Loslopende honden in aanlijngebied

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 19:33

idylle schreef:
Mijn hond weegt ongeveer 10 kg, dus opzich niet veel, maar optillen en dan met name vasthouden is moeilijk, gezien hij dan enorm gaat spartelen en los probeerd te komen en blijft blaffen, hij wil echt naar de andere hond toe om die weg te jagen.

Ik ga nu denk ik maar proberen dat als er een hond naar ons toekomt die losloopt waarvan de baas de hond niet bij zich houdt, hem meer lijn geven zodat hij de hond kan ontwijken en dan proberen af te leiden en te roepen dat ie mee moet komen. Ik weet het anders ook niet.


Je moet vooral doen wat denkt dat voor jullie past :). Maar als ik mijn hond hierbij inbeeld zou dit averechts werken omdat ik niet voor hem op kom in deze situatie. Ik moet het managen in plaats van het hem laten uit te zoeken.

Dus ik parkeer mijn hond achter / naast mij, iig dat ik zelf tussen beide honden in kom en jaag de andere hond weg. Danwel door er stevig op af te stappen en me groot te maken en anders pak ik het uiteinde van mijn lijn en krijgt ie een opdonder. Het is heen en of het ander, want mijn hond schroomt niet om de aanval in te zetten.

Maar heel eerlijk vermijd ik de risico’s op deze situaties maar het is wel eens voorgekomen.

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 20:51

xChantal94 schreef:
idylle schreef:
Mijn hond weegt ongeveer 10 kg, dus opzich niet veel, maar optillen en dan met name vasthouden is moeilijk, gezien hij dan enorm gaat spartelen en los probeerd te komen en blijft blaffen, hij wil echt naar de andere hond toe om die weg te jagen.

Ik ga nu denk ik maar proberen dat als er een hond naar ons toekomt die losloopt waarvan de baas de hond niet bij zich houdt, hem meer lijn geven zodat hij de hond kan ontwijken en dan proberen af te leiden en te roepen dat ie mee moet komen. Ik weet het anders ook niet.


Je moet vooral doen wat denkt dat voor jullie past :). Maar als ik mijn hond hierbij inbeeld zou dit averechts werken omdat ik niet voor hem op kom in deze situatie. Ik moet het managen in plaats van het hem laten uit te zoeken.

Dus ik parkeer mijn hond achter / naast mij, iig dat ik zelf tussen beide honden in kom en jaag de andere hond weg. Danwel door er stevig op af te stappen en me groot te maken en anders pak ik het uiteinde van mijn lijn en krijgt ie een opdonder. Het is heen en of het ander, want mijn hond schroomt niet om de aanval in te zetten.

Maar heel eerlijk vermijd ik de risico’s op deze situaties maar het is wel eens voorgekomen.


Inderdaad! Hier regel ik het ook door mijn hond uit te schakelen en zelf de regie te nemen. Dit met de hoop dat hij beseft nooit wat te moeten doen omdat ik het wel op los.

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 22:09

Ted trekt echt naar de hond toe, die krijg ik met geen mogelijkheid achter mij....

Ik zal eens kijken of er een Hondenschool in de buurt is die dit kan helpen op te lossen, of toch een gt in de arm nemen. Iemand suggesties voor het midden van Gelderland?

Adrija

Berichten: 1898
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 22:40

Veel succes, geen concrete tips. Eigenlijk zouden mensen geen honden mogen houden als ze er niet normaal cq veilig mee om kunnen gaan (los laten lopen in aanlijngebied), geldt ook voor veiligheid voor jou en je hond (kunnen die beesten niets aan doe).

Kwam vorige week in een aanlijngebied met grondbroeders (vogels die op de grond broeden) loslopende honden tegen. Achterlijk volk. Stonden nota bene meerdere bordjes over de die vogels langs het pad en dat honden aangelijnd moeten zijn.

mavantos

Berichten: 3677
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 23:01

idylle schreef:
Ted trekt echt naar de hond toe, die krijg ik met geen mogelijkheid achter mij....

Ik zal eens kijken of er een Hondenschool in de buurt is die dit kan helpen op te lossen, of toch een gt in de arm nemen. Iemand suggesties voor het midden van Gelderland?



