Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dagahra

Re: Zelf doden van huisdieren gaat verboden worden lijkt het

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:31

Hoe moeten mensen dit nou gaan doen, die voederdieren kweken voor hun reptielen? :o

Hier in het verleden ook zieke(waarbij duidelijk was, dat ze het niet meer gingen redden) konijnen en hamsters de nek om laten draaien, door een bekende. Ging sneller dan met ze naar dierenarts gaan(met veel stress) en ze laten inslapen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 09:31

Dat is ook het ellendige aan het hele gedoe. Waar ligt de afweging. Niet meteen dood maar wel snel of eerst op transport lijdend en wel om daarna humaan gedood te worden? Ik heb helaas een paar keer na contact met de dierenarts een diertje zelf moeten doden. Omdat de dierenarts dacht dat naar de praktijk slepen een langere onnodige lijdensweg zou zijn dan zelf doen. En zij erop vertrouwden dat ik goed en snel zou handelen. Leuk nee absoluut niet |( maar wetende dat het lijden daarna klaar zou zijn verzacht wel de nare rot handeling een beetje)
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-05-23 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:33

Nyaleti schreef:
Hoe vaak ik als paraveterinair al mensen aan de telefoon heb gehad die het konijntje van hun dochter willen laten inslapen maar het te duur vinden om langs te komen en dan gewoon maar afwachten wanneer het dier thuis een pijnlijke dood heeft.

Nou, het is ook gewoon schreeuwend duur bij veel praktijken. :x
Ik betaalde in 2010-2011 al €53,- voor het euthanaseren van een rat bij mijn toentertijd vaste dierenarts. :wow:
Ben maar gaan rondbellen en vond een plaats verderop een kleine praktijk die het voor €17,50 (later €22,50) deed, reiskosten meegerekend was ik ±€23,- (later ±€28,50) kwijt bij elkaar.
Je snapt natuurlijk dat ik voor niet-spoed naar die kleine praktijk ging voor euthanasie vd knaagdieren. :Y)

Edit:
Ik ga natuurlijk niet zeggen dat een ziek dier laten creperen oké is ofzo.
Enkel dat ik snap dat financiën een behoorlijk obstakel kunnen zijn gezien de prijzen die gehanteerd worden.
Dan zou ik toch de voorkeur hebben voor hetzij een goedkoop tarief (bijvoorbeeld door de service flink uit te kleden: 'zeker weten dat hij geëuthanaseerd moet? Ja?' en hup spuit erin ipv ik weet niet hoe lang dimdammen en afscheid laten nemen etcetc, dat doe je maar thuis ofzo.)
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 17-05-23 09:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:34

karuna schreef:
Dat is ook het ellendige aan het hele gedoe. Waar ligt de afweging. Niet meteen dood maar wel snel of eerst op transport om daarna humaan gedood te worden? Ik heb helaas een paar keer na contact met de dierenarts een diertje zelf moeten doden. Omdat de dierenarts naar de praktijk slepen een langere onnodige lijdensweg zou zijn dan zelf doen. En zij erop vertrouwden dat ik goed en snel zou handelen. Leuk nee absoluut niet |( maar wetende dat het lijden daarna klaar zou zijn verzacht wel de nare rot handeling een beetje)

Ik vind in 1 x de nek omdraaien humaner. Zijn meteen weg, wel laten doen door iemand die al vanaf jongs af aan zelf kippen heeft geslacht etc.

We maken er zelf van, dat laten inslapen vriendelijker is. Puur omdat het er vrediger eruit ziet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 09:35

Een kuiken een keer bij een praktijk heel dichtbij. Niet mijn eigen praktijk 45 euro en niet eens eerst verdoven, nee meteen de dodelijke injectie erin %) echt dierwaardig nope :n daarna besloten om mijn eigen praktijk te bellen mocht dat vaker gebeuren goede uitleg te vragen ruim van te voren over het hoe en wat en dan maar zelf %) sneller en diervriendelijker dan slepen met een beestje

Maar dat moet je wel kunnen en willen.

Ik hoop dat de wet een goede uitwerking krijgt en er duidelijke richtlijnen komen. En dat er dan wel een eind komt aan het zinloos doden van diertjes vanwege kleur, ongewenstheid, of lijden omdat de baas geen geld meer heeft enz.

Desnoods met plekjes waar je je ongewenste dier anoniem en gratis kunt achterlaten zodat er daarna proffesionals ermee verder kunnen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 17-05-23 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:36

Er is een wet nodig zodat mensen hun eigen huisdieren niet doden? Mensen blijven me verbazen in negatieve zin. :\

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:50

karuna schreef:
Een kuiken een keer bij een praktijk heel dichtbij. Niet mijn eigen praktijk 45 euro en niet eens eerst verdoven, nee meteen de dodelijke injectie erin %) echt dierwaardig nope :n daarna besloten om mijn eigen praktijk te bellen mocht dat vaker gebeuren goede uitleg te vragen ruim van te voren over het hoe en wat en dan maar zelf %) sneller en diervriendelijker dan slepen met een beestje

Maar dat moet je wel kunnen en willen.

Ik hoop dat de wet een goede uitwerking krijgt en er duidelijke richtlijnen komen. En dat er dan wel een eind komt aan het zinloos doden van diertjes vanwege kleur, ongewenstheid, of lijden omdat de baas geen geld meer heeft enz.

Desnoods met plekjes waar je je ongewenste dier anoniem en gratis kunt achterlaten zodat er daarna proffesionals ermee verder kunnen.

Ik denk dat zo'n anoniem 'inleverpunt' waarna op humane wijze een dier uit zijn lijden kan worden verlost wel een oplossing kan zijn voor mensen die het financieel niet redden. Maar ook dan is controle lastig.

Ik denk dat er juist ook door deze wet meer dieren 'gedumpt' gaan worden in de natuur of op kinderboerderijen ed. (met verspreiding van ziektes tot gevolg).

Zou er dan inderdaad ook voor de fokkers van consumptiedieren (kippen/konijnen ed) een vergunning komen om deze zelf te mogen doden en slachten? En inderdaad, de fokkers van voederdieren voor reptielen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:50

Met een kuiken naar de dierenarts om in te slapen, daar zou ik nou echt nooit over nadenken om te doen. Een konijn cavia of kip ook niet trouwens, ik kan dat prima zelf. Als ze die wet er door willen krijgen zullen ze ook de dierenartsen moeten aanpakken. Doe tarieven zijn gewoon veel te hoog voor dit soort kleine dieren. Staat gewoon niet in verhouding vindt ik. En als het strafbaar gaat worden gaan ze daar ms ook nog een slaatje uit slaan.
Laatst bijgewerkt door pillow op 17-05-23 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:58

pillow schreef:
Met een kuiken naar de dierenarts om in te slapen, daar zou ik nou echt nooit over nadenken om te doen. Een konijn cavia of kip ook niet trouwens, ik kan dat prima zelf. Als ze die wet er door willen krijgen zullen ze ook de dierenartsen moeten aanpakken. Doe tarieven zijn gewoon veel te hoog voor dit soort kleine dieren. Staat gewoon niet in verhouding vindt ik. En als het strafbaar gaat worden gaan ze daar ms ook nog een slaatje uit slaan.

Ik heb geen kleine huisdieren.
Maar ik kan het niet zelf, ik zou dus naar de dierenarts gaan.
Ook al kost het dan veel.
Maar er zullen dan idd mensen zijn die hun dier onnodig laten lijden ivm de kosten.
Maar dat kun je mijn inziens niet op de dierenarts schuiven.

Maar de mensen die het nu wel kunnen, zelf doden, blijven dat gewoon doen.
En ook mensen die het niet doen uit noodzaak maar omdat de kleur niet goed is, gaan er niet mee stoppen.

Het zijn ongeregistreerde dieren waar bestaan niet van bekend is.
Niemand die kan bewijzen dat een diertje zelf is dood gegaan of gedood is.
Niemand die kan bewijzen of het noodzaak was om lijden te besparen of dat het voor iets stoms als kleur is.

Echt zo'n nutteloze wet. Maar goed...dat weten we van deze partij wel.
Nuttige dingen die wel te hanteren zijn hebben ze nooit aangebracht.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:00

Vind je de wet voor katten en honden nu dan ook nutteloos?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:07

Sizzle schreef:
Mizora schreef:
Waarom zou je geen konijn of cavia eten? Het zijn van oorsprong gewoon productiefouten.

Autocorrect?
:D

*kuch* Ja, autocorrect. Uiteraard productiedieren. Zelfvoorzienend leven wordt op deze manier enorm lastig gemaakt.

Mars schreef:
Er is een wet nodig zodat mensen hun eigen huisdieren niet doden? Mensen blijven me verbazen in negatieve zin. :

Waarom zou je een niet echt tam dier de stress aandoen van het meegenomen worden naar de dierenarts als je zelf in staat ben correct het leven van een dier te beëindigen? Dierenmishandeling is sowieso niet toegestaan en regels over het beëindigen van de levens van dieren zijn er toch al. En verzuipen is sowieso niet toegestaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:10

JudithGigi schreef:

Minder, die zijn als het goed is geregistreerd.
Maar ook dan, als iemand zijn hond of kat vermoord en in de tuin begraaft wie gaat dat onderzoeken?

Men kan zeggen heb ik verkocht en chip is door de nieuwe eigenaar niet overgeschreven.
Hij is weggelopen?

Hoe gaat het gecontroleerd worden?

Kijk van mij mag het best aangepakt worden, maar wie moet dat controleren? Welke instantie heeft daar de mensen voor die dat kan?
Je kan wel een wet maken, maar wat heeft het voor nut als die totaal niet uit te voeren is.
Zoals dus bij niet geregistreerde dieren. Waar het bestaan niet eens van bekend is.

Het is toch gewoon wat geroeptoeter in de ruimte?!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:11

JudithGigi schreef:

Wetten die niet of nauwelijks te handhaven zijn, of gewoon niet gehandhaafd worden zijn in mijn ogen inderdaad nutteloos.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:16

Moet ik dan een ratje eerst laten inslapen voordat ik hem aan mijn slang geef?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:22

Eens met duopenotti

Al zie ik wel een kans voor bijvoorbeeld konijnenfokkers die stelselmatig alles wat niet perfect is qua uiterlijk (lees kleur) in een nestje de nek direct omdraaien.

Maar NL neemt wet na wet aan terwijl men gewoon absoluut geen slagkracht heeft om bestaande wetten te handhaven.

Klinkt allemaal zo mooi, maar handhaven is momenteel op veel wetsgebieden onmogelijk en als je al gepakt werd of wordt voor dierenmishandeling kom je er gewoon mee weg in 9/10 zaken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:34

Urbanus schreef:

Lekker gezond ook voor je slang, al die euthanasiemiddelen. :Y)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:41

Urbanus schreef:

slangen en reptielen zullen ook nog wel aan de beurt komen. Na het verbieden van het houden van hamsters en hertenkampjes (en nog een hele lijst)... De rest van de gehouden dieren (ook paarden!) zullen ook meer regels gaan krijgen vrees ik.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:43

Bij koeien gaat gekeken worden naar het aantal per hectare.
Dat zal bij veel paardenstallen ook een probleem worden als ze dat gelijk trekken.

Alles voor de huizenbouw....

juval schreef:
Urbanus schreef:

slangen en reptielen zullen ook nog wel aan de beurt komen. Na het verbieden van het houden van hamsters en hertenkampjes (en nog een hele lijst)... De rest van de gehouden dieren (ook paarden!) zullen ook meer regels gaan krijgen vrees ik.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:46

Urbanus schreef:

Nee, gewoon levend in de slangenkooi zetten. Dat kan die slang prima zelf, puur natuur ook nog.
#sarcasme uit

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:49

Ik snap de ophef in dit topic niet zo. Het zelf slachten/ doden van dieren is wettelijk gezien al flink aan banden gelegd en mag niet zomaar. En het is toch ook te zot voor woorden dat je zomaar je eigen cavia kan vermoorden momenteel omdat je hem zat bent?

Daarnaast mag je momenteel niet eens levende dieren voeren aan slangen en andere dieren, dus daarin verandert ook niks:

Citaat:
NVWA

Het voeren van levende voederdieren aan andere dieren is niet toegestaan. Dat is in strijd met de regels in het Besluit houders van dieren. Hierin staat dat een dier als het wordt gedood onnodig pijn, spanning en lijden moet worden bespaard en dat is met het levend voeren niet het geval.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:50

Mars schreef:
Er is een wet nodig zodat mensen hun eigen huisdieren niet doden? Mensen blijven me verbazen in negatieve zin. :

Ik ken helaas zelfs voorbeelden van mensen die zelf de hond maar hebben gedood of naar iemand zijn gereden om het dier af te laten schieten ipv naar de da voor inslapen. Of een bepaalde ernstige ziekte of aandoening niet behandelen en dier gewoon dood laten gaan. Dat had niks met geld te maken, trouwens. Die zou je willen aanpakken, maar kwamen er gewoon mee weg. Niemand die ervan opkeek en in het laatste geval de da heeft ook niet meer gevraagd hoe het ging met het dier, terwijl die echt doodziek was.

Ik vind dat houdverbod eigenlijk wel heel goed. Zal dit gehandhaafd kunnen worden? Nee, dat denk ik niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 10:53

lor1_1984 schreef:
Urbanus schreef:

Lekker gezond ook voor je slang, al die euthanasiemiddelen. :Y)

R.I.P. Coco Chanel of Koko Flanel ;(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:00

Marjo schreef:
Daarnaast mag je momenteel niet eens levende dieren voeren aan slangen en andere dieren, dus daarin verandert ook niks:

Citaat:
NVWA

Het voeren van levende voederdieren aan andere dieren is niet toegestaan. Dat is in strijd met de regels in het Besluit houders van dieren. Hierin staat dat een dier als het wordt gedood onnodig pijn, spanning en lijden moet worden bespaard en dat is met het levend voeren niet het geval.

maar het voeren van levende schapen, pony's, kalveren etc... aan de wolf mag wel? (sorry, andere discussie ik weet het, maar de partij die deze wet wil invoeren doet daar dan weer niets tegen)

SchapenwolJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:00

Dit soort wetgeving wordt natuurlijk niet gemaakt om Truus die haar doodzieke kip de nek omdraait, aan te pakken.

Dit soort wetgeving wordt gemaakt zodat bij excessen een verbod op houden kan worden opgelegd. Die mogelijkheid was er eerst niet.

SchapenwolJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 11:04

Sunnda schreef:
Eens met duopenotti

Al zie ik wel een kans voor bijvoorbeeld konijnenfokkers die stelselmatig alles wat niet perfect is qua uiterlijk (lees kleur) in een nestje de nek direct omdraaien.

Maar NL neemt wet na wet aan terwijl men gewoon absoluut geen slagkracht heeft om bestaande wetten te handhaven.

Klinkt allemaal zo mooi, maar handhaven is momenteel op veel wetsgebieden onmogelijk en als je al gepakt werd of wordt voor dierenmishandeling kom je er gewoon mee weg in 9/10 zaken.

We nemen niet "wet na wet aan". Een bestaande wet wordt uitgebreid met een nieuwe strafmaat zodat precies die excessen die jij noemt, áls ze tegen de lamp lopen, goed aangepakt kunnen worden. Omdat dat nu niet kan. Zo simpel is het meestal met dit soort wetgeving.

Het is denk ik niet de bedoeling van deze uitbreiding dat er nu extra dierenpolitie achter elke voordeur gaat controleren of jij je zieke goudvis niet doodmaakt.
Jammer dat veel mensen zo op hol slaan over eigenlijk niets bijzonders.
Laatst bijgewerkt door Schapenwol op 17-05-23 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt