Hoeveel lopen/doen jullie met hond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 14:17

BaileyMix schreef:
Dank je! Hij heeft inderdaad maar een korte concentratieboog, dus trainen is kort. Buiten wel langer, omdat ik wil dat hij normaal naast me loopt en oplet, zeker in bebouwde kom.

Hij is dol op trekspelletjes, komt ook heel de dag door met zijn trekspeeltje aanzetten. Hij draait echter vrij snel door, echt overenthousiast en wordt een soort pitbull. Dus ik wil alleen kort met hem spelen als ik ook snoepjes in m'n zak heb, zodat hij loslaat als ik wil stoppen. Maar hij wordt er wel blij van :j

Hij is inderdaad zeer opgewonden. Ook onzeker, zeker toen hij net aankwam. Komt uit het asiel. Ik heb vaak het idee dat hij gewoon niet weet wat hij aan moet met zichzelf, onzeker is, en niet genoeg kaders krijgt. Het onzekere is al verbeterd met trainen. Hij doet dat goed, wordt dan veel beloond en heb het idee dat dat hem zekerder maakt.

Bijvoorbeeld als er bezoek komt of als hij denkt dat er gewandeld gaat worden, gaat hij zó gek doen. Als een soort kleuter die opeens de handstand gaat doen als er visite is :') Blaffen, rondrennen, schoenen halen, en dus plassen. Ook iets wat we hier gaan oefenen dus.

Nog een verplicht fotootje van het droppie, trouwens, weten jullie ook om wie het gaat (en waarom ik zo verliefd op hem ben, haha <3 )

[ [url=m/QoL3FS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuke hond! Teckels zijn echt wel een ras apart vind ik.

Plassen is waarschijnlijk van spanning (kan positieve spanning zijn=enthousiamse, maar ook negatief=onzekerheid) dit kan het beste negeren, hij kan er niks aan doen.
Beste voor onze teckel is om hem bij visite waarbij hij zich onzeker voelt, zn eigen plekje te geven in de bench. De visite mag dan niet eens naar hem kijken en moet hem helemaal negeren.
Hij heeft dit lang niet bij iedereen gelukkig.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-23 14:47

veneri schreef:
Onze teckel gaat echt zoeken naar dingen om te pakken (kleding of schoenen bijv.) En je daarmee uitdagen om achter m aan te gaan, of hij gaat uitdagen om te spelen, een beetje provoceren dus eigenlijk. Vaak spelen we dan wel heel even met m (omdat ie t ook gewoon leuk vind natuurlijk) en op een gegeven moment merk je dat hij te enthousiast wordt, dat is lastig uit te leggen.
We zeggen dan "klaar" tegen hem (zonder boos te worden) dan probeerd hij je vaak eerst nog over te halen met knuffelen en kusjes geven :) maar bij de tweede keer klaar, dan zucht hij,legt zn koppie neer, en dan ontspant hij.
Vaak slaapt hij dan binnen 10min,liefst languit op zn rug.
Als pup deden we hem regelmatig even in de bench zodat hij zn rust moest nemen.
Wat we hier ook erg merken is dat hij bij overprikkeld raken (en dan geen rust kunnen nemen bijv.) echt wat rode randjes rond zn ogen krijgt, en warm gaat aanvoelen.
Het is dan net een kind wat echt rosig en hangerig is.

Succes met de hond, geef hem aan het begin vastigheid, regelmaat en rust.
Niet teveel willen doen of verwachten van hem.
kijk hoe hij daarop reageert en probeer dan met kleine stapjes uit te breiden.

(Weet dat de gemiddelde hond zo'n 18 uur slaap per dag/24uur nodig heeft)

Haha, ja, dat rozige heeft hij ook! Krijgt dan hele warme oortjes. En is inderdaad héél aanhankelijk, ligt 's avonds het liefst de hele avond in je armen te slapen.

Super bedankt voor de tips allemaal! En ook die voer-slang die iemand plaatste, leuk, ga hem bestellen!

