Vegatarisch hondenvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veranadautje

Re: Vegatarisch hondenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:02

Mijn hond eet kvv.en groente Maar merk wel dat hij reageerd op kip en rund. Vega zou ik hem nooit geven.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:37

Als dat de oplossing voor je hond is; dikke prima. Mijn keus zal het echter nooit en te nimmer zijn.

Wel ben ik nieuwsgierig naar het BARF dieet dat de hond kreeg en op welke manier je hier aanpassingen hebt gedaan om te kijken waar je hond op reageerde. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de merken brokvoeding die je hebt geprobeerd. Er is zoveel op de markt, en ook zoveel wat zich sensitive noemt, wat uiteindelijk helemaal niet sensitive is. En niet om een dierenarts af te vallen, maar het zijn toch vaak de standaard merken die worden geadviseerd. In vele dierenwinkels ook, dus het is als eigenaar best een uitdaging om een goede keus (voor iedereen) te maken, dus je hond is uiteindelijk degene die toont of het wel of niet werkt.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat een vegetarische voeding op lang termijn voor je hond de oplossing gaat zijn. Daarnaast vind ik het ook heel bijzonder dat je het met je zelf vergelijkt en je nooit te korten hebt gehad. Jij bent geen hond, jouw verteringsstelsel is niet zoals die van een hond en jij hebt een mond waarmee je kan communiceren op een bepaald niveau en dus aan de bel kan trekken als je iets mist. Jouw hond kan dat niet en is afhankelijk van wat jij hem aanbiedt. Minuscule dingen kunnen al te laat worden gezien.
Dus dat heeft niets met conservatief en bokt te maken, maar gewoon dat er hier wel genoeg mensen op bokt zitten die zich verdiept hebben in dit onderwerp. Hoewel het soms wat hard wordt geformuleerd ...

Ik ben ook een eigenaar van een hond met 'darmproblemen'. Ik heb jaren behoorlijk getobd en uiteindelijk de juiste combinatie weten te vinden. En later door financiële mogelijkheden weer wat moeten aanpassen maar goed .. so far so good. Geen nachtelijke kots of spuit diarree avonturen meer ;) Dus ik begrijp je. Maar vraag me gewoon af welke dingen je hebt kunnen uitsluiten alvorens je vegetarisch hebt omarmd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:17

Fly_high schreef:
Menino schreef:
En volgens sommigen zijn honden ook omnivoren omdat ze, toen we ze domesticeerden, van mensen nooit vlees gehad zouden hebben (te kostbaar) tot een een bepaald punt in de geschiedenis waardoor er ook duidelijke verschillen zijn tussen het verteringssysteem van een hond en wolf. Geen idee, heb de wijsheid ook niet in pacht.

Hier zijn wat onderzoeken naar geweest en er is inderdaad wetenschappelijk bewijs dat er bij honden sprake was van selectiedruk op het vermogen om koolhydraatrijk voedsel te verteren :) in tegenstelling tot wolven https://phys.org/news/2013-01-starchy-genes-dog-friend.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5061917/

Citaat:
Genome-wide comparisons of dogs and wolves have started to dissect the genetic basis of adaptations during dog domestication (Axelsson et al., 2013; Wang et al., 2013)[knip]Second, selection also targeted many digestion and fatty acid metabolism genes. It was specifically demonstrated that (i) selection had targeted a duplication affecting the gene coding for pancreatic amylase (AMY2B), the enzyme that breaks starch into maltose in the small intestine, resulting in an average sevenfold AMY2B copy number expansion that is estimated to be associated with a 5.4% increase in serum amylase activity for each extra copy (Axelsson et al., 2013; Arendt et al., 2014).[knip] This indicates that adaptations allowing dogs to thrive on a diet rich in starch, relative to the protein-based wolf diet, constituted a crucial step during dog domestication

Gedomesticeerde honden zijn als diersoort in principe ook voornamelijk afvaleters, geen jagers, en daardoor "van nature" (voor zover een gedomesticeerde diersoort überhaupt iets van nature kan zijn) omnivoren. En qua genetische opmaak zijn ze sowieso geen wolven dus wat wolven wel en niet eten (of het nou vlees is, of bessen) zal ik durven helemaal los te laten.

Puntje bij het paaltje is het idee achter vegetarisch hondenvoer zeker zo gek nog niet als het maar klopt qua samenstelling van voedingsstoffen. Je moet je hond geen schaaltje pap als maaltijd willen geven zeg maar := maar goede verrijkte vega brokken zou ik persoonlijk geen moeite mee hebben, ook al was mijn eigen hond juist op KVV dieet.

Katten zijn btw wel echte (obligate) carnivoren en vegetarisch voeren valt in hun geval onder de noemer dierenmishandeling. Beetje offtopic opmerking omdat men in dergelijke discussies vaak dezelfde conclusies lijkt te willen trekken voor alle vleesetende huisdieren.

Dank, kijk dit zijn de inzichten die ik dus heel interessant vindt. We kunnen allemaal roepen dat we het zielig vinden, maar dat is denk ik idd heel veel emotie. Voor mij "voelt" het ook niet goed, helemaal als kind van de BARF-evangelie :+ . Maar alle gevoelsmatige tegenargumenten die ik heb, zijn best tot nu toe best succesvol weerlegd.

Sellyxx schreef:
Fijn dat het wat beter gaat met je hond nu! Hopelijk blijft het goed gaan! :)
Verder vind ik dit een interessant topic; vanuit de kennis die ik heb denk ik op dit moment dat vleesvoeding voor honden beter is, maar wie weet doe ik nog nieuwe inzichten op.

Het is trouwens vegetarisch i.p.v. vegatarisch. Sorry voor de irritante verbetering, maar ik zag het meerdere keren staan en kon het niet laten. :D

No problem. Ik studeer voor Nederlands docent, dus verbeter me alsjeblieft.
Dank :D

candalisa schreef:
Mijn ervaring is dat honden die lange tijd op deze diëten staan op lange termijn last krijgen van ontstekingen, blaas gruis en er stuur aandoeningen. In vlees zitten bacteriën ontwikkeld om de hond te verweren tegen infecties en gevaren van buitenaf.
Nu een hond bij mij gehad die eerst vegan brokken kreeg en steeds blaas problemen had en sinds het op vlees staat is er geen ontsteking te vinden. Daarbij wordt het geslachte dier volledig gebruikt en wordt het niet voor niets geslacht. Een vlees vrij leven gaat nooit bestaan dus wat er geslacht wordt voor menselijke consumptie wordt daarna alles gebruikt om dieren mee te voeden zo kan je het ook zien. Het is niet dat een dier wordt geslacht voor hondenvoer.