Wat voor riem gebruik je? Ik zou met jouw hondje nooit met een flexiriem lopen als er mogelijk andere honden los lopen. Dan is het heel moeilijk 'binnenhalen' als ze echt naar voren willen en dat duurt veel te lang, maar met een normale riem en goed passend tuigje zou dit toch gemakkelijk moeten lukken als er een hond op jullie af komt. Dan kan je direct corrigeren en ertussen gaan staan. Mijn hondje is ongeveer hetzelfde formaat als die van jou en met die van mij zijn gewicht is dat echt peanuts. Je tilt dat formaat bij wijze van spreken nog met de riem op met één arm.

Wees zelf de leider en ga ertussen staan. Hou zelf je hond kort en neem desnoods een paraplu oid mee om de loslopende hond op afstand te houden als een verlengde arm. Als je zelf zelfverzekerder bent en de leiding neemt merkt je hond dit ook.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 00:55

idylle schreef:
Ted trekt echt naar de hond toe, die krijg ik met geen mogelijkheid achter mij....

Ik zal eens kijken of er een Hondenschool in de buurt is die dit kan helpen op te lossen, of toch een gt in de arm nemen. Iemand suggesties voor het midden van Gelderland?


Mijn hond is reactief en valt uit/kan uitvallen aan de lijn. Maar op zulke momenten neem ik overtuigd de leiding en dan lukt het zeker om mijn hond achter me te trekken (duitse herder dus een flinke hond en flink gewicht).

Ik ken helaas niemand in jouw omgeving, ik ben er zelf mee aan de slag gegaan en wandel dus bewust niet meer ik bepaalde gebieden (helaas).

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 06:41

Ik heb heb aan een y tuig en een 5 meter biotane lijn (op zn insta kun je het zien, zie onderschrift). Ik geef hem lengte en haal hem binnen zoals monique bladder laat zien in de filmpjes. Ik vindt het erg lastig om hem achter mij te krijgen, zeker als zo'n loslopende hond zo snel is. Maar oefening baart kunst. Ik ga m'n best ervoor doen.

mavantos

Berichten: 3677
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:47

idylle schreef:
Ik heb heb aan een y tuig en een 5 meter biotane lijn (op zn insta kun je het zien, zie onderschrift). Ik geef hem lengte en haal hem binnen zoals monique bladder laat zien in de filmpjes. Ik vindt het erg lastig om hem achter mij te krijgen, zeker als zo'n loslopende hond zo snel is. Maar oefening baart kunst. Ik ga m'n best ervoor doen.


Dan zou ik voorlopig eerst met een kortere lijn lopen als je op plekken bent waar het misschien mis kan gaan. Misschien minder leuk, maar met een lijn van 2,5m ben je letterlijk de helft sneller dan met eentje van 5m.

Het gaat echt lukken! En leuk is het niet je hond even achter je te 'sleuren', maar elke keer een vervelende ervaring ook niet.

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 09:30

Lange lijn vind ik belangrijk, want na zo'n stress situatie heeft hij het nodig even de ruimte te hebben om gek te doen om de stress te verlagen, maar kan de riem wel kort houden en de 5 mtr alleen gebruiken als er een andere hond in z'n buurt is gekomen waarvan hij stress heeft.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:13

Je zit nu nog in een trainingssituatie, dan werkt een lijn van 5 meter alleen maar in je nadeel. Je hoeft niet met een korte lijn te blijven lopen, maar voor nu lijkt het me echt beter. Want jij denkt dat je hem ruimte geeft, maar voor de hond voelt die ruimte eigenlijk vooral als 'los het zelf maar op'. En dat doet die dan dus ook, alleen niet op de manier waarop je dat wilt. Een reactieve hond geef je best veel meer leiding, pak de touwtjes zelf in handen en wees proactief. Die jongen met de JR had je best op voorhand vriendelijk mogen toeroepen dat jouw hond niet vriendelijk is en of die zijn hond even aan wilt lijnen/bij zich wil houden.

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:13

Ik heb vrijwel altijd getraind aan lange lijn en loop meestal met 8 meter rollijn of 5 meter. Zit gewoon goede stop knop op en waar overzicht slecht is zet ik hem gewoon op 1,5 meter lengte. Ik heb wel flexi professional want die snijdt niet in je handen en betrouwbaar in kwaliteit

scooby09

Berichten: 2220
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 19:28

idylle schreef:
Ted trekt echt naar de hond toe, die krijg ik met geen mogelijkheid achter mij....

