Honden aan de voet?? Aan de wat??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:01

Ailill schreef:
Ik vind het vooral erg triest voor de hond, altijd strak naast de baas en zelfs zijn/haar behoefte pas mogen doen na jouw goedkeuring. Bizar.

Hier gaat het er, gelukkig, heel anders aan toe. Trekken is overigens niet aan de orde.

Nou, inderdaad. Poepen en plassen wanneer de baas dat wil... ik vind dat ook een hele rare en nare gedachte, en niet bepaald bevorderend voor het welzijn van de hond.

Er zijn inderdaad veel honden die uitvallen, trekken of ander ongewenst gedrag vertonen. Er zijn echter ook minstens zoveel 'baasjes' die hier een grote oorzaak van zijn zonder dat ze het weten. En dan heb ik het ook over honden die strak naast de benen van hun baasje lopen, wat wordt gezien als onder appèl staan en oh wat luistert ie goed, maar waarbij de enige reden waarom de hond dit doet pure angst is. En daar maak ik me meer zorgen om....

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-23 12:04

Robin_S schreef:
Voor mij heeft naast het been lopen niets te maken met gedwongenheid oid.

Wij lopen in stevige pas, netjes naast mekaar. Duidelijk, worden ze ook rustig van. Ik ben niet het type baasje dat heel de tijd "dicht!" En "voet!" schreeuwt. Ik loop in stilte. Voor mij is het zoals paardrijden: er is een constante aanleuning (soort van, niet te letterlijk nemen). Op die manier kan ik ook makkelijk met meerdere honden lopen.

Is niks fanatiek aan volgens mij :o

Het zijn verder honden die hele dagen los op stal lopen, boswandelingen zijn zelden aangelijnd. Lekker los :)

Rollijnen gebruik ik op dezelfde manier: naast m'n been = lijn kort.
Lengte geven op plekken waar ze normaal los zouden lopen maar waar het soms niet kan / mag.

Alles is goed zolang je hond maar niet hijgend en trekkend voor je uitloopt :)

Ja hier ben ik het mee eens. For the record ik ben niet tegen loslopen! En mijn hond loopt zeker niet altijd aan de lijn, in tegen deel! Loslopen in losloop gebieden en snuffelen is een must (mits je je hond onder controle hebt).

Het punt is juist wanneer de hond aan de lijn is. Aan de lijn bepaal ik zeker waar en wanneer gepoept, geplast en gesnuffeld wordt. Maar als de hond los loopt heeft die alle vrijheid om dat zelf te bepalen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:08

Alleen OP gelezen.
Aan de voet zijn ze hier als ik iemand tegen kom.
De grote is naar de club geweest en kent alle commando's goed.
Maar hij hoeft niet steeds aan de voet. Want wandelen is lekker geurtjes snuffelen. Door de berm struinen.
Alles aan een 8 meter lijn. Want bij een konijn is de club kennis weg :P

Maar voet is hier alleen langs een stukje drukkere weg en bij andere weggebruikers in de buurt.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:09

Lol :+ We denken deels hetzelfde en deel het tegenovergestelde.
Ik zie ook veel honden die voor geen meter luisteren en trekken aan de lijn. Dat is niet alleen vervelend voor de hond, de eigenaar maar ook voor de maatschappij. Ik zie veel mensen van alles, tevergeefs, proberen zonder effect (of naja, het enige resultaat is nog veel meer spanning).

Echter, mijn hond mag plassen en poepen wanneer hij wilt, mag snuffelen waar en hoe lang hij wilt, achter me lopen, voor me uit lopen etc. Hij is van zichzelf, en hij moet al zoveel in het leven. Ik gun hem zijn ruimte en ontspanning.
Maar: op een smalle stoep, bij passanten (mensen/andere honden), viezigheid op straat of andere dingen moet hij inderdaad 'aan de voet'. En dat hebben we gewoon aangeleerd met koekjes, want dat maakt de training voor hem leuk en effectief ;) . En het lukt altijd, juist omdat hij daarnaast de ruimte krijgt om zichzelf te zijn en niet continue aan het werk is.