Opzich een goed punt. Waarom gaf je je brok vegan brokken als hij het beter doet op vlees? Was dat voor jou wel ideologie? Wel fijn om een concrete ervaring te lezen, al kan dit misschien ook door een graanallergie of iets in die richting komen?

Nikass schreef:
Los van het fysieke merk ik dat het een hond mentaal ook wat doet als je ze barf voert.

Dat is niet echt mijn ervaring. Nu is mijn hond van BARF naar KVV bij mij gegaan naar brok. Hij is vooral blij als 'ie een keer goed kan poepen zonder problemen :+ . Misschien dat een gezonde hond daar anders op reageert. Denk dat mijn corgi er wel blij van wordt als ze een kip (dood of levend :') ) mag verscheuren.

KimD schreef:
Ik kan er heel kort over zijn, ik vind het dierenmishandeling. Imo valt het onder nalatigheid, je ontzegt een dier bewust een natuurlijke behoefte.

Net zoals een goudvis in een ronde kleine kom of een hamster in zo'n klein akelig draadkooitje.

Ik zou persoonlijk ook nooit een pup verkopen aan iemand die aangeeft plantaardig te voeren, of dit gedeeltelijk zou willen.

Kun je dat onderbouwen? Want die natuurlijke behoefte, dat is een beetje wat in mijn hoofd begint te wankelen. Mijn hond heeft zelf ook geen specifieke voorkeur (hij vindt het vegatarische voer lekkerder).
Uiteindelijk kom je er toch nooit achter. Mijn moeder fokt al 15 jaar 1 a 2 nestjes per jaar, van die 200 honden heb ik echt geen idee wat ze te eten krijgen.

BaileyMix schreef:
Ik zou je aanraden om met een dierenarts in overleg te gaan, aangezien Bokt nogal conservatief is en je hier vooral bepaalde meningen gaat krijgen, wars van wetenschappelijk bewijs of logica. Vooral veel emotie.

De dierenartsen die ik hierover heb gesproken waren allen verrassend positief, met enkele voorwaarden. Dus misschien kan er één (of meerdere) meekijken naar wat perfect is voor jouw hond :)

Dit klopt :D Ik had heftigere meningen verwacht. We zullen nog een afspraak maken met voedingsdeskundige/dierenarts betreffende dit onderwerp, heb zijn bloedwaardes in de mail staan om te versturen, maar ik ben toch benieuwd naar dit onderwerp. Omdat er op bokt veel mensen met kennis (veel meer dan ik) zitten, en interessante meningen.

xDenies schreef:
Als dat de oplossing voor je hond is; dikke prima. Mijn keus zal het echter nooit en te nimmer zijn.

Wel ben ik nieuwsgierig naar het BARF dieet dat de hond kreeg en op welke manier je hier aanpassingen hebt gedaan om te kijken waar je hond op reageerde. Daarnaast ben ik ook benieuwd naar de merken brokvoeding die je hebt geprobeerd. Er is zoveel op de markt, en ook zoveel wat zich sensitive noemt, wat uiteindelijk helemaal niet sensitive is. En niet om een dierenarts af te vallen, maar het zijn toch vaak de standaard merken die worden geadviseerd. In vele dierenwinkels ook, dus het is als eigenaar best een uitdaging om een goede keus (voor iedereen) te maken, dus je hond is uiteindelijk degene die toont of het wel of niet werkt.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat een vegetarische voeding op lang termijn voor je hond de oplossing gaat zijn. Daarnaast vind ik het ook heel bijzonder dat je het met je zelf vergelijkt en je nooit te korten hebt gehad. Jij bent geen hond, jouw verteringsstelsel is niet zoals die van een hond en jij hebt een mond waarmee je kan communiceren op een bepaald niveau en dus aan de bel kan trekken als je iets mist. Jouw hond kan dat niet en is afhankelijk van wat jij hem aanbiedt. Minuscule dingen kunnen al te laat worden gezien.
Dus dat heeft niets met conservatief en bokt te maken, maar gewoon dat er hier wel genoeg mensen op bokt zitten die zich verdiept hebben in dit onderwerp. Hoewel het soms wat hard wordt geformuleerd ...

Ik ben ook een eigenaar van een hond met 'darmproblemen'. Ik heb jaren behoorlijk getobd en uiteindelijk de juiste combinatie weten te vinden. En later door financiële mogelijkheden weer wat moeten aanpassen maar goed .. so far so good. Geen nachtelijke kots of spuit diarree avonturen meer ;) Dus ik begrijp je. Maar vraag me gewoon af welke dingen je hebt kunnen uitsluiten alvorens je vegetarisch hebt omarmd.

Mijn hond is eigenlijk mijn moeders hond, maar kwam hier ieder weekend logeren, toen doordeweeks etc. En nu woont hij er al 5 jaar permanent. Wat mijn moeder hem precies gaf weet ik niet. Als hij bij mij kwam kreeg ik altijd een paar worsten KVV mee of kocht ik een enkele keer smuldier als hij langer bleef. Volgens mij was Lotgering toendertijd haar leverancier maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Hij had toen altijd issues, en ik ben ook echt geen fan van KVV in praktisch opzicht (altijd maden in mijn container), dus was eigenlijk wel blij om erachter te komen dat hij het beter deed op brokken. Ik heb dus weinig verstand van wat hij kreeg qua rauw voer. Mijn moeder gaf ook workshops/lezingen over BARF dus ik denk dat ze wist wat ze deed :P Maar zelfs dat kan ik bevestigen noch ontkennen :') .

Ze verkoopt tevens Belcando wat nogal premium voer is (ik meen meer dan 100 euro de zak, maar ik hoef er dus niet voor te betalen....) Hij heeft héél lang mastercraft salmon gehad waar hij het uitstekend op deed waarna hij na enkele jaren daarop ook klachten kreeg. Meneer heeft ook nog een poosje brokjes van wild gevangen oceaanvissen gehad omdat hij een fertiliteitstraject in ging en kweekvis werd afgeraden :+ Prinses. Maar eigenlijk altijd vis dus. Toen dat minder goed ging, wel nog eend, kip en lam geprobeerd, en uiteindelijk dus bij Belcando Senior Sensitive gekomen, wat een veel goedkopere brok is. Dat ging ongeveer een jaartje goed.

