Hier in het verleden ook zieke(waarbij duidelijk was, dat ze het niet meer gingen redden) konijnen en hamsters de nek om laten draaien, door een bekende. Ging sneller dan met ze naar dierenarts gaan(met veel stress) en ze laten inslapen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nyaleti schreef:Hoe vaak ik als paraveterinair al mensen aan de telefoon heb gehad die het konijntje van hun dochter willen laten inslapen maar het te duur vinden om langs te komen en dan gewoon maar afwachten wanneer het dier thuis een pijnlijke dood heeft.
karuna schreef:Dat is ook het ellendige aan het hele gedoe. Waar ligt de afweging. Niet meteen dood maar wel snel of eerst op transport om daarna humaan gedood te worden? Ik heb helaas een paar keer na contact met de dierenarts een diertje zelf moeten doden. Omdat de dierenarts naar de praktijk slepen een langere onnodige lijdensweg zou zijn dan zelf doen. En zij erop vertrouwden dat ik goed en snel zou handelen. Leuk nee absoluut nietmaar wetende dat het lijden daarna klaar zou zijn verzacht wel de nare rot handeling een beetje)
karuna schreef:Een kuiken een keer bij een praktijk heel dichtbij. Niet mijn eigen praktijk 45 euro en niet eens eerst verdoven, nee meteen de dodelijke injectie erinecht dierwaardig nope
daarna besloten om mijn eigen praktijk te bellen mocht dat vaker gebeuren goede uitleg te vragen ruim van te voren over het hoe en wat en dan maar zelf
sneller en diervriendelijker dan slepen met een beestje
Maar dat moet je wel kunnen en willen.
Ik hoop dat de wet een goede uitwerking krijgt en er duidelijke richtlijnen komen. En dat er dan wel een eind komt aan het zinloos doden van diertjes vanwege kleur, ongewenstheid, of lijden omdat de baas geen geld meer heeft enz.
Desnoods met plekjes waar je je ongewenste dier anoniem en gratis kunt achterlaten zodat er daarna proffesionals ermee verder kunnen.
pillow schreef:Met een kuiken naar de dierenarts om in te slapen, daar zou ik nou echt nooit over nadenken om te doen. Een konijn cavia of kip ook niet trouwens, ik kan dat prima zelf. Als ze die wet er door willen krijgen zullen ze ook de dierenartsen moeten aanpakken. Doe tarieven zijn gewoon veel te hoog voor dit soort kleine dieren. Staat gewoon niet in verhouding vindt ik. En als het strafbaar gaat worden gaan ze daar ms ook nog een slaatje uit slaan.
Sizzle schreef:Mizora schreef:Waarom zou je geen konijn of cavia eten? Het zijn van oorsprong gewoon productiefouten.
Autocorrect?
Mars schreef:Er is een wet nodig zodat mensen hun eigen huisdieren niet doden? Mensen blijven me verbazen in negatieve zin.
JudithGigi schreef:Vind je de wet voor katten en honden nu dan ook nutteloos?
Urbanus schreef:Moet ik dan een ratje eerst laten inslapen voordat ik hem aan mijn slang geef?
juval schreef:Urbanus schreef:Moet ik dan een ratje eerst laten inslapen voordat ik hem aan mijn slang geef?
slangen en reptielen zullen ook nog wel aan de beurt komen. Na het verbieden van het houden van hamsters en hertenkampjes (en nog een hele lijst)... De rest van de gehouden dieren (ook paarden!) zullen ook meer regels gaan krijgen vrees ik.
Citaat:NVWA
Het voeren van levende voederdieren aan andere dieren is niet toegestaan. Dat is in strijd met de regels in het Besluit houders van dieren. Hierin staat dat een dier als het wordt gedood onnodig pijn, spanning en lijden moet worden bespaard en dat is met het levend voeren niet het geval.
Mars schreef:Er is een wet nodig zodat mensen hun eigen huisdieren niet doden? Mensen blijven me verbazen in negatieve zin.
Marjo schreef:Daarnaast mag je momenteel niet eens levende dieren voeren aan slangen en andere dieren, dus daarin verandert ook niks:Citaat:NVWA
Het voeren van levende voederdieren aan andere dieren is niet toegestaan. Dat is in strijd met de regels in het Besluit houders van dieren. Hierin staat dat een dier als het wordt gedood onnodig pijn, spanning en lijden moet worden bespaard en dat is met het levend voeren niet het geval.
Sunnda schreef:Eens met duopenotti
Al zie ik wel een kans voor bijvoorbeeld konijnenfokkers die stelselmatig alles wat niet perfect is qua uiterlijk (lees kleur) in een nestje de nek direct omdraaien.
Maar NL neemt wet na wet aan terwijl men gewoon absoluut geen slagkracht heeft om bestaande wetten te handhaven.
Klinkt allemaal zo mooi, maar handhaven is momenteel op veel wetsgebieden onmogelijk en als je al gepakt werd of wordt voor dierenmishandeling kom je er gewoon mee weg in 9/10 zaken.