Wat voeren jullie je katten behalve natvoer/brokjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:10

Mijn kat krijgt natvoer en koudgeperste brokjes van Feringa. Door haar allergieën is de keuze niet reuze maar dit gaat gelukkig al lang goed.

Als snack kreeg ze voorheen eendreepjes van de Jumbo (voor honden) maar sinds mijn moeder laatst snoepjes van Felix mee nam, zo ongeveer de goedkoopste die er zijn, is ze daar helemaal gek op. Heb me maar over mijn principes van gezonde snacks heen gezet :') Verder krijgt ze wel eens ei of een heel klein stukje kaas.

Daarnaast geef ik regelmatig de maltpasta of multivitaminenpasta van Gimcat. Die vindt ze allebei erg lekker.

Wel vind ik haar huid de laatste tijd wat droog en schilferig. Waarschijnlijk door een combinatie van de rui, allergieën en medicatie daarvoor. Iemand tips? Ik heb ook de skin & coat pasta van Gimcat geprobeerd maar merkte weinig verschil.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:17

Afbeelding
Dit is mijn kat ten voeten uit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 21:18

Ik ben in de Afbeelding poezenpudding val getrapt...
Naast verantwoord nat- en droogvoer van o.a. rosie garden en Porta Celine finest, bracht een collega mij op dit product, en heb nu hier een soort van heroïne-verslaafden poezenpudding verslaafden in huis... :o

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:23

Hier van alles aan gedroogde snacks. Kleine visjes enzo. Maar een van de katten gaat er rustig met de stukken kophuid van de honden vandoor.
Ze krijgen regelmatig haring uit de supermarkt naast hun kvv/brokjes maar ook wel eens kippenhartjes of runderhart of levertjes.
En wat icelandpet omega olie of cod olie

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:26

Minty is geen dan van natvoer, maar het zou wel goed zijn als ze het wilde eten. Dus ze krijgt brokjes en 1x per dag een liquid snack of een zakje hydra care. Als snoep gedroogde kipfilet, gevriesdroogde garnaaltjes of een ander ge(vries)droogd snackje

Jessix

Re: Wat voeren jullie je katten behalve natvoer/brokjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:32

Die van mij krijgen Royal Canin en Purizon brokjes. Als natvoer krijgen ze Schesir. Verder jagen ze buiten. Een enkele keer heb ik iets van snoepjes, meestal gratis bij een bestelling. Ik heb niet het idee dat ze wat te kort komen, dus ik geef geen supplementen oid.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:09

Mijne krijgen 2 keer per dag carnibest rauw voer gemend met een beetje schesir. Dan krijgen ze (verschild per kat) 2 keer tussen de 15-30 gram brok. Die brok is van Carnis. Nishi krijgt kip en Kito, Lanah en Elani krijgen kalkoen brokjes. Als extra krijgen ze carnis vleessnacks, gedroogde visjes en gevriesdroogd vlees.

Mocht ik dragende poezen hebben dan krijgen ze meer rauw voer en onbeperkt brok. Zodra de kittens interesse krijgen in brok of vlees van mama mogen ze mee gaan eten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:10

Hier krijgen ze alleen brokken en af en heel af en toe smuldier vlees.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:58

Nat- en droogvoer, elke dag een schoteltje slagroom en een beetje met de pot mee eten (vooral vlees ). O ja en af en toe een snack- stokje. Zo ging t vroeger thuis ook. Kat bij mn ouders is 22 geworden en mijn oude dokus 24. Nu heb ik Sjaak en die doet het er ook prima op.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:01

Kuikens, kippenhartjes.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:24

Eapy schreef:
Wat leuk om te lezen wat iedereen zoal voert! Grappig om te lezen dat veel katten natvoer juist niet lekker vinden, de onze doen er een moord voor :+ ook heel interessant om te lezen hoe jullie medische problemen aanpakken/ondersteunen zoals artrose, kattenacne en blaasgruis.

Hier krijgen ze savonds de stick van de Lidl, zit volgens mij behalve vlees niks in. De drukkere van de twee heeft wat uitdaging nodig en leert trucjes, daar gebruiken we de catisfaction snoepjes voor. Hij kan nu zit, high-five en draaien. Gekke draak <3

cursebreaker schreef:
Ik voer graanvrije brok van applaws en vlees van o.a. applaws, almo nature en nog een aantal andere vergelijkbare merken waar we mee afwisselen - in ieder geval graan vrije merken en waarin zo min mogelijk toevoegingen zitten en wat zo puur mogelijk is qua vlees. Dan eet ze ook nog regelmatig kvv- rauw vers vlees, wat ik het liefst volledig zou voeren - maar jammer genoeg eet ze dat niet goed genoeg om volledig te voeren.

