Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 11:59

Wat ik met het bericht wil bereiken is een discussie over waarom dit schijnbaar de standaard is en of het wel zo handig is.

Mjelleke schreef:
Ik zou nooit een pup willen van een fokker die pupkopers wél laat kiezen. En als ik ooit zelf een nestje fok dan ben ik ook degene die de knoop doorhakt en niet de pupkopers.

Een fokker kent zijn pups veel beter dan iemand die even een keertje komt kijken.

Het is precies dit soort halsstarrigheid waar ik jeuk van krijg en waarvan ik dan inderdaad denk dat ik beter naar een andere fokker kan voor een pup.
Ik heb mijn hele leven al dieren en honden, we bieden een super tehuis met een vrij leven op het erf en veel bos en strand. Als een fokker niet zou vertrouwen op mijn inzicht om een voor mij passende hond uit te zoeken in overleg met de fokker dan snap ik niet waarom dan überhaupt aan mij een pup verkopen.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:00

Wij mochten onze pup ook niet uitkiezen. Wij hadden met alle pup-kopers samen puppy-knuffel-dagen waarop wij door de fokkers werden geobserveerd met de pups. Op de laatste puppy-knuffel-dag kreeg je te horen aan welke pup je was gematcht. We mochten we voorkeur uitspreken, maar daarin werden we wel gestuurd. Er zat bijvoorbeeld één bloedmooi reutje bij die de fokker zelf ging houden, dus die werd bij iedereen van de voorkeurslijst afgehaald. Wij zijn extreem rustige teruggetrokken mensen, dus de fokker gaf ons de meest rustige en teruggetrokken pup. Wij vinden het een match made in heaven. En als ik soms broertjes van onze reu zie dan ben ik blij dat wij de onze hebben gekregen.
Waar ik het eerst dus een beetje vreemd vond, sta ik er nu volledig achter.

happyjoyce

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:02

Wij mochten ook niet kiezen, maar wel onze voorkeur doorgeven. Uiteindelijk hebben wij de pup van onze voorkeur toegewezen gekregen. Ik weet dat dit bij anderen niet zo is geweest.

Ik begreep dat dit redelijk vaak voorkomt en ik had er dan ook geen probleem mee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:02

Hhilde schreef:
Wat kan jij zeggen over het karakter in die paar keer dat je bent wezen kijken, als je vindt dat de fokker het niet kan bepalen in 8 weken 24/7?

Daarbij, je bent toch niet verplicht dit hondje te nemen? Als jij denkt dat het niet past, dan neem je het hondje niet mee naar huis. Het zijn de pups van de fokker, dus het gaat op hun voorwaarden.

Maar ja. Aan de andere kant wat kan de fokker zeggen over het dynamiek van jouw gezin.

Ik zou het prima vinden om geen vrije, vrije keuze te hebben. Maar ik wil wel in overleg. Puppy’s zien en meemaken en vanuit daar aangeven met welke ik de meeste klik voel.
Dus in overleg van beide kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:03

[***] schreef:
Hoeveel kan je dan eigenlijk zeggen van het karakter van pups van 8 weken?
Wij hebben zelf ook wel eens een nestje gehad, leuke mensen voor proberen uit te zoeken en die zelf laten kiezen
Ik twijfel
Zijn niet zo vaak nestjes van
Sprak een kennis vanmorgen en die zei als je de hond meeneemt die je eigenlijk niet wilt hebben en hij/zij heeft een onhebbelijkheidje dan baal je daar extra van. Die had nu ook 4 puppy’s en ze lieten ze mensen ook gewoon langskomen en samen uitkiezen

Of de fokker de juiste uitgekozen heeft betwijfel ik. Ze heeft de rustigste/liefste. Andere teefje was feller. Maar onze kinderen zijn al 10 en 12 en we hebben 2 grote jachthonden dus wat meer karakter zou ons wel liggen.
Zou best kunnen als we gingen kijken dat we de ons toegewezen pup uitgekozen zouden hebben, maar ik vind het gewoon een naar gevoel dat ik zelf niet kiezen kan.
Ik ga toch ook niet een paard of pony kopen en dan zeggen doe maar wat jij denkt wat leuk voor ons is, terwijl ze ons niet kennen. En dan even geld aftikken :')

je hoeft de puppy toch niet te nemen als je niet wil? Er wordt je niks verplicht. Net zo als je een paard niet hoeft te nemen als die je niet zint. Als het je niet bevalt dan wacht je toch gewoon op het volgende nestje?

