Een tweede hond, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:04

SusanH schreef:
O apart, wij hadden dus de petit basset griffon, 2 zussen. Alleen maar ellende mee gehad. Onice, degene die we eerst hadden, was echt een schatje. Maar haar volle zus was een echte pin, geen lieverdje en dook iedere keer op haar zus. Liet ook niet los. Onice kon wel los lopen, Vietje niet. Die luisterde echt voor geen meter.

Ik ga eens kijken naar zo'n Y. Dan moeten ze wel noodgedwongen hetzelfde willen besnuffelen, Coco duikt altijd graag de berm in, zoeken naar muizen.

Edit: mmm, dit is een review op bol:

Citaat:
De ene hond heeft de tijd van zijn leven en de tweede hond wordt constant meegetrokken voordat hij ergens kan snuffelen of stilstaan. Voor twee rustige honden of meer gelijk bewegende honden zal het wel een uitkomst zijn misschien.

Denk dat ik een Y tuigje toch minder praktisch vind als ik dat zo lees.

Petits zijn over het algemeen ook een stuk feller dan grands :D Ik vind zo'n Y-stukje overigens ook niks, precies om de reden die in de review staat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:05

De lol van twee flexi lijnen is dat ze achter elkaar aan kunnen rennen en dollen en ook ieder hun eigen ding kunnen doen :D

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:13

Hier ook (nouja, mijn ouders dan) al jarenlang 2 ridgebacks. De voordelen zijn hierboven allemaal wel aangegeven: houden elkaar bezig, kortharige rassen kosten niet perse meer tijd. Vooral het opbloeien van een oudje herken ik. Mijn maatje is vorig jaar overleden en de oudste had daar zo'n gemis en serieus ook een last van. We hadden verwacht dat hij het eind van vorig jaar niet meer zou halen. Van de een op de andere dag ineens echt heel grijs, kwaaltjes die naar voren kwamen etc. Toen kwam de nieuwe pup en hoewel hij daar de eerste paar weken echt niets van moest hebben, groeiden ze toch naar elkaar. De oudste is ondertussen de 12 ruim voorbij en met wandelen en spelen merk je echt dat hij door de nieuwe weer opbloeit. Heel mooi om te zien. Al is het toch op een andere manier dan met de oude. Die kwam toen de oudste net een jaar was dus ze zijn 11 jaar dag en nacht samen geweest. Maar ook de jongste heeft heel veel steun aan opa. Als hij ergens onzeker over is, zie je echt dat hij zich optrekt aan de oude. Ook heel tof om te zien. Die interactie zul je nooit hebben met een hond alleen.

Nadelen: grotere kostenpost en wat mij opvalt is het onderbrengen bij vakanties. Er zijn weinig mensen die 2 van die grote honden tegelijkertijd willen opvangen (mijn ouders brengen ze altijd particulier, niet naar een pension oid), dus de 2 adresjes moeten maar net tijd en zin hebben. Maar dit heeft wellicht ook wel met de grootte van het ras te maken. Ik wil er ook vaak maar 1 omdat mijn huis gewoon een stuk kleiner is en de honden gewoon écht heel erg aanwezig zijn.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:14

Hier een enorm baasgerichte middelgrote hond. Ik denk echt dat ik haar niet blij zou maken als ik mijn aandacht moet verdelen. En 1 stuiter vind ik zelf ook wel genoeg :')

Vroeger thuis hadden we altijd 2 honden en altijd teven. Nooit gedoe mee gehad. Maar je hoort wel vaker dat het niet goed gaat en dan gaat het ook écht niet. Mijn ouder hadden altijd een grote ( 2x rottweiler en een kruising rottweiler) en een kleintje (meestal russels maar ook een cocker gehad). Die gingen ook altijd mee op vakantie, was nooit een probleem. Maar mijn ouders hadden altijd een caravan mee en de honden bleven daar ook rustig in als we eens uit eten wilden en de honden konden niet mee.
Ik ben zelf meer van de tent vakanties en dat zou ik met 2 toch wel een grotere opgave vinden. Meer voer mee slepen, meer ruimte voor de honden in de tent en imo nog onhandiger als ze eens niet mee kunnen naar een uitje en je moet wat voor ze regelen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:16

Van een naar twee viel hier goed mee hoor. De puppyfase kost altijd energie, dat mag je niet meetellen. Maar ze spelen veel samen, verzorgen elkaar <3 en ze zijn samen veel zekerder. Dat laatste kan een voor- of nadeel zijn natuurlijk.
Van twee naar drie was lastiger. Vooral qua uitlaten, want ik heb maar twee handen :') Op dat vlak was ik heel blij dat ik met de eerste al werkte met commando's als links, rechts, stoep.. De oudste twee kan ik redelijk sturen met stem, de jongste volgt gewoon *D Reu aan de flexi, oudste teef los of lange lijn, jongste teef los of korte lijn. Ik zit zelden in de knoop.