Moet er wel bijzeggen dat ik nog steeds niet echt zeker weet of het een allergie is, want meneer is nogal "preuts" en durft in nogal veel omstandigheden niet te poepen, en ik kan gerust 2 uur met hem wandelen waarin hij niets doet en dat hij daarna thuis de tuin inwaggelt om zich achter een struik te verstoppen als écht niemand kijkt. Dus te lang ophouden kan ook een oorzaak zijn. Ik heb het daar iig lang aan geweten, maar wel altijd bezig geweest om het met voer op te kunnen lossen wat altijd iig een deel van de oplossing leek te zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:40

KimD mijn honden zijn echt dol op groeten ze pakken het bijna van mijn bord. Dus mishandeling is het zeker niet.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:46

Lotgering en Smuldier is ook wel echt troep :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:53

Denk dat de gezondheid van een dier het belangrijkste is, wanneer je een tevreden gezond dier krijgt door te voeren wat dit bevordert maakt het verder niets uit.
Wanneer je zelf bvb buikpijn van een ui krijgt eet je dat ook niet zo snel weer. Een dier praat niet, die is afhankelijk van een baas die buiten de norm gaat zoeken.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:20

Darmproblemen hond kunnen divers van oorzaak zijn. Niet kunnen p o e p e n op een kvv dieet zou aan het calcium aandeel kunnen liggen. Barfen is toch anders dan kvv, en biologisch is toch wel degelijk gezonder dan standaard vlees, om paar andere dwarsstraten binnen versvoer te vermelden. Maar wat je ook zou kunnen overwegen is "mestmonster" te laten testen op wat er allemaal in en uit balans is in het darmstelsel. Dat geeft waarschijnlijk meer aanknopingspunten voor de weg naar herstel. Als engels geen probleem is dan zou je een kijkje kunnen nemen op de FB-pagina van Petbiome. Ze zijn zeer gul met het delen van informatie op het van het gebied van de microbiome wat er mis gaat en hoe het op te lossen zou kunnen zijn langs natuurlijke weg https://www.facebook.com/photo/?fbid=62 ... 3143488709

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 00:16

marleen_usar schreef:
KimD mijn honden zijn echt dol op groeten ze pakken het bijna van mijn bord. Dus mishandeling is het zeker niet.

Je mist waar het om draait.
Zet je honden eens op een dieet van uitsluitend die groenten waar ze zo dol op is. Dan zie je snel genoeg wat KimD bedoeld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 00:26

Esther schreef:
Bij katten ontstaan de nierproblemen vaak omdat ze vaak te weinig drinken naast de brokjes, er wordt geadviseerd om water door de brokjes te geven. Katten missen het vocht wat normaal in hun prooien zit. Honden drinken veel makkelijker gewoon water.

Nou een belachelijke advies om je kat te voeren met brokjes waar al het vocht is uitgeperst, en er dan maar water bij te doen om dat weer te compenseren 8)7
Katten zijn van nature geen drinkers. Honden ook niet overigens. Ze kunnen niet drinken zoals een paard bijvoorbeeld. Ze lepelen het water een beetje naar binnen.
Ze nemen voldoende vocht op als ze gewoon eten als een carnivoor: barf. Of in elk geval kvv.
Barf eten is ook meer werk en geeft meer voldoening. Daarbij is het veel beter voor het gebit.
De nierproblemen ontstaan dus niet doordat ze te weinig drinken, maar doordat ze verkeerde voeding krijgen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 06:58

Een vriendin die een hond heeft met echt een gruwelijke voedselallergie is nu aan het kijken naar voer met insecten, dan is het toch protein based ipv groenten en fruit.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 07:40

Zag dat de tekst een beetje warrig was maar een cursist van mij gaf zijn pup enkel vegan voer. Vele dierenartsen en antibiotica later pup nog steeds veel last. Zit nu een tijdje op vers vlees en geen last meer.
Uitzonderingen daar gelaten doen de meeste honden het best op vers vlees. Mijn pups zijn op vers vlees groot gebracht dit ook gecommuniceerd naar de pup kopers dat ze het hier goed op doen. 2 gingen over op brok en eentje kreeg darm problemen en de ander viel veel te veel af. Zijn ook weer terug naar vlees.
Een hond zijn maag is hier op gemaakt. Het zelfde dat mensen vlees gaan koken dat is niet goed want ze hebben juist die bacteriën nodig.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:01

Menino schreef:
Mijn hond is eigenlijk mijn moeders hond, maar kwam hier ieder weekend logeren, toen doordeweeks etc. En nu woont hij er al 5 jaar permanent. Wat mijn moeder hem precies gaf weet ik niet. Als hij bij mij kwam kreeg ik altijd een paar worsten KVV mee of kocht ik een enkele keer smuldier als hij langer bleef. Volgens mij was Lotgering toendertijd haar leverancier maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Hij had toen altijd issues, en ik ben ook echt geen fan van KVV in praktisch opzicht (altijd maden in mijn container), dus was eigenlijk wel blij om erachter te komen dat hij het beter deed op brokken. Ik heb dus weinig verstand van wat hij kreeg qua rauw voer. Mijn moeder gaf ook workshops/lezingen over BARF dus ik denk dat ze wist wat ze deed :P Maar zelfs dat kan ik bevestigen noch ontkennen :') .

Ze verkoopt tevens Belcando wat nogal premium voer is (ik meen meer dan 100 euro de zak, maar ik hoef er dus niet voor te betalen....) Hij heeft héél lang mastercraft salmon gehad waar hij het uitstekend op deed waarna hij na enkele jaren daarop ook klachten kreeg. Meneer heeft ook nog een poosje brokjes van wild gevangen oceaanvissen gehad omdat hij een fertiliteitstraject in ging en kweekvis werd afgeraden :+ Prinses. Maar eigenlijk altijd vis dus. Toen dat minder goed ging, wel nog eend, kip en lam geprobeerd, en uiteindelijk dus bij Belcando Senior Sensitive gekomen, wat een veel goedkopere brok is. Dat ging ongeveer een jaartje goed.

Moet er wel bijzeggen dat ik nog steeds niet echt zeker weet of het een allergie is, want meneer is nogal "preuts" en durft in nogal veel omstandigheden niet te poepen, en ik kan gerust 2 uur met hem wandelen waarin hij niets doet en dat hij daarna thuis de tuin inwaggelt om zich achter een struik te verstoppen als écht niemand kijkt. Dus te lang ophouden kan ook een oorzaak zijn. Ik heb het daar iig lang aan geweten, maar wel altijd bezig geweest om het met voer op te kunnen lossen wat altijd iig een deel van de oplossing leek te zijn.

Interessant om te lezen, maar ook ergens wel verbaasd het me ook niet. Dat is niet om negatief te zijn of om betweterig te klinken maar vanuit mijn vorige werk heb ik met veel mensen contact gehad met gevoelige of 'allergische' honden.