Het is vrij normaal om een pup toegewezen te krijgen. De fokkers kennen de karakters van de puppys een beetje. Ook inderdaad zoals hier boven al wordt aangegeven kijken ze welk doel de toekomstige eigenaar heeft met de hond. Fokken of gewoon als gezinshond. Ik snap dat de fokker dan de mooiste verkoopt aan iemand die er shows mee wil gaan lopen.

Ik heb meerdere fokkers gezien die zo werken. Mn schoonouders hebben hun hond ook zo toegewezen gekregen. Zij waren als een van de weinige geïnteresseerden die echt ruime ervaring hadden met het ras. Om die reden kregen zij de reu met het “brutaalste” karakter toegewezen en gingen de wat rustigere naar de mensen die minder ervaring hadden met het ras.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:04

Ik snap het wel hoor, dat je daar wat moeite mee hebt. Zou ik ook hebben.

Vraag me ook wel af hoe leidend die karakter tests op jonge leeftijd nu echt zijn.
Heb vaak genoeg klanten gehad die zeiden “ik heb de kalmste pup van het nest, maar nu is het heisa”. Of ik had “de meest nieuwsgierige maar nu heeft ie veel angst problemen”.

Het is natuurlijk ook niet alsof dat nu voor de rest van het leven in steen staat.

Afhankelijk van wat voor hond het is vind ik dat kleur/vacht soort bijv voor mij wel belangrijk. Mijn volgende hond wordt een bepaalde hond met een bepaalde vacht. Als de fokker mij dan een effen zwarte pup aanraad, bedank ik er toch voor.

Technisch gezien als je onderzoek hebt gedaan naar de ouders, het ras. De keuze hebt gemaakt voor die fokker.. liggen de karakters toch altijd wel enigszins bij elkaar. Het is niet zo heel vaak dat een totaal mensenschuw is en de andere super extrovert bijv. Dat gebeurd meestal pas later als er een gebrek van socialiasatie is bij de een en niet bij de ander.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:05

[***] schreef:
Het is precies dit soort halsstarrigheid waar ik jeuk van krijg en waarvan ik dan inderdaad denk dat ik beter naar een andere fokker kan voor een pup.

Er zijn genoeg mensen die het prima vinden als de fokker de knoop doorhakt. Er zijn ook fokkers die het prima vinden dat kopers zelf een pupje uitkiezen.

Dus dan moet je op zoek naar een andere fokker.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:05

[***] schreef:
Wat ik met het bericht wil bereiken is een discussie over waarom dit schijnbaar de standaard is en of het wel zo handig is.

Mjelleke schreef:
Ik zou nooit een pup willen van een fokker die pupkopers wél laat kiezen. En als ik ooit zelf een nestje fok dan ben ik ook degene die de knoop doorhakt en niet de pupkopers.

Een fokker kent zijn pups veel beter dan iemand die even een keertje komt kijken.

Ik heb mijn hele leven al dieren en honden, we bieden een super tehuis met een vrij leven op het erf en veel bos en strand. Als een fokker niet zou vertrouwen op mijn inzicht om een voor mij passende hond uit te zoeken in overleg met de fokker dan snap ik niet waarom dan überhaupt aan mij een pup verkopen.

Omdat de fokker de pups geboren ziet worden, en ze al 8 weken kent. Dus die fokker kent de pups beduidend langer dan jij.

Verder roept iedereen uitstekend inzicht te hebben in wat een passende pup is, maar de praktijk leert dat heel veel puppies dan toch vaak niet blijken te passen en terug moeten naar de fokker. Waarom: omdat veel mensen hun eigen inzicht veel hoger inschatten dan het daadwerkelijk is en jij op die paar uurtjes dat je de pup ziet simpelweg geen idee hebt van het karakter.

En met deze instelling zou ik je idd geen pup verkopen.

Overigens is de kans vrij groot dat de pup die de fokker voor jou in gedachten heeft, ook de pup is waarmee jij de klik hebt. Omdat die pup waarschijnlijk ook het beste bij je past.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 24-04-23 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:07

Hebben ze jullie wel gezien, voor ze de keuze maakten. Anders vind ik het wel heel apart dat zij kunnen bepalen welke hond bij jullie past.

Mijn zwager hadden dit namelijk ook. Maar daar werd de beslissing welke hond ze zouden krijgen, gemaakt toen ze op bezoek kwamen en de fokker had gezien welke het beste bij hun zou passen.
Hier ging het om een labrador. Ze kregen ook een heel boekje mee over de hond.

