Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
petitparis schreef:Heb je al gekeken naar de ingrediënten van je brokken? Ik heb er hier eentje lopen die van zodra er tarwe(gluten) inzitten alles uitspuugt ongeacht of het grote/kleine, geperst/gëxtrudeerde brok is of een stukje brood dat hij bij de kippen gestolen heeft.
Dat een hond niet of zeer weinig kauwt op brokken is vrij normaal. Dat brokken goed zijn voor de tanden is echt puur een verkoopspraatje.
Anti-schrok bak of meerdere kleinere porties kan helpen al is het voor een hond niet zo goed om continu aan voer te kunnen. 2 voerbeurten of zelfs maar 1 per dag zijn ideaal voor honden.
Yenni schreef:Iemand ervaring met geperste brokken? Deze schijnen eerder uit elkaar te vallen ipv uit te zetten in de maag
Yenni schreef:Even een update vanuit onze kant.
Ik ben met jullie tips aan de slag gegaan. Helaas hielpen die onvoldoende. Donderdagavond bleef hij erin met gedrag als onrustig, braken, kokhalzen, schuimbekken en een snelle ademhaling. Na een uurtje was het weer rustig en ben ik snachts n keer op geweest. Ook toen was alles rustig.
Vrijdag ochtend toch de dierenarts maar gebeld en volgens hun heeft hij een soort allergische reactie/ brokken vallen hem te zwaar.
Hij staat nu 1 dag op Prins hypoallergeen huid en darm geperste brok en we hebben gelijk onze oude hond terug. Heel blij mee hoe hij het tot nu toe doet.
Maar ik heb nog wel een vraagje. Ik heb van die krokante snoepjes. Mag hij deze nog krijgen in combinatie met de brok die hij nu krijgt?
Zelfde vraag voor zn kauw stik een kophuid stik?
Hannanas schreef:Hoe is zijn ademhaling en blaf? Hij kan ook last beginnen te krijgen van een stemband en/of slokdarm verlamming. Als hij het afgelopen jaar normaal gegeten heeft bij jullie zou ik toch ook even verder kijken. Zeker weten dat hij geen pijnlijke kies heeft?
Citaat:Donderdagavond bleef hij erin met gedrag als onrustig, braken, kokhalzen, schuimbekken en een snelle ademhaling. Na een uurtje was het weer rustig en ben ik snachts n keer op geweest.
Yenni schreef:Beste bokkers,
Ik open dit topic voor advies.
Onze herder is een aantal weken geleden gecontroleerd door de DA en is volledig gezond.
Wij hebben brokken voor hem van het merk Profine. Zowel de zalm als kip smaak. Ik merk dat hij naar behoefte eet en hij eet normaal 2 volle bekers per dag.
Als hij de brokken droog eet dan neemt hij 3 á 4 happen en loopt vervolgens weer weg om later meer te eten.
Ik merkte dat hij niet op zijn brokken kauwde maar ze zo naar binnen slikte, dat gaat natuurlijk opstoppen. Hij braakte ze dan uit en at ze ook gelijk weer op. De brokjes kwamen eruit hoe ze erin gingen, in zijn geheel.
Om dat te voorkomen heb ik er wat water bij gedaan, dit ging dacht ik beter maar hij at het met lange tanden.
Toen besloten om er wat vlees bij toe te voegen. Dit at ie erg goed. Helaas heeft hij vannacht alles overgegeven.
Inverband met het niet kauwen, gekozen voor kleine brokjes zodat het minder belastend zou zijn voor de maag.
Hij voelt zich nu niet ziek, is actief en de temp is goed.
Hebben jullie tips hiervoor?
Grotere brokken? Ander merk? Vlees?
Groetjes!