BARF is een verhaal apart. Dat is vrij ingewikkeld als je daar niet diep in zit en je moet met heel veel factoren rekening houden. Wat ik uiteindelijk op het BARF forum leerde was dat groente alkalisch is en daardoor zelfs positief kan werken bij honden met een 'te zure maag'. Hoewel mijn hond al een aangepaste voeding kreeg en verdeeld over verschillende voermomenten - was uiteindelijk het toevoegen van gepureerde groente het laatste puzzelstukje. Heel interessant, kan er langer over uitweiden maar daar heb je nu even niets aan. Maar goed, het lastige met BARF is vooral dat je minder makkelijk een eliminatie dieet kan starten. Het hele dieet is opgebouwd uit bepaalde procenten bot, spier etc. En daar heb je gewoon weer bepaalde type diersoorten voor. Kip is bijvoorbeeld zachter dus daarom beginnen veel Barfers daar mee.
Dit is wel informatie omtrent BARF van wat jaren terug, dus als het ondertussen veranderingen zijn; helemaal prima. Ik heb er niet voor kunnen kiezen en daarom ook niet verder in verdiept.

KVV heeft ook weer haken en ogen. Hoewel het een prachtige manier van voeren is, zijn er zoveel verschillende kwaliteiten op de markt. Het één is minder compleet dan het ander. De varianten die jij noemt staan bekend om hun lage prijs en dat heeft vooral te maken met dat het een hele vette voeding is en ook niet direct van goede kwaliteit vlees. Het vlees werd ook regelmatig half ontdooid bezorgd. Veel redenen dus waarom het minder goed valt bij heel veel honden. Bij de één is het super, top! Lekker houden zo. Maar in de jaren heb ik er weinig goeds over gehoord. Service is wel redelijk goed :)

Daarna haal je Belcando aan als super premium hondenvoer. Toen Belcando net op de markt kwam heb ik voor mijn werk informatie verzameld. Dat super premium is wel weer een mooi voorbeeld dat het gemakkelijk ergens op geplakt kan worden. Als je naar de ingrediënten van een willekeurige zak Belcando gaat kijken wordt ik daar niet eens heel enthousiast van. Ik vind 100 euro voor een zak voeding waar 40% vers vlees in zit (dus geen vleesmeel, hier blijft dus minder van over omdat het vocht nog onttrokken moet worden) best een heeeeeel hoop geld. Daarnaast zitten er nog heel veel meer ingrediënten in wat eigenlijk ieder voor zich weer een reactie kan geven. Ik voer liever ook geen aardappel in een voeding. In de sensitive zit ook weer rijst overigens.
Om eerlijk te zijn zijn Orijen & Acana bijvoorbeeld 'premium' merken. Daar zit echt een hoog percentage vlees in de voeding zonder toevoeging van aardappel, rijst of dergelijke.

Ik voer zelf Acana Lamb. Dit is de voeding waar ik, na veel proberen, op ben uitgekomen. Ik heb dan ook echt verschillende merken met verschillende ingrediënten geprobeerd maar wel richting het lamsvlees. Edgard & Cooper ging heel lang goed, tot dit bedrijf de samenstelling veranderde - het ging direct weer mis. Ik was toen nog niet met eerder genoemde puzzelstukje gekomen. Uiteindelijk de Acana Lamb, een best prijzige voeding, in combinatie met KVV Lamb ging het een hele tijd goed. Niet tegelijk natuurlijk ;) En bij het vlees kwam de gepureerde groente. Hond knapte op, in gewicht etc. Nu hoeft Acana niet voor jouw hond de oplossing te zijn, en wellicht ook niet voor je portemonnee - daar kan ik niet over oordelen.

Wat ik wel probeer uit te leggen is dat je eigenlijk helemaal niet zoveel hebt uitgeprobeerd alvorens je bij een vegetarische voeding bent gekomen. Het lijkt wellicht veel, maar dat is zeker niet zo. Ik lees ook niets over een eliminatie dieet dus waar ben je dan op aan het uitproberen? Los van dat vind ik het ook wel interessant om te zien hoe lang iets eigenlijk goed gaat voor het mis gaat. Dat is hier bijvoorbeeld echt niet het geval, dat is gewoon binnen 2 dagen slecht nieuws. Daarom vraag ik me af of het wel echt voeding gerelateerd is.

Dusja lang verhaal kort, het is jou/jullie hond maar persoonlijk zou ik toch echt nog even verdiepen in wat er allemaal op de markt is en waar een goede keus voor jullie in zou kunnen zitten. In mijn ogen is dat niet vegetarisch want hetgeen wat je tot nu toe hebt uitgeprobeerd is in mijn ogen totaal geen aanleiding voor een vegetarische voeding :P

Laat ik voorop stellen: Ik heb niet de wijsheid in pacht maar ik hoop je hier toch een handje mee te hebben kunnen helpen. Het blijft uiteindelijk jouw keus, belangrijkste is dat je je hond zich beter gaat voelen. Ongeacht onze meningen, kennis of ervaringen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:06

candalisa schreef:
Zag dat de tekst een beetje warrig was maar een cursist van mij gaf zijn pup enkel vegan voer. Vele dierenartsen en antibiotica later pup nog steeds veel last. Zit nu een tijdje op vers vlees en geen last meer.
Uitzonderingen daar gelaten doen de meeste honden het best op vers vlees. Mijn pups zijn op vers vlees groot gebracht dit ook gecommuniceerd naar de pup kopers dat ze het hier goed op doen. 2 gingen over op brok en eentje kreeg darm problemen en de ander viel veel te veel af. Zijn ook weer terug naar vlees.
Een hond zijn maag is hier op gemaakt. Het zelfde dat mensen vlees gaan koken dat is niet goed want ze hebben juist die bacteriën nodig.

En wat doen die bacteriën dan precies?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:09

marleen_usar schreef:

Die van ons ook, maar ook pasta, en ook alle soorten fruit, chips, friet, ijs, vinden ze heerlijk. Puk hangt zich bijna om een halve watermeloen leeg te vreten. En lang vers gras in de ochtend, ik laat ze ook geregeld naar wens een aantal minuten rustig grazen, ook dát is hun natuurlijke behoefte. Maar is zijn en blijven een carnivoor.

Maar als ik ze de keuze geef, zal toch altijd eerst het vlees / vleessnack gegeten worden tegenover het fruit of de groente. Dat is instinct, de natuur, heeft niks te maken met wat ze lekkerder vinden of niet.

In vlees kun je soorten voeren (kwaliteit wel, niet die bovengenoemde chemische rotzooi), dan kun je daadwerkelijk onderscheiden welke honden, voor welke smaak een voorkeur hebben. Bij brok is dat vrijwel onmogelijk, daar wordt zoveel ingepompt voor de smaak dat je in de basis niet kunt beoordelen of een hond het een lekkerder vind dan het ander want de samenstellingen van brok zijn dusdanig divers dat je niet kunt vergelijken op smaak, alleen op inhoud. En een hond enkel een vegetarische inhoud aanbieden vind ik dierenmishandeling.

Een hond is een carnivoor en heeft ook een knaagbehoefte voor zowel mentale als fysieke gezondheid, hoe doe je dat dan? Met een komkommer en een wortel kom je niet zo ver.

