Ziek dier en werk

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
viphorse

Berichten: 1524
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:54

Ik ruilde dan mijn diensten maar in een acute situatie zou ik overleggen met mijn collega’s want eerlijk mijn hond ging gewoon voor . Helaas heeft hij de strijd verloren maar meerdere keren voor deze situatie gestaan en gelukkig altijd goed op kunnen lossen.

Tink89
Berichten: 3021
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:07

Het is toch van de zotte als je je ziek meldt voor een ziek dier (of een ziek kind overigens). Hiervoor geldt: calamiteitenverlof bij een acute situatie en daarna staat in de wet dat je voor een kind of andere naaste zorgverlof kunt krijgen. Voor dieren niet en zodra er geen sprake meer is van een acute situatie, neem je dus vakantie-uren op of compenseer je op een ander moment.

Poekkie

Berichten: 7376
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:09

Ik neem ook gewoon vrij bij een ziek dier. En wanneer dat niet kan meld ik mij ziek. Levende wezens gaan voor op mijn werk.

Overleg met de werkgever lijkt mij wat gek. Ik hou natuurlijk hen netjes op de hoogte maar er is niks te overleggen of te bediscussiëren: ik ben bij mijn zieke dier en breng die naar de dierenarts wanneer nodig is. Punt.

Lisitano

Berichten: 4960
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:12

Dier gaat voor.
Ik meld gewoon dat ik er niet ben omdat het dier ziek is. Als ik er daarna weer ben overleg ik hoe ze het verlof willen doen.
Ik heb overigens wel een keer overlegd om mijn zieke hond mee te nemen. Ik moest haar toen alleen in de gaten houden zodat ze op tijd naar buiten kon, antibiotica geven en ze kon verder onder mijn bureau slapen. Dat ging prima. Normaal wilden zij geen honden op werk, maar dan zou ik thuis blijven en dat vonden ze stommer dus dan maar zo :D

Snippergroen

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:14

Ik heb een kantoorbaan en kan ook thuiswerken, dus dat scheelt een boel. Ik werk ook nog eens in een heel fijn team waar veel begrip, ruimte en vertrouwen is. Als ik met een ziek dier zou zitten, kan ik dat gewoon delen en dan kiezen om thuis te werken en mijn werkuren meer over de dag te verspreiden of anders een paar uur verlof opnemen.

In vrijwel alle situaties komen we er onderling uit. Kan zijn dat ik mijn uren inhaal, er iets met calamiteitenverlof wordt geschreven of we 50/50 nog iets doen met vrije uren opnemen. Nou ben ik trouwens ook nog eens zelf HR dus het lijntje voor de verschillende verlofsoorten is heel kort :')

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:15

Gelukkig nog niet gehad maar ik zou ook bellen en eerlijk aangeven wat de situatie is, als ze daar negatief op reageren gaat er een ziekmelding achteraan, dan zien ze de ernst van de situatie niet in. Ook bij overlijden zou ik dat zo doen, ik hoef daar geen weken voor vrij maar als er een dier (onverwacht) komt te overlijden ga ik zeker een dag of twee niet werken. Ik hoef dat ook niet betaald te krijgen, onbetaald verlof is prima en begrijpelijk.

In mijn geval kan ik ook thuiswerken, dat maakt de situatie wel ook makkelijker. Dan kan ik toezicht houden op mijn dier en toch werken en in geval van nood kan ik alsnog stoppen of even ertussenuit.

c_alsemgeest

Berichten: 20864
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:18

Ik zou bellen en uitleggen en dan vakantiedagen opnemen.
Mijn vroegere werkgever was heel coulant... ik moest toen naar mijn paard voor koliek, wilde een vakantiedag opnemen. Manager stond er op dat ik een aantal dagen zorgverlof kreeg :')

Toch gegaan voor de vakantiedagen... want daar had ik er ook nog veel te veel van :+

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:32

Akshay schreef:
Kaitlyn schreef:
Toen ik mijn paard 's avonds naar de kliniek heb gebracht heb ik een appje gestuurd dat ik er hopelijk de volgende dag zou zijn, mits het op een operatie zou uitlopen. 's Nachts werd ze inderdaad geopereerd, dus een appje gestuurd dat ik er de volgende dag niet zou zijn.
Achteraf had ik dat beter kunnen overleggen, maar mijn hoofd stond daar echt totaal niet naar. :')

Maar wat was er te overleggen geweest ;)

Mijn leidinggevende heeft helemaal niks met dieren. Maar ik ben heel blij dat hij mentaal ergens een koppeling heeft gemaakt tussen ''mensen houden daarvan en moeten daarvoor zorgen''.