Het word dus wel vaker gedaan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:07

Het is bij onze rasvereniging heel normaal dat de fokker nav een gedragstest de honden toewijst. Ik vind het ook prettig. Als eigenaar kies je vaak een pup op uiterlijk en een zeer kort moment van gedrag. Als fokker kijk je vanuit je eigen ervaring van wekenlang én een professionele test.

absque_dubio

Re: Niet zelf je puppy uit mogen zoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:11

Pup A wil je hebben maar is niet beschikbaar voor jou.
Pup B is wel beschikbaar, maar heb je iets minder mee. Aan jou dus of je alsnog pup B wilt hebben, of wacht op een ander nestje.

Ik vind het niet erg dat fokkers kiezen. Het is vervolgens aan jou of je daarin mee gaat of niet.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:12

Amandavd schreef:
Je kunt al behoorlijk wat zeggen over het karakter als ervaren fokker met 8 weken.
Ik snap sowieso niet zo goed dat je zo'n enorme voorkeur voor een pup kunt hebben, ik vond alle zusjes van mijn teef even leuk. Maar nogmaals, bespreek dat met de fokker, niet hier, de fokker is degene die beslist.

Ik had ook dikke voorkeur voor de pup die uiteindelijk ook bij ons is komen wonen.

Maar wij hebben samen met de fokker gekozen. :o

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:13

[***] schreef:
Hoeveel kan je dan eigenlijk zeggen van het karakter van pups van 8 weken?
Wij hebben zelf ook wel eens een nestje gehad, leuke mensen voor proberen uit te zoeken en die zelf laten kiezen
Ik twijfel
Zijn niet zo vaak nestjes van
Sprak een kennis vanmorgen en die zei als je de hond meeneemt die je eigenlijk niet wilt hebben en hij/zij heeft een onhebbelijkheidje dan baal je daar extra van. Die had nu ook 4 puppy’s en ze lieten ze mensen ook gewoon langskomen en samen uitkiezen

Of de fokker de juiste uitgekozen heeft betwijfel ik. Ze heeft de rustigste/liefste. Andere teefje was feller. Maar onze kinderen zijn al 10 en 12 en we hebben 2 grote jachthonden dus wat meer karakter zou ons wel liggen.
Zou best kunnen als we gingen kijken dat we de ons toegewezen pup uitgekozen zouden hebben, maar ik vind het gewoon een naar gevoel dat ik zelf niet kiezen kan.
Ik ga toch ook niet een paard of pony kopen en dan zeggen doe maar wat jij denkt wat leuk voor ons is, terwijl ze ons niet kennen. En dan even geld aftikken :')

Er is genoeg over te zeggen. Er zijn karaktertestjes.

En wij hebben zelf een nestje met pups gehad en je merkt echt wel dat de karaktertjes vormen zodra de oogjes open gaan en ze kunnen gaan ontdekken.

Van schreef:
Ik als fokker maak ook de definitieve beslissing. Ben je het er niet mee eens dan ga je maar naar een ander.

In overleg is veel mogelijk maar als fokker heb je niet met een koper te maken maar met meerdere. Het is elke keer weer een flinke puzzel welke pup waar naar toe gaat.

Nou inderdaad ..
Laatst bijgewerkt door Cchanny op 24-04-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Wij hebben altijd nog de pup mogen uitzoeken en zou dan ook niet zelf snel een pup kopen bij een fokker waar ik dit niet kan.

Waarom ? Een fokker kent misschien zijn/haar honden en fokproducten wel, maar de fokker kent ons totaal niet. En mijns inziens kan een fokker op basis van het 'verhaaltje' dat je over jezelf moet vertellen ook niet definitief bepalen welke pup nu het meest geschikt is. Een levenssituatie kan veranderen, zelf verander je als mens continue.
Een fokker kan wel adviseren op basis van zijn/haar kennis van de pups en de ouderdieren en het ras.

Maar onze pups zijn uiteindelijk totaal anders uitgegroeid qua karakter dan hoe ze waren als pup van 8-13 weken :j

Enkele voorbeelden :
Onze Sint Bernard werd o.a. omschreven als pup als 'dominant'aanwezig, drukste van het nest. Als volwassen hond was het een allesmansvriend, was liever lui dan moe en was erg onzeker.
Onze Beagle was o.a. de rustigste van het nest en een onzeker meisje, inmiddels op 8 maanden oud een mega stoere dame die lekker hieperdepiep is en ondernemend en ik denk niet dat ze over het aankomende jaar veel zal veranderen.

Dus nee, wij hebben ons hele leven honden gehad, ook de honden zelf mogen uitkiezen (en regelmatig anders uitgekozen dan de fokker zou adviseren), zelf denk ik niet dat de fokker van de honden nou altijd de juiste kennis heeft om goed te kunnen kiezen voor de nieuwe eigenaren.