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:25

Onze hond heeft ook een druk schema (anders wordt ze boos :D )

ochtend meestal 2 parken (45 min-uur)
tussen de middag of grote ronde (20min) of park (30-45 min)
Einde middag echt lang (minimaal uur)
en dan na het eten kort (10-15)
tot slot laatste ronde (10-15)

Dit kan verschillen, is de hond moe dan korter, te veel energie dan meer. Nu is het beetje zoals hierboven. Regen? Houdt Beau niet van dus vaker kort (dan lopen wij ook meer korte rondes per dag)

Mijn oma heeft nu klein hondje, bij ons doet dit mee aan schema beau maar zij is daarna wel he le maal op. Dus misschien eerst even aankijken wat de teckel aankan? En niet te veel willen, laat ook jou hond echt even wennen dat hij of zij niet meer de enigste thuis is...

Josien_

Re: Hoeveel lopen/doen jullie met hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 15:55

Ik heb wel bewondering voor de mensen die zo veel tijd kunnen maken om te wandelen met hun hond!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:02

Josien_ schreef:
Ik heb wel bewondering voor de mensen die zo veel tijd kunnen maken om te wandelen met hun hond!

Ik ook, hoe gaat dat dan met eventuele andere verplichtingen?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:12

Ah leuk! Ik vind teckels erg grappig (bij een ander ;) ) ik weet niet waar je woont, maar bij mij op mantrailen zitten erg veel teckels en doen dat super. Worden ze ook moe van. Daarnaast zou ik echt gaan hersenwerken met de hond. Dat zorgt voor mentaal uitgedaagde honden. Een snuffelmat is fijn, maar er is nog zoveel meer aan puzzels.

kampioen2be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 16:18

Wintu schreef:
Josien_ schreef:

Hier kan het niet anders, Beau is heel erg duidelijk als ze langer wilt. Wordt ook boos als ze te kort loopt :j

Hoewel ik niet thuis woon (en Beau wel) - wij wisselen af. Dus doen het met zeg maar 2,5 (ik ben hierin zelf de 0,5)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:03

BaileyMix schreef:
Dank je! Hij heeft inderdaad maar een korte concentratieboog, dus trainen is kort. Buiten wel langer, omdat ik wil dat hij normaal naast me loopt en oplet, zeker in bebouwde kom.

Hij is dol op trekspelletjes, komt ook heel de dag door met zijn trekspeeltje aanzetten. Hij draait echter vrij snel door, echt overenthousiast en wordt een soort pitbull. Dus ik wil alleen kort met hem spelen als ik ook snoepjes in m'n zak heb, zodat hij loslaat als ik wil stoppen. Maar hij wordt er wel blij van :j

Hij is inderdaad zeer opgewonden. Ook onzeker, zeker toen hij net aankwam. Komt uit het asiel. Ik heb vaak het idee dat hij gewoon niet weet wat hij aan moet met zichzelf, onzeker is, en niet genoeg kaders krijgt. Het onzekere is al verbeterd met trainen. Hij doet dat goed, wordt dan veel beloond en heb het idee dat dat hem zekerder maakt.

Bijvoorbeeld als er bezoek komt of als hij denkt dat er gewandeld gaat worden, gaat hij zó gek doen. Als een soort kleuter die opeens de handstand gaat doen als er visite is :') Blaffen, rondrennen, schoenen halen, en dus plassen. Ook iets wat we hier gaan oefenen dus.