Reu ( 8) , teef (7) en teef (4) trouwens. Ze hebben enkele jaren intact samen geleefd zonder problemen. De reu is nu gecastreerd ivm niet eten bij loopsheden. Heel lastig als er twee in huis zitten en de buurhonden ook volle teven zijn. Maar ze kunnen nogsteeds heel goed samen.
De types hier vullen elkaar ook wel goed aan. De reu is meer zeker bij andere honden en mensen, hij werkt als bliksemgeleider voor de oudste teef, die wat bangig is in vreemde contacten. Maar zij is wel een regelteef en houdt hem in het gareel qua druk gedrag en luisteren naar ons :') De jongste is een supersoftie en vindt alles goed. Zij kent geen angst en kijkt nog nieteens op als er een andere hond komt aangestormd. Supermakkelijk en volgzaam hondje.

Zou ik het nog eens doen? Nee, drie is teveel om makkelijk mee te nemen of voor opvang. Daarvoor is een veel makkelijker. Maar ik zou ze voor geen goud willen missen <3

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:18

Wij hebben 2 border collies, een reu en een teef. Gizmo, de reu, was al geholpen voordat Swirl erbij kwam.
Ze hebben veel aan elkaar, altijd veel samen gespeeld en Gizmo had altijd wat moeite met alleen blijven maar dat was spontaan opgelost.
Enige wat ik achteraf gezien graag anders had gedaan is dat ik meer met Swirl alleen had moeten doen. Ze hangt heel erg aan Gizmo, als ik ze allebei mee heb op wandeling dan ligt zijn focus op mij maar zij focust alleen maar op hem als ze de kans krijgt.

Hier ook een soortgelijk leeftijdsverschil trouwens, zit exact 2.5 jaar tussen en dat werkte prima. Gizmo was redelijk uitgepuberd toen Swirl erbij kwam. Inmiddels zijn ze bijna 9 en 11.5 en nu doen we wel iets meer apart weer omdat het tempo wat te ver uit elkaar komt liggen. Swirl wil graag racen en spelen en gek doen en daar heeft Gizmo niet altijd meer zin in, die wil vooral rustig lopen en snuffelen en geen haast.

Grootste nadeel van 2 honden vind ik opvang. Toen we alleen Gizmo hadden wilde iedereen wel een dagje oppassen en ook meenemen gaat een stuk makkelijker. Met 2 heb je meteen je handen wel echt vol als je ze meeneemt, en ook qua oppas zit lang niet iedereen erop te wachten. Op sommige vakantieparken enzo mag je ook maar 1 hond mee, dus dan valt er alweer het een en ander af.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:26

Ik doe het al jaren zo want het is een enorme verrijking voor een hond om een maatje te hebben. Het valt me wel op dat het ook per ras kan verschillen. Zo had ik ooit een dwergpinscher en die was veel te bezitterig en wou helemaal niets delen en dus ook niet spelen met mijn andere honden. Nu heb ik alleen nog DSK's, (Duitse staande korthaar) en zij hebben enorm veel aan elkaar. Ik neem ook altijd de tweede hond erbij als de andere volwassen genoeg is in het hoofd zodat die een deel van de opvoeding van de pup op zich neemt en de pup zal dan ook de goede gewoontes overnemen van je volwassen hond. Dat zijn voor mij zelf allemaal enorm veel voordelen naast dat de honden er ook gelukkiger mee zijn. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:28

SusanH schreef:
Many schreef:
Hier ook twee teven (met ongeveer hetzelfde leeftijdsverschil als er tussen jouw hond en de eventuele pup zou zitten) en die hebben het heerlijk samen. Natuurlijk wordt er weleens een snauw gegeven, vooral als de jongste haar grenzen aan het verkennen is, maar dat is echt te verwaarlozen. Ik vind twee honden niet veel meer werk dan één. Zoals anderen ook al zeggen is het op veel fronten juist makkelijker, omdat ze elkaar bezighouden. Als ik dan toch een kanttekening moet plaatsen: in mijn ervaring is het wel lastiger om oppas te vinden voor twee honden, dan voor één. Ik weet niet of je hond nu weleens naar een oppas of vakantieopvang gaat, maar ik zou dan zeker van tevoren goed overleggen of je daar ook met twee welkom bent.