Ik vraag mezelf toch af, je hebt een hond voor de samenwerking toch? Niet om macht op uit de oefenen? Is geen verwijt hoor, want misschien is het wel zo en dan is dat prima.
Ik ben zelf wel zo opgevoed (een hond moet altijd alles voor je doen, zonder koekjes, maar 100% voor jou, moet gecorrigeerd worden en strak behandeld worden want anders...), maar ik zie het nu anders. En wandelingen zijn er 10000% leuker op geworden omdat er bij beide partijen gewoon geen frustratie meer is maar we elke gelegenheid zien als een spelletje/oefening/ontspanning. Én mijn hond kan zelf nadenken: als hij een passant ziet komt hij vanzelf al naast me lopen want dat geeft hem positieve energie (en meestal wat lekkers).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:12

Poepen en plassen op commando vind ik een beetje apart want het is eerder iets biologisch wanneer je moet of kunt .Trekken aan de riem kan het uitlaten moeilijk maken als het een sterke hond is! Wat vinden jullie van anti-trekriemen?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:14

Ik wordt vooral niet goed van de honden die strak in het gareel moeten :+ afhankelijk van de situatie dan.

Hier hebben we een druk bezocht parkje, valt ontzettend veel te snuffelen dus. Van die honden die dan niet mogen snuffelen en alleen een leven mogen hebben op het losloopveldje.. :n

Die van mij loopt op dat rondje aan de rolriem en mag overal snuffelen waar hij bij kan komen. Trekken aan de riem niet. Maar hij kent z'n grens goed. Soms staat hij er wel heel lang of twijfel ik of er iets eetbaars ligt, dan roep ik hem en loopt ie weer mee.
Hij is goed moe na 40min op dat rondje, juist door het vele snuffelen. Dat is zo goed voor ze.

Maar hij luistert ook prima. Als er iemand aan komt of we gaan een onoverzichtelijke stukje tegemoet, dan loopt hij (onder commando) naast me en mag hij even niet snuffelen.

Maar het valt me meer en meer op dat het honden ABC verleden tijd is. Zeker voor kleine hondjes (zo lijkt het in mijn omgeving dan). Die vallen uit aan de riem, maarja die 3 kilo hou je makkelijk tegen dus maakt niet uit toch? Dat mijn hond dan over de emmer gaat maakt niet uit joh want het baasje hield hem toch tegen?
Dus ergens ben ik het wel met TS eens. Honden opvoeden gebeurt niet meer zo strikt.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:19

Zo loopt er een dame in het bos in de buurt. Hond strak aan de lijn, dicht tegen haar been. Als ze een andere hond tegenkomt verstijft de dame en zie je een hond nog steeds kort aan de lijn, naast het been, maar: op beide achterpoten staand en hangend in de riem. Helemaal druk omdat er een andere hond aankomt.

Dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Gelukkig zie ik dit niet echt heel vaak. De meeste hondenbaasjes in mijn omgeving zijn gewoon goedbedoelende baasjes die hun huisdier uitlaten :) op een rustig tempo, lekker snuffelend. Maar even vaak trekkende en hangende labradoodles omdat de eigenaren gewoon een leuke hond wilden voor de kinderen maar er verder niet veel van snappen. Niets mis mee, maar ik vind het zonde.

Verder is het volgens mij ook gewoon persoonlijke voorkeur, wat vind je zelf fijn als baas. Hoe loop je het liefst? Lekker ontspannen, rondkijken. Of kilometers maken? Mijn honden draven min of meer naast mij. Kan me voorstellen dat de meeste mensen het niet fijn vinden op dat tempo te lopen :) ik kies om die reden ook voor honden die dat zelf fijn vinden.

Wat plassen en poepen betreft: dat is een andere discussie volgens mij. Lijkt me niet realistisch dat écht te kunnen controleren. Mijn vorige hond liet het gewoon gaan middenin een winkelstraat :+ echt ontzettend vaak. Kon ik nooit uit z'n hoofd praten.

Ik vind het dan weer wel realistisch om je hond te verbieden bij de buren te plassen. En als je hem om middernacht nog even in de tuin laat voor de laatste plas mag je ook best duidelijk maken dat het tijd is voor een plasje. Kan geen kwaad :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:21

Nyaleti schreef:
Maar het valt me meer en meer op dat het honden ABC verleden tijd is. Zeker voor kleine hondjes (zo lijkt het in mijn omgeving dan). Die vallen uit aan de riem, maarja die 3 kilo hou je makkelijk tegen dus maakt niet uit toch? Dat mijn hond dan over de emmer gaat maakt niet uit joh want het baasje hield hem toch tegen?
Dus ergens ben ik het wel met TS eens. Honden opvoeden gebeurt niet meer zo strikt.. :=

Maar aan de andere kant weet je ook niet of de eigenaar daar al mee aan het trainen is?
Mijn hond valt uit aan de lijn. Maar! Wel steeds naar minder. De meeste fietsers negeert ze nu. Kinderen ook. Maar hardlopers en kinderen op stepjes gaat bijv nog niet. Maar mensen oordelen meteen maar training is een jarenlang proces. Ik doe m’n best :o