Kauwbehoefte zit hem in het aanbieden van diverse structuren, smaken en vormen zodat je het gebit en spijsverteringgestel van je hond gezond houd.

Zo heeft een snack met bijvoorbeeld wol of haar veel invloed op de reiniging van de tanden en op de (goede) bacteriën in de darmen. Een snack met hoog vleesgehalte heeft weer invloed op een goede maagflora. Hoe wil je dit vegatarisch kunnen bieden?

Veel mensen verwarren een hond die iets niet verdragen kan met een ontregelde hond, een hond die vaak maag & darmproblemen heeft, heeft vaak een onderliggend probleem (gehad). Heel vaak helpt een reset, detox, gifreiniging of osteo/fysio traject van/voor het lichaam beter.

En daarbij, een DA is een DA en geen voedingsdeskundige. Er zijn maar weinig DA's die inhoudelijk veel zinnigs over (hoe te) voeren kunnen zeggen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:22

Nikass schreef:
Esther schreef:
Bij katten ontstaan de nierproblemen vaak omdat ze vaak te weinig drinken naast de brokjes, er wordt geadviseerd om water door de brokjes te geven. Katten missen het vocht wat normaal in hun prooien zit. Honden drinken veel makkelijker gewoon water.

Nou een belachelijke advies om je kat te voeren met brokjes waar al het vocht is uitgeperst, en er dan maar water bij te doen om dat weer te compenseren 8)7
Katten zijn van nature geen drinkers. Honden ook niet overigens. Ze kunnen niet drinken zoals een paard bijvoorbeeld. Ze lepelen het water een beetje naar binnen.
Ze nemen voldoende vocht op als ze gewoon eten als een carnivoor: barf. Of in elk geval kvv.
Barf eten is ook meer werk en geeft meer voldoening. Daarbij is het veel beter voor het gebit.
De nierproblemen ontstaan dus niet doordat ze te weinig drinken, maar doordat ze verkeerde voeding krijgen.

Niet perse een belachelijk advies. Onze katten kregen altijd goed merken kvv. Toch kreeg een kat nierproblemen. Het fosfor gehalte in vlees is veel hoger dan (selectief) natvoer. En ook met alleen kvv krijgen ze niet voldoende vocht. Ook het eiwitgehalte is vaak te hoog voor een nierpatient.

Onze kat is daardoor noodgedwongen dus weer van vers af, krijgt 5x per dag natvoer met extra water en voor de nacht een ‘veilige’ brok, zodat hij elke drie uur eten heeft. Zijn dieet heb ik nu zo kunnen aanpassen dat hij weer gezonde waarden heeft, maar vers past daar helaas niet bij. Hij krijgt alleen nog 1x per week een kippennekje voor zn gebit :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:00

xDenies schreef:
Menino schreef:

Interessant om te lezen, maar ook ergens wel verbaasd het me ook niet. Dat is niet om negatief te zijn of om betweterig te klinken maar vanuit mijn vorige werk heb ik met veel mensen contact gehad met gevoelige of 'allergische' honden.

BARF is een verhaal apart. Dat is vrij ingewikkeld als je daar niet diep in zit en je moet met heel veel factoren rekening houden. Wat ik uiteindelijk op het BARF forum leerde was dat groente alkalisch is en daardoor zelfs positief kan werken bij honden met een 'te zure maag'. Hoewel mijn hond al een aangepaste voeding kreeg en verdeeld over verschillende voermomenten - was uiteindelijk het toevoegen van gepureerde groente het laatste puzzelstukje. Heel interessant, kan er langer over uitweiden maar daar heb je nu even niets aan. Maar goed, het lastige met BARF is vooral dat je minder makkelijk een eliminatie dieet kan starten. Het hele dieet is opgebouwd uit bepaalde procenten bot, spier etc. En daar heb je gewoon weer bepaalde type diersoorten voor. Kip is bijvoorbeeld zachter dus daarom beginnen veel Barfers daar mee.
Dit is wel informatie omtrent BARF van wat jaren terug, dus als het ondertussen veranderingen zijn; helemaal prima. Ik heb er niet voor kunnen kiezen en daarom ook niet verder in verdiept.

KVV heeft ook weer haken en ogen. Hoewel het een prachtige manier van voeren is, zijn er zoveel verschillende kwaliteiten op de markt. Het één is minder compleet dan het ander. De varianten die jij noemt staan bekend om hun lage prijs en dat heeft vooral te maken met dat het een hele vette voeding is en ook niet direct van goede kwaliteit vlees. Het vlees werd ook regelmatig half ontdooid bezorgd. Veel redenen dus waarom het minder goed valt bij heel veel honden. Bij de één is het super, top! Lekker houden zo. Maar in de jaren heb ik er weinig goeds over gehoord. Service is wel redelijk goed :)

Daarna haal je Belcando aan als super premium hondenvoer. Toen Belcando net op de markt kwam heb ik voor mijn werk informatie verzameld. Dat super premium is wel weer een mooi voorbeeld dat het gemakkelijk ergens op geplakt kan worden. Als je naar de ingrediënten van een willekeurige zak Belcando gaat kijken wordt ik daar niet eens heel enthousiast van. Ik vind 100 euro voor een zak voeding waar 40% vers vlees in zit (dus geen vleesmeel, hier blijft dus minder van over omdat het vocht nog onttrokken moet worden) best een heeeeeel hoop geld. Daarnaast zitten er nog heel veel meer ingrediënten in wat eigenlijk ieder voor zich weer een reactie kan geven. Ik voer liever ook geen aardappel in een voeding. In de sensitive zit ook weer rijst overigens.
Om eerlijk te zijn zijn Orijen & Acana bijvoorbeeld 'premium' merken. Daar zit echt een hoog percentage vlees in de voeding zonder toevoeging van aardappel, rijst of dergelijke.

Ik voer zelf Acana Lamb. Dit is de voeding waar ik, na veel proberen, op ben uitgekomen. Ik heb dan ook echt verschillende merken met verschillende ingrediënten geprobeerd maar wel richting het lamsvlees. Edgard & Cooper ging heel lang goed, tot dit bedrijf de samenstelling veranderde - het ging direct weer mis. Ik was toen nog niet met eerder genoemde puzzelstukje gekomen. Uiteindelijk de Acana Lamb, een best prijzige voeding, in combinatie met KVV Lamb ging het een hele tijd goed. Niet tegelijk natuurlijk ;) En bij het vlees kwam de gepureerde groente. Hond knapte op, in gewicht etc. Nu hoeft Acana niet voor jouw hond de oplossing te zijn, en wellicht ook niet voor je portemonnee - daar kan ik niet over oordelen.