Ik zal eens kijken of er een Hondenschool in de buurt is die dit kan helpen op te lossen, of toch een gt in de arm nemen. Iemand suggesties voor het midden van Gelderland?

https://hondenschoolmiddennederland.nl/
Ik zou even contact opnemen met Olive zij kan jou hier vast mee helpen.
Loop je in het schaffelaarse bos.?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:52

idylle schreef:
Waar ik zelf vooral bang voor ben is dat door Ted z'n gedrag andere honden hem bijten. Dat moet ik meer los gaan laten. Gisteren met die boerderijhond was er geen eigenaar te bekennen, dood eng vind ik dat, terwijl het echt wel een goede lobbes was, maar ik heb in m'n hoofd zitten dat het misgaat... Ben vroeger zelf gebeten door een hond en ben vaak nogal wantrouwend naar andere honden omdat ik me dus heel goed kan voorstellen dat andere honden het gedrag van Ted niet pikken. Inmiddels doe ik een opleiding hondentrimmen wat erg positief werkt om m'n eigen angst en daardoor heb ik hem gisteren met de Jack ook de lijn durven geven en het liep niet uit de hand als in een bijtincident, dus voor mij waren beide in dat opzicht een positieve ervaring. Hopelijk brengen die ervaringen mij ook wat meer rust.

Klikken doe ik zodra hij een hond ziet (nog voor dat hij blaft) dan krijgt hij een snoepje. Ik ben dat aan het uitbreiden naar 1. De hond zien en 2. Naar mij kijken en dan weer klik. Zodat als hij straks een hond ziet hij naar mij kijkt en ik hem kan laten weten wat er moet gebeuren.


Op zich hartstikke goed, maar met clicken beloon je gedrag, terwijl jouw hond zeer waarschijnlijk reageert vanuit zijn emotie. En emoties kun je in principe niet belonen, die zijn er gewoon.
In het algemeen is het natuurlijk fijn als je aandacht kunt vragen van je hond, dus die oefening is prima, maar juist in een voor jouw hond spannende situatie zou ik daar niet voor kiezen.
Laat je hond maar kijken; als je geconfronteerd wordt met een spannende situatie wil je informatie over het enge object. Het wordt nóg spannender als je het enge object niet kunt zien.
Ik zou dus de afstand met de andere hond vergroten (door weg te lopen) en als de afstand groot genoeg is (dat is daar waar de hond niet meer zo heftig uitvalt, een beetje minder gespannen is) zou ik dáár de brokjes op de grond strooien.
De bedoeling is dat je hond zich allereerst veilig voelt op dat moment, en voor de langere termijn dat zijn emotie bij het zien van andere honden wat positiever wordt.
Als de situatie er niet naar is om weg te kunnen lopen zou ik je hond inderdaad optillen (en alsnog weglopen als dat dan lukt)
Je beloond hiermee niet zijn angst, want angst is geen gedrag.

Oh KW wat een ontzettende bloed-onder-je-nagels opmerking van die vrouw -:(-

xSwanHeart

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:11

idylle schreef:
Ted trekt echt naar de hond toe, die krijg ik met geen mogelijkheid achter mij....

Ik zal eens kijken of er een Hondenschool in de buurt is die dit kan helpen op te lossen, of toch een gt in de arm nemen. Iemand suggesties voor het midden van Gelderland?

Ik kan je Lot van KynoKracht echt aanraden! Ziet heel goed wat er bij je hond gebeurt en geeft concrete handvatten waar je ook daadwerkelijk mee aan de slag kunt :j

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 21:13

scooby09 schreef:
idylle schreef:
Ted trekt echt naar de hond toe, die krijg ik met geen mogelijkheid achter mij....

Ik zal eens kijken of er een Hondenschool in de buurt is die dit kan helpen op te lossen, of toch een gt in de arm nemen. Iemand suggesties voor het midden van Gelderland?

https://hondenschoolmiddennederland.nl/
Ik zou even contact opnemen met Olive zij kan jou hier vast mee helpen.
Loop je in het schaffelaarse bos.?


Nee, juist niet omdat dat merendeel losloopgebied is. Wel jammer want woon daar om de hoek. Rij nu 20 minuten met de auto naar Oud Reemst in Otterlo, daar lopen paarden en koeien los en daar ben ik nog geen hond tegen gekomen. Met de 2 loslopende honden was in het Luntersche buurtbus (aan de kant van Ede)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:24

meggiemeg schreef:
Waar ik wel een hekel aan heb zijn die flexi lijnen, mensen houden die altijd zo lang dat honden er in verstrikt raken met hun poot of staart, dan vreemd opkijken als de boel vast zit, joh had je dat niet eerder kunnen bedenken....


Heel irritant inderdaad :j

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:26

idylle schreef:
Ted trekt echt naar de hond toe, die krijg ik met geen mogelijkheid achter mij....