Verder krijgt ze af en toe dingen aanvullend erbij zoals botten bouillon o.a. - goed voor immuun systeem en darm flora en dus heel fijn om preventief te geven om het lichaam te ondersteunen en goed in balans te houden.

Verder hebben we qua snoepjes veel van carnilove en vergelijkbare merken (ook graanvrij en zonder gekke toevoegingen) en gedroogde natuurlijke snacks zoals visjes enz. welke ze tussendoor krijgt als lekkers/aanvullend. Ook vind ik food enrichment voor niet alleen onze hond maar ook onze poes heel leuk dus daar zijn we ook mee bezig. Dan krijgt ze een lik mat of vuller of snuffelmat gevuld met 'lekkers', van rauw eitje tot bouillon en goed vlees uit blik met gedroogde snacks/snoepjes. Heb ook nog wat spellen/puzzels/food tower staan waar ik dan gedroogde trainers/filet of vaker een deel van de brok in doe zodat ze wat meer moet doen voor haar eten.

Wat je eventueel aanvullend kunt geven hangt een beetje af van wat je precies geeft nu, de samenstelling hiervan en kijkend naar de individu's zelf en wat je graag wilt doen ermee. Maar dingen zoals bv. botten bouillon e.d. hebben voor elk individu toegevoegde waarde bv. en is ideaal om gewoon preventief te geven :j Met zulke bouillon krijgen ze naast alle goede dingen die erin zitten ook nog eens mooi vocht binnen, wat sowieso voor brok-etende katten heel belangrijk is om op te letten ook, die vocht inname. Hier geef ik ook regelmatig Ijslands zeewier aan zowel hond als kat. Veel supplementen zijn natuurlijk vaak ook voor specifieke onderliggende problemen, maar dingen zoals bouillon, zeewier oa zijn in principe altijd gewoon mooi om te geven - maar is net wat je wilt :)

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide post! Hier heb ik heel veel aan! Van welk merk geef je botten bouillon? Ik ga gelijk kijken ervoor.

Ik zal je even een pb doen zo dadelijk met wat linkjes/adresjes :j
Zelf wissel ik het namelijk af qua merken, diersoorten, samenstellingen dus heb wel wat verschillende opties voor je :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:50

Ik vind het altijd wel grappig om te lezen dat op bokt iedereen volledig overtuigd is van dat een paardenmaag niet lang leeg moet zijn, maar dat dat voor katten net zo goed geldt is zo onbekend. Een kattenmaag is na 3 uur leeg.

Ik heb vroeger voedinganalyses voor katten gemaakt en brok bevat veelal teveel koolhydraten en veel te weinig vocht. Ook fosfor zit er vaak met een te hoog percentage in, ook in natvoer, wat de kans op nierfalen groter maakt.

Onze kat krijgt overdag 5 keer natvoer van Wild of the Wildernis met elke keer 30ml water (hij drinkt uit zichzelf weinig). ‘S nachts brokjes van Hill’s metabolic elke 3 uur.

Aan snackjes krijgt hij de Renske beloningssnoepjes of Cosma gedroogde kip. Ook clicker ik als beloning met haarbalpasta.
1x per week krijgt hij een kippennekje om zn gebit te reinigen.

Mijn persoonlijke voorkeur heeft vers vlees, maar ik heb helaas nog geen geschikte gevonden. Met kvv zit je vaak nog best laag in eiwitten en hoog in vet en fosfor.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:00

Die van mij krijgen brokjes (de hele dag beschikbaar, vul bij als de bodem in zicht komt), 1 x per dag een zalmstick van de AH en verder niets. Ik heb ze nog niet zo lang, maar hier lijken ze het goed op te doen. De brokjes zijn ook van een vast merk, want eentje heeft een nogal gevoelige maag en alles wat afwijkt van zn normale dieet betekent kotsen en/of diarree :+

Het vervelende is dat hij dat zelf niet snapt en dus ook regelmatig schooit om mijn eten. En als ik een leeg bord onbewaakt laat staan, dan doet hij graag de afwas voor me. Ik wil dat niet hebben, maar soms is ie me toch te slim af :')

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:25

Citaat:
Zelf wissel ik het namelijk af qua merken, diersoorten, samenstellingen dus heb wel wat verschillende opties voor je :j

Zou ik ook de linkjes/adres kunnen krijgen? Ben er wel nieuwsgierig naar.

En Cynn bedankt voor de link, ga er meteen naar kijken.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:49

Die van ons krijgen vier keer per dag brokjes in hun eigen bakjes (niet onbeperkt want dan eet de oudste dame echt te veel). De jongste krijgt kittenvoer van Hills en de twee oudere fidvoeding van Hills. Ons mannetje heeft gevoelige darmen, vandaar dat hij de medische fidvoeding krijgt. Elke keer als we wat anders proberen krijgt hij diarree waar bloed bij zit. Hierop gaat het goed. Voor de oudste poes gaan we binnenkort andere brokjes proberen.