Het is tegenwoordig wel heel 'normaal' dat het gedaan wordt overigens, maar wij hebben dus bewust gezocht naar een nest waar we zelf de vrijheid hadden.
Laatst bijgewerkt door Cheytjuh op 24-04-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Zo is het bij ons ook gegaan. We kregen wel de mogelijkheid om onze voorkeur op te geven, maar de fokker bepaald uiteindelijk welke pup naar wie gaat. Zo gaat het bij bijna alle fokkers die ik ken binnen ons ras.

Fokkers kennen de karakters van de pups en ze hebben veelal jaren ervaring. Zo zullen ze een rustige pup vaak in een gezin met jonge kinderen zetten en een drukke pup eerder in een gezin met grotere kinderen of zonder kinderen. Eea is ook afhankelijk van de pupkopers die ze hebben en wat hun doelstellingen ermee zijn. Heeft iemand show ambities dan plaats je de mooiste pup bij die mensen.

Voor veel fokkers is een pup niet alleen een product wat ze verkopen, maar een levend wezen. Ze vinden het dus heel belangrijk dat de hond op de juiste plek terecht komt. En met de pups die ze hebben en de mensen die beschikbaar zijn maken ze een zo goed mogelijke match.

Twee (nog steeds!) jonge kinderen en twee andere honden. Ja dan zou ik ook de rustige pup aan jullie verkopen. Het is hoe dan ook druk in jullie huis omdat er zoveel rond loopt. En een druk huis is niet de beste omgeving voor een drukke pup die van zichzelf niet weet wanneer hij uit moet gaan. Een rustige pup kan hier vaak beter mee omgaan.

Weet je, voor onze volgende hond zal ik zelfs met diverse fokkers die ik ken in gesprek gaan om een lijn uit te zoeken die goed bij ons past. Ook al heb ik in de loop der jaren heel veel geleerd over diverse bloedlijnen en wat wel en niet bij ons past.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:16

De fokker van onze witte herder doet dit ook zo.
Je kan voorkeur geven voor reu of teef, stokhaar of lang stokhaar (indien beide in het nest zit).
De pups krijgen met 7 weken een karakter test. En aan de hand daarvan en hun ervaringen in de 8 weken en de informatie die ze van de kopers krijgen beslissen zij welke pup het best bij welke situatie/gezin past.

Kan ook gebeuren dat ze geen passende pup hebben en dan is dat jammer maar moet je evt wachten tot een volgend nest.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:16

De karaktertesten zijn voor mij vaak meer een bevestiging van wat ik al weet.
De karakters vormen zich al vanaf dag 1.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:17

Nagini schreef:
Ik snap het wel hoor, dat je daar wat moeite mee hebt. Zou ik ook hebben.

Vraag me ook wel af hoe leidend die karakter tests op jonge leeftijd nu echt zijn.
Heb vaak genoeg klanten gehad die zeiden “ik heb de kalmste pup van het nest, maar nu is het heisa”. Of ik had “de meest nieuwsgierige maar nu heeft ie veel angst problemen”.

Het is natuurlijk ook niet alsof dat nu voor de rest van het leven in steen staat.

Afhankelijk van wat voor hond het is vind ik dat kleur/vacht soort bijv voor mij wel belangrijk. Mijn volgende hond wordt een bepaalde hond met een bepaalde vacht. Als de fokker mij dan een effen zwarte pup aanraad, bedank ik er toch voor.

Technisch gezien als je onderzoek hebt gedaan naar de ouders, het ras. De keuze hebt gemaakt voor die fokker.. liggen de karakters toch altijd wel enigszins bij elkaar. Het is niet zo heel vaak dat een totaal mensenschuw is en de andere super extrovert bijv. Dat gebeurd meestal pas later als er een gebrek van socialiasatie is bij de een en niet bij de ander.

Dat kan ook met de opvoeding te maken hebben. Mijn ouders hebben enkele jaren terug een 1,5 jarige hond als herplaatser gekregen. Hond was ontzettend druk en hyperactief. Was niks mee aan te vangen. 2 andere gezinnen hadden geprobeerd hem op te vangen maar daar moest die van ellende steeds na 1 weekend weg tot dat die uiteindelijk bij ons kwam.

Hond bleek compleet verkeerd opgevoed te zijn. Is een mega lieve hond maar door (onbewust) foute opvoeding was die ontzettend vervelend geworden.

Iedere hond kun je bang, vals of weet ik wat allemaal krijgen. Ook als dat als puppy zijnde niet in het karakter zit.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:17

[***] schreef:
Zou best kunnen als we gingen kijken dat we de ons toegewezen pup uitgekozen zouden hebben.