Nog een verplicht fotootje van het droppie, trouwens, weten jullie ook om wie het gaat (en waarom ik zo verliefd op hem ben, haha <3 )

[ [url=m/QoL3FS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Och wat een leukerd <3 De mijne lijkt er op, is alleen geen teckel, maar als ik de fotos vergelijk zit dat er wel in :D
In huis heel rustig, buiten veel looplust zeg maar :D
Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:04

Ik heb 2 luie windhonden :+ Maar hun schema is als volgt:

Tussen 06:00 en 09:30 Eerste rondje en eten (beetje afhankelijk of ik vrij ben, of thuis of op kantoor werk, als we uit kunnen slapen geven ze zelf aan wanneer ze naar buiten willen) meestal is dit een rondje van 30-45 minuten, soms ook wel eens alleen even snel plassen en poepen en weer naar binnen.
Tussen 13:00 en 15:00 als ik vrij ben of thuis werk de tweede ronde van meestal 45-60 minuten. Als ik op kantoor werk heeft Otje rond die tijd een wandelingetje van 15 minuten, en Appa gaat dan 3 uurtjes met de uitlaatdienst mee
Tussen 17:00-19:00 avondeten
20:00 laatste ronde van meestal 45 minuten

Ze hebben dus best een lange nacht, maar ze willen later op de avond absoluut niet naar buiten want dan doen ze al dutjes en hebben ze geen zin meer. Naja dan niet.

En op vrijdag doe ik met Appa (1 jaar, whippet) sport en spel, waarin wekelijks frisbee, Flyball en behendigheid afgewisseld worden.
Op zondag lopen ze beide op de renbaan en dat is zo'n enorme voldoening voor ze <3 .

Ik heb speciaal een baan uitgekozen waarbij ik 2 dagen thuis kan werken en 2 op kantoor zodat Appa maar 2 daagjes naar de oppas hoeft. Otje is hulphond dus die gaat mee naar kantoor.

Hersenwerk is een goede TS! Kan ook al heel simpel met een eierdoosje en tennisballetjes bijvoorbeeld, vaak vinden ze het onwijs leuk en ze worden er meestal lekker moe van!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:13

Uitgebreid schema hoor!

Mijn teckels doen niet zoveel. Elke dag 1 grote ronde van 1 uur tot anderhalf uur. Loslopend of vast, ligt eraan waar wij heen gaan.

In huis wat spelletjes soms. En op werkdagen zijn ze bij m'n schoonouders en die hebben 6 eigen honden. En nu loge teckels waar ze de hele dag mee rennen en spelen.

Maar bij ons in huis zijn ze mega rustig, geen gezeur en geklier en geen geblaf.
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 09-05-23 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 17:16

Het hangt van zoveel af.

Met onze JR*Mops honden die erg actief zijn, liepen we dagelijks 4-8km. Dan was hun schema; ochtend rondje, tussen de middag, rond avond eten en voor slapen gaan. 1 van de 2 wandelingen overdag dan vervangen door lange wandeling.
Dan gingen ze echt behoorlijk tekeer.

Mijn BC hiervoor deed ik wel wat basis sport mee, maar was verder vrij rustig in huis. Met haar wisselde ik het wandelen en trainen af. Maar zij ging ook mee naar mijn werk en naar stal.

Onze BC nu werd vervelend na spelen en rennen, dus heeft jong verplicht moeten rusten in huis. Wij hebben nooit een bench, maar deed hem in de gang en dan sliep hij even.

Nu lopen ze overdag eigenlijk allemaal los mee bij de paarden meerdere keren en zijn dan actiever of rustiger afhankelijk vaak van weer.
De teef houdt echt niet van regen bijv.

Binnen slapen ze alle 4.

Mijn moeders hondje is een boomer achtige en woont hier ook. Die ging meerdere keren uit en speelde 2x daags met hondjes van de buren. Verder speelde hij in huis wel met speelgoed.
Die had geen uitknop, maar heeft hij inmiddels wel.

Zeker bij de BC heb ik gemerkt dat de rust momenten echt belangrijk zijn. Hij is nu net 2 en verder een hele fijne hond.

Bij mijn vorige BC merkte ik vooral dat ze meer nodig hebben als je meer aanbiedt. Dat zie ik ook bij mn moeders hondje. Die was geen erf gewend, maar ook een schoothondje went en past zich erg goed aan.