Ik neem dus verlof op bij calamiteiten. En afhankelijk van hoe of wat probeer ik tactisch te plannen (zo vroeg mogelijk, rond mijn pauze of iets (dierenartsbezoeken die geen spoed zijn maar wel ugent bijv).
Thuis te werken (de hond is niet lekker, dierenarts zegt houd hem in de gaten, de kat net thuis uit de kliniek en nog in de gaten houden etc).
Of ik meld simpelweg dat ik weg móet (paard met de nacht ervoor koliek tegen de grond zien gaan op de camera, waarbij hij met zijn benen ging trekken en er oncomfortabel uit zag). Ik heb op een rustig moment een keer aangegeven dat ik besef dat het netjes is om zoiets te ''overleggen'' maar dat ik dan op een punt sta waarop er eigenlijk geen plaats voor discussie is, want ik móet voor mijn dier zorgen.
Als mijn collega gebeld wordt dat zijn dochter haar pols breekt op het speelplein en naar het ziekenhuis moet mag hij ook naar haar toe :))

Ik werk wel in een projectsituatie op kantoor, dus er is buiten mijn to-do-list weinig wat overstuur gaat.
En ik neem er dus verlof voor op, meld mezelf niet ziek. Het zijn mijn kosten, niet die van mijn werk.


Ik vond dat ik er gewoon moest zijn, en was op dat moment ook echt niet in staat om mijn werk fatsoenlijk uit te voeren hoor.
Heb overigens wel gewoon vakantiedagen ervoor ingediend. De rest van de week dat ze op de kliniek stond kwam ik 's ochtends later en ging 's middags eerder weg, omdat ik 2x daags naar haar toe ging. Is totaal niet moeilijk over gedaan, en ik heb netjes die uren allemaal ingediend.

Akshay
Berichten: 2091
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:43

Kaitlyn schreef:
Ik vond dat ik er gewoon moest zijn, en was op dat moment ook echt niet in staat om mijn werk fatsoenlijk uit te voeren hoor.
Heb overigens wel gewoon vakantiedagen ervoor ingediend. De rest van de week dat ze op de kliniek stond kwam ik 's ochtends later en ging 's middags eerder weg, omdat ik 2x daags naar haar toe ging. Is totaal niet moeilijk over gedaan, en ik heb netjes die uren allemaal ingediend.

Dat was ook precies wat ik bedoelde. Sommige dingen voelen we als ''we hadden dat moeten overleggen'' maar er zijn m.i. situaties waarin een ''ja dag, laat stikken, je moet je project afronden'' (bijvoorbeeld }:0 :Y) ) geen antwoord is.
Dan is meedelen ''ik moet nu weg'' genoeg zonder te voelen ''ik had dat moeten overleggen'' of ''was ik nu te bot'' :)

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:54

Akshay schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik vond dat ik er gewoon moest zijn, en was op dat moment ook echt niet in staat om mijn werk fatsoenlijk uit te voeren hoor.
Heb overigens wel gewoon vakantiedagen ervoor ingediend. De rest van de week dat ze op de kliniek stond kwam ik 's ochtends later en ging 's middags eerder weg, omdat ik 2x daags naar haar toe ging. Is totaal niet moeilijk over gedaan, en ik heb netjes die uren allemaal ingediend.

Dat was ook precies wat ik bedoelde. Sommige dingen voelen we als ''we hadden dat moeten overleggen'' maar er zijn m.i. situaties waarin een ''ja dag, laat stikken, je moet je project afronden'' (bijvoorbeeld }:0 :Y) ) geen antwoord is.
Dan is meedelen ''ik moet nu weg'' genoeg zonder te voelen ''ik had dat moeten overleggen'' of ''was ik nu te bot'' :)


Achteraf denk ik: Het was netter geweest om te overleggen, maar ik zou het zo weer doen. :')
Heb 1x in de situatie gestaan dat ik niet weg mocht omdat ik het vroeg omdat paard koliekerig was, en toen de dierenarts heb laten komen terwijl er stalgenoten bij waren. Was toen 2e dag op een nieuwe baan, zelf nog jong en durfde daar niet tegenin te gaan. Nu kunnen ze roepen wat ze willen, maar als er iets is wat in mijn ogen dringend is dan ben ik direct weg. En dan heb ik het niet over een schaafplek of een wat dikker been, want dat kan ik na werktijd ook wel bekijken. :+

