Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 10:30

Heb je al gekeken naar de ingrediënten van je brokken? Ik heb er hier eentje lopen die van zodra er tarwe(gluten) inzitten alles uitspuugt ongeacht of het grote/kleine, geperst/gëxtrudeerde brok is of een stukje brood dat hij bij de kippen gestolen heeft.

Dat een hond niet of zeer weinig kauwt op brokken is vrij normaal. Dat brokken goed zijn voor de tanden is echt puur een verkoopspraatje.
Anti-schrok bak of meerdere kleinere porties kan helpen al is het voor een hond niet zo goed om continu aan voer te kunnen. 2 voerbeurten of zelfs maar 1 per dag zijn ideaal voor honden.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:16

Onze golden schrokt zijn brokken ook op. 30 seconden en dan is zijn bak leeg, hij krijgt drie afgewogen voedingen per dag. Wij hebben als pup anti schrokbak en ballen geprobeerd maar hij raakte dan gefrustreerd en begon te gooien met de bak en bal.

Wij hadden eerder ook krokante brokken en die kwamen er ook heel uit. Nu geperste brokken van Darf Volbites en merken dat hij die minder snel teruggeeft.
Aan de tanden plakken is vooral als het gruis uit de onderkant van de zak wordt gevoerd. Maar deze houd ik meestal apart om koekjes mee te bakken. Hij is een beetje verwend haha

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:31

petitparis schreef:
Heb je al gekeken naar de ingrediënten van je brokken? Ik heb er hier eentje lopen die van zodra er tarwe(gluten) inzitten alles uitspuugt ongeacht of het grote/kleine, geperst/gëxtrudeerde brok is of een stukje brood dat hij bij de kippen gestolen heeft.

Dat een hond niet of zeer weinig kauwt op brokken is vrij normaal. Dat brokken goed zijn voor de tanden is echt puur een verkoopspraatje.
Anti-schrok bak of meerdere kleinere porties kan helpen al is het voor een hond niet zo goed om continu aan voer te kunnen. 2 voerbeurten of zelfs maar 1 per dag zijn ideaal voor honden.

Helemaal mee eens. Zowel het overgeven door intolerantie/allergie, maar ook het slechter eten als er vaker gevoerd wordt. Als ik mijn herders 1 keer per dag eten gaf aten ze alles op. Toen ik nog meerdere porties gaf of toen het tijdelijk de hele dag stond werd er veel slechter gegeten.

Echt kauwen is ook niet normaal voor een hond idd. Dus dat die dat niet doet is niet gek.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 25-07-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:47

Ik moet wel zeggen ik gaf mijn hond van de week om te proberen een keer soft brokken van Wolf of wilderness en die kauwde ze wat meer als de harde brokken die ze normaal krijgt. Maar volgens mij is schrokken en slecht kauwen wel gewoon redelijk normaal hondengedrag en worden de meeste er echt niet ziek van.

Als je eens wil proberen of het helpt als je hond minder schrokt hoef je niet meteen zo'n anti schrok bak te kopen, je kan ook gewoon een schaaltje pakken en omgekeerd in de bak zetten zodat je hond alleen langs de rand van de bak kan eten. Dat rammelt een beetje dus werkt misschien niet voor een hele bange hond maar over het algemeen is dat echt genoeg dat ze niet in eens de hele bak meer kunnen inhaleren.

Yenni

Re: Onze hond slikt zijn brokken door, kauwt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 11:50

Dank jullie wel voor de tips, we hebben wel een kong dat ga ik eens proberen.
Heel fijn hoe jullie allemaal meedenken!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:52

Bij grote honden voer ik sowieso geperst ivm risico op maagtorsie. Heb je de bak op de grond staan ts? Probeer het eens op een verhoging?
Hier een molosser van 55 kg die zijn geperste brokken in de ochtend droog krijgt en in de avond gemengd met vers. Vers en geperst kunnen goed samen gevoerd worden, vers en krokant absoluut niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:52

Je kan in plaats van water het ook weken in bouillon of zalmolie. Dat vinden ze vaak erg lekker. Of er goed kwaliteit blikvoer doorheen mengen! :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:05

Schrokbak inderdaad. Onze teef eet ook veel te snel waardoor ze het er weer uit gooit. De brok verspreiden over de grond of in een schrokbak dwingen haar iets rustiger te eten en voorkomen dat ze zichzelf klem eet.