Heel soms krijgen ze natvoer. De kitten een zakje van Royal Canin en de anderen een kuipje a/d voeding dat bij de dierenarts weg komt (wederom omdat het mannetje niet iets anders mag). A/d voeding hebben we overigens standaard in huis, mocht er een eens misselijk zijn en niet meer willen eten dan willen ze dat vaak nog wel.

Qua snack krijgen ze meestal elke dag wel een paar snoepjes. Vooral die van Catisfactions vallen erg in de smaak. De oudste poes houdt daarnaast erg van fruit :'). Peer is haar favoriet, daar mag ze vaak even aan likken als ik klaar ben met eten. Ook appel, aardbei, nectarine, pruimen, etc vindt ze erg lekker. Druiven wil ze ook graag, maar die zijn giftig dus die krijgt ze niet :o. Onze vorige poes was ook gek op fruit, ik weet niet wat dat is. De kitten heeft gister ook van mijn kiwi gegeten. Daarnaast vinden ze allemaal yoghurt heel lekker, dat krijgen ze niet, maar ik vergeet mijn schaaltje wel eens op tijd weg te zetten en dan is ie 'schoon' als ik hem weer zie.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-23 10:22

cursebreaker schreef:

Super lief, dankjewel!

Slmt9 schreef:
Ik vind het altijd wel grappig om te lezen dat op bokt iedereen volledig overtuigd is van dat een paardenmaag niet lang leeg moet zijn, maar dat dat voor katten net zo goed geldt is zo onbekend. Een kattenmaag is na 3 uur leeg.

Ik heb vroeger voedinganalyses voor katten gemaakt en brok bevat veelal teveel koolhydraten en veel te weinig vocht. Ook fosfor zit er vaak met een te hoog percentage in, ook in natvoer, wat de kans op nierfalen groter maakt.

Onze kat krijgt overdag 5 keer natvoer van Wild of the Wildernis met elke keer 30ml water (hij drinkt uit zichzelf weinig). ‘S nachts brokjes van Hill’s metabolic elke 3 uur.

Aan snackjes krijgt hij de Renske beloningssnoepjes of Cosma gedroogde kip. Ook clicker ik als beloning met haarbalpasta.
1x per week krijgt hij een kippennekje om zn gebit te reinigen.

Mijn persoonlijke voorkeur heeft vers vlees, maar ik heb helaas nog geen geschikte gevonden. Met kvv zit je vaak nog best laag in eiwitten en hoog in vet en fosfor.

Interessant, dankjewel! Geef je dat natvoer 5x per dag dan door een machine, of hoe regel je dat?

Is het bij katten dan ook zo dat ze constant maagzuur aanmaken zoals paarden? Dat is volgens mij de voornaamste reden waarom er bij paarden zo gefocust wordt op de beschikbaarheid van ruwvoer, omdat er wel (zo goed als) constant maagzuur wordt aangemaakt maar ze in sommige gevallen niet constant een gevulde maag kunnen hebben.

Qua beschikbaarheid komen ze hier in ieder geval niet tekort — brokjes staan er 24/7 en paardlief heeft de hele dag een berg hooi in haar slowfeeder :9

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 10:38

Toen ik het huidige natvoer nog niet voerde hadden mijn katten flinke trek als ik na een werkdag thuis kwam. Maar nu willen ze eerst een knuffel/aandacht, steken even hun neus buiten de deur, rennen naar het raam omdat daar een vogel flappert, dat soort dingen. Ze willen ook wel eten, maar ze hebben geen schreeuwende magen.

Het natvoer wat ze 's ochtends krijgen vinden ze erg lekker, en ze gaan er direct aan eten en eten het voor ongeveer driekwart op. Maar het is te veel voor ze om het in één keer op te eten. Het zijn gewoon van die standaard maat natvoerzakjes (zelfde maat als Hills of RC bij voorbeeld), en samen delen ze 1 zakje. Blijkbaar vult het echt goed. Wanneer ik de deur uit ga (een uur tot anderhalf uur nadat ze het natvoer krijgen) is daar nog iets van over, en zet ik ook een bakje droge brokken voor ze neer waar ze in de loop van de dag aan toe komen. Niet een vol bakje, gewoon een handje. En dat is blijkbaar genoeg voor ze samen. Het is nu weekend en dus ben ik thuis. Dan zet ik niet 's ochtends ook droge brokken neer. Maar ook dan hebben ze pas rond een uur of twee 's middags zoiets van: ik lust wel weer wat. Natuurlijk krijgen ze het natvoer dan niet om 6 uur of half 7 :P Dus doordeweeks zal het moment van aan droge brokken beginnen zo rond half 1 liggen. Vier a vijf uur later ben ik thuis.