Ik dacht ook altijd dat afwisseling belangrijk was, maar dat verschilt enorm per hond. Mijn ene reu wil eigenlijk alleen bij me zijn en is niet heel sociaal, dus die doe je geen plezier met lopen op plekken waar veel andere honden zijn.

Daarom zou ik een basis ritme pakken dat hij voldoende naar buiten kan voor de behoefte en aankijken wat hem verder past en waar hij op reageert. De rest kost ook tijd. Mijn moeders hondje kende ons en ons huis etc, maar heeft toch wel moeten wennen, ook al was hij vanaf dag 1 verder vrij makkelijk.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:04

Hier een vierjarige stabij x wetterhoun en een 8 maanden oude Canada Inuit x Elkhound x Husky. Beide heel actief, maar ook met een goede uitknop. Zodra we de puppy kregen (met 11 weken, was een rescue uit het noorden van Canada) heb ik me daarop gefocust.
Hun standaard schema bestaat uit best veel, maar als het een dag niet uitkomt dan kunnen ze ook met minder. Het schema is ongeveer 4 dagen per week (als mijn man werkt en ik geen auto heb) (tijdens zijn niet echt strikt, behalve de ochtend - om 7 uur staan hun vrienden in het park)

7 - 8: In het park / bos - eerst een half uur met twee honden uit de buurt, daarna nog een half uur in het wilde gedeelte in de rivier / snuffelen etc
8 - 9 ish: Ontbijt uit slowfeeders / kong etc. Doen ze vaak minimaal een half uur mee.
Tot 11 / 12 uur: zoeken ze het maar uit. Deur staat hier veel open nu het lekker weer is en ze scharrelen een beetje rond of slapen.
11.30: half uurtje spelen / trainen in de tuin (met bijvoorbeeld trekspeeltje etc, oefenen met impuls controle en drive)
Ergens tussen 13 en 14u: rondje wandelen (30 - 60 minuten), nu met het warmere weer gaan we naar de rivier en zwemt de oudste veel tegen de stroming in. Soms is dit korter en dan doe ik nog fitness training met ze in de middag.
14 - 18u: Opnieuw zoeken ze het maar uit, maar vooral slapen of kauwen op iets.
Ergens tussen 18u en 21u: Wandeling (30 - 60min) + training - de ene doet wildernis tracking, de andere is net begonnen met Search en Rescue training. Met beide doe ik ongeveer 3/4x per week korte snuffel oefeningen (track uitzetten en lopen, of artikelen vinden).
Daarna: avondeten, opnieuw met slowfeeder / kong etc, gevolgd door "carpet time" (zo noemen wij dat - is echt een momentje in huis) waarbij we bij ze op de grond zitten en gewoon zijn.

In het weekend maken we vaak een langere wandeling in het bos / bergen of bij de rivier (dan zwemmen ze vrij veel en wandelen we iets korter). Binnenkort ga ik kijken of de puppy SUPpen iets vind. De oudere gaat ook vaak zondagochtend mee hardlopen in de heuvels. Ook hebben we 1x per week 2 uur tracking / s&r training in de bergen. En 3x per week doe ik 20 / 30 min canine fitness per hond.

Het is vrij veel ,maar het werkt voor ze en tussendoor is er rust in huis! Wat wel enorm scheelt is dat we voor beide iets gevonden hebben wat ze heel leuk vinden (tracking). 1 track in het bos lopen kan Beer (de oudste) al heel rustig en gefocust maken (al is hij nooit echt moe na de trainingen, maar ja).

Wintu schreef:
Josien_ schreef:

Ik heb een enorm flexibele "baan" (PhD student en research assistant), waardoor ik maar 1/2x per week van huis ben, en dan alleen in de avond. Mijn man is dan thuis (die werkt overdag) en wandelt ook met ze. Verder hebben we geen kinderen (wat scheelt qua verplichtingen ;) ) en passen we onze schema's ook aan de honden aan. Het scheelt dat wij hiken / buiten bezig zijn ook heel fijn vinden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:18

Wat een schema's allemaal!