Vroeger gooiden we haar brok over het vloerkleed, maar de nieuwe pup ging daarop het vloerkleed helemaal uitkleden dus nu heeft ze een schrokbak. Gewoon een RVS bak met een dikke puist in het midden.

Yenni schreef:
Iemand ervaring met geperste brokken? Deze schijnen eerder uit elkaar te vallen ipv uit te zetten in de maag

Die van ons krijgt al sinds jaar en dag geperste brok. Die vallen inderdaad uit elkaar ipv dat ze opzetten, maar kunnen dus nog steeds voor problemen zorgen als ze te snel eten. Ik zou het echt in de manier van aanbieden zoeken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 07:09

Inmiddels gisteravond en vanmorgen verspreid over de vloer gegeven. Het lijkt voor nu goed te gaan. Alles is er in gebleven.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-23 07:01

Even een update vanuit onze kant.
Ik ben met jullie tips aan de slag gegaan. Helaas hielpen die onvoldoende. Donderdagavond bleef hij erin met gedrag als onrustig, braken, kokhalzen, schuimbekken en een snelle ademhaling. Na een uurtje was het weer rustig en ben ik snachts n keer op geweest. Ook toen was alles rustig.
Vrijdag ochtend toch de dierenarts maar gebeld en volgens hun heeft hij een soort allergische reactie/ brokken vallen hem te zwaar.
Hij staat nu 1 dag op Prins hypoallergeen huid en darm geperste brok en we hebben gelijk onze oude hond terug. Heel blij mee hoe hij het tot nu toe doet.

Maar ik heb nog wel een vraagje. Ik heb van die krokante snoepjes. Mag hij deze nog krijgen in combinatie met de brok die hij nu krijgt?
Zelfde vraag voor zn kauw stik een kophuid stik?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 07:14

Hoe is zijn ademhaling en blaf? Hij kan ook last beginnen te krijgen van een stemband en/of slokdarm verlamming. Als hij het afgelopen jaar normaal gegeten heeft bij jullie zou ik toch ook even verder kijken. Zeker weten dat hij geen pijnlijke kies heeft?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 08:29

Yenni schreef:
Even een update vanuit onze kant.
Ik ben met jullie tips aan de slag gegaan. Helaas hielpen die onvoldoende. Donderdagavond bleef hij erin met gedrag als onrustig, braken, kokhalzen, schuimbekken en een snelle ademhaling. Na een uurtje was het weer rustig en ben ik snachts n keer op geweest. Ook toen was alles rustig.
Vrijdag ochtend toch de dierenarts maar gebeld en volgens hun heeft hij een soort allergische reactie/ brokken vallen hem te zwaar.
Hij staat nu 1 dag op Prins hypoallergeen huid en darm geperste brok en we hebben gelijk onze oude hond terug. Heel blij mee hoe hij het tot nu toe doet.

Maar ik heb nog wel een vraagje. Ik heb van die krokante snoepjes. Mag hij deze nog krijgen in combinatie met de brok die hij nu krijgt?
Zelfde vraag voor zn kauw stik een kophuid stik?

Ik zou de komende weken even niks anders geven dan de brok om te kalmeren. Als hij helemaal geen klachten meer heeft kun je weer 1 ding toevoegen en zo langzaamaan opbouwen. Anders heb je geen flauw idee waar hij precies last van heeft. Welke ingredienten bevat de brok? Als dat een ongehydrolyseerd eiwit is dan kun je van die diersoort 100% snoepjes kopen. Timo heeft die bijvoorbeeld, verkrijgbaar bij de pets place.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 08:48

Als het een allergie is moet je ook oppassen met allerlei soorten snoepjes inderdaad. Er zijn best veel aanbieders van natuurlijk snoep, ook wel in de grote winkels maar je moet er even naar zoeken. Ik weet niet waar je zit maar een adres met vrij veel keuze is bv Trend Dierenvoer

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:31

Zelfs als de snack zelf aangemerkt is als natuurlijk kan het ingrediënten bevatten waar de hond niet tegen kan. Daarom zou nu mijn aanpak zijn om het aantal ingrediënten te beperken en snacks uit te kiezen op basis van de brok die je voert. Dan heb je straks een basisdieet waar je altijd op terug kunt vallen als je hond klachten heeft.