Yv_
Berichten: 19127
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 10:59

Ik zou ook gewoon met spoed een vrije dag aanvragen. Maar ergens is het wel weer heel bijzonder: mensen met kinderen kunnen wel gewoon ziekmelden/vrij vragen en er wordt nergens naar gekeken; het is normaal. Terwijl er met dieren toch altijd wel weer een hele uitleg nodig is. Niet iedereen heeft een partner of mensen in de buurt wonen die voor een ziek dier kunnen zorgen en dieren zijn - net zoals kinderen - ook gewoon een verantwoording.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:03

Gelukkig is het tegenwoordig wel een stuk soepeler omtrent dieren en verlof, het begrip is tegenwoordig vele malen groter dan tien jaar geleden. Het is op veel plaatsen niet meer 'maar een beest'. Dat scheelt ook.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:04

zonnebloem18 schreef:
Ziek melden voor een dier zou ik echt een no go vinden. Ik of mijn man kunnen vrij makkelijk vrij nemen als dat nodig is. Mocht het echt niet kunnen dan zijn er wel mensen die ik kan vragen om op te letten of met het dier naar de dierenarts te gaan.



Dit precies!
Je meld jezelf niet ziek als je zelf niet ziek bent.
Als je dier ziek is, of bijv. een gezinslid en jij kan daardoor niet gaan werken, dan vraag je een vrije dag.
Jouw baas hoeft daar niet voor op te draaien.

MarliesV

Berichten: 15271
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:14

MirandaDvG schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ziek melden voor een dier zou ik echt een no go vinden. Ik of mijn man kunnen vrij makkelijk vrij nemen als dat nodig is. Mocht het echt niet kunnen dan zijn er wel mensen die ik kan vragen om op te letten of met het dier naar de dierenarts te gaan.



Dit precies!
Je meld jezelf niet ziek als je zelf niet ziek bent.
Als je dier ziek is, of bijv. een gezinslid en jij kan daardoor niet gaan werken, dan vraag je een vrije dag.
Jouw baas hoeft daar niet voor op te draaien.


Niet helemaal, daarvoor bestaat calamiteiten verlof. Maar eens met ziekmelden is niet de juiste manier.

Hier gelukkig een baan waarbij thuis werken een optie is, flexibel mijn uren kan indelen en mijn partner ook, dus hebben die issue niet. Neem gen calamiteitenverlof op maar schuif met mijn uren.

Als je bv in de zorg werkt, vind ik wel dat je vervanging moet (proberen) te regelen, kan toch niet zo zijn dat je in een nachtdienst de clienten niet van zorg voorziet, omdat je een dier ziek thuis hebt. Al is niet alles zwart wit natuurlijk.

dierenfan
Berichten: 9733
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:15

Ik hou er altijd rekening mee dat ik minimaal 1 week aan vakantie dagen per jaar niet in plan voor dit soort situaties. Ik kan vanuit huis werken en heb enorme berg collega's dus qua werk missen ze mij echt niet direct. Qua honden kan ik door thuiswerken alles wel oplossen. Qua paarden gelukkig nog niet nodig gehad maar mijn man en ik werken grotendeels langs elkaar heen. Er zou dus veel opgelost kunnen worden door dan enkel s middags te werken bijvoorbeeld. Wat dat betreft erg blij om nu eens bij een groot bedrijf te werken. Al konden voorheen mijn honden mee naar het werk en had ik geen paarden

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:30

Kaitlyn schreef:
Achteraf denk ik: Het was netter geweest om te overleggen, maar ik zou het zo weer doen. :')
Heb 1x in de situatie gestaan dat ik niet weg mocht omdat ik het vroeg omdat paard koliekerig was, en toen de dierenarts heb laten komen terwijl er stalgenoten bij waren. Was toen 2e dag op een nieuwe baan, zelf nog jong en durfde daar niet tegenin te gaan. Nu kunnen ze roepen wat ze willen, maar als er iets is wat in mijn ogen dringend is dan ben ik direct weg. En dan heb ik het niet over een schaafplek of een wat dikker been, want dat kan ik na werktijd ook wel bekijken. :+


Ik heb heel lang geleden eens een sollicitatiegesprek gehad waar dit aan de orde kwam. Die werkgever had blijkbaar slechte ervaring met paardeneigenaren die steeds een excuus hadden om niet te komen opdagen.