Ik zal eens kijken of er een Hondenschool in de buurt is die dit kan helpen op te lossen, of toch een gt in de arm nemen. Iemand suggesties voor het midden van Gelderland?


Is Oost Gelderland (Zevenaar) haalbaar? Of te ver?

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 21:27

scooby09 schreef:
idylle schreef:
Ted trekt echt naar de hond toe, die krijg ik met geen mogelijkheid achter mij....

Ik zal eens kijken of er een Hondenschool in de buurt is die dit kan helpen op te lossen, of toch een gt in de arm nemen. Iemand suggesties voor het midden van Gelderland?

https://hondenschoolmiddennederland.nl/
Ik zou even contact opnemen met Olive zij kan jou hier vast mee helpen.
Loop je in het schaffelaarse bos.?


Heb een mail gestuurd, dank voor je tip!

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 21:28

Nikass schreef:
idylle schreef:
Ted trekt echt naar de hond toe, die krijg ik met geen mogelijkheid achter mij....

Ik zal eens kijken of er een Hondenschool in de buurt is die dit kan helpen op te lossen, of toch een gt in de arm nemen. Iemand suggesties voor het midden van Gelderland?


Is Oost Gelderland (Zevenaar) haalbaar? Of te ver?


Heb nu 2 mensen gemailt, wacht even af of daar iets uit kan komen. Bedankt voor het meedenken!

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 07:17

Heb eventueel wel een adres voor dichterbij als je wilt, https://www.hondenschooltogether.nl/ zij zitten in Ede dus dat is vlakbij.
De eigenaar Jan traint daar vaker met honden blijven blaffen of uitvallen of andere problemen. Hij is erg aardig en staat open voor mee denken en kijken naar andere dingen als het ene bijvoorbeeld niet werkt.

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 07:36

Dat klinkt ook goed. Ook die hou ik even in gedachte. Dank je voor het meedenken :D

meggiemeg

Berichten: 12269
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:54

Het is een fijne hondenschool, heb er inmiddels met meerdere honden cursussen gevolgd en altijd met veel plezier. De eigenaar Jan doet ook bij pups gedragstesten om te kijken wat doet een pup en bij welke eigenaar past deze het beste. Hij heeft veel opleidingen gevolgd, denk dat hij je prima kan helpen!

idylle
Berichten: 5843
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Loslopende honden in aanlijngebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-23 15:16

Olive kan mij helaas niet helpen. Nu de persoon uit Ede gemailt. Afwachten weer.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:21

Lees hier goede tips. Ik heb zelf ook een Duitse herder (2de kans hond) die wisselend reactief kan zijn. Ik ben hiermee bewust aan het trainen om het gedrag om te vormen. Het gaat steeds beter en probeer in een gecontroleerde omgeving dat te doen. In de vertrouwde omgeving is het bijna weg maar in nieuwe omgeving kan ik opnieuw beginnen. En ook ik vind hoe lief die andere hond is die los er aan komt. En nier iedereen lukt het met elke hond ze perfect te krijgen in alles. Want las hier ook iemand die dat vind dat je dan geen hond mag hebben? Gaat alles elke dag perfect bij jou dan of in 1,x goed met een hond en dan ook elke hond die je in je handen krijgt? Misschien heb je die hond wel om te leren groeien jezelf te verbeteren en beter mens te worden?

Als je je hond aan de lijn moet hebben zit hij aan de lijn. Los is mijn hond ook makkelijker. En we verprutst steeds meer dat honden toegestaan gaan worden in het bos door respectloos te zijn. De regel is er niet voor niets in bepaalde gebieden dat ze aan de riem moeten. En als je je hond niet naast je kan houden als hij los een andere hond tegenkomt die aan de riem zit vind ik dat niet tonen van goed voor elkaar hebben van je de hond. Los van het feit dat hij los is van waar het niet hoort.

We lopen met onze honden in het bos waar ook andere mensen zijn en niet iedereen is gediend van honden ( en ook paarden) en we moeten het beetje natuur waar we nog in mogen met ons alle delen. heb dan respect! Ook voor al het wild wat er loopt of begrazing gebieden.