Wat voor ras heb jij? En zijn ze intact of niet?

Wij nemen de hond altijd mee op vakantie. Meeste campings zijn 2 honden de max. Maar uit eten etc wordt wel lastiger met 2 ipv 1 hond. En wandelen, ik maak graag lange wandelingen met de hond aan de flexi lijn. Dat is met 2 ook minder handig.

Hoezo? Ik liep met 2 honden ook aan de flexi, maakte ze vast aan heupgordel en lopen maar. Dus 2 flexi aan die heupgordel. Heb je nog handen vrij ook ;)

Ik zie helaas wel mensen voorbij komen die echt te makkelijk denken over vechtende teven. Dat heeft niks met opvoeding te maken en het zijn ook niet alleen de agressieve teven die zo gaan knokken. Ik ken er toch aardig wat die vreselijk sociaal waren tegen mens en dier, 0 problemen. Alleen wel met die ene teef samen in huis. Daar heeft opvoeding niks mee te maken. En moet je je dus bewust van zijn dat het kan gebeuren.

Het is dan niet gewoon wat snauwen he? Snauwen is geen vechten en zelfs als ze een keer een gaatje maken is het nog geen eens echt vechten. Dit gaat om serieus elkaar willen doden en dus echt een bloedbad aan richten als je pech hebt en je bent er niet bij. Gecastreerd of niet maakt ook niet uit trouwens :=

Ik vind wel dat de 1e hond volwassen moet zijn, dus 2 of 3. Dat maakt het vele malen fijner en makkelijker.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-06-23 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:32

Wij hebben sinds een jaar ook twee honden en ik zou eigenlijk niet anders willen.

Nou hebben wij een hele makkelijke en sociale hond. We merken echt dat zij is opgebloeid nu haar zusje er bij is gekomen. Wij hebben dus twee teefjes, beide geholpen en dit gaat heel goed.
De tweede is gekomen toen de oudste 2,5 was. Zij was toen al echt volwassen en dat vonden we wel heel fijn. Als de aandacht bijvoorbeeld wat meer naar de pup ging, wisten we dat zij niks geks zou doen. Zij is echt de stabiele factor.

Ze spelen lekker samen, maar laten elkaar ook genoeg met rust.

En voor onszelf, we vinden het ook extra gezellig in huis en met twee is alles nog goed te doen. In de meeste vakantiehuisjes mag je bijvoorbeeld twee honden mee etc, dus ook wat dat betreft is het prima te doen. :)

kimmie261

Re: Een tweede hond, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:37

Hier al heel lang meer als 2 honden, de 2de hond is zo leuk voor je eerste hond... Toen we nog in Nederland woonde hadden we 5 honden, 1 liep altijd los, 2 aan de flex ( jonge honden) en 2 aan een gewone riem... en dat alles met 2 handen, hahah, afijn ging prima, dus 2 flexlijnen lijkt me niet geheel onmogelijk... :D :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 10:38

Hier 2 Hollandse herder mannen intact. Vader en zoon. Vader was 3,5 toen zijn zoon hier kwam. In het begin duurde het langer met nummer 2 voordat deze ook gewoon de hele nacht door bleef slapen. Ze gingen steeds keten met z’n twee en dan die kleine weer plassen na alle drukte. Dus die heeft langer bij ons op de slaapkamer gelegen. En de kleine in de bench of in de ren en die grote niet, dat was echt geen optie aldus die kleine schreeuwlelijkerd.
Maar ik vind het super leuk. Ik neem ook regelmatig maar 1 mee als ik iets ga doen, dan blijft de andere bij mijn man (niet alleen thuis, dat is wel sneu). Dat vinden ze ook wel heerlijk, even alleen alle aandacht voor zichzelf. Vooral vaders vindt dat fijn, want zijn zoon is wel wat een storm in een glas water. Druktemaker :D
Inmiddels zijn ze 6,5 en 3. Gaat nog steeds hartstikke leuk, wij werden gewaarschuwd dat ook reuen flink konden gaan vechten. Vader laat wel weten dat hij de baas is. Maar geen schade, bloed of heftige dingen enzo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 11:09