Ik legde uit dat ik altijd zou proberen om mijn alles rondom mijn privéleven buiten werktijden te plannen. Maar dat je natuurlijk wel te maken hebt met levende dieren en niet altijd alles kan voorzien. Als ik voor mijn werk op stal kom om te voeren en tref mijn paard in een medische noodsituatie dan moet ik daar naar handelen.

Dat werd niet begrepen, zeker niet als ik iets belangrijks zou hebben op mijn werk. De manager met wie ik het gesprek had, gaf zelf aan niet met haar kind naar de EHBO te gaan als het een gaat in zijn hoofd zou hebben. Dan zou ze haar man wel sturen.

Nou ja, ik heb geen man om te sturen en al had ik die wel, ik wil daar zelf bij zijn. :+ Na nog wat commentaar van haar kant ben ik opgestaan en heb ik bedankt voor het gesprek maar het is duidelijk niet het soort bedrijf waar ik voor zou willen werken.

Heel bijzonder.. :')

Kaitlyn

Berichten: 9760
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:35

Jessix schreef:
Kaitlyn schreef:
Achteraf denk ik: Het was netter geweest om te overleggen, maar ik zou het zo weer doen. :')
Heb 1x in de situatie gestaan dat ik niet weg mocht omdat ik het vroeg omdat paard koliekerig was, en toen de dierenarts heb laten komen terwijl er stalgenoten bij waren. Was toen 2e dag op een nieuwe baan, zelf nog jong en durfde daar niet tegenin te gaan. Nu kunnen ze roepen wat ze willen, maar als er iets is wat in mijn ogen dringend is dan ben ik direct weg. En dan heb ik het niet over een schaafplek of een wat dikker been, want dat kan ik na werktijd ook wel bekijken. :+


Ik heb heel lang geleden eens een sollicitatiegesprek gehad waar dit aan de orde kwam. Die werkgever had blijkbaar slechte ervaring met paardeneigenaren die steeds een excuus hadden om niet te komen opdagen.

Ik legde uit dat ik altijd zou proberen om mijn alles rondom mijn privéleven buiten werktijden te plannen. Maar dat je natuurlijk wel te maken hebt met levende dieren en niet altijd alles kan voorzien. Als ik voor mijn werk op stal kom om te voeren en tref mijn paard in een medische noodsituatie dan moet ik daar naar handelen.

Dat werd niet begrepen, zeker niet als ik iets belangrijks zou hebben op mijn werk. De manager met wie ik het gesprek had, gaf zelf aan niet met haar kind naar de EHBO te gaan als het een gaat in zijn hoofd zou hebben. Dan zou ze haar man wel sturen.

Nou ja, ik heb geen man om te sturen en al had ik die wel, ik wil daar zelf bij zijn. :+ Na nog wat commentaar van haar kant ben ik opgestaan en heb ik bedankt voor het gesprek maar het is duidelijk niet het soort bedrijf waar ik voor zou willen werken.

Heel bijzonder.. :')


Als ik zelf in het buitenland zit voor een beurs en mijn vriend is er wel dan vraag ik wel of hij kan. Maar hij heeft er totaal geen verstand van, dus als het even kan dan ben ik er echt zelf hoor.
Dan gooien ze het maar op werkweigering ofzo, een echt ziek of gewond dier ga ik naartoe als ik gebeld word. Hoe hoog of laag ze ook springen. :=

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:40

Kaitlyn schreef:
Als ik zelf in het buitenland zit voor een beurs en mijn vriend is er wel dan vraag ik wel of hij kan. Maar hij heeft er totaal geen verstand van, dus als het even kan dan ben ik er echt zelf hoor.
Dan gooien ze het maar op werkweigering ofzo, een echt ziek of gewond dier ga ik naartoe als ik gebeld word. Hoe hoog of laag ze ook springen. :=


Nou inderdaad, ontsla me dan maar. Ik blijf echt niet zo maar thuis, neem vrij of haal de uren in. Maar ik blijf echt niet op mijn werk zitten. :evaw:

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:43

Ik vraag mezelf dit ook af. Ik sta voor de klas dus best lastig.
Heb 1x gehad dat ik bij de dierenarts zat en het uitliep, toen geappt. Werd me niet in dank afgenomen.
Ik was uiteindelijk op tijd. Maar ik baal wel want voor kinderen kan alles/doen mensen alles maar je dier moet je maar dood laten gaan ofzo???

Hele lastige.