Wat ik wel probeer uit te leggen is dat je eigenlijk helemaal niet zoveel hebt uitgeprobeerd alvorens je bij een vegetarische voeding bent gekomen. Het lijkt wellicht veel, maar dat is zeker niet zo. Ik lees ook niets over een eliminatie dieet dus waar ben je dan op aan het uitproberen? Los van dat vind ik het ook wel interessant om te zien hoe lang iets eigenlijk goed gaat voor het mis gaat. Dat is hier bijvoorbeeld echt niet het geval, dat is gewoon binnen 2 dagen slecht nieuws. Daarom vraag ik me af of het wel echt voeding gerelateerd is.

Dusja lang verhaal kort, het is jou/jullie hond maar persoonlijk zou ik toch echt nog even verdiepen in wat er allemaal op de markt is en waar een goede keus voor jullie in zou kunnen zitten. In mijn ogen is dat niet vegetarisch want hetgeen wat je tot nu toe hebt uitgeprobeerd is in mijn ogen totaal geen aanleiding voor een vegetarische voeding :P

Laat ik voorop stellen: Ik heb niet de wijsheid in pacht maar ik hoop je hier toch een handje mee te hebben kunnen helpen. Het blijft uiteindelijk jouw keus, belangrijkste is dat je je hond zich beter gaat voelen. Ongeacht onze meningen, kennis of ervaringen.

Ben het gedeeltelijk met je eens. We hebben ook echt niet alles geprobeerd. Maar van KVV wil ik gewoon af. Vind het goor om te geven, de tuin gaat ervan naar stinken dode dieren stinken, en ik had overal (nouja in de prullenbak) maden. Als het dé oplossing was had ik wel kunnen kijken naar oplossingen - anderen zullen hier toch ook mee zitten -, maar dat lijkt nu dus juist niet zo te zijn en dan is dat voor mij ook wel klaar. Ik weet niet zeker of het lotgering of carnibest was omdat mijn moeder ergens in die periode een switch heeft gemaakt.

In Belcando mastercraft zit geen vleesmeel. Mijn moeder is in de fabrieken geweest en dat is gewoon pertinent niet waar. De goedkopere lijnen wellicht, en het feit dat mijn hond het daar dan beter op doet is voor mij juist een teken aan de wand. Als brakke student die een poosje niet bij mijn moeder was geweest om belcando te halen heeft hij zelfs ooit een paar weken Albert Heijn eigen merk sensitive en daar deed hij het eigenlijk nog verrassend goed op, maar dat kan ik mentaal ook niet aan om te geven als permanente voeding :') . Ik besef me nu pas dat dat misschien komt omdat daar het laagste percentage vlees in zit.

We zijn nu juist met vega voer begonnen óm dierlijke eiwitten te gaan elimineren. Maar toen is dus vraag bij mij dus gekomen óf dat per se nodig is, tezamen met de onderzoeken die ik eerder gelezen heb dat het dus eigenlijk wel meevalt hoe slecht vegavoeding is. Ik ben daar nog niet uit, heb die onderzoeken nu ook even niet paraat (en druk, want toetsweek).Ik heb een adresje gekregen van een voedingsdeskundige dierenarts die we ook zullen consulteren maar was benieuwd naar de mening van bokt omdat ik de discussie eerder voorbij heb zien komen met goede argumenten van beide kampen :j .

Ik ga wel eens naar Acana kijken, volgens mij is dat wat hij gehad heeft toen we met dat fertiliteitstraject bezig waren. Hij was (goedgekeurd) dekreu, maar mijn moeders eigen teef wilde niet drachtig van hem worden. Geld is het issue niet zo... We hebben met mijn moeder afgesproken dat hij financieel haar verantwoordelijkheid blijft ookal woont hij bij mij. Zij kan de btw aftrekken en heeft bovendien heel veel over voor een happy Hoppa :) . En de maisbrok die hij nu krijgt is ook 80 euro voor 12 kg. Maar nu eerst een eliminatie-traject dus (of niet...)

Sidenote: Hond is inmiddels 10, gaat misschien nog 2 jaar mee. Hopelijk langer. Dus maanden kloten transitie naar rauw vlees en weer terug naar brokken etc. etc. om uit te proberen gaan we sowieso niet meer doen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:23

Ik moet eigenlijk met dit soort topics op mijn vingers gaan zitten :o maar het lukt nu toch even niet.

Tegenwoordig is het een trend om je hond vega of vleesvrij (hoe je het ook wilt noemen) voer te geven.
Waarom wordt dit gedaan? In mijn ogen omdat de honden niet meer als een hond worden behandeld en omdat het baasje geen vlees eet dan de hond ook maar? -O-

Dierenartsen en voedingsdeskundige gaan mee met deze trend. Als eerste omdat ze er gewoon geld mee verdienen. is het niet door voer te verkopen maar daarnaast komen de honden ook weer terug als ze klachten hebben. Want zij willen hun klanten ook niet kwijt. En ja, dit is besproken met dierenartsen omdat ik het wel interessant vind om nu echt te horen wat een dierenarts er van vind :j

Is je hond allergisch voor vleesproducten? Bijzonder.. ik denk eerder dat ze niet tegen de toegevoegde smaakstoffen kunnen die in brokken en of vlees zitten. Voerzakken geven je niet de juiste informatie... vaak staat er niet op wat er allemaal toegvoegd zit in de brok of vlees.
Maaar... de uitzonderingen daar gelaten.... meestal zijn het honden die al wat meer probleempjes hebben.

Misschien ben ik van de oude stempel :) maar een hond hoort vlees te eten. en af en toe een stukje fruit of groente is echt niet erg en vaak vinden ze het lekker.. Hier krijgen ze ook weleens sperzieboontjes bij de brokken of met warm weer een stukje watermeloen.

Maar laat de hond hond zijn en geen speciaal geval die omdat het baasje geen vlees een hij/zij het ook niet meer mag

Iemand zei het al eerder in dit topic, een hond is een carnivoor, het is niet aan ons omdat te veranderen alleen maar omdat wij het fijner vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:43

Loody schreef:
Ik moet eigenlijk met dit soort topics op mijn vingers gaan zitten :o maar het lukt nu toch even niet.

Tegenwoordig is het een trend om je hond vega of vleesvrij (hoe je het ook wilt noemen) voer te geven.
Waarom wordt dit gedaan? In mijn ogen omdat de honden niet meer als een hond worden behandeld en omdat het baasje geen vlees eet dan de hond ook maar? -O-

Dierenartsen en voedingsdeskundige gaan mee met deze trend. Als eerste omdat ze er gewoon geld mee verdienen. is het niet door voer te verkopen maar daarnaast komen de honden ook weer terug als ze klachten hebben. Want zij willen hun klanten ook niet kwijt. En ja, dit is besproken met dierenartsen omdat ik het wel interessant vind om nu echt te horen wat een dierenarts er van vind :j

Is je hond allergisch voor vleesproducten? Bijzonder.. ik denk eerder dat ze niet tegen de toegevoegde smaakstoffen kunnen die in brokken en of vlees zitten. Voerzakken geven je niet de juiste informatie... vaak staat er niet op wat er allemaal toegvoegd zit in de brok of vlees.
Maaar... de uitzonderingen daar gelaten.... meestal zijn het honden die al wat meer probleempjes hebben.