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:22

Snuffelen is wel iets waar ik strenger mee ben voor mijn hond. Eerst mocht hij overal waar hij wilde, want de wandeling is immers voor de hond, maar hier kreeg hij problemen van (niet meer willen eten door hormonen). Als hij los is mag hij wel lekker zijn gang gaan, en tijdens de 'normale' wandeling zijn er ook een aantal plekken waar hij even mag, maar ik hoef hem niet meer uitmergeld te hebben :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:22

En sidenote: veel is ook rasgebonden :)

Je tempo, de hoeveelheid snuffelen onderweg, omgang met andere honden,...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:23

Die van ons loopt niet strak aan de voet.
Maar hij trekt absoluut niet.
Ik heb de riem altijd in een boogje en hij wandelt ontspannen naast mij mee.
Af en toe kijkt hij een keer omhoog.

Wij hebben hem dat niet bewust geleerd.
Dat is vanzelf zo gegaan.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:25

Onze hond loopt altijd aan de lijn. Denk ook dat dat altijd wel zo zal blijven. Een lange (10 meter) lijn weliswaar, waarvan hij de lengte krijgt op plekken waar dat echt kan. Daar kan hij snuffelen, plassen, poepen, etc zoveel hij wil.
Verder, zoals bijvoorbeeld op straat, loopt hij aan een lengte van ergens rond de 1,5 meter. Niet strak aan de voet ik zou niet weten waarom, maar gewoon dicht bij me in de buurt, en dan wordt er ook niet gesnuffeld, geplast of gepoept. Maar trekken doet hij (bijna) niet (meer). En als ik met 'm aan het trainen ben ligt de lengte die hij krijgt er maar net aan waar ik op dat moment mee bezig ben.
Het is nou eenmaal geen type hond om continue met de kop omhoog strak aan de knie te lopen, en dat hoeft ook niet.

Maar ik snap in essentie wel wat je bedoelt, zie ook regelmatig vanalles om me heen waarvan ik denk dat kan anders :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:31

Een opkijkende hond tijdens het lopen is ook helemaal niet natuurlijk. Dat is iets wat uit hondencursussen komt en is wat mij betreft helemaal niet nodig op straat :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:31

Amy111 schreef:
Hallo allemaal,
Ik zie een gekke trend als ik buiten loop. Ik zie trekkende honden en hijgende honden. Ik zie baasjes die worden uitgelaten door hun hond en ik zie zelfs loslopende honden die weigeren om terug te komen als de baas dit vraagt. %)
Bizar vind ik persoonlijk..
Wat is er gebeurd met gewoon aan de voet lopen?
En plassen en poepen wanneer de baas dit zegt?
Mijn hond moet absoluut altijd aan de voet lopen en wordt ook gecorrigeerd als ze dit niet doet.
Hoe doen jullie dat?
En zien jullie deze trend ook of word ik stiekem gek??

Liefs Amy

Ohhh gruwel als mijn honden zo kort gehouden moeten worden dan zou ik geen hond willen. Niets zo vreselijk als een hond uitlaten die beetje naast je loopt te sukkelen. Ja ik heb altijd grotere roedel gehad (husky's, herders, labrador/rottweiler en boxer) ik liet ze vele kilometers uit tegelijk en deel liep grotendeels los. Luisteren moest maar aan de voet lopen nooit geleerd. Niet trekken wel. Zo ook voor mijn huidige honden. Ik loop kilometers omdat ik dat leuk vind en hun lopen gezellig mee en doen hun ding. Soms is doorlopen nodig maar als ze hun krant willen lezen dan heb ik geduld. We lopen nog altijd 5 kilometer binnen een uur en alle partijen hebben lol.
Ze kunnen op commando plassen, altijd handig indien nodig maar ze plassen verder maar waar en hoe vaak ze willen zo lang het niet tegen prive terrein/ eigendommen is van andere mensen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:35

Misschien is het beter om het bij een speelgoedhond te houden, sorry.

Maar poepen en plassen is iets wat een hond moet en niet voor de lol doet. Zou wat zijn als jij ook op commando zou moeten.

Het zijn individuen met eigen wil en karakter. Snuffelen is zeer belangrijk voor ze. Natuurlijk dien je ze af en toe te begrenzen waar nodig, maar aan de voet en op commando poepen en plassen?! Dan kun je beter een speelgoedhond nemen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:35

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn honden eerst ook in de lijn hingen.
De ene vnl uit enthousiasme en de andere deed gezellig mee.
Veel op geoefend, weinig resultaat tot ik merkte dat ik al de deur uitstapte met ze met de gedachte 'ze mogen niet trekken, ze mogen niet trekken, ze mogen niet trekken' en daarbij onbewust heel veel spanning opbouwde waardoor de honden juist gingen trekken en hangen in de lijn. :+
Nu haal ik heel bewust diep adem en denk 'we gaan gezellig wandelen' en ineens kunnen ze een stuk netter aan de lijn lopen. :))
Eerste stukje, naar de eerste uitlaatstrook trekt de ene nog wel omdat hij dan teveel druk op zijn blaas opbouwt, zodra hij geplast en gepoept heeft is dat ook over.

