Hond oorontsteking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Hond oorontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 06:20

Gezien het steeds terugkeren zou ik een swab laten nemen (eigenlijk doen wij niks anders meer en ik zet zelden blind therapie in), snel klaar en je weet gelijk wat erin zit en kunt dus snel en gericht behandelen. In de meeste gevallen speelt allergie mee (voeding of atopie), atopie is meestal seizoensgebonden en het begint bij dieren jonger dan 3. Voeding is niet seizoensgebonden en kan op elke leeftijd ontstaan. De langwerkende pipetten zalf werken niet tegen bepaalde bacterien (vaak zijn die ook veel minder gevoelig en zijn resistent), ook kan er een biofilm meespelen die de bacterien beschermd,.... en als ik hoor dat hij nu ook een loopoor heeft dan zou ik zeker een swab laten maken en insturen voor kweek en abgram.
Het kan best even duren voor je zoiets onder controle hebt, maar als je de goeie stappen neemt dan komt het goed. Bij twijfel doorverwijzing naar dermatoloog vragen. Ik weet niet in welke regio je zit maar ik kan je via pb wel wat namen sturen

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:15

Zielig! Hier ook een hond, jaren getobt met de oren. Het kwam steeds terug eind van de winter. en maar zalven en prutten. Uiteindelijk bij een dierenarts terecht gekomen die meteen wist te zeggen dat hij een gistinfectie had en dat dit komt door een verminderde weerstand. Er zitten dan korstjes in en soms lijkt het wel bloed omdat die gisten rood zijn.

Fijne zalf meegekregen en daarna heb ik er 2 jaar geen last meer van gehad. Nu toevallig wel weer terug en ik ben er nog niet uit of het met het voer te maken heeft (nu 2de zak van een nieuw soort voer) of met het weer

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:19

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:28

Mijn hond tobt hier ook een beetje mee, bij hem is het vooral als hij in het water is geweest maar ook zonder water heeft hij af en toe een rood oortje ( en dan ook wat vieze ogen). Overstappen van rauw vlees naar de geit brok van celtic connection met meerdere supplementen heeft wel voor vooruitgang gezorgd. Echter als hij in het pension geweest is komt het vaak weer even terug. Kan stress bij jouw hondje ook een factor zijn?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:55

Is er een swap genomen om onder de microscoop te bekijken? Oorontstekeingen kunnen meerdere oorzaken hebben met elk hun eigen behandeling:
- grasaar
- gisten
- mijten
- bacteriën
- (voedsel) allergie.

Mijn hond had non-stop ooronstekingen met veel smeer waardoor hij uiteindelijk een oorspoeling onder narcose heeft gehad om al het "vuil" er zeker uit te krijgen. Dit in combi met een eliminatiedieet en nooit meer een oorontsteking gehad. Hier dachten ze ook eerst aan pollenalelrgie of een atopie en wilde permanent cortisone en antibiotica of apoquel voorstellen. Geen van beide is nodig geweest sinds aanpassing van de voeding.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:54

Wat sneu, oorontstekingen zijn zo vervelend! Ik ga mee met de rest dat het heel zinvol is om een swab te laten afnemen. Mocht blijken dat je hond gevoelig is voor invloeden van buitenaf, dan kan ik je nog als tip meegeven om het 'milieu' in het oor zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor gisten, mijten en bacteriën. Simpel gezegd komt dat erop neer dat je het oor wat zuurder maakt. Dat kan door dagelijks yoghurt, kwark of karnemelk te geven. Daarnaast is er een cleaner die iets zuur is (Surosolve) en kun je het oor deppen met een mengsel van afgekookt gekoeld water en appelazijn (1 deel water, 1 deel azijn).

Dit is natuurlijk wel allemaal ter voorkoming van ontstekingen. Is er nu al sprake van een ontsteking, dan is de eerste stap altijd om de ontsteking te behandelen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 13:09

Ik reageer zo even wat uitgebreider. Vanmiddag vrij genomen om met hem naar de dierenarts te gaan. 1345 afspraak.

Alvast erg bedankt voor alle input, heb alles gelezen en neem het zeker mee.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-23 14:47

Cemlys: ik zit in de regio drenthe, mocht ik hier niet uit komen dan sta ik zeker open voor een dermatoloog.
Hij heeft vorig jaar ook oorontstekingen gehad rond dezelfde tijd van het jaar, toen tweemaal een keer links en een keer rechts. Hij is nu 5 jaar oud.

Schuur: hij heeft inderdaad ook roodachtig smeer in zijn oor en de dierenarts vond het ook naar gist ruiken..

Maras: ik durf niet te zeggen of hij stress heeft, Ik merk verder niets aan hem. Er zijn ook geen factoren veranderd het afgelopen jaar.

Petitparis: ja constante medicatie heeft ook totaal niet mijn voorkeur. Hond van m’n ouders had ook erg veel last van allergieën, heeft jarenlang op prednison gedaan. Dat heeft hem geen goed gedaan….

@many, grappig de dierenarts begon ook over de zuurgraad. Echt dan wanneer de ontstekingen weg zijn het bijhouden met een bepaalde zalf. Maar voorkeur zou dan daarna eerst liggen bij wellicht het dagelijks yoghurt geven.

Kom dus net bij de da weg. Swab is gekomen en heb easotic mee naar huis gekregen. De aankomende 4 dagen moet ik eerst zijn oor schoonmaken met ocotclean en daarna de easotic. Na deze 4 dagen mag ik stoppen met de octoclean en nog doorgaan met de easotic. Ze hoopt dat tegen die tijd de uitslag van de swab er is, zodat we gerichter kunnen gaan behandelen.
Mocht de swab geen duidelijkheid geven, wat zij niet verwachtte, gaan we verder met een omgevingstest.

Geen idee of het een nuttige toevoeging is, maar brokken voer ik van farmina de pompoen of Prime variant en 1 x per dag krijgen ze butternut.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:57

Nachocheese schreef:
@many, grappig de dierenarts begon ook over de zuurgraad. Echt dan wanneer de ontstekingen weg zijn het bijhouden met een bepaalde zalf. Maar voorkeur zou dan daarna eerst liggen bij wellicht het dagelijks yoghurt geven.

Recicort toevallig? Dat hebben wij ook eens gebruikt, fijn spul!

Nachocheese schreef:
Kom dus net bij de da weg. Swab is gekomen en heb easotic mee naar huis gekregen. De aankomende 4 dagen moet ik eerst zijn oor schoonmaken met ocotclean en daarna de easotic. Na deze 4 dagen mag ik stoppen met de octoclean en nog doorgaan met de easotic. Ze hoopt dat tegen die tijd de uitslag van de swab er is, zodat we gerichter kunnen gaan behandelen.
Mocht de swab geen duidelijkheid geven, wat zij niet verwachtte, gaan we verder met een omgevingstest.

Mooi dat er nu een behandelplan is! Hopelijk slaat het aan en is jullie hond straks verlost van zijn oorontstekingen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 07:06

Ja die easotic is echt wel een alles-in-1 middel als ik het zo lees. Ik gebruik Nystalon (enkel op voorschrift) omdat door mijn DA echt is vastgesteld dat dit een gist is die af en toe de kop opsteekt. De laatste tijd ben ik erg veel met de andere hond weg en ik merk dat hij daar stress van heeft, beetje kwakkelend weer en toch ander voer is denk ik de aanleiding.

Hopelijk wordt het snel beter!