Misschien ben ik van de oude stempel :) maar een hond hoort vlees te eten. en af en toe een stukje fruit of groente is echt niet erg en vaak vinden ze het lekker.. Hier krijgen ze ook weleens sperzieboontjes bij de brokken of met warm weer een stukje watermeloen.

Maar laat de hond hond zijn en geen speciaal geval die omdat het baasje geen vlees een hij/zij het ook niet meer mag

Iemand zei het al eerder in dit topic, een hond is een carnivoor, het is niet aan ons omdat te veranderen alleen maar omdat wij het fijner vinden

Okay, maar ik lees nu een hoop aannames.
Kun je die ook onderbouwen. Want dat is eigenlijk het stukje waar ik het zelf interessant vind worden.

Je zegt dat je een dierenarts gesproken hebt. Wat zei die er dan bv. over?

Ps. Ik ben er ook niet van overtuigd dat we altijd op vegavoeding zullen blijven (mijn corgi staat sowieso nog op vleesvoeding). We staan hier nu op als start van een eliminatiedieet. Maar ik wilde wel eens bij mezelf ten rade gaan of ik niet stiekem ook gewoon bevooroordeeld ben t.o.v. de feiten.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:11

Aannames? Welke? Dat het een trend is geworden? Kijk om je heen.

De dierenartsen die ik heb gesproken zeggen dat een hond niet gemaakt is om vega te eten. Dat ze af en toe groente of fruit bij hun brokken of vlees krijgen is niet erg.. ze krijgen namelijk als ze alleen maar vega eten maag en darmproblemen en moeten net als mensen dat ijzerpillen en andere vitaminen erbij krijgen wat ze dan missen wat in het vleesvoer zit. Daarnaast hebben honden de bacteriën nodig om de maag gezond te houden.

De dierenartsen willen hun klanten niet kwijt want als zij niet achter de beslissing van de klant staan gaan ze op zoek naar iemand die dat wel doet.. daarom zal een dierenarts wel proberen de klant te overtuigen dat vega niet goed genoeg is maar als de klant die perse wil dan gaan ze er in mee..

Ik heb zelf een hond thuis die allergisch is voor bepaalde voedingsstoffen die ze toevoegen in vlees en of brokken. Ook kan ze granen niet verdragen die veel toegevoegd worden in de brokken.

Zij krijgt nu speciale brokken.. vlees en voedingstoffen waar ze wel tegen kan.
Testje doen bij de dierenarts en je weet waar je hond wel of niet tegen kan.

Wil je je hond vega geven. Dat is ieder zijn keuze.. vind het alleen bijzonder dat de grootste behoefte van een dier wordt weggehaald omdat de eigenaar zelf geen vlees eet..

Oh en als je wel oké bent met vis dan kan je dat voeren in plaats van vleesbrokken.

Kijk eens bij imperial dogfoodbrokken. Op basis van vis (haring)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:21

Als een hond het goed doet op vegetarische brok en niet op andere brok dan is de keuze toch snel gemaakt. Bij brok worden de voedingsstoffen die nodig zijn toegevoegd, dus je hoeft niets extra's te voeren. De eiwitten zijn ontsloten en dus te verteren en gebruiken voor honden.

Bacteriën in vlees/brok worden door het maagzuur gedood, die doen niks voor de darmen of de maag en dat is maar goed ook, je hond zou anders heel vaak ziek zijn. Sporadisch extra vezels toevoegen doet weinig met de darmflora, daarvoor heb je structureel vezels voor nodig. Dus een keer in de week een konijnenoor met haar doet weinig, met psylliumvezels bereik je overigens hetzelfde.

Het te vroeg bijvoeren van pups, voordat ze 4 weken oud zijn, lijkt een oorzaak te zijn van het steeds meer voorkomen van allergieën/intoleranties. De openingen in de darmen zijn nog te groot waardoor te grote/verkeerde eiwitten in het lichaam terecht komen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:39

Menino schreef:
Ben het gedeeltelijk met je eens. We hebben ook echt niet alles geprobeerd. Maar van KVV wil ik gewoon af. Vind het goor om te geven, de tuin gaat ervan naar stinken dode dieren stinken, en ik had overal (nouja in de prullenbak) maden. Als het dé oplossing was had ik wel kunnen kijken naar oplossingen - anderen zullen hier toch ook mee zitten -, maar dat lijkt nu dus juist niet zo te zijn en dan is dat voor mij ook wel klaar. Ik weet niet zeker of het lotgering of carnibest was omdat mijn moeder ergens in die periode een switch heeft gemaakt.

In Belcando mastercraft zit geen vleesmeel. Mijn moeder is in de fabrieken geweest en dat is gewoon pertinent niet waar. De goedkopere lijnen wellicht, en het feit dat mijn hond het daar dan beter op doet is voor mij juist een teken aan de wand. Als brakke student die een poosje niet bij mijn moeder was geweest om belcando te halen heeft hij zelfs ooit een paar weken Albert Heijn eigen merk sensitive en daar deed hij het eigenlijk nog verrassend goed op, maar dat kan ik mentaal ook niet aan om te geven als permanente voeding :') . Ik besef me nu pas dat dat misschien komt omdat daar het laagste percentage vlees in zit.

We zijn nu juist met vega voer begonnen óm dierlijke eiwitten te gaan elimineren. Maar toen is dus vraag bij mij dus gekomen óf dat per se nodig is, tezamen met de onderzoeken die ik eerder gelezen heb dat het dus eigenlijk wel meevalt hoe slecht vegavoeding is. Ik ben daar nog niet uit, heb die onderzoeken nu ook even niet paraat (en druk, want toetsweek).Ik heb een adresje gekregen van een voedingsdeskundige dierenarts die we ook zullen consulteren maar was benieuwd naar de mening van bokt omdat ik de discussie eerder voorbij heb zien komen met goede argumenten van beide kampen :j .

Ik ga wel eens naar Acana kijken, volgens mij is dat wat hij gehad heeft toen we met dat fertiliteitstraject bezig waren. Hij was (goedgekeurd) dekreu, maar mijn moeders eigen teef wilde niet drachtig van hem worden. Geld is het issue niet zo... We hebben met mijn moeder afgesproken dat hij financieel haar verantwoordelijkheid blijft ookal woont hij bij mij. Zij kan de btw aftrekken en heeft bovendien heel veel over voor een happy Hoppa :) . En de maisbrok die hij nu krijgt is ook 80 euro voor 12 kg. Maar nu eerst een eliminatie-traject dus (of niet...)