Hij trekt wel bij anderen, puur uittesten waar hij mee wegkomt. }>
Maar als hij een 'uh!' en evt een kleine lijncorrectie krijgt, consequent bijgestuurd wordt zegmaar dan is dat ook zo over.
Doet diegene niets dan kan hij daarna ook niet los want dan rent hij weg, neemt heel veel ruimte, luistert voor geen meter etc want hij hoefde eerst toch ook niet te luisteren dus waarom nu dan wel. O:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:46

Amy111 schreef:
Het punt is juist wanneer de hond aan de lijn is. Aan de lijn bepaal ik zeker waar en wanneer gepoept, geplast en gesnuffeld wordt. Maar als de hond los loopt heeft die alle vrijheid om dat zelf te bepalen

Mijn hond kan niet los (en hier mogen ze ook niet los).
Dus dan hoeft hij echt niet (strak) naast mij te lopen.
Hij kan lekker aan de lange lijn rond snuffelen en zijn eigen ding doen.
Kom ik andere tegen dan laat ik hem natuurlijk netjes wachten totdat we weer verder kunnen.

En ach, als andere mensen zich rond laten trekken door hun eigen hond is dat niet mijn probleem, ik loop gewoon door.

KimD

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:55

Wat betreft het poepen en plassen, onze honden kennen wel degelijk de commando's "Plasje doen!" & "Ga eens poepen!", maar dat hebben we ze aangeleerd vanwege de sport en de nachten in de camper als ze niet naar buiten kunnen.

Daarnaast mogen onze reuen niet in/om & nabij voortuinen plassen, dat vind ik echt not-done en vies. Er is genoeg groen, veld en bos waar ze hun poot naar hartelust kunnen tillen.

Dus ja, dat kennen die van ons wel maar met enige nuance. Ze zijn in principe vrij om hun behoefte te doen wanneer ze willen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:56

Nou hier dus iemand van wie de honden allemaal leren te poepen en plassen op cue. Gewoon omdat het in een aantal situaties heel handig is. En nee dat levert geen enkele stress op. Het aanleren overigens ook niet. Zaak is wel dat je zeker weet dat je hond moet poepen of plassen. Want als je oplet zit daar een patroon in. En ja er mag dan gewoon gesnuffeld worden en op het veld op een plek die hij geschikt vindt. Grappig dat er zo veel aversie tegen is want bijv. ADL-honden leren het ook op cue. Is mijn hond los dan mag hij poepen en plassen waar en wanneer hij wil. Ik heb het idee dat mensen hier echt een verkeerd idee bij hebben. En snuffelen morgen ze ook gewoon onderweg. Maar ik begrijp dat ik mijn hond nu als een robot zie en geen hond waardig ben.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:56

Mijn hond kan keurig naast, wat ik hem vraag als we iemand moeten passeren, drukke straat oversteken etc. Maar daarna geef ik weer "vrij" en mag hij zijn gang gaan. Snuffelen, scharrelen, meestal een stukje voor me uit. Trekken mag niet, maar het is een jonge hond dus in zijn enthousiasme trekt hij soms wel eens. Vaak een kwestie van even stoppen, contact maken en weer door. Ik loop met een 3 of 10 meter lijn. Het "wacht" commando vind ik belangrijker dan strak naast.

Sinds hij is begonnen met markeren in de puberteit probeer ik het plassen wel te sturen naar "natuurlijke objecten", ik vind het smerig om hem maar lukraak tegen paaltjes, bankjes en muren te laten zeiken. Genoeg bomen en struiken om zijn ding te doen. :D en dat weet hij heel goed, maar hij is geen robot dus soms is hij sneller dan ik :') maar ik vind het fijn dat hij weet waar wel en waar niet. Vooral vanuit oogpunt beschaafd richting andere mensen die de straat en het park gebruiken. Tuinen mag hij ook niet tegen plassen.