Ik kan hierdoor mijn hond ook niet verbeteren als ik steeds niet gecontroleerd de hond in contact kan leren komen met andere honden. En vaak krijgt dan degene die hond aan de riem heeft de schuld dat hij de andere hond bedreigt...waar is de fout ook alweer begonnen? Je hond hoort niet los als dat niet toe gestaan is! Zeker niet als je hem los niet in je schoenen kan houden als er andere honden passeren die wel netjes doen zoals aangeven. Een hond aan de riem voelt zich sneller bedreigd dan los. En wees blij dat jou hond dan netjes is aan de riem. Maar los niet bij je blijft als je moet passeren bij een hond aan de lijn? En niet gaat snuffelen bij de andere hond om dat hij los is? Ik weet niet wie zijn fout het is of wie zijn hond iets beter moet opvoeden?

We moeten hier geen rollen omdraaien. Dan verprutst we van zelf dat we er helemaal niet meer kunnen komen met ons allen.

Ik vind de losloopgebied wel lastig omdat ze vaak druk bezocht zijn en klein. En daar ook een vrijbrief is dat alle honden maar met elkaar om moeten kunnen gaan. En je daar soms ook ziet dat het een vrij brief is dat de hond maar mag doen wat hij wil en niet meer hoeft te luisteren als niet goed gaat.

En natuurlijk probeer ik met mijn hond die aan de lijn heter is niet de drukste tijden te zoeken en niet te vaak overlast te geven. Maar ergens moet het dier ook in nieuwe situaties leren omgaan met alles. En gehoorzaamheid op een veld of zo in natuur zit een verschil. De mijne weer feilloos dat er werk op veld is en vrije tijd erbuiten. Op veld is het dier minder reactief dan onderweg omgeving. Dan geeft het dier een doel job. Die probeer ik ook in natuur door te zetten en vooral ook energie die soms hoog is te laten gaan zodat je ook fijner kan trainen. Een sociale hond hoeft ook niet met iedereen zijn hond om te gaan of die maar te bezoeken omdat wij vinden dat dat moet kunnen. Stukje roedel scheiding.

Kijk naar een dagopvang of honden uitlaatservice die stellen vaak ook groepen samen waar de hond mee klikt. Anders kan je elk minuut ingrijpen.

We leven met veel mensen op een stukje help elkaar dan inplaats van afgeven. We leren als we willen elke dag allemaal iets! Zonder het dons zelfs door te hebben. Stukje respect voor elkaar voor regels zou wel handig zijn.

Voor de topic houder; houdt vol je kan het en snap je topic!!! Ook ik ervaar dat! Wat zeker niet helpt in verbetering hond gedrag! Maar denk en draai rol maar om want hun hond is ook niet perfect want die loopt los naar elke hond. Zeggen dons hij/zij doet niets hoor. Ik zeg dan wie zegt dat de mijne iets doet? Of juist niet meteen hap zegt daarom zit het dier aan de riem. Roep je hond terug als je het kan? Wordt niet altijd in dank afgenomen...
Laatst bijgewerkt door Almighty op 24-07-23 16:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Nadiine__x

Berichten: 2808
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 16:30

Ik snap echt niet dat mensen hun hond niet even aanlijnen.. Zo moeilijk is dat toch niet? Zeker als je weet dat het in dat gebied wel moet..

Ik heb zelf een franse bull en een boerboel kruizing en houd mij tijdens wandelingen altijd aan de regels.

Enkel, ik mag ook graag de honden mee nemen als ik met mijn mijn paard een klein rondje ga doen. (een flinke shire van 1.80m) zowel de honden als mijn paard vinden dit heerlijk en gezellig, maar de ruiterpaden zijn vaak aanlijn gebieden en de losloop gebieden vaak. Verboden voor paarden.. :+

Ik heb de riemen dus om mijn nek hangen en volg de ruiterpaden. Zie ik mensen zonder honden, roep ik altijd op een afstand of ik ze aan moet lijnen of ze los mogen blijven.
Zelfde geld voor tegenliggende ruiters.
Bij menwagens lijn ik ze sowieso aan omdat ze die wagens niet kennen en ik ze niet tussen de wielen wil hebben.

Kom ik honden tegen die los lopen vraag ik vaak of het oke is, nou eigenlijk altijd wel. En kom ik honden tegen aan de lijn vraag ik of ik ze moet aanlijnen, bij geen reactie of twijfel stap ik af en lijn ik aan en passeer ik te voet.

Dat betekend.. Dat ik er ook ergens weer op moet klimmen, want dat beest is 1.80m hoog. Maar daar kies ik zelf voor.. :j

Zo moeilijk is het volgens mij allemaal niet.. Ik heb echt nooit scheve gezichten of moeilijke situaties.. Gewoon een beetje rekening houden met je mede mens en dier...

Vervelend dat jij zo slecht kan genieten, het bos, zou voor iedereen moeten zijn!