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 11:55

Ik heb me nog nooit ziekgemeld voor een doodzieke hond, maar heb ook het geluk dat ik met mijn baan "daarom heen kan werken". Dat lukt natuurlijk niet bij elke baan.

Heb eigenlijk best een hekel aan mensen die zich inderdaad voor hun kroost met snottebel maar te pas en te onpas ziek melden, daar hoeft een werkgever toch niet voor op te draaien?
Neem dan vrije dagen op zou ik zeggen, of calamiteiten verlof.

Als het echt levensbedreigend is, dan overleg ik ook niet eerst, maar stuur mijn baas een appje, of een collega, die in geval van nood over kan pakken, dat doe ik voor hem ook als het nodig is.
En ja, gelukkig is daar in ons team begrip voor, en vangen we onderling voor elkaar op als nood aan de man is.

Mijn baas kijkt niet zozeer naar werkuren (geen 9-5 mentaliteit) , maar naar output, als het werk correct af is binnen de deadlines dan maakt hem dat niet uit op welk tijdstip dit gedaan is.
Nu heb ik ook wel het geluk dat ik heel vroeg kan beginnen, en later doorwerken, dan creeer ik daarmee de tijd om zodra ik terecht kan bij de DA ook te gaan rijden.

Maar als je bijvoorbeeld in de zorg werkt snap ik dat dit allemaal een stuk moeilijker is, dat soort werk zou ik dan ook nooit voor kiezen eerlijk gezegd.

Deemiii

Berichten: 269
Geregistreerd: 03-12-19

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-23 12:00

Grappig om te lezen hoe iedereen hier anders over denkt!

Ik ben zelf helemaal niet snel van het ziek melden, maar vroeg me nu in deze situatie toch echt af hoe andere mensen met dieren dit doen.

Ik heb mijn werk eigenlijk helemaal om de honden heen gepland, zodat ze nooit langer als 3 uur alleen zitten. Maarja, bij een ziek dier vind ik 3 uur al te lang.

Gelukkig kon ik de laatste cliënt van vandaag naar de zaterdagochtend verplaatsen, zo lief. En mijn baas was ook heel meelevend! Kon vanmiddag ookal bij de dierenarts terecht. Hopelijk valt het mee en knapt ze snel op. Maak me toch wel erge zorgen. :(:)

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:02

MarliesV schreef:
Als je bv in de zorg werkt, vind ik wel dat je vervanging moet (proberen) te regelen, kan toch niet zo zijn dat je in een nachtdienst de clienten niet van zorg voorziet, omdat je een dier ziek thuis hebt. Al is niet alles zwart wit natuurlijk.


Slaat dit op mij?
:+

Want ik ben niks waard hoor.
De eerste keer, staat notabene hier nog ergens op Bokt, vond het ik afschuwelijk om mijzelf af te melden.
Maar mijn, nog geen, jaarling had koliek en had het bijna niet gered.

Ik werk als palliatieve ziekenverzorgende en zit de hele nacht bij 1 cliënt te waken.

Mijn dier mijn verantwoordelijkheid, waarom zou ik iemand anders hiermee moeten opscheppen die zelf ook de ochtend erna (want ja hij kreeg natuurlijk na 19 uur koliek) moet werken.

Ik weet niet hoe jij bent, maar geloof me ik zit niet met mijn hoofd op mn werk op dat moment.
Ik wist dat er familie aanwezig was die keer, dus cliënt was niet alleen.
Ook niet echt een situatie waar ik, in iemands anders zijn huis, rustig kan bellen met een DA voor het ziekteverloop of wensen kwa behandeling ed.

Dit is nu ruim 5 jaar geleden want pony wordt volgende maand 6.
En afgelopen winter is soortgelijks gebeurd met mn andere pony, werk heeft toen wel een vervanger kunnen vinden.

In 10 jaar tijd 2 zo'n situatie vind ik dus heel erg netjes.
Kwa uren neem ik inderdaad gewoon vrije uren op, maar ik moet mij dus wel afmelden voor mn werk buiten kantoortijden aan een extern bureau en geef dan dus als reden 'ziek' op/ kan niet werken.
Dan is dat verder pas de volgende dag een probleem voor mij en mn planner/ leidinggevende kwa uren invullen.

Edit;
Want mag ik als zorgverlener wel mezelf afmelden als mn moeder plots dood neervalt, of mn broer, mn oma, mn tante, mn nicht en er is geen vervanging.
En waarom wel bij die mensen maar niet bij mijn huisdier met wie ik een hele sterke band heb.