Wij hebben een luie maar energieke Parson Russel van bijna een jaar.
Door wisselende diensten is haar dag ook heel wisselend.
Als mijn man een vroege dienst heeft is het eerste plasje rond 6 uur, als ze er uit wil komen anders word het rond half 8 voor een plasje.
Dan gaat ze mee naar stal, helpen mesten en voeren. Is heeft mijn man een vroege dienst gaat ze met mij mee te werk, bij een late dienst gaat mijn man een rondje wandelen van 20/30 minuten. Als hij thuis is na de middag nog een rondje.
Als ze met mij mee is slaapt ze in de auto en bij sommige klanten kan ze er lekker uit met de honden daar spelen. En daarna mee naar kantoor waar ze zich prima vermaakt met slapen en spelen met iedereen die er binnen komt.
En eind van de middag lekker buiten spelen als ik met de pony's bezig ben.
Na het eten en voor het slapen gaan nog een snel plasje in de tuin, s avonds heeft ze geen zin meer en dat vinden we helemaal prima. Soms met mooi weer doen we nog wel eens een rondje hier verderop op de dijk.

Mijn man wandelt meer met haar dan ik, meestal vanuit huis aan de riem. Bij mij is ze meer aan het buiten spelen als ik op stal bezig ben, en als ik ga wandelen ga ik meestal even naar de dijk waar ze lekker los kan uitrazen.

Dagen zijn dus net hoe het uit komt.

Bij haar is het wel zo dat super druk zijn meestel juist moe en overprikkeld is en niet te veel energie. Ze weet dan niet wat ze met zich zelf moet, kwartiertje in de bench verplichte rust en ze is weer gereset zodat ze ook nogmaals bij de bank kan liggen zonder dat ze bij de muren omhoog vliegt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:19

Op werkdag:
Ochtend ronde op tijd naar keuze
Dan brokjes eten
Rond 17:00 uur thuis gelijk honden uitlaten grote ronde
Dan avondeten eten (vlees)
Dan rond 01:00 uur avondronde.

Op vrije dag gaan we als het lekker weer is vaak lekker zwemmen in de middag. En laten we vaak ook later uit in de ochtend maar ook de middag.

Wij hebben grote honden die we bewust laag in energie en uithouding houden.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 18:55

Ene mecheldame wordt ongeveer 4 x 15 a 20 minuten uitgelaten, zijn aan het opbouwen. Nadat ze vorig jaar volledig verlamd is geweest aan beide achterpoten. Verder is ze professioneel bankhanger en soms iets wat geïrriteerd dat ze van de bank af moet _O-

Andere mecheldame wordt 's ochtends half uur uitgelaten, middag nog klein stukje en 's avonds langere ronde. Is een opvangdame met de nodige problemen en stress emmertje is snel vol.

En de kelpie moet het overdag hebben de werkzaamheden wat ik heb op de boerderij, wordt 2 a 3 x mee gefietst in de week. 3 x per week mee hardgelopen en op woensdag vaak grote ronde wandelen van 3 uur. En elke avond loopt ie mee met mecheldame 2.
Volgens zijn fitbark zit hij gemiddeld op 25 km per dag, dus mag niet klagen _O-

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:30

Poeh, dat is een stevig schema, TS. Ik denk persoonlijk dat dit veel te veel van het goede is.

Onze takkie is tien jaar, dus loopt nu veel minder dan in zijn jonge jaren. Maar toen hij nog jonger was, wisselde ik af en had geen vaste aantal uren of km's dat ik liep. Ik bekeek dat per dag en per seizoen. De ene dag liep ik 5 km, de andere dag ging ik 10 km fietsen waarbij Mier een deel van de route los kon lopen/mee rennen. De rest van de route zat ie lekker om zich heen te kijken in zijn fietsmandje.

