Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
mika11 schreef:Ik denk dat het beste wat je kan doen is, je hond niet bij een bocht vooruit laten lopen.
Maar samen de bocht om, en dan weer 'vrij' als het kan.
Een hond mag loslopen in een losloop gebied, mits onder appél en geen overlast geven aan andere mensen/dieren.
Ik heb bijvoorbeeld een klein wit hondje, ik zou het niet fijn vinden als er een grote rottweiler kruising zonder baas (die loopt nog een eind voor de bocht) plotseling voor onze neus staat.
BeFunny schreef:Een losloop gedeelte is geen verbod om met je hond aangelijnd te lopen. En het is fijn dat men hun honden los onder apèl houden. Dat vind ik ten aller tijden belangrijk anders kan de hond m.i niet los. Maar tegelijkertijd vind ik ook dat je ergens moet beginnen met loslopen al van pups af aan.
BeFunny schreef:Ik vind het dubbel.
Een losloop gedeelte is geen verbod om met je hond aangelijnd te lopen. En het is fijn dat men hun honden los onder apèl houden. Dat vind ik ten aller tijden belangrijk anders kan de hond m.i niet los. Maar tegelijkertijd vind ik ook dat je ergens moet beginnen met loslopen al van pups af aan.
Ik vind iemand die met aangelijnde honden loopt in een losloop gebied dus nergens fout. Om wat voor reden die hond ook vast zit.
Ik denk dat het wel belangrijk is dat losse honden altijd in zicht blijven zodat je direct daarop kunt anticiperen.
Ik loop met mijn chihuahuas regelmatig NS wandelingen en laat ze los daar waar ik het veilig acht maar soms lopen we door losloop terwijl ze aangelijnd zitten. Dat ligt dan op onze route en ik zit niet op wilde springende grote honden te wachten.
ravellie schreef:Als je als baas je hond niet onder controle hebt, dan moet je die hond niet loslaten
Ook niet in een losloopgebied.
Ik woon aan een enorm losloopgebied en zie genoeg.
Zelf heb ik een superlieve golden retriever, als ik bedenk hoevaak wij aangeblaft worden onderweg
Irritant
Sandra_H schreef:BeFunny schreef:Een losloop gedeelte is geen verbod om met je hond aangelijnd te lopen. En het is fijn dat men hun honden los onder apèl houden. Dat vind ik ten aller tijden belangrijk anders kan de hond m.i niet los. Maar tegelijkertijd vind ik ook dat je ergens moet beginnen met loslopen al van pups af aan.
Een losloop gedeelte is ook niet bedoeld om je hond maar zijn gang te laten gaan. Het is niet alleen fijn als mensen hun loslopende hond onder appél hebben, het is zelfs overal een voorwaarde. Loslopen mag, mits onder appél. En meestal mogen ook loslopende honden bijv niet van de paden om in de bosjes etc te struinen.
En ergens beginnen? Ja, uiteraard, maar dat kan prima aan een lange lijn.
Ik heb daarnaast ook het idee dat veel mensen geen besef hebben van het gevaar dat hun niet onder appel staande loslopende hond loopt. Nog niet eens zozeer vanwege angstige/niet sociale/whatever honden aan de lijn, maar wel vanwege bijvoorbeeld groter wild (zwijnen, uitgezette runderen, en inmiddels hier en daar ook de wolf) of in meer bebouwd gebied het verkeer dat overal dichtbij is.
Nikass schreef:BeFunny schreef:Ik vind het dubbel.
Een losloop gedeelte is geen verbod om met je hond aangelijnd te lopen. En het is fijn dat men hun honden los onder apèl houden. Dat vind ik ten aller tijden belangrijk anders kan de hond m.i niet los. Maar tegelijkertijd vind ik ook dat je ergens moet beginnen met loslopen al van pups af aan.
Ik vind iemand die met aangelijnde honden loopt in een losloop gebied dus nergens fout. Om wat voor reden die hond ook vast zit.
Ik denk dat het wel belangrijk is dat losse honden altijd in zicht blijven zodat je direct daarop kunt anticiperen.
Ik loop met mijn chihuahuas regelmatig NS wandelingen en laat ze los daar waar ik het veilig acht maar soms lopen we door losloop terwijl ze aangelijnd zitten. Dat ligt dan op onze route en ik zit niet op wilde springende grote honden te wachten.
Ik vind aangelijnd in een losloopgebied ook niet fout, maakt mij niets uit.
Maar je moet imo een beetje coulant zijn als er een hond naar je toe komt die even wat minder goed naar zijn baas luistert. Dat kan nou eenmaal gebeuren. Maar het spreekt voor zich dat het baasje er wel alles aan doet om ervoor te zorgen dat de loslopende hond geen overlast veroorzaakt: de hond bij je roepen, komen halen als het echt niet lukt, even sorry zeggen, doet al wonderen.
Maar als de pup half dood gebeten wordt omdat de baas met gevaarlijke aangelijnde hond écht niet om kon lopen (??) dan vind ik DAT dus heel asociaal.
