Ja sorry reflex als die haaientanden ineens hard pakken.
Ja sorry reflex van deze paardenmishandelaar die dat ook direct doet bij een paardenhap.
En een stem geluid is er dan ook automatisch bij.

En geen schuwe hond en geen schuwe paarden.

Die krijg je als ze geen link kunnen leggen doordat het te laat is.

Zeg ik nu, ga allemaal je dier een tik geven, nee.
Maar ik ga ook niet de geweldige dieren opvoeder proberen uit te hangen.
Waarvan het bij de meeste in het echie zo mooi niet is.

Precies dit :j

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:35

Hier geef ik ook wel eens een tikje tegen de zij om zijn aandacht terug te krijgen bij bv het kruisen van een ongemanierde hond die trekt, springt, blaft, gromt,… als een malle, dan heb ik zijn aandacht terug. Niets mis mee volgens mij.

Er is een verschil tussen echt een tik om pijn te doen of een tikje om de aandacht te vragen.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:36

Knijpen in het nekvel begrijpen ze beter dan slaan...maar dat lijkt me ook een laatste redmiddel

.Verder inderdaad met stem of negeren (dat vinden ze het allerergste)

Mijn hond is een keer in een kippenhok beland vroeger....Beetje zoals de film van Lady en de Vagebond (Kippie Pesten). Riepen hielp niet meer. Mijn vader kwam er toen aan en heeft de hond in haar nekvel gepakt.

Gelukkig vond de kippenboer het niet zo erg omdat de kippenboerderij 1 week later al opgedoekt zou worden i.v.m. nieuwbouw en er zijn geen kippen doodgebeten...ze vlogen alleen door de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:37

Dat mag jij vinden @DP, maar het is niet nodig.

Ik heb een 3 maanden oude Australische Herder die bij aankomst recht omhoog in je gezicht sprong en hapte. Ook bij de kinderen.

Nog nooit een tik gegeven en hij staat nu steeds op 4 pootjes en bijt niet. Ook niet naar de kinderen.

Mijn paarden bijten ook niet.

Ik ben blij dat ik niet op neuzen hoef te slaan, en hoop dit ook niet te moeten zien van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:37

Heb enkel eens een loslopende reu op de punt van mijn schoen gehad...

Grote herderkruising die zich niet liet wegsturen/duwen van mijn loopse teef die heel netjes tussen mijn benen was gaan zitten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:41

Tja robin
Mijn merrie heeft ook nog nooit een tik gehad, die had ik als veulen.

Mijn toen nog hengst kwam met ontblote tanden oren plat in de nek op mij af, die had ik toen 1 dag.
mag jij zeggen wat jij dan doet...

Dierenarts die hier kwam om te castreren heeft nog enkele keren gevraagd hoe hij nu is...zegt genoeg denk ik
Overigens fijn paard nu.

Wij kregen een herder van een jaar die mocht springen, hier niet.
Op stem correcties veranderde het niet, 1 keer knie tegelijk omhoog en ook nooit meer last van gehad.
Gewoon duidelijk niks zieligs aan.
Zal vast anders kunnen, zo gaat het ook.

Anoniem

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:43

Dat doe je dan hoogstens op de borst als de confrontatie frontaal is.

Meningen mogen verschillen! :o

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:44

Robin_S schreef:

Maar hoe kun jij bij de borst van een paard als ie gestekt op je afkomt?
Mijn armen zijn zo lang niet hoor.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:45

Robin_S schreef:

leg eens uit hoe? En dan mag een tik wel of ook alleen foei, leerde net dat een tik niet mag.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:47

Het gaat toch over honden, niet over paarden? Vind ik wel even wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:48

Je zei toch dat je je knie ophaalde naar je herder, mijn antwoord was: op de borst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:53

Barbabientje schreef:
Robin_S schreef:

Maar hoe kun jij bij de borst van een paard als ie gestekt op je afkomt?
Mijn armen zijn zo lang niet hoor.

Paarden zijn een andere discussie. Maar ik heb bij onvoorspelbare / onopgevoede / nieuwe paarden altijd een zweepje bij de hand. Vooral als ik de wei of paddock in loop. Niet enkel om te slaan maar ook om richting te bieden. Ik corrigeer een paard op de borst of op de singellijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-23 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:53

BaileyMix schreef:
Het gaat toch over honden, niet over paarden? Vind ik wel even wat anders.

Is dat zo anders?

Voorbeeld, we hadden vroeger thuis een bouvier.
Dier had ook al wat eigenaren gehad.
Komt bij ons, zit ineens met de kop in de vuilnisbak en ik betrap hem.
geef hem verbaal op zijn donder en hij gromt naar mij... ik griste wat van de tafel waar ik naast stond en heb dat gesmeten...klaar, nooit meer geromd.

Sta op een pension bij mensen aan huis, 2 jarige grote hond, leek op een soort berghond.
Vraagt de vrouw daar wil jij hem even opsluiten want er komen dadelijk kindjes spelen.
En ja daar was hij veel te lomp voor.
ik wil hem opsluiten en hij gromt en hapt naar mij.
Die heeft mijn rijlaars gevoeld....
Gaf ik dat aan aan die vrouw, kreeg ik het antwoord.
Ja dat deed hij bij mij vorige week ook daarom vroeg ik of jij het wilde doen... ja echt zeg.
Overigens hond heeft het bij mij nooit meer gedaan...

Echt die eenmalige dingen zijn niet zielig. Het op zijn beloop laten wat die vrouw deed, dat is zielig.

Robin_S schreef:
Je zei toch dat je je knie ophaalde naar je herder, mijn antwoord was: op de borst.

ooh
dacht dat je het paard bedoelde, daar wil ik graag weten hoe jij dat oplost?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:54

Tikken of slaan nee, een por of een duw geen probleem en om het even te nuanceren geen por of duw dat ze meteen andersom staan. Nou ben ik niet zonder zonde en heb ik vroeger wel eens een tik uitgedeeld op de kont, maar ik wist toen niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:55

Ook dit soort agressie bij honden zou ik nooit op het hoofd slaan. Met een beetje pech krijg je een weerwoord.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 14:59

Ik sla waar ik dan raken kan, of dat dan borst of kop is, geen idee.
Mijn gooi skills zijn ook niet dat ik de beste basketballer kan worden :D
Het gaat om het schrik effect, dat jij gewoon niet af laat bluffen
En ja dat ze dan doorkomen kan...maar als jij op dat moment je terug trekt weet je ook 100% zeker het antwoord volgende keer als ze iets niet willen.

En dat is bij mij dus een reflex, later denk ik pas, hij had...
Robin_S schreef:
Ook dit soort agressie bij honden zou ik nooit op het hoofd slaan. Met een beetje pech krijg je een weerwoord.

En nog steeds benieuwd wat jij bij mijn toenmalige hengst zou doen...

Anoniem

Re: Corrigerende tik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 15:01

Je hebt gelijk ook. Maar ik probeer gewoon te zeggen dat het hoofd niet hoort. Maar nogmaals, iedereen doet wat binnen zijn / haar mogelijkheden ligt en je eigen veiligheid blijft altijd het belangrijkste.