Sidenote: Hond is inmiddels 10, gaat misschien nog 2 jaar mee. Hopelijk langer. Dus maanden kloten transitie naar rauw vlees en weer terug naar brokken etc. etc. om uit te proberen gaan we sowieso niet meer doen.

Je hoeft het niet met mij eens te zijn, daarom typ ik dit niet. Ik heb het geschreven omdat ik je een andere kant van de medaille wil laten belichten maar het valt me op dat je niet goed leest. Dat vind ik wel jammer.

Ik zeg niet dat je KVV moet gaan voeren. Dat voer ik zelf ook niet meer omdat het financieel niet haalbaar is. Dus dat zeg ik ook nergens. In Carnibest zit rijst aan sommige KVV toegevoegd, of iig toen. Maar is een vrij prijzig merk maar de kwaliteit ook niet altijd even de beste. Zelf nooit gegeven, alleen van horen en zeggen.

Citaat:
In Belcando mastercraft zit geen vleesmeel.

Dat is ook precies wat ik zeg. Er zit vlees in, waardoor je veel minder overhoud aan het eind van het verhaal. Dus 40% vers vlees vind ik niet heel indrukwekkend. Als jouw hond het er goed op doet, dan is dat toch heel fijn? Daarom zeg ik ook duidelijk dat ik mij afvraag of je wel in de juiste hoek zoekt. Mijn hond heeft een gevoelig lijf (maag of darmen, om het even) en dat is binnen 24 tot 48uur gewoon foute boel. Dat jouw hond een jaar iets kan eten, is voor mij duidelijk genoeg dat er iets anders aan de hand is.

Ik zie geen reden om dierlijke eiwitten te elimineren als je niet eerst hebt gekeken welke dierlijke eiwitten het probleem zijn bij je hond. Juist omdat je hond gebouwd is op het verteren en verwerken van dierlijke eiwitten. Maar goed.
Een voeding op basis van vis hoeft ook niet de oplossing te zijn. Voor sommige honden kan dit zelfs te vet worden ervaren waardoor ze er niet lekker op gaan.

Je geeft aan dat je niet veel meer wilt tobben. Prima, dan snap ik je topic ook niet. Doe dan wat goed voelt en als dit voor jou goed voelt en voor je hond lijkt te werken. Dan is het klaar toch?
Wie zijn wij om daar wat anders van te vinden als je zelf eigenlijk die deur al dicht gooit.

Ik ga het hier ook bij laten. Ik heb mijn steentje bij gedragen maar heb ook niet de energie om iemand te moeten overtuigen. Ik hoop dat je iets aan de kennis hebt en bovenal, het belangrijkste, is dat jouw hond die 'twee jaar' nog happy is.
Succes :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:56

Na anderhalf jaar vreselijk strijden tegen de rotparasiet Giardia stapten we over op Denkadog vegan voer. Ik had van mezelf ook nooit gedacht dat het zou werken maar we hadden alles al geprobeerd. We dachten goed te doen met rauw vlees, gekookt vlees, diersoorten uitsluiten etc. Onze hond werd steeds zieker. De hypo plus allergene brokken van de dierenarts reageerde ze redelijk goed op maar na 1 zak moest ze het niet meer. Uiteindelijk na mijn zoveelste online zoektocht (de dierenarts wist het ook niet meer) kwam ik uit op Denkadog sensitive vegan voer. En sindsdien gaat het dus goed! En na 6 zakken vindt ze het nog steeds lekker. We zijn nu al bijna een half jaar giardia vrij *\o/*

Ik kwam laatst een artikel tegen van een dierenarts waarin stond dat honden het vaak beter doen op vegan voer. Kan het artikel zo gauw niet vinden maar de naam van de kliniek(en) van deze dierenarts is "Joyce Hofman klinieken".

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:07

Slmt9 schreef:
Nikass schreef:

Niet perse een belachelijk advies. Onze katten kregen altijd goed merken kvv. Toch kreeg een kat nierproblemen. Het fosfor gehalte in vlees is veel hoger dan (selectief) natvoer. En ook met alleen kvv krijgen ze niet voldoende vocht. Ook het eiwitgehalte is vaak te hoog voor een nierpatient.

Onze kat is daardoor noodgedwongen dus weer van vers af, krijgt 5x per dag natvoer met extra water en voor de nacht een ‘veilige’ brok, zodat hij elke drie uur eten heeft. Zijn dieet heb ik nu zo kunnen aanpassen dat hij weer gezonde waarden heeft, maar vers past daar helaas niet bij. Hij krijgt alleen nog 1x per week een kippennekje voor zn gebit :+

Ja ik vind het wel een raar advies, want het is een advies om het gedrag en instinct van een kat te gaan veranderen (hij moet meer gaan drinken)
Je hebt ook speciaal kvv voor nierpatiënten (bijvoorbeeld Bandit)
En dat jij in jouw individuele geval misschien tot zo'n oplossing komt, vind ik nog wat anders (je probeert van alles uit als je dier ziek is) dan het presenteren als een deskundig advies.

Verder eens met xDenies en KimD
En ook met Candalisa trouwens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:13

Esther "bacteriën doen niks voor de maag/darmen" serieus..? Wel eens van pro biotica gehoord?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:20

Marloez schreef:
Na anderhalf jaar vreselijk strijden tegen de rotparasiet Giardia stapten we over op Denkadog vegan voer. Ik had van mezelf ook nooit gedacht dat het zou werken maar we hadden alles al geprobeerd. We dachten goed te doen met rauw vlees, gekookt vlees, diersoorten uitsluiten etc. Onze hond werd steeds zieker. De hypo plus allergene brokken van de dierenarts reageerde ze redelijk goed op maar na 1 zak moest ze het niet meer. Uiteindelijk na mijn zoveelste online zoektocht (de dierenarts wist het ook niet meer) kwam ik uit op Denkadog sensitive vegan voer. En sindsdien gaat het dus goed! En na 6 zakken vindt ze het nog steeds lekker. We zijn nu al bijna een half jaar giardia vrij *\o/*

Ik kwam laatst een artikel tegen van een dierenarts waarin stond dat honden het vaak beter doen op vegan voer. Kan het artikel zo gauw niet vinden maar de naam van de kliniek(en) van deze dierenarts is "Joyce Hofman klinieken".

Ben benieuwd naar haar visie, want ik kan daar niets over vinden.

Zelf kan ik mij vinden in de visie van Tannetje Koning;

https://www.centrumoase.nl/index.php?page=19&sid=1