De enige standaard was 's ochtends rond 06:30 plasje/poepje en eten, tussen de middag plasje/poepje, rond 17:00 plasje/poepje en eten en dan rond 22u plasje/poepje, en dat ik iedere maandag gehoorzaamheid trainde op de hondenschool. Dat vond hij heel erg leuk. Iedere dag deden we dan 1 'groot' ding, ofwel 's ochtends, ofwel 's middags ofwel 's avonds, afhankelijk van de dag/temperatuur. En als we bijvoorbeeld op zaterdag een strandwandelingvan 3 uur hadden gedaan, ging ik de zondag voor een km of 4 fietsen met tussendoor even loslopen/rennen om te snuffelen en te plassen.

Oh en snuffelmatten zijn ook echt win! Hersenwerken/snuffelen maakt ze zo veel vermoeider dan wandelen. Verder denk ik dat je hem moet leren rust te pakken. Dat moest ik Mier ook leren :).

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:38

10 maanden oude kruising Mechelaar x Berner Senner:
Half 8 eerst een klein rondje in het dorp. Daarna eten.
12 uur spelen met zijn maten in het bos inclusief wandeling, meestal een uur.
16 uur, wederom wandeling met een van zijn vriendinnen in het bos.
22 uur, laatste rondje dorp.
Af en toe mag hij meer naar stal en dan speelt hij daar ook nog. Maar aangezien het een beetje een ongeleid projectiel is, mag hij meestal niet mee. Paard heeft ook me time nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:42

Jeetje wat een tijd! Bij mij (we hebben een 4jarige kooiker reu) is het meestal wat hij zelf aangeeft. In de ochtend gaan we samen (vaak op de fiets) naar de paarden, dit kan 1 tot 3 uur duren. Dan hoor je hem niet meer tot 1 of zelfs 3 uur smiddags. Tegen die tijd komt hij melden dat hij wel weer wat wil doen en gaan we een uurtje wandelen in het park. S'avonds mag hij ook nog een keer 30 min mee naar de paarden voor zijn laatste ronde, dit is meestal wel met de auto.

Eigenlijk maar een heel zielig hondje haha als ik het nu vergelijk.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:49

Gypsy schreef:
Jeetje wat een tijd! .

Als ik het niet doe, dan heb ik een terrorist/Joop Sloopkogel in huis. Dus ik moet wel :+ Hoop wel nu hij chemisch gecastreerd is dat hij wat minder druk wordt. Maar ja, met 10 maanden is het natuurlijk gewoon nog een pup.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:51

Ik heb geen dag hetzelfde hier. Soms lijkt er iets van ritme in te zitten maar het kan net zo goed weer even anders lopen.
‘s Ochtends doe ik wel vaak het grote rondje. Vaak met beide heren (10 en 1) en soms met beide apart. Die ouwe wil de hele tijd snuffelen en om zich heen staren en die kleine wil de hele tijd gas erop. Die laatste kan ook makkelijk overal los (xkelpie) en de ander (xhusky) niet. Dan is het wel zo fijn, ook voor mij, om ze regelmatig apart van elkaar mee te nemen.

Ik heb ook een peuter rondlopen en die gooit af en toe wel echt roet in het eten. Ik ben beter in het trainen van honden dan van kinderen, dat weet ik wel. Die xkelpie kan ik heel makkelijk meenemen met een dwarse peuter. Die gaat lekker in de buurt een kuil graven of haalt 20x achter elkaar de bal terwijl het kind dezelfde tak bestudeert. Mijn xhusky vindt dat echt oersaai (terecht), dus die gaat er vandoor of zet keihard de sirene aan. De definitie van klaagzang, zeg maar.
Het hangt ‘s middags dan ook een beetje af van het tempo van de peuter hoe lang de honden mee gaan of hoe veel kilometers we af kunnen leggen binnen een uur. Dat valt soms vies tegen. Maar goed, ze zijn eruit en het is meestal nog best gezellig.