Onze hond is heel sociaal ook naar honden waar ze een klik mee heeft. Hebben nu paar keer loge gehad, kleiner hondje ( teefje) van vrienden, doodle kruising en dat gaat altijd goed. Dat is ook een lief en rustig hondje. Ik heb er wel vertrouwen in dat de fokster helpt met juiste hond kiezen. Zij kent ons en weet wat voor hond Coco is. Ze heeft 1 jaar getraind met ons bij de fokster.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:15

chantal_bel schreef:
2 of meer honden vond ik altijd makkelijker dan 1. Ze houden elkaar bezig.

Niet mee eens. Mijn 2 honden kijken niet naar elkaar om. Ik vind het 2x zoveel aandacht kosten, ze willen allebei spelen en knuffelen en aandacht. De ene wil 15km mee wandelen, de andere persé niet dus daar doe ik andere dingen mee.
Ik vind het dus wel passen en meten met 2 honden als je ze allebei wil voorzien in hun behoeften.
Als er morgen 2 doodgaat denk ik niet dat ik ooit nog een 2e neem.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:21

Ik zeg altijd, hoe meer, hoe makkelijker en daar blijf ik nog steeds bij. Meerdere honden functioneren gewoon prima, het heeft alleen af en toe wat organisatie nodig. Maar qua omgang en dagelijkse dingen maakt het geen hol uit of je twee, vijf, tien of vijftien honden verzorgd, als je het maar handig aanpakt. Oke, oke, vijftien honden voer klaarzetten duurt iets langer dan voor twee, maar het is wel even snel op. :+

Ik zou nóóit maar één hond willen. Als jij voor een hond gaat die dezelfde behoeftes heeft als de hond die je nu hebt (zelfde ras, dus in theorie moet dit kloppen), dan merk je er nog het allerminst van. Want dan zijn ze echt aan elkaar gewaagd. 'Soort zoekt soort' is niet voor niks, honden van hetzelfde ras gaan vaak het beste met elkaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 11:44

Ik vind het ook wel grappig dat heel bokt in koor roept dat een paard als kuddedier niet alleen kan staan, en een geit of schaap geen vervanging is als gezelschap, terwijl een hond als roedeldier best alleen kan, en wij als mens prima vervanging zijn als gezelschap :)) :+

Daar klopt iets niet in de redenering :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-23 11:52

Dat is idd best apart ja.

Mijn grootste bezwaren zijn vooral praktisch denk ik. Trainen, ik wil met de oudste agility gaan doen omdat jachttraining ons samen minder ligt. Maar de pup moet ook naar training. Twee keer in de week dus weg, met 2 verschillende honden. 1 keer trainen is soms al passen en meten met werk, gezin en de paarden. Plus de ruimte in huis. Coco heeft een bench, dan komen er 2 benches. De voer en drinkbak van een 2e hond. We hebben een normale eengezinswoning van rond de 100m2. Idealiter zou ik een bijkeuken willem voor de honden dan. Maar die heb ik niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:02

Drinkbak heb ik er altijd maar 1 van gehad. Voerbakken werden gewoon opgeruimd na het eten dus namen geen extra ruimte in beslag.

Ik had 3 honden in een kleiner huis. Alleen de bench was lastig idd, maar met een plank erop heb je meteen weer een kastje.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:02

Wij wonen ook op 100m2 en hebben een kleine tuin. De kleine bijkeuken is volledig hond. 2 ingebouwde kennel en kasten met alle spullen erin opgeruimd. Ik heb in de keuken 1 waterbak staan en dat blijft er 1 met 2 honden. Zal hem iets vaker moeten zuigen. Tot 18 mnd zal ik appart met de honden trainen, maar daarna voor behendigheid opdezelfde avond en groep. Trainen met 2 neemt meer tijd in, dat klopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:06