Eerder (voordat dit natvoer er was) had vooral mijn kater echt heel heel heel veel trek als ik thuis kwam. En vroeg 's avonds herhaaldelijk om eten omdat hij zich zo leeg bleef voelen ondanks dat hij bij voorbeeld een uur eerder eten had gekregen. Het is niet makkelijk om aan dit voer te komen en het is aan de prijs. Maar ik ga wel proberen het structureel te pakken te krijgen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:00

Ik voer om die reden brok als ik ga werken. Dit in een surefeed want mijn kater is dik zat en 1 van mijn abessijntjes is gecastreerd en mag ook niet te dik worden. Zo kan ik de open poezen meer geven en de andere 2 minder. Plus dat Nishi geen kalkoen mag.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 11:22

Ik heb onbeperkt brokken staan.
En eind van de middag krijgen ze natvoer.

Nu met kittens en toen poes dragend was gaf en geef ik meerdere keren per dag natvoer erbij.

Siamezen vonden verse kippenharten niet lekker. Onze oude poes eet dat wel.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 12:17

Ik heb onbeperkt brokjes en ze krijgen 2x vlees/vis. Daarbij zijn ze op de dag buiten waar je de nodige prooi vangen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 12:59

Eapy schreef:
Interessant, dankjewel! Geef je dat natvoer 5x per dag dan door een machine, of hoe regel je dat?

Is het bij katten dan ook zo dat ze constant maagzuur aanmaken zoals paarden? Dat is volgens mij de voornaamste reden waarom er bij paarden zo gefocust wordt op de beschikbaarheid van ruwvoer, omdat er wel (zo goed als) constant maagzuur wordt aangemaakt maar ze in sommige gevallen niet constant een gevulde maag kunnen hebben.

Qua beschikbaarheid komen ze hier in ieder geval niet tekort — brokjes staan er 24/7 en paardlief heeft de hele dag een berg hooi in haar slowfeeder :9

Top dat je katten op onbeperkt brokjes kunnen!

Nee, geen maagzuur. Wel worden ze misselijk, kunnen chronisch gaan braken, schrokken, voerobsessie krijgen en/of Pica (oneetbare dingen gaan eten zoals plastic of kabels oid).
Daarnaast raken ze hun natuurlijke rem op eten kwijt als de maag structureel te leeg is.
In de natuur eet een kat 22x per dag. Meer wetenschappelijk onderbouwde informatie en mijn bron:
https://blog.lekkerinjevacht.com/is-je- ... enoeg-eet/

Ik ben overdag thuis dus geef dan zelf natvoer. ‘S nachts krijgt hij brokjes via zn automaat. De brokjes laat ik landen in een voerpuzzel, heeft hij er wat bij te doen :D

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 13:39

Mijn katten hebben onbeperkt royal canine brokjes en krijgen in de avond een 1/2 zakje Felix nat voer.
De rest van de dag eten ze bij de buren. Ze hebben 3 buren waar ze wat krijgen :')

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:21

Cynn schreef:
Naast een balans tussen brok en natvoer voeg ik sinds kort 1x per week een paar druppels zalmolie aan het eten toe. We hebben met de dierenarts van alles geprobeerd om de kattenacne van t afgelopen jaar tegen te gaan, maar dit is het enige wat helpt. Het is zo goed als verdwenen. Dus ik vond t een mooi supplement om toe te voegen, maar overkill is ook niet goed dus vandaar maar 1x per week een paar druppels.

Dit heb ik dus ook geprobeerd... Mooi niet dat ze toen hun voer nog aanraakten _O-
Ik geef ze al jaren dezelfde brokjes met daarnaast natvoer van Iams. Ze krijgen hier en daar wel eens iets van ons, ie. vis of kruimeltjes van ei. Verder krijgen ze eigenlijk bijna niets. Ook geen snoepjes. Wel gooi ik iedere dag hun brokjes een voor een rond het huis, rennen ze er als gekken achteraan, vinden ze leuk. :')

Ik zou ze zelf ook 24/7 aan willen bieden maar ik heb er 1 tussen zitten bij wie dat gewoon echt niet kan. Hij eet, als sinds kitten af aan, gewoon aan 1 stuk door, en heeft nu al wat overgewicht. Dus ik let vooral op wanneer ze aangeven dat ze trek hebben. Vaak krijgen ze dan tussendoor nog wat om achteraan te rennen. Ik gaf ze voorheen ook brokjes met water, maar nu ze een fontein hebben heb ik dit eigenlijk niet meer nodig gehad. Ze drinken nu heel graag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 15:55

Hier krijgt Nova 2 keer per dag 25 gram speciaal obesivoer.
Ze is te dik omdat ze schijnbaar bij haar oude eigenaresse onbeperkt kon eten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 20:43

Slmt9 schreef:

Heb je Animonda al geprobeerd? Die wordt wel goed beoordeeld op waardes.