Maw waar trek je een grens? Voel ik me poedersuiker over welke situatie dan ook? Ja tuurlijk.
Kan ik er iets aan doen dat zo'n situatie zich voordoet? ...

Waarom weegt mijn werk zwaarder als ik niet kom? Is dat mijn verantwoordelijkheid?
Want dan wil ik daar ook naar betaald worden :+
Laatst bijgewerkt door Onali op 13-04-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:06

Deemiii schreef:
Grappig om te lezen hoe iedereen hier anders over denkt!

Ik ben zelf helemaal niet snel van het ziek melden, maar vroeg me nu in deze situatie toch echt af hoe andere mensen met dieren dit doen.

Ik heb mijn werk eigenlijk helemaal om de honden heen gepland, zodat ze nooit langer als 3 uur alleen zitten. Maarja, bij een ziek dier vind ik 3 uur al te lang.

Gelukkig kon ik de laatste cliënt van vandaag naar de zaterdagochtend verplaatsen, zo lief. En mijn baas was ook heel meelevend! Kon vanmiddag ookal bij de dierenarts terecht. Hopelijk valt het mee en knapt ze snel op. Maak me toch wel erge zorgen. :(:)

Fijn dat het allemaal gelukt is. Beterschap!

Mijn leven draait ook wel om mijn dieren hoor, dat geef ik eerlijk toe. Ik heb gelukkig ook een baan waarmee mijn privé/werkbalans gelukkig goed is. Ik kan vanuit huis werken en buiten mijn afspraken om ook mijn eigen tijd wel een beetje indelen. (kantoortijden moet ik doorgaans wel bereikbaar zijn) Het kantoor is ook niet zo ver, dus ik ben zo heen en weer.

Ladygiroc

Berichten: 5102
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Ziek dier en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:26

Heb 1 keer spoed gehad met de hond maar toen was ik gelukkig vrij. Als ik moest werken had ik onderweg gebeld dat ik niet of later kwam. Heb gelukkig geen heel belangrijk werk of werk die een directe impact hebben als ik er niet ben.

Tink89
Berichten: 3021
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 12:31

Sansevieria schreef:
Ik heb me nog nooit ziekgemeld voor een doodzieke hond, maar heb ook het geluk dat ik met mijn baan "daarom heen kan werken". Dat lukt natuurlijk niet bij elke baan.

Heb eigenlijk best een hekel aan mensen die zich inderdaad voor hun kroost met snottebel maar te pas en te onpas ziek melden, daar hoeft een werkgever toch niet voor op te draaien?
Neem dan vrije dagen op zou ik zeggen, of calamiteiten verlof.

Als het echt levensbedreigend is, dan overleg ik ook niet eerst, maar stuur mijn baas een appje, of een collega, die in geval van nood over kan pakken, dat doe ik voor hem ook als het nodig is.
En ja, gelukkig is daar in ons team begrip voor, en vangen we onderling voor elkaar op als nood aan de man is.

Mijn baas kijkt niet zozeer naar werkuren (geen 9-5 mentaliteit) , maar naar output, als het werk correct af is binnen de deadlines dan maakt hem dat niet uit op welk tijdstip dit gedaan is.
Nu heb ik ook wel het geluk dat ik heel vroeg kan beginnen, en later doorwerken, dan creëer ik daarmee de tijd om zodra ik terecht kan bij de DA ook te gaan rijden.

Maar als je bijvoorbeeld in de zorg werkt snap ik dat dit allemaal een stuk moeilijker is, dat soort werk zou ik dan ook nooit voor kiezen eerlijk gezegd.


Calamiteitenverlof moet je baas ook doorbetalen, dus dan draait hij er net zo goed voor op. Vandaar dat ook in de wet staat dat je alleen calamiteitenverlof krijgt voor het regelen van een eerste oplossing (je zieke kind van de opvang halen en naar huis brengen en andere opvang regelen bijvoorbeeld, of de loodgieter ontvangen bij een lekkage). Zodra het niet meer om onvoorziene dingen gaat (vanaf de tweede dag dus, of als het een gewone afspraak is met de loodgieter, zonder plotselinge lekkage) is er kortdurend zorgverlof (70% doorbetaald, max 2 weken) en langdurend zorgverlof (onbetaald). Voor dieren staat er niks in de wet over zorgverlof, dus heb je na het opvangen van de eerste onvoorziene situatie vakantie-uren op te nemen.