Met onze hond zijn we uiteindelijk uitgekomen op een brok op basis van zalm zonder granen. Daar deed hij het goed op dus kreeg snacks erbij die alleen maar zalm bevatten. Er zat ook wortel in de brok dus dat kon hij ook hebben. Vervolgens zijn we langzaam andere ingrediënten gaan testen. Hij kan nu in ieder geval komkommer, appel, watermeloen en hert. Als je het een beetje slim aanpakt probeer je een aantal ingrediënten achter elkaar die je keuze qua brok en snacks makkelijker maken. Hert was voor ons een belangrijke omdat hij dan een vergelijkbare brok op basis van hert ook kan hebben, mocht hij een keer uitgekeken raken op deze brok. Ik zou in de toekomst graag weer rijst proberen omdat dat de keuze voor brok of worst ook weer een stuk makkelijker maakt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 09:40

Hannanas schreef:
Hoe is zijn ademhaling en blaf? Hij kan ook last beginnen te krijgen van een stemband en/of slokdarm verlamming. Als hij het afgelopen jaar normaal gegeten heeft bij jullie zou ik toch ook even verder kijken. Zeker weten dat hij geen pijnlijke kies heeft?

Zijn die brokken heel hard? Ik heb pas nog een topic geopend over te harde paardensnoepjes (die zijn ook in brokvorm). Het kan toch zijn dat ze zo hard zijn dat hij ze niet kan kauwen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:20

Ook met niet kauwen is ernstige ademweg instructie (schuimen uit de mond, wat ts beschrijft, echt serieuze ademnood) heel bizar. Dus of deze hond is extreem allergisch ineens out of the blue, of hij heeft een ander probleem zoals een stemband/slokdarm verlamming waardoor hij bijna stikt omdat de brok niet naar zijn maag kan zakken.

Citaat:
Donderdagavond bleef hij erin met gedrag als onrustig, braken, kokhalzen, schuimbekken en een snelle ademhaling. Na een uurtje was het weer rustig en ben ik snachts n keer op geweest.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:37

Wat is het type brok? Geperst of geextrudeerd (krokante brok).

Heeft je hond echt slokdarm kramp voordat het eten er uit komt, of valt het letterlijk zo zijn bek uit als hij zijn hoofd naar beneden doet?

Yenni schreef:
Beste bokkers,
Ik open dit topic voor advies.
Onze herder is een aantal weken geleden gecontroleerd door de DA en is volledig gezond.

Wij hebben brokken voor hem van het merk Profine. Zowel de zalm als kip smaak. Ik merk dat hij naar behoefte eet en hij eet normaal 2 volle bekers per dag.
Als hij de brokken droog eet dan neemt hij 3 á 4 happen en loopt vervolgens weer weg om later meer te eten.
Ik merkte dat hij niet op zijn brokken kauwde maar ze zo naar binnen slikte, dat gaat natuurlijk opstoppen. Hij braakte ze dan uit en at ze ook gelijk weer op. De brokjes kwamen eruit hoe ze erin gingen, in zijn geheel.
Om dat te voorkomen heb ik er wat water bij gedaan, dit ging dacht ik beter maar hij at het met lange tanden.
Toen besloten om er wat vlees bij toe te voegen. Dit at ie erg goed. Helaas heeft hij vannacht alles overgegeven.
Inverband met het niet kauwen, gekozen voor kleine brokjes zodat het minder belastend zou zijn voor de maag.
Hij voelt zich nu niet ziek, is actief en de temp is goed.

Hebben jullie tips hiervoor?
Grotere brokken? Ander merk? Vlees?
Groetjes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-23 10:42

Lees even de update van ts een paar posts hierboven.