Als je een hond hebt die schade aan kan richten zal je extra voorzichtig moeten zijn. En aangelijnd door een losloopgebied lopen vind ik daar niet bij horen.
Nikass schreef:Ik verschil dan misschien niet jou van mening over hoe belangrijk het is dat een hond ook los kan lopen, met enige vrijheid, niet alleen maar "aan de voet"
capopjekop schreef:Maar wie zegt dat de hond aan de riem niet sociaal is? De hond van m'n ex was eigenlijk heel sociaal en had heel veel speelmaatjes in de buurt. Maar bij haar lag het echt aan de manier van benaderen. Als de loslopende hond gewoon rustig benadert was er niks aan de hand. Maar honden die op haar af kwamen stormen die werden gecorrigeerd. En dan denken mensen mss ook wel dat ze niet sociaal is.
Aan de riem lopen moet prima kunnen. Ik riep haar altijd bij me en lijnde aan als ik zag dat andere mensen hun hond aan de riem hadden. Daarna kon ze weer los.
Maar helaas lopen er ook veel mensen die geen benul hebben. Die het normaal vinden om hun honden op andere honden te laten afvliegen want ze doen niks en het is losloopgebied. Dat was voor mik op den duur de reden om bepaalde plekken te mijden. Persoonlijk vind ik het not done om je hond vol op een andere hond af te laten stormen ter begroeting.
Nikass schreef:ravellie schreef:Als je als baas je hond niet onder controle hebt, dan moet je die hond niet loslaten
Ook niet in een losloopgebied.
Ik woon aan een enorm losloopgebied en zie genoeg.
Zelf heb ik een superlieve golden retriever, als ik bedenk hoevaak wij aangeblaft worden onderweg
Irritant
Wat is "onder controle" volgens jou?
Het is inherent aan een dier dat hij onvoorspelbaar gedrag kan laten zien.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat je er als baas alles aan moet doen om je hond goed op te voeden, te anticiperen op situaties en je fatsoenlijk en sociaal gedragen.
En helaas doet lang niet iedereen dat.
Maar als je dat wel doet kan toch je hond wel eens even anders reageren dan je had voorzien of zou willen.
En betreed je een losloopgebied dan weet je dat toch?
Er zijn ook mensen die dan hysterisch gaan schreeuwen en je voor van alles uitmaken omdat ze eigenlijk honden vies of eng of weet ik wat vinden.
Je hoeft niet persé in die 0,0001% van Nederland te gaan lopen waar honden los mogen.
Honden zijn al op zo weinig plaatsen welkom en eindigen altijd onder aan de rangorde.
Dat beetje gebied dat wel voor hen bestemd is hoeft dan ook nog niet een soort militaire kazerne te worden.
xxCynnxx: losloopgebied is meestal een klein afgezet stukje van een veel groter bos waar de honden aangelijnd moeten. Daar is net zoveel te snuffelen hoor, niet alleen maar trottoir en asfalt.
Het is geven en nemen, niet alleen lol voor degenen met een aangelijnde hond. Beetje tolerantie mag in een hondenlosloopgebied ook hoor.
xxCYNNxx schreef:ja in een bos wel ja....maar niet in de bebouwde kom; losloopgebieden daar zijn vaak toch de parkjes of andere stukken met veel groen. Niet iedereen kan of gaat elke dag met de hond naar het bos; de meesten moeten dan toch eerst een stuk met de auto, dus ik had het niet specifiek over losloopgebied in een bos, maar in z'n algemeen en dan met name losloopgebieden in parken van dorpen en steden.
Bovendien zeg ik ook niet dat het alleen maar lol moet zijn voor degenen met de hond aan de lijn, maar over rekening met elkaar houden. En als dat betekent dat de hond even bij je moet komen voor een klein stukje, voor die weer 'los' mag, dan is dat toch een kleine moeite?
Daarna mag die van ons weer lekker rond rennen en door de bosjes stuiven, dus zij levert er niks op in hoor.
Nikass schreef:xxCYNNxx schreef:ja in een bos wel ja....maar niet in de bebouwde kom; losloopgebieden daar zijn vaak toch de parkjes of andere stukken met veel groen. Niet iedereen kan of gaat elke dag met de hond naar het bos; de meesten moeten dan toch eerst een stuk met de auto, dus ik had het niet specifiek over losloopgebied in een bos, maar in z'n algemeen en dan met name losloopgebieden in parken van dorpen en steden.
Bovendien zeg ik ook niet dat het alleen maar lol moet zijn voor degenen met de hond aan de lijn, maar over rekening met elkaar houden. En als dat betekent dat de hond even bij je moet komen voor een klein stukje, voor die weer 'los' mag, dan is dat toch een kleine moeite?
Daarna mag die van ons weer lekker rond rennen en door de bosjes stuiven, dus zij levert er niks op in hoor.
Ja maar dat zei ik ook hè, rekening houden met elkaar, sociaal gedrag en anticiperen, dat ben ik met je eens uiteraard.
Maar het is toch (haast?) nooit zo dat het enige groen in een stad of dorp losloop is? Die Gemeentes moet ik nog tegenkomen.