‘s Avonds is het eens per week behendigheid voor de xkelpie. Momenteel loop ik minder vaak hard ivm zwangerschap, maar normaal loopt de jonge hond nog 2 tot 3x per week hard.
Ze lopen minimaal 1 wandeling per dag los. Ook als ik alleen korte rondjes ga. Trainen doe ik als ik zin heb. Ik heb 103 hersenspellen, balanskussens en pylonnen dus ik kan van alles met ze thuis. Ik heb alleen nooit zo’n zin in opruimen.

De tijd die je weg bent zegt zo weinig vind ik. Ga ik 1,5 uur met die husky weg, heb ik net 5 km gewandeld. Heb ik die xkelpie mee, dan doe ik er wel 8 en heeft hij die afstand zelf nog eens 3x extra afgelegd. Die rent als een debiel rond terwijl die ander om de 3 meter weer stilstaat. Ik doe tijdens wandelingen ook vaak wat balansoefeningen, gewoon voor de lol of voor een foto. Ik heb vrij veel interactie met ze, dus het echt thuis trainen vind ik snel overbodig. Met het hardlopen loop ik soms met meerdere honden en in nieuwe gebieden. Dan zijn ze echt helemaal bek-af en zie ik ze een middag niet. Terwijl als ik thuis loop ze een uur later weer voor het raam alle buurtkatten observeren.

Zo klinkt het alsnog alsof ik heel veel met ze loop, maar dat valt toch wel mee. Ik heb elke week ook minimaal 1 rustdag. Dat is vaak maandag, want het weekend is meestal best druk voor ze. Dan doen we gewoon alleen rondjes in de buurt. Gelukkig kunnen ze daar ook los. Voor mij is zo’n dag ook wel fijn: even niet moeten. Met die xkelpie loop ik wel meer, is ook makkelijker omdat hij heel goed luistert. En hij is jong. Mijn oudere hond heeft beginnende artrose en hij hoeft niet zo vlot meer.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 19:53

Hier een Shih Tzu en een middenslag Keeshond.
De Shih Tzu is een luie bankaardappel die tevreden te houden is met korte uitlaatrondes en lekker in en om huis aanrommelen met een kluif, lickimat, knuffel en soms wat kunstjes doen in ruil voor koekies.
Hij moet er wel elke 5-6 uur uit en 's nachts hou ik ongeveer 6,5-7u aan tussen het uitlaten of in de tuin laten.
Dus zeg 8u, 13:30u, 19u, 1u uitlaten maar wanneer er om 1u een uur gewandeld wordt gaan ze de volgende ochtend bijvoorbeeld om 9:30u pas weer of ik laat ze ff in de tuin als ik tussendoor naar de wc ga. :)

Het Keesje is nogal hyperactief en met haar doe ik 3x per week een lange ronde/rondje fietsen/meenemen naar het omheinde losloopveld/nieuwe situaties opzoeken etc en de andere dagen mag ze even bijkomen, dan lopen we korte rondjes en krijgt ze een lickimat of kluif oid.
Als ik haar dagelijks een 'grote' activiteit geef raakt ze niet voldoende ontprikkeld en stuitert ze door het plafond heen. :+

Op het fietsen na neem ik de Shih Tzu ook mee op grotere activiteiten, wel verschuif ik de tijden naar de late avond, nacht en vroege ochtend wanneer de 20°c aangetikt wordt en/of ik neem de buggy mee zodat hij gezellig mee kan maar we niet moeten martelen omdat hij het niet volhoudt.
Op het losloopveld draaft hij hier en daar een stukje, snuffelt wat en springt dan naast me op de bank terwijl zij met mach3 plat door de bocht rondjes rent. :')

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:18

Wintu schreef:
Josien_ schreef:

Voordat iedereen wakker is gaat mijn man een uur met de honden lopen.
In de middag laat degene die dan thuis is ze even kort uit. Dat kunnen onze pubers inmiddels ook, dat scheelt.
En 's avonds weer een van ons een rondje.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:44

Wat een leuke teckel! Heerlijk snoetje <3 Wat bereid je je goed voor TS!