Ik heb twee honden en een oppas hond 3 dagen per week. Eigen hond als pup gekocht en ik gunde haar een maatje . Dus een ouder hondje erbij, helaas. Ze liggen bij elkaar in de buurt en dan heb je het ook wel gehad. Soms echt spijt dat ik er aan begonnen ben.
Na veertig jaar honden alleen ben ik er zeker van dat onze eigen hond beter alleen had kunnen blijven. Daar werd ze veel gelukkiger van.
Geadopteerde ook geprobeerd te herplaatsen maar het is zo’n kneus met bijbehorende kosten( geen probleem ) dat wil ik iemand anders niet aandoen. Hij is zeven maar denk dat hij de tien niet haalt.
Met de oppashond gaat het met beide wel goed dus is echt het karakter van onze dat gewoon niet matched. We hebben hem eerst twee weken op proef gehad en toen leek het allemaal goed te gaan tot de adoptie hond z’n draai had gevonden en die viel niet in z’n voordeel uit, los van alles zijn ze ontzettend lief voor mens en katten en kinderen.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:24

Wij begonnen met 1 hond(teefje) , na 2 jaar een hond erbij (reu), dat ging super samen, maar vnl omdat het teefje veel toeliet van hem.
Een vriendin van mij (heeft altijd 5 of meer honden)zei eens : 3 is het ideale getal. Als er 1 wegvalt , heb je er nog 2 :D
Helaas vielen er 2 weg binnen een half jaar ;(
Nu nog maar 1 hond en hoewel ze sociaal is, weet ik niet of haar een lol doe met een nieuwe hond.
Ik vind 1 hond ook makkelijker meenemen. We gaan hier nogal vaak op pad.

Een stalgenootje heeft 2 boxers, die heeft spijt dat ze een 2e erbij heeft genomen.

Het blijft een beetje lastig, vind ik.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 12:31

MyWishMax schreef:
Drinkbak heb ik er altijd maar 1 van gehad. Voerbakken werden gewoon opgeruimd na het eten dus namen geen extra ruimte in beslag.

Idem hier. Het is wat vaker voet halen, en in het begin heeft de puppy ander voer natuurlijk.
Maar verder gaan de bakjes weg en 1 drinkbak idd (wel op verschillende plekken 1, maar dat zijn er niet meer geworden sinds we 2 honden hebben).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:12

Ik kreeg een zak van een paar (5?) Kilo puppyvoer mee en daarna over op volwassen voer, dus ik heb dat andere voer niet gehad. :=

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier 3 boxers, witte teefje is ook nog doof. gaat hier super witje reageert op de twee reuen en op handgebaren. ze luistert nog beter dan de mannen. Ze gaan ook altijd mee op vakantie. Op de boot en thuis hebben ze 4 ha grond om te spelen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:42

Wat een leukerds !

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:45

Vorig jaar is er hier een 2e hond bij gekomen. We hadden al een duitse herder teef, van destijds 11 jaar. Niet zo sociaal naar andere honden :o ik wou graag weer een teef en dat vond ik best een beetje spannend, gezien hoe onze hond met andere honden is.
Uiteindelijk wel voor een teef gegaan, wel een ander ras, wat over het algemeen vriendelijk en sociaal is naar andere honden + natuurlijk een flink leeftijdsverschil. Onze oude hond moest wel ff wennen en gaf duidelijk haar grenzen aan, na 2 weken werd de pup volledig geaccepteerd en wordt er volop gespeeld <3

Ik merk wel dat de opvoeding wat lastiger is/was dan bij onze eerste hond. Daar hadden we destijds toch gewoon meer tijd voor. Toen hadden we overigens ook geen kinderen, dat scheelt ook :')
Het uitlaten van 2 honden vind ik ook niet altijd makkelijk… riemen in de knoop, achter mij langs van kant wisselen, de 1 loopt snel terwijl de ander op het dooie gemakje loopt te snuffelen, verzin het maar :+
Daarnaast is 2 honden meenemen op vakantie/naar familie/ander uitje ook wel iets ingewikkelder dan slechts 1 hond.
En qua kosten is het natuurlijk ook wel te merken, helemaal nu alles duurder is geworden.

Ondanks dat, toch blij met de 2e hond :j onze oude hond heeft niet het eeuwige leven, dus ik vind het wel fijn dat er al een opvolger is. En daarnaast merk ik wel dat onze eerste hond er ook veel plezier van heeft :)

Afbeelding