Je bent dus nog niet eens wezen kijken? Bij veel fokkers zou je dan überhaupt geen pup mee krijgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:18

Voor mij is het héél simpel, als ik 1500 euro op tafel leg voor een pup, dan ga ik er van uit dat ik vrije keus heb uit de beschikbare, dus nog niet besproken pups.
Dat geneuzel over "matchen " is imo klinkklare nonsens.
Ook accepteer ik geen enkele voorwaarden over de de koop. Verkocht is verkocht, daarna heb ik het volledige beschikkingsrecht over de hond.
Als de fokker het daar niet mee eens is, even goede vrienden, dan gaat de koop niet door.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:20

Ik heb zelfs tegen de fokkers van mijn hond gezegd: ik wil dat jullie meedenken welke pup het beste bij mij past. De fokkers kennen de karakters immers beter dan jij zelf.
Het was onze eerste hond, dus we wilden een niet te dominant hondje, dat hebben we ook aangegeven. Toevallig kreeg ik toen ook nog de pup aangewezen die ik qua uiterlijk ook het leukst vond.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:20

Ik ben zelf fokker van border collie. En hier wordt er ook niet door de baasjes gekozen. Voorkeur uitspreken prima, maar dat is toch wel altijd gebaseerd op moment opnames of uiterlijk. Dus ik hak uiteindelijk de knoop door.
Iedereen hier voor een pup vraag ik zich voor te stellen en zie ik meerdere keren met de pups en eventueel met mijn andere volwassen honden in omgang. Met de meeste mensen heb ik erg lang contact op voorhand en schat zo de mensen in op basis van hun wensen, plannen en ervaring.
Ik ken de pups het best want soms kan 1 pup net toevallig telkens moe zijn wanneer er bezoek komt. Terwijl dat juist een brutaaltje is de rest van de tijd. Ik kan over hun gedrag over de hele periode oordelen.

Iedereen hier zegt nu achteraf dat ze de beste pup voor hen hebben. Ookal hadden ze helemaal niet hun keuze soms.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:22

Cheytjuh schreef:
Onze Sint Bernard werd o.a. omschreven als pup als 'dominant'aanwezig, drukste van het nest. Als volwassen hond was het een allesmansvriend, was liever lui dan moe en was erg onzeker.

Die onzekerheid ligt in de lijn van de verwachting als de hond als pup druk en aanwezig is, dat zijn meestal niet de meest stabiele honden. Niet geschikt voor een gezin met kinderen, wel voor bijvoorbeeld een koppel of zelfs een persoon met ervaring.

Cheytjuh schreef:
Onze Beagle was o.a. de rustigste van het nest en een onzeker meisje, inmiddels op 8 maanden oud een mega stoere dame die lekker hieperdepiep is en ondernemend en ik denk niet dat ze over het aankomende jaar veel zal veranderen.

En weer ligt dat volledig in de lijn der verwachting. De ervaring leert dat een rustige, afwachtende pup vaak uitgroeit tot een stoere, stabiele hond.

Dus ik begrijp je verbazing hierover niet echt, maar toont wel aan dat fokkers vaak een veel beter idee hebben van wat het karakter van de hond gaat worden dan kopers. Dan is het toch best een goed idee dat de fokker kiest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:22

Kuggur schreef:
Voor mij is het héél simpel, als ik 1500 euro op tafel leg voor een pup, dan ga ik er van uit dat ik vrije keus heb uit de beschikbare, dus nog niet besproken pups.
Dat geneuzel over "matchen " is imo klinkklare nonsens.
Ook accepteer ik geen enkele voorwaarden over de de koop. Verkocht is verkocht, daarna heb ik het volledige beschikkingsrecht over de hond.
Als de fokker het daar niet mee eens is, even goede vrienden, dan gaat de koop niet door.

Dat kan, maar de fokkers mogen dus ook besluiten om een bepaalde hond van voorkeur niet aan jou te verkopen als jij niet akkoord gaat met de voorwaarden. Zo simpel is het. En ik denk dat fokkers er ook niet wakker om liggen als je af zou haken gezien meerdere fokkers complete wachtlijsten van maanden tot jaren hebben.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:25

_Christina schreef:
[***] schreef:
Zou best kunnen als we gingen kijken dat we de ons toegewezen pup uitgekozen zouden hebben.

Je bent dus nog niet eens wezen kijken? Bij veel fokkers zou je dan überhaupt geen pup mee krijgen.

Ik had hier overheen gelezen. Maar dan vind ik eigenlijk dat je nog van geluk mag spreken dat je inderdaad een pup krijgt. Meeste fokkers zouden dan niet eens iets mee geven aan je. :')