Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maralyn schreef:Kaitlyn schreef:Ik heb een aantal soorten Animonda blikvoer besteld 6 stuks per smaak. En Porta21 brokken voor erbij (in hun speeltjes). Dit heeft een vleespercentage van 80%, laag koolhydraatgehaalte en hoog eiwitgehalte.
Denk dat je daarmee al mooi opweg bent!!
aisa schreef:ik heb een mega kater van 12,5 kilo ,die sinds een paar maanden inderdaad royal canin satiety krijgt .
Hij doet het super op 55/60 gram brokjes en een half zakje natvoer als ie wat blijft zeuren.
Hij zit sinds deze week op 9,8 kilo.![]()
Hij is echt een hele grote jonge net als zijn broer,maar 8 a 9 kilo daar moet ie naar toe.
zijn broer krijgt normale brokjes ,ook in etapes van dezelfde grammen ongeveer
xTammyy schreef:Hier een binnenkat die makkelijke te dik wordt ivm zijn medicatie.
Al snel kwam ik er achter dat natvoer het beste is (katten drinken vaak te weinig), maar gezien hij makkelijk tandsteen ontwikkelt, is droogvoer beter voor hem.
Zo kwam ik er ook achter dat eigenlijk alle grote, bekende merken, een veel te hoog koolhydraat gehalte in hun voer hebben.
Het Royal canin voer wat ik eerst voerde:
Ruw vet: 13.00 %, Ruwe as: 7.30 %, Ruwe celstof: 4.00 %, Ruw eiwit: 27.00 %
Tel de hersen bij elkaar op = 51.3. Het overige percentage zijn koolhydraten, dit hoeft namelijk niet vermeld te worden! En dat terwijl een kat juist weinig koolhydraten nodig heeft.
Nu voer ik hem daarom Orijen original
Ruw eiwit 40%
Ruw vet 20%
Ruwe as 8%
Ruwe celstof 3%
Vocht 10%
Calcium 1,4%
Fosfor 1,1%
Magnesium 0,1%
Taurine 0,2%
Omega-6 vetzuren 3,1%
Omega-3 vetzuren 1,0%
DHA / EPA 0,3% / 0,2%
Daar blijft maar zo’n 10% over voor de koolhydraten.
Met dit voer blijft hij mooi op gewicht en zijn zijn ‘vreetbuien’ ook duidelijk minder geworden.
Je kan je vraag ook eens stellen in de Facebook groep ‘natuurlijke katten’.
Renee schreef:Ik heb zelf purizon tot halverwege vorig jaar gevoerd maar kan dat voor dieren die snel aankomen heel erg afraden. In de loop der jaren (heb het echt wel een tijdje gevoerd) hebben ze het vet percentage verhoogd. Hierdoor is het een enorm calorierijke brok geworden.
Wij zitten met het zelfde probleem een zware kat en 1 op gewicht. De dame die netjes goed op gewicht blijft moet haar maaltijden spreiden over de dag anders gaat ze spugen. Omdat ze bij honger gaat schrokken en haar maagje dat niet aan kan. De zwaardere kat kan prima 1/2 keer per dag eten en is dan helemaal tevreden. Maar vanwege de dame op gewicht voeren wij calorie beperkt (sanabelle indoor). Maar dit is nog niet zaligmakend want ondanks dat de zwaardere dame langzaam afvalt is het nog een lange weg. Het is voor ons ontzettend lastig om voer te vinden waar de dame met zwakke maag niet van gaat spugen (of door schrokken of door nat voer helaas) en de zwaardere dame van op gewicht blijft.
Tancreda4 schreef:Het is ook zo'n puzzel! Ik heb laatst bij catmoneo een abonnement genomen om een brokjes lijst te bekijken. Ook omdat ik wil overstappen, maar geen idee heb wat goed is. Deze mevrouw heeft van tig kattenvoer soorten alles op een rijtje gezet en met de lijst kan je bekijken wat goed scoort en op welk vlak.
Ik heb nu eerst proefzakje Purizon Adult en Feringa adult besteld om te proberen. Ben benieuwd.
Orijen zou ik ook wel willen proberen (die hebben Fit & Trim, voor overgewicht), maar die vind ik wel echt duur...![]()
Animonda Carny nat voer geeft ik ook. Maar ik vind dat wel lastig om hem volledig op nat voer te zetten, want dat moet ik handmatig doen. Zijn brokjes komen uit de automaat, dus ook altijd eten als ik er niet ben
maralyn schreef:Ja, ik vries in. Maar heb dan ook 800 gram.
Kaitlyn schreef:maralyn schreef:Ja, ik vries in. Maar heb dan ook 800 gram.
Ah ja dan snap ik het! En dan 1 kat of 2 katten?
Ik wilde eerst maar eens proberen of ze het met smaak eten, voordat ik echt grote verpakkingen ging bestellen.![]()
Maar in principe kun je het wel een dag in de koelkast bewaren toch? Vandaag open, morgen opmaken? Of zou jij dan al gaan invriezen?