Dus nee mijn hond mag lekker hond zijn, zolang ik niet over straat gesleurd word of hij alle voortuinen markeert. Dan sta ik wel eens wat langer ergens als er gesnuffeld moet worden of kiest hij een andere route. Ook prima.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:57

Mijn honden hebben niet geleerd altijd aan de voet te lopen, wel wandelen zonder trekken.
Als ze aan de riem zijn, mogen ze al die ruimte gebruiken zolang ze maar niet gaan trekken.
En natuurlijk gaan ze even kort bij passeren van iemand anders.
Plassen en poepen op commando hebben ze niet geleerd.

Maar het zal er ook wel vanaf hangen waar je woont of waar je wandelt, wat je van je hond verlangt met aan de voet lopen.
Eerlijk gezegd wandel ik niet snel ergens waar ze aan de riem moeten.
Ze gaan 's ochtends en 's avonds even hier achter op het dijkje voor hun behoeftes doen.
En 1 a 2 x per dag gaan we ergens heen waar ze los kunnen, vaak zandverstuiving, of naar het water etc.
Ik vind het veel belangrijker dat ze heerlijk rond kunnen rennen dan dat ze naast de voet kunnen lopen.

Dat heeft niet persé iets te maken met gehoorzaamheid, ze komen goed terug als je ze roept, ze lopen niet weg.
Het stukje gehoorzaamheid aanleren was meer daarop gericht.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-08-23 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:59

Cchanny schreef:
Plassen en poepen wanneer de baas het zegt? Het zijn geen robots hoor .. De enige afspraak die we hebben gemaakt is niet poepen en plassen wanneer we in de tuin zijn of in de tuin bij anderen. Voor de rest mag ze plassen en poepen wanneer ze wilt en geeft ze dat ook goed aan.

Mijn teefje loopt altijd los wanneer dit veilig kan en anders loopt ze inderdaad netjes aan de voet los of aan de lijn.

De trekkende honden is volgens mij van alle tijdens zo. Alleen zijn er denk ik door de corona meer baasjes met honden, wwaardoor je het nu eerder/sneller ziet?

Als je wedstrijd speelt met de hond moeten ze dat wel kennen. Daar komt geen stress bij kijken wel lichaamstaal lezen en op tijd reageren.
Hier lopen ze hele dagen vrij buiten. Als ze aan de lijn zijn moeten ze aan de voet.

Of je hem nu langs je hebt lopen of aan een lange lijn: ik moet altijd zuchten als ik een jong groot ras zie wandelen met zijn of haar baas…. Eens ze volwassen zijn, zijn dat de exemplaren die onze honden een slechte naam geven. :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:00

Het gaat om de dynamiek tijdens het lopen.

Veel honden kunnen/mogen niet los.

Als jij met een lange lijn loopt en je hebt een hond die lekker meeloopt, tijdig stopt (dus niet 8 meter verder gaat hangen en jou meesleuren), op jou gericht blijft, dan zit de dynamiek goed. Dan heb jij je hond opgevoed.

Een hond die zijn eigen zin doet, gaat hangen en trekken, of het nu een korte of lange lijn is: die heeft geen grens. En dat is wat je niet wil hebben (mijn mening).

De rest is persoonlijke invulling. Ga jij 16 km hardlopen met je hond aan een kort riempje aan je middel, doe je blokje om op rustig tempo aan lange lijn. Of is een wandeling gelijk aan je hond aan het werk zetten om ze mentaal uit te dagen. Dat doet iedereen anders, gelukkig maar, zoveel honden(baasjes), zoveel verschillen.

Maar de insteek (respect) moet juist zijn. Dat is voor beide gewoon fijner.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:05

Die van ons kan strak aan het been lopen als het moet, bijvoorbeeld als we een andere hond of mensen moeten passeren. In de praktijk hebben we een riem van 120cm die nooit strak gespannen is en loopt hij rustig naast ons, soms 10cm ertussen en soms 60cm.

Wat betreft behoefte op commando. Mijn hond mag, aan de lijn, alleen zijn behoefte doen op commando. Want ik wil simpelweg niet dat mijn reu tegen elke heg en boom een plasje doet. Daarnaast heb ik een hekel aan mensen die hun hond laten plassen tegen andermans tuinen/hekken dus dat mag die van mij absoluut niet.
Plus, ik ruim altijd zijn poep op dus als ik een beetje kan mikken dat hij het in kort gras doet in plaats van tussen de struiken is dat echt veel handiger.

Als hij los loopt in het hondenbos mag hij het overal doen waar hij wilt. Is dat soms per ongeluk op het pad dan schuif ik dat de bosjes in.

Lughnassadh

Re: Honden aan de voet?? Aan de wat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:07

Leo nou dan ben ik helemaal erg denk ik want markeren aan de lijn is hier echt een no go. Los gaat hij zijn gang maar, maar aan de lijn mag het niet.