Ik denk ook dat je het meer in rust leren nemen en mentale stimulatie kunt zoeken, in plaats van meer activiteit.
Ik heb een Aussie van 14 maanden, en dan verwacht je bijna dat je uuuren moet lopen, maar niets is minder waar. Hij kan wel heerlijk uuuuren slapen. :')
Rust nemen moest hij leren, maar kan hij inmiddels overal in en om huis. Op locatie nog lastiger maar gaat ook steeds beter, die uitknop. :)

Ons schema is wisselend. Hij gaat 4 keer per week mee naar stal, op die dagen gaat hij rond 8 uur een halfuurtje wandelen. Dan van 11 tot 13 a 14 op stal, waar hij los over het terrein (PP) meestruint of met de andere honden speelt (dat gaat hard).
Thuis een kauwsnack en slapen.
Op de dagen dat hij niet naar stal gaat loopt hij tussen de middag 45 minuten a een uur.
In de namiddag of begin avond nog 30 a 45 minuten en dan om 22 uur laatste plasronde.
Wel afwisseling in de routes waar we lopen en in het weekend vaak nog een wandeling ergens van 8 à 10 km.
Verder ben ik nu rustig aan het opbouwen met hardlopen 2 keer per week (nu zo'n 3 km met joggen en wandelen afgewisseld).

Thuis doe ik dagelijks een trainingsmoment met verschillende oefeningen en balanswerk, ongeveer 15 a 20 minuten. Hij krijgt zijn eten in een voerspeeltje. En bij slecht weer pak ik er vaak wat puzzels/hersenwerk bij, omdat de rondes dan korter zijn (hij heeft een gruwelijke hekel aan regen :') ).

Super stabiele en tevreden hond over het algemeen, maar hij loopt dus echt geen 15 km per dag!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 20:59

Onze hond BordeauxDog x Bullmastiff, groot formaat wordt 3 maal per dag uitgelaten, 's ochtends +- half 7 eerste ronde van 30 a 45 min laat mijn man hem uit, ik loop 's middags meestal rond 14.45 ( soms eerder afhankelijk of ik een late dienst heb) met hem een kleinere ronde van ongeveer 15 a 20 minuten, ' s avonds rond 20.00 wandelt mijn man ongeveer een uur a anderhalf uur met hem. Tussendoor ( mits mijn man of ik thuis zijn) is hij veel buiten ( wonen op een boerderij)en speelt hij met de Engelse bulldog van mijn schoonouders, of 'voetbalt' hij mee met onze kinderen.
Voor de rest is bankhangen zijn favoriete bezigheid.
Afbeelding

Qua kauwsnacks krijgt hij zo nu en dan konijnen oren.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 21:04

Onze teckel van bijna 1.5 heeft heeft volgende schema:
Tussen 8 en 8.30 wandeling van 20-40 minuten.
Bij terugkomst eten
13.00 uur wandeling van 20-40 minuten
19.00 uur wandeling van 20-40 minuten
Bij terugkomst eten, ongeveer 5x per week krijgt hij dat in een voerspeeltje.
Rond 22.30 uur nog even de tuin in voor een plasje

Tussendoor spelen we in huis ook nog wel redelijk veel met hem en met het mooie weer is hij de meeste dagen ook wel een uurtje in de tuin of mee naar de moestuin (daar mag hij graven, groot feest). Ook knaagt hij graag aan z'n koffieboomwortel.

Je merkt dat hij hier ook wel echt genoeg aan heeft, vanaf een uur of 20 is hij meestal diep in slaap en als we overdag nog iets extra's doen (bijvoorbeeld mee naar het tuincentrum) dan pakt hij er gerust nog een paar uur extra slaap bij. Maar op vrijdag gaat hij naar de oppas waar het wat rustiger is in huis (minder mensen, geen kat om te pesten) en dan is hij 's avonds nog wel wat meer aan het uitdagen om te spelen.

Slapen doet hij overigens het liefst onder